Středa 28. března 1979

Zásada "čelem k masám" platí především pro odbory, ale nejen pro ně; řekl bych i pro socialistické ředitele a vedoucí, chtějí-li ovládnout umění, jak využít zkušeností dělnických mas a jejich účasti na zdokonalování řízení výroby. Dělníci říkají, že čím jsou větší složitosti, tím častěji by mezi ně na pracoviště měli přijít nejen zástupci odborů, ale i vedoucí pracovníci ministerstev včetně ministrů, vedoucích VHJ a podniků. Dělníkům v takových případech nejde o plané kritizování. Vytýkáme-li některé nedostatky funkcionářům hospodářského řízení, pohlížíme na ně i jako na vlastní členy ROH a nikoli jako na protipól naších společných cílů. Naším společným úkolem nyní je, počínaje resorty, rozebírat příčiny nedostatků v řízení a organizaci práce, a spolu s odbory mobilizovat a burcovat síly k boji za zvládnutí všech úkolů a problémů.

V odborech považujeme za nezbytné ještě více podporovat vynalézavost a cílevědomost hospodářského vedení, jestliže půjde o radikální úspornost v hospodaření energií i surovinami, o důsledné plnění zakázek v rámci integrace zemí RVHP, o překonávání bariér rychlejšího zavádění pokrokové techniky, zlepšovacích návrhů a vynálezů. V loňském roce se poprvé podařilo dosáhnout v hnutí "Odborářské miliardy" úsporu jedné miliardy 300 miliónů Kčs. Přes určité výkyvy jde vzestupným trendem soutěž na "konto zlepšovatelů a vynálezců" vyhlášená na IX. všeodborovém sjezdu s cílovou výší 30 mld Kčs za 6. pětiletku; za tři roky pětiletky bylo prokazatelně dosaženo společenského prospěchu ve výší 20 miliard Kčs. Přínos by mohl být ještě vyšší, kdyby nezůstalo ležet ladem každoročně asi 20 tis. přijatých, ale do praxe nezavedených zlepšovacích návrhů a vynálezů. Jestliže přijímáme velkou výzvu vědeckotechnické revoluce, pak i celé toto hnutí by mělo být účinněji orientováno, řízeno a soustředěno na řešení plánů výzkumu a technického rozvoje každého výrobního resortu, ministerstev techniky a výstavby; a platí to pochopitelně i na adresu odborových svazů.

Také spojitost správné mzdové praxe a efektivnost hospodářského růstu by se měla ještě více promítat v řízení ekonomiky a sociální politiky výrobních oborů a podniků. Vláda a ÚRO vcelku přijaly včas opatření k náhradě mezd za prostoje v souvislosti s energetickými omezeními, což představuje jen za leden a únor t. r. vyšší potřebu mezd v rozsahu 300 mil. Kčs. V dalších měsících je třeba očekávat zvýšení za odměňování přesčasové práce. Tím spíše je nepřijatelné jakékoliv neodůvodněné překračování mzdových výdajů a uvolnění mzdové kázně.

Podporujeme opatření vlády k regulaci mezd podle dosažených výkonů, kvality a podle počtu reklamací za vadné výrobky. Měli bychom se zabývat tím, že mnohde přežívá rovnostářství, nízká úroveň norem a organizace práce, což se nepodařilo ani při zavedení racionalizace práce a mzdových soustav všude vylepšit nebo i překonat.

Sebekriticky uznáváme, že odborové svazy a závodní orgány ROH stále málo aktivně vstupují do boje za správnou mzdovou praxi a že musíme více prokrvit naši odvahu ve vztahu k "nepopulárním" záležitostem mzdové kázně. Je nutno vytvářet podmínky, aby dělníci mohli plnit nové výkonové normy, odvádět kvalitní práci, aby se včas odstraňovaly příčiny zmetkovitosti. Současně však odborové orgány musí zaštítit mistry a vedoucí, kteří správně prosazují zásady odměňování, disciplinované dodržování technologie a pracovního režimu, náhrady za zmetkovou práci a spolu s nimi čelit lajdáctví a nepořádkům.

Soudružky a soudruzi, souhlasíme s vývody předsedy vlády s. Štrougala, že jen na tvorbě ekonomických zdrojů je závislé naplňování sociálních vymožeností. Oceňujeme, že vláda plní legislativní program, a zejména v součinností s ROH zabezpečuje rozvíjení péče o pracující v podnicích. O důvěryhodnosti celého pojetí podnikové sociální politiky svědčí pravda, že společně v péčí o dělnickou třídu energičtěji překonáváme ještě řadu nedostatků a snažíme se využívat rezerv, důsledněji uskutečňujeme záměry komplexních programů péče v podnicích a kolektivních smluv.

