Naše rozhořčení nad postupem pekingského
vedení je tím silnější, že
nás s lidem Číny spojovaly svazky přátelství
a třídní solidarity, že jsme se sympatiemi
a nadšením sledovali hrdinský národně
osvobozenecký boj čínského lidu, že
jsme ze všech svých sil přispívali svou
podporou a pomocí k jeho úsilí o vybudování
základů socialismu, dokud čínské
vedení svévolně, v zájmu svých
velmocensko-šovinistických ambicí nezpřetrhalo
přátelské vztahy se socialistickými
zeměmi.
Proto s větším zájmem a očekáváním
jsme sledovali, jak se bude rozvíjet politika vedení
ČLR po změnách, ke kterým v průběhu
minulého roku v Pekingu došlo, zejména po odchodu
Mao Ce-tunga a po odstranění nejortodoxnějších
představitelů maoismu z čínské
vedoucí skupiny. Vývoj za období více
než jednoho roku od těchto událostí
a zejména výsledky XI. sjezdu KS Číny,
který se konal v srpnu t. r. ukázaly, že nové
vedení nehodlá ustoupit od maoistického kursu,
nemíní kriticky přehodnotit chybné
maoistické teze a vrátit se na cestu internacionalismu
a socialistické výstavby na základě
vědeckého komunismu. Vše nasvědčuje
spíše tomu, že tichým odstraněním
nejvíce zdiskreditovaných částí
politiky a ideologie maoismu - zejména v oblasti řízení
ekonomiky - se snaží zachránit autoritu Mao
Ce-tunga a prestiž maoismu, učinit jej přitažlivějším
v očích čínského lidu i za
hranicemi Číny. XI. sjezd KS Číny
potvrdil maoismus s jeho nacionalistickým obsahem a hegemonistickými
aspiracemi jako ideově politickou platformu vnitřní
i zahraničně politické činnosti strany
a státu. A veškeré úsilí nového
vedení je zaměřeno na využití
nejefektivnějších cest k dosažení
těchto nacionalistických, velmocensko-šovinistických
cílů.
Naše pracující znepokojuje zejména skutečnost,
že zahraničně politická situace Pekingu,
schválená XI. sjezdem KS Číny, nabývá
ještě reakčnějšího charakteru,
než měla doposud, že se dále zesilují
její rysy nebezpečné míru, socialismu
a společenskému pokroku ve světě.
Zvláště pobuřující je,
že čínské vedení je dnes prakticky
jedinou vládou, která otevřeně vystupuje
jako podněcovatel nového světového
válečného požáru a dokonce jako
propagátor jeho prospěšnosti. XI. sjezd KS
Číny tvrdí, že "narůstá
faktor války", a toto své hodnocení
označuje za "mimořádně příznivou
situaci" ve světě. O nevyhnutelnosti války
hovoří vedoucí čínští
představitelé v Pekingu, z tribuny OSN a na jiných
mezinárodních fórech.
Přístup současného čínského
vedení k otázkám války a míru
je nebezpečným a cynickým přehlížením
nejživotnějších zájmů lidstva.
Jak jinak nazvat skutečnost, že jeden z nejvlivnějších
čínských představitelů prohlásil:
"Musíme klást důraz na to, že brzy
vypukne válka velkých rozměrů."
Tato prohlášení se stala 9. května letošního
roku, tj. v den, kdy mírové lidstvo si připomínalo
výročí konce druhé světové
války a vyhlašovalo své úsilí
zabránit novému světovému válečnému
konfliktu. Současně vidíme, že celá
zahraničně politická koncepce Číny,
schválená XI. sjezdem KS Číny, je
otevřeně zaměřena proti jakýmkoliv
krokům na mezinárodním poli směřujícím
k mírovému řešení existujících
problémů, k přestavbě mezinárodních
vztahů na principech mírového soužití,
k omezení horečného zbrojení a k odzbrojení,
jejichž iniciátory jsou Sovětský svaz
a další země socialistického společenství.
