Je potěšitelné a svědčí
o úspěšné realizaci vytyčených
cílů, že stupňované úsilí
o využití vědeckotechnického rozvoje
za podmínek zostřujícího se ideologického
boje u nás doma i na mezinárodním kolbišti,
doprovázel a doprovází každodenní
boj o myšlení lidí. Že náročnost
uplatňovaná ve výrobní sféře
se promítala a promítá i do výchovy
a vzdělání širokých vrstev pracujících.
Rozmach hnutí brigád socialistické práce,
iniciativní plnění volebních programů
Národní fronty, nové a nové vlny socialistických
závazků, jak je přineslo loňské
60. výročí Velké říjnové
socialistické revoluce a jak je v současné
době nese 30. výročí Vítězného
února, to je nejen zcela průkazný projev
ztotožnění našich pracujících
s programem socialistické výstavby, ale i zcela
zřetelný výraz nové socialistické
morálky.
Morálky, rozvíjející činorodý
vztah k životu i práci; morálky, nesené
pocitem odpovědnosti za věc kolektivu a socialistické
společnosti jako celku. Té morálky, jež
vede k osobní motivaci boje proti sobectví a netečnosti,
všem projevům maloměšťáctví
a individualismu všeho druhu. Zásada, že nás
nikde a nikdy nemají dosažené úspěchy
vést k sebeuspokojení, ale naopak, inspirovat k
ještě cílevědomější
činnosti, platí v oblasti výchovy zvlášť
důsledně. Doslova na každém kroku, každý
den znovu jde o to, aby se dnes už stále zřejmější
základ nové socialistické morálky
rozšiřoval, upevňoval a tříbil.
Je samozřejmé, že splnění tak
široce pojatých výchovných cílů,
jak je vytyčil XV. sjezd KSČ, jak je přijala
celá Národní fronta, a jak je pro dané
období v sobě zahrnovalo programové prohlášení
vlády, není jednoduché a snadné. V
zásadě jsou to úkoly trvalé nejen
časově, ale - jak nám to v loňském
roce výrazně a inspirativně připomněla
nová sovětská ústava - zejména
tím, že jejich plnění spoluvytváří
samu podstatu socialismu a komunismu.
Jestliže dnes zaznamenáváme výrazný
kvalitativní posun i v této pro vnitřní
rozvoj naší socialistické společnosti
tak mimořádně důležité
oblasti, je to nesporně zásluha jednotně
zacílené, komplexně rozpracované politickovýchovné
koncepce, uplatňované pod vedením komunistické
strany v celém politickém systému naší
společnosti. V tomto rámci nesly a nesou svůj
díl odpovědnosti jak federální vláda,
vlády obou našich republik, tak pokud jde o bezprostřední
realizaci v jejím nejširším dosahu, národní
výbory všech stupňů, což samozřejmě
zahrnuje i poslance všech stupňů.
Ve vymezeném rozsahu tohoto vystoupení není
možné zabývat se podrobně všemi
faktory, jež se při výchově socialistického
člověka uplatňují. V každém
případě nelze tu však pominout školu.
Jednak proto, že v oblasti výchovy a vzdělání
hraje základní roli, jednak proto, že naše
výchovně vzdělávací soustava
prochází právě nyní důležitou
fází zásadní přestavby. Přestavby
organizační i obsahové, jak byla vytyčena
XIV. a upřesněna XV. sjezdem KSČ. Po důkladné
dlouhodobé přípravě vstoupila 1. září
1976 naše nová výchovně vzdělávací
soustava do praxe v prvních třídách
základních škol a rok po roce postupuje nyní
výš. Oba výbory kulturní Sněmovny
lidu a Sněmovny národů, z jejichž pověření
mluvím, v této souvislosti oceňují
stálou pozornost a všechna konkrétní
opatření, včetně opatření
rozpočtových, jimiž vláda ČSSR
tento úkol zabezpečila a zabezpečuje. Jde
- a to nesmíme v žádné souvislosti ztrácet
se zřetele - o mimořádně rozsáhlý
a mnohostranně náročný projekt, jehož
úspěšná realizace závisí
na souhře mnoha činitelů, z nichž žádný
nesmí být podceněn nebo zanedbán.
Nejvýznamnější role, protože role
rozhodující o plnění ideově
výchovných cílů této akce,
patří a bude na všech stupních trvale
patřit osobnosti učitele. Maximální
důslednost proto vyžadují kádrové
otázky našeho školství a výchova
skutečně všestranně vzdělaných,
odborně zdatných, politicky uvědomělých
učitelů všech stupňů. Je tu ovšem
i úkol, při němž můžeme
významně pomoci právě my, poslanci.
Zahájená příprava zákonů,
které pro plánované změny našeho
školství vytvoří nutný legislativní
podklad, bude pro každého z nás vhodnou příležitostí
k bezprostřední osobní účasti
při vysvětlování a propagaci jejich
smyslu a cílů.
Naše školství, jak se je od Února 1948
za stálé pozornosti a péče KSČ
podařilo našemu socialistickému státu
rozvinout, patří ve srovnání se školstvím
kapitalistického světa k nejpřesvědčivějším
důkazům předností socialistického
zřízení. Uvědomíme-li si, že
například v USA existuje ještě dnes
mezi dospělými milión negramotných
a několikanásobně větší
počet těch, kteří - jak uvádějí
oficiální americké prameny - "umějí
číst tak málo, že nemohou efektivně
působit jako samostatní občané"
vyniká, co je to skutečně reálné
právo na vzdělání a jeho opravdová
demokratičnost. Zakrátko tomu bude už rovných
třicet let, co byl u nás 29. dubna 1948, tedy bezprostředně
po Vítězném únoru a v přímé
vazbě na něj, přijat zákon o jednotné
škole. Zákon, který předznamenal rozvoj
našeho školství snahou o poskytování
co nejvyššího stupně vzdělání
příslušníkům všech vrstev
naší společnosti, potvrdil zásadní
rozdíl mezi kapitalistickým a socialistickým
zřízením.
Výsledky této snahy dokumentuje dnes skutečnost,
že už jen pouhých 6 % mladých lidí
končících základní školní
docházku odchází pracovat přímo
do výroby bez odborné kvalifikace. A téměř
60 % dětí pokračujících ve
studiu tvoří děti z dělnických
a zemědělských rodin. Že vzdělání,
včetně vzdělání vysokoškolského,
je bezplatné, je u nás samozřejmé.
V cílové podobě zahrnuje naše nová
výchovně vzdělávací soustava
už i předškolní výchovu, péči
o talenty všeho druhu, skutečně cílevědomé
zabezpečení výchovy a odborné přípravy
mládeže na dělnická povolání
a zejména pak dosažení středoškolského
vzdělání u všech mladých lidí.
Naše školství tím nezajišťuje
jen další dynamický rozvoj naší
společností, ale skutečně ofenzívně
se uplatňuje i v ideologickém boji socialismu s
kapitalismem.
V soustavné péči socialistické společnosti
o všestranný harmonický rozvoj člověka
a o utváření socialistického způsobu
života, zaujímá nezastupitelné místo
kultura a umění. l na tomto úseku znamenají
uplynulá léta významný krok vpřed.
Výrazně tento krok charakterizovalo například
naprosté ztroskotání plánů
tzv. chartistů, kteří se místo bláhově
očekávané odezvy setkali v naší
kulturní a umělecké obci se spontánním
odmítnutím, manifestačně demonstrovaným
na dnes už historickém shromáždění
výkvětu našich kulturních pracovníků
a umělců v pražském Národním
divadle. Na shromáždění, které
zcela jednoznačně dokumentovalo ztotožnění
našich tvůrčích pracovníků
s politikou komunistické strany a kulturní politikou
našeho socialistického státu. Ve stejném
kontextu odezněly loňské i letošní
sjezdy všech uměleckých tvůrčích
svazů, a co je ještě důležitější
a průkaznější, tento duch prostupuje
už stále výrazněji současnou
tvorbu našich umělců. A to ne už v ojedinělých
případech, ale v hlavním určujícím
proudu jak v literatuře, hudbě, všech složkách
výtvarného umění, tak v tvorbě
rozhlasové, televizní i filmové.
Vážené soudružky, vážení
soudruzi, profesor Vladimir Rozumnyj v nedlouhé, ale velmi
obsažné stati "Umění a morálka",
jejíž překlad nedávno přinesla
Tvorba, napsal: "Pro člověka zřejmě
není větší záhada než člověk
sám. Dnes milióny sovětských lidí
se při odpovědi na otázku o smyslu života
střetávají s problémy, které
jejich předchůdci neznali." Poznání,
jež je v těchto dvou prostých větách
zobecněno, platí v neztenčené míře
i pro nás. Problém člověka v současném
umění nachází svůj výraz
i v analýze systému nové morálky,
který se utváří v podmínkách
rozvinutého socialismu a je přímo závislý
na rozvoji pracovních sil. Má svou specifiku a kvalitativní
zvláštnosti. Představitelé KSČ
ve svých projevech na sjezdech uměleckých
svazů po právu ocenili, čím naši
tvůrčí pracovníci upevňují
a rozvíjejí nejlepší vlastnosti člověka
- jeho principiálnost, čestnost, hloubku citu a
oddanost věci revoluce.
A když na nedávném 11. plénu ÚV
KSČ byla v řadě souvislostí zdůrazněna
nutnost podstatného zlepšení řídící
práce a v souvislosti s tím podtržen význam
morálně politického profilu řídícího
pracovníka, byl tím vytyčen i velmi závažný
a nanejvýš aktuální úkol pro
umění, zejména pak pro literaturu, aby spoluformulovala
odpověď na otázku morálního práva
být řídícím pracovníkem.
Víme přece, že morálně politické
a odborné kvality vedoucího aktivizují tvůrčí
schopnosti a dobré vlastnosti všech členů
kolektivu. Proto umění všeho druhu, pokud je
takto zaměřeno, představuje mocnou a účinnou
mravně politickovýchovnou sílu. Orientovat
se na vědomou a uvědomělou tvorbu, zacílenou
na nejzákladnější a nejnosnější
hodnoty socialismu, odhalovat zdroje politické i mravní
síly socialistické společnosti, to jsou úkoly,
kterými umění doslova vrůstá
do života lidí a ukazuje jim cestu.
V nedávných dnech jsme vzpomínali 30. výročí
Vítězného února, s nímž
je neodmyslitelně spojeno vše, co tak bohatě
charakterizuje život naší společnosti.
V plné míře se to týká i všestranného
rozvoje vzdělanosti a kultury, v němž jsme
dosáhli úrovně, na jaké s námi
nemůže soutěžit žádný
kapitalistický stát. Kultura ve všech svých
složkách a projevech tvoří neodmyslitelnou
součást života naší socialistické
společnosti, proniká do dalších a dalších
oblasti života, vstupuje do myšlení našich
pracujících, obohacuje a zušlechťuje jejich
poznání, jako nenahraditelný syntetizující
činitel.
Za několik dní se naplní 30 let od památného
sjezdu národní kultury, na němž v dubnu
1948 Klement Gottwald vytyčil dva základní
cíle naší kulturní revoluce, spočívající
ve zlidovění a demokratizaci této oblasti
a ve vytváření socialistické kultury
s novým revolučním obsahem. Ohlížíme-li
se dnes zpět, porovnáme-li výchozí
situaci s dosaženým stavem, vyniká, co pro
kulturní úroveň každého našeho
občana znamenalo zlomení moci kapitalistického
vykořisťování a vítězství
pracujících, k němuž nás dovedla
Komunistická strana Československa. Strana, pod
jejímž vedením dnes úspěšně
pokračujeme v budování rozvinuté socialistické
společnosti, jejíž krédo, že člověk
musí žít lépe, krásněji
a šťastněji, vyjadřuje v kostce samu podstatu
socialistického humanismu a nejvlastnější
motivaci veškeré naší práce.
Na dnešní úrovni vývoje naší
společnosti, kdy vzrůstá stále těsnější
spojitost rozvoje kultury s vědeckotechnickým pokrokem,
otevírají nám oba tyto zdroje společenského
pohybu spolehlivou cestu k stále plnějšímu
naplňování humanistických cílů
socialismu a komunismu, přičemž kultura, jak
výstižně napsala N. K. Krupská, "je
cement, jenž upevňuje všechno, čeho jsme
dosáhli". Právem jí proto patří
pozornost a péče, kterou jí věnuje
náš socialistický stát.
Členové kulturních výborů oceňují
úsilí, jež vláda ČSSR na úseku,
k němuž jsem hovořil, věnovala rozpracování
a realizaci závěrů XV. sjezdu KSČ.
Členové kulturních výborů souhlasí
plně se zprávou, kterou vláda dnešnímu
plenárnímu zasedání o plnění
svého programového prohlášení
předložila, a zavazují se ze všech sil
pomáhat při plnění usnesení,
jež bude k tomuto bodu přijato.
Byl jsem dále pověřen, abych tu jako člen
Čs. strany socialistické tlumočil souhlasné
stanovisko i jménem Klubu poslanců této strany.
Se závěry XV. sjezdu KSČ se pro jejich celospolečenskou
prospěšnost právem ztotožnila celá
Národní fronta a přijala je za své.
Usnesení, které v tomto směru přijala
loňská VII. celostátní konference
Čs. strany socialistické, je zcela jednoznačné.
Poslanci, členové Čs. strany socialistické
budou proto hlasovat pro schválení předložené
zprávy a zavazují se k aktivnímu plnění
úkolů, které z dnešního jednání
vyplynou. Děkuji za pozornost.
Předseda FS A. lndra: Děkuji poslanci Machoňovi.
Prosím, aby se slova ujala poslankyně Obžerová
a připraví se poslední z písemně
přihlášených řečníků,
poslanec Tomáš Trávníček.
Poslankyně SL M. Obžerová: Vážený
súdruh predseda, vážené súdružky
poslankyne, súdruhovia poslanci, závery XV. zjazdu
strany, ktoré určujú kam až pokročí
naše socialistické dielo do roku 1980, zodpovedne
prihliadajú tak na vnútorné možnosti
ktoré máme, ako aj na zložité vonkajšie
vplyvy. Meniť tieto projekty v konkrétne hospodárske
výsledky znamená, ako tomu rozumieme my, ľudia
z výrobnej praxe, "vziať rozum do hrsti",
čiže pracovať racionálne a dobre - teda
účinne pracovať a vyrábať. Slovom
- vyrábať efektívne. Neškodí si
pripomenúť, že efektívnosť je v podstate
účinnosť prostriedkov vložených
do určitej ekonomickej činnosti hodnotená
z hľadiska výsledkov tejto činnosti.
Aj keď nejde o nejaké pekné slovo, pokiaľ
však ide o jeho význam, naši ľudia dobre
rozumejú tomu, keď sa im povie, že všetko
čo robia a všetko čo na prácu a výrobu
vynakladajú, sa prosto musí rentovať. Opačné
úsilie skončí v slepej uličke. A v
tejto súvislosti má práve nezastupiteľné
poslanie iniciatíva ľudí, iniciatíva
pri všetkom a všade. Právom je iniciatíva
nazývaná jednou z najmocnejších výrobných
síl socializmu. Podľa súhrnného hodnotenia
82 % všetkých pracujúcich v rôznych formách
pracovnej a tvorivej iniciatívy sa usiluje o to, aby účinnosť
ich konania bola čo najväčšia. Na počesť
60. výročia Októbra uzavreli naši pracujúci
- podľa prehľadu ÚRO - dva a pol milióna
osobných záväzkov, viac než 600 tisíc
kolektívnych a 20 tisíc celozávodných
a celopodnikových záväzkov. A výsledok
- hodnota vyrobenej produkcie dosiahla niekoľko miliónov
nad štátny plán, čo sa týka aj
poľnohospodárskej produkcie, hoci počasie bolo
značne nepriaznivé. Výsledkom tejto celospoločenskej
aktivity sú aj veľké materiálové
úspory a úspory energií. Tak v zmysle záverov
XV. zjazdu strany a 11. zasadania ÚV KSČ dávajú
pracovné kolektívy a jednotlivci odpoveď na
otázku, ako v podmienkach jednotlivých dielní,
prevádzkach závodov a podnikov zvýšiť
celkovú efektívnosť a kvalitu všetkej
práce. Je to prístup, ktorý vedie k splneniu
a prekročeniu cieľov 6. päťročnice,
k zabezpečeniu úloh štátneho plánu,
vyjadrujúceho celospoločenské záujmy
a potreby.
Nie je možné dosť dobre doceniť, a to aj
pre budúci rozvoj pracovnej iniciatívy, aký
politický, ekonomický i morálny kapitál
má naša socialistická spoločnosť
v brigádach socialistickej práce. Dnes je v nich
už zapojený každý tretí pracovník
v národnom hospodárstve.
Nikdy nebude v tomto smere, súdružky poslankyne a
súdruhovia poslanci, dosť zdôraznená
úloha pracovných kolektívov. Veď práve
prostredie pracovných kolektívov má zásadný
význam tak pre riešenie výrobných úloh,
ako aj vo výchovnej práci. A pretože charakter
tohto prostredia kolektívu je vo viacerých smeroch
určovaný vzájomnými vzťahmi v
kolektívoch a aj tónom, aký udávajú
vedúci, musíme čo najenergickejšie presadzovať,
aby sa všetky pracovné kolektívy pod vedením
straníckych organizácií a za aktívnej
účasti odborových úsekov stali skutočnými
strediskami boja za dôsledné plnenie hospodárskych
úloh, starostlivosti o pracujúcich a výchovy
nového človeka.
Je dostatočne známe, že vzťah k práci,
iniciatíva a aktivita členov výrobných
kolektívov sú priamo závislé na úrovni
organizácie práce. Nič nepôsobí
tak zhubne na ľudské vedomie, na postoj človeka
k práci, ako nedostatočný poriadok a nezáujem
vedúcich. Najrôznejšie prejavy neorganizovanosti
dezorientujú ľudí, majú za následok
prezieravý postoj k vlastným povinnostiam aj ku
kolektívu a vedú k strate zodpovednosti a nedisciplinovanosti.
Súhlasím s výkladom predsedu vlády
s. Štrougala a v súlade s ním som toho názoru,
že budúcnosť ďalšieho mocného
rozvoja pracovnej a vôbec aj spoločenskej iniciatívy
našich ľudí je aj v dobrej organizácii
a tým aj v dobrovoľnej kázni a i poriadku.
Brigády socialistickej práce sú aj v tomto
smere súčasnými priekopníkmi a nositeľmi
nového vzťahu k práci a k morálke. Čo
iného, ako markantný prejav takého vzťahu
je rozvoj iniciatívy, ktorá našla svoje vyjadrenie
v 60 vzorných smenách vo Vigone Svitavy, do ktorých
sa zapojilo 83 % pracujúcich podniku? Takýmto prejavom
je aj 60 úderníckych smien v ČKD Hradec Králové,
Tepna O1 v Náchode a v ďalších závodoch.
Čo iného, ako nový vzťah k práci
predstavuje príklad rúbaňového kolektívu
Lumíra Sakmara, ktorý sa rozhodol pracovať
v poslednom štvrťročí minulého
roku už podľa parametrov tohtoročného,
ešte náročnejšieho roku. A tento príklad
prostého pracovného hrdinstva nasledovalo len v
Severomoravskom kraji okolo 800 kolektívov.
Tak ako človek naozaj silný nepotrebuje ospevovať
silu, tak statočne pracujúci človek netrpí
závratmi z úspechov a zbytočným sebavedomím.
Ľudia dobre vedia, že "bez práce nie sú
koláče". Preto ich tým viac trápi,
keď robotníci, družstevníci nenachádzajú
pre svoju iniciatívu, pre svoje pripomienky a námety
vždy dosť pochopenia u niektorých vedúcich
pracovníkov. Preto bolo na adresu takýchto vedúcich
pracovníkov z tribúny XV. zjazdu KSČ povedané:
"Od riadiacich pracovníkov požadujeme, aby boli
smelí a iniciatívni, aby boli priekopníkmi
všetkého pokrokového, usilovali o zavádzanie
najlepších skúseností do praxe...".
Myslím, že toto nepotrebuje nijaký komentár.
Všetky ostatné kritériá, ktorými
musíme merať výsledky svojej práce,
keď máme aj naďalej úspešne dodržiavať
hlboké humanistické krédo socializmu - všetko
pre človeka a jeho blaho - sa vzťahuje bezo zvyšku
aj na celú poľnohospodársku sféru a
na sféru potravinárskeho priemyslu. My, v poľnohospodárstve,
riešime strategickú úlohu strany, dosiahnuť
postupne sebestačnosť vo výrobe zrnín
a ďalej zvyšovať našu celkovú sebestačnosť
vo výrobe potravín. Nielen poľnohospodári,
ale všetci musíme mať neustále pred očami
túto spoločenskú úlohu. A práve
preto, že je celospoločenská, nie je a nemôže
byť len lokálnou záležitosťou poľnohospodárov.
Zároveň sme si však my, ktorí v poľnohospodárstve
bezprostredne pracujeme, vedomí, že za nás
nikto nebude preberať zodpovednosť a že odkazom
na najrôznejšie objektívne príčiny
nikoho nenasýtime.