Při procesu všestranného vyrovnávání sociálních podmínek všech pracujících nesmíme ztrácet ze zřetele především potřeby horníků, jako např. řešení pracovních režimů v hlubinných dolech, jak o tom zde také hovořil s. předseda vlády, dále dělníků a stavbařů v prioritních výrobních oblastech, jakož i pracovníků v zemědělských závodech, jak to vyplývá ze závěrů 13. pléna ústředního výboru strany.

Přestože převládají pozitivní rysy ve snižování pracovní úrazovosti, je povinností státních, hospodářských a odborových orgánů dále zlepšovat úrazovou prevenci, snižovat počet rizikových pracovišť a namáhavých prací, výrazněji snižovat vývoj smrtelných případů, těžkých úrazů a nemocí z povolání, což souhrnně stále vyvolává velké lidské, sociální a ekonomické ztráty. Považujeme za naléhavé pronikavě pokročit ve výzkumu a výrobě dostatečného množství účinných osobních ochranných pracovních prostředků, k čemuž jíž dříve Ústřední rada odborů navrhla vládě cestu k nápravě. I když byly vládou ČSSR a národními vládami vynaloženy značné investiční a finanční prostředky ke zlepšení hygieny práce a národního prostředí, bylo by žádoucí, aby federální vláda projednávala výsledky veřejných prověrek a směry zdokonalování bezpečnosti práce pravidelně každým rokem.

Závažným nejen ekonomickým, ale i sociálním opatřením se stala hromadná úprava pracovní doby v závodech, v zařízeních a úřadech. Jestliže se však tato opatření přijala, pak je nutno v přístupech VHJ, národních výborů a orgánů ROH společně zajišťovat potřebné předpoklady a hlavně jednotný postup.

Závažnou orientaci pro komplexní sociální oblast pronesl generální tajemník strany a prezident republiky s. G. Husák na Pražském hradě při přijetí delegace žen 7. března t. r., když m. j. uvedl, že do sociálních vymožeností a jistot patří všestranná péče o pracující ženy, ale "i řešení problémů, které dosud znepříjemňují život zaměstnaných žen a otázek spojených s růstem populace". I když se nesporně v opatřeních Federálního shromáždění, vlády i ÚRO dosáhlo ve prospěch pracujících žen a rodin pronikavého pokroku, jsou ještě četná bílá místa nebo nově vznikají dílčí či přechodné problémy. Proto je třeba všestranně uplatňovat pracovně právní ustanovení, zlepšovat podmínky péče o děti, což vystupuje do popředí zejména v letošním Mezinárodním roce dítěte, citlivě zkoumat místní, oblastní a resortní otázky, energičtěji prosazovat vhodné zajištění hromadné dopravy, fungování obchodu a rozvozu čerstvého zboží v odpoledních hodinách.

Měli bychom se podívat na nejednotný rozvrh úředních dnů a tzv. úředních hodin na národních výborech, které mají vzhledem k nové situaci malý rozsah, dále na únosnost pojmu tzv. úředních hodin v OPBH, komunálních službách, na provozní dobu v úřadovnách spojů a jiných zařízeních služeb, protože jejich rozvržení ztěžuje vyřizování záležitostí pracujících během odpoledních a podvečerních hodin v průběhu týdne. Jde celkově o širší zajišťování materiálních, sociálních a kulturních potřeb občanů.

Soudružky a soudruzi, naše odborové hnutí jako činitel obhajoby zákonných zájmů pracujících bude s vysokým vědomím odpovědnosti vůči plnění programu strany získávat masy pracujících k rozvoji socialistické iniciativy a vytvářet v soustavě socialistické demokracie soudružské vztahy k hospodářskému vedení.

Revoluční odborové hnutí je připraveno mobilizovat pod vedením strany nezměrné síly 6,5 miliónů pracujících pro uskutečňování hospodářského a sociálního programu XV. sjezdu strany. Funkcionáři Ústřední rady odborů - Federálního shromáždění - vycházejíce ze skutečnosti, že vláda organizuje naplňování programu výstavby a zajišťuje zájmy pracujících v souladu s vládním prohlášením - doporučuji, aby Federální shromáždění vzalo se souhlasem zprávu předsedy federální vlády na vědomí.

Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Maříkovi. Vystoupí poslanec Gašparovič. Připraví se poslankyně Rozsypalová.

