Soudružky a soudruzi, plně si uvědomujeme,
že mezinárodní autorita, úcta a váha,
kterou si naše socialistická země získala
svou zásadovou mírovou a současně
internacionalistickou politikou, se pevně opírá
o naší příslušnost k socialistickému
společenství, o naše členství
ve Varšavské smlouvě a v RVHP. V zájmu
dalšího budování vyspělé
socialistické společnosti nikdy nedopustíme
narušení našeho spojenectví se Sovětským
svazem, ale budeme je dále upevňovat ve všech
oblastech tak, jak to vyjadřují dokumenty XV. sjezdu
KSČ a Spojenecké smlouvy se Sovětským
svazem z roku 1970. Plnou podporu této politice projevili
naši občané srdečným a bratrským
přivítáním sovětské
stranické a vládní delegace v čele
se soudruhem Brežněvem v minulém roce. Návštěva
sovětské delegace na nejvyšší úrovni
byla nejvýznamnější událostí
roku a mimořádně přispěla k prohloubení
všestranné spolupráce a k posílení
bratrského přátelství mezi oběma
zeměmi.
Rovněž s ostatními zeměmi socialistického
společenství došlo k dalšímu
podstatnému rozvoji a upevňování našich
vztahů ve všech směrech. Zvláště
se prohloubila koordinace v zahraničně politické
činnosti a socialistická ekonomická integrace.
V rámci vzájemných soudružských
vztahů se zeměmi socialistického společenství
se chci zvláště zmínit o velmi pozitivním
rozvoji vzájemných vztahů s Vietnamskou socialistickou
republikou, k němuž přispěl její
vstup do RVHP a její aktivní účast
při upevňování jednoty a semknutosti
socialistického společenství v boji proti
politice Číny.
Přátelské vztahy a vzájemná
spolupráce se v minulém období rozšiřovaly
také s Laoskou lidově demokratickou republikou při
výstavbě socialistických základů
národního hospodářství.
Soudružky poslankyně a soudruzi poslanci, v této
souvislosti se chci vyjádřit - tak jako již
někteří soudruzi přede mnou - k hanebnému
činu, který hluboce otřásl city všech
našich občanů na všech pracovištích
na vesnicích i ve městech - k čínské
agresi proti vietnamskému lidu. Otřesné zprávy
o zločinech spáchaných čínskými
agresory na vietnamském území, s nimiž
jsme se mohli seznámit i na televizní obrazovce,
nás naplňují hlubokým roztrpčením.
Dovídáme se o zpustošených vietnamských
městech a vesnicích, o zničených zemědělských
i průmyslových závodech, kulturních
zařízeních, školách, nemocnicích,
o vraždění starců, žen i dětí.
Uvědomujeme si, kam až zašla zhoubná ideologie
maoismu. Naši občané vědí, že
musíme rozlišovat opravdový postoj čínského
lidu od velmocenských choutek a reakční politiky
čínských předáků.
Ještě neutichly výstřely na vietnamských
hranicích a Čína přikročila
k další vojenské provokaci na hranicích
s Laosem a zesílila své vměšování
do vnitřních záležitostí této
země. Současné čínské
vedení je jediným na světě, které
povýšilo doktrínu nevyhnutelnosti války
na úroveň oficiální státní
politiky. Nejenom narušuje uvolňování,
ale krajně zostřuje mezinárodní napětí.
Docela lehkovážně a neodpovědně
je čínské vedení ochotno překročit
osudovou hranici dělící mír od války.
Poslanci výborů zahraničních Sněmovny
lidu a Sněmovny národů se zabývali
vpádem Číny do Vietnamu a přijali
protestní rezoluci, v níž vyjádřili
rozhořčení československého
lidu nad napadením bratrské socialistické
země Čínou a plně podpořili
prohlášení ústředního
výboru Komunistické strany Československa
a vlády Československé socialistické
republiky k čínské agresi.
Na tomto nejvyšším zákonodárném
fóru ČSSR vyjadřuji přání
poslanců výborů zahraničních
obou sněmoven, abych tlumočila rozhodnutí
všeho československého lidu, stát -
tak jako v minulosti - plně po boku vietnamského
a laoského lidu, a abych vyjádřila jeho vůli,
aby vláda ČSSR ve spolupráci se Sovětským
svazem, všemi pokrokovými a mírumilovnými
lidmi světa mu poskytla potřebnou pomoc při
obraně celistvosti a nezávislosti své země
proti čínskému útočníkovi.
Soudružky a soudruzi, v souladu se závěry XV.
sjezdu KSČ pokračoval rozvoj těsnějších
vztahů se zeměmi Asie, Afriky a Latinské
Ameriky ve snaze podpořit jejich boj proti imperialismu
a neokolonialismu. Hlavní pozornost byla věnována
zemím socialistické a protiimperialistické
orientace a podpoře národně osvobozeneckého
hnutí. Uvítali jsme vítězství
íránského lidu, který si zvolil cestu
demokracie a svobody, což otevírá nové
možnosti mírové a přátelské
všestranné spolupráce mezi našimi zeměmi.
