Druhá otázka poslance Charváta se týká
toho, zda vláda připravuje změnu věkové
hranice odchodu do důchodu, to znamená, zda připravuje
návrhy na prodloužení věkové
hranice odchodu do důchodu. Mohu rovnou říci,
že federální vláda takové návrhy
nepřipravuje, o takových námětech
neuvažuje, nechce měnit věkovou hranici odchodu
do důchodu. Ovšem tyto otázky, jak známo,
jsou rozšířeny po celé republice, a
nejen u nás, různé rozhlasy z okolních
států nám je různými způsoby
infikují. Proto je třeba na tuto otázku dávat
jasnou odpověď. Je pochopitelné, proč
se takové dotazy vyskytují. U nás je nedostatek
pracovních sil, alespoň když to posuzujeme
z hlediska současné výkonnosti, z hlediska
využití současné MTZ a živé
pracovní síly. Víme, že ve využití
MTZ pokud jde o výkonnost pracovní síly,
jsou velké rezervy. A struktura pracovních sil není
optimálně rozmístěna. To ovšem
nelze řešit ze dne na den, to je určitý
proces, který musí být založen věcnými
plánovanými záměry i konkrétními
ekonomickými opatřeními, ale o tuto změnu
musíme v příštích 5-10 letech
usilovat.
Druhým problémem je, že věková
hranice odchodu do důchodu v okolních státech
se poněkud liší. Je známo, jak je tomu
např. v kapitalistických státech. V
NSR odchod do důchodu u mužů je v 65 letech,
u žen rovněž. Na to se v naší propagandě
někdy zapomíná. V Rakousku odcházejí
muži v 65 letech, ženy v 60 letech. Když se podíváme
na socialistické státy, je to obdobné jako
u nás, až na Polsko, kde je věková hranice
u mužů 65 let a u žen 60 let, v NDR rovněž
tak. V Rumunsku je rovněž poněkud vyšší
než u nás.
Jakým směrem a na jakých opatřeních
pracujeme? Nechystáme změnu věkové
úrovně odchodu do důchodu. Přemýšlíme
o dalších opatřeních, která by
povzbudila důchodce, kteří chtějí
po odchodu do důchodu dobrovolně několik
let ještě pracovat, nebo aby prodloužiti svou
aktivní práci s tím, že jim umožníme
zvýšení úrovně důchodu.
To jsou dva směry, o kterých přemýšlíme.
Tyto věci nejsou řešeny, ale přece jen
musíme, soudružky a soudruzi, vzít v úvahu,
že u nás z patnáctimiliónového
národa je 3 mil. 600 tis. důchodců. Tento
počet se bude dále zvyšovat. Dnes pracuje přes
800 tis. důchodců, ať už celoročně
(v průmyslu, zemědělství a ve službách),
v administrativě je to těch známých
180 dní. Přes 800 tis. důchodců se
zapojilo do práce. To není malé procento.
Přesto se domníváme, že je zde určitá
rezerva a proto přemýšlíme o opatřeních,
která by podnítila dobrovolně zapojení
do pracovního procesu i po věkové hranici,
která je určena pro odchod do důchodu. To
je tedy naše stanovisko, linie, kterou máme, linie,
kterou nechceme měnit, poněvadž úroveň
sociálního zabezpečení včetně
dílčí otázky věkové
hranice odchodu do důchodu pokládáme za sociální
vymoženost a nedomníváme se, že jsou nějaké
podstatné důvody ke změně.
Třetí otázka: Soudruh poslanec Petřík
se ptá na íránský plyn, který
má k nám být v 80. letech dodáván.
