Předsedající místopředseda
SL R. Nejezchleb: Ďakujem poslancovi Protivovi. Slovo
má poslanec Grégr.
Poslanec M. Grégr: Vážený soudruhu
předsedo, vážené soudružky poslankyně,
vážení soudruzi poslanci, vážení
hosté, v posledních letech se stále naléhavěji
požaduje zdokonalování právního
řádu, a to i na úseku řízení
našeho národního hospodářství.
Těmito otázkami se zabývají ústavně
právní výbory Sněmovny lidu a Sněmovny
národů. Výsledky jejich jednání
v řadě případů přispěly
ke zlepšení práce na úseku hospodářských
vztahů. Byly postaveny do popředí pozornosti
všech hospodářských pracovníků
také při realizaci závěrů XV.
sjezdu KSČ. Na tomto úseku hrají důležitou
úlohu právní útvary socialistických
organizací, zdokonalováním jejichž činnosti
možno přispívat nejen k účinnějšímu
prosazování politických a celospolečenských
zájmů, ale i k úspěšnému
plnění plánu a k růstu efektivnosti
našeho národního hospodářství.
Tato tendence má svůj odraz v řadě
stranických a vládních dokumentů,
mezi nimiž zaujímá důležité
místo usnesení vlády ČSSR č.
284 z roku 1973 a obdobné akty národních
vlád, jimiž byly schváleny Zásady o
organizaci, postavení a úkolech právních
útvarů státních hospodářských
organizací.
Uvedená usnesení znamenají významný
krok k upevňování socialistické zákonnosti
v hospodářských organizacích a k posílení
postavení a zvýšení odpovědnosti
jejich právních útvarů. Zásady
založily systém regulace činnosti hospodářských
právníků, jejich metodického řízení
nadřízenými ústředními
orgány a koordinaci tohoto řízení
ústředními orgány federální
a národních arbitráží.
Od vydání zmíněných vládních
usnesení je soustavně ověřována
účinnost Zásad orgány Státní
arbitráže a některými dalšími
ústředními orgány formou globálních
i dílčích průzkumů a o výsledcích
jsou podávány informace příslušným
orgánům strany, orgánům státní
správy i našemu Federálnímu shromáždění.
Například červnu 1975 byla na pořadu
32. schůze ústavně právního
výboru Sněmovny lidu zpráva hlavního
arbitra ČSSR o plnění Zásad citovaného
usnesení vlády ČSSR č. 284/1973, kdy
po projednání zprávy bylo možno konstatovat,
že úkoly uložené ministrům a vedoucím
ústředních orgánů jsou postupně
realizovány a lepšího plnění
bude možno dosáhnout po zlepšení personálního
vybavení právních útvarů podniků.
Závěry schůze ústavně právního
výboru byly tehdy doplněny o výsledky poznatků
našich poslanců z provedených průzkumů.
V návaznosti na ně zorganizovali jsme v květnu
a červnu letošního roku v souvislosti
s přípravou schůze Sněmovny lidu
o klíčové úloze hutnictví a
strojírenství další průzkumy,
a to v Nové huti Klementa Gottwalda, Třineckých
železárnách a TOS Trenčín.
Poznatky průzkumu v těchto organizacích,
i když nemohou být považovány za reprezentativní,
ukázaly, že úprava postavení a poslání
právních útvarů, jak je vymezena Zásadami,
vytvořila žádoucí základnu pro
zlepšení podmínek práce hospodářských
právníků a že byl určen správný
směr jejich činnosti v zájmu prosazování
socialistické zákonnosti a efektivního rozvoje
podniků. To vše je patrno z posuzovaných organizačních,
personálních, kompetenčních otázek
i ze zjištěných výsledků práce
právních útvarů podniků v Ostravě,
Třinci a Trenčíně. Můžeme
říci, že jsme zde seznali dobrou organizaci
práce a mimořádnou aktivitu zejména
na úseku právní prevence. Pracovníci
právních útvarů se zúčastňují
nejdůležitějších jednání
organizace a jejich rukama procházejí všechny
významné dokumenty právního charakteru
dříve, než jsou schváleny vedením.
