Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem ministrovi Barčákovi za odpoveď.
Pýtam sa poslanca Tichavského, ktorý otázku
položil, či ho odpoveď uspokojila.
Poslanec SL S. Tichavský: Ano, děkuji za
odpověď.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďalej o slovo požiadal predseda Štátnej
banky československej súdruh Potáč,
aby odpovedal na otázku poslanca Brabca. Otázka
znie: "Ako Štátna banka československá
plní svoje úlohy pri zabezpečovaní
plánovacej disciplíny a plnení plánu
a aké sú skúsenosti z využívania
úverov a devízových prostriedkov poskytovaných
socialistickým organizáciám." Slovo
má súdruh Potáč.
Předseda SBČS S. Potáč: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, vážení
hosté, otázka poslance s. Brabce obsahuje širokou
problematiku činnosti Státní banky československé,
která má upraveny své funkce a činnosti
zákonem č. 144/1970 Sb., o Státní
bance československé.
Podle zákona č. 142 Sb. z téhož roku
o devizovém hospodářství zodpovídá
Státní banka za provádění devizového
monopolu státu. Podle těchto zákonů
se Státní banka československá v ekonomické
oblasti "... podílí svou činností
na uskutečňování úkolů
a cílů státních plánů
rozvoje národního hospodářství
a prosazuje opatření k upevnění měny"
a "... je oprávněna kontrolovat hospodaření
organizací".
Plní řadu dalších úkolů
v národním hospodářství, zejména
řídí oběh hotových peněz,
spravuje měnové a devizové rezervy, je zúčtovacím
ústředím ve státě, provádí
pokladní plnění státních rozpočtů
a rozpočtů národních výborů.
Více než sedmileté zkušenosti z provádění
těchto zákonů jsou pozitivní. Oba
zákony se osvědčily funkčně
i z hlediska podmínek federativního uspořádání
státu.
Při plnění svých konkrétních
každodenních ekonomických úkolů
se Státní banka československá řídí
závěry XV. sjezdu KSČ, direktivami ÚV
KSČ, federální vlády a národních
vlád. Svou každodenní ekonomickou činnost
uskutečňuje v těchto třech oblastech:
- poskytováním úvěrů a deviz se aktivně podílí na plnění plánovaných úkolů a na zvyšování efektivnosti,
- odhaluje rezervy v hospodaření podniků a působí na jejich využití,
- provádí kontrolu korunou a při neplnění plánů a existenci závažných nedostatků v hospodaření organizaci je banka oprávněna uplatňovat ekonomické sankce a ekonomickými metodami prosazovat dodržování plánovací a finanční disciplíny a celospolečenské zájmy.
Základem činnosti všech orgánů
Státní banky československé jsou plány
podniků, VHJ a organizací. Proto se bankovní
orgány aktivně zúčastňují
na vypracování plánů na všech
stupních řízení a dávají
náměty a stanoviska ke zlepšení zejména
kvalitativních ukazatelů plánu a prověřují,
zda státní plán je rozpisem zabezpečen.
Pro různé problémy a závady v plánech
nepřijala banka plány na letošní rok
až do vyřešení problémů
asi u jedné desetiny podniků a VHJ jako podklad
pro poskytnutí úvěru a deviz a kontrolu korunou.
Přesto, že většina podniků a organizací
plní své plánované úkoly a
přispívá i za složitých a náročných
ekonomických podmínek k dynamickému a měnově
žádoucímu rozvoji ekonomiky, existuje řada
organizací, které neplní plány nebo
mají závažné nedostatky v hospodářské
činnosti, nebo se tyto organizace dostávají
do rozporu se společenskými zájmy, porušují
plánovací a finanční kázeň.
Proto orgány Státní banky československé
využívají svých zákonných
oprávnění k ekonomickému tlaku na
plnění plánu, na řešení
problémů a odstranění nedostatků.
Mimořádnou pozornost věnují orgány
Státní banky investiční výstavbě
ve fázi přípravy, realizace i dosahování
projektovaných parametrů jako důležitého
faktoru zajištění návratnosti investičního
úvěru. Banka se zúčastňuje
státní expertizy, výběru staveb k
zařazení do plánu z toho hlediska, zda efektivnost
a rentabilnost investic zajišťuje návratnost
úvěru a deviz.
Orgány banky provedly vyhodnocení stanovených
kritérií efektivnosti strojů a zařízení
nezahrnovaných do rozpočtu navrhovaných do
plánu neinvestiční výstavby podniků
a VHJ na letošní rok a označených jako
progresívní a rychle návratné akce.
Téměř 40 % těchto investic bylo z
návrhu plánů vyřazeno jako nedostatečně
progresivní a hledány efektivnější
varianty.
Za loňský rok a I. čtvrtletí tohoto
roku pro závady v rozpočtové a projektové
přípravě orgány banky nezahájily
nebo přerušily financování investic
u téměř 7 tis. akcí.
V důsledku nadplánového zvýšení
rozpočtových nákladů na investice
a nedodržování plánu výstavby
pozastavily orgány banky čerpání dotací
ze státních rozpočtů ve více
než 1200 případech v částce 2,1
mld Kčs. Kromě toho provedly téměř
5400 prověrek správnosti a účelnosti
dotací s efektivní úsporou 2,4 mld Kčs.
Pro závady a neřešené problémy
v investiční výstavbě, ve vývoji
zásob, užití a kvalitě produkce bylo
odmítnuto poskytnout 13 mld Kčs úvěrů
a vyžádána finanční záruka
za úvěry od nadřízeného orgánu
v částce zhruba 3 mld Kčs.
K zintenzívnění ekonomického tlaku
na plnění plánovaných úkolů,
hospodárnost a efektivnost byla zvýšena úroková
sazba z úvěrů s důsledky do fondu
odměn v pěti a půl tisících
případech v částce 210 mil. Kčs.
Z toho v 1800 případech pro neplnění
plánu výstavby, nedodržení projektovaných
parametrů a za neuvedení strojů z dovozu
do provozu, v 1500 případech pro neplnění
finančního plánu a porušování
finanční kázně a ve 2300 případech
pro nedostatky v zásobách.
Za rok 1977 bylo uplatněno 465 opatření z
důvodů, že závazný limit mzdových
prostředků překročilo 559 organizací
v částce 316 mil. Kčs. Za 1. čtvrtletí
t. r. to bylo 98 opatření a částka,
o kterou se zvýšila bez protihodnoty kupní
síla obyvatelstva, činí 324 mil. Kčs.
Bankovní orgány zvýšily svou aktivitu
při ročních komplexních rozborech
hospodaření za rok 1977. Spolu s finančními
správami byly 250 organizacím rozbory vráceny,
u 211 přijaty s podmínkami a u několika organizací
roční finanční výsledky nebyly
schváleny.
Ekonomické represe a sankce nejsou hlavní v práci
Státní banky československé, ale prostředkem
k vyvolání řešení, obnovy plnění
plánu a odstranění zjištěných
nedostatků.
Tato činnost a ekonomický tlak banky přináší
většinou dobré výsledky a zlepšení
v hospodaření organizací. Přesto nejsme
s ohledem na existenci řady problémů a nedostatků
při plnění plánu plně spokojeni
se svou prací. Dovedeme analyzovat příčiny,
signalizovat závady a informovat o nich, ale nedaří
se nám navrhovat účinné závěry
a chybí nám důraz při prosazování
opatření a při jejich realizaci.
Avšak ani banka a jiná vnější kontrola
nejsou schopny vždy prosadit vyřešení
problémů a odstranění nedostatků,
zejména jsou-li věcného charakteru. To je
povinností početného štábu řídících
a odborných kádrů v podnicích a jejich
nadřízených orgánů. Vždyť
ve Státní bance připadá v průmyslu
a stavebnictví na jednoho ekonomického pracovníka
v průměru 1,7 organizace, v zemědělství
3,6 organizace a u národních výborů,
rozpočtových a společenských organizací
dokonce 15 organizací.
Řídící pracovníci podniků
a VHJ nedostatečně ještě využívají
ve své práci kontroly korunou, která se často
nesprávně zužuje jen na finanční
orgány. Každý řídící
a technickohospodářský pracovník musí
pracovat s korunou. Jen korunou může poměřovat
efektivnost svých záměrů a rozhodnutí,
výhodnost nové výroby, vývozu, investice,
finanční důsledky přijímaných
opatření. Jedině pomocí peněz
je možná kontrola plnění plánu
kvalitativních ukazatelů.
Na základě 11. pléna ÚV KSČ
jsme zhodnotili metody, postupy a účinnost práce
všech orgánů Státní banky československé
a přijali potřebná opatření
ke zvýšení aktivity ve všech oblastech
ekonomické činnosti banky a ve směru prohloubení
a zpřísnění kontroly bankou.
Chci zdůraznit, že hlavní úlohou Státní
banky československé a přirozenou funkcí
socialistické banky jsou aktivní směry v
její práci. Tato činnost v práci Státní
banky převažuje a musí převažovat,
jinak by to nebyla banka. Experiment řízení
efektivnosti a kvality takovou činnost banky předpokládá
a proto se aktivně zapojuje do jeho ověřování.
Naše banka využívá úvěru,
úroku a deviz k zabezpečování záměrů,
cílů a k plnění plánovaných
úkolů 6. pětiletky a ročních
plánů, podporuje progresívní a pozitivní
tendence v hospodářství, přednostně
zabezpečuje priority a závazné úkoly
plánu, žádoucí a efektivní překračování
plánů. K tomu účelu Státní
banka československá disponuje 320 mld Kčs
úvěru a ovlivňuje při devizové
regulaci za několik desítek mld Kčs dovozy
z nesocialistických států, které uvolňuje
v rámci ročního plánu s podmínkou,
že VHJ plní vývoz a že uvolnění
deviz na dovozy dovoluje stav platební bilance. Současné
problémy s plněním plánu a efektivnosti
exportu do nesocialistických států a s růstem
dovozních cen si vynucují krácení
dovozů, odstranění nehospodárnosti
v dovozech pro výrobní spotřebu a podstatné
zlepšení v uvádění strojů
a zařízení z dovozu do provozu. I ve Státní
bance děláme v tomto směru další
opatření s cílem přispět k
řešení problémů platební
bilance.
Pro poskytnutí úvěru a deviz je rozhodující,
že opatření je v plánu a současně,
že splňuje stanovená kritéria efektivnosti
a rentabilnosti, a že úvěr je minimálně
v plánovaných termínech návratný.
K podpoře exportu do kapitalistických států,
zvyšování, výroby a produktivity práce
dovoluje Státní banka československá
devizové úvěry na nákup strojů
a zařízení. Prostředky na tyto účely
se v plánu zvyšují z 600 mil. Kčs v
roce 1975 na 1,5 mld Kčs v tomto roce. Od začátku
6. pětiletky bylo povoleno 650 akcí v hodnotě
3,2 mld Kčs deviz. Mezi nimi je například
za 60 mil. Kčs devizový úvěr na zvýšení
výroby jízdních kol, který zvýší
ročně devizové příjmy ve vývozu
o 27 mil. Kčs a o 15 mil. Kčs dodávky do
tržních fondů. Opatření na devizové
úvěry jsou mimořádně efektivní.
U povolených devizových úvěrů
v roce 1977 činí na 1 Kčs vložených
devizových prostředků přírůstek
výroby 1 Kčs a 70 hal. roční přínos
pro platební bilanci 42 hal. a zisk 44 hal. ročně.
Na racionalizaci a modernizaci zvyšující produktivitu,
výrobu a tvorbu deviz s návratností do 3
let poskytla Státní banka v roce 1977 levnější
úvěry za 1,3 mld Kčs a letos dalších
200 mil. Kčs.
K řešení dlouhodobého nepříznivého
vývoje zásob Státní banka československá
zpracovala analýzu příčin tohoto stavu
a po projednání s ministerstvy navrhla opatření
k efektivnějšímu hospodaření
se zásobami v 6. pětiletce. Na tomto základě
federální vláda i národní vlády
přijaly v roce 1976 soubor opatření a provedly
v roce 1977 zhodnocení účinnosti těchto
opatření. Orgány banky podmiňují
poskytování úvěrů na zásoby
důslednou realizací přijatých opatření.
Dochází k pozvolnému zlepšování
ve vývoji zásob. Loni v průmyslu a stavebnictví
došlo poprvé po pěti letech ke zrychlení
obrátky zásob o 0,9 dne. Zlepšení pokračuje
i letos.
Úrokovými bonifikacemi, z nichž část
může být přidělena na fond odměn,
podporuje Státní banka československá
žádoucí překračování
plánu, urychlené uvedení investic do provozu,
zvýšení dodávek pro vývoz a tržní
fondy a dosahování lepších výsledků
v efektivnosti. V loňském roce jsme poskytli 541
organizacím za 90 mil. Kčs bonifikací.
Poskytujeme rovněž podnikům, které se
dostaly do nezaviněné finanční tísně,
úvěrové výpomoci, které v současné
době představují částku 6,5
mld Kčs. Tím jim umožňujeme překlenout
dočasný nedostatek finančních prostředků,
více přispět k tvorbě hmotných
a finančních zdrojů, k zabezpečení
vyrovnanosti platební bilance, stability devizového
kursu koruny, k tvorbě úvěrových zdrojů.
Přikládáme velký význam aktivním
směrům ekonomické práce Státní
banky československé, které po 11. plénu
ÚV KSČ dále rozvíjíme s cílem
více přispět k tvorbě hmotných
a finančních zdrojů, k zabezpečení
vyrovnanosti platební bilance, stability devizového
kursu, k tvorbě úvěrových zdrojů.
Nezapomínáme však ani na racionalizaci a zjednodušování
práce na jiných úsecích banky. Realizujeme
program racionalizace s hotovými penězi a valutami.
Připravili jsme komplexní racionalizaci platebního
styku pomocí výpočetní techniky, která
uspoří jen ve Státní bance zhruba
600 pracovníků, přes 100 tun papíru
ročně, zrychlí placení a umožní
provádět hlubší ekonomickou kontrolu
na základě údajů o účelu
platby.
Při zdůvodňování zákona
o Státní bance československé jsme
před Federálním shromážděním
prohlásili, že nezvýšíme z důvodů
přijetí nového zákona stavy pracovníků
banky. Mohu vám sdělit, že na základě
vyšší kvalifikace pracovníků banky,
rozvoje pracovní iniciativy a zejména racionalizace
bankovních operací plníme zvýšené
bankovní operace se stavem pracovníků, jaký
jsme měli v roce 1970 a nebudeme žádat zvýšení
ani do roku 1980.
Víme, vážené Federální
shromáždění, že naše práce
není bez problémů a nedostatků. Ujišťuji
vás jménem kolektivu pracovníků Státní
banky, že svou práci dále budeme zlepšovat
a zdokonalovat a že dosáhneme podstatně vyššího
výsledného efektu v naší práci.
Děkuji za pozornost a poslanci Brabcovi za otázku.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem súdruhovi Potáčovi. Pýtam
sa poslanca Brabca, či je s odpoveďou spokojný.
Poslanec SN J. Brabec: Ano, jsem spokojen. Děkují.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Súdružky a súdruhovia poslanci, tým
sme vybavili odpovede na otázky poslancov. Môžeme
prikročiť k ďalšiemu bodu nášho
schváleného programu, ktorým je
Vládny návrh, ktorým sa predkladá Federálnemu zhromaždeniu ČSSR na súhlas Protokol o zmene Dohody o mnohostrannom zúčtovaní v prevoditeľných rubľoch a o zriadení Medzinárodnej banky hospodárskej
Tento návrh federálnej vlády odôvodní
minister financií s. Leopold Lér. Prosím,
aby sa ujal slova.
Ministr financí ČSSR L. Lér: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, dohodami z roku 1963 vznikla Mezinárodní
banka hospodářské spolupráce se sídlem
v Moskvě. Vytvoření této socialistické
mezinárodní banky bylo podmíněno dosaženou
úrovní hospodářského rozvoje
socialistických států - členů
RVHP, přičemž další rozšiřování
a upevňování všestranných vztahů
těchto států si vyžádalo nové
formy spolupráce, jakož i zvýšení
úlohy devizově finanční soustavy.
Dohodou byla vytvořena kolektivní socialistická
měna - převoditelný rubl a mnohostranná
soustava zúčtování.
Členské státy Mezinárodní banky
hospodářské spolupráce představují
ve světovém hospodářství nejdynamičtěji
se rozvíjející hospodářský
celek. Odráží se to v tempu růstu národního
důchodu. Průměrný roční
růst národního důchodu členských
zemí RVHP za období od roku 1970 do loňského
roku je téměř 2,5-3 X rychlejší
než v kapitalistických zemích a společenstvích.
Vzájemný zahraniční obchod členských
států Mezinárodní banky hospodářské
spolupráce vzrostl za dobu od založení této
banky na více než čtyřnásobek.