V příštím roce snížením
nákladů máme docílit 5,4 mld Kčs
nových finančních zdrojů. Tento úkol
zcela zákonitě vyplývá jak z naléhavých
potřeb rozvoje národního hospodářství,
tak z dosud značných nevyužitých rezerv,
z dosud vyšší materiálové a energetické
náročnosti naší výroby ve srovnání
s průmyslově vyspělými státy.
Nemůžeme však zde vystačit s rutinními
přístupy, které mnohdy podceňují
otázku, za kolik vyrábíme.
Chceme-li učinit výraznější krok
vpřed ve snižování materiálové
a energetické náročnosti - a my tento krok
musíme udělat, neboť suroviny a energie se
staly pro svou vzácnost i vysoké ceny celosvětovým
problémem - neobejde se to bez řešení
tohoto úkolu na široké frontě, počínaje
výzkumem, vývojem, přes zdokonalování
technologie, provádění změn struktury
výroby, inovace a konče neustálým
zkvalitňováním norem spotřeby surovin
a materiálů až po účinnější
využívání principů podnikového
a vnitropodnikového chozrasčotu.
Každoročně zvyšujeme produktivitu práce
a tímto způsobem zabezpečujeme převážnou
část přírůstku hmotných
zdrojů. Neznamená to však, že v této
oblasti nemáme rezervy. Musíme plně docenit
fakt, že pracovní síla je zdrojem hospodářského
rozvoje. Omezenost tohoto zdroje musíme překlenout
zejména důslednějším uplatňováním
poznatků vědy a techniky, vyšším
využíváním pracovní doby, lepší
organizací práce a účelnějším
rozmisťováním pracovníků na ta
místa ve výrobě a do těch výrobních
oborů, kde přinášejí větší
produktivitu a větší společenský
prospěch. To je nejúčinnější
cesta, jak na korunu mzdových nákladů dosahovat
stále vyššího objemu výroby.
V úsilí o snižování nákladů
nemůžeme ponechat stranou ani různé
neproduktivní výdaje. Již od roku 1974 limitujeme
objem některých výdajů, jako je cestovné,
služby a výdaje nevýrobní povahy apod.
Praxe dokázala oprávněnost těchto
opatření a existenci rezerv v těchto oblastech.
Na všech úsecích hospodářství
je rovněž nutno zvýšit péči
o národní majetek a finanční kázeň,
jak ukazují stále ještě značné
finanční náklady na pokuty, penále,
manka a škody, které snižují hospodářské
výsledky podniků.
Zlepšení tohoto stavu vyžaduje, aby nižší
nákladovost výroby a větší hospodárnost
vůbec byly na každém stupni řízení
podloženy a věcně zabezpečeny souborem
konkrétních opatření - jak snížit
měrnou spotřebu surovin, materiálu a energie
a dosáhnout jejich maximálního zhodnocení,
jak omezit různé neproduktivní náklady,
jak dosáhnout větší účinnosti
základních fondů a zvýšit kvalitu
a užitné vlastnosti výrobků. To nezbytně
vyžaduje, aby plány výroby a plány nákladů
byly v každém podniku v maximálním rozsahu
podloženy prověřenými normami spotřeby,
kalkulacemi výrobků, chozrasčotními
úkoly, propočty nejúčelnějšího
využití kapacit. U každé investované
koruny je nutno znát její návratnost, jak
pomůže snížit náklady, ušetřit
pracovní síly, zvýšit rentabilitu. Abychom
mohli operativněji reagovat na vývoj efektivnosti
reprodukčního procesu a přijímat konkrétní
opatření, provedli jsme od tohoto roku takové
úpravy v účetnictví, které
navzájem provozují účetní evidenci,
kalkulaci a rozpočetnictví tak, abychom neevidovali
jen to, co bylo, ale i to, co má být, za jaké
náklady máme vyrábět. To právě
předpokládá mít pořádek
v normování všeho druhu, normy plně
využívat při vnitropodnikovém řízení
a úsilí konstruktérů, technologů
a techniků plně zaměřit na kvalitativní
stránky výroby.
