Chemické závody Záluží nemají
dobré zkušenosti s podniky zahraničního
obchodu jako odběrateli a se strojírenskými
podniky jako dodavateli. Např. Turčanské
strojírny Prakovce přestaly vyrábět
příruby, aniž informovaly Chemické závody
o skončení výroby. Se Sigmou Lutín
nemají Chemické závody řádně
projednané dodavatelsko-odběratelské vztahy
ani pro rok 1978, což podle jejich názoru svědčí
mimo jiné o kapacitní přetíženosti.
V národním podniku Svit Gottwaldov musí být
stále zvyšována tzv. pomocná výroba
k zajištění plánu, což není
národohospodářsky žádoucí
(nemají sekací nože, ocelové klenky
a další). I v ostatních podnicích jsou
stejné problémy u známých úzkoprofilových
výrobků (vysokozdvižné vozíky,
ochranné oděvy, speciální obuv atd.).
Veškerá jednání s dodavatelskými
organizacemi v tomto směru jsou zcela bezúčelná
a bezvýsledná.
V Závodech Vítězného února
Hradec Králové uvedli, že jejich nadřízené
generální ředitelství v první
fázi rozpisu nepřihlíží k uzavřeným
smlouvám, což je na újmu věci při
plnění plánu v podniku, takže vznikají
zbytečné problémy.
Rovněž podle zkušeností ve svém
volebním obvodu mohu říci, že problémy,
o kterých hovořím, jsou stejné. Uvedu
příklad z rozvojového n. p. Rostex Vyškov.
V oblasti zásobování jsou velké problémy
u materiálů, které jsou bilancovány
podnikově (jedná se o zápustky, vrtáky,
strojní závitníky, záhlubníky
a další). N. p. Ferona a n. p. Osan jako jediní
distributoři tohoto zboží nejsou schopny pokrýt
potřebu a také pro tento rok nebyly vůbec
potvrzeny objednávky, ani žádné další
jednání s nimi.
V oblasti odbytu při projednávání
dodavatelsko-odběratelských vztahů dochází
k rozporu ve všech odbytových kategoriích,
jsou pak řešeny na úrovni středního
článku řízení. Tak je tomu
i u ostatních podniků. Rozpory musí být
často řešeny nadřízenými
orgány a v mnoha případech se je nepodaří
vyřešit vůbec. Tím vlastně vznikají
našemu národnímu hospodářství
v některých směrech vážné
problémy.
Tyto problémy, znovu zdůrazňuji, nespočívají
v právní úpravě, neboť tato sama
o sobě problémy vyřešit nemůže.
Cestu k odstranění stávajících
potíží spatřují organizace ve
zvyšování úrovně národohospodářského
plánu, ve zkvalitnění řízení
na všech stupních, jakož i v činnosti
každého hospodářského pracovníka.
Byl vysloven požadavek, aby v plánu byla zajištěna
nezbytná rovnováha mezi výrobou a spotřebou
a zdůrazněna potřeba, aby úzkoprofilové
výrobky byly bilancovány v potřebné
hloubce a aby bylo dosaženo dalšího zvýšení
plánovací discipliny i posílené autority
plánu jako základního nástroje řízení.
Vcelku je právní úprava projednávání
dodavatelsko-odběratelských vztahů považována
za výrazný krok k intenzivnějšímu
systému propojení vertikální linie
řízení plánem s horizontální
rovinou uzavírání hospodářských
smluv na základě rozhodující úlohy
plánu a závěrů přijatých
v období tvorby plánu. Přesto však poznatky
z aplikace právních norem, upravujících
dodavatelsko-odběratelské vztahy v praxi ukazují,
že v těch ustanoveních, podle kterých
je možné rozšířit projednávání
dodavatelsko-odběratelských vztahů na další
vztahy, je málo účinné. Tolik tedy
zkušenosti z průzkumu, provedeného poslanci
ústavně právních výborů,
které zajisté nejsou bez významu ani po projednávání
státního závěrečného
účtu.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem poslankyni Pilátovej. Bola posledná
z písomne prihlásených rečníkov.
Preto sa pýtam, či si niekto z poslancov želá
prihlásiť sa do rozpravy. Hlási sa poslanec
Búřil. Dávam mu slovo.
Poslanec SL J. Búřil: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
poslankyně a soudruzi poslanci, vážení
hosté, v zájmu naší společnosti
je dosahovat v každém roce optimální
tvorby zdrojů a jejich efektivního užití.
Snaha o to, vyrábět co nejvíce a také
co nejlépe, je ve své podstatě neodmyslitelná
od potřeby postupovat přitom ve výrobní
i nevýrobní sféře co nejhospodárněji.
Největší možnosti ve zvyšování
efektivnosti a hospodárnosti právem spatřujeme
ve výrobní sféře zejména v
oblasti materiálních nákladů na výrobu,
protože svým zhruba dvoutřetinovým podílem
představují největší položku
na nákladech výroby. Základní podněty
k využití těchto možností dávají
státní plán a na něj navazující
státní rozpočet tím, jak v oblasti
finančního hospodaření vytyčují
vztah materiálních a jiných nákladů
k plánovanému objemu výkonů a opírají
se o jeho plánovaný efekt.
Z podkladů, které jsme ve výborech projednávali,
vyplynulo, že v minulém roce byly plánované
výkony splněny na 101 % a celkové náklady
na 101,1 %. Plánovaný podíl materiálových
nákladů a služeb materiální povahy
na výkonech (bez odpisů) však byl přitom
celostátně překročen o 0,24 bodu a
podíl celkových nákladů o 0,27 bodu.
V korunových důsledcích to znamenalo, že
zmíněné náklady materiálové
zůstaly proti plánu vyšší relativně
o 2,1 mld Kčs a celkové náklady o 2,4 mld
Kčs, když téměř čtvrtina
podniků ústředně plánovaného
průmyslu, které sestavují plán v tomto
ukazateli, se s plánovaným úkolem nedokázala
vyrovnat. Nepochybně se tak stalo pro různé
nedostatky v úrovni řídící
a organizátorské práce, či v důsledku
pomalejšího tempa v odkrývání
vnitřních rezerv, nebo pro nízkou úroveň
realizace vědeckotechnických poznatků a dopad
cen některých dovážených surovin
a materiálů.
Potvrzují to různé poznatky z nedávných
průzkumů, které nám ukázaly,
že ještě ne všude si naše podniky a
závody kladou velmi konkrétní otázku,
za kolik u nich dovedou a mohou vyrábět; jak jsou
pak jejich výrobky, na které se spotřebuje
neúměrné množství materiálu
a energie, drahé a konkurence stěží
schopné; či do jaké míry znamená
jejich méně kvalitní výrobek při
zbytečné spotřebě materiálu,
energie a živé práce rozpor společenským
úsilím o vyšší efektivnost. Na
druhé straně nám jiné poznatky potvrdily
řadu dobrých příkladů postupného
snižování výrobních nákladů,
jakož i hledání dostupných cest ke snižování
výrobní spotřeby a dosažení příznivějšího
vývoje nákladovosti.
Získané poznatky nám však současně
též ukázaly, jak postupný přechod
k výrobě stále složitějších
a technicky náročnějších výrobků
přináší ve struktuře spotřeby
též poměrně rychlý nárůst
nakupovaných výrobků kooperovaných.
Některé podniky si jimi pomáhají zabezpečovat
své úkoly v růstu výroby. Na druhé
straně však takový rozsah kooperací
do značné míry zužuje akční
prostor podniků pro vlastní podílení
se na snižování materiálové spotřeby
a působí k tomu, že spotřeba materiálu
a nakupovaných výrobků má tendenci
narůstat relativně rychleji než samotné
výkony podniků.
Těžiště snižování nákladů
se pak více přesouvá do oblasti mezd a do
oblasti finančních nákladů. Skutečností
hodnoceného období je, že v roce 1977 se mzdové
náklady při indexu růstu 100,7 vyvíjely
pomaleji než výkony.
Finanční náklady však zůstaly
celkově o 4,4 % resp. o 2,6 mld Kčs vyšší
než předpokládal náročný
plán minulého roku. Myslím si, že stále
značná výše těchto nákladů
si zasluhuje pozornosti hlavně z hlediska podílu
penalizací. Řekl bych, že s obvyklou právnickou
rutinou a účetnickou přesností se
jimi přesouvají nemalé částky
a v souhrnu značné milióny z jednoho konta
na druhé, ale přiznejme si, že národní
hospodářství z toho mnoho užitku nemá.
Raději bychom asi na jeho místě viděli
dodávky splněné v čase, množství
a kvalitě, včas přistavené, vrácené
a nepředržené vozy atp.
Skutečnost, že různé finanční
náklady a v nich zejména penále, představují
stále velkou částku, považují
proto za varovnou. Ona totiž také nemůže
signalizovat, že penále je v řadě případů
nežádoucím východiskem z nouze a prostředkem,
který přijde podnik nakonec levněji, než
komplexní zabezpečování a plnění
převzatých úkolů.
V rámci samotných materiálových nákladů
si naší pozornosti vyžadují hlavně
skutečnosti, týkající se spotřeby
paliv a energie.
Jak o tom svědčí dostupné materiály,
stále zaujímáme v této oblasti na
1 obyvatele jedno z nežádoucích předních
míst na světě. Je to zhruba o 20 % více
než v NSR či Velké Británii a ještě
více než v Rakousku či Francii. V porovnání
s těmito průmyslově vyspělými
zeměmi je naše energetická spotřeba
v řadě podniků u mnohých jejich výrobků
neúměrně vysoká.
Obtížnost i vysoká nákladovost zajišťování
energetických potřeb vedla u nás hlavně
ke zlepšování podmínek na straně
zdrojů. Zvýšila se těžba hnědého
uhlí a zvýšil se dovoz zemního plynu.
Menší míra pozornosti však stále
zůstává po mém soudu věnována
spotřebě těchto zdrojů, zvláště
pak úsporám, které by svou absolutní
či relativní výší znamenaly dosažení
zásadního obratu.
Jednotlivá naše odvětví mají
zpracovány programy racionalizace této spotřeby.
Jejich úroveň však je různá a
neméně rozdílné jsou i způsoby
jejich uskutečňování. Výsledky,
které jsou zatím dosahovány, souvisejí
hlavně s tempem a mírou omezování
či vyřazování fyzicky a ekonomicky
zastaralých a překonaných již zařízení.
Ovlivňovány jsou rovněž dílčími
výsledky, dosahovanými při zhospodárňování
energetické spotřeby výrobků zvlášť
náročných na energii a při využívání
odpadového tepla.
V minulém roce byla významnou kontrolní akcí
v oblasti paliv a energetiky prověrka hospodaření
s palivy a energií. Ukázala na různé
nedostatky v řídící činnosti,
které způsobily, že úkoly uložené
k zajištění Státního programu
racionalizace spotřeby paliv a energie nebyly odpovědnými
pracovníky prověřovaných ústředních
orgánů všude včas rozpracovány
a plně zabezpečeny. Ani na nižších
stupních řízení nebyla rozborům
energetického hospodářství a soustavné
kontrole vývoje spotřeby a zhodnocování
paliv a energie věnována ještě taková
pozornost, jakou si v současných podmínkách
zasluhují.
Celkově se však ukazuje, že je a ještě
bude naléhavě nutné zabezpečovat po
organizační, technické a plánovací
stránce v rozhodujících směrech dosažení
celkově výraznějšího obratu a
energičtěji pokračovat zejména v realizaci
racionalizačních programů.
Vždyť realizace racionalizačních akcí
na úseku spotřeby paliv a energie se má v
letošním roce podílet na celkově plánovaných
úsporách téměř jednou polovinou.
Tomu odpovídající dosažení úspory
téměř jednoho miliónu tun měrného
paliva je úkolem, který si ve všech odvětvích,
která se na něm podílejí, vyžádá
velmi důsledné a energické zajišťování
a komplexní řešení s tím spojených
potřeb.
Relativně menší měrou mohou k žádoucím
úsporám ve spotřebě energie přispět
i drobní spotřebitelé a obyvatelé,
zejména v oblasti nové bytové a občanské
výstavby. Je jistě potěšitelné,
že např. pro měření a regulaci
spotřeby tepla byly již v této oblasti vyvinuty
a osvojeny potřebné regulátory, měřiče,
ventily a jiné nezbytné prostředky. Bude
však neméně důležité, aby
byly dobře po kapacitní stránce zajištěny
též potřebné objemy jejich výroby,
tak aby tyto zásadní předpoklady ke snížení
spotřeby tepla na otop domácností nám
nikde nechyběly. Děkuji za pozornost.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem poslancovi Búřilovi. Pýtam sa,
či ešte niekto z poslancov chce vystúpiť
v rozprave k záverečnému účtu.
(Nikdo se nehlásil.) Ak nie, vyhlasujem rozpravu za skončenú
a pýtam sa ministra financií ČSSR, či
chce zaujať stanovisko k rozprave.
Ministr financí ČSSR L. Lér: Vážené
soudružky a soudruzi, rozprava ke státnímu
závěrečnému účtu za
rok 1977 byla velmi bohatá a obsažná, postihla
prakticky celý komplex národního hospodářství.
Dotkla se otázek jak struktury přestavby naší
ekonomiky, sociálních aspektů ekonomického
rozvoje i problematiky jednotlivých odvětví.
Je pro nás velmi cenné, že v této rozpravě
byly ukázány také cesty, jak konkrétně
zvyšovat hospodárnost, kde je třeba účinněji
zvyšovat kontrolní a řídící
práci, jsou pro nás velmi cenné konkrétní
poznatky z fungování dodavatelsko-odběratelských
vztahů.
Plně souhlasím s poslankyní Pilátovou,
jenom s tím, že její závěr se
netýká pouze jejího vystoupení, jsou
to skutečně všechno připomínky,
jejichž vyřčení není bez významu
ani při projednávání státního
závěrečného účtu, protože
snahou nás všech ve vládě je nyní
výrazněji přesunout váhu do konkrétních
opatření řešících jednotlivé
problémy tak, aby byla záruka jejich brzkého
vyřešení.
Vcelku tato rozprava nám poskytuje bohatý faktický
a konkrétní materiál pro zlepšení
naší práce. Vycházíme ze závěrů
11. zasedání ÚV KSČ, které
uvedly, že základní příčinou
našich problémů a nedostatků je příčina
subjektivní: je to slabina naší plánovací,
řídící a organizátorské
práce. Děláme proto z toho závěry,
aby se řídící práce zlepšila
po celé ose. Není to proces jednoduchý, také
výsledky se nedostavují ze dne na den, nicméně
musíme v tomto úsilí přidat, zintenzívnit
je, abychom skutečně se ctí obstáli
při plnění závěrů XV.
sjezdu KSČ.
Chtěl bych vám říci, že vláda
věnuje prakticky všem problémům, vyřčeným
zde v rozpravě, velmi významnou pozornost jak při
konkrétním projednávání jednotlivých
problémů, tak při řešení
řady systémových opatření.
V současné době uzavíráme jednání
o investiční výstavbě, pracovních
silách a vědeckotechnickém rozvoji, kde se
snažíme přijmout celé soubory opatření,
aby se zlepšilo hmotné zabezpečení investiční
výstavby, aby investiční výstavba
byla postavena pod mnohem ostřejší úhel
pozornosti již při přijímání
investičních záměrů a aby do
celé investiční výstavby pronikly
účinnější ekonomické prvky.
Rovněž hluboce rozebíráme otázku,
aby investiční proces byl mnohem hlouběji
než dosud spojen s reprodukcí pracovní síly,
nejen v rámci celého státu, ale i v rámci
republik, krajů a odvětví.
Vláda sleduje postupný proces uplatňování
změn v hospodářském mechanismu, který
by koneckonců měl přinést zvýšení
ekonomické odpovědnosti jednotlivých stupňů
řízení za využívání
výrobních fondů, za efekt investičních
výdajů, za účinnější
zapojování vědeckotechnického pokroku
do celého systému řízení a
do celé hospodářské aktivity. Na stůl
přijdou problémy, o kterých také zde
bylo hovořeno, jak aktivizovat celý systém
hospodářských smluv, které by měly
mnohem více než dosud skýtat pevnější
záruku potřebné provázanosti plánu
- a jak bylo správně řečeno - nikoliv
pouze na jeden rok, ale na několik let dopředu.
Usilujeme o to, abychom některé dobré, byť
je považujeme za skromné, výsledky dosahované
při upevňování hospodárnosti
rozšířili postupně, ale trvale i na
další oblasti.
Jako příklad bych chtěl uvést, že
jsme přistoupili k velké prověrce výkonnosti
a účelnosti celé řady organizací
s výjimkou výrobně hospodářských
jednotek, které přímo řídí
ministerstva, a to včetně vědeckovýzkumné
základny.
Chtěl bych proto shrnout, že vláda děkuje
za podněty, které vznikly při projednávání
státního závěrečného
účtu ve výborech i na plénu. Mnohé
z nich budou muset být podrobněji prostudovány
a analyzovány, aby mohla být přijata opatření
na tom stupni řízení, který bude schopen
tyto problémy nejlépe řešit. Děkují
za pozornost.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem súdruhovi ministrovi. Pýtam sa spravodajcu
výborov Snemovne národov poslanca Křenka,
či si praje slovo.
Společný zpravodaj výborů SN poslanec
D. Křenek: Vážené soudružky
a soudruzi poslanci, můžeme konstatovat, že průběh
rozpravy nebyl v rozporu s podanou zprávou a s návrhem
vlády usnesení ke státnímu závěrečnému
účtu československé federace za rok
1977. Doporučuji proto Sněmovně národů
tento návrh přijmout.
Považuji však ještě za účelné
doporučit, aby výbory sněmoven při
dalších plánovaných průzkumech
se hlavně zaměřovaly na takové hospodářské,
ať již průmyslové, zemědělské,
stavební či družstevní organizace a
stupně jejich řízení, u nichž
se projevily vážnější problémy
při schvalování výsledků hospodářské
činností za rok 1977 a které zároveň
ohrožují i plnění letošních
hmotných a finančních úkolů.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem poslancovi Křenkovi. Pýtam sa spravodajcu
výboru Snemovne ľudu poslanca Belku, či si
praje slovo.
Společný zpravodaj výborů SL J.
Belko: Vážené súdružky a súdruhovia
poslanci, som toho názoru, že to, čo bolo povedané
v rozprave, nie je v rozpore s predloženým vládnym
návrhom na uznesení ČSSR k štátnemu
záverečnému účtu federácie
a dovoľuje predložený návrh SĽ schváliť
v predloženom znení. Odporúčam však
všetkým výborom a ich členom, aby venovali
pozornosť plneniu požiadaviek, uvedených v závere
správy k štátnemu záverečnému
účtu, týkajúcich sa všetkých
stupňov riadenia, ktoré v súlade so závermi
11. zasadania ÚV KSČ sledujú dosahovanie
vyššej efektívnosti spoločenskej práce,
účinného zabezpečovania finančnej
vyrovnanosti potrieb a zdrojov a ich krytia v nasledujúcom
období.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem. Súdružky a súdruhovia, pristúpime
k hlasovaniu. Pri schvaľovaní štátneho
záverečného účtu československej
federácie platí podľa čl. 42 ods. 2
písm. e) ústavného zákona zákaz
majorizácie. V Snemovni národov budú teda
hlasovať oddelene poslanci zvolení v Českej
socialistickej republike a poslanci zvolení v Slovenskej
socialistickej republike.
Konštatujem, že v sále je prítomných
146 poslancov Snemovne ľudu, 58 poslancov Snemovne národov
zvolených v Českej socialistickej republike, 55
poslancov Snemovne národov zvolených v Slovenskej
socialistickej republike. Obidve snemovne sú spôsobilé
uznášať sa.
Najskôr budú hlasovať poslanci Snemovne ľudu.
Kto z poslancov Snemovne ľudu súhlasí s návrhom
uznesenia odporučeným spoločným spravodajcom
výborov Snemovne ľudu, nech zdvihne ruku. (Hlasuje
se.) Ďakujem.
Je niekto proti? (Nikdo.)
Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.)
Konštatujem, že s návrhom uznesenia vyslovili
súhlas všetci prítomní poslanci Snemovne
ľudu.
Teraz budú hlasovať poslanci Snemovne národov,
zvolení v Českej socialistickej republike.
Kto z týchto poslancov súhlasí s návrhom
uznesenia, odporučeným spoločným spravodajcom
výborov Snemovne národov nech zdvihne ruku. (Hlasuje
se. ) Ďakujem.
Je niekto proti? (Nikdo.)
Zdržal sa hlasovania? (Nikdo.)
S návrhom uznesenia vyslovili súhlas tiež všetci
prítomní poslanci Snemovne národov zvolení
v Českej socialistickej republike.
Teraz prosím o hlasovanie poslancov Snemovne národov
zvolených v Slovenskej socialistickej republike.
Kto z týchto poslancov súhlasí s návrhom
uznesenia tak, ako bol odporučený spravodajcom,
nech zdvihne ruku. (Hlasuje se.) Ďakujem.
Je niekto proti? (Nikdo.)
Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikdo.)
Konštatujem, že s návrhom uznesenia vyslovili
súhlas aj všetci prítomní poslanci Snemovne
národov zvolení v Slovenskej socialistickej republike.
Návrh uznesenia bol prijatý potrebnou väčšinou
poslancov Snemovne národov.
Vzhľadom na súhlasné uznesenie Snemovne ľudu
a Snemovne národov konštatujem, že Federálne
zhromaždenie Československej socialistickej republiky
prijalo uznesenie, ktorým schvaľuje štátny
záverečný účet československej
federácie za rok 1977 a podľa § 26 ods. 4 zákona
č. 134/1970 Zb., rozhodlo súčasne o prebytku
štátneho záverečného účtu
československej federácie za rok 1977.
Prerušujem rokovanie na 30 minút. Budeme pokračovať
presne o 15.35 hod. Po prestávke budú na programe
najskôr odpovede na otázky poslancov.
(Jednání přerušeno v 15.05 hod.)
(Jednání opět zahájeno v 15.35 hod.)
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Vážené súdružky, vážení
súdruhovia, budeme pokračovať v našom
rokovaní.
O slovo sa prihlásil podpredseda vlády Československej
socialistickej republiky súdruh Rudolf Rohlíček,
aby odpovedal na otázku, ktorú mu položil poslanec
Ladislav Stejskal. Otázka znie: "Pri základnej
orientácii nášho národného hospodárstva
na socialistické štáty rozširujeme v rámci
svetovej deľby práce hospodársku spoluprácu
aj s kapitalistickými krajinami. Aký je stav v kooperácii
s kapitalistickými štátmi a aký je efekt
z licenčnej politiky?"
Prosím súdruha podpredsedu vlády o slovo.
Místopředseda vlády ČSSR R. Rohlíček:
Vážené súdružky a súdruhovia
poslanci, v prvej časti odpovede by som chcel informovať
Federálne zhromaždenie takto:
Základná hospodárska orientácia na
štáty socialistického spoločenstva neznamená,
pochopiteľne, že by sme nemali aktívne rozvíjať
ekonomické vzťahy s kapitalistickými štátmi.
Náš záujem na rozvoji týchto vzťahov
chápeme ako výraz objektívnych potrieb, daných
prírodnými a ekonomickými podmienkami ČSSR
i ako výraz leninskej politiky mierového spolunažívania
štátov s rozdielnym spoločenským zriadením.
Máme záujem rozširovať spoluprácu
s kapitalistickými štátmi a využívať
všetky formy spolupráce, ktoré by viedli k
zvýšeniu jej účinnosti a stability.
Ide samozrejme o také formy spolupráce, ktoré
vychádzajú z našich potrieb a rešpektujú
princípy socialistického zriadenia.