V arabské oblasti postupovala československá
zahraniční politika v souladu se svým
principiálním stanoviskem jednoznačné
podpory zemím, které odsuzují separátní
jednání mezi Egyptem a Izraelem, protože v
něm vidí politický komplot a pokus o legalizaci
okupace některých arabských území
a hlavně snahu zmařit spravedlivé řešení
palestinského problému. Spolu s bratrskými
socialistickými zeměmi vyslovila Československá
socialistická republika podporu mimořádně
významné konferenci šéfů států
a vlád arabských zemí v Bagdádu v
přesvědčení, že opravdového
míru na Blízkém východě bude
dosaženo jen komplexním vyřešením
všech klíčových otázek za účasti
všech zainteresovaných stran včetně
Organizace za osvobození Palestiny. Principiální
stanovisko naší vlády v této otázce
podporujeme i dnes, kdy separátní smlouva mezi Egyptem
a Izraelem byla podepsána proti vůli zdrcující
většiny arabského lidu.
Uvolňování mezinárodního napětí
po celoevropské konferenci v Helsinkách, jejíž
Závěrečný akt plníme ve všech
jeho aspektech, přineslo především v
Evropě pozitivní výsledky.
Podle dosavadních výsledků můžeme
říci, že přes diferencovaný přístup
kapitalistických zemí vůči zemím
socialistického společenství a různé
kampaně proti nám se podařilo vcelku pokračovat
v rozvíjení vztahů v duchu závěrů
Helsinské konference.
Podporujeme politiku naší vlády v pokračováni
normalizace vztahů s Německou spolkovou republikou,
k níž významně přispěla
návštěva generálního tajemníka
ÚV KSČ a prezidenta republiky soudruha Gustáva
Husáka v Bonnu v dubnu 1978.
Podobně vítáme úsilí vlády
o zlepšování vztahů s Rakouskou republikou,
které byly podpořeny osobními kontakty politických
představitelů obou zemí. S Rakouskem se rozvíjejí
styky jak po vládní a parlamentní linii,
tak i po linii společenských organizací.
Když se zmiňuji o našich vztazích s Rakouskou
republikou, mám k vám, soudruhu předsedo
vlády, otázku a prosím o stanovisko k ní:
"V souvislosti s výstavbou atomových elektráren
v Československu se objevují v rakouském
tisku články, které uvádějí
v pochybnost bezpečnost těchto zařízení.
Jak se tyto skutečnosti promítají do československo-rakouské
relace, jaké mají oprávnění,
jestliže u nás jde o zásadní energetickou
orientaci a naopak v Rakousku referendem odmítnutou koncepci?"
Soudružky a soudruzi poslanci, uplynulé období
plně dokazuje, že náš socialistický
stát pod vedením KSČ pokračuje zásadně,
systematicky a cílevědomě v aktivní
zahraničně politické činnosti všestranně
koordinované s bratrskými zeměmi socialistického
společenství.
Tuto linii vytyčil XV. sjezd KSČ a díky její
každodenní důsledné realizaci byla mezinárodní
prestiž naší vlasti v současných
mezinárodních vztazích ještě
více posílena. Nebylo by to myslitelné bez
úspěchů, kterých náš lid
pod vedením KSČ dosáhl v budování
rozvinuté socialistické společnosti, bez
naší všestranné spolupráce s bratrskými
socialistickými zeměmi, především
se Sovětským svazem.
Tuto skutečnost zhodnotil soudruh Husák ve svém
novoročním projevu těmito slovy: "V
uplynulém roce jsme mohli úspěšně
rozvíjet mírovou budovatelskou práci v naší
vlasti i díky příznivým mezinárodním
podmínkám. Dále jsme upevnili postavení
Československa ve světě a posílili
jeho vnější bezpečnost. Významně
k tomu přispělo další upevňování
a prohlubování spojenectví, přátelství
a všestranná spolupráce se Sovětským
svazem a dalšími zeměmi socialistického
společenství."
Soudružky a soudruzi, budeme usilovat o to, aby takto postupovala
naše zahraniční politika i v dalším
období. V jejím uskutečňování
se může vláda Československé
socialistické republiky spolehnout na plnou podporu výborů
zahraničních Sněmovny lidu a Sněmovny
národů, celého Federálního
shromáždění a všeho československého
lidu. (Potlesk.)
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslankyni Kancírové.
Jejím vystoupením byl seznam písemně
přihlášených řečníků
do rozpravy vyčerpán. Ptám se, jestli se
ještě někdo z poslanců hlásí
do rozpravy. (Nikdo.) Není tomu tak.
Prohlašuji tedy rozpravu ke zprávě federální
vlády o plnění jejího programového
prohlášení za skončenou.
Prosím předsedu vlády s. Štrougala,
aby využil závěrečného slova
i k odpovědi na položené otázky.
Předseda vlády ČSSR L. Štrougal:
Vážený soudruhu předsedo, soudružky
a soudruzi poslanci, omlouvám se, jestli překročím
těch 5 minut, které mí jsou v prelimináři
časového rozvrhu tohoto zasedání pro
přednesení závěrečného
slova dány k dispozici. Prosím, aby to nebylo pokládáno
za porušení disciplíny ze strany federální
vlády.
Nejdříve, soudružky a soudruzi, k otázkám
podle pořadí tak, jak byly předneseny.
Především položil otázku s. poslanec
Blažej k akci "Z" z hlediska perspektivy v
7. pětiletce, k tomu, jaká je úvaha federální
vlády o rozvoji této akce a její podpoře.
Je známo, soudružky a soudruzi, že federální
a národní vlády - nechci říci
zvláště česká vláda pod
vedením s. Korčáka - přisuzují
této akci velkou důležitost, protože ona
přináší skutečné řešení
problémů investiční i neinvestiční
povahy, které bychom těžko, abych tak řekl,
v normálním investičním procesu,
zabezpečovali a řešili. Bylo koneckonců
o tom hovořeno v rozpravě i ve zprávě.
Já pochopitelně dnes nemohu hovořit o koncepci
7. pětiletky, protože je ve stavu zrodu a struktura
investiční výstavby je jednou z nejzávažnějších
otázek, kterou právě řešíme.
Musíme sladit úroveň investiční
výstavby s tím, jaký reálný
efekt v čistém i užitém národním
důchodu můžeme vytvořit, a hlavně
do jaké míry se nám podaří
zvyšovat tempo růstu efektivnosti z dané investiční
výstavby, kterou založíme v 7. pětiletce.
A právě v této oblasti je největší
rezerva národního hospodářství
vůbec, poněvadž je známo o našich
průmyslových investicích, že když
chci dostat 1 Kčs, musím vložit jednou tolik,
než je obvyklé v jiných vyspělých
zemích. V efektivnosti investiční výstavby
máme největší rezervy. Akce "Z"
je malá součást celého tohoto balíku
investic, které se vkládají ročně
a pětiletně do investiční výstavby.
Představuje zhruba 4 % z celkového objemu investic,
což je celostátně zhruba 5,1-5,4 mld Kčs,
jak to v 6. pětiletce v jednotlivých letech probíhá.
To jsou vlastní investice, které vkládáme
do akce "Z". K tomu přistupuje iniciativní
práce občanů, která v podstatě
efekt tohoto díla z akce "Z" zdvojnásobuje
a zvícenásobuje. To znamená, když ročně
vložíme do investic akce "Z" 5 mld Kčs,
dostáváme dílo v hodnotě 10 mld Kčs.
Je to investice vysoce efektivní, kterou musíme
podporovat a která podle mého názoru nemůže
klesnout ani v 7. pětiletce pod podíl 4 %.
Já vůbec nechci podezírat poslance Blažeje,
který je rektorem Vysoké školy technické
v Bratislavě, k profesorům, rektorům a děkanům
mám přílišnou úctu od dob, kdy
jsem studoval na vysoké škole, bál se jich
při zkouškách, že by ho mohl inspirovat
s. Korčák, který si o mně myslí,
že jsem nepřítelem akce "Z".
Pokládám ji za efektivní akci, je to oblast,
se kterou máme počítat. A když se mě
někdo zeptá, proč tak efektivní akci
nepodporujeme více, proč do ní nedáváme
větší podíl z celkového objemu
investic v ročním a pětiletém plánu,
tak na to odpovídám: protože na to nemáme
z hlediska materiálových proporcí. Většina
těchto akcí, nejméně 60 %, jde do
vlastní investiční výstavby, není
tedy neinvestiční povahy jako je např. úprava
parku, měst, čistota, výsadba zeleně
atd. Většinou jde o výstavbu, o vlastní
investice. A tam pochopitelně není jen cement a
cihly. Je třeba i těch materiálů,
kterých se nám v investiční výstavbě
nedostává, jako jsou různé kabely,
konstrukce, kotle, elektrické rozvaděče atd.
V případě, že se vyrovnáme s
těmito disproporcemi, je podle mého názoru
třeba přemýšlet o podílu akce
"Z", ovšem s určitým konkrétním
strukturálním zaměřením, které
bude řešit základní společenské
otázky, nejen z hlediska jednotlivého místa,
ale i z hlediska celospolečenského, tedy s
tím potřebným strukturálním
zaměřením, o kterém jsem hovořil.
V rámci akce "Z" lze uskutečnit některé
akce, které jinak nezabezpečíme. Vezměme
např. celou tělovýchovnou a sportovní
oblast. Nehovořil jsem o tom, soudruzi sportovci a tělovýchovní
pracovníci mi to velmi kriticky vytýkali. Nemám
na mysli nákladné stadióny, ale to, co slouží
normální masové tělesné výchově,
normálnímu sportovnímu vyžití.
Tady nepotřebujeme velké investice, ale živou
pracovní sílu, která to či ono upraví
a uzpůsobí, abychom mohli v této oblasti
dělat to, co pro zdraví mladé i starší
generace potřebujeme. Proto se k akci "Z"
federální vláda staví pozitivně.
Úplně konkrétně s. Blažejovi
odpovíme v souvislosti s určitou etapou prací
na 7. pětiletém plánu.