Další oblastí, kde musíme dosáhnout
významnějšího pokroku ve srovnání
se současným stavem, je využití výrobních
prostředků. Vždyť jen v základních
výrobních odvětvích, tj. v průmyslu,
zemědělství a stavebnictví, dosáhne
stav základních prostředků ke konci
roku 1976 více než 950 mld Kčs a v celém
národním hospodářství, tj.
včetně nevýrobní sféry, dosáhne
téměř 2 bilióny 100 mld Kčs.
Účinnější využití
základních prostředků může
přispět k vyšší tvorbě zdrojů
a ke snížení nároků na investice.
Ve skutečnosti se však často volí pohodlnější
cesta uplatňování požadavků na
další investice, zatímco stávající
výrobní potenciál je v některých
oborech nedostatečně využit. Svědčí
o tom již léta trvající pokles směnnosti
v průmyslu a značný počet neobsazených
pracovních míst.
Vláda usiluje o zlepšení vývoje v těchto
oblastech, neboť to koneckonců souvisí s mírou
investic a tím i možnostmi v rozdělování
národního důchodu. Proto přijala např.
opatření, aby v rámci mzdových prostředků
byla vytvořena rezerva, která se použije ve
prospěch posílení osobní hmotné
zainteresovanosti na vyšším využití
výrobních kapacit.
Lepší využití základních
prostředků a zvýšení jejich účinnosti
je jen částí celkové problematiky
reprodukce základních fondů. Rozhodující
úlohu zde má zkvalitnění a zefektivnění
průběhu celého investičního
procesu. Potřebujeme rovněž zrychlit likvidaci
opotřebených a morálně zastaralých
základních prostředků, které
mnohde ještě vážou značné
pracovní síly, ať již přímo
ve výrobě nebo v údržbě.
Významným záměrem šesté
pětiletky i v roce 1977 je mobilizovat pro rozvoj národního
hospodářství zdroje, které jsou dosud
v nadměrné výši vázány
v zásobách. Koncem roku 1975 dosáhly zásoby
(bez nevyfakturovaných dodávek) celkové výše
314 mld Kčs. V letošním roce se jejich stav
dále zvýší, i když ve srovnání
s minulými lety nižším tempem. Přesto
však plánovaného zrychlení obratu zásob
dosaženo nebude.
S takovým vývojem nemůžeme být
spokojeni, neboť umrtvuje část nově
vytvořených hodnot, které by měly
sloužit lepšímu uspokojení potřeb.
Vláda letos v květnu v tomto směru přijala
řadu opatření. Je nezbytně nutné,
aby příslušné resorty intenzívněji
a důsledněji než dosud tato opatření
realizovaly a kontrolovaly a aby také finanční
soustava, a zejména Státní banka zintenzívnila
práci v této oblasti. Úkoly v mobilizaci
zásob nesmí nikde zůstat na okraji zájmu
o splnění plánu.
Státní rozpočet a finanční
plány na rok 1977 zabezpečují rovněž
prostředky na další vědeckotechnický
rozvoj k co nejširšímu uplatnění
výsledků vědy a techniky v reprodukčním
procesu. Neinvestiční výdaje na vědu
a techniku budou v roce 1977 činit téměř
16 mld Kčs, tj. 3,6 % národního důchodu.
Tímto podílem se řadíme mezi přední
hospodářsky vyspělé země světa.
Tím jsou vytvářeny plně předpoklady
k tomu, aby se v souladu s programem XV. sjezdu strany naše
věda a technika staly významnou silou v hospodářském
a sociálním rozvoji naší země.
Důležité však je, aby v praxi sehrávaly
tyto značné prostředky svoji progresívní
roli a vedly k růstu efektivnosti.
Velmi náročné úkoly před námi
v příštím roce stojí ve vnějších
ekonomických vztazích. Základem jejich dalšího
rozvoje je postupující proces socialistické
ekonomické integrace ve výrobě, vědě
a technice, v řešení otázek zdrojů
surovin, paliv a energie a v neposlední řadě
i ve finančně devizové oblasti. Na XXX. zasedání
RVHP letos v červenci v Berlíně byla vytyčena
důležitá opatření v oblasti zabezpečení
paliv a energie, rozvoje specializace a kooperace ve strojírenství,
zajištění základních zemědělských
a potravinářských výrobků,
v oblasti průmyslového spotřebního
zboží a rozvoje dopravních sítí.
