K racionálnímu využití moderní
výkonné techniky v době žní jsou
uzavřeny kooperační smlouvy mezi Českou
socialistickou republikou a Slovenskou socialistickou republikou
na 2 tis. sklízecích mlátiček a v
mezikrajské a meziokresní kooperaci bude pracovat
dalších 7 tis. kombajnů. Rozsah kooperace podle
uzavřených smluv, včetně vzájemných
výpomocí uvnitř okresů letos přesáhne
polovinu celkového stavu sklizňových strojů,
což napomáhá snížit průměrné
sezónní zatížení na 1 sklízecí
mlátičku na necelých 105 ha.
V současné době se dokončuje proškolování
a doškolování kombajnérů i obsluh
ostatních výkonných mechanismů, probíhá
ověřování techniky v provozu, zpřesňují
se plány skupinového nasazení strojů,
plynulé přepravy, posklizňového ošetření
i uskladnění obilí. Na všech stupních
řízení je věnována velká
pozornost přípravě proudové organizaci
sklizně, úklidu slámy, podmítky a
osevu strniskových pícnin s úkolem překročit
loňskou skutečnost - 200 tis. ha.
Pro zabezpečení státního plánu
nákupu 3230 tis. tun obilovin, 146 tis. tun luskovin, 142
tis. tun řepky a výkup u dalších téměř
3 mil. tun zrnin do krmných fondů se podařilo
vybudovat a uvést letos do provozu nové skladovací
kapacity na 660 tis. tun. Přesto i po využití
vhodných skladovacích prostorů zemědělských
podniků chybí v odvětví zemědělství
a výživy skladová kapacita zhruba na půl
mil. tun, která bude v součinnosti s národními
výbory a příslušnými ústředními
orgány obdobně jako v minulých letech zabezpečena
pro krátkodobé skladování u podniků
jiných hospodářských resortů.
Kapacita sušáren a linek posklizňového
ošetření zajišťuje za normálních
sklizňových podmínek plynulý příjem
i uskladnění zrna a je energeticky i palivově
zabezpečena. Pro obtížnější
podmínky je k dispozici rezerva zařízení
pro podchlazování a aktivní větrání
obilí k dočasnému uskladnění
bez předchozího sušení. Počítáme
s tím, že problémy, které by mohly vzniknout
mezi zvýšenou potřebou paliv a energie a jejich
zdroji, v případě nepříznivého
počasí, budeme řešit operativním
způsobem.
V současné době dosáhla připravenost
sklizňové techniky více než 90 % a jsou
tedy předpoklady, že do doby zahájení
žní bude provozuschopnost strojů zabezpečena.
Příprava techniky byla i letos zčásti
ovlivněna opožďováním dodávek
některých náhradních dílů,
zejména z dovozu, zčásti také subjektivními
příčinami spočívajícími
v opožděném zahájení oprav některými
zemědělskými podniky. Přesto, že
se letos všeobecně situace v zásobování
náhradními díly poněkud zlepšila,
bude nutno této otázce věnovat v zájmu
udržení plné provozuschopnosti strojů
po celou dobu žní trvalou pozornost. Zcela mimořádnými
opatřeními jsou např. v současné
době řešeny za účasti příslušných
resortů a krajských národních výborů
dodávky některých druhů pneumatik,
protektorování, dodávky akumulátorů
a jejich opravy, a to včetně organizačních
opatření k usměrnění distribuce.
V celém souboru technických a organizačních
opatření k zabezpečení žní
je letos věnována mimořádná
pozornost uchování vysoké kvality sklizně
a boji proti ztrátám všeho druhu.
Výběr kvalitativních partií pšenice
a žita pro mlýnské zpracování,
ječmene pro zkvalitnění výroby sladu
na export i pro domácí spotřebu je organizován
již při současné kontrole porostů.
Jsou vydána závazná technickoorganizační
opatření pro výběrový postup
při nákupu a pro oddělené ošetření
a uskladnění produkce podle způsobu budoucího
užití.
Letos poprvé bude uplatněna nová celostátně
jednotná metodika zjišťování a
kontroly sklizňových ztrát, počet
kombajnů vybavených automatickým zjišťováním
ztrát se proti minulosti zvýší o více
než polovinu. Plná pozornost je věnována
také účinnějšímu zabezpečení
praktických opatření k snížení
ztrát při dopravě a manipulaci s obilím.
V tuto dobu končí komplexní prověrky
připravenosti organizace, techniky, protipožárních
a protiúrazových opatření i ochrany
socialistického vlastnictví pro letošní
žňové období. Ministerstva zemědělství
a výživy, krajské a okresní zemědělské
správy využijí zbývajících
dnů ještě k odstranění dodatečně
zjištěných nedostatků a zabezpečí
takovou organizaci operativního řízení
žňových prací, která umožní
provést sklizeň a nákup obilí v nejkratším
časovém období.
Účinná podpora zemědělských
podniků a orgánů státního hospodářského
řízení zemědělství,
založená na dobré spolupráci s národními
výbory, organizacemi Národní fronty, pomoci
Československé lidové armády, i ochota
pracujících patronátních závodů,
obyvatel vesnic i měst pomoci tam, kde vlastní síly
zemědělských podniků nestačí,
potvrzují, že letošní žně
se již dnes stávají skutečně
celospolečenskou záležitostí
Vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, dosavadní vývoj vegetace a průběh
přípravy na sklizeň a nákup obilí
vytvářejí dobré podmínky, abychom
mohli pokročit dále k zvyšování
naší soběstačnosti ve výrobě
zrnin. Pracující v zemědělství
se jistě přičiní ze všech svých
sil, aby úkoly státního plánu výroby
a nákupu byly letos splněny včas a v dobré
kvalitě.
Předsedající místopředseda
FS M. Žákovič: Ďakujem súdruhu
ministrovi Nágrovi. Je poslanec Říman spokojný
s odpoveďou? (Ano.) Ďakujem.
O slovo požiadal federálny minister pre technický
a investičný rozvoj s. Šupka, aby odpovedal
na otázku, ktorú naňho pri včerajšom
rokovaní vzniesol poslanec Jurík. Otázka
znie: "Ako sú využívané vložené
prostriedky do stavebníctva na nákup ťažkých
mechanizmov, ako je zabezpečené včasné
uvádzanie dovezených strojov a zariadení
do prevádzky, ako sa prejavujú v raste produktivity
práce a znižovaní nákladov, aké
opatrenia sa pripravujú na prehĺbenie medzipodnikovej
výpomoci v stavebníctve pre lepšie a efektívnejšie
využitie pracovných síl a stavebných
mechanizmov."
Ministr pro technicky a investiční rozvoj ČSSR
L. Šupka: Vážené soudružky a
soudruzi poslanci, dovolte, abych se pokusil zodpovědět
otázku poslance Juríka.
Je známo, že i tyto otázky nedávno projednávalo
6. plenární zasedání ÚV KSČ
o rozvoji a úkolech stavebnictví po XV. sjezdu KSČ.
Mezitím již také všechny příslušné
ústřední orgány řízené
vládami České socialistické republiky
a Slovenské socialistické republiky i federální
vládou rozpracovaly závěry tohoto zasedání
ÚV KSČ a opatření k odstranění
kritizovaných nedostatků, a to i k efektivnímu
využívání stavebních mechanismů.
Kromě vlád České socialistické
republiky a Slovenské socialistické republiky, které
přímo řídí zhruba 90 % odvětví
stavební výroby v podnicích ministerstev
stavebnictví a národních výborů,
rozpracovala usnesení 6. pléna ÚV KSČ
rovněž federální ministerstva řídící
některé stavební organizace, tedy ministerstva
paliv a energetiky, dopravy a národní obrany, jakož
i strojírenství.
Proto v odpovědi na dotaz poslance Juríka vycházím
nejen z informaci příslušných federálních
orgánů, ale v prvé řadě z informací
republikových orgánů, zejména ministerstev
stavebnictví.
V průběhu páté pětiletky se
zvýšila vybavenost pracovníků stavebních
podniků základními strojními prostředky
o 69 %, což není málo ani v případném
mezinárodním srovnání. Současně
však v průběhu páté pětiletky
časové využití některých
těžkých strojů, např. lopatových
rypadel, dozerů, jeřábů o 2 až
3 body kleslo při současném podstatném
zvýšení jednotkových výkonů
- můžeme říci - všech druhů
těžkých stavebních mechanismů.
Např. jednotkový výkon lopatových
rypadel v m3/rok se v ČSR zvýšil
v roce 1975 o více než 40 % proti roku 1970. Svědčí
to o dobrém vývoji technické úrovně
strojů nově nasazovaných do provozu. Platí
to o většině strojů dovážených
i strojů dodávaných našimi strojírenskými
podniky. Z mnoha příkladů, které jsou
k dispozici, uvedu alespoň jeden.
Oborový podnik Stavby Praha dovezl 30 kolových rypadel
s obsahem lopaty 0,2 m3 ze Sovětského
svazu. Jejich vhodné konstrukční a funkční
vlastnosti umožňují nasazení téměř
ve všech terénních podmínkách
a roční přínos ve zvýšení
stavební produkce činí více než
5 mil. Kčs při úspoře vlastních
nákladů téměř o 1,5 mil. Kčs.
Problém je tedy v nedostatečném časovém
využití strojů a mechanismů ve stavebnictví,
v tom, že značná část naši
stavební výroby pracuje dosud pouze na jednu směnu.
Bylo by ne zcela spravedlivé činit za tuto skutečnost
odpovědnými pouze stavbaře. Již v investičních
plánech, a to na všech úrovních řízení,
musíme vytvářet předpoklad pro takovou
koncentraci pracovníků na jednotlivých stavbách,
která umožní efektivní práci
alespoň na dvě směny. Vláda ČSSR
bude proto při přípravě prováděcích
plánů na příští i poslední
dva roky této pětiletky pokračovat již
v nastoupené politice přísného rozhodování
o rozsahu i struktuře zahajovaných staveb.
Chci pouze připomenout, že tato politika se přirozeně
dostává do rozporu s lokálními zájmy
- oborovými, podnikovými i místními
- a její důsledné uplatnění
v praxi se proto nemůže obejít bez široké
veřejné podpory a tedy především
i podpory vaší - soudružky poslankyně
a soudruzi poslanci.
Na těchto úsecích stavební výroby,
kde jsme již dokázali prosadit zkrácení
lhůt výstavby a přiměřenou
koncentraci pracovníků, to přineslo dobré
výsledky také v časovém využití
stavebních strojů a mechanismů. Platí
to především o soustředěné
výstavbě bytových objektů, kde ve
většině našich stavebních podniků
není již výjimkou panelová montáž
ve třech směnách nebo i v nepřetržitém
časovém grafikonu, stejně jako doprava z
paneláren.
Takováto "proudová" organizace stavební
výroby, na kterou zatím ještě čekáme
při výstavbě objektů občanské
vybavenosti i u většiny průmyslových
nebo inženýrských staveb, vyžaduje řadu
náročných přípravných
opatření v samotné stavební výrobě,
ale také v investorské a projektové přípravě
staveb. Značný význam v tomto směru
má i důsledné uplatnění typizace
a opakovaných projektů.
Bez povšimnutí nemůžeme nechat ani skutečnost,
že různé stavební organizace, které
pracují v prakticky stejných podmínkách,
využívají své těžké
mechanismy a stroje velmi rozdílně. Není
jistě náhodou, že při provádění
zemních prací na výstavbě dálnice
Praha-Bratislava mají v tomto ohledu trvale dobré
výsledky Dopravní stavby Olomouc.
Soudruh poslanec Jurík se mimo jiné dotázal,
jak je ve stavebnictví zabezpečeno včasné
uvádění do provozu dovážených
strojů a zařízení.
Mohu odpovědět, že pokud jde o vlastní
stavebnictví, je v tomto směru stav uspokojivý
- až na řídké výjimky jsou stroje
a zařízení z dovozu uváděny
do provozu do deseti dnů po dodání. V průmyslu
stavebních hmot - obdobně jako v jiných průmyslových
odvětvích - dochází však ke zpožďování
instalace dováženého technologického
zařízení. K řešení této
situace se výrazně zpřísňují
sankce uplatňované Státní bankou československou.
Myslím, že poslanec Jurík spojil ne náhodou
ve své otázce takové záležitosti,
jako je využití strojů, produktivita práce
a specializace stavební výroby.
Specializace i ve stavební výrobě opravdu
významným způsobem ovlivňuje úroveň
produktivity práce a využití strojů
a zařízení. Je třeba říci,
že pro většinu našich VHJ a podniků
ve stavebnictví to není skutečnost nová
a v různé míře naše stavebnictví
efekt specializace již dnes využívá. Přináší
to své výsledky v každém příslušném
podniku nebo VHJ. A nechci se dotknout druhých, když
zde nyní připomenu alespoň příklad
specializovaného závodu pro zakládání
staveb v oborovém podniku Vodní stavby Praha.
