Soudružky a soudruzi, v příštím
roce musíme učinit další významný
krok k dosažení cílů hospodářského
a sociálního rozvoje vytyčených XV.
sjezdem strany. Vyžaduje to řešit velké
množství konkrétních a na řadě
úseků složitých úkolů,
které jsou pro jednotlivá odvětví
a oblasti národního hospodářství
stanoveny ve státním plánu, státním
rozpočtu a měnovém plánu.
Jejich úspěšné zvládnutí
se neobejde bez důrazného přístupu
k řešení některých věcných
problémů, které v naší ekonomice
máme, ať jsou již staršího nebo novějšího
data. Tyto problémy dobře známe, mnohé
se již vykonalo pro jejich překonání,
ale mnoho práce stojí ještě před
námi - na úrovni centrálních orgánů,
VHJ i podniků. I když jde mnohdy o různorodé
oblasti, hlavním jednotícím článkem
a základnou splnění všech úkolů
a překonávání problémů
je a stále více bude vyšší efektivnost,
lepší kvalita, dokonalejší řízení
a stále větší náročnost
na každého z nás při prosazování
těchto "pravd" do konkrétního každodenního
jednání. Na těchto východiscích
jsme postavili své plány a takto je musíme
také realizovat i v roce 1979.
V oblasti finančního hospodaření nachází
linie k vysoké efektivnosti svůj výraz především
ve finančních výsledcích státních
hospodářských organizací. Návrh
státního rozpočtu vychází z
toho, že v příštím roce tyto organizace
vytvoří o 10 % více finančních
zdrojů než letos, a že jejich výdaje vzrostou
o 3,9 %. V souvislosti s tím se zvýší
i aktivní rozdíl mezi odvody těchto organizací
do státního rozpočtu a dotacemi, které
dostávají ze státního rozpočtu,
na 54,9 mil Kčs, což je o 7,8 % více než
letos.
Hlavní přírůstek tvorby finančních
zdrojů ve státních hospodářských
organizacích bude dosažen růstem zisku. Jeho
objem roste o 8,9 mld Kčs, tj. o 9,7 %. Náročnost
tohoto úkolu je o to větší, že
přírůstku zisku má být dosaženo
téměř ze dvou třetin snížením
nákladů. Počítáme tedy s tím,
že letošní poměrně dobrý
vývoj nákladů bude nejen udržen, ale
že se dále zlepší. Dosažení
úspor v celkových nákladech je vyjádřeno
jejich plánovaným relativním snížením
o 0,66 %. K zajištění tohoto úkolu je
třeba na všech řídících
stupních přijmout promyšlená a důsledná
hospodářsko-politická opatření.
Zvlášť naléhavým úkolem
je zajištění energeticky a materiálně
úspornějšího rozvoje. Má k tomu
přispět i úprava velkoobchodních cen
některých druhů paliv a energie, kterou vláda
schválila s platností od 1. ledna 1979. S tímto
zvýšením cen se v plánovaných
nákladech podniků a organizací nepočítá
a představuje tedy další, doplňkový
úkol v úspoře celkových nákladů.
S ohledem na současnou situaci v palivoenergetické
bilanci nám jde hlavně o věcnou úsporu
energie a paliv a k tomu je zapotřebí, aby v podnicích
a organizacích byla přijata účinná
opatření k racionalizaci jejich spotřeby.
O tom, že musíme ještě mnoho udělat
pro vytvoření náročnějšího
ekonomického klimatu, svědčí kromě
jiného i praktické zkušenosti, jak se využívá
evidence nákladů, kalkulace výrobků,
norem všeho druhu a prováděných analýz
ke každodennímu zápasu o vyšší
efektivnost a hospodárnost. To, že se ještě
mnozí vedoucí pracovníci obejdou bez těchto
nezbytných nástrojů chozrasčotního
hospodaření, máme být k sobě
méně shovívaví, být přísnější
ve výdajích ze státní pokladny a více
zaútočit na mobilizaci vlastních zdrojů.
A těm, co vidí východisko převážně
ve zvýšení cen svých výrobků,
je třeba doporučit, aby více srovnávali
technickoekonomické parametry své výroby
s tím, čeho bylo dosaženo ve světě.