Stěžejní význam pro náš
hospodářský rozvoj má další
rozšiřování a prohlubování
spolupráce se Sovětským svazem. Obrat našeho
zahraničního obchodu se SSSR se má v roce
1977 zvýšit o více než 7 % a bude se podílet
přibližně třetinou na celkovém
zahraničním obchodu naší republiky.
Rozšiřování a prohlubování
účasti naší ekonomiky v mezinárodní
dělbě práce, v mezinárodní
směně, zvyšování efektivnosti
této směny je jedním z rozhodujících
směrů realizace hospodářské
politiky strany. To se musí plně odrazit především
v činnosti výrobních organizací a
organizací zahraničního obchodu, neboť
zvýšení exportní schopnosti těsně
souvisí se zvýšením výkonnosti
celého hospodářství, a to je možné
zajistit - s ohledem na přísná měřítka
současných mezinárodních trhů
- jen růstem kvality produkce, vysokou technickou úrovní
a spolehlivostí našich výrobků. Každý
výrobní podnik - a dvojnásob to platí
pro podniky exportéry, to nejen finální výrobce,
ale i kooperující podniky - se musí promyšleně,
zároveň však s patřičnou rozhodností
a bez časových průtahů, podílet
na řešení těchto závažných
úkolů. Jen tak lze splnit vysoké úkoly
plánu vývozu v příštím
roce.
V zájmu zlepšení kvalitativních ukazatelů
státního plánu i státního rozpočtu
musíme mnohem náročněji přistupovat
ke kontrole plnění plánu, k rozborové
činnosti, která vrcholí ročními
rozbory hospodaření. Rozbory musí sloužit
potřebám řízení, ke kontrole
plnění ekonomických úkolů XV.
sjezdu KSČ. Vláda přijala spolu s plánem
na příští rok opatření
ke zvýšení účinnosti ročních
rozborů. Je nezbytné především
zvýšit jejich objektivitu a kritičnost tak,
aby postihly hlavní tendence ve vývoji hospodářské
činnosti, rozhodující problémy při
realizaci plánovaných úkolů a cesty
jejich řešení. V tom si musí vzít
svůj podíl odpovědnosti jak orgány
přímého řízení, tak
i finanční a úvěrová soustava.
Je třeba odmítat rozbory a požadovat jejich
přepracování, jestliže se vyhýbají
problémům a nekončí potřebnými
závěry a opatřeními.
Zároveň musíme zvyšovat nároky
i na kontrolní a revizní činnost a přísněji
posuzovat dodržování plánovací
a finanční disciplíny.
Účinnost řešení všech úkolů
v růstu efektivnosti spolurozhoduje o jejím vývoji
z krátkodobého hlediska i v dlouhodobější
perspektivě. Musíme mít na zřeteli,
že jde o dlouhodobou strategii hospodářské
politiky, kterou musíme každodenně prosazovat.
Proto klademe důraz na pokud možno okamžité
využití všech mobilizovatelných zdrojů
růstu efektivnosti a hospodárnosti. Současně
je ale zřejmé, že dosažení kvalitativní
změny vyžaduje provádět cílevědomou
přestavbu struktury ekonomiky, rozvíjet nosné
programy a výroby umožňující
rozšířit a zefektivnit zahraniční
směnu, prohlubovat kooperaci a specializaci jak uvnitř
ekonomiky, tak v rámci RVHP, zvýšit konečný
efekt vědeckovýzkumné činnosti a dostat
kvalitu práce na všech úsecích na vyšší
úroveň. Jde nám o takovéto co nejširší
pojetí zvyšování výkonnosti a
efektivnosti a takto ji zejména plánem a dalšími
nástroji zajišťujeme.
Náročné úkoly v rozvoji výrobních
sil, v dosahování vysoké efektivnosti a kvality
nemohou být splněny bez dalšího zvýšení
úrovně řídící práce.
Tento požadavek se den ode dne stupňuje, tak jak roste
úloha subjektivního činitele v zajištění
všech rozhodujících úkolů.