ČLR je jednou z mála zemí, které nepřijaly
žádné závazky týkající
se zákazu nebo omezení výroby a použití
zbraní hromadného ničení. Naopak,
otevřeně vyhlašuje své "právo"
na urychlení výroby jaderných zbraní
a podněcuje agresívní imperialistické
kruhy k dalšímu zesílení zbrojní
horečky.
A pekingské vedení nezůstává
jen u proklamací na mezinárodním fóru.
V rámci hesla "přípravy na válku",
vytyčeného Mao Ce-tungem, zvýšeným
tempem narůstá vojenský potenciál
Činy.
Přímé vojenské výdaje činily
v roce 1976 41,5 % státního rozpočtu ČLR.
Z toho téměř polovina byla určena
na výrobu raketových a jaderných zbraní.
Dnešní čínské vedení kritizuje
odstraněnou tzv. "čtyřku" za zanedbávání
potřeb armády a klade hlavní důraz
na modernizaci armády a rozvoj zbrojní výroby,
což je samozřejmě na úkor uspokojování
naléhavých životních potřeb čínského
lidu. S žádostí o pomoc při rozvoji
vojensko-průmyslového potenciálu se čínští
předáci obracejí na imperialistické
země, přičemž argumentují "slabou
vybaveností" čínské armády
soudobou technikou, což prý jim ztěžuje
klást odpor "válečné hrozbě"
ze strany SSSR. A je třeba zdůraznit, že tyto
požadavky nalézají kladnou odezvu u vládnoucích
kruhů zemí NATO. Zejména v poslední
době zesílil tok vojenských specialistů
a přímo vojenských činitelů
a představitelů vojensko-průmyslových
komplexů ze Západu a z Japonska do Číny
a z Číny na Západ. Zaznívá-li
současně z úst čínského
představitele na zasedání Valného
shromáždění OSN, že války
se není třeba bát, pak je přirozené,
že náš lid sleduje tyto skutečnosti s
rostoucími obavami, neboť vytvářejí
vážnou hrozbu nejen pro bezprostřední
sousedy Číny, ale pro světový mír.
Není divu, že při provádění
této politiky nachází pekingské vedení
nejen společný jazyk, ale i vzájemnou podporu
s nejreakčnějšími silami současného
mezinárodního života, s nejagresívnějšími,
militaristickými kruhy monopolistické buržoazie,
s Pinochetem v Chile, se všemi těmi, kdo se snaží
zabrzdit a zmařit proces uvolňování
mezinárodního napětí, vrátit
svět zpět do stavu "studené války"
nebo ještě lépe války "horké".
Politika čínského vedení hraje významnou
úlohu v úsilí imperialismu o změnu
poměru sil ve světě v jeho prospěch,
o podkopání pozic světového socialismu
a o znovuzískání ztracené strategické
iniciativy.
Na našem kontinentě - v Evropě - se pekingské
vedení orientuje zejména na ultrapravicové,
militaristické, revanšistické kruhy, na politiky
typu nám všem známého Strausse, na britské
konservativce. Vyvíjí tlak na západoevropské
vlády se záměrem zostřit situaci v
Evropě, torpedovat iniciativy socialistických zemí
na rozvoj politických a ekonomických styků
s kapitalistickými státy na zásadách
mírového soužití, zabránit úspěšnému
provedení bělehradské schůzky. Navazuje
kontakty s hlavním stanem imperialistického paktu
NATO v zájmu koordinace svých protisocialistických
akcí. V rozhovorech s delegací francouzských
novinářů prohlásili čínští
představitelé otevřeně: "...
chceme, aby Evropa byla mocnou a aby její obrana proti
Sovětskému svazu byla stále pevnější."
Nepřekvapuje nás, když britský list
Daily Telegraph napsal 24. srpna t. r., že "mnozí
vojenští experti (ze štábu NATO) se v
soukromých rozhovorech odvolávají na Peking
jako na neoficiálního spojence NATO."
Náš lid je otevřeně pobouřen
tím, že vedení ČLR vytyčilo jako
hlavní motiv své politiky antisovětismus,
nepřátelství vůči Sovětskému
svazu a politice KSSS. Tímto vyhroceným antisovětismem,
který za nového vedení nabývá
ještě větší šíře
a intenzity, se snaží zakrýt své velmocensko-šovinistické,
hegemonistické záměry, spolčování
se s imperialismem a nepřátelství vůči
světovému socialismu. Těmto cílům
slouží i nechvalně známá "teorie
tří světů", jež znamená
plně popření přístupu v hodnocení
států a jejich zahraniční politiky.
V materiálech XV. sjezdu KS Číny je Sovětský
svaz označován za "nejnebezpečnější
zdroj války" a za nepřítele všech
národů světa, nebezpečnějšího
než americký imperialismus, neboť prý
"sovětský sociál-imperialismus útočí,
kdežto americký imperialismus se brání".
Jsme si vědomi toho, že útoky proti Sovětskému
svazu, proti Leninově straně, jsou útokem
proti výsledkům a zkušenostem 60 let Velkého
října, útokem proti celému socialistickému
společenství i proti politice naší strany.
Antisocialistická pozice pekingského vedení
se projevuje i ve snaze diferencovaným přístupem
k jednotlivým socialistickým zemím, rozleptat
jednotu zemí socialistického společenství,
především izolovat je od Sovětského
svazu. Důsledná internacionalistická politika
naší země, její těsné
bratrské vztahy se Sovětským svazem jsou
trnem v oku čínskému vedení, jež
se rovněž staví bok po boku imperialistickým
a reakčním silám v jejich pokusech o oslabení
socialistického zřízení v naší
zemi.
Neztotožňujeme však politiku vedení ČLR
s čínským lidem. V naší paměti
navždy zůstává hluboký obdiv
k hrdinskému boji lidu Číny proti reakci
a imperialismu, za národní osvobození. S
upřímnými sympatiemi jsme sledovali jeho
pracovní hrdinství na stavbách první
pětiletky, které svými úspěchy
nemá obdoby v celých dějinách Číny.
Mohutné závody, vybudované právě
v tomto období i za pomoci ČSSR, tvoří
dosud významný přínos čínské
ekonomice. Jsou to památníky přátelství,
spolupráce a jednoty, která spojovala naše
národy.
Náš lid si z celého srdce přeje obnovy
dřívějších bratrských
svazků přátelství a třídní
sounáležitosti s lidem Činy. Překážkou
tomu je politika vedení ČLR, která je v základním
rozporu se zájmy národů obou našich
zemí, světového revolučního
procesu a všech národů světa. Děkuji
za pozornost.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Grolmusovi.
Jak jsem již oznámil, poslanec Grolmus byl posledním
z písemně přihlášených
řečníků do rozpravy.
Hlásí se ještě někdo z poslanců
o slovo? (Nikdo.) Nikdo. Vyhlašuji tedy rozpravu k výkladu
federálního ministra zahraničních
věcí za skončenou.
Prosím s. ministra Chňoupka, aby odpověděl
na otázky položené mu poslancem Kožíkem
a reagoval na rozpravu.
Ministr zahraničních věcí ČSSR
B. Chňoupek: Vážený súdruh
predseda Federálneho zhromaždenia, vážení
súdruhovia poslanci a súdružky poslankyne!
Dovoľte, aby som najprv odpovedal na otázky poslanca
Kožíka.
V programe rokovania tohtoročného zasadania Valného
zhromaždenia OSN, ktorého počet sa rozrástol
na 149 členov, figuruje 125 prerokúvaných
bodov, čo je najväčší počet
otázok v celých 32 rokoch histórie tejto
organizácie. Samozrejme, že nie všetky body tejto
bohatej agendy OSN majú rovnaký význam. Je
však medzi nimi množstvo takých, ktoré
sa bezprostredne dotýkajú životných
záujmov ľudstva, pretože sú spojené
s otázkami zachovania a upevnenia svetového mieru
a medzinárodnej bezpečnosti. Sú to hlavne
otázky iniciované Sovietskym zväzom a ďalšími
socialistickými štátmi, ktoré už
niekoľko rokov figurujú v programe valných
zhromaždení OSN, ako napr. príprava svetovej
odzbrojovacej konferencie, plnenie Deklarácie o upevnenie
medzinárodnej bezpečnosti a celý rad ďalších
bodov.