K soustavnému a rychlému snižování
nákladů nás může dovést
jen náročná řídící
práce prováděná na vysoké technické
a ekonomické úrovni a s hlubokou znalostí
věcné problematiky. Ve spojení s širokou
aktivní účastí pracujících
je třeba tuto práci orientovat na ty úseky,
které v konkrétních podmínkách
každého podniku mají pro růst efektivnosti
klíčový význam.
Do popředí činnosti všech podnikových
a nadpodnikových orgánů se musí dostat
hlediska soustavného zvyšování kvality
výrobků a jejich technickoekonomické úrovně.
To zároveň vyžaduje důsledněji
než dosud bojovat proti nekvalitní práci. Výroba,
jejíž kvalita není na úrovni současných
požadavků, maří naše úsilí,
snižuje hodnotu výsledků naší národní
práce. Nemůžeme se proto trvale smiřovat
s nedostatky, které na tomto úseku máme.
Vláda přijala opatření k posílení
tlaku na kvalitu. Pomocí cenové tvorby stimulujeme
výrobu kvalitních a technicky progresívních
výrobků, zavádíme komplexní
režimy řízené jakosti. Od 1. ledna příštího
roku budou podniky výrazněji než dosud dostihovány
za nekvalitní výrobu, a to jak na zisku, tak i na
výkonech rozhodujících pro regulaci mezd.
Hmotnou zainteresovanost na kvalitní výrobě
chceme dále zdokonalovat a prohlubovat.
Velkou rezervou pro zvýšení celkové
úrovně efektivnosti našeho národního
hospodářství je zvýšení
efektivnosti investic a vůbec celého procesu reprodukce
základních fondů. Je známou skutečností,
že o efektivnosti investice se nerozhoduje jen ve fázi
výstavby, ale zejména v etapě její
přípravy, kdy je třeba rozhodnout o koncepčním
řešení, které pak na dlouhou dobu dopředu
předurčuje, s jakou výkonností a efektem
bude podnik pracovat. Zejména je proto nezbytné
zvýšit úroveň přípravy
u rozsáhlých investic, jak z technických
hledisek, tak i z hlediska ekonomických parametrů,
kterých má být dosaženo. Velký
význam má proto expertizní činnost,
zejména státní expertízy. V tom směru
přijímáme některá opatření,
která by měla zvýšit odpovědnost
za přípravu investic, účinněji
než dosud sladit celý proces reprodukce základních
fondů s reprodukcí pracovních sil, dosáhnout
vyššího využívání stávajících
základních prostředků a zvýšit
směnnost.
Nelze se také smiřovat s tím, že počty
neobsazených strojních míst rostou, a že
při nevyužití jedněch výrobních
kapacit stavíme další. Naší situaci
v pracovních silách může řešit
jen rychlý růst produktivity práce, uvolňování
pracovníků nejen relativně, ale i absolutně
z některých odvětví výroby.
K tomu musí více než dosud přispět
i převádění pracovníků
od zastaralých nevýkonných zařízení
k moderním, vysoce výkonným, a ty pak plně
využívat ve vícesměnném provozu.
Na základě opatření vlády se
bude daleko přísněji posuzovat nezbytnost
nové výstavby výrobních staveb ve
vztahu k využití stávajících
kapacit. V těch podnicích, oborech, odvětvích
či místech, kde směnnost nedosáhne
stanovené úrovně, nebo u nichž je vyšší
počet neobsazených pracovních míst,
nebude povoleno zahájení nových výrobních
staveb.
V příštím roce vynaložíme
na investice 30,2 % hrubého národního důchodu.
Ze státního rozpočtu poskytneme investiční
dotace v rozsahu 56,9 mld Kčs, což představuje
19,9 % celkového objemu rozpočtu. Největší
část dotací směřuje do oblasti
paliv a energetiky, dopravy a bytové výstavby. Je
žádoucí, aby prostředky vydělené
na tyto účely ve státním rozpočtu
byly plně a hospodárně využívány.
Vždy tomu tak není. Například v roce
1977 zůstalo jen ve výdajích na bytovou výstavbu
nevyčerpáno 1,4 mld Kčs a letos se očekává,
že to bude více než 0,5 mld Kčs.
Ve finančních plánech na příští
rok počítáme s další mobilizací
rezerv, které jsou skryty ve využívání
zásob. Doba jejich obratu v průmyslu a stavebnictví
se má zrychlit o 0,8 dne, což představuje relativní
uvolnění finančních prostředků
ve výši 1,4 mld Kčs.
V posledních dvou letech se vývoj zásob zlepšuje,
což svědčí o tom, že opatření,
která přijala vláda v této oblasti,
se postupně realizují. S globálním
zlepšením vývoje zásob se však
nemůžeme uspokojovat. Je nutné zlepšit
celkovou strukturu zásob, a to jak výrobních,
tak i spotřebitelských, aby odpovídala ekonomické
potřebě - tedy bez nedostatkových zásob
na jedné straně a zásob pomaluobrátkových
a nepotřebných na straně druhé.
XV. sjezd zdůraznil, že celý řídící
proces musí být prostoupen prosazením a využitím
vědeckotechnického rozvoje jako základní
hybné síly dalšího rozvoje naší
společností. To zdaleka neznamená jen zajistit
dostatek finančních prostředků na
vědu a technický rozvoj. Hospodářská
politika koncentruje zdroje a prostředky především
na rozhodující úseky hospodářství
a nemůže tomu být jinak ani v této oblasti.
Věcná struktura úkolů státního
plánu rozvoje vědy a techniky vychází
především z potřeby řešit
úkoly, které jsou pro národní hospodářství
zvláště aktuální. Např.
11 % všech úkolů je orientováno na efektivnější
využívání zdrojů paliv a energie,
12 % úkolů na úspory živé práce
a 25 % úkolů na účelnou náhradu
dovážených výrobků a na zvýšení
vývozu.
Prostředky, které jsou ve státním
rozpočtu na rok 1979 určeny na financování
rozvoje vědy a techniky ve výši 6,4 mld Kčs,
jsou soustředěny na úkoly důležité
z hlediska celého hospodářství. Dalších
10,4 mld Kčs bude vynaloženo z vlastních zdrojů
organizací a jejich nadřízených orgánů.
V souhrnu jde tedy o vysoké částky, jejichž
efektivní využití je třeba posuzovat
se stejně vysokou náročností jako
jinde. Zdůrazňuji to proto, že toto kritérium
není ještě všude důsledně
uplatněno, že ve vyšší návratnosti
vložených prostředků jsou stále
ještě rezervy, které je nezbytné co
nejúčinněji mobilizovat. Rychlá aplikace
nových poznatků vědy v praxi, vyšší
přínos technického rozvoje pro zvýšení
celkové technické úrovně naší
výroby a zejména vyšší inovační
aktivita, lepší kvalita a spolehlivost výrobků
patří nejen k rozhodujícím faktorům
růstu efektivnosti, ale jsou zároveň nezbytným
a možno říci primárním předpokladem
růstu exportu ve hmotném a ještě ve
větším měřítku v hodnotovém
vyjádření.
Zahraniční obchod má pro nás klíčový
význam. Vždyť více než jednu třetinu
finální průmyslové produkce vyvážíme,
abychom mohli dovézt jiné suroviny a výrobky,
které nemáme, nebo které je výhodnější
dovézt, než vyrábět doma.
Dvě třetiny obratu našeho zahraničního
obchodu připadají na země socialistické
soustavy a tento obrat se má v roce 1979 zvýšit
o 7 %. Je proto na nás, abychom plně využili
výhody, které socialistická ekonomická
integrace především se Sovětským
svazem nabízí, zejména pokud jde o vytváření
ekonomicky racionální struktury naší
výroby z hlediska pracovních, surovinových
a energetických zdrojů, a abychom touto cestou dosáhli
i výrazného pokroku v řešení
otázek růstu efektivnosti našeho hospodářství.
Musíme si stále více uvědomovat, že
i ve vztahu k socialistickým státům roste
náročnost na naši výrobní a obchodní
aktivitu. Vyplývá to především
z jejich dynamického rozvoje, cílevědomé
strukturální přestavby hospodářství
a ze zvyšování životní úrovně
jejich obyvatel. Podstatné je, že postupující
proces socialistické ekonomické integrace států
RVHP přináší prospěch všem
zúčastněným zemím. Umožňuje
řešit ve vzájemné úzké
spolupráci životně důležité
otázky hospodářského rozvoje s potřebnou
perspektivou, dává tak všem dlouhodobou ekonomickou
jistotu a snižuje i rizika přenášení
krizových jevů z kapitalistického světa.
V posledních letech došlo na světových
trzích k rychlejšímu růstu cen surovin
ve srovnání s hotovými výrobky. Poněvadž
ve struktuře našeho vývozu mají rozhodující
váhu výrobky zpracovatelského průmyslu
a naopak polovinu dovozu představují suroviny, paliva
a materiál, je zřejmé, že výsledný
pohyb cenových relací našeho vývozu
a dovozu je pro naši ekonomiku nepříznivý.
V případě obchodních vztahů
s nesocialistickými státy jsou tyto tvrdé
ekonomické podmínky ještě ztíženy
tendencemi některých států k ochranářské
nebo dokonce k diskriminační politice a celkovou
hospodářskou situací v kapitalistickém
světě, vyznačující se značnou
labilitou, nezaměstnaností a inflací. Reálným
a pozitivním východiskem proto může
být v podstatě jen zvýšení naší
exportní schopnosti opírající se o
zvýšení výkonnosti celého hospodářství.
Tento cíl sleduje hospodářská politika
již několik let. Máme zde řadu pozitivních
výsledků, přesto však soudíme,
že celkové výsledky stále ještě
neodpovídají našim potřebám.
Soudružky a soudruzi, výsledky, které v rozvoji
hospodářství dosahujeme, ve značné
míře odrážejí současnou
úroveň řízení na všech
stupních. Již jsem uvedl, že v různých
oblastech ekonomiky máme řadu rezerv a obdobně
to platí i pro řízení. Lze dokonce
říci, že to je naše největší
rezerva. Přitom platí: čím vyšší
etapa ekonomického rozvoje, tím vyšší
nároky na řízení, a to běžné
i koncepční. Tento trend vysoké náročnosti
je trvalý. Zcela jasné závěry k těmto
otázkám přijal XV. sjezd a opět zdůraznilo
11. i 12. zasedání ÚV KSČ. Jde o vysoce
tvůrčí činnost, ve které by
mělo být cizím prvkem rutinérství,
šablonovitost a formálnost. Naopak základním
znakem dobrého řízení se musí
stát iniciativa a aktivita, novost přístupů.
Platí zde plně slova s. Brežněva na
listopadovém zasedání ÚV KSSS, že
"kdo se bojí a má strach z nového, brzdí
rozvoj". Nové přístupy musíme
prosazovat - a také o to stále usilujeme - ve všech
fázích procesu řízení, tedy
i v hodnocení dosažených výsledků.
Musí být náročné zejména
v tom smyslu, že i v něm se dostanou otázky
efektivnosti a kvality na první místo. Musí
být však současně konstruktivní.
Poznatky a závěry z různých analýz
se musí rychle a účinně realizovat
a nedostatky odstraňovat. Vyžaduje to změnu
myšlení ještě řady hospodářských
pracovníků, neboť jde o kvalitativní
změnu v přístupu k řízení.
Přesto, že hospodářská politika
strany i státní plán kladou rozhodující
váhu na plnění strukturálních
úkolů výroby a odbytu a kvalitativních
úkolů a ukazatelů plánu, přetrvává
v praxi jako hlavní kritérium hodnocení podniků
splnění plánu objemu výroby, vyjádřené
v ukazatelích hrubé výroby nebo výroby
zboží. V opatřeních, která schválila
vláda k plánu na příští
rok se proto výslovně stanoví, že při
běžném hodnocení nejsou ukazatele hrubé
výroby a výroby zboží kritériem
plnění plánu. Řídící
pracovníci z toho musí ve své činnosti
vyvodit potřebné závěry.
Tato kritéria musí ve své práci ještě
více zvýraznit i finanční a úvěrové
orgány. Finanční nástroje a celý
systém kontroly korunou musí mnohem adresněji
a preventivněji postihovat všechny projevy a snahy
neefektivního hospodaření, ať již
jde o investování při snižování
směnnosti, či o ztráty z nekvalitní
výroby a vynakládání finančních
prostředků bez žádoucího efektu
pro zlepšování konečných výsledků.
Řada nových, účinnějších
prvků v řízení se ověřuje
v rámci komplexního experimentu řízení
efektivnosti a kvality, který probíhá ve
12 průmyslových VHJ. Tento komplexní experiment
zasahuje všechny základní složky soustavy
plánovitého řízení a obsahuje
také řadu prvků k aktivizaci působení
financí a úvěru především
zvýšenou orientací plánu, jeho hodnocení
i hmotné zainteresovanosti na kvalitativní stránku
činnosti VHJ. Důraz se klade na výsledky
hospodaření charakterizující konečný
efekt - přínos každé VHJ, každého
podniku k tvorbě nových hodnot při vysoké
efektivnosti a kvalitě práce. Vyhodnocování
komplexního experimentu věnujeme náročnou
pozornost, zejména z hlediska změny myšlení
řídících pracovníků
i vytváření většího prostoru
pro inovaci, modernizaci a zvyšování kvality.
Některé prvky ověřované v experimentu,
například účinnější
stimulaci efektivního exportu již uplatňujeme
od příštího roku v celém strojírenství
a v ministerstvech průmyslu republik.
Byla přijata i další opatření
sledující lepší provázanost úkolů
plánu na základě uceleného systému
hmotných bilancí, zejména ve strojírenství,
ale i v dalších odvětvích, rozšíření
gescí apod. Ani další oblasti plánovitého
řízení neunikají naší
pozornosti, avšak v souhrnu nutno konstatovat, že v
intenzitě prací na zdokonalení soustavy řízení
musíme podstatně přidat.
Soudružky a soudruzi, všechny tyto otázky výrazně
ovlivňují dynamiku růstu životní
úrovně. XV. sjezd strany postavil do čela
cílů hospodářské a sociální
politiky v období 6. pětiletého plánu
další růst životní úrovně
obyvatelstva. Skutečnost, že vysoký životní
standard, kterého jsme dosáhli, každoročně
dále zvyšujeme, a to i přes složitější
podmínky, v nichž se nachází naše
ekonomika, nebývá vždy doceněna. Přitom
platí zřejmá ekonomická logika, že
životní úroveň můžeme rozvíjet
jen v závislosti na celkových hospodářských
výsledcích. Úsilí o trvalý
růst efektivnosti je proto bojem za vytváření
možností dalšího růstu životní
úrovně.
Zvyšování životní úrovně
se zabezpečuje a uskutečňuje mnoha formami.
Na prvním místě - a z toho také plán
vychází - je to růst peněžních
příjmů obyvatelstva z pracovní činnosti.
Celkové peněžní příjmy
obyvatelstva se mají v příštím
roce zvýšit o více než 14 mld Kčs,
tj. o 4,3 %, při růstu příjmů
z mezd o 3,5 %.
K předním úkolům hospodářské
politiky patří, aby peněžním
příjmům obyvatelstva odpovídala struktura
a kvalita zboží i služeb na vnitřním
trhu, aby zásobování obyvatelstva probíhalo
plynule a plně odpovídalo jeho požadavkům.
Z tohoto hlediska musí výrobní i obchodní
podniky neustále zlepšovat svou práci a důsledněji
plnit úkoly vytyčené pro tuto oblast. Rostoucí
požadavky obyvatelstva na práci obchodu a tím
i výroby jsou nedílnou součástí
růstu celkové náročnosti hospodářského
vývoje.
K zajištění růstu životní
úrovně je každoročně využíván
vysoký podíl výdajů našeho státního
rozpočtu, ať již přímou formou
nebo nepřímo přes poskytování
dotací výrobním odvětvím, především
zemědělství nebo do oblasti některých
služeb.
Ve státních rozpočtech, včetně
rozpočtů národních výborů
na příští rok se počítá,
že neinvestiční výdaje na kulturní
a sociální opatření dosáhnou
částky 115,7 mld Kčs. Je to o 3,9 % více
než v letošním roce a v průměru
na jednoho obyvatele to představuje 7566 Kčs.
Současně je třeba vzít v úvahu,
že část společenské spotřeby
obyvatelstva - a nikoli malá, neboť to představuje
více než 7 mld Kčs - je financována
přímo z prostředků podniků
a organizací. Z těchto prostředků
se hradí některé výdaje na zdravotní
péči, tělovýchovu, rekreaci, závodní
stravování apod.