Základní směrnicí pro další
práce na zdokonalování řízení
národního hospodářství obsahují
slova s. Husáka, který na XV. sjezdu řekl:
"Při zdokonalování soustavy plánovitého
řízení v šesté pětiletce
zachováme a budeme rozvíjet všechno, co se
osvědčuje. Současně budeme ověřovat
a zavádět nové prvky především
v těch případech, kde dosavadní nástroje
nepůsobí dostatečně při realizaci
naší hospodářské politiky. To
vyžaduje zkvalitňování plánování,
zvyšovat účinnost ekonomických podnětů,
zdokonalovat organizaci výrobně technické
základny, zlepšovat řídící
a organizátorskou práci a prohlubovat účast
pracujících na řízení."
Tolik slova soudruha Husáka.
Je proto nyní na všech odpovědných orgánech
řízení, aby tvůrčím
způsobem kontrolovaly podmínky a úkoly s
metodami řízení a usilovaly o to, aby postupně
jednotlivé nástroje řízení
účinněji než dosud pomáhaly zajišťovat
cíle šesté pětiletky jak v celkové
tvorbě zdrojů, tak i v jejich plánovaném
užití při vysoké efektivnosti a kvalitě
veškeré práce.
Soudružky a soudruzi, dovolte mi říci několik
slov k druhé základní otázce státního
rozpočtu - jak státní rozpočet ovlivňuje
další růst životní úrovně.
Vše, co děláme, děláme pro blaho
člověka, pro jeho všestranný rozvoj,
pro zvýšení hmotné a kulturní
úrovně obyvatelstva. Tento základní
cíl socialistické společnosti se plně
odráží ve státním rozpočtu.
Rok od roku stoupající prostředky věnované
na rozvoj životní úrovně a upevňování
životních a sociálních jistot našich
občanů ostře kontrastují se situací
v kapitalistickém světě, kde již řadu
let trvá vysoká inflace, vysoká nezaměstnanost
a prohlubující se sociální nejistota.
V souladu s programem XV. sjezdu naší strany se finanční
prostředky státu ve vysoké míře
účastní zabezpečování
všech směrů rozvoje životní úrovně.
Jak jsem již uvedl, vynakládáme ze státního
rozpočtu značné prostředky na investice,
které koneckonců slouží k rozvoji výrobních
sil i k zvyšování životní úrovně.
Nejde však jen o výrobní investice. Značná
část investičních výdajů
rozpočtu souvisí přímo nebo nepřímo
se zajišťováním růstu životní
úrovně obyvatelstva. Především
jde o bytovou výstavbu, kde se v příštím
roce počítá s dokončením 129
tis. bytů. Ze státního rozpočtu na
ni vynaložíme 13,6 mld Kčs, což je o 13,5
% více než letos. Kromě toho se z rozpočtových
prostředků poskytnou příspěvky
na družstevní a individuální bytovou
výstavbu, uhradí ztráta bytového hospodářství
a některé další výdaje, což
celkem dále představuje skoro 10 mld Kčs.
V souhrnu tedy mají činit výdaje na bytovou
výstavbu a bytové hospodářství
23,4 mld Kčs - je to růst téměř
o 10 % a je to 8 % všech rozpočtových výdajů
v příštím roce.
Další nároky vyplývají z finančního
zabezpečení investic v odvětvích společenské
spotřeby a akcí ke zlepšení životního
prostředí, jako jsou investice a neinvestiční
výdaje na rozvoj vodního hospodářství,
dopravy apod. Například na výstavbu dálnice
má být v příštím roce
z rozpočtu vynaloženo 1,7 mld Kčs a pokračování
výstavby pražského metra si vyžádá
v příštím roce celkem 1,8 mld Kčs,
což je proti letošnímu roku o 540 mil. Kčs
více prostředků.
Investiční rozvoj v oblastech zajišťujících
růst materiální základny odvětví
společenské spotřeby znamená i vyšší
finanční nároky na běžný
provoz různých zařízení a institucí.
