Úterý 14. prosince 1976

Půjdeme v tomto směru cestou dalšího prohlubování soustavy plánovitého řízení národního hospodářství a využijeme podnětných myšlenek, které přinesl XXV. sjezd KSSS a XV. sjezd KSČ, i praktických zkušeností ostatních zemí socialistického společenství.

Změny metod plánování a řízení chceme důsledně spojovat s řešením věcných problémů hospodářského a sociálního rozvoje.

Za velmi aktuální považujeme zvýšení úlohy střednědobého plánu opřeného o propracovaný dlouhodobý výhled. Je to základní podmínka pro celkové lepší plánování a zvláště pro plánování, přípravu a realizaci investic, pro to, abychom z dlouhodobějších hledisek efektivně zabezpečovali inovace výrobních programů, zvyšování technické úrovně a zlepšování struktury výroby.

Klademe zejména velký důraz na větší provázanost plánu, a to jak zpřesněním bilancí, tak zaváděním a rozšiřováním gescí ve vybraných oborech nebo skupinách výrobků.

Rovněž kritéria, jimiž až dosud hodnotíme náročnost plánu a jeho plnění, neodpovídají současným potřebám. Globální ukazatele často zakrývají neplnění závažných společenských potřeb. I v tom připravujeme některé změny.

V oblasti zahraničního obchodu považujeme za nutné v nejbližší době posoudit některé náměty na zvýšení hmotné zainteresovanosti výrobních závodů na růstu efektivního vývozu. Současně připravujeme návrhy na zlepšení organizačních vazeb mezi výrobou a zahraničním obchodem.

Máme-li v nastávajícím období zvýšit efektivnost národního hospodářství, musíme prosazovat mnohem účinnější působení finančních a ekonomických nástrojů. To si vyžaduje podstatně zvýšit úroveň tvorby norem a normativů všeho druhu, jejich využívání v zájmu hospodárnosti, produktivity práce i objektivního srovnávání úrovně hospodaření a řídící práce v jednotlivých výrobních hospodářských jednotkách.

Dozrál čas, abychom v příštím období na základě zkušeností z uplynulých let dosáhli pokroku i v organizaci výrobní základny, která by lépe odpovídala dané i budoucí etapě a hlavně vytvářela předpoklady pro účinnější a hospodárnější řízení.

Jsme si dobře vědomi, že ani sebelepší plán a metodika nemohou nahradit konkrétní řízení, řízení lidí. Od vedoucích všech stupňů musíme vyžadovat, aby plně využívali své kompetence, odpovědnosti, aby rozhodovali kvalifikovaně, včas, z hlediska celospolečenských zájmů, aby důsledně zabezpečovali plnění přijatých rozhodnutí a uměli podněcovat iniciativu pracujících.

Soudružky a soudruzi poslanci, velký rozsah úkolů, které řešíme v tomto období, vyžaduje i nadále cílevědomě posilovat a zdokonalovat náš socialistický stát ve všech oblastech jeho působení.

Naše dosavadní i příští úspěchy by byly nemyslitelné bez činorodé iniciativy občanů, jejich uvědomělého přístupu k uskutečňování celospolečenských úkolů, bez jejich široké účasti na rozhodování o věcech veřejných na řízení a správě státu. Chceme pro to vytvářet všechny podmínky a usilovat o prohlubování socialistické demokracie, která umožňuje plné uplatnění a další rozvoj tvořivých sil našich pracujících.

Různorodé formy jejich účasti na řízení se budou i dále zdokonalovat. Přitom chceme odstraňovat jakékoli projevy formálnosti a důsledně zajišťovat, aby lidé mohli uplatnit své názory a svou iniciativu ve všech oblastech, ve veškeré práci. Zde mají významné místo i společenské organizace Národní fronty, zejména Revoluční odborové hnutí a Socialistický svaz mládeže.

Na dosavadních výsledcích naší společné práce se nesporně velkou měrou podílejí národní výbory, každodenně naplňující základní článek naší ústavy, že lid je u nás zdrojem veškeré státní moci.

V uplynulém volebním období zvládly mnoho úkolů, často mimořádně náročných. Splněné volební programy Národní fronty a akce na zvelebení měst a vesnic přinesly naší společnosti velké hodnoty. V celém státě není prakticky obce, kde by se za předchozích pět let nezměnilo něco k lepšímu. Je to i výsledek dobrovolné práce našich občanů, průkazné svědectví o jejich uvědomělém vztahu k veřejným záležitostem.

Volební programy Národní fronty pro nynější pětiletí jsou náročnější v tom, že komplexněji řeší problémy výstavby veřejně prospěšných zařízení. zlepšování životního a pracovního prostředí a zahrnují v širší a hlubší míře i oblast kulturní a ideově výchovné činnosti.

Národní výbory odpovídají za rozvoj svých územních celků a mají na starosti značnou část hospodářství. Na nich bude v rozhodující míře záviset, jak splníme zejména tu část Směrnic strany o hospodářském a sociálním rozvoji, která je spojena s každodenním uspokojováním potřeb pracujících. V popředí jejich zvláštní pozornosti musí proto být zejména soustavné zlepšování služeb. Na jejich rozsahu, kvalitě, spolehlivém každodenním provozu ve značné míře závisí spokojenost našich občanů i možnost účelněji využívat volného času k rodinnému životu, regeneraci tělesných i duševních sil k sebevzdělání i společenské angažovanosti.

Nově zvolené a ustavené národní výbory aktivně přistupují k plnění svých volebních programů. Jejich komise i široký aktiv a zvláště aparát národních výborů si musí být stále vědomy, že jsou zde pro lidi, pro to, aby pružně a ochotně vyřizovaly jejich záležitosti a pomáhaly řešit v rámci daných zákonů a možností i těžkosti a obtíže denního lidského života.

Pro další zlepšení práce národních výborů je nezbytné zdokonalovat činnost všech ústředních orgánů státní správy a zvyšovat v tomto směru zvláště odpovědnost ministerstev. Zároveň chceme soustavně rozšiřovat aktivní účast národních výborů na řešení problémů přesahujících jejich odpovědnost a kompetenci, to znamená na přípravě celostátních zákonů a závažných opatření, na jejich širokém projednávání s občanskou veřejností.

Uplynulé období potvrdilo životnost a prospěšnost federativního uspořádání ČSSR. Federativní uspořádání pomáhá upevňovat bratrské vztahy našich národů, Čechů a Slováků i ostatních národností, Maďarů, Ukrajinců, Poláků a Němců a posiluje jednotu celé naší socialistické společnosti.

V úzké součinnosti s vládami obou republik budeme i nadále uskutečňovat jednotnou státní politiku, rozvíjet československou státnost v duchu federativního uspořádání, všestranně zdokonalovat a optimálně využívat možností daného státoprávního uspořádání.

Federální vláda i vlády ČSR a SSR mají před sebou velké úkoly a velkou odpovědnost. Vedle zvládání problémů denního života stále více vystupuje do popředí potřeba kvalifikované, koncepční práce, řešení úkolů s dlouhodobým výhledem, ve všech vazbách a souvislostech. Členové vlád a jejich aparát musí v rámci dané odpovědnosti kvalifikovaně rozhodovat a zvláště pak účinně kontrolovat, jak se vládní rozhodnutí uvádějí v život. Zdokonalovat styl řídící práce zvláště na úrovni vlád, a opírat se o důkladnou znalost problémů i situace v místech - to je požadavek, který před nás velice naléhavě postavil XV. sjezd KSČ a který se v celé šíři především dotýká nás, státního a hospodářského aparátu.

Naplňování závěrů XV. sjezdu Komunistické strany Československa je úzce spjato se zkvalitňováním právního řádu, s upevňováním socialistické zákonnosti.

V úzké součinnosti s orgány Federálního shromáždění budeme dbát o to, aby připravované zákonné úpravy aktivně napomáhaly hladkému chodu celého státního mechanismu a našeho společenského života vůbec.

V hospodářskoprávní oblasti budeme usilovat o to, aby právní úpravy - od zákonů až po všeobecně závazné právní normy nižšího typu - účinně přispívaly ke zvyšování efektivnosti a kvality práce ve všech odvětvích národního hospodářství, ve výrobní i nevýrobní oblasti. Stojí před námi úkol plynule řešit právní problémy vyplývající z účasti Československa na mezinárodní socialistické ekonomické integraci.

Závažným úkolem je příprava koncepce dalšího rozvoje právního řádu, která se musí opírat o důkladnou analýzu jednotlivých úseků.

Vláda bude i nadále rozhodně prosazovat socialistickou zákonnost, důsledné dodržování právního řádu a státní disciplíny. Spolu s celkovým posilováním právních jistot pracujících, jejich práv, ale zároveň i povinností i pravidel socialistického soužití chceme uskutečnit postupně některá opatření proti záporným jevům, které jsou právem kritizovány naší občanskou veřejností a které bohužel dosud přetrvávají v naší společnosti, a to zejména v hospodářské oblasti.

Odpovědnost za celospolečensky koordinovaný postup a za výsledky v boji proti trestné činnosti mají orgány prokuratury, soudů a Sboru národní bezpečnosti. V této oblasti půjde o zdokonalování práce všech orgánů trestního řízení, o včasné odhalování trestné činnosti a spravedlivý postih jejích pachatelů i účinnější předcházení kriminalitě, zvláště u mladých lidí. Musíme rovněž účinněji chránit společenské bohatství před požáry a provozními haváriemi, které národnímu hospodářství a ve svých důsledcích nám všem působí nesmírně veliké a vážné škody.

Za neméně důležitý požadavek považujeme respektování a dodržování zákonů všemi státními orgány a každým z nás. Proto jsou připravena opatření, která mají zvýšit úroveň právní výchovy a propagandy a pozitivně se projevit ve všech oblastech života naší společnosti.

Stejně jako v uplynulém období bude federální vláda pokračovat v zajišťování spolehlivé obrany země, ochrany socialistických vymožeností a všestranné připravenosti Československé lidové armády.

Máme pro to příznivé podmínky jak v materiální sféře a v růstu socialistického uvědomění našich občanů, tak i v bratrských spojeneckých svazcích se Sovětským svazem a s ostatními členskými státy Varšavské smlouvy. Chceme je dále upevňovat jako spolehlivý základ naší branné síly, záruku socialistického vývoje, svobody a státní nezávislosti ČSSR.

Soudružky a soudruzi poslanci, jsme v období, kdy náš společenský život je stále více ovlivňován požadavky i možnostmi, které s sebou přináší vědeckotechnická revoluce. Do popředí stále více vystupuje význam a úloha subjektivního činitele - člověka vysoce vzdělaného, kulturního uvědomělého tvůrce všech materiálních a duchovních hodnot.

Proto považujeme za nezbytné stále intenzívněji rozvíjet ideově výchovnou a kulturní funkci socialistického státu. V oblasti školství bude federální vláda v úzké součinnosti s vládami národních republik především usilovat o postupnou realizaci projektu dalšího zdokonalování výchovně vzdělávací soustavy. Je to dlouhodobý program, jehož hlavním cílem je přechod převážné většiny mládeže k úplnému střednímu vzdělání, modernizace obsahu a metod výuky a prohloubení výchovného procesu na všech stupních a typech škol.

Zvláštní pozornost si vyžádá zkvalitňování přípravy mládeže na dělnická povolání. Postupně vybudujeme síť středních odborných učilišť, která budou poskytovat ve dvouletých a tříletých učebních oborech dělnické mládeži střední vzdělání, přičemž v navazujících dvou až tříletých studijních směrech a ve čtyřletých učebních oborech bude moci získat úplné střední vzdělání s maturitou.

Na vysokých školách půjde hlavně o dokončení obsahové přestavby a vypracování nové nomenklatury studijních oborů. Usilujeme o to, aby profil absolventů lépe odpovídal měnícím se potřebám našeho národního hospodářství i ostatních oblastí společenského života.

Ve sféře kulturní politiky spatřuje federální vláda své poslání především v koordinaci jednotlivých nástrojů organizování a ovlivňování kulturní činnosti, ve vytváření podmínek k tomu, aby kultura stále více prostupovala životem a prací lidí, aby pomáhala formovat socialistické vědomí a způsob života celé společnosti. Chceme proto i nadále podporovat především takové umění, takovou kulturu, která pravdivě a umělecky působivě mluví k naléhavým otázkám současného života, umění, jež zobrazuje život a práci našeho lidu. Je to rozsáhlé pole působnosti, v němž může nalézt své místo každý čestný umělec a kulturní pracovník, který se chce aktivně podílet na socialistické výstavbě v naší krásné zemi.

Významné místo v našem životě mají sdělovací prostředky, jež rozsahem a masovostí svého působení sehrávají důležitou úlohu v pozitivním vlivu na rozvoj společnosti, ekonomiky, vědy a kultury, stejně jako na poli výchovy a všestranného zvyšování ideové, mravní a kulturní úrovně našeho lidu. V jejich každodenní činnosti se musí promítnout i naše stanoviska k zápasu revolučních sil za věc socialismu, pokroku a míru tak, aby byla ve světě dostatečně známa, aby i pro ostatní svět přesvědčivě dokumentovala přednosti socialistického zřízení, základní principy československé vnitřní i zahraniční politiky.

Pro tuto náročnou práci tisku, rozhlasu a televize i filmu chceme i nadále vytvářet dobré materiálně technické podmínky, a to jak v oblasti polygrafického průmyslu, tak i v náročné sféře výkonné spojovací techniky - využívat družicových spojů, modernizovat stávající zařízení a další výstavbu rozhlasové a televizní sítě, zkvalitňovat příjem programu v obou národních republikách, ve všech oblastech našeho státu.

Soudružky a soudruzi poslanci, zásadní význam pro pokojný vývoj naší společnosti má skutečnost, že Československo je pevnou součástí socialistického společenství, že svým dílem přispívá ke koordinovanému úsilí bratrských zemí v jejich zápase za mír, demokracii a socialismus.

XV. sjezd Komunistické strany Československa vytyčil pro naši zahraniční politiku jasnou linii. Jejím úhelným kamenem je důsledné upevňování spojenectví, spolupráce a přátelství se Svazem sovětských socialistických republik a ostatními socialistickými zeměmi. Takový je životní zájem našeho lidu, taková je naše historická zkušenost i naše denní zahraničně politická praxe a taková bude i naše dílčí orientace v budoucnosti.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP