Zásada "čelem k masám" platí
především pro odbory, ale nejen pro ně;
řekl bych i pro socialistické ředitele a
vedoucí, chtějí-li ovládnout umění,
jak využít zkušeností dělnických
mas a jejich účasti na zdokonalování
řízení výroby. Dělníci
říkají, že čím jsou větší
složitosti, tím častěji by mezi ně
na pracoviště měli přijít nejen
zástupci odborů, ale i vedoucí pracovníci
ministerstev včetně ministrů, vedoucích
VHJ a podniků. Dělníkům v takových
případech nejde o plané kritizování.
Vytýkáme-li některé nedostatky funkcionářům
hospodářského řízení,
pohlížíme na ně i jako na vlastní
členy ROH a nikoli jako na protipól naších
společných cílů. Naším
společným úkolem nyní je, počínaje
resorty, rozebírat příčiny nedostatků
v řízení a organizaci práce, a spolu
s odbory mobilizovat a burcovat síly k boji za zvládnutí
všech úkolů a problémů.
V odborech považujeme za nezbytné ještě
více podporovat vynalézavost a cílevědomost
hospodářského vedení, jestliže
půjde o radikální úspornost v hospodaření
energií i surovinami, o důsledné plnění
zakázek v rámci integrace zemí RVHP, o překonávání
bariér rychlejšího zavádění
pokrokové techniky, zlepšovacích návrhů
a vynálezů. V loňském roce se poprvé
podařilo dosáhnout v hnutí "Odborářské
miliardy" úsporu jedné miliardy 300 miliónů
Kčs. Přes určité výkyvy jde
vzestupným trendem soutěž na "konto zlepšovatelů
a vynálezců" vyhlášená na
IX. všeodborovém sjezdu s cílovou výší
30 mld Kčs za 6. pětiletku; za tři roky pětiletky
bylo prokazatelně dosaženo společenského
prospěchu ve výší 20 miliard Kčs.
Přínos by mohl být ještě vyšší,
kdyby nezůstalo ležet ladem každoročně
asi 20 tis. přijatých, ale do praxe nezavedených
zlepšovacích návrhů a vynálezů.
Jestliže přijímáme velkou výzvu
vědeckotechnické revoluce, pak i celé toto
hnutí by mělo být účinněji
orientováno, řízeno a soustředěno
na řešení plánů výzkumu
a technického rozvoje každého výrobního
resortu, ministerstev techniky a výstavby; a platí
to pochopitelně i na adresu odborových svazů.
Také spojitost správné mzdové praxe
a efektivnost hospodářského růstu
by se měla ještě více promítat
v řízení ekonomiky a sociální
politiky výrobních oborů a podniků.
Vláda a ÚRO vcelku přijaly včas opatření
k náhradě mezd za prostoje v souvislosti s
energetickými omezeními, což představuje
jen za leden a únor t. r. vyšší potřebu
mezd v rozsahu 300 mil. Kčs. V dalších měsících
je třeba očekávat zvýšení
za odměňování přesčasové
práce. Tím spíše je nepřijatelné
jakékoliv neodůvodněné překračování
mzdových výdajů a uvolnění
mzdové kázně.
Podporujeme opatření vlády k regulaci mezd
podle dosažených výkonů, kvality a podle
počtu reklamací za vadné výrobky.
Měli bychom se zabývat tím, že mnohde
přežívá rovnostářství,
nízká úroveň norem a organizace práce,
což se nepodařilo ani při zavedení racionalizace
práce a mzdových soustav všude vylepšit
nebo i překonat.
Sebekriticky uznáváme, že odborové svazy
a závodní orgány ROH stále málo
aktivně vstupují do boje za správnou mzdovou
praxi a že musíme více prokrvit naši odvahu
ve vztahu k "nepopulárním" záležitostem
mzdové kázně. Je nutno vytvářet
podmínky, aby dělníci mohli plnit nové
výkonové normy, odvádět kvalitní
práci, aby se včas odstraňovaly příčiny
zmetkovitosti. Současně však odborové
orgány musí zaštítit mistry a vedoucí,
kteří správně prosazují zásady
odměňování, disciplinované
dodržování technologie a pracovního
režimu, náhrady za zmetkovou práci a spolu
s nimi čelit lajdáctví a nepořádkům.