Tak se správně využívá právníků
nejen k odstraňování důsledků
závad v činnosti podniku v arbitrážním
a soudním řízení, ale pracovníci
právních útvarů mohou účinně
provádět právní prevenci již
v období příprav o problémech podniků
a spolupracují s ostatními organizačními
útvary podniku, jimž účinně pomáhají
při plnění jejich úkolů. Tím
se právním útvarům umožňuje
fundované vedení sporů nebo řešení
nesnází, do kterých se podnik dostal. Významné
je, že proti dřívějšímu
chápání práce podnikového právníka
jako advokáta organizace, jsou v těchto podnicích
zpravidla jejich právníci organizátory a
hlavními nositeli úkolů prevence v oblasti
práva ve všech úsecích řídící
činnosti. Těžiště práce
je přenášeno do předcházení
nezákonnostem, zabraňování vzniku
zbytečných sporů, ztrát a škod.
Takový kurs angažovanosti zejména mladých
hospodářských právníků,
výrazně nastoupený po vydání
Zásad usnesení vlády ČSSR č.
284/1973, je třeba vítat a poskytnout i z naší
strany jeho rozvíjení plnou podporu. Informace,
které máme z nadřízených strojírenských
resortů, ze Státní arbitráže
ČSSR potvrzují, že tyto dobré příklady
vybraných podniků nejsou ojedinělé.
Lze je hodnotit jako pozitivní výsledek metodického
řízení právních útvarů
a jeho koordinace Státní arbitráží
ČSSR.
Při průzkumu jsme si všímali rovněž
toho, jakým způsobem nadřízená
ministerstva, tj. federální ministerstvo hutnictví
a těžkého strojírenství a federální
ministerstvo všeobecného strojírenství
plní ustanovení bodu 11 Zásad, podle něhož
právní útvary nadřízených
ministerstev metodicky řídí právní
útvary na podnicích a vykonávají nad
nimi dozor. Přitom jsme zjistili, že uvedená
ministerstva uložené úkoly plní. Tak
federální ministerstvo hutnictví a těžkého
strojírenství zajišťuje metodické
řízení právních útvarů
organizací resortu v souladu se Zásadami na všech
stupních řízení, a to pravidelnými
poradami, instruktážemi k nově vydaným
předpisům a prověrkami činnosti právních
útvarů v podřízených organizacích.
Ke sjednocení forem i obsahu metodického řízení
vydalo ministerstvo v roce 1975 metodické pokyny k činnosti
právních útvarů organizací
resortu hutnictví a těžkého strojírenství.
Tyto pokyny blíže rozpracovávají úkoly
právních útvarů generálních
ředitelství, organizací v rámci výrobně
hospodářských jednotek i organizací
přímo řízených ministerstvem.
Zvláštní pozornost je v těchto pokynech
věnována plánům právní
prevence sestavovaným pro každý rok, jakož
i jejich vyhodnocování. Obdobně postupuje
i federální ministerstvo všeobecného
strojírenství. Z uvedeného vyplývá,
že obě ministerstva plní úkoly uložené
Zásadami.
Při průzkumu právní služby v
podnicích jsme se zabývali též otázkami
vyplývajícími z dodavatelskoodběratelských
vztahů, které jsou právem v popředí
naší pozornosti. Jejich průběh, jak
známo, vykazuje celou řadu nedostatků, které
znesnadňují chod naší ekonomiky. Hledání
příčin těchto nedostatků je
obzvlášť složité. Právě
zde často dochází k vzájemnému
prolínání objektivních tendencí
se subjektivními nedostatky. Tyto skutečnosti lze
snadno dokázat: prakticky každá organizace
"hovoří" jinak jako odběratel a
jinak jako dodavatel. Situaci komplikuje i skutečnost,
že mnohé potíže vyplývají
z nedostatku v řídící činnosti,
přičemž zpravidla stupeň hospodářského
řízení, který nedostatek zapříčinil,
nebo nebyl s to ho včas vyřešit, má
tendenci zaclonit tuto skutečnost. Je třeba uvést,
že nedostatky v tomto směru se objevují u středního
článku řízení.
Zmíněná problematika plně dopadá
i na zkoumání otázky, jak se v praxi osvědčuje
vyhláška č. 33/1975 Sb., o projednávání
dodavatelskoodběratelských vztahů v plánovacím
procesu. Provedené průzkumy a rozbory nasvědčují
tomu, že účinnost tohoto předpisu se
v hospodářské praxi dosud neprojevuje na
žádoucí výši. Proto se musíme
ptát, zda příčiny tohoto jevu tkví
v úpravě obsažené v této vyhlášce,
či jsou-li mimo ní. Pracovníci z podniku
zpravidla poukazují především na to,
že nadřízené orgány často
neřeší rozpory, které jsou jim přikázány
postupem podle této vyhlášky, a to buď
vůbec anebo včas.
Příčin, které zeslabují účinnost
vyhlášky č. 33/1975 Sb. je však více.
Poukažme především na některé
subjektivní faktory, jako je např. nedisciplinovanost,
porušování plánovací a smluvní
kázně, dávání přednosti
úzkým podnikovým či jiným obdobným
zájmům před zájmy celospolečenskými,
neznalost předpisů apod. Bez překonání
těchto subjektivních nedostatků nelze dosáhnout
toho, aby jakékoliv systémové opatření
mohlo plně působit. Na daném úseku
se však ukazuje, že je žádoucí -
kromě některých dalších opatření
- především dosáhnout zvýšení
úrovně plánu v řízení
hmotných vztahů ucelenou a vzájemně
propojenou soustavou bilancí, jak o tom výstižně
píše v Hospodářských novinách
z 30. září t. r. s. Martinka, místopředseda
vlády Slovenské socialistické republiky a
předseda Slovenské plánovací komise.
Zjednodušeně to lze vyjádřit i tak,
že v plánovacím procesu je třeba učinit
některá opatření k jeho zdokonalení
na linii vertikální a tím i vytvořit
podmínky pro to, aby se zvýšila účinnost
projednávání dodavatelskoodběratelských
vztahů, které probíhají po linii horizontální.
Propojení obou těchto linií v plánovacím
procesu, pokud jde o řízení hmotných
vztahů, jakož i jejich správné "vyvážení",
je obzvláště důležité. Rozhodující
je samozřejmě řízení hmotných
vztahů po linii vertikální; vážnou
chybou by však bylo na tomto úseku jakékoli
podceňování významu linie horizontální
a tedy i úpravy projednávání dodavatelskoodběratelských
vztahů, resp. jakékoli stavění postupů
po obou těchto liniích "proti sobě".
Dosud provedené průzkumy ukazují, že
právě z těchto hledisek je třeba postupovat
k vyhlášce č. 33, resp. k problematice dalšího
posilování účinností projednávání
dodavatelskoodběratelských vztahů a promítání
jejich závěrů do hospodářských
smluv. S tím souvisí i otázka dalšího
zvyšování účinnosti hospodářských
smluv, jako součásti plánovacího procesu
a zkoumání možnosti jejich budoucího
využívání jako kritéria pro posuzování,
jak ta která organizace zabezpečuje jako dodavatel
uspokojování celospolečenských zájmů.
Na závěr považuji za vhodné učinit
poznámku k problematice právní prevence v
ekonomické oblasti. V připravované jednotné
celostátní koncepci koordinace metodického
řízení právních útvarů
Státní arbitráží ČSSR
v ekonomické oblasti je preventivní činnost
v oblasti práva řešena jako resortní
systém doporučený všem odvětvím.
Systém vychází z požadavku zapojit do
této činnosti všechny odpovědné
pracovníky hospodářských organizací
a zabezpečit tak co nejširší prosazování
principu socialistické zákonnosti v životě
každého podniku. Jsem přesvědčen
o správnosti a nutnosti plně uskutečnit zmíněný
záměr, naplňující devizu racionalizace
a zefektivňování práce ve všech
oblastech a úsecích řízení.
Celostátní jednotná koncepce bude uvedena
do praxe od příštího roku. Realizátorem
jsou spolu se Státní arbitráží
ČSSR všechny ústřední orgány.
Měla by se proto stát předmětem i
našeho zájmu.
Předsedající místopředseda
SL R. Nejezchleb: Ďakujem poslancovi Grégrovi.
Ešte jedno oznámenie: Návrhová komisia
sa zíde teraz cez prestávku v študovni knižnice
Kancelárie FZ.
Po prestávke vystúpi ako prvý poslanec