Je celkom nepochybné, že by Izrael nemohol vykonávať
svoju agresívnu politiku voči arabským susedom,
keby nedostával sústavnú politickú,
morálnu a materiálnu podporu zo strany USA. Základné
ciele amerického imperializmu na Blízkom východe
zostávajú rovnaké. Je to predovšetkým
snaha udržať svoje politické, ekonomické
a vojenské pozície, uchrániť v tejto
oblasti taký poriadok, ktorý by im zabezpečoval
využívať prírodné zdroje, komunikácie
i priestor pre plnenie ich strategických zámerov.
Faktom však zostáva, že objektívne podmienky
nútia USA i Izrael meniť taktiku voči arabským
krajinám pod tlakom narastajúcej potreby riešenia
situácie na Blízkom východe.
Československá socialistická republika a
jej ľud už niekoľko rokov spolu s ostatnými
socialistickými krajinami so všetkou rozhodnosťou
podporuje spravodlivý boj Arabov za odstránenie
dôsledkov izraelskej agresie. Podporuje najmä boj palestínskeho
arabského ľudu za obnovenie jeho zákonných
národných práv, vedený Organizáciou
pre oslobodenie Palestíny. Predpokladom pre trvalé
a spravodlivé urovnanie v tejto oblasti zostáva:
stiahnutie izraelských vojsk zo všetkých arabských
území, okupovaných v r. 1967, zabezpečenie
neodňateľných práv arabského
ľudu Palestíny, vrátane jeho práva na
sebaurčenie a na vytvorenie vlastného štátu,
zabezpečenie práva na nezávislú existenciu
a rozvoj všetkých štátov - účastníkov
konfliktu - a poskytnutie príslušných medzinárodných
záruk týmto štátom, ukončenie
vojenského stavu medzi arabskými krajinami a Izraelom
a nastolenie mierových vzťahov.
Sme presvedčení, že pri mierovom usporiadaní
na Blízkom východe prislúcha významná
úloha Ženevskej mierovej konferencii a pre dosiahnutie
spravodlivého, trvalého a pevného mieru v
tejto oblasti má veľký význam súčinnosť
ZSSR a USA ako spolupredsedov Ženevskej konferencie.
Zahraničná politika ČSSR voči africkým
krajinám, koordinovaná so Sovietskym zväzom
a ďalšími krajinami socialistického spoločenstva,
predstavuje významný príspevok k procesu
demokratického vývoja na tomto kontinente, príspevok
k bezpečnosti a mieru medzi národmi sveta. Tomu
v plnej miere zodpovedá aj výklad ministra zahraničných
vecí s. inž. Chňoupka a takejto zahraničnej
politike našej vlády v mene skupiny poslancov Federálneho
zhromaždenia - členov Strany slovenskej obrody, vyslovujem
plnú podporu a súhlas.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Polákovi.
Prosím poslance Hejnu a připraví se poslanec
Hojnoš.
Poslanec SL J. Hejna: Vážený soudruhu
předsedo, vážené soudružky a soudruzi
poslanci, vážení hosté, expozé
ministra zahraničních věcí kromě
jiného dokumentovalo široký rozmach vztahů,
které máme se všemi socialistickými
státy. Znovu se ukazuje, jak je výhodné mít
dobré sousedy. Jejich přátelství,
spočívajícího na zásadách
socialistického internacionalismu, si vážíme
a vysoce jej oceňujeme. Zvláště pak
oceňujeme zakladatelskou a iniciativní úlohu
SSSR, jehož vznik i 60letá existence je příkladem
těchto vztahů.
Máme také radost, že na této společné
základně socialistických zemí se úspěšně
rozvíjejí i vzájemné vztahy s NDR,
naším severním sousedem. Zcela nedávno
jsme spoluprožívali velkou a radostnou událost
v historii obou našich spřátelených
států, návštěvu stranické
a vládní delegace ČSSR v NDR. Byli jsme svědky
vřelého přijetí, jehož se dostalo
našim představitelům od stranického
a státního vedení a od obyvatelstva NDR.
S velkým uspokojením byl u nás přijat
podpis nové Smlouvy o přátelství,
spojenectví a vzájemné pomoci mezi Československou
socialistickou republikou a Německou demokratickou republikou.
Naše vzájemné vztahy tak dostaly nový
impuls k dalšímu rozvoji na vyšším
stupni, což nás naplňuje hrdostí, neboť
jde o další zpevňování historického
sblížení mezi lidem ČSSR a NDR.
Vážené soudružky a soudruzi, osvědčenou
zásadou leninské mírové zahraniční
politiky, kterou uplatňují socialistické
státy, včetně ČSSR, je úsilí
o mírové soužití se státy, jež
mají od nás odlišný společenský
systém. To platí i pro druhý německý
stát, Německou spolkovou republiku.
Dlouhou dobu, jak známo, jsme nemohli naše vztahy
s Německou spolkovou republikou normalizovat. Bránily
tomu nereálné představy, které po
celých 20 let ovlivňovaly zahraniční
politiku Německé spolkové republiky vůči
zemím socialistického společenství.
Když v 70. letech na základě podpisu řady
smluv se socialistickými státy a v neposlední
řadě též v důsledku uzavření
čtyřstranné dohody o Západním
Berlíně došla vláda NSR, složená
ze sociálních a svobodných demokratů,
k poznání nutnosti hledat modus vivendi i s ČSSR,
nastal obrat i v našich vzájemných vztazích.
Po podpisu příslušné smlouvy pak došlo
v roce 1973 k navázání diplomatických
styků. Všichni jsme očekávali, že
se bude rozvíjet proces normalizace vztahů tak,
aby byly prospěšné oběma státům.
Tímto optimismem naplňoval náš lid i
úspěšný průběh přípravy
a konání Konference o bezpečnosti a spolupráci
v Evropě, protože tato konference fixovala právě
ty zásady, na nichž jsme chtěli a chceme budovat
své vztahy i k Německé spolkové republice.
Bohužel, odpor reakčních sil, vojenskoprůmyslového
komplexu, militarismu a revanšismu v Německé
spolkové republice, které se snažily zvrátit
nebo aspoň zadržet prvořadý proces uvolňování
napětí v Evropě, přivedl rozvoj našich
vztahů do období stagnace provázené
neslýchanými útoky především
sdělovacích prostředků NSR. Ty se
nezastavily ani před pomluvami a urážkami představitelů
našeho státu.
Tyto a další negativní jevy v NSR nejsou ojedinělé
a existují nejen ve vztahu k ČSSR. Znepokojení
nad nimi se projevuje jak u nás, tak i mezi obyvateli a
dokonce v tisku NSR a i ve veřejnosti dalších,
především evropských zemí.
Znepokojuje nás aktivizace neonacistických, neofašistických
a revanšistických sil v NSR, zejména z toho
hlediska, že se jí nečelí z oficiálních
míst. To nemůže přispívat k vytváření
dobré atmosféry, tak potřebné pro
rozvoj vztahů mezi naší zemí a NSR.
Naše veřejnost je pobouřena tím, že
úřady NSR nevydaly dosud v žádném
případě pachatele únosů čs.
letadel do NSR. Licituje se i v posledním případě
únosu z 11. října t. r. A to v situaci, kdy
Německá spolková republika v souvislosti
s teroristickými akcemi a únosem letadla Lufthansy
nás požádala o zvýšenou ochranu
velvyslanectví NSR v Praze a letadel Lufthansy, čemuž
čs. místa vyšla s porozuměním
vstříc. Tím spíše, vážené
soudružky a soudruzi, očekáváme, že
NSR neprodleně vyhoví čs. požadavku
a vydá k potrestání do ČSSR letecké
piráty Ťoupalíka a Vlčkovou.
