Přítomno: | 186 poslanců Sněmovny lidu |
68 poslanců Sněmovny národů zvolených v České socialistické republice | |
69 poslanců Sněmovny národů zvolených ve Slovenské socialistické republice |
Omluveni poslanci:
Sněmovny lidu:
Barčák, Baryl, Belko, Biľak, Hajko, Hajn, Hejna,
Indra, Korčák, Kožešník, Löbl,
Švestka, Zavadil, Žákovič
Sněmovny národů zvolení v České
socialistické republice:
Bernášková, Fojtík, Havlín, Himl,
Kocinová, Sedláček, Štáfek
Sněmovny národů zvolení ve Slovenské
socialistické republice:
Chocholáček, Konvit, Puškáš, Rigo,
Rusnák
(Řízení schůze převzal a druhý
den jednání zahájil místopředseda
FS a předseda SL V. David.)
Předsedající předseda SL V. David:
Vážené Federální shromáždění,
soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, vážení
hosté, zahajuji druhý den společné
schůze Sněmovny lidu a Sněmovny národů
Federálního shromáždění
Československé socialistické republiky.
Zjišťuji, že v zasedacím sále je
přítomno 169 poslanců Sněmovny lidu,
64 poslanci Sněmovny národů zvolení
v České socialistické republice a 66 poslanců
Sněmovny národů zvolených ve Slovenské
socialistické republice. Jsou splněny podmínky
článku 40 ústavního zákona
o čs. federaci a sněmovny jsou schopny se usnášet.
Přistupme nyní k projednání dalších
bodů schváleného pořadu druhé
společné schůze sněmoven. Na pořadu
je:
- vládní návrh zákona o státním
rozpočtu československé federace na rok 1977
(tisk 5)
- vládní návrh zákona, kterým
se mění zákonná úprava sazeb
příspěvku na sociální zabezpečení
(tisk 3).
Vzhledem k ekonomickým vztahům obou návrhů
projednáme je současně. Není námitek?
(Námitky nebyly).
Prosím ministra financí ČSSR s. Leopolda
Léra, aby podal výklad za federální
vládu k oběma projednávaným osnovám
zákonů.
Ministr financí ČSSR ing. L. Lér, CSc.:
Vážené soudružky poslankyně,
vážení soudruzi poslanci, veškerému
dění naší společnosti vtiskly
v letošním roce výraznou pečeť
dvě politické události. Byl to především
XV. sjezd KSČ, který zhodnotil uplynulé období,
schválil program dalšího rozvoje celé
společnosti a Směrnici pro hospodářský
a sociální rozvoj naší republiky do
roku 1980. Dále to byly volby do zákonodárných
a zastupitelských orgánů, jejichž příprava
i výsledky potvrdily, že široké vrstvy
pracujících považují program Komunistické
strany Československa za svůj a že jsou rozhodnuty
vynaložit veškeré úsilí na jeho
splnění. Opět se potvrdila jednota naší
společnosti a síla socialistického zřízení.
Úkoly hospodářského a sociálního
rozvoje se stávají rok od roku náročnějšími.
Komunistická strana Československa na XV. sjezdu
a navazujících zasedáních ÚV
KSČ ukázala v čem spočívá
náročnost a složitost našich úkolů
a zároveň ukázala hlavní směry
jejich řešení a metody práce, které
si musíme osvojit a neustále zdokonalovat v zájmu
růstu životní úrovně a rozvoje
celé společnosti.
Návrh státního rozpočtu na rok 1977
je projednáván bezprostředně po přednesení
programového prohlášení federální
vlády. Směřuje k realizaci úkolů
XV. sjezdu KSČ a šesté pětiletky v roce
1977 a tím splňuje i prohlášení
vlády v této důležité oblasti
její činnosti.
Návrh státního rozpočtu na rok 1977
je zpracován v souladu s úkoly rozpočtového
výhledu do roku 1980 prováděcího státního
plánu na příští rok a opírá
se o očekávané výsledky hospodaření
v letošním roce. Počítá i s tím,
že při plnění plánovaných
úkolů, tak jako dosud, sehraje významnou
úlohu iniciativa pracujících, nové
formy socialistického soutěžení, zaměřené
na vysokou kvalitu práce a efektivnost. Realizace cílů
hospodářského a sociálního
rozvoje v roce 1977 vyžaduje kvalitní rozpracování
úkolů vytyčených 5. zasedáním
ÚV KSČ na všech úsecích hospodářské
činnosti a ve všech organizacích a jejich naplnění
konkrétními činy.
Jaké očekáváme výsledky hospodaření
v letošním roce? Plnění státního
plánu a státního rozpočtu v letošním
roce ukazuje, že základní cíle a záměry
hospodářské a sociální politiky
se v podstatě plní. Podařilo se zabezpečit
plynulý přechod do šesté pětiletky.
Tvorba hmotných zdrojů je příznivě
ovlivněna pokračujícím dynamickým
tempem průmyslové výroby - očekáváme,
že hrubá výroba průmyslu vzroste o 5,5
%, což odpovídá záměrům
plánu. Rovněž ve stavebních pracích
jsou předpoklady pro splnění plánovaných
úkolů. Pozitivním jevem je, že těchto
výsledků bude dosaženo s nižším
počtem pracovníků než stanovil plán.
Hospodářský rozvoj v letošním
roce umožnil další růst průměrných
mezd pracujících i zvýšení dávek
důchodového zabezpečení. Celkově
osobní spotřeba v letošním roce vzroste
o 3 %.
Přes tyto pozitivní rysy ve vývoji naší
ekonomiky v letošním roce však musíme
vidět i některé odchylky a nedostatky v plnění
záměrů plánu.
Vývoj hospodářství nemůžeme
hodnotit jen podle plnění objemových ukazatelů.
Stejně důležité je plnění
úkolů v efektivnosti, věcné skladbě
a směrech užití, vytvořených
zdrojů ve stanovených termínech výstavby,
zkrátka hodnocení stupně a kvality uspokojování
potřeb hospodářství a obyvatelstva.
Z těchto hledisek došlo k některým odchylkám
ve struktuře odbytu průmyslových výrobků
i provedených stavebních prací. Dále
se zvýšila efektivnost společenské výroby,
o čemž například svědčí
růst produktivity práce a další pokles
nákladů, avšak ani zde nebudou úkoly
v jejich snížení zcela splněny. Jak
již bylo uvedeno při jiných příležitostech,
nebude v důsledku nepříznivých klimatických
podmínek splněn plán zemědělské
výroby. Tyto odchylky od plánované struktury
tvorby a užití hmotných zdrojů mají
svůj odraz i v rozpočtovém hospodaření,
a to např. v tvorbě zisku a v nečerpání
plánovaných rozpočtových výdajů
na některé investiční akce.
l přes tyto problémy rozhodujícím
je plnění celkových záměrů
státního plánu. Na základě
toho rozpočtové hospodaření v letošním
roce skončí jako vyrovnané. Je to pozitivní
výsledek, který si ve složitějších
ekonomických podmínkách vyžádal
velké úsilí a přispěl k posílení
pevnosti naší měny.
Dosažení vyrovnaného státního
rozpočtu v letošním roce vytváří
dobrou základnu pro státní rozpočet
na rok 1977.
Jaká je souhrnná charakteristika předkládaného
návrhu státního rozpočtu a základní
rysy finanční politiky v příštím
roce? Hlavní direktivou pro hospodářskou
politiku jsou závěry XV. sjezdu KSČ, zejména
zabezpečení vysoké efektivnosti a kvality
veškeré práce jako základní strategická
linie hospodářské politiky strany. To je
také základní cesta, kterou zabezpečujeme
finanční a rozpočtovou rovnováhu a
měnovou stabilitu. Tyto úkoly tvoří
jeden komplex a tak také přistupujeme k jejich zajištění
ve státním rozpočtu, v měnovém
plánu a ve finančních plánech na příští
rok.
Státní plán i státní rozpočet
na rok 1977 realizují cíle vytyčené
XV. sjezdem KSČ a šestým pětiletým
plánem a zabezpečují další dynamický
rozvoj našeho hospodářství. Svědčí
o tom plánovaný růst národního
důchodu o 5,2 %, který bude z více než
90 % zabezpečen zvýšením společenské
produktivity práce. Přitom průmyslová
výroba se má zvýšit nejméně
o 5,3 %, zemědělská produkce o 8,2 % a stavební
práce o 6,2 %. Tím se vytvářejí
předpoklady pro vyšší uspokojování
potřeb společnosti a obyvatelstva, pro prohlubování
sociálních a životních jistot našeho
lidu. Realizace těchto záměrů závisí
především na výsledcích práce
ve výrobě.
Jako v jiných oblastech plánu jsou i úkoly
v tvorbě finančních zdrojů, jejich
plánovaném rozdělení a užití
stanoveny náročně a počítají
s další mobilizací rezerv v růstu efektivnosti
a upevňování hospodárnosti.
V praxi se každodenně přesvědčujeme
o pozitivním vlivu růstu efektivnosti na zajištění
dynamického rozvoje naší ekonomiky a tím
i růstu životní úrovně obyvatelstva.
