Středa 29. června 1977

K racionálnímu využití moderní výkonné techniky v době žní jsou uzavřeny kooperační smlouvy mezi Českou socialistickou republikou a Slovenskou socialistickou republikou na 2 tis. sklízecích mlátiček a v mezikrajské a meziokresní kooperaci bude pracovat dalších 7 tis. kombajnů. Rozsah kooperace podle uzavřených smluv, včetně vzájemných výpomocí uvnitř okresů letos přesáhne polovinu celkového stavu sklizňových strojů, což napomáhá snížit průměrné sezónní zatížení na 1 sklízecí mlátičku na necelých 105 ha.

V současné době se dokončuje proškolování a doškolování kombajnérů i obsluh ostatních výkonných mechanismů, probíhá ověřování techniky v provozu, zpřesňují se plány skupinového nasazení strojů, plynulé přepravy, posklizňového ošetření i uskladnění obilí. Na všech stupních řízení je věnována velká pozornost přípravě proudové organizaci sklizně, úklidu slámy, podmítky a osevu strniskových pícnin s úkolem překročit loňskou skutečnost - 200 tis. ha.

Pro zabezpečení státního plánu nákupu 3230 tis. tun obilovin, 146 tis. tun luskovin, 142 tis. tun řepky a výkup u dalších téměř 3 mil. tun zrnin do krmných fondů se podařilo vybudovat a uvést letos do provozu nové skladovací kapacity na 660 tis. tun. Přesto i po využití vhodných skladovacích prostorů zemědělských podniků chybí v odvětví zemědělství a výživy skladová kapacita zhruba na půl mil. tun, která bude v součinnosti s národními výbory a příslušnými ústředními orgány obdobně jako v minulých letech zabezpečena pro krátkodobé skladování u podniků jiných hospodářských resortů.

Kapacita sušáren a linek posklizňového ošetření zajišťuje za normálních sklizňových podmínek plynulý příjem i uskladnění zrna a je energeticky i palivově zabezpečena. Pro obtížnější podmínky je k dispozici rezerva zařízení pro podchlazování a aktivní větrání obilí k dočasnému uskladnění bez předchozího sušení. Počítáme s tím, že problémy, které by mohly vzniknout mezi zvýšenou potřebou paliv a energie a jejich zdroji, v případě nepříznivého počasí, budeme řešit operativním způsobem.

V současné době dosáhla připravenost sklizňové techniky více než 90 % a jsou tedy předpoklady, že do doby zahájení žní bude provozuschopnost strojů zabezpečena.

Příprava techniky byla i letos zčásti ovlivněna opožďováním dodávek některých náhradních dílů, zejména z dovozu, zčásti také subjektivními příčinami spočívajícími v opožděném zahájení oprav některými zemědělskými podniky. Přesto, že se letos všeobecně situace v zásobování náhradními díly poněkud zlepšila, bude nutno této otázce věnovat v zájmu udržení plné provozuschopnosti strojů po celou dobu žní trvalou pozornost. Zcela mimořádnými opatřeními jsou např. v současné době řešeny za účasti příslušných resortů a krajských národních výborů dodávky některých druhů pneumatik, protektorování, dodávky akumulátorů a jejich opravy, a to včetně organizačních opatření k usměrnění distribuce.

V celém souboru technických a organizačních opatření k zabezpečení žní je letos věnována mimořádná pozornost uchování vysoké kvality sklizně a boji proti ztrátám všeho druhu.

Výběr kvalitativních partií pšenice a žita pro mlýnské zpracování, ječmene pro zkvalitnění výroby sladu na export i pro domácí spotřebu je organizován již při současné kontrole porostů. Jsou vydána závazná technickoorganizační opatření pro výběrový postup při nákupu a pro oddělené ošetření a uskladnění produkce podle způsobu budoucího užití.

Letos poprvé bude uplatněna nová celostátně jednotná metodika zjišťování a kontroly sklizňových ztrát, počet kombajnů vybavených automatickým zjišťováním ztrát se proti minulosti zvýší o více než polovinu. Plná pozornost je věnována také účinnějšímu zabezpečení praktických opatření k snížení ztrát při dopravě a manipulaci s obilím.

V tuto dobu končí komplexní prověrky připravenosti organizace, techniky, protipožárních a protiúrazových opatření i ochrany socialistického vlastnictví pro letošní žňové období. Ministerstva zemědělství a výživy, krajské a okresní zemědělské správy využijí zbývajících dnů ještě k odstranění dodatečně zjištěných nedostatků a zabezpečí takovou organizaci operativního řízení žňových prací, která umožní provést sklizeň a nákup obilí v nejkratším časovém období.

Účinná podpora zemědělských podniků a orgánů státního hospodářského řízení zemědělství, založená na dobré spolupráci s národními výbory, organizacemi Národní fronty, pomoci Československé lidové armády, i ochota pracujících patronátních závodů, obyvatel vesnic i měst pomoci tam, kde vlastní síly zemědělských podniků nestačí, potvrzují, že letošní žně se již dnes stávají skutečně celospolečenskou záležitostí

Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, dosavadní vývoj vegetace a průběh přípravy na sklizeň a nákup obilí vytvářejí dobré podmínky, abychom mohli pokročit dále k zvyšování naší soběstačnosti ve výrobě zrnin. Pracující v zemědělství se jistě přičiní ze všech svých sil, aby úkoly státního plánu výroby a nákupu byly letos splněny včas a v dobré kvalitě.

Předsedající místopředseda FS M. Žákovič: Ďakujem súdruhu ministrovi Nágrovi. Je poslanec Říman spokojný s odpoveďou? (Ano.) Ďakujem.

O slovo požiadal federálny minister pre technický a investičný rozvoj s. Šupka, aby odpovedal na otázku, ktorú naňho pri včerajšom rokovaní vzniesol poslanec Jurík. Otázka znie: "Ako sú využívané vložené prostriedky do stavebníctva na nákup ťažkých mechanizmov, ako je zabezpečené včasné uvádzanie dovezených strojov a zariadení do prevádzky, ako sa prejavujú v raste produktivity práce a znižovaní nákladov, aké opatrenia sa pripravujú na prehĺbenie medzipodnikovej výpomoci v stavebníctve pre lepšie a efektívnejšie využitie pracovných síl a stavebných mechanizmov."

Ministr pro technicky a investiční rozvoj ČSSR L. Šupka: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, dovolte, abych se pokusil zodpovědět otázku poslance Juríka.

Je známo, že i tyto otázky nedávno projednávalo 6. plenární zasedání ÚV KSČ o rozvoji a úkolech stavebnictví po XV. sjezdu KSČ. Mezitím již také všechny příslušné ústřední orgány řízené vládami České socialistické republiky a Slovenské socialistické republiky i federální vládou rozpracovaly závěry tohoto zasedání ÚV KSČ a opatření k odstranění kritizovaných nedostatků, a to i k efektivnímu využívání stavebních mechanismů.

Kromě vlád České socialistické republiky a Slovenské socialistické republiky, které přímo řídí zhruba 90 % odvětví stavební výroby v podnicích ministerstev stavebnictví a národních výborů, rozpracovala usnesení 6. pléna ÚV KSČ rovněž federální ministerstva řídící některé stavební organizace, tedy ministerstva paliv a energetiky, dopravy a národní obrany, jakož i strojírenství.

Proto v odpovědi na dotaz poslance Juríka vycházím nejen z informaci příslušných federálních orgánů, ale v prvé řadě z informací republikových orgánů, zejména ministerstev stavebnictví.

V průběhu páté pětiletky se zvýšila vybavenost pracovníků stavebních podniků základními strojními prostředky o 69 %, což není málo ani v případném mezinárodním srovnání. Současně však v průběhu páté pětiletky časové využití některých těžkých strojů, např. lopatových rypadel, dozerů, jeřábů o 2 až 3 body kleslo při současném podstatném zvýšení jednotkových výkonů - můžeme říci - všech druhů těžkých stavebních mechanismů. Např. jednotkový výkon lopatových rypadel v m3/rok se v ČSR zvýšil v roce 1975 o více než 40 % proti roku 1970. Svědčí to o dobrém vývoji technické úrovně strojů nově nasazovaných do provozu. Platí to o většině strojů dovážených i strojů dodávaných našimi strojírenskými podniky. Z mnoha příkladů, které jsou k dispozici, uvedu alespoň jeden.

Oborový podnik Stavby Praha dovezl 30 kolových rypadel s obsahem lopaty 0,2 m3 ze Sovětského svazu. Jejich vhodné konstrukční a funkční vlastnosti umožňují nasazení téměř ve všech terénních podmínkách a roční přínos ve zvýšení stavební produkce činí více než 5 mil. Kčs při úspoře vlastních nákladů téměř o 1,5 mil. Kčs.

Problém je tedy v nedostatečném časovém využití strojů a mechanismů ve stavebnictví, v tom, že značná část naši stavební výroby pracuje dosud pouze na jednu směnu.

Bylo by ne zcela spravedlivé činit za tuto skutečnost odpovědnými pouze stavbaře. Již v investičních plánech, a to na všech úrovních řízení, musíme vytvářet předpoklad pro takovou koncentraci pracovníků na jednotlivých stavbách, která umožní efektivní práci alespoň na dvě směny. Vláda ČSSR bude proto při přípravě prováděcích plánů na příští i poslední dva roky této pětiletky pokračovat již v nastoupené politice přísného rozhodování o rozsahu i struktuře zahajovaných staveb.

Chci pouze připomenout, že tato politika se přirozeně dostává do rozporu s lokálními zájmy - oborovými, podnikovými i místními - a její důsledné uplatnění v praxi se proto nemůže obejít bez široké veřejné podpory a tedy především i podpory vaší - soudružky poslankyně a soudruzi poslanci.

Na těchto úsecích stavební výroby, kde jsme již dokázali prosadit zkrácení lhůt výstavby a přiměřenou koncentraci pracovníků, to přineslo dobré výsledky také v časovém využití stavebních strojů a mechanismů. Platí to především o soustředěné výstavbě bytových objektů, kde ve většině našich stavebních podniků není již výjimkou panelová montáž ve třech směnách nebo i v nepřetržitém časovém grafikonu, stejně jako doprava z paneláren.

Takováto "proudová" organizace stavební výroby, na kterou zatím ještě čekáme při výstavbě objektů občanské vybavenosti i u většiny průmyslových nebo inženýrských staveb, vyžaduje řadu náročných přípravných opatření v samotné stavební výrobě, ale také v investorské a projektové přípravě staveb. Značný význam v tomto směru má i důsledné uplatnění typizace a opakovaných projektů.

Bez povšimnutí nemůžeme nechat ani skutečnost, že různé stavební organizace, které pracují v prakticky stejných podmínkách, využívají své těžké mechanismy a stroje velmi rozdílně. Není jistě náhodou, že při provádění zemních prací na výstavbě dálnice Praha-Bratislava mají v tomto ohledu trvale dobré výsledky Dopravní stavby Olomouc.

Soudruh poslanec Jurík se mimo jiné dotázal, jak je ve stavebnictví zabezpečeno včasné uvádění do provozu dovážených strojů a zařízení.

Mohu odpovědět, že pokud jde o vlastní stavebnictví, je v tomto směru stav uspokojivý - až na řídké výjimky jsou stroje a zařízení z dovozu uváděny do provozu do deseti dnů po dodání. V průmyslu stavebních hmot - obdobně jako v jiných průmyslových odvětvích - dochází však ke zpožďování instalace dováženého technologického zařízení. K řešení této situace se výrazně zpřísňují sankce uplatňované Státní bankou československou.

Myslím, že poslanec Jurík spojil ne náhodou ve své otázce takové záležitosti, jako je využití strojů, produktivita práce a specializace stavební výroby.

Specializace i ve stavební výrobě opravdu významným způsobem ovlivňuje úroveň produktivity práce a využití strojů a zařízení. Je třeba říci, že pro většinu našich VHJ a podniků ve stavebnictví to není skutečnost nová a v různé míře naše stavebnictví efekt specializace již dnes využívá. Přináší to své výsledky v každém příslušném podniku nebo VHJ. A nechci se dotknout druhých, když zde nyní připomenu alespoň příklad specializovaného závodu pro zakládání staveb v oborovém podniku Vodní stavby Praha.