Pravda, najvýznamnejšou iniciatívou sa stali
nové návrhy vlády Sovietskeho zväzu
prednesené tohto roku s. Gromykom, ktoré boli zaradené
ako nové body agendy 32. Valného zhromaždenia
OSN. Mám na mysli návrhy spomenuté už
v mojom dopoludňajšom vystúpení. Treba
povedať, že tieto nové iniciatívy Sovietskeho
zväzu - podobne ako výsledky rokovaní Gromyko
- Vance a Gromyko - Carter - výrazne ovplyvnili tohtoročné
rokovanie Valného zhromaždenia a mali priamy pozitívny
účinok na atmosféru celého rokovania.
Priebeh pred niekoľkými dňami skončenej
všeobecnej rozpravy, ktorej sa zúčastnilo 140
rečníkov - hláv štátov, šéfov
vlád, ministrov zahraničných vecí
- to napokon dosvedčuje. Až na malé výnimky,
sa rečníci venovali nie okrajovým, ale kľúčovým
otázkam súčasnej svetovej politiky, to znamená
otázkam mieru, znižovania napätia a odzbrojenia
a podporili ich upevnenie vo svojich vystúpeniach. Jednotliví
delegáti tohto roku takisto zdôrazňovali viac
ako inokedy nevyhnutnosť ďalšieho rozvoja rovnoprávnej,
vzájomne výhodnej spolupráce medzi štátmi.
To všetko je v súlade s tým, čo už
dávno presadzujú krajiny socialistického
spoločenstva pri rôznych príležitostiach
na medzinárodnom fóre.
V stručnosti povedané: celkový trend všeobecnej
rozpravy 32. VS OSN potvrdil aktuálnosť a opodstatnenosť
mierovej politiky, dôsledne presadzovanej Sovietskym zväzom
i ďalšími socialistickými krajinami, potvrdil,
že hlavnou tendenciou rozvoja súčasných
medzinárodných vzťahov je proces uvoľňovania
napätia vo svete.
Teší nás, že vo včerajších
tajných voľbách za nestáleho člena
Rady bezpečnosti Československo zvolili 131 hlasmi
zo 149 možných, čo predstavuje najväčší
počet hlasov získaných tohto roku kandidátmi
na miesto nestálych členov Bezpečnostnej
rady. Československá delegácia i na tomto
zasadaní Valného zhromaždenia dôsledne
plní smernicu nášho ústredného
výboru a vlády ČSSR vychádzajúcu
z línie XV. zjazdu KSČ.
Teraz mi dovoľte niekoľko slov o rokovaniach v New Yorku.
Ako je známe, zasadania Valného zhromaždenia
OSN poskytujú vhodnú príležitosť
k vzájomným stretnutiam delegácií
členských krajín OSN, najmä ich vedúcich.
Naša delegácia mala tentokrát možnosť
rokovať so 40 partnermi vedenými ministrami zahraničných
vecí členských krajín. Stretla sa
aj s generálnym tajomníkom OSN Kurtom Waldheimom
a s predsedom Valného zhromaždenia Mojsovom.
K plodným stretnutiam došlo predovšetkým
medzi vedúcimi delegácií krajín socialistického
spoločenstva, ktoré poskytli možnosť vymeniť
si názory na problémy súčasného
svetového diania a koordinovať postup našej delegácie
pri prerokúvaní rôznych bodov programu zasadania
Valného zhromaždenia OSN. Medzi týmito stretnutiami
malo osobitne významné miesto stretnutie s ministrom
zahraničných vecí ZSSR s. Gromykom.
Predstavitelia rozvojových krajín - nech išlo
o ministrov Indie, Nigérie, Iránu, Venezuely, Etiopie,
Líbye, Iraku, Filipín, či ďalších
- pri našich stretnutiach jednoznačne potvrdili záujem
o prehlbovanie širokej dvojstrannej, vzájomne výhodnej
spolupráce s nami. Vymenili sme si s nimi názory
na hlavné medzinárodné problémy, najmä
na otázky znižovania napätia, odzbrojenia, situácie
na juhu Afriky, odstránenia ohnísk napätia
a problematiku vybudovania medzinárodného ekonomického
poriadku. Naše zásadné stanoviská k
týmto problémom ocenili. Jednoznačne potvrdili
potrebu rozšíriť uvoľnenie na všetky
svetadiely, preniesť ho z oblasti politickej aj do oblasti
vojenskej a podporili návrhy ZSSR na zastavenie horúčkovitého
zbrojenia.
Dôkazom rastúceho záujmu zo strany predstaviteľov
rozvojových krajín o stretnutia s nimi je skutočnosť,
že k väčšine našich rozhovorov došlo
z ich iniciatívy. Predbežne boli dohodnuté
aj návštevy ministrov zahraničných vecí
viacerých rozvojových krajín u nás.
Rokovania s predstaviteľmi vyspelých kapitalistických
krajín ukázali, že sa naša krajina teší
zaslúženej vážnosti a je vyhľadávaným
partnerom pre všestranný rozvoj spolupráce.
Aj v týchto rozhovoroch sa na prvé miesto dostali
otázky détente a odzbrojenia. Boli vecné,
prebiehali v konštruktívnej atmosfére. Rokovalo
sa o možnostiach rozšíriť vzájomné
kontakty na všetkých úrovniach, vrátane
najvyššej.
Z rozhovorov či s ministrom NSR Genscherom, ministrom Rakúska
Pahrom, ministrom Belgicka Simonetom, či s ministrami Fínska,
Nórska, Španielska, Portugalska, vyplynul celý
rad konkrétnych námetov pre rozvoj stykov v politickej,
hospodárskej, kultúrnej i v iných oblastiach,
a to aj na úseku zmluvnej úpravy vzťahov.
Boli tiež dohodnuté alebo upresnené termíny
niektorých návštev na najvyššej úrovni.
Po niekoľkých rokoch opäť došlo k stretnutiu
ministra ČSSR a štátneho tajomníka Vanca,
predstaviteľa novej administratívy prezidenta Cartra,
s ktorým sa diskutovali zložité otvorené
problémy, zabraňujúce normalizácii
našich vzájomných vzťahov s USA.
Súhrnne možno povedať, že prevažná
väčšina rozhovorov v New Yorku bola produktívna
a bezpochyby prispeje k naplneniu spoločných cieľov
krajín socialistického spoločenstva v oblasti
medzinárodných vzťahov.
V nadväznosti na zasadanie Valného zhromaždenia
som vykonal oficiálne návštevy Kostariky, Venezuely
a Panamy. Bola mi poskytnutá možnosť mať
otvorené rozhovory jednak so svojimi partnermi, jednak
s hlavami týchto štátov, predsedami parlamentov
a ďalšími vedúcimi vládnymi a ústavnými
činiteľmi.
Rozhovory plne potvrdili, že socialistické Československo
so svojím vyspelým priemyslom a poľnohospodárstvom
a bohatou kultúrou sa teší v týchto
krajinách už dávnejšie - najmä na
základe našej tradičnej obchodnej aktivity
- veľkej vážnosti. To vytvára priaznivé
konkrétne podmienky pre ďalší všestranný
rozvoj doterajších vzájomných priateľských
stykov vo všetkých oblastiach.
Potešil nás úprimný záujem vedúcich
činiteľov všetkých navštívených
krajín o súčasnú situáciu u
nás a ocenenie našej principiálnej zahraničnej
politiky, najmä pokiaľ ide o krajiny Latinskej Ameriky.