Mnozí lidé u nás i jinde si kladou též
otázku, k čemu směřuje nedodržování
čtyřstranné dohody o západním
Berlíně, jejíž uzavření
jsme uvítali a jejíž prospěšnost
je nesporná. Chceme, aby západní Berlín
se plně zapojil do procesu uvolňování
napětí, a proto ČSSR vyslovila ochotu s ním
rozvíjet a udržovat styky. A právě proto
nemůžeme souhlasit se snahami některých
západoněmeckých míst nerespektovat
ustanovení čtyřstranné dohody a obcházet
ji. Projevuje se to v uplatňování návrhů
rozšířit některé bilaterální
dohody na západní Berlín i v těch
případech, kdy pro to nejsou důvody. Projevuje
se to i ve snahách zahrnout do státních delegací
NSR i představitele západního Berlína,
jako kdyby byl součástí NSR. Nepochopitelným
se zdá např. postup, kdy jako vedoucí delegace
Spolkového sněmu na zasedání Meziparlamentní
unie v Sofii byl určen zástupce západního
Berlína.
Vážené soudružky a soudruzi, rozvíjet
spolupráci s vyspělými kapitalistickými
zeměmi a vytvářet podmínky pro rozvoj
vzájemně výhodných vztahů s
těmito zeměmi na dlouhodobém základě
při účinnějším využití
průmyslové kooperace a vědeckotechnické
spolupráce patří k předním
úkolům naší zahraniční
politiky.
NSR zůstává z kapitalistických zemí
našim největším a nejdůležitějším
obchodním partnerem. Objem čs. obchodu s NSR dosáhl
v roce 1976 6,1 mld devizových korun. ČSSR je v
obchodě s NSR se socialistickými státy na
5. místě, a to za Německou demokratickou
republikou, Sovětským svazem, Jugoslávií
a Polskou lidovou republikou. Na základě dohody
o rozvoji hospodářské, průmyslové
a technické spolupráce, podepsané v lednu
1975, dochází k postupnému rozvoji kooperace.
V současné době je v platnosti 15 kooperačních
dohod a v NSR působí 9 podniků s čs.
majetkovou účastí. Nyní se projednávají
některé další kooperační
dohody z oblasti strojírenství, chemie a elektroniky.
Vědeckotechnickou spolupráci se daří
rozvíjet samozřejmě v rámci daných
možností, zejména formou studijních
pobytů, sympozií, výměny know-how
i licenčního obchodu.
Možno říci, že s výjimkou některých
obtíží, zejména pokud jde o smluvní
úpravy a přetrvávání některých
diskriminačních opatření na západoněmecké
straně, se hospodářské styky začínají
rozvíjet pozitivně.
V posledním období jsme svědky náznaků
snah NSR překonat období stagnace vztahů
a dospět k jejich aktivizaci. Projevilo se to v řadě
kontaktů a jednání. Vítáme
to, neboť na čs. straně dobrá vůle
a opravdový zájem o dobré, vzájemně
prospěšné sousedské vztahy nikdy nechyběly.
Lze jen uvítat, že se perspektivně počítá
s rozšiřováním vzájemných
kontaktů na různých úrovních
včetně návštěv na nejvyšší
úrovni. To je správný trend a ten bude plně
podporovat jistě i naše nejvyšší
zákonodárné shromáždění.
Československá socialistická republika vždy
projevovala zájem o rozvoj rovnoprávných
vztahů se sousedící NSR bez ohledu na rozdílnost
společenského zřízení při
uplatňování zásad mírového
soužití. Stejný přístup i z druhé
strany proto najde vždy u nás pozitivní odezvu.
Děkuji za pozornost.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Hejnovi.
Vystoupí poslanec Hojnoš a jako poslední z
písemně přihlášených řečníků
se připraví poslanec Grolmus.
Poslanec SN E. Hojnoš: Vážený súdruh
predseda, vážené súdružky a súdruhovia
poslanci! Vo svojom vystúpení budem sa zaoberať
otázkou našich vzťahov s Rakúskou republikou.
Sme radi, že v poslednej dobe sa znova rysujú možnosti
ďalšej normalizácie vzájomných
vzťahov s našim južným susedom. Vždy
bolo naším želaním, aby sa rozvíjali
dobré susedské vzťahy, ktoré prinášajú
úžitok obidvom štátom a sú príspevkom
pre ďalšie zmierňovanie napätia a upevňovanie
mieru v Európe.
V nedávnej minulosti došlo k významným
stretnutiam a rozhovorom našich a rakúskych predstaviteľov.
Stretli sa ministri zahraničných vecí vo
Viedni a v New Yorku, v Prahe sme privítali rakúskeho
kancelára pána Kreiského. Politický
význam tejto návštevy bol zdôraznený
v tom, že došlo k prvým oficiálnym rozhovorom
predsedov vlád od vzniku našich štátov.
Počas týchto jednaní vyriešilo sa mnoho
sporných otázok, uzavreli sa niektoré zmluvy
a niektoré z nich rozpracovali. Naše styky sa začali
priaznivo rozvíjať, čo aj zhodne a s uspokojením
konštatovali v záverečnom komuniké z
11. februára 1976. Pritom sa dohodli, že zintenzívnenie
čs.-rakúskej spolupráce je cenným
prínosom pre zlepšenie politického ovzdušia
a v obojstrannom záujme sa bude táto spolupráca
ďalej rozširovať a prehlbovať.
Z našej strany sme urobili všetko, aby sa čs.-rakúske
vzťahy rozvíjali na základe leninských
princípov mierového spolunažívania štátov
s rozdielnym spoločenským zriadením, ktorými
sa riadi čs. zahraničná politika. Prejavili
sme ochotu vzájomnú spoluprácu rozširovať
a prehlbovať nielen vyhláseniami, ale predovšetkým
konkrétnymi krokmi vo všetkých oblastiach vzájomných
vzťahov. Vyšli sme rakúskej strane v ústrety
pri zjednávaní zmluvy o majetkovo-právnom
vyrovnaní. Dosiahli sa niektoré čiastkové
dohody, o ktoré prejavila záujem predovšetkým
rakúska strana.
Pozitívny rozvoj týchto vzťahov s Rakúskom
v prvom polroku t. r. bol - nie z našej strany - narušený.
Pod zámienkou tzv. ochrany ľudských práv
v Československu, viedli sa proti nám útoky
z rakúskych oficiálnych i neoficiálnych miest.
My sme nemohli inak, ako dať jasne najavo tým, ktoré
by radi zneužili otázku ľudských práv
na otvorené zasahovanie do vnútorných záležitostí
iných štátov, že narušujú,
brzdia a podkopávajú proces zmierňovania
napätia, i keď tvrdia opak. Na rakúskej pôde
došlo i k nevídanej provokácii voči
nám usporiadaním sudetonemeckého zrazu vo
Viedni. Takýto postup narušuje vzťahy medzi štátmi
- najmä medzi susednými. Patríme do zväzku
krajín, kde si ľud zvolil socialistický spôsob
života - najprogresívnejší spoločenský
poriadok v dejinách ľudstva. Z tejto cesty nikdy neustúpime,
či sa to niekomu páči, alebo nie.
Naše územné postavenie je odlišné
oproti iným štátom v Európe. Keďže
hraničíme priamo so západným vojenským
blokom, sme nútení čo najväčšmi
si chrániť našu bezpečnosť tak, aby
náš ľud mohol pokojne budovať svoju socialistickú
vlasť. Pri tomto našom výnimočnom teritoriálnom
postavení chceme žiť v mieri a priateľstve
so všetkými štátmi s odlišným
spoločenským zriadením, ale v prvom rade
nám záleží na dobrých susedských
stykoch s naším južným susedom - neutrálnou
Rakúskou republikou.
Nie miešanie sa do záležitostí druhého
štátu - ale úprimné úsilie o
spoluprácu pri obojstrannom rešpektovaní záujmov,
územnej integrity a spoločenského zriadenia
partnera - je cesta vedúca k rozvoju stykov a spolupráce.