Současně jsme si však přes dosažené
úspěchy vědomi, že tempo odstraňování
nedostatků v některých oblastech a účinnost
opatření k růstu efektivnosti neodpovídá
vždy potřebám a možnostem. Mohli bychom
dosáhnout ještě lepších výsledků,
ještě vyšší tvorby hmotných
a finančních zdrojů než ve skutečnosti
dosahujeme. Přes dosažený růst společenské
produktivity máme zde ještě stále řadu
rezerv, jejichž využití je naléhavým
úkolem.
V popředí stojí zejména takové
úkoly jako je rozhodnější postup při
realizaci investičních programů a záměrů
investiční politiky, zvýšení
exportní výkonnosti, zlepšení úrovně
využití základních a oběžných
fondů a další snížení materiálové
a energetické náročnosti naší
výroby.
Obohaceni o poznatky z úspěšného plnění
páté pětiletky a plánu na rok 1976
musíme systematicky pokračovat ve všestranném
vytváření předpokladů pro splnění
těchto úkolů, ve zdokonalování
soustavy plánovitého řízení
ekonomiky, ve zvyšování účinnosti
řídící práce a v neposlední
řadě lépe k těmto účelům
zaměřit i hmotné a morální
stimulování.
V návaznosti na úkoly v tvorbě hmotných
zdrojů se má objem státního rozpočtu
zvýšit o 5,8 %. Celkové příjmy
státních rozpočtů včetně
rozpočtů národních výborů
mají v roce 1977 dosáhnout 294 mld Kčs a
celkové výdaje 293,8 mld Kčs. To znamená,
že finanční hospodaření státu
má být i v příštím roce
prakticky vyrovnané - příjmy převyšují
výdaje o 190 mil. Kčs.
Věcná struktura našeho rozpočtu má
všechny typické rysy socialistického státního
rozpočtu jako aktivního nástroje prosazování
cílů hospodářské politiky strany.
Z plánovaných výdajů je určeno
téměř 48 % na rozvoj hospodářství,
více než 43 % na kulturní a sociální
opatření, tj. na školství, zdravotnictví,
sociální zabezpečení, kulturu, bytovou
výstavbu apod., 7 % je určeno na obranu a bezpečnost
a 2 % na státní správu, soudy, prokuratury
a arbitráž.
Rozhodujícím činitelem zabezpečení
těchto potřeb jsou příjmy ze socialistického
hospodářství, tj. od hospodářských,
rozpočtových a příspěvkových
organizací, od organizací peněžnictví
a družstev, na něž v souhrnu připadá
88 % celostátních příjmů. Zbývajících
12 % tvoří daně a poplatky od obyvatelstva.
Úkoly státního plánu se plně
odrážejí ve věcné struktuře
rozpočtových výdajů.
Mezi základní rysy návrhu státního
rozpočtu na rok 1977 patří rychlý
růst požadavků na investiční
výdaje. Při růstu objemu investic v národním
hospodářství o 5,8 % vyžaduje plánovité
řešení přestavby výrobní
technické základny realizaci investic v odvětvové
struktuře, která klade značné nároky
na státní rozpočet. Do hlavních odvětví,
ve kterých se realizuje strukturální přestavba
výrobní základny, tj. do paliv a energetiky,
hutí, strojírenství, chemie a stavebnictví,
směřuje celkem 19,3 mld Kčs, tj. 64 % všech
investičních dotací, které budou v
příštím roce poskytnuty ústředně
řízeným hospodářským
organizacím. K tomu přistupuje potřeba zajistit
plynulý investiční rozvoj i v nevýrobní
sféře. To vše se promítá v růstu
celkových investičních rozpočtových
výdajů rozpočtu o 11,3 mld Kčs, tj.
o více než 20 %. Poněvadž celkové
výdaje státního rozpočtu se zvyšují
o 16,2 mld Kčs, znamená to, že jen na investiční
oblast je určeno 70 % tohoto přírůstku.
Přes toto zvýšení výdajů
na investice státní rozpočet současně
plně zabezpečuje růst neinvestičních
výdajů v sociální a kulturní
oblasti o 4,5 mld Kčs, tj. o 4,3 %.
Rozhodující význam pro finanční
zabezpečení rostoucích výdajů
státního rozpočtu má tvorba v hospodářských
organizacích a z ní vycházející
odvody do státního rozpočtu. Souhrn těchto
odvodů se podílí na celkových rozpočtových
příjmech více než 73 %, přičemž
přírůstek těchto odvodů o 13,4
mld Kčs tvoří více než 84 % přírůstku
celkových rozpočtových příjmů.
Úkoly, které jsme si stanovili v zisku a dalších
zdrojích, pokládáme za minimální.
V zájmu zabezpečení stále vyšších
potřeb společnosti, stejně jako v zájmu
upevnění finanční rovnováhy,
je žádoucí, aby na základě intenzívnějšího
využívání rezerv růstu efektivnosti
byla plánovaná tvorba zdrojů překračována
a při financování plánovaných
potřeb každá koruna hospodárně
využívána.
Proto bylo nutno omezit tempo růstu některých
výdajů ve státním rozpočtu
a vytvořit tak situaci, která by nutila vydávat
společenské prostředky hospodárněji.
Z toho důvodu například dochází
ke stagnaci, resp. k absolutnímu poklesu některých
druhů neinvestičních dotací poskytovaných
hospodářským organizacím.
K doplnění souhrnné charakteristiky návrhu
státního rozpočtu na rok 1977 dovolte mi
uvést ještě několik údajů
o základních finančních vztazích
v naší rozpočtové soustavě. Ústřední
místo v ní má státní rozpočet
čs. federace, a to jak z hlediska jeho objemu, tak integrační
funkce, kterou plní v rozpočtovém procesu.
Z celkových příjmů federálního
rozpočtu, které jsou na rok 1977 stanoveny ve výši
164,4 mld Kčs, je určeno na financování
federálně řízených orgánů
a organizací 73,3 mld Kčs a na dotace do státních
rozpočtů republik 90,9 mld Kčs, což
je o 4,9 % více než letos. Tyto dotace a dynamický
růst vlastních příjmů státních
rozpočtů republik (v souhrnu o více než
6 %) zabezpečují jejich vyrovnanost a umožňují
jim poskytnout dotace a subvence do rozpočtů národních
výborů ve výši 56,6 mld Kčs,
což je o 8,7 % více než v roce 1976. Objem výdajů
rozpočtů národních výborů
celostátně představuje částku
90,3 mld Kčs, v jejímž rámci bude uspokojena
převážná část celostátních
výdajů na školství, zdravotnictví,
kulturu, komunální a bytové hospodářství,
dopravu, bytovou výstavbu a další oblasti,
které významným způsobem spoluvytvářejí
vysoký standard životní úrovně
občanů a zabezpečují jeho další
růst.
Podle pravidel hmotné stimulace získají národní
výbory na základě místní iniciativy
další zdroje pro řešení potřeb
obcí a měst v rámci zvelebovacích
akcí. Plánované prostředky rozpočtů
národních výborů spolu s jejich doplňkovými
zdroji tak vytvářejí dobré finanční
předpoklady k úspěšnému plnění
volebních programů Národní fronty
již od počátku nového volebního
období.
Vážené soudružky a soudruzi, dovolte mi
několik slov k otázce, jak státní
rozpočet ovlivňuje růst efektivnosti v národním
hospodářství.
Dosažení dalšího růstu efektivnosti
národního hospodářství představuje
natolik komplexní úkol hospodářské
politiky, že jeho zvládnutí nezbytně
předpokládá zabezpečit také
komplexní a koordinovaný postup na všech úsecích
hospodářské činnosti, postavit tento
požadavek do čela úkolů soustavy národohospodářských
plánů a celého systému řízení.
V činnosti celé finanční soustavy,
státním rozpočtem, finančními
plány a finančně ekonomickými nástroji
je nutno prosazovat trvalý růst rentability, upevňování
hospodárnosti ve výrobní a nevýrobní
sféře, účinnější
využívání stále rostoucího
ekonomického potenciálu a podporovat realizaci věcných
záměrů plánu.
V růstu finančních zdrojů má
klíčovou úlohu tvorba zisku, který
má v roce 1977 dosáhnout částky 132,6
mld Kčs. Je to o 9 mld Kčs (tj. 7,3 %) více
než v roce 1976. Orientujeme celou řídící
sféru na to, aby tvroba zisku byla především
spojena s účinnějším bojem za
realizaci sjezdové strategické linie vysoké
efektivnosti a kvality veškeré práce. Od toho
je odvozen úkol, aby přírůstku zisku
bylo aspoň z jedné poloviny dosaženo snižováním
nákladů. Ve výrobních podnicích
i v řídící práci zatím
však splnění tohoto úkolu zůstáváme
dlužni. Konkrétně v průmyslu a ve stavebnictví
podíl snížení nákladů
na přírůstku zisku v roce 1975 činil
jen 34 %. Plánovaný úkol na tento rok - 47
% - je zajišťován zatím nedostatečně,
očekáváme jen 35 %.