Půjdeme v tomto směru cestou dalšího
prohlubování soustavy plánovitého
řízení národního hospodářství
a využijeme podnětných myšlenek, které
přinesl XXV. sjezd KSSS a XV. sjezd KSČ, i praktických
zkušeností ostatních zemí socialistického
společenství.
Změny metod plánování a řízení
chceme důsledně spojovat s řešením
věcných problémů hospodářského
a sociálního rozvoje.
Za velmi aktuální považujeme zvýšení
úlohy střednědobého plánu opřeného
o propracovaný dlouhodobý výhled. Je to základní
podmínka pro celkové lepší plánování
a zvláště pro plánování,
přípravu a realizaci investic, pro to, abychom z
dlouhodobějších hledisek efektivně zabezpečovali
inovace výrobních programů, zvyšování
technické úrovně a zlepšování
struktury výroby.
Klademe zejména velký důraz na větší
provázanost plánu, a to jak zpřesněním
bilancí, tak zaváděním a rozšiřováním
gescí ve vybraných oborech nebo skupinách
výrobků.
Rovněž kritéria, jimiž až dosud hodnotíme
náročnost plánu a jeho plnění,
neodpovídají současným potřebám.
Globální ukazatele často zakrývají
neplnění závažných společenských
potřeb. I v tom připravujeme některé
změny.
V oblasti zahraničního obchodu považujeme za
nutné v nejbližší době posoudit
některé náměty na zvýšení
hmotné zainteresovanosti výrobních závodů
na růstu efektivního vývozu. Současně
připravujeme návrhy na zlepšení organizačních
vazeb mezi výrobou a zahraničním obchodem.
Máme-li v nastávajícím období
zvýšit efektivnost národního hospodářství,
musíme prosazovat mnohem účinnější
působení finančních a ekonomických
nástrojů. To si vyžaduje podstatně zvýšit
úroveň tvorby norem a normativů všeho
druhu, jejich využívání v zájmu
hospodárnosti, produktivity práce i objektivního
srovnávání úrovně hospodaření
a řídící práce v jednotlivých
výrobních hospodářských jednotkách.
Dozrál čas, abychom v příštím
období na základě zkušeností
z uplynulých let dosáhli pokroku i v organizaci
výrobní základny, která by lépe
odpovídala dané i budoucí etapě a
hlavně vytvářela předpoklady pro účinnější
a hospodárnější řízení.
Jsme si dobře vědomi, že ani sebelepší
plán a metodika nemohou nahradit konkrétní
řízení, řízení lidí.
Od vedoucích všech stupňů musíme
vyžadovat, aby plně využívali své
kompetence, odpovědnosti, aby rozhodovali kvalifikovaně,
včas, z hlediska celospolečenských zájmů,
aby důsledně zabezpečovali plnění
přijatých rozhodnutí a uměli podněcovat
iniciativu pracujících.
Soudružky a soudruzi poslanci, velký rozsah úkolů,
které řešíme v tomto období,
vyžaduje i nadále cílevědomě
posilovat a zdokonalovat náš socialistický
stát ve všech oblastech jeho působení.
Naše dosavadní i příští
úspěchy by byly nemyslitelné bez činorodé
iniciativy občanů, jejich uvědomělého
přístupu k uskutečňování
celospolečenských úkolů, bez jejich
široké účasti na rozhodování
o věcech veřejných na řízení
a správě státu. Chceme pro to vytvářet
všechny podmínky a usilovat o prohlubování
socialistické demokracie, která umožňuje
plné uplatnění a další rozvoj
tvořivých sil našich pracujících.
Různorodé formy jejich účasti na řízení
se budou i dále zdokonalovat. Přitom chceme odstraňovat
jakékoli projevy formálnosti a důsledně
zajišťovat, aby lidé mohli uplatnit své
názory a svou iniciativu ve všech oblastech, ve veškeré
práci. Zde mají významné místo
i společenské organizace Národní fronty,
zejména Revoluční odborové hnutí
a Socialistický svaz mládeže.
Na dosavadních výsledcích naší
společné práce se nesporně velkou
měrou podílejí národní výbory,
každodenně naplňující základní
článek naší ústavy, že lid
je u nás zdrojem veškeré státní
moci.
V uplynulém volebním období zvládly
mnoho úkolů, často mimořádně
náročných. Splněné volební
programy Národní fronty a akce na zvelebení
měst a vesnic přinesly naší společnosti
velké hodnoty. V celém státě není
prakticky obce, kde by se za předchozích pět
let nezměnilo něco k lepšímu. Je to
i výsledek dobrovolné práce našich občanů,
průkazné svědectví o jejich uvědomělém
vztahu k veřejným záležitostem.
Volební programy Národní fronty pro nynější
pětiletí jsou náročnější
v tom, že komplexněji řeší problémy
výstavby veřejně prospěšných
zařízení. zlepšování životního
a pracovního prostředí a zahrnují
v širší a hlubší míře
i oblast kulturní a ideově výchovné
činnosti.
Národní výbory odpovídají za
rozvoj svých územních celků a mají
na starosti značnou část hospodářství.
Na nich bude v rozhodující míře záviset,
jak splníme zejména tu část Směrnic
strany o hospodářském a sociálním
rozvoji, která je spojena s každodenním uspokojováním
potřeb pracujících. V popředí
jejich zvláštní pozornosti musí proto
být zejména soustavné zlepšování
služeb. Na jejich rozsahu, kvalitě, spolehlivém
každodenním provozu ve značné míře
závisí spokojenost našich občanů
i možnost účelněji využívat
volného času k rodinnému životu, regeneraci
tělesných i duševních sil k sebevzdělání
i společenské angažovanosti.
Nově zvolené a ustavené národní
výbory aktivně přistupují k plnění
svých volebních programů. Jejich komise i
široký aktiv a zvláště aparát
národních výborů si musí být
stále vědomy, že jsou zde pro lidi, pro to,
aby pružně a ochotně vyřizovaly jejich
záležitosti a pomáhaly řešit v
rámci daných zákonů a možností
i těžkosti a obtíže denního lidského
života.
Pro další zlepšení práce národních
výborů je nezbytné zdokonalovat činnost
všech ústředních orgánů
státní správy a zvyšovat v tomto směru
zvláště odpovědnost ministerstev. Zároveň
chceme soustavně rozšiřovat aktivní
účast národních výborů
na řešení problémů přesahujících
jejich odpovědnost a kompetenci, to znamená na přípravě
celostátních zákonů a závažných
opatření, na jejich širokém projednávání
s občanskou veřejností.
Uplynulé období potvrdilo životnost a prospěšnost
federativního uspořádání ČSSR.
Federativní uspořádání pomáhá
upevňovat bratrské vztahy našich národů,
Čechů a Slováků i ostatních
národností, Maďarů, Ukrajinců,
Poláků a Němců a posiluje jednotu
celé naší socialistické společnosti.
V úzké součinnosti s vládami obou
republik budeme i nadále uskutečňovat jednotnou
státní politiku, rozvíjet československou
státnost v duchu federativního uspořádání,
všestranně zdokonalovat a optimálně
využívat možností daného státoprávního
uspořádání.
Federální vláda i vlády ČSR
a SSR mají před sebou velké úkoly
a velkou odpovědnost. Vedle zvládání
problémů denního života stále
více vystupuje do popředí potřeba
kvalifikované, koncepční práce, řešení
úkolů s dlouhodobým výhledem, ve všech
vazbách a souvislostech. Členové vlád
a jejich aparát musí v rámci dané
odpovědnosti kvalifikovaně rozhodovat a zvláště
pak účinně kontrolovat, jak se vládní
rozhodnutí uvádějí v život. Zdokonalovat
styl řídící práce zvláště
na úrovni vlád, a opírat se o důkladnou
znalost problémů i situace v místech - to
je požadavek, který před nás velice
naléhavě postavil XV. sjezd KSČ a který
se v celé šíři především
dotýká nás, státního a hospodářského
aparátu.
Naplňování závěrů XV.
sjezdu Komunistické strany Československa je úzce
spjato se zkvalitňováním právního
řádu, s upevňováním socialistické
zákonnosti.
V úzké součinnosti s orgány Federálního
shromáždění budeme dbát o to,
aby připravované zákonné úpravy
aktivně napomáhaly hladkému chodu celého
státního mechanismu a našeho společenského
života vůbec.
V hospodářskoprávní oblasti budeme
usilovat o to, aby právní úpravy - od zákonů
až po všeobecně závazné právní
normy nižšího typu - účinně
přispívaly ke zvyšování efektivnosti
a kvality práce ve všech odvětvích národního
hospodářství, ve výrobní i
nevýrobní oblasti. Stojí před námi
úkol plynule řešit právní problémy
vyplývající z účasti Československa
na mezinárodní socialistické ekonomické
integraci.
Závažným úkolem je příprava
koncepce dalšího rozvoje právního řádu,
která se musí opírat o důkladnou analýzu
jednotlivých úseků.
Vláda bude i nadále rozhodně prosazovat socialistickou
zákonnost, důsledné dodržování
právního řádu a státní
disciplíny. Spolu s celkovým posilováním
právních jistot pracujících, jejich
práv, ale zároveň i povinností i pravidel
socialistického soužití chceme uskutečnit
postupně některá opatření proti
záporným jevům, které jsou právem
kritizovány naší občanskou veřejností
a které bohužel dosud přetrvávají
v naší společnosti, a to zejména v hospodářské
oblasti.
Odpovědnost za celospolečensky koordinovaný
postup a za výsledky v boji proti trestné činnosti
mají orgány prokuratury, soudů a Sboru národní
bezpečnosti. V této oblasti půjde o zdokonalování
práce všech orgánů trestního
řízení, o včasné odhalování
trestné činnosti a spravedlivý postih jejích
pachatelů i účinnější
předcházení kriminalitě, zvláště
u mladých lidí. Musíme rovněž
účinněji chránit společenské
bohatství před požáry a provozními
haváriemi, které národnímu hospodářství
a ve svých důsledcích nám všem
působí nesmírně veliké a vážné
škody.
Za neméně důležitý požadavek
považujeme respektování a dodržování
zákonů všemi státními orgány
a každým z nás. Proto jsou připravena
opatření, která mají zvýšit
úroveň právní výchovy a propagandy
a pozitivně se projevit ve všech oblastech života
naší společnosti.
Stejně jako v uplynulém období bude federální
vláda pokračovat v zajišťování
spolehlivé obrany země, ochrany socialistických
vymožeností a všestranné připravenosti
Československé lidové armády.
Máme pro to příznivé podmínky
jak v materiální sféře a v růstu
socialistického uvědomění našich
občanů, tak i v bratrských spojeneckých
svazcích se Sovětským svazem a s ostatními
členskými státy Varšavské smlouvy.
Chceme je dále upevňovat jako spolehlivý
základ naší branné síly, záruku
socialistického vývoje, svobody a státní
nezávislosti ČSSR.
Soudružky a soudruzi poslanci, jsme v období, kdy
náš společenský život je stále
více ovlivňován požadavky i možnostmi,
které s sebou přináší vědeckotechnická
revoluce. Do popředí stále více vystupuje
význam a úloha subjektivního činitele
- člověka vysoce vzdělaného, kulturního
uvědomělého tvůrce všech materiálních
a duchovních hodnot.
Proto považujeme za nezbytné stále intenzívněji
rozvíjet ideově výchovnou a kulturní
funkci socialistického státu. V oblasti školství
bude federální vláda v úzké
součinnosti s vládami národních republik
především usilovat o postupnou realizaci projektu
dalšího zdokonalování výchovně
vzdělávací soustavy. Je to dlouhodobý
program, jehož hlavním cílem je přechod
převážné většiny mládeže
k úplnému střednímu vzdělání,
modernizace obsahu a metod výuky a prohloubení výchovného
procesu na všech stupních a typech škol.
Zvláštní pozornost si vyžádá
zkvalitňování přípravy mládeže
na dělnická povolání. Postupně
vybudujeme síť středních odborných
učilišť, která budou poskytovat ve dvouletých
a tříletých učebních oborech
dělnické mládeži střední
vzdělání, přičemž v navazujících
dvou až tříletých studijních
směrech a ve čtyřletých učebních
oborech bude moci získat úplné střední
vzdělání s maturitou.
Na vysokých školách půjde hlavně
o dokončení obsahové přestavby a vypracování
nové nomenklatury studijních oborů. Usilujeme
o to, aby profil absolventů lépe odpovídal
měnícím se potřebám našeho
národního hospodářství i ostatních
oblastí společenského života.
Ve sféře kulturní politiky spatřuje
federální vláda své poslání
především v koordinaci jednotlivých
nástrojů organizování a ovlivňování
kulturní činnosti, ve vytváření
podmínek k tomu, aby kultura stále více prostupovala
životem a prací lidí, aby pomáhala formovat
socialistické vědomí a způsob života
celé společnosti. Chceme proto i nadále podporovat
především takové umění,
takovou kulturu, která pravdivě a umělecky
působivě mluví k naléhavým
otázkám současného života, umění,
jež zobrazuje život a práci našeho lidu.
Je to rozsáhlé pole působnosti, v němž
může nalézt své místo každý
čestný umělec a kulturní pracovník,
který se chce aktivně podílet na socialistické
výstavbě v naší krásné
zemi.
Významné místo v našem životě
mají sdělovací prostředky, jež
rozsahem a masovostí svého působení
sehrávají důležitou úlohu v pozitivním
vlivu na rozvoj společnosti, ekonomiky, vědy a kultury,
stejně jako na poli výchovy a všestranného
zvyšování ideové, mravní a kulturní
úrovně našeho lidu. V jejich každodenní
činnosti se musí promítnout i naše stanoviska
k zápasu revolučních sil za věc socialismu,
pokroku a míru tak, aby byla ve světě dostatečně
známa, aby i pro ostatní svět přesvědčivě
dokumentovala přednosti socialistického zřízení,
základní principy československé vnitřní
i zahraniční politiky.
Pro tuto náročnou práci tisku, rozhlasu a
televize i filmu chceme i nadále vytvářet
dobré materiálně technické podmínky,
a to jak v oblasti polygrafického průmyslu, tak
i v náročné sféře výkonné
spojovací techniky - využívat družicových
spojů, modernizovat stávající zařízení
a další výstavbu rozhlasové a televizní
sítě, zkvalitňovat příjem programu
v obou národních republikách, ve všech
oblastech našeho státu.
Soudružky a soudruzi poslanci, zásadní význam
pro pokojný vývoj naší společnosti
má skutečnost, že Československo je
pevnou součástí socialistického společenství,
že svým dílem přispívá
ke koordinovanému úsilí bratrských
zemí v jejich zápase za mír, demokracii a
socialismus.
XV. sjezd Komunistické strany Československa vytyčil
pro naši zahraniční politiku jasnou linii.
Jejím úhelným kamenem je důsledné
upevňování spojenectví, spolupráce
a přátelství se Svazem sovětských
socialistických republik a ostatními socialistickými
zeměmi. Takový je životní zájem
našeho lidu, taková je naše historická
zkušenost i naše denní zahraničně
politická praxe a taková bude i naše dílčí
orientace v budoucnosti.