Předseda FS A. Indra: Děkuji poslankyni Doležalové.
Prosím členy zvolené návrhové
komise, aby se shromáždili v místnosti č.
036.
Po přestávce jako první vystoupí v
pokračující rozpravě místopředseda
FS Bohuslav Kučera. Jednání zahájíme
v 15.50 hod.
(Jednání přerušeno v 15.23 hod.)
(Jednání opět zahájeno v 15.50 hod.)
Předseda FS A. Indra: Soudružky poslankyně,
soudruzi poslanci, komise, kterou jste si zvolili dopoledne, vám
rozdala návrh usnesení k prvnímu bodu naší
dnešní společné schůze. Pokud
budete mít připomínky, prosím, abyste
je buď přímo nebo prostřednictvím
pořadatelů doručili návrhové
komisi.
V jednání budeme pokračovat rozpravou. Uděluji
slovo poslanci Kučerovi. Připraví se poslanec
Minďaš.
Místopředseda FS B. Kučera: Vážený
soudruhu předsedo, soudružky a soudruzi poslanci,
dosavadní rozprava je dokladem, že československá
zahraniční politika vycházející
z cílů XV. sjezdu KSČ, k nimž se přihlásily
všechny politické strany i organizace Národní
fronty, nachází v souladu s míněním
našich voličů plnou podporu poslanců
Federálního shromáždění.
Vždyť odpovídá zájmům našich
národů, jejich přání, aby byla
zabezpečena jejich národní existence, svoboda
a nezávislost, právě tak jako podmínky
pro jejich mírový život.
Z této tribuny byl již dnes nejednou zdůrazněn
světodějný význam Velké říjnové
socialistické revoluce pro vytvoření mírových
perspektiv pro lidstvo. Chtěl bych však zdůraznit
ještě jeden její aspekt, který do mezinárodních
vztahů přinesla. S diplomatickými kroky první
socialistické země postupně přestala
být mezinárodní politika záležitostí
jen diplomatů, ale stávala se stále bezprostředněji
záležitostí mas. Tento vývoj je zvlášť
patrný po druhé světové válce.
Prožité hrůzy války postavily do středu
pozornosti otázku míru a války doslova miliónů
lidí. Vyburcovaly je k aktivnímu ovlivňování
vývoje mezinárodních vztahů. Praktické
kroky sovětské zahraniční politiky
i ostatních zemí socialistického společenství
pak umožnily, aby se lidstvo denně přesvědčovalo
o tom, kdo z principiálních pozic hájí
perspektivy mírové spolupráce, které
síly naopak tomuto vývoji brání. Tak
se zrodilo světové hnutí obránců
míru. Tak významně na mezinárodních
fórech odborářů, žen, mládeže
ovlivňují mezinárodní vývoj
i naše nejdůležitější společenské
organizace a další.
Zvláštní místo na různých
úrovních v rozvíjejících se
mezinárodních kontaktech mají přirozeně
meziparlamentní styky. To proto, že jde o styky mezi
orgány, v nichž zasedají představitelé
nejrůznějších vrstev obyvatelstva, kteří
- chtějí-li dostát své odpovědnosti
vůči voličům - nemohou přirozeně
ponechat stranou pozornosti tak významné otázky,
jako jsou otázky míru, odzbrojení a mezinárodní
spolupráce. Právě k tomuto cíli směřuje
mezinárodně politická aktivita našeho
Federálního shromáždění.
Jde přitom o aktivitu, která má svůj
základní cíl tvořivě přispívat
k uskutečňování cílů
XV. sjezdu KSČ v zahraničně politické
oblasti.
V mezinárodních stycích Federálního
shromáždění klademe proto mimořádný
důraz na spolupráci s nejvyššími
zastupitelskými sbory bratrských socialistických
zemí. Vycházíme při tom ze stále
výrazněji se rozvíjející spolupráce
se zeměmi socialistického společenství,
z potřeby hledání společných
přístupů k aktuálním mezinárodním
problémům, k užitečnosti výměny
zkušeností z práce socialistických parlamentů.