Treba sa tiež zamyslieť nad tým, čo viedlo
k ich zhoršeniu, aby sa to v budúcnosti neopakovalo.
Z našej strany dávame prednosť všetkému,
čo nás spája. Sme si geograficky i historicky
blízky a hodne i príbuzenský. Naše krajiny
sú kultúrne, priemyselne i technicky vyspelé.
Chceme rozvíjať vzájomné hospodárske
styky. Pri dnešnej hospodárskej stagnácii vzíde
z toho vzájomný úžitok. Rakúsko,
majúce obdobnú hospodársku štruktúru,
je našim tradičným partnerom - stojí
na 2. mieste v čs. zahraničnom obchode s vyspelými
kapitalistickými krajinami. Máme záujem na
systematickom a dynamickom raste všestrannej spolupráce,
kde vidíme rezervy. Širšiemu rozvoju výmeny
tovarov bránia napr. rakúske coľné sadzby,
ktoré oproti krajinám EHS a Európskemu združeniu
voľného obchodu znevýhodňujú
náš vývoz do Rakúska. Rakúske
firmy majú záujem vyvážať do ČSSR,
avšak bude potrebné vytvoriť také podmienky
a opatrenia, aby sa i naše výrobky mohli presadiť
na rakúskom trhu. Rakúske úrady by mali venovať
tejto otázke prioritnú pozornosť. Nevyužité
sú možnosti v oblasti vedeckotechnickej spolupráce.
Čs.-rakúske hospodárske styky sú založené
na tradičnom základe a ich rozvoj je našim
obojstranným záujmom, preto treba im venovať
sústavnú pozornosť.
V poslednom čase sme uzavreli celý rad medzinárodných
hospodárskych dohôd so štátmi s rôznym
politickým zriadením. Chceme ísť naďalej
touto cestou upevňovania našej hospodárskej
i politickej autority vo svete.
Je naším úprimným želaním
nadviazať bližšie kontakty aj na poli kultúrnom
a športovom. Máme taktiež vôlu riešiť
i humanitárne otázky vo vzťahu s Rakúskom
v zmysle Záverečného aktu Konferencie o bezpečnosti
a spolupráci v Európe.
Som toho názoru, že nie sú žiadne prekážky,
ktoré by bránili pestovať naše obojstranne
výhodné vzťahy, spoluprácu a dobré
susedské spolunažívanie v najširšom
slova zmysle. Úžitok z toho bude mať ľud
oboch našich štátov.
Vážime si toho, že Rakúsko si dalo do
vienka - počas svojho povojnového vývinu,
po poučení z nacistickej nadvlády - trvalú
neutralitu. To priviedlo Rakúsko späť do veľkej
rodiny národov sveta a zvýšilo jeho medzinárodnú
autoritu. To je cesta, ktorá vedie k pokroku nielen v medzinárodnom
meradle, ale tiež v našich vzájomných
vzťahoch. Tento trend bude mať vždy i našu
podporu. Našim záujmom je, mať s Rakúskou
republikou len tie najlepšie vzťahy. Očakávame,
že taký istý prístup bude mať aj
druhá strana. Ďakujem vám za pozornosť.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Hojnošovi,
uděluji slovo poslanci Grolmusovi.
Poslanec SL J. Grolmus: Vážený soudruhu
předsedo, vážené soudružky a soudruzi
poslanci, vývoj událostí v Číně
sleduje s velkou pozorností světová i naše
veřejnost.
Voliči mého volebního obvodu stejně
jako lid celé naší země s rozhořčením
odsuzují protimírovou a rozbíječskou
politiku vedení ČLR, jeho antisovětismus,
nepřátelský postup vůči socialistickému
Československu a světovému socialismu. Naši
lidé jsou si vědomi toho, jaké obrovské
škody politika čínského vedení
od konce 50. let již napáchala a jaké nebezpečí
nadále představuje pro úsilí národů
o mír a společenský pokrok, jak nesmírně
škodí životním zájmům samotného
čínského lidu.