Soudružky a soudruzi, souhlasíme s vývody předsedy
vlády s. Štrougala, že jen na tvorbě ekonomických
zdrojů je závislé naplňování
sociálních vymožeností. Oceňujeme,
že vláda plní legislativní program,
a zejména v součinností s ROH zabezpečuje
rozvíjení péče o pracující
v podnicích. O důvěryhodnosti celého
pojetí podnikové sociální politiky
svědčí pravda, že společně
v péčí o dělnickou třídu
energičtěji překonáváme ještě
řadu nedostatků a snažíme se využívat
rezerv, důsledněji uskutečňujeme záměry
komplexních programů péče v podnicích
a kolektivních smluv.
Při procesu všestranného vyrovnávání
sociálních podmínek všech pracujících
nesmíme ztrácet ze zřetele především
potřeby horníků, jako např. řešení
pracovních režimů v hlubinných dolech,
jak o tom zde také hovořil s. předseda vlády,
dále dělníků a stavbařů
v prioritních výrobních oblastech, jakož
i pracovníků v zemědělských
závodech, jak to vyplývá ze závěrů
13. pléna ústředního výboru
strany.
Přestože převládají pozitivní
rysy ve snižování pracovní úrazovosti,
je povinností státních, hospodářských
a odborových orgánů dále zlepšovat
úrazovou prevenci, snižovat počet rizikových
pracovišť a namáhavých prací, výrazněji
snižovat vývoj smrtelných případů,
těžkých úrazů a nemocí
z povolání, což souhrnně stále
vyvolává velké lidské, sociální
a ekonomické ztráty. Považujeme za naléhavé
pronikavě pokročit ve výzkumu a výrobě
dostatečného množství účinných
osobních ochranných pracovních prostředků,
k čemuž jíž dříve Ústřední
rada odborů navrhla vládě cestu k nápravě.
I když byly vládou ČSSR a národními
vládami vynaloženy značné investiční
a finanční prostředky ke zlepšení
hygieny práce a národního prostředí,
bylo by žádoucí, aby federální
vláda projednávala výsledky veřejných
prověrek a směry zdokonalování bezpečnosti
práce pravidelně každým rokem.
Závažným nejen ekonomickým, ale i sociálním
opatřením se stala hromadná úprava
pracovní doby v závodech, v zařízeních
a úřadech. Jestliže se však tato opatření
přijala, pak je nutno v přístupech VHJ, národních
výborů a orgánů ROH společně
zajišťovat potřebné předpoklady
a hlavně jednotný postup.
Závažnou orientaci pro komplexní sociální
oblast pronesl generální tajemník strany
a prezident republiky s. G. Husák na Pražském
hradě při přijetí delegace žen
7. března t. r., když m. j. uvedl, že do sociálních
vymožeností a jistot patří všestranná
péče o pracující ženy, ale "i
řešení problémů, které
dosud znepříjemňují život zaměstnaných
žen a otázek spojených s růstem populace".
I když se nesporně v opatřeních Federálního
shromáždění, vlády i ÚRO
dosáhlo ve prospěch pracujících žen
a rodin pronikavého pokroku, jsou ještě četná
bílá místa nebo nově vznikají
dílčí či přechodné problémy.
Proto je třeba všestranně uplatňovat
pracovně právní ustanovení, zlepšovat
podmínky péče o děti, což vystupuje
do popředí zejména v letošním
Mezinárodním roce dítěte, citlivě
zkoumat místní, oblastní a resortní
otázky, energičtěji prosazovat vhodné
zajištění hromadné dopravy, fungování
obchodu a rozvozu čerstvého zboží v
odpoledních hodinách.
Měli bychom se podívat na nejednotný rozvrh
úředních dnů a tzv. úředních
hodin na národních výborech, které
mají vzhledem k nové situaci malý rozsah,
dále na únosnost pojmu tzv. úředních
hodin v OPBH, komunálních službách,
na provozní dobu v úřadovnách spojů
a jiných zařízeních služeb, protože
jejich rozvržení ztěžuje vyřizování
záležitostí pracujících během
odpoledních a podvečerních hodin v průběhu
týdne. Jde celkově o širší zajišťování
materiálních, sociálních a kulturních
potřeb občanů.
Soudružky a soudruzi, naše odborové hnutí
jako činitel obhajoby zákonných zájmů
pracujících bude s vysokým vědomím
odpovědnosti vůči plnění programu
strany získávat masy pracujících k
rozvoji socialistické iniciativy a vytvářet
v soustavě socialistické demokracie soudružské
vztahy k hospodářskému vedení.
Revoluční odborové hnutí je připraveno
mobilizovat pod vedením strany nezměrné síly
6,5 miliónů pracujících pro uskutečňování
hospodářského a sociálního
programu XV. sjezdu strany. Funkcionáři Ústřední
rady odborů - Federálního shromáždění
- vycházejíce ze skutečnosti, že vláda
organizuje naplňování programu výstavby
a zajišťuje zájmy pracujících v
souladu s vládním prohlášením
- doporučuji, aby Federální shromáždění
vzalo se souhlasem zprávu předsedy federální
vlády na vědomí.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Maříkovi.
Vystoupí poslanec Gašparovič. Připraví
se poslankyně Rozsypalová.
Poslanec SN V. Gašparovič: Vážený
súdruh predseda, vážené súdružky
a súdruhovia poslanci, zhodnotenie výsledkov dosiahnutých
pri plnení záverov 6. päťročnice,
uskutočnené na 11. zasadnutí ÚV KSČ
znova potvrdilo správnosť línie XV. zjazdu
strany za vysokú efektívnosť a kvalitu práce.
Jej dôsledné presadzovanie vo všetkých
oblastiach je rozhodujúcim predpokladom plnenia úloh
celej 6. päťročnice. Nie je to však len
mimoriadne aktuálna ekonomická požiadavka.
Dosiahnutie obratu v starostlivosti a akosť výrobkov
je i dôležitou politickou úlohou, lebo vyžaduje
zásadnú zmenu i v myslení zodpovedných
prístupov, čo kladie vysoké nároky
na prácu s ľuďmi.
Zásadná potrebná zmena v ekonomickom myslení
pracujúcich, a najmä riadiacich kádrov, je
v preorientácii splnenia úloh v objemoch na kvantitatívnu
stránku výroby a všetkej práce vôbec.
Ďalej je potrebné z osobných a podnikových
hľadísk prechádzať vo väčšom
rozsahu na celospoločenské záujmy.
Je pravda, že už veľa rokov boli otázky
kvality výroby a práce zdôrazňované.
Ovšem v čase, kedy bol nedostatok výrobkov
pre investičnú výstavbu, pre vnútorný
trh a nakoniec aj pre zahraničný obchod - išlo
viac o množstvo výrobkov ako o kvalitu. Podobne tak
rôzne objemové ukazovatele - ako bola hrubá
výroba - mali rozhodujúci význam pre hodnotenie
podnikov i pre hmotnú zainteresovanosť, odsunuli však
otázky kvality na druhú koľaj. V prospech
kvality nepôsobila, a myslím, že ani dodnes
dosť nepôsobí pomerne malá pružnosť
cenovej sústavy.
Podniky dostávali za málo kvalitné výrobky
rovnaké ceny ako za výrobky najvyššej
akosti. Z tohto hľadiska bolo pre podniky - na škodu
veci - vytvárané skleníkové prostredie.
Postavenie efektívnosti a kvality všetkej práce
ako prvoradej úlohy vyžaduje zmeniť i uvedené
podmienky. Je to tým potrebnejšie, čím
dôležitejšou stránkou kvality sa stáva
technická úroveň výrobku, jeho vysoké
technicko-ekonomické parametre a úžitkové
vlastnosti.
Vláda už na odstránenie týchto nepriaznivých
vplyvov vykonala a vykonáva množstvo opatrení
a overuje ďalšie, či už je to v experimente
riadenia, v komplexnom systéme riadenia akosti, alebo v
poslednom čase v opatreniach k postihu nekvalitnej
práce. O niektorých výsledkoch sa už
vo svojom vystúpení zmienil predseda vlády
súdruh dr. Štrougal.
V rámci prípravy na dnešné vystúpenie
som sa oboznámil s niektorými opatreniami na
zvýšenie akosti vo VHJ Strojsmalt, ktoré vykonali
v minulom roku. Zaujali ma najmä vlastné štúdie
o vývoji technickej úrovne výrobkov a ďalej
to, že rátajú s výrazným zvýšením
starostlivosti o servis pre svoje výrobky a užívateľov.
Je to veľmi dôležité, lebo vyrába
najmä strojársky spotrebný tovar. U Tesly Rožnov,
kde sústredili pozornosť na 53 konkrétnych
úloh, venovali osobitnú pozornosť predvýrobnej
etape, predovšetkým kvalite a spracovaniu dôležitých
materiálov, ako sú stabilné vlastnosti wolfrámového
drôtu, zlepšenie polovodičov materiálov,
surovín a podobne. Robia sa opatrenia na obmedzenie vplyvu
ľudského činiteľa u hromadných
výrob a podobne by som mohol uviesť veľké
množstvo príkladov. V globále dokazujú,
že opatrenia vlády sa začínajú
priaznivo prejavovať v podnikoch.
Na príkladoch z podniku, v ktorom pracujem, by som chcel
ukázať na niektoré problémy, s ktorými
sa pri zvyšovaní kvality a technickej úrovne
stretávame, a ktoré dosť dobre nie je možné
riešiť na úrovni podniku.
Náš podnik TOS Trenčín vyrába
obrábacie sústružnícke stroje. 80 %
výrobkov vyvážame do zahraničia, najmä
do kapitalistických štátov. Sú to prevažne
univerzálne klasické stroje, po ktorých bol
doteraz dopyt a nepodliehajú tak konjunktúrnym výkyvom
u automatov a špeciálnych jednoúčelových
strojov. Z hľadiska cenového je to taktiež výhodné,
pretože 1 dolár získavame za 13,50 Kčs
a 1 rubeľ za 6,50 Kčs. Tieto výsledky sú
i výsledkom kvalitného zhotovovania strojov. Veď
z ročného množstva zhruba 6000 vyrábaných
strojov sme len na niekoľko strojov mali drobné reklamácie.
V Strojimporte, ktorý naše stroje vyváža,
som si overil, že dobré a pohotové zohľadňovanie
požiadaviek jednotlivých zákazníkov
je taktiež jedným z dôvodov úspešného
vývozu.
Je to teda dobrá základňa pre ďalšie
obdobie. Snažíme sa, aby sme svoje výrobky
vo väčšom rozsahu modernizovali. Za minulý
rok sme vykonali väčší počet inovácií
ako za celú predchádzajúcu päťročnicu.
Máme tu však problémy. U niektorých
modernizovaných strojov, kde je nesporné, že
majú oveľa lepšie parametre, ktoré sú
zárukou vývozov, nám značne stúpli
i náklady. Nie je to vzrast materiálu, ale vzrast
prácnosti. Ceny, ktoré je zahraničný
zákazník ochotný zaplatiť, však
nerastú o toľko, ako veľkoobchodné ceny.
Nám sa to prejaví ako zhoršenie efektívnosti
vývozu, i napriek tomu, že vyvážame väčší
podiel práce a cena za 1 kg nám rastie.
Bolo by potrebné, aby príslušné orgány
rozpracovali podrobnejšie hodnotenie týchto zmien,
najmä zmien efektívnosti vývozu z hľadiska
podielu materiálu a prácnosti, a stanovili zodpovedajúce
kritériá. Mám na mysli nielen Federálne
ministerstvo všeobecného strojárstva, ako nadriadený
orgán, ale i Federálne ministerstvo zahraničného
obchodu, Federálne ministerstvo financií a Federálny
cenový úrad. Inak by sa inovácie mohli stať
brzdou vývozu.
Druhou skupinu problémov pri zvyšovaní kvality
a technickej úrovne výrobkov, ktoré ešte
nie sú uspokojivo riešené, sú najmä
tieto otázky:
- nedostatočné technické kapacity a ich stabilizácia,
ktorých riešenie prevažne nie je v právomoci
podniku,
- malá a pomerne nekvalitná súčiastková
základňa, ktorá núti podnik neekonomicky
zabezpečovať výrobu súčiastok,
na ktorú sú špecializovaní výrobcovia
- napríklad normalizované súčiastky,
- stagnácia vývoja nových druhov kovových
a nekovových materiálov so zaručenými
vysokými mechanickými vlastnosťami, pričom
dostupné materiály sa nezlepšujú v kvalite
ani v sortimente a naviac uvoľnenie tolerancií u výrobcov
hutného materiálu podľa príslušných
noriem spôsobuje zvýšenie živej práce
u spotrebiteľa. Úspory v prvovýrobe znamenajú
teda niekoľkonásobné straty v spracovateľskej
organizácii, ktorá v snahe vyrábať je
nútená zobrať to, čo jej je ponúknuté.
Tak napríklad tolerancia zlievárenských polotovarov
sú v "nestrojárskych rozmeroch" - centimetroch,
čo vylučuje prakticky možnosť použitia
progresívnych technológií a zbytočne
zaťažuje výrobné kapacity,
- zaostávanie za svetovou špičkou v oblasti
slaboprúdovej a polovodičovej techniky, hydrauliky,
výrobkov ložiskového priemyslu a rezných
materiálov a najmä výpočtovej techniky.
Pritom nový výrobok obsahujúci spomínané
nie vždy kvalitné dodávky musí súperiť
so svetovou špičkou. Pričom tento však
musí byť koncipovaný s minimálnou
devízovou náročnosťou. Svoj podiel kvality
zoberú aj subjektívne nedostatky. Situácia
je teda veľmi zložitá a podnik v nej postáva
veľmi osamotený,
- stredný článok riadenia, to je v našom
prípade VHJ Továrne strojárskej techniky,
nezabezpečujú kvalitné prognosticko-koncepčné
práce, ktoré by umožnili včas zamerať
vývoj.
Nedostatočná pomoc sa dostáva z výskumných
ústavov, pretože odtrhnutie od výrobnej praxe
nezaručuje konkrétne realizácie schopné
výstupy, ktoré navyše prichádzajú
s veľkým časovým oneskorením,
vzhľadom na užívateľa.
Myslím si, že nie je dôležité, koľko
ktorý rezort rieši štátnych úloh,
ale aká je ich vzájomná súčinnosť
a prepojenie tak, aby výsledný efekt smeroval k
spoločnému cieľu - zabezpečiť vedecko-technický
rozvoj a spoločenský pokrok v našej vlasti,
čo priamo súvisí s kvalitou výrobkov
a s ich predajaschopnosťou na svetových trhoch.
Skúsenosti z podnikov ukazujú, že ďalšie
rýchle zvyšovanie kvality výroby a výrobkov
vyžaduje účinnejší vplyv stredného
článku riadenia a ministerstva všeobecného
strojárstva ako nadriadeného rezortu, ale i ostatných
ministerstiev pri komplexnom zabezpečovaní kvality.
Na základe toho bude možné ďalej zvyšovať
nároky na výrobné podniky a právom
očakávať potrebnú technickú úroveň
a kvalitu výrobkov. Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)