Vedení závodu pro naprostou většinu staveb stanovuje podrobný věcný a časový postup nasazení komplexních strojních soustav i jednotlivých strojů ve dvou, podle potřeby prodloužených směnách. A tak není divu, že se tomuto závodu podařilo provést rozsáhlé práce na zakládání Paláce republiky v Praze o 7 týdnů dříve, než předpokládala hospodářská smlouva, stejně jako předtím pracovníci téhož závodu překvapili zahraniční partnery při zakládání obchodního domu Kotva v Praze.

Většina našich stavebních podniků a VHJ i obě ministerstva stavebnictví se proto možnostmi širšího využití specializace ve stavební výrobě zvláště pečlivě zabývají a řada konkrétních opatření v tomto směru byla připravena při rozpracování závěrů 6. plenárního zasedání ÚV KSČ.

Soubor opatření vlád ČSR a SSR, obou ministerstev stavebnictví a jejich VHJ k zajištění závěrů 6. pléna ÚV KSČ předpokládá pro efektivnější využití stavebních strojů a pracovních sil zdokonalit také způsob nákupu těžkých stavebních strojů a zpřísnit rozhodování o jejich dovozu. Zpřísní se dodržování unifikačních hledisek v dovážené technice, prohloubí se zdůvodnění dovozu a kontrola využívání strojů.

Dodavatelské zabezpečení důležitých strojů z tuzemska a dovozu se bude centralizovat a při přidělování strojů se bude brát větší ohled na stupeň jejich využívání, na plnění plánu vyřazování zastaralých strojů, jakož i na stav péče o stroje a kvalitu jejich osádek.

Do ročního prováděcího plánu stavebních organizací se zařadí plán mechanizace s plánem dodávek, vyřazování a generálních oprav těžkých strojů. Využití strojů a dopravních prostředků se bude určovat normativně s cílem zvýšit jejich využití v průběhu šesté pětiletky o 12 %.

Největší přínosy pro lepší a efektivnější využití stavebních strojů a pracovních sil ovšem může zabezpečit prohloubení specializace a kooperační výpomoci mezi stavebními podniky a průmyslově zásobovacími organizacemi stavebních servisů. Proto se zmíněné soubory opatření rovněž zaměřují na budování specializovaných stavebních kapacit, půjčoven mobilních strojových soustav, opravárenských kapacit a servisů včetně skladů náhradních dílů pro tuzemské a pro dovážené stroje.

Mohu tedy odpovědně na otázku poslance Juríka říci, že závěry plenárního zasedání ÚV KSČ k rozvoji stavebnictví jsou rozpracovány a budou postupně realizovány i v oblasti efektivního využití stavebních strojů. Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda FS M. Žákovič: Ďakujem súdruhovi ministrovi Šupkovi. Pýtam sa súdruha poslanca Juríka, či je spokojný s odpoveďou. (Ano.) Ďakujem.

Na programe je

VIII

Návrh predsedníctva Ústredného výboru Národného frontu Československej socialistickej republiky na voľbu sudcov z povolania vojenských súdov (tlač 15).

Žiadam podpredsedu Ústredného výboru Národného frontu poslanca Tomáša Trávníčka, aby podal výklad k návrhu na voľbu sudcov z povolania vojenských súdov.

Místopředseda ústředního výboru Národní fronty ČSSR T. Trávníček: Soudružky a soudruzi poslanci, v parlamentním tisku, který vám byl zaslán, je obsazen návrh na zvolení pěti nových soudců z povolání vojenských obvodových soudů. Jde o mladé důstojníky, absolventy studia justičního směru na právnické fakultě university Karlovy, kteří byli k tomuto studiu vysláni na základě výběru provedeného hlavní politickou správou Čs. lidové armády, kádrovou správou ministerstva národní obrany a správou vojenských soudů ministerstva národní obrany.

I po této volbě bude ještě stále chybět do plného stavu u vojenských soudů 30 % soudců. U dvou návrhů jde o volbu k jiným soudům, než ke kterým byli kandidáti zvolení Federálním shromážděním ČSSR, určeni. Podle platného zákona volí totiž Federální shromáždění soudce a současně určuje místo jeho působení. Změna místa působení je zdůvodněna potřebou lépe rozmístit stávající soudce. Navrhovaní kandidáti vyhovují podmínkám funkce, do které jsou navrhováni. Kandidáti se svojí kandidaturou souhlasí.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP