Přítomno:
183 poslanci Sněmovny lidu |
63 poslanci Sněmovny národů zvolení v České socialistické republice |
73 poslanci Sněmovny národů zvolení ve Slovenské socialistické republice |
Omluveni poslanci
Sněmovny lidu:
Belko, Fekete, Gahurová, Hajn, Hašana, Hejna, Kuželová,
Laštovička, Leflerová, Nejezchleb, Obzina,
Remek, Seidlová, Švestka, Vacíková,
Zavadil, Zuska
Sněmovny národů zvolení v České
socialistické republice:
Auersperg, Burger, Čermáková H., Fojtík,
Havlín, Hudeček, Chodurová, Mevald, Procházka,
Rusov, Švestka, Veselý
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské
socialistické republice:
Cyprich, Sabolčík
(Řízení schůze převzal a druhý
den jednání zahájil místopředseda
Federálního shromáždění
a předseda Sněmovny národů D. Hanes.)
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Vážené Federálne zhromaždenie,
súdružky poslankyne, súdruhovia poslanci, vážení
hostia, otváram druhý deň prerušeného
rokovania spoločnej schôdze Snemovne ľudu a
Snemovne národov Federálneho zhromaždenia Československej
socialistickej republiky.
Zisťujem, že v zasadacej sále je prítomných
167 poslancov Snemovne ľudu
60 poslancov Snemovne národov zvolených v Českej
socialistickej republike
70 poslancov Snemovne národov zvolených v Slovenskej
socialistickej republike
Podmienky článku 40 ústavného zákona
o československej federácii sú splnené
a snemovne sú uznášania schopné.
Pristúpime k prerokúvaniu ďalších
bodov schváleného programu siedmej spoločnej
schôdze snemovní.
Na programe je
Návrh odôvodní federálny minister pre technický a investičný rozvoj
s. Šupka.
Ministr pro technický a investiční rozvoj
ČSSR L. Šupka: Vážený soudruhu
předsedo, soudružky a soudruzi poslanci, základním
smyslem koncepce bytové politiky na 6. pětiletku
bylo zachovat dosažený vysoký plošný
standard bytů a jejich vybavení v souladu s naší
populační politikou, rozmísťovat bytovou
výstavbu ve všech jejích formách podle
potřeb plánovitého rozvoje národního
hospodářství, zvýšit stabilizační
účinnost bytů určených pro
pracovníky vybraných podniků, čelit
růstu nákladů na výstavbu zaváděním
souhrnných cen za nově postavené byty a za
objekty občanského vybavení sídlišť,
zejména jeslí, škol, školek, prodejen
apod., jakož i umožnit občanům nadstandardní
vybavení bytů a modernizaci bytů, které
si koupí do osobního vlastnictví. Koncepce
bytové politiky na 6. pětiletku byla již převážně
realizována a novela zákona o osobním vlastnictví
k bytům je jedním z posledních opatření
k uplatnění zásad této koncepce.
Podle dosud platného zákona z roku 1966 je možno
rozprodat pouze všechny byty v domě současně.
Tato skutečnost byla patrně hlavním důvodem,
proč prodej starších bytů v posledních
letech ustrnul. Proto je také podstatou předloženého
návrhu umožnit prodej bytů ze socialistického
vlastnictví do osobního vlastnictví i v těch
případech, kdy se všechny byty v jednom domě
neprodávají současně. Z toho ovšem
vyplývá také nezbytnost upravit právní
vztahy mezi státem a vlastníky bytů při
správě, údržbě a opravách
společných částí bytů
v domě. Úprava těchto vztahů byla
do předloženého návrhu zapracována.
Vzhledem ke změnám ústavně právního
stavu, k němuž došlo po roce 1966, kdy byl zákon
vydán, zejména podle ústavního zákona
o československé federaci, se současně
navrhuje upravit i zmocňovací ustanovení
zákona, tj. § 14 odst. 2 a § 24 novely. Podle
navrženého ustanovení § 14 odst. 2 návrhu
novely stanoví zásady pro výběr domů,
v nichž lze prodávat byty do osobního vlastnictví,
a pro postup národních výborů při
tomto prodeji vláda České socialistické
republiky a vláda Slovenské socialistické
republiky. V § 24 se upravuje podle nyní platné
působnosti federálních a republikových
ústředních orgánů také
působnost k vydávání prováděcích
předpisů k zákonu.