Na těchto zásadách se rozvíjejí
vztahy našeho Federálního shromáždění
především s Nejvyšším sovětem
SSSR i se zastupitelskými sbory ostatních zemí
socialistického společenství. Dnes se jejich
úroveň natolik prohloubila, že si vzájemně
vyměňujeme nejen oficiální delegace,
ale rozšiřují se i studijní kontakty
příslušných výborů, právě
tak jako pracovníků aparátu. V posledních
letech se osvědčují i nové formy spolupráce
mezi nejvyššími zastupitelskými sbory
socialistického společenství. Jsou jimi setkání
jejich představitelů, na nichž se projednávají
stanoviska k aktuálním otázkám mezinárodního
dosahu.
Poslední setkání, jež se uskutečnilo
letos začátkem července v Leningradě,
bylo příležitostí, abychom společně
vyjádřili svůj názor na další
vývoj úsilí o bezpečnost a spolupráci
v Evropě. Opírajíce se o mínění
našich občanů zdůraznili jsme ve společně
přijatém prohlášení, že
pokládáme za potřebné, aby současná
schůzka v Bělehradě se stala místem
konstruktivního dialogu o další realizaci evropské
spolupráce. Obrátili jsme se na své kolegy
v parlamentech států, které podepsaly Závěrečný
akt v Helsinkách s požadavkem, abychom společně
pokračovali v úsilí o odzbrojení,
především odzbrojení jaderné.
Dík pozornosti našich hostitelů nám
toto setkání umožnilo jít právě
v letošním jubilejním roce v Leningradě
znovu po stopách Velkého října, po
stopách nové rodící se socialistické
demokracie, jež je dnes ve své široce rozvinuté
formě ztělesněna v nové sovětské
ústavě. Jsme přesvědčeni, že
tyto mnohostranné schůzky mohou i do budoucna přinést
užitečné podněty v hledání
ještě účinnějších
forem, jimiž by naše zastupitelské sbory mohly
přispět k příznivému ovlivnění
mezinárodních vztahů.
Naše parlamentní styky s nesocialistickými
zeměmi mají přirozeně jiný
charakter. Jejich rostoucí intenzita však prokázala,
že právě v nich lze najít specifické
možnosti při překonávání
překážek rozvoje bilaterálních
styků, při objasňování naší
zahraniční politiky a stanovisek k mezinárodním
otázkám, při šíření
pravdy o životě u nás, o socialistické
demokracii, našem politickém systému, úloze
a činnosti socialistického parlamentu. Nemusíme
jistě zdůrazňovat, že mnozí naši
kolegové ve vyspělých kapitalistických
zemích, ale i některých rozvojových
zemích, jsou velmi často v zajetí tzv. "objektivních"
informací jejich vlastního informačního
systému. Proto také teprve z praktického
poznání života u nás nebo z diskuse
s našimi poslanci jsou schopni pochopit podstatu našeho
socialistického života, jeho realitu i jeho hodnoty.
Přínos těchto styků je proto víc
než užitečný pro vytváření
příznivé atmosféry dalšího
uvolňování mezinárodního napětí
a rozvoje rovnoprávné, vzájemně výhodné
mírové spolupráce mezi národy.
Specifické místo v mezinárodní aktivitě
Federálního shromáždění
má činnost Čs. skupiny Meziparlamentní
unie. Jde jak o činnost v Meziparlamentní unii samotné,
tak i o činnost v řadě zájmových
skupin umožňujících rozvíjet
kontakty s poslanci, kteří se v nejrůznějších
parlamentech světa zajímají o život
v naší zemi nebo k ní našli přátelský
vztah. Právě v této oblasti máme ještě
možnosti, které by bylo možno využít.
Meziparlamentní unie, jíž je československá
skupina členem, není organizací parlamentů,
ale organizací poslaneckých skupin jednotlivých
parlamentů. Tento její charakter umožňuje,
aby na zasedání jejich orgánů byly
tlumočeny názory nikoliv jen z hlediska vládnoucích
stran a koalic, ale aby se tu projevily i názory opozičních
skupin. V orgánech Meziparlamentní unie se tak objevuje
široká paleta názorů na důležité
otázky mezinárodně politické, ekonomické,
sociální a právní, na spolupráci
ve vědě, kultuře a ochraně životního
prostředí, na zkušenosti z práce parlamentů.
My, poslanci socialistických zemí, vystupujeme aktivně
proto, aby tu byl slyšen i náš hlas ke všem
problémům, aby naše stanoviska přispěla
k pokrokovému vyznění závěrů,
jež orgány Meziparlamentní unie přijímají.
Jsem rád, mohu-li konstatovat, že dnes vzrostla vážnost
představitelů socialistických zemí
i v této mezinárodní organizaci, prohloubila
se jejich spolupráce především s představiteli
zemí třetího světa, ale i pokrokově
orientovanými kolegy ze zemí vyspělého
kapitalismu. Dnes už proto zdaleka nelze shodit se stolu
naše náměty dřívějším
spolehlivým hlasovacím strojem někdejších
zastánců politiky z pozice síly. Oceňujeme,
že se v posledních letech v orgánech Meziparlamentní
unie podařilo v důsledku této změněné
situace přijmout řadu rezolucí přispívajících
k mírové spolupráci. Pokládáme
za úspěch, že představitelé socialistických
zemí zaujímají ve stále širší
míře i funkce v orgánech Meziparlamentní
unie.
Alespoň tolik jsem chtěl říci k zahraničně
politické aktivitě našeho Federálního
shromáždění. Jde o aktivitu, jež
je součástí úsilí, aby pravda
o našich stanoviscích, o našich cílech,
o naší socialistické demokracii pronikala stále
do širších parlamentních kruhů
zemí s rozdílným společenským
zřízením. Jsem přesvědčen,
že právě proto mezinárodně politická
činnost Federálního shromáždění
přispívá k úspěšnému
plnění cílů naší zahraniční
politiky, k posílení prestiže a autority Československa
ve světě. Pokládám za nezbytné,
aby se nadále rozvíjela a prohlubovala a využily
se všechny síly pro její zkvalitnění
ještě v širším rozsahu.
Soudružky a soudruzi poslanci, dovolte mi závěrem
zdůraznit, že poslanci Federálního shromáždění
- členové Československé strany socialistické
- vyslovují souhlas s návrhem usnesení Federálního
shromáždění k expozé ministra
zahraničních věcí ČSSR.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Kučerovi.
Vystoupí poslanec Minďaš, připraví
se poslanec Holub.
Poslanec SL J. Minďaš: Vážený
súdruh predseda, vážené súdružky
a súdruhovia poslanci, vážení hostia,
minister zahraničných vecí súdruh
ing. Bohuslav Chňoupek venoval vo svojom výklade
pozornosť aj medzinárodnému obchodu Československa,
ktorý úzko súvisí s našou zahraničnou
politikou.
Obidve oblasti sú organicky späté a navzájom
sa ovplyvňujú. Prehlbovanie a rozvoj spolupráce
medzi štátmi prináša spolu i intenzívne
rozširovanie obchodných stykov. V Československu
zaujíma medzinárodný obchod stále
výraznejšie postavenie. Čísla za 5.
päťročnicu hovoria, že zatiaľ čo
náš spoločenský produkt sa zvýšil
zo 716,6 miliárd Kčs na 852 miliárd Kčs,
to znamená rast cca o 18 %, za toto isté obdobie
sa celkový obrat zahraničného obchodu zvýšil
z 59 miliárd Kčs na 97,3 miliárd Kčs,
čo predstavuje zvýšenie o 65 %.
V duchu záverov XV. zjazdu KSČ sa i naďalej
rozširujú naše obchodné styky. Na prvom
mieste je to mnohostranná ekonomická spolupráca
so Sovietskym zväzom a ostatnými socialistickými
krajinami v Rade vzájomnej hospodárskej spolupráce.
Tu sa realizuje okolo dvoch tretín nášho celkového
zahraničného obchodu, pričom polovica tohto
objemu predstavuje obchod so Sovietskym zväzom.
Nemusíme iste osobitne zdôrazňovať, aký
význam to má pre celé naše národné
hospodárstvo. Hovoríme o tom nielen tu, na pôde
Federálneho zhromaždenia, ale hovoria o tom i naši
pracujúci na závodoch a vôbec naši občania
- voliči, ktorí sa o túto oblasť veľmi
živo zaujímajú. Ďalšie zopätie
národného hospodárstva Československej
socialistickej republiky s členskými krajinami RVHP,
najmä s ekonomikou Sovietskeho zväzu, je preto tak v
súlade s potrebami rozvoja našej spoločnosti,
ako aj so záujmami nášho ľudu.
Je to v náš vzájomný prospech, keď
medzi našimi krajinami, ako to uviedol súdruh minister,
sa stále hlbšie uplatňujú vyššie
formy hospodárskej spolupráce, ku ktorým
patrí i využívanie prírodného
bohatstva jednotlivých výrobných programov
cestou kooperácie a špecializácie. I v oblasti
ekonomických vzťahov naplňuje sa tak základný
princíp celej našej zahraničnopolitickej činnosti,
ktorým je upevňovanie spojenectva, spolupráca
a priateľstvo so Sovietskym zväzom a ďalšími
socialistickými krajinami.
Československo usiluje taktiež o všestranné
rozširovanie obchodných stykov s rozvojovými
krajinami. Rozvíjanie obchodu s nimi uľahčuje
prestavbu ich ekonomiky a vytvára podmienky pre spoluprácu
v ďalších oblastiach. Realizujú sa rovnako
závery XV. zjazdu KSČ v hospodárskej a vedecko-technickej
politike voči tým rozvojovým krajinám,
ktoré zvolili nekapitalistickú cestu. Tým
vyjadrujeme našu solidaritu s nimi a podporujeme ich úsilie
o politickú nezávislosť, ekonomický
a sociálny pokrok.
Významné miesto zaujíma náš obchod
s vyspelými kapitalistickými štátmi.
Vybral som si k tomu niekoľko údajov. Naše dovozy
v období 1955 - 1974 rástli tempom zhruba 12 % ročne,
československé vývozy boli v tomto období
nižšie.
V správe pre Výbor pre rozvoj obchodu Európskej
komisie OSN z novembra minulého roku, výkonný
tajomník Európskej hospodárskej komisie o
raste hospodárskych vzťahov v Európe mimo iné
uviedol, že v druhej polovici šesťdesiatich rokov
rástol celkový vývoz kapitalistických
štátov, členov EHK, tempom o niečo vyšším
ako 8 % ročne, pritom však vývozy do socialistických
krajín (medzi nimi i do Československa) o 12,5 %
ročne. V období rokov 1971 - 1975 rástli
celkové vývozy o 21 %, ale do členských
krajín RVHP o 33 %. To je podľa slov výkonného
tajomníka rast úplne fantastický.
Áno, je to veľký rast, ktorý hovorí
o tom, že máme nielen záujem na širokých
obchodných stykoch, ale že ich aj realizujeme. Z našej
strany robíme všetko, aby sa aj v tejto oblasti spolupráca
rozvíjala. Nemôžeme byť však spokojní
s našim vývozom. Medzi vážne prekážky,
ktoré zabraňujú jeho vyššiemu trendu,
patrí pretrvávajúca diskriminácia
socialistických krajín, teda i Československa,
kapitalistickými štátmi.
Súdružky a súdruhovia, v období od helsinskej
konferencie, pri našom úsilí o rozvíjanie
obchodných stykov máme vždy na zreteli Záverečný
akt, ktorý je prvým dokumentom, v ktorom je výslovne
a to po prvý raz v dejinách, touto formou a všetkými
účastníkmi uznaná realita dvoch rozdielnych
politických a ekonomických systémov. Z tejto
závažnej skutočnosti vychádzajú
všetky ustanovenia, respektíve odporučenia
tohto historického dokumentu. Doterajší vývoj
však ukázal, že ani podpisy najvyšších
predstaviteľov veľa nezmenili na praktickom uskutočňovaní
obchodnej politiky voči Československu. Pre vývoz
nášho tovaru platia, ako som už spomenul, v mnohých
prípadoch i naďalej iné, menej výhodné
podmienky. Hlavným dôvodom pre uplatňovanie
obmedzujúcich podmienok pre náš vývoz
zostáva skutočnosť, že naša krajina
má iné, čiže socialistické zriadenie.
Iste to nie je v súlade s duchom helsinskej konferencie.
Pritom treba oceniť úsilie našej vlády,
že i napriek týmto skutočnostiam vykonala rad
opatrení k realizácii odporučení Záverečného
aktu. Tak v novembri 1975 vyšiel výnos Federálneho
ministerstva zahraničného obchodu, ktorým
sa umožňuje zriaďovanie priamych zastúpení
kapitalistických firiem v Československu. Do
týchto dní máme u nás už 29 zastúpení
a 22 žiadostí sa vybavuje. Okrem toho majú
západné firmy možnosť sa nechať zastupovať
v Československu prostredníctvom organizácií
zahraničného obchodu. Túto výhodu
zatiaľ využilo 600 kapitalistických firiem, ktoré
majú už pevné zmluvy, zatiaľ čo
ďalších 300 firiem má kontrakty. To som
chcel uviesť predovšetkým proti tvrdeniam tlače
na západe, že ich firmy nemôžu nadväzovať
styky s nami pre iný ekonomický systém u
nás.
Západné oznamovacie prostriedky i obchodní
partneri často hovoria tiež o neistote pokiaľ
ide o perspektívy a ich ochranu. Pritom je skutočnosť
taká, že Československá socialistická
republika bola prvým štátom, ktorá schválila
zákon o právnych vzťahoch v medzinárodnom
obchode.
Mohol by som uviesť celý rad ďalších
príkladov, ktoré hovoria nielen o našej dobrej
vôli, ale o úsilí realizovať a v spolupráci
so západnými partnermi hľadať a nachádzať
predpoklady pre rozvoj dobrých hospodárskych vzťahov.
Prehĺbenie tejto spolupráce je nielen k hospodárskemu
prospechu všetkých zúčastnených,
ale má i kladný vplyv na ďalšie uvoľňovanie
napätia a tým i mierovú spoluprácu.
Je len pochopiteľné, že využitie tohto všetkého
závisí v značnej miere i na dobrej vôli
druhej strany. Nemôžeme, myslím, pochybovať
o tom, že i v kapitalistických štátoch
sú kruhy, ktoré spoluprácu chcú, že
ju potrebujú a že o ňu usilujú. Bolo
by dobre, keby pre jej realizáciu urobili tiež také
kroky, ktoré tak súčasná situácia,
ako aj perspektíva, vyžadujú.
Súdružky a súdruhovia, súdruh minister
vo svojom výklade uviedol, že uvoľňovanie
napätia sa stalo hlavnou prevládajúcou tendenciou
súčasného medzinárodného vývoja.
Výrazne sa táto tendencia odrazila najmä v
dokumentoch historickej helsinskej Konferencie o bezpečnosti
a spolupráci v Európe. V našej zahraničnej
politike plníme dôsledne a komplexne všetky
záväzky vyplývajúce zo Záverečného
aktu. Preto cieľavedome usilujeme i o prehĺbenie ekonomických
stykov, ktoré prinášajú nielen hospodársky
efekt zúčastneným štátom, ale
prispievajú tiež k vzájomnému poznávaniu,
prehlbovaniu dôvery a k prehlbovaniu pozitívnych
vzťahov medzi štátmi.