Poslanec SN V. Gašparovič: Vážený súdruh predseda, vážené súdružky a súdruhovia poslanci, zhodnotenie výsledkov dosiahnutých pri plnení záverov 6. päťročnice, uskutočnené na 11. zasadnutí ÚV KSČ znova potvrdilo správnosť línie XV. zjazdu strany za vysokú efektívnosť a kvalitu práce. Jej dôsledné presadzovanie vo všetkých oblastiach je rozhodujúcim predpokladom plnenia úloh celej 6. päťročnice. Nie je to však len mimoriadne aktuálna ekonomická požiadavka. Dosiahnutie obratu v starostlivosti a akosť výrobkov je i dôležitou politickou úlohou, lebo vyžaduje zásadnú zmenu i v myslení zodpovedných prístupov, čo kladie vysoké nároky na prácu s ľuďmi.

Zásadná potrebná zmena v ekonomickom myslení pracujúcich, a najmä riadiacich kádrov, je v preorientácii splnenia úloh v objemoch na kvantitatívnu stránku výroby a všetkej práce vôbec. Ďalej je potrebné z osobných a podnikových hľadísk prechádzať vo väčšom rozsahu na celospoločenské záujmy.

Je pravda, že už veľa rokov boli otázky kvality výroby a práce zdôrazňované. Ovšem v čase, kedy bol nedostatok výrobkov pre investičnú výstavbu, pre vnútorný trh a nakoniec aj pre zahraničný obchod - išlo viac o množstvo výrobkov ako o kvalitu. Podobne tak rôzne objemové ukazovatele - ako bola hrubá výroba - mali rozhodujúci význam pre hodnotenie podnikov i pre hmotnú zainteresovanosť, odsunuli však otázky kvality na druhú koľaj. V prospech kvality nepôsobila, a myslím, že ani dodnes dosť nepôsobí pomerne malá pružnosť cenovej sústavy.

Podniky dostávali za málo kvalitné výrobky rovnaké ceny ako za výrobky najvyššej akosti. Z tohto hľadiska bolo pre podniky - na škodu veci - vytvárané skleníkové prostredie. Postavenie efektívnosti a kvality všetkej práce ako prvoradej úlohy vyžaduje zmeniť i uvedené podmienky. Je to tým potrebnejšie, čím dôležitejšou stránkou kvality sa stáva technická úroveň výrobku, jeho vysoké technicko-ekonomické parametre a úžitkové vlastnosti.

Vláda už na odstránenie týchto nepriaznivých vplyvov vykonala a vykonáva množstvo opatrení a overuje ďalšie, či už je to v experimente riadenia, v komplexnom systéme riadenia akosti, alebo v poslednom čase v opatreniach k postihu nekvalitnej práce. O niektorých výsledkoch sa už vo svojom vystúpení zmienil predseda vlády súdruh dr. Štrougal.

V rámci prípravy na dnešné vystúpenie som sa oboznámil s niektorými opatreniami na zvýšenie akosti vo VHJ Strojsmalt, ktoré vykonali v minulom roku. Zaujali ma najmä vlastné štúdie o vývoji technickej úrovne výrobkov a ďalej to, že rátajú s výrazným zvýšením starostlivosti o servis pre svoje výrobky a užívateľov. Je to veľmi dôležité, lebo vyrába najmä strojársky spotrebný tovar. U Tesly Rožnov, kde sústredili pozornosť na 53 konkrétnych úloh, venovali osobitnú pozornosť predvýrobnej etape, predovšetkým kvalite a spracovaniu dôležitých materiálov, ako sú stabilné vlastnosti wolfrámového drôtu, zlepšenie polovodičov materiálov, surovín a podobne. Robia sa opatrenia na obmedzenie vplyvu ľudského činiteľa u hromadných výrob a podobne by som mohol uviesť veľké množstvo príkladov. V globále dokazujú, že opatrenia vlády sa začínajú priaznivo prejavovať v podnikoch.

Na príkladoch z podniku, v ktorom pracujem, by som chcel ukázať na niektoré problémy, s ktorými sa pri zvyšovaní kvality a technickej úrovne stretávame, a ktoré dosť dobre nie je možné riešiť na úrovni podniku.

Náš podnik TOS Trenčín vyrába obrábacie sústružnícke stroje. 80 % výrobkov vyvážame do zahraničia, najmä do kapitalistických štátov. Sú to prevažne univerzálne klasické stroje, po ktorých bol doteraz dopyt a nepodliehajú tak konjunktúrnym výkyvom u automatov a špeciálnych jednoúčelových strojov. Z hľadiska cenového je to taktiež výhodné, pretože 1 dolár získavame za 13,50 Kčs a 1 rubeľ za 6,50 Kčs. Tieto výsledky sú i výsledkom kvalitného zhotovovania strojov. Veď z ročného množstva zhruba 6000 vyrábaných strojov sme len na niekoľko strojov mali drobné reklamácie. V Strojimporte, ktorý naše stroje vyváža, som si overil, že dobré a pohotové zohľadňovanie požiadaviek jednotlivých zákazníkov je taktiež jedným z dôvodov úspešného vývozu.

Je to teda dobrá základňa pre ďalšie obdobie. Snažíme sa, aby sme svoje výrobky vo väčšom rozsahu modernizovali. Za minulý rok sme vykonali väčší počet inovácií ako za celú predchádzajúcu päťročnicu. Máme tu však problémy. U niektorých modernizovaných strojov, kde je nesporné, že majú oveľa lepšie parametre, ktoré sú zárukou vývozov, nám značne stúpli i náklady. Nie je to vzrast materiálu, ale vzrast prácnosti. Ceny, ktoré je zahraničný zákazník ochotný zaplatiť, však nerastú o toľko, ako veľkoobchodné ceny. Nám sa to prejaví ako zhoršenie efektívnosti vývozu, i napriek tomu, že vyvážame väčší podiel práce a cena za 1 kg nám rastie.

Bolo by potrebné, aby príslušné orgány rozpracovali podrobnejšie hodnotenie týchto zmien, najmä zmien efektívnosti vývozu z hľadiska podielu materiálu a prácnosti, a stanovili zodpovedajúce kritériá. Mám na mysli nielen Federálne ministerstvo všeobecného strojárstva, ako nadriadený orgán, ale i Federálne ministerstvo zahraničného obchodu, Federálne ministerstvo financií a Federálny cenový úrad. Inak by sa inovácie mohli stať brzdou vývozu.

Druhou skupinu problémov pri zvyšovaní kvality a technickej úrovne výrobkov, ktoré ešte nie sú uspokojivo riešené, sú najmä tieto otázky:

- nedostatočné technické kapacity a ich stabilizácia, ktorých riešenie prevažne nie je v právomoci podniku,

- malá a pomerne nekvalitná súčiastková základňa, ktorá núti podnik neekonomicky zabezpečovať výrobu súčiastok, na ktorú sú špecializovaní výrobcovia - napríklad normalizované súčiastky,

- stagnácia vývoja nových druhov kovových a nekovových materiálov so zaručenými vysokými mechanickými vlastnosťami, pričom dostupné materiály sa nezlepšujú v kvalite ani v sortimente a naviac uvoľnenie tolerancií u výrobcov hutného materiálu podľa príslušných noriem spôsobuje zvýšenie živej práce u spotrebiteľa. Úspory v prvovýrobe znamenajú teda niekoľkonásobné straty v spracovateľskej organizácii, ktorá v snahe vyrábať je nútená zobrať to, čo jej je ponúknuté. Tak napríklad tolerancia zlievárenských polotovarov sú v "nestrojárskych rozmeroch" - centimetroch, čo vylučuje prakticky možnosť použitia progresívnych technológií a zbytočne zaťažuje výrobné kapacity,

- zaostávanie za svetovou špičkou v oblasti slaboprúdovej a polovodičovej techniky, hydrauliky, výrobkov ložiskového priemyslu a rezných materiálov a najmä výpočtovej techniky. Pritom nový výrobok obsahujúci spomínané nie vždy kvalitné dodávky musí súperiť so svetovou špičkou. Pričom tento však musí byť koncipovaný s minimálnou devízovou náročnosťou. Svoj podiel kvality zoberú aj subjektívne nedostatky. Situácia je teda veľmi zložitá a podnik v nej postáva veľmi osamotený,

- stredný článok riadenia, to je v našom prípade VHJ Továrne strojárskej techniky, nezabezpečujú kvalitné prognosticko-koncepčné práce, ktoré by umožnili včas zamerať vývoj.

Nedostatočná pomoc sa dostáva z výskumných ústavov, pretože odtrhnutie od výrobnej praxe nezaručuje konkrétne realizácie schopné výstupy, ktoré navyše prichádzajú s veľkým časovým oneskorením, vzhľadom na užívateľa.

Myslím si, že nie je dôležité, koľko ktorý rezort rieši štátnych úloh, ale aká je ich vzájomná súčinnosť a prepojenie tak, aby výsledný efekt smeroval k spoločnému cieľu - zabezpečiť vedecko-technický rozvoj a spoločenský pokrok v našej vlasti, čo priamo súvisí s kvalitou výrobkov a s ich predajaschopnosťou na svetových trhoch.

Skúsenosti z podnikov ukazujú, že ďalšie rýchle zvyšovanie kvality výroby a výrobkov vyžaduje účinnejší vplyv stredného článku riadenia a ministerstva všeobecného strojárstva ako nadriadeného rezortu, ale i ostatných ministerstiev pri komplexnom zabezpečovaní kvality. Na základe toho bude možné ďalej zvyšovať nároky na výrobné podniky a právom očakávať potrebnú technickú úroveň a kvalitu výrobkov. Ďakujem za pozornosť. (Potlesk.)



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP