Přítomno: 179 poslanců Sněmovny
lidu
68 poslanců Sněmovny národů zvolených
v České socialistické republice
69 poslanců Sněmovny národů zvolených
ve Slovenské socialistické republice
Omluveni poslanci
Sněmovny lidu:
Barčák, Biľak, Brabec, Bubeník, Bušíková,
Dzúr, Gahurová, Hejna, Hůla V., Ivanič,
Janec, Korčák, Kubrt, Kučera B., Lenárt,
Lovětínský, Pirč, Škula, Švestka,
Trencsíková, Zavadil
Sněmovny národů zvolení v České
socialistické republice:
Ehrenberger, Fojtík, Himl, Kačírek, Kvasnicová,
Macek, Sytný
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské
socialistické republice:
Horečná, Ivaničová, Nemcová,
Pápai, Rusnák, Zagiba
Předseda FS A. Indra: Soudružky poslankyně,
soudruzi poslanci, vážení hosté, vítám
vás a zahajuji 10. společnou schůzi Sněmovny
lidu a Sněmovny národů III. volebního
období Federálního shromáždění
Československé socialistické republiky.
Dovolte mi, abych jménem všech přítomných
uvítal na naší schůzi generálního
tajemníka ÚV KSČ a prezidenta republiky soudruha
Gustáva Husáka. (Potlesk.) Vítám i
další vedoucí funkcionáře naší
komunistické strany, představitele orgánů
Národní fronty, společenských organizací,
nekomunistických politických stran a členy
federální vlády, vedené jejím
předsedou s. Štrougalem. (Potlesk.)
Soudružky a soudruzi, předsednictva Sněmovny
lidu a Sněmovny národů navrhla na svých
listopadových schůzích konat společnou
schůzi sněmoven s pořadem, který jste
obdrželi. Prosím, abyste souhlasili s tím,
že projednáme navíc návrh předsednictva
ústředního výboru Národní
fronty ČSSR na volbu soudce Nejvyššího
soudu Československé socialistické republiky.
Má někdo k navrženému pořadu
připomínky? Není tomu tak.
Můžeme tedy hlasovat. Ve Sněmovně lidu
je v této chvíli přítomno 175 poslanců,
ve Sněmovně národů 66 poslanců
zvolených v České socialistické republice
a 68 poslanců zvolených ve Slovenské socialistické
republice. Obě sněmovny jsou usnášení
schopné.
Nejdříve prosím, aby se ke konání
společné schůze a k navrženému
programu vyjádřili poslanci Sněmovny lidu.
Kdo z nich souhlasí s návrhem? (Hlasuje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Sněmovna lidu vyslovila souhlas s konáním
společné schůze i s navrženým
programem.
Prosím, aby se k návrhu svého předsednictva
vyjádřili nyní poslanci Sněmovny národů.
Kdo z nich souhlasí? (Hlasuje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Také Sněmovna národů vyslovila jednomyslný
souhlas.
Konstatuji, že obě sněmovny se usnesly podle
článku 34, odst. 2 ústavního zákona
o československé federaci na konání
společné schůze Sněmovny lidu a Sněmovny
národů a schválily její pořad.
Prvním bodem našeho programu je
Prosím ministra financí soudruha Léra, aby
jménem federální vlády návrh
odůvodnil.
Ministr financí ČSSR L. Lér: Vážený
soudruhu generální tajemníku a prezidente
republiky, vážený soudruhu předsedo,
vážené soudružky a soudruzi poslanci,
za několik dnů skončí rok 1978, třetí
rok úsilí všeho pracujícího lidu
naplnit pod vedením Komunistické strany Československa
skutky a činy závěry XV. sjezdu naší
strany, přispět novým vkladem ke splnění
úkolů 6. pětiletky. Letošní rok
byl také rokem výročí významných
událostí, které v historii našeho státu
a ve vývoji naší společnosti znamenaly
rozhodující předěly. Vzpomněli
jsme 60. výročí založení Československé
republiky, státu, ve kterém se znovu spojili ke
společnému životu Češi a Slováci,
po staletých bojích proti cizí nadvládě
a po tisíciletém odloučení. Znovu
jsme si připomněli, že to byla Velká
říjnová socialistická revoluce, nejrevolučnější
a nejvýznamnější událost 20.
století, která inspirovala boj nesčetných
národů, včetně Čechů
a Slováků, za pokrok a humánní svět.
Hodnocení 60 let existence Československa jako samostatného
státu jednoznačně potvrzuje, že hlavním
historickým mezníkem, který otevřel
široký prostor pro dynamický rozvoj naší
společnosti na kvalitativně zcela nových,
socialistických základech, byl Únor 1948.
Dnes můžeme s hrdostí konstatovat, že
Gottwaldova generální linie výstavby socialismu,
důsledná orientace na všestranný rozvoj
spolupráce se Sovětským svazem a ostatními
socialistickými státy, tvořivá iniciativa
pracujícího lidu vedeného komunistickou stranou,
byly rozhodujícím základem, na němž
vyrostl socialistický dnešek.
Vybudovali jsme mohutnou materiálně technickou základnu,
podstatně jsme zvýšili produktivitu práce,
naše hospodářství se stalo pevnou součástí
světové socialistické ekonomické soustavy.
Tyto rozhodující předpoklady umožnily
trvale zvyšovat životní úroveň
našeho lidu, upevňovat jeho sociální
jistoty a rozvíjet všestranně duchovní
život společnosti.
Realizaci základních cílů hospodářského
a sociálního rozvoje na léta 1976-1980, které
vytyčila strana na svém XV. sjezdu, stále
více spojujeme s bojem za vysokou efektivnost a kvalitu,
s růstem nároků na řídící,
plánovací a organizátorskou činnost.
Jedenácté i dvanácté zasedání
ústředního výboru naší
strany v letošním roce nám všem k tomu
poskytla nové podněty a přesně určila
další postup. Zcela jednoznačně to vyjádřil
s. Husák v závěrečném slově
na 12. zasedání ÚV KSČ: "Dále
dynamicky rozvíjet naši ekonomiku, udržet a zvyšovat
životní úroveň můžeme, jak
jsme o tom již mnohokráte mluvili, jen tehdy, když
budeme s větším důrazem a rychlejším
tempem uskutečňovat strategickou linii strany na
zvyšování efektivnosti a kvality veškeré
práce". Z těchto pozic přistupuje i
vláda ČSSR k hodnocení výsledků
dosažených v rozvoji naší ekonomiky a
k úkolům, které si vytyčujeme pro
příští období.
V hospodářském rozvoji jsme v letošním
roce řešili řadu důležitých
úkolů. Středem pozornosti byla realizace
žádoucích strukturálních změn
ve výrobní základně, které
mají významný vliv i na utváření
vnějších ekonomických vztahů
a na růst efektivnosti. V souhrnu jde o oblasti, které
vytvářejí rozhodující ekonomické
předpoklady pro růst životní úrovně.
Přes trvající složitost ekonomických
podmínek se naše hospodářství
dále rozvíjí. Očekáváme,
že tvorba národního důchodu se letos
zvýší o 4,3 %. Na tomto výsledku se
z 93 % podílí zvýšení společenské
produktivity práce. Více než dvě třetiny
přírůstku národního důchodu
zajistil průmysl. Očekává se, že
objem jeho výroby se zvýší o 4,8 %,
a že plánovaný úkol bude překročen
asi o 1,7 mld Kčs. Tento pozitivní vývoj
se nám však nepodařilo v potřebném
rozsahu využít ke zlepšení struktury finální
produkce a jejího odbytu.
Také zemědělská výroba v letošním
roce vzroste, i když v menším rozsahu než
jsme plánovali. Se svými úkoly se plně
nevyrovnají stavební organizace. Odráží
se to v investicích, kde plánovaný objem
stavebních prací nebude splněn.
Celkové peněžní příjmy
obyvatelstva se letos dále zvýší o 3,4
% a průměrná mzda o 3,1 %. Větší
část přírůstku příjmů
než v minulosti byla obyvatelstvem využita ke zvýšení
nákupů v maloobchodě, jehož obrat vzroste
o 4,7 %.
Ve srovnání s předchozími lety dosáhneme
vcelku lepších výsledků v plnění
některých kvalitativních ukazatelů.
Plánovaný objem zisku bude překročen.
Pozitivním rysem přitom je, že na tomto výsledků
se podílejí z jedné poloviny úspory
nákladů. Pokračuje rovněž trend
k příznivějšímu vývoji
zásob, který začal v minulém roce.
Odrazem toho je zrychlení obrátky zásob v
průmyslu a stavebnictví téměř
o jeden den.
Očekávané výsledky ve finančním
hospodaření podniků a organizací vytvářejí
předpoklad, aby i hospodaření státních
rozpočtů skončilo letos jako vyrovnané.
Přestože v hospodaření letošního
roku a plnění plánovaných úkolů
dosahujeme v souhrnu poměrně dobrých výsledků
a daří se prosazovat některé pozitivní
tendence, nemůže to být ještě důvodem
k plné spokojenosti, neboť řešení
některých otázek postupuje pomalu. Struktura
výroby se v řadě případů
odchyluje od plánovaných záměrů,
což se projevuje i v dodávkách pro investice,
zahraniční obchod a vnitřní trh. Rovněž
dílčí zlepšení ve vývoji
efektivnosti nemůžeme přeceňovat. Trvají
některé problémy ve zvyšování
technické úrovně a kvality produkce. Také
přínos vědy a techniky stále ještě
neodpovídá současným vysokým
nárokům kladeným na tuto oblast. Rovněž
relace mezi růstem produktivity práce a průměrných
mezd není zcela v souladu s plánovaným předpokladem.
Řada úkolů je za národní hospodářství
jako celek plněna nebo se očekává
jejich překročení. Přitom se však
některé podniky nevyrovnají se svým
plánem, nebo jej plní nerovnoměrně
a ne ve všech ukazatelích.
Tyto skutečnosti potvrzují, že je třeba
vystupňovat úsilí za komplexní a účinnější
prosazování linie XV. sjezdu za vysokou efektivnost
a kvalitu veškeré práce.
Vláda si je vědoma, že úkoly stanovené
pro příští rok nejsou jednoduché.
Jejich splnění bude vyžadovat mnoho pracovního
a organizátorského úsilí. Budeme je
plnit v trvajících složitých vnějších
ekonomických podmínkách. Musíme reagovat
na některé odchylky vzniklé v dosavadním
vývoji a současně vycházet i z toho,
že s blížícím se závěrem
6. pětiletky jde jak o splnění záměrů
vytyčených XV. sjezdem strany, tak o vytvoření
příznivého východiska pro přípravu
7. pětiletky.
Státní plán na rok 1979 předpokládá
intenzívnější prosazování
některých nezbytných strukturálních
změn vztahů a proporcí směřujících
k rychlejšímu přizpůsobování
našeho národního hospodářství
celkovým ekonomickým podmínkám a k
důstojnějšímu řešení
některých přetrvávajících
problémů.
Společná výroba se má rozvíjet
zhruba stejným tempem jako letos. Růstu národního
důchodu o 4,3 % má být dosaženo při
zvýšení průmyslové výroby
o 4,5 %, stavebních prací o 5,8 % a při zvýšení
zemědělské produkce o 3,8 %. Při růstu
počtu pracovníků jen o 0,4 % je zvýšení
tvorby hmotných zdrojů nutno zabezpečit především
růstem společenské produktivity práce,
úspornějším vynakládáním
surovin, materiálu a energie a účinnějším
využíváním výrobních fondů.
V užití průmyslové produkce mají
rychle růst především dodávky
pro vývoz a pro vnitřní trh, a to o 5,2 %.
Ve srovnání s předchozími léty
se počítá se snížením
dynamiky investic na 102,4 %. K nejdůležitějším
věcným záměrům plánu
na tomto úseku patří zvýšení
koncentrace investičních prací a dodávek
na důležité stavby a podstatné omezení
zahajovaných nových staveb. To má vytvořit
podmínky pro včasné uvedení dalších
kapacit do provozu a zastavit růst rozestavěnosti,
což příznivě ovlivní proporcionalitu
celého reprodukčního procesu.
Státní rozpočet a finanční
plány zabezpečují plánované
úkoly příštího roku. To je jistě
důležitý, ne však jediný úkol
finanční politiky.
Rozsah uspokojování potřeb společnosti
a obyvatelstva je závislý na zdrojích, které
vytvoříme. Tuto zřejmou ekonomickou zásadu
spolu s požadavkem dynamického, proporcionálního
a měnově stabilizovaného vývoje můžeme
v dnešních podmínkách uskutečňovat
jen za předpokladu, že zvýšíme
výkonnost celého hospodářství,
úroveň efektivnosti, kvalitu a technickou úroveň
produkce, že budeme soustavně zdokonalovat řízení.
Z toho vychází i základní zaměření
celé hospodářské a v tom i finanční
politiky na příští rok. Přitom
zvláštní důraz klademe na vyvinutí
tvrdšího ekonomického tlaku i na zvýšení
ekonomického zájmu na růstu efektivnosti
a na upevnění hospodárnosti. Spolu s realizací
věcných záměrů státního
plánu to jsou základní podmínky dosažení
finanční a rozpočtové rovnováhy
v roce 1979.
Ve státním rozpočtu a finančním
plánu se to konkrétně odráží
- v dynamickém vývoji tvorby finančních
zdrojů,
- ve zpevnění proporce mezi vývojem zdrojů
a potřeb hospodářské sféry,
- v mobilizaci disponibilních finančních
zdrojů podniků a jejich nadřízených
orgánů a
- v zajištění optimální struktury
financování plánovaných potřeb
z jednotlivých zdrojů.
Pokračujeme rovněž v limitování
některých neproduktivních výdajů.
Současně pro rok 1979 přijala vláda
opatření, aby značná část
věcných výdajů rozpočtových
a příspěvkových organizací
nepřekročila úroveň letošního
roku. Ministerstva a národní výbory to musí
při rozpisu státního rozpočtu zabezpečit.
Cílem je další zvýšení hospodárnosti
v celé rozpočtové sféře. Nejde
však o paušální opatření,
o dosažení úspor za každou cenu. Netýká
se to např. rozvoje školství, léků
apod. Ale ani zde bychom neměli pouštět ze
zřetele hlediska hospodárnosti.
Vcelku je možno základní vztahy a proporce
v návrhu státního rozpočtu na rok
1979 charakterizovat takto:
Příjmy státních rozpočtů
včetně příjmů rozpočtů
národních výborů se na srovnatelném
základě zvyšují o 4,6 %, dosáhnou
celkové výše 285,7 mld Kčs. Objem výdajů
je stanoven ve stejném rozsahu. Struktura rozpočtových
příjmů a výdajů zůstává
ve srovnání s předchozím obdobím
v zásadě zachována. Na socialistické
organizace připadá 86,4 % příjmů
a od obyvatelstva formou daní plyne zbývajících
13,6 % příjmů. Z celkových výdajů
je určeno 50,6 % na investice a další neinvestiční
výdaje na rozvoj hospodářství. Na
neinvestiční výdaje ve školství,
zdravotnictví, sociálním zabezpečení
a v ostatních oblastech společenské spotřeby
obyvatelstva připadá 40,5 % a 8,9 % je určeno
na obranu, bezpečnost a správu.
Rovnováha příjmů a výdajů
je zachována jak v celé rozpočtové
soustavě, tak i z hlediska jednotlivých státních
rozpočtů a rozpočtů národních
výborů. Z příjmů federálního
rozpočtu, které jsou pro rok 1979 stanoveny ve výši
160,1 mld Kčs, je určeno na financování
federálně řízených orgánů
a organizací 60,1 mld Kčs, což zajišťuje
jejich vyrovnanost a financování plánovaného
hospodářského rozvoje. Přitom růst
výdajů státních rozpočtů
republik je ve vyšší míře zajišťován
jejich vlastními příjmy.
Více než 31 % výdajů státních
rozpočtů republik je určeno na dotace a subvence
rozpočtů národních výborů.
Spolu s jejich vlastními příjmy se tak vytvářejí
finanční předpoklady pro plnění
významných politických, hospodářských
i kulturně výchovných úkolů,
které národní výbory v naší
společnosti zabezpečují. Celkový objem
výdajů celé rozpočtové soustavy
z jedné třetiny prochází právě
rozpočty národních výborů,
což jen potvrzuje velký politický i ekonomický
význam práce národních výborů
všech stupňů. Prostředky ve fondech
rezerv a rozvoje a sdružené prostředky umožňují
kromě toho řešit řadu důležitých
místních potřeb obcí a měst
na základě iniciativy a aktivity občanů,
zejména v rámci akce "Z".