Vedení závodu pro naprostou většinu
staveb stanovuje podrobný věcný a časový
postup nasazení komplexních strojních soustav
i jednotlivých strojů ve dvou, podle potřeby
prodloužených směnách. A tak není
divu, že se tomuto závodu podařilo provést
rozsáhlé práce na zakládání
Paláce republiky v Praze o 7 týdnů dříve,
než předpokládala hospodářská
smlouva, stejně jako předtím pracovníci
téhož závodu překvapili zahraniční
partnery při zakládání obchodního
domu Kotva v Praze.
Většina našich stavebních podniků
a VHJ i obě ministerstva stavebnictví se proto možnostmi
širšího využití specializace ve stavební
výrobě zvláště pečlivě
zabývají a řada konkrétních
opatření v tomto směru byla připravena
při rozpracování závěrů
6. plenárního zasedání ÚV KSČ.
Soubor opatření vlád ČSR a SSR, obou
ministerstev stavebnictví a jejich VHJ k zajištění
závěrů 6. pléna ÚV KSČ
předpokládá pro efektivnější
využití stavebních strojů a pracovních
sil zdokonalit také způsob nákupu těžkých
stavebních strojů a zpřísnit rozhodování
o jejich dovozu. Zpřísní se dodržování
unifikačních hledisek v dovážené
technice, prohloubí se zdůvodnění
dovozu a kontrola využívání strojů.
Dodavatelské zabezpečení důležitých
strojů z tuzemska a dovozu se bude centralizovat a při
přidělování strojů se bude
brát větší ohled na stupeň jejich
využívání, na plnění plánu
vyřazování zastaralých strojů,
jakož i na stav péče o stroje a kvalitu jejich
osádek.
Do ročního prováděcího plánu
stavebních organizací se zařadí plán
mechanizace s plánem dodávek, vyřazování
a generálních oprav těžkých strojů.
Využití strojů a dopravních prostředků
se bude určovat normativně s cílem zvýšit
jejich využití v průběhu šesté
pětiletky o 12 %.
Největší přínosy pro lepší
a efektivnější využití stavebních
strojů a pracovních sil ovšem může
zabezpečit prohloubení specializace a kooperační
výpomoci mezi stavebními podniky a průmyslově
zásobovacími organizacemi stavebních servisů.
Proto se zmíněné soubory opatření
rovněž zaměřují na budování
specializovaných stavebních kapacit, půjčoven
mobilních strojových soustav, opravárenských
kapacit a servisů včetně skladů náhradních
dílů pro tuzemské a pro dovážené
stroje.
Mohu tedy odpovědně na otázku poslance Juríka
říci, že závěry plenárního
zasedání ÚV KSČ k rozvoji stavebnictví
jsou rozpracovány a budou postupně realizovány
i v oblasti efektivního využití stavebních
strojů. Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS M. Žákovič: Ďakujem súdruhovi
ministrovi Šupkovi. Pýtam sa súdruha poslanca
Juríka, či je spokojný s odpoveďou.
(Ano.) Ďakujem.
Na programe je
Žiadam podpredsedu Ústredného výboru
Národného frontu poslanca Tomáša Trávníčka,
aby podal výklad k návrhu na voľbu sudcov z
povolania vojenských súdov.
Místopředseda ústředního
výboru Národní fronty ČSSR T. Trávníček:
Soudružky a soudruzi poslanci, v parlamentním tisku,
který vám byl zaslán, je obsazen návrh
na zvolení pěti nových soudců z povolání
vojenských obvodových soudů. Jde o mladé
důstojníky, absolventy studia justičního
směru na právnické fakultě university
Karlovy, kteří byli k tomuto studiu vysláni
na základě výběru provedeného
hlavní politickou správou Čs. lidové
armády, kádrovou správou ministerstva národní
obrany a správou vojenských soudů ministerstva
národní obrany.
I po této volbě bude ještě stále
chybět do plného stavu u vojenských soudů
30 % soudců. U dvou návrhů jde o volbu k
jiným soudům, než ke kterým byli kandidáti
zvolení Federálním shromážděním
ČSSR, určeni. Podle platného zákona
volí totiž Federální shromáždění
soudce a současně určuje místo jeho
působení. Změna místa působení
je zdůvodněna potřebou lépe rozmístit
stávající soudce. Navrhovaní kandidáti
vyhovují podmínkám funkce, do které
jsou navrhováni. Kandidáti se svojí kandidaturou
souhlasí.