Je známo, soudružky a soudruzi poslanci, že v
roce 1976 byl uzavřen kontrakt mezi státním
íránským podnikem a naším podnikem
zahraničního obchodu na dodávky plynu z Íránu
do Československa ve výši 3 mld 600 mil. m3
plynu, počínaje rokem 1980 do roku 2003. V roce
1983 až 1984 se předpokládala plná kapacita,
tj. 3 mld 600 mil. m3 - v roce 1981 to mělo
být asi 1,5 mld m3 plynu. Tento kontrakt je
počítán tak, že má být
plyn dodáván přes Sovětský
svaz a systémem tranzitních plynovodů, které
existují a které dále budujeme, by měl
být částečně dodáván
do Československa. Je to kontrakt velice závažný
a my ho pokládáme pro období 80. let v této
etapě za nenahraditelný zdroj naší energetické
bilance. Je to pochopitelně velice náročný
dovoz, protože dnes těchto 3,6 mld m3 plynu
stojí 110 mil. ročně a kontrakt je stavěn
tak, že plyn musíme platit ve volných měnách.
Ovšem po poradě se sovětskými soudruhy
je nezbytné, abychom doplnili svou energetickou bilanci
nejen v plynu, ale i v ropě a dalších
surovinách dovozem z rozvojových zemí. V
tomto směru jsme tedy po různých úvahách
plně zvážili náročnost uvedené
transakce.
Je známo, že do Československa dovážíme
v roce 1978 zhruba 5,3 mld m3 plynu a v roce 1980 to
bude 8,8 mld m3 - je to ze Sovětského
svazu. Jedině přes Sovětský svaz můžeme
dopravovat plyn do Československa, protože jiný
plynovod nemáme. Ropovod druhý máme, ten
dobudováváme přes Jugoslávii a Maďarsko,
ale plyn vedeme jen ze Sovětského svazu.
Nyní je zde otázka, kterou dává s.
poslanec, zda tento plyn nám bude v roce 1981 a v dalších
letech dodáván. Na to nemohu dát dnes definitivní
odpověď. Snažíme se, aby byl tento kontrakt
potvrzen. Náš velvyslanec navštívil místopředsedu
prozatímní vlády, a ten dal odpověď,
jakou dávají i jiným státům
socialistického společenství, že v oblasti
ropy, plynu a surovin budou všechny kontrakty, které
byly minulým režimem uzavřeny zvažovat.
Snažíme se dělat všechno k tomu, aby íránský
plyn do Československa přišel v první
polovině 80. let.
Čtvrtá otázka se týká atomových
elektráren z hlediska názoru, postojů nebo
námitek či požadavků rakouských
úředních míst, rakouské vlády
a na to následujících velkých tiskových
kampaní, která rakouská místa vůči
nám dělají v této otázce. Je
známo, co se stalo v Rakousku. Postavili elektrárnu
v Zwentendorfu, která je komplexně dokončena,
připravena ke spuštění. Bylo vypsáno
referendum, které se vyslovilo proti. Je známo,
že to není ojedinělý případ.
Co staví rakouská vláda vůči
nám? Musím říci, že pan kancléř
Kreiský při posledním rozhovoru, který
jsem s ním měl v Židlochovicích, velice
důrazně tuto otázku stavěl. Nejdříve,
asi před dvěma lety, kladli otázku, zda Československo
vůbec má stavět atomové elektrárny,
protože prý ohrožují bezpečnost
Rakouska. Jasně jsme řekli příslušným
rakouským institucím, že pokud se týká
kontroly zařízení dnes existujících
atomových elektráren v Československu,
plně dodržujeme mezinárodní dohody.
To znamená, že Mezinárodní atomová
agentura se sídlem ve Vídni prostřednictvím
svých inspektorů plně kontroluje chod reaktorů
v Jaslovských Bohunicích. Kontrola je tedy plně
možná. Vedle toho vycházíme rakouské
straně vstříc v tom, aby rakouští
odborníci mohli být na základě mezinárodních
pravidel ve styku s našimi odbornými místy
a podívat se na chod některých zařízení
podle vzájemné dohody.
Soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi poslanci,
dovolte mi několik slov k rozpravě.
Vážím si rozpravy, která byla kritická
a netýkala se dílčích otázek.
Byla soustředěna na hlavní problémy.
Jsem rád, že se k věcem diskutuje racionálně,
tzn. že se hledají východiska a nediskutuje
se bezvýchodně. Složitá situace bezesporu
existuje a byli bychom na omylu, kdybychom si ji zastírali.
Složitá situace ovšem vždy má východiska.
Hledat tato východiska znamená věřit,
že východiska existují. Nebýt pesimistou,
nepropadat nervozitě, ale přemýšlet
netradičně o nových přístupech,
o nových řešeních, které třeba
jdou i nám osobně proti srsti, protože i my
jsme odchovanci určité soustavy, určitých
zvyklostí, nějakých obvyklých řešení
v ekonomickém rozvoji a nyní musíme přemýšlet
úplně jinak. Proto kritickou, racionální,
z pozitivních hledisek rozpravu oceňuji a vítám.
Mohl bych se vzdát, soudružky a soudruzi, slova, vzhledem
k tomu, že dnes bylo zveřejněno závěrečné
slovo s. Husáka na posledním zasedání
ÚV komunistické strany. Dovolte mi však přece
jen připojit několik vět.
My bezesporu jdeme vpřed a zaznamenáváme
úspěchy, ovšem postup vpřed není
dostatečně rychlý, úspěchy
nejsou dostatečně velké k tomu, aby
uspokojovaly naše potřeby. Prostě jdeme dopředu
pomalu vzhledem k nové, změněné situaci.
Podívejme se na to blíže. Již jsem řekl,
že v zahraničním obchodě zvyšujeme
vývoz o 36 % - více do zemí socialistického
tábora, méně do kapitalistických států,
ale zhruba kolem tohoto čísla zvýšení
osciluje. Je to tempo, které jsme v 5. pětiletce
nedosáhli. Přesto nám toto tempo nestačí.
Ceny surovin, energetických zdrojů, materiálů
jdou velice rychle nahoru. Určité zvýšení
v plánu na rok 1979 máme. Je třeba však
říci, že zvýšení cen dovážených
surovin, energetických zdrojů a materiálů
je dnes, jak ukazuje situace na světovém kapitalistickém
trhu, daleko vyšší, než jsme v plánu
předpokládali. A my ty dovozy potřebujeme.
Co tedy musíme udělat? Buď zvýšit
vývoz a uskutečnit potřebný dovoz,
anebo krátit dovoz při uskutečnění
plánovaného vývozu. Tak to vyžaduje
obchodně platební bilance Československa.
Základní strategií v této oblasti
- a já znovu říkám, že je to
velice důležitá, klíčová
oblast - je snažit se o zvyšování exportní
výkonnosti, zvyšovat vývoz již v roce
1979 a přemýšlet úplně netradičně
a nově, jak se s tímto úkolem vypořádat.
Marné je říkat, že potřebujeme
další dovoz techniky, potřebujeme ten stroj
a tu technologickou linku, že tu a tu investici potřebujeme
realizovat a potřebujeme na to dovozní limity, když
nemáme větší vývozní možnosti.
Hospodářství je třeba regulovat a
držet v určité rovnováze v této
základní oblasti, i když si uvědomuji,
že důsledky vzbuzují a rozvíjejí
určitou nerovnováhu v mikrostruktuře.
Podívejme se na dodávky masa. Na vnitřní
trh, k vnitřnímu užití dáváme
potřebných 25-28 tisíc tun masa ročně
jako přírůstek pro vnitřní
potřebu. Stačí to? Všichni víme,
že to nestačí. Všichni zaznamenáváme
tento měsíc, tento týden určité
poruchy na trhu masa. A pochopitelně maso na vnitřním
trhu hraje klíčovou pozici. Zde se rovněž
zemědělci, a nejen zemědělci, musí
zamyslet nad tím, co dělat, jak tuto otázku
řešit. Je známo, že nám v posledních
letech značně klesá samozásobitelské
kvantum masa, určeného na zásobováni
obyvatelstva, ať už individuální nebo
kolektivní a které rozmnožovalo společenský
přírůstek spotřeby masa z centrálních
fondů. Ročně někdy o 8-10 tisíc
tun. Nevíme, jak to bude v roce 1979. Údaje a statistiky
jsou v tomto směru velice nepřesné a prognózy
neuvádějí přesný výhled.
A přece i v této oblasti je třeba pracovat.
Tak rychlý pokles samozásobení není
zdůvodněn objektivními ani subjektivními
příčinami. Protože zdroje pro krmení
určité struktury hospodářských
zvířat v domácnostech jsou, jsou u družstevních
rotníků nebo pracovníků státních
statků. A to nám může rozmnožit
fond masa. A nejen to. Otázka využití krmiv
a všechny technologické otázky také
hrají svou roli.
V kvalitě naší výroby jsme postoupili
dopředu. Ale, soudruzi, to vůbec nestačí.
Jsou zde výkyvy a my musíme vždycky posuzovat
výrobní, obchodní, vědeckovýzkumné
a jiné instituce velice diferencovaně. Jsou podniky
výborné, průměrné, jsou podniky
a instituce podprůměrné. A tak vždy
musíme k tomu přistupovat. Ale k otázce kvality
v užším slova smyslu, kdy z podniku vychází
nekvalitní výrobek, který je reklamován,
ať už spotřebitelem vnitřním nebo
zahraničním, k tomu mlčet nelze. Podnik nesmí
vypustit nekvalitní výrobek a pokud ho vypustí,
zvláště když jde o křiklavé
a četné případy, nelze dělat
nic jiného, než vyvozovat kádrové závěry.
A to se pochopitelně týká nejen podniků,
to se týká i vyšších článků
řízení a v tomto směru tedy musíme
v roce 1979 nastoupit velice přísnou linii v kádrové
politice. Jednotliví soudruzi, kteří nesou
za tyto velké národohospodářské,
a nejen hospodářské, ale i politické
škody odpovědnost, musí to pocítit na
své vlastní kůži.
Podívejme se na otázku uhlí. Uhlí
dobýváme stále více a v Severočeském
hnědouhelném revíru, který je hlavním
zdrojem růstu těžby uhlí, máme
problémy. 450 tisíc tun je tam výpadek v
ročním plánu za tyto měsíce.
Jak to nahradit, jak to dohnat? Co dělat, abychom splnili
roční plán? Uhlí je úplně
základním činitelem ročního
plánu pro rok 1979 a 1980. Známe problémy
Severočeského kraje a musíme zde všichni
zapnout velice intenzívně. Jsou to nesmírně
složité ekonomické a technické problémy.
Zvláště technické problémy vyplývající
z mnohých potřebných rekonstrukcí
těch obrovských mechanizmů. Jsem rád,
že všichni jsme seznámeni prostřednictvím
televize, tisku i osobně s problémy tohoto klíčového
oboru, kde se rozhoduje o proporcionalitě ekonomiky. Co
jsou nám platné elektrárenské kapacity,
když nemáme uhlí. Ten problém musíme
řešit, protože v případě,
že by se nám něco nepodařilo, mělo
by to velký vliv na proporce národního hospodářství.
Zde se nesmí pomýšlet jen na stranu výroby,
zde se musí pomýšlet i na stranu spotřebitelů.
Přece jenom zde vyzývám, a říkali
jsme to velice otevřeně na poradě generálních
ředitelů, k úplně primitivním
metodám šetření uhlím v letošním
a příštím roce. Určité
rezervy zde existuji, bez ohledu na to, jakým tempem uskutečňujeme
některá racionalizační opatření
z hlediska vybavení technickými prostředky.
Zde musíme velice intenzívně přemýšlet,
jak ušetřit v této oblasti onen základní
zdroj, který ovlivňuje proporcionalitu národního
hospodářství.
Nechci mluvit o dalších otázkách. Ve
všech oblastech, výrobních i nevýrobních,
v celé nadstavbě neproniká náročnost
dostatečně rychle do vědomí lidí,
jdeme dopředu, ale nejdeme dopředu dostatečně
rychle, v potřebných kvalitativních
směrech. Vyvinout úsilí ke splnění
i těch námětů, které v rozpravě
byly uvedeny, to je úkol federální vlády
a věřím, že ve spolupráci s národními
vládami se nám to podaří.
Tato země má velké rezervy. Má rezervy
v bohaté materiální základně,
ve vysoké úrovni kvalifikace kádrů
a velkou předností je, že má jasnou
a reálnou linii, prostou jakéhokoliv subjektivismu
a voluntarismu. A mezinárodni podmínky jsou z hlediska
postavení socialistického Československa
v rámci RVHP a Varšavské smlouvy velice příznivé.
Proto se domnívám, že máme všechny
předpoklady důsledně splnit závěry
XV. sjezdu KSČ, cíle 6. pětiletky s vaší
pomocí a za aktivní účasti, za aktivní
tvořivé práce všech článků
federálního ústrojí a zvláště
federálních orgánů naší
československé vlády. Děkuji za pozornost.
(Potlesk.)
Předseda FS A. Indra: Děkuji s. Štrougalovi
za závěrečné slovo i za odpovědi
na otázky. Ptám se poslanců, kteří
otázky položiti, zda jsou s odpovědí
předsedy vlády spokojeni. (Poslanec SN A. Blažej:
Ano. Poslanec SN S. Charvát: Ano. Poslanec SL
J. Petřík: Ano. Poslankyně SL D. Kancírová:
Ano.)
Můžeme přistoupit k projednání
návrhu usnesení. Prosím předsedu návrhové
komise s. Vedru, aby návrh předložil.
Místopředseda SN V. Vedra: Vážené
soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, návrhová
komise vám předkládá ke schválení
tento návrh usnesení:
Federální shromáždění
Československé socialistické republiky na
11. společné schůzi Sněmovny lidu
a Sněmovny národů dne 28. března 1979
projednalo zprávu vlády Československé
socialistické republiky o plnění jejího
programového prohlášení, přednesenou
jejím předsedou soudruhem Lubomírem Štrougalem.
Federální shromáždění
konstatuje, že vláda i v náročnějších
podmínkách postupně realizuje svůj
program, vycházející ze závěrů
XV. sjezdu Komunistické strany Československa;
vyjadřuje přesvědčení,
že vláda bude v dalším období v
duchu usnesení ústředního výboru
Komunistické strany Československa, zejména
usnesení 11. zasedání ústředního
výboru KSČ, ještě energičtěji
zabezpečovat úkoly hospodářského,
sociálního a kulturního rozvoje naší
společnosti;
očekává, že vláda soustředí
pozornost zejména na všestranné zvyšování
efektivnosti a kvality veškeré práce, na zdokonalováni
řídící, organizátorské
a výchovné činnosti na všech stupních,
na řešení nejdůležitějších
problémů ve všech odvětvích národního
hospodářství, zejména v odvětví
paliv a energetiky, ve vědeckotechnickém rozvoji
a v investiční výstavbě.
V tomto úsilí bude Federální shromáždění
ČSSR vládu plně podporovat.
Poslanci Federálního shromáždění
budou na svých pracovištích a ve volebních
obvodech přispívat k rozvíjení iniciativy
pracujících a podněcovat. jejich tvůrčí
úsilí při řešení aktuálních
otázek rozvoje naší socialistické společnosti.
Předseda FS A. Indra: Soudružky a soudruzi,
má někdo k přednesenému návrhu
usnesení připomínky, doplňky? (Připomínky
ani doplňky nebyly.)
Není tomu tak. Děkuji návrhové komisi.
Můžeme přistoupit k hlasování.
V této chvíli je v sále přítomno
152 poslanců Sněmovny lidu, 55 poslanců Sněmovny
národů zvolených v ČSR a 68 poslanců
Sněmovny národů zvolených v SSR. Obě
sněmovny jsou tedy schopné se usnášet.
Prosím, aby se nejdříve vyslovili poslanci
Sněmovny národů. Kdo souhlasí s návrhem
usnesení ke zprávě vlády o plnění
jejího programového prohlášení?
(Hlasuje se.) Děkuji.