Ve státním rozpočtu a rozpočtech národních
výborů představují tradičně
vysoký podíl neinvestiční výdaje
na sociální a kulturní oblast. Celostátně
tyto výdaje v příštím roce činí
108,2 mld Kčs, což na jednoho obyvatele představuje
7200 Kčs. O významu společenské spotřeby
obyvatelstva svědčí to, že v roce 1975
na 100 Kčs pracovních příjmů
připadalo 43 Kčs společenské spotřeby
a tento údaj se dále zvýší jak
v letošním, tak i v příštím
roce.
Z rozpočtované částky 108,2 mld Kčs
připadá na sociální zabezpečení
60,6 mld Kčs, na financování školství
je určeno 18,9 mld Kčs, na zdravotnictví
17,1 mld Kčs a na kulturu 3,4 mld Kčs. Tyto částky
zabezpečují potřeby spojené s růstem
výkonů, mzdových prostředků,
výdajů na údržbu a dalších
potřeb v těchto odvětvích.
Výdaje na sociální zabezpečení
se v příštím roce zvýší
o 1,9 mld Kčs, tj. o 3,2 %. V oblasti důchodového
zabezpečení vyplývá růst výdajů
zejména z růstu počtu vyplácených
důchodů (přírůstek činí
39 tis. důchodů) a z růstu průměrné
výše důchodu skoro o 3 %. Přírůstek
propopulačních dávek, jako jsou přídavky
na děti, podpora při narození dítěte
apod., představuje přírůstek, opakuji
- 400 mil. Kčs. Projevuje se v něm pokračující
vysoká úroveň porodnosti v naší
republice, která patří v současné
době k nejvyšším v Evropě.
To je jeden z významných činitelů
růstu požadavků na kapacitu a provoz zařízení
v navazujících oblastech, zejména ve školství
a zdravotnictví. Proto je výdajová rozpočtová
politika v těchto odvětvích zaměřena
na posílení činnosti těch školských
a zdravotnických zařízení, která
jsou ovlivněna populačním vývojem.
Například počet tříd v mateřských
školách ve správě národních
výborů má v příštím
roce činit 20 573; je to skoro o 6 % více než
letos. Zvýší se počet strávníků
ve školních jídelnách o 72 tis. na celkem
1863 tis. strávníků. Počet míst
v jeslích ve správě národních
výborů se má zvýšit na 76 432,
tj. o 5,3 %.
V růstu neinvestičních výdajů
na školství skoro o 1 mld Kčs a na zdravotnictví
o 3/4 mld Kčs se kromě populačního
vývoje odrážejí další úkoly,
jako je zabezpečení přestavby školské
vzdělávací soustavy, rozvoj ambulantní
péče, růst počtu lůžek
v nemocnicích, růst výdajů na léky
apod.
Zabezpečení trvalého a pravidelného
růstu výdajů na kulturní a sociální
opatření klade rok od roku vyšší
nároky na rozpočet. Jestliže například
v začátku páté pětiletky představovalo
1 % růstu těchto výdajů v absolutním
vyjádření částku něco
přes 700 mil. Kčs, tak v příštím
roce toto 1 % představuje již částku
1,1 mld Kčs. S ohledem na současné ekonomické
podmínky proto pokládáme za nezbytné
- a je to v souladu s celkovým zaměřením
hospodářské politiky - aby se i rozpočtové
prostředky, určené na financování
rozvoje společenské spotřeby využívaly
co nejúčelněji a nejhospodárněji
a přitom dále zajišťovaly růst
kvality poskytovaných služeb.
Rozhodujícím činitelem uspokojování
individuálních potřeb a růstu osobní
spotřeby zůstává odměňování
za práci, růst celkových peněžních
příjmů obyvatelstva. Mezi přední
úkoly naší hospodářské
politiky v příštím roce patří,
aby zboží a služby, které naše podniky
dodávají na vnitřní trh, stále
lépe uspokojovaly požadavky obyvatelstva nejen v objemu
- s tímto úkolem jsme se v zásadě
již vyrovnali - ale především ve struktuře
a kvalitě. Na tomto úseku musí výrobní
organizace v těsné spolupráci s obchodem
dále zlepšovat svou práci a rychleji odstraňovat
nedostatky, které se ještě v některých
druzích sortimentu vyskytují. Zabezpečení
stabilizovaného vývoje vnitřního trhu
je svým významem stejně důležitý
úkol jako úkoly na ostatních klíčových
úsecích.