V zásadách pro postup národních výborů
má být stanoveno, že byty budou především
prodávány jejich dosavadním uživatelům
v domech, kde jsou předpoklady po postupný prodej
všech bytů, a zejména ty byty, které
vyžadují rekonstrukci nebo modernizaci.
Tím se dostáváme i k ekonomické stránce
tohoto opatření. Jak při tvorbě návrhu
novely zákona, tak i při tvorbě předpisů,
zejména prováděcí vyhlášky,
se vycházelo ze zásady, že prodej a koupě
bytu musí být výhodná jak pro občana,
tak pro stát.
Koupí bytu získá občan právo
upravit si jej podle potřeb své rodiny, modernizovat
jej. Byt je v plném rozsahu jeho osobním vlastnictvím,
může jej prodat, dědí se jako každé
jiné předměty, které jsou v osobním
vlastnictví. Byt se pro jeho rodinu nemůže
stát nadměrným a z titulu nadměrnosti
nemůže být nucen ke směně bytu.
Novela zákona vytváří tedy předpoklady,
umožňující občanům utvářet
si své bydlení podle svých potřeb,
popřípadě i představ. Návrh
současně umožňuje odbřemenit
do určité míry společnost, která
vynakládá na opravy a údržbu a správu
bytů a bytových domů veliké prostředky
a přesto nemůže v některých místech
zvládnout své úkoly, zejména v důsledku
nedostatečných kapacit pro provádění
oprav a údržbářských prací.
Je třeba si dále uvědomit, že náklady
na tyto práce prováděné příslušnými
organizacemi jsou vždy vyšší, než náklady
na obdobné práce prováděné
svépomocí, pokud mohou a smějí být
tímto způsobem provedeny.
V zájmu oboustranné výhodnosti - pro občany
i pro společnost -budou ceny prodávaných
bytů stanoveny tak, aby byly přístupné
i pro občany nižších výdělkových
kategorií. Tak například cena průměrně
velkého bytu IV. kategorie se má pohybovat při
koupi bytu jeho uživatelem kolem 6000 Kčs a bytu III.
kategorie kolem 8000 Kčs. Tato cena se může
zdát na první pohled poměrně nízká,
přesto vsak to bude prodej výhodný i pro
společnost, poněvadž státní rozpočet
ušetří při prodeji každého
jednotlivého bytu v průměru přibližně
1000 Kčs ročně na nákladech na jeho
opravy a údržbu a po rozprodání všech
bytů v domě asi dvakrát tolik.
Ani tato otázka není bezvýznamná,
právě naopak. Náklady společnosti
na výstavbu, opravy, údržbu a správu
komunálních bytů v posledních 10 letech
výrazně stouply. V důsledku toho podíl
občanů na nákladech na bydlení současně
klesl. Dovolte mi, soudružky a soudruzi poslanci, abych pro
vaši informaci uvedl několik číselných
údajů.
V 6. pětiletce vynaložíme na výstavbu
bytů asi 137 mld Kčs, z toho z celospolečenských
zdrojů přes 95 mld Kčs, z prostředků
obyvatelstva asi 22,5 mld Kčs a z dlouhodobého úvěru
občanů 19 mld Kčs. Náklady na postavení
jednoho komunálního bytu vzrostly od roku 1965 asi
o 50 % a činí dnes téměř 140
tis. Kčs. Roční náklady na opravy,
údržbu a správu jednoho komunálního
bytu stouply úměrně a dosáhly již
částky kolem 2500 Kčs na byt.
Zatímco náklady hrazené ze společných
zdrojů takto rostou, podíl občanů
na nákladech na bydlení v komunálních
bytech relativně klesá ve vztahu k peněžním
příjmům domácností, které
od roku 1965 vzrostly o více než 60 %. Zatímco
nájemné se v roce 1965 rovnalo něco přes
7 % příjmů domácností, klesl
dnes tento podíl pod 4,4 %.
Závěrem mi dovolte poděkovat všem soudružkám
a soudruhům poslancům, kteří nám
při projednávání návrhu novely
zákona ve výborech poskytli mnoho cenných
informací o předpokladech jejího uplatnění
v praxi a také řadu užitečných
připomínek v tomto směru. Z jejich námětů
a diskusních příspěvků vyplývá,
že dobře znají předpoklady pro uplatnění
zákona v praxi ve svých volebních obvodech
a umožnili nám precizovat prováděcí
předpisy podle poznatků ověřených
přímo u občanů a na národních
výborech. Za tuto jejich cennou pomoc jsme jim vděčni.
Dovolte mi, abych jménem vlády ČSSR doporučil
schválení předloženého návrhu
novely zákona o osobním vlastnictví k bytům.
Děkuji za pozornost.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem s. Šupkovi za výklad prerokúvaného
návrhu zákona.
Návrh zákona bol pridelený na prerokúvanie
Výborom ústavnoprávnym, Výborom pre
plán a rozpočet, Výborom pre priemysel, dopravu
a obchod a Výborom pre sociálnu politiku.
Výbory Snemovne ľudu poverili funkciou spoločného
spravodajcu poslanca Výboru ústavnoprávneho
Františka Kaduka a výbory Snemovne národov
poslankyňu Výboru pre sociálnu politiku Marii
Formanovú.
Prosím najskôr poslanca Františka Kaduka, aby
predniesol spravodajskú správu.
Společný zpravodaj výborů SL poslanec
F. Kaduk: Vážený súdruh predseda,
vážené súdružky poslankyne, vážení
súdruhovia poslanci, osobné vlastníctvo k
bytu je popri osobnom vlastníctve rodinných domov
a práva osobného užívania štátneho,
prípadne podnikového a družstevného
bytu ďalšou formou, ktorou sa umožňuje stále
širšie uspokojovanie bytových potrieb našich
občanov.
Osobné vlastníctvo k bytu, ktoré môže
občan nadobudnúť kúpou od štátu,
je vo vyspelých krajinách veľmi rozšíreným
právnym inštitútom. Pokiaľ ide o kapitalistické
štáty, je tento právny inštitút
využívaný istotne nie predovšetkým
na uspokojovanie bytových potrieb občanov, ale prevažne
sa stáva nástrojom výnosného investovania
kapitálu a špekulácie. V socialistických
krajinách je naopak, osobitné vlastníctvo
k bytu právne chránenou formou, ktorej cieľom
je to, aby bytové a kultúrne potreby občanov
boli náležite uspokojované a aby aj úroveň
bývania bola sústavne zvyšovaná.
Predaj bytov do osobného vlastníctva bol po prvý
raz u nás umožnený zákonom č.
52/1966 Zb., ktorý sledoval rozšírenie možnosti
uspokojovania bytových potrieb tých občanov,
ktorí si ho chcú riešiť z vlastných
prostriedkov. Nižšie právne normy upravili pomoc
štátu pri výstavbe obytných domov s
bytmi v osobnom vlastníctve a spôsob predaja bytov
z národného majetku občanom. Právne
predpisy tak vytvorili predpoklady, ktoré mali povzbudiť
občanov k účasti na výstavbe bytového
fondu, na jeho podstatnom rozšírení a zlepšení.
Počas niekoľkých rokov pôsobnosti zákona
sa však ukázalo, že zákonná podmienka,
ktorá stanoví rozpredanie všetkých bytov
z jedného domu súčasne, je najvážnejšou
príčinou, ktorá viedla k postupnému
poklesu počtu predaných bytov.
Vládny návrh novely zákona, ktorý
dnes prerokúvame, tento problém už rieši.
Umožňuje totiž kúpu bytu i jednotlivým
užívateľom v dome, a to najmä v prípadoch,
keď doterajší užívateľ má
záujem na uskutočnení rozsiahlejšej
modernizácii svojho bytu. Pritom zachováva zásadu,
podľa ktorej môže obsadený byt nadobudnúť
do osobného vlastníctva len jeho užívateľ.
Toto ustanovenie slúži na ochranu užívateľov
bytov. Súčasne s týmto opatrením však
bolo treba upraviť i otázky takto vzniknutého
vzťahu rôznych vlastníkov bytov v tom istom
dome, ak nedošlo k predaji všetkých bytov do
osobného vlastníctva, t. j. československého
štátu na jednej strane a vlastníkov jednotlivých
bytov v osobnom vlastníctve na strane druhej.
Štát, ako vlastník ostatných bytov v
dome, má rovnaké práva a povinnosti ako všetci
ostatní vlastníci bytov v osobnom vlastníctve
a zároveň sa štát stáva spoluvlastníkom
i spoločných častí domu.
Chcel by som však dodať, že byty z novej výstavby
bude možné predávať do istej miery obmedzene,
a to podľa možností daných zdrojom v jednotlivých
miestach. Predpokladá sa, že sa budú prednostne
predávať byty v starej zástavbe, ktoré
vyžadujú rekonštrukciu a modernizáciu,
a ďalej v tých domoch, kde bude záujem o kúpu
všetkých bytov. Predložená novela nevyžaduje
nijaké nároky na štátny rozpočet,
naopak, prinesie určité výnosy za každý
predaný byt vo forme úspor nákladov na rekonštrukciu
a modernizáciu, ďalej za údržbu a opravy.
Dovoľte mi, aby som svoju spravodajskú správu
doplnil o informáciu, že vládny návrh
novely zákona o osobnom vlastníctve k bytom bol
prerokúvaný vo Výboroch pre plán a
rozpočet, pre priemysel, dopravu a obchod, pre sociálnu
politiku a vo Výbore ústavnoprávnou Snemovne
ľudu, ktoré ho bez pripomienok odporučili Snemovne
ľudu schvátiť v predloženom znení.
Ako spoločný spravodajca výborov Snemovne
ľudu odporúčam preto Snemovni ľudu schváliť
predložený vládny návrh zákona,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon
č. 52/1966 Zb. o osobnom vlastníctve k bytom s tým,
aby bol doplnený začiatok účinnosti
zákona odo dňa jeho vyhlásenia.
Předsedající předseda SN D. Hanes:
Ďakujem. Slovo má spoločná spravodajkyňa
výborov Snemovne národov poslankyňa Marie
Formanová.
Společná zpravodajka výborů SN
poslankyně M. Formanová: Vážené
soudružky poslankyně, vážení soudruzi
poslanci, vážený soudruhu předsedo,
cíle a úkoly XV. sjezdu Komunistické strany
Československa zahrnují mezi jiným i další
rozvoj naší sociální politiky, která
patří, jak konstatovalo 11. zasedání
ÚV KSČ, k nejvyspělejším. Proto
také zpráva předsednictva ÚV KSČ
o výsledcích plnění závěrů
XV. sjezdu KSČ a dalším postupu při
jejich realizaci mohla v oblasti životního standardu
našeho lidu vysoce pozitivně hodnotit dosažené
výsledky v rozvoji bytové výstavby, a tím
dosažení významného přínosu
k uspokojování hmotných a kulturních
potřeb pracujících v našem socialistickém
státě. Počtem nově postavených
bytů na tisíc obyvatel i jejich standardem se řadíme
dnes mezi přední země světa.
Kromě výstavby nových moderních bytů
věnuje naše socialistická společnost
velkou pozornost též modernizaci staršího
bytového fondu. Předložený vládní
návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 52/1966 Sb., o osobním
vlastnictví k bytům, představuje jednu z
cest, jak dále přispět k širšímu
uspokojování bytových potřeb občanů,
ale zejména jak podnítit rekonstrukci a modernizaci
ve standardu a vybavenosti již zaostávajících
bytů.
Soudružky poslankyně a soudruzi poslanci, i když
doplněná právní úprava osobního
vlastnictví k bytům umožní nyní
prodej bytů v domech, jež jsou ve vlastnictví
státu i jednotlivcům, kteří si budou
chtít byt v domě bez ohledu na ostatní uživatele
koupit, máme pochopitelně nadále zájem
na tom, aby se prodávaly do osobního vlastnictví
všechny byty v domě. Proto bude úkolem národních
výborů, aby v tomto směru působily
na obyvatele domů, v nichž se prodej bytů do
osobního vlastnictví předpokládá.
Tato zásada by měla samozřejmě platit
u domů z nové výstavby. U domů již
obývaných budou národní výbory
vybírat především ty obytné domy,
u nichž jsou předpoklady, že alespoň většina
bytů v nich bude dosavadními uživateli odkoupena,
a to současně nebo postupně během
několika málo let. Přitom přednostně
se budou prodávat byty vyžadující rekonstrukci
a modernizaci. Zájemci o tyto byty si budou chtít
úpravy provést z vlastních prostředků;
tím je sledována kromě jiného též
ekonomická stránka navrhovaného doplnění
právní úpravy osobního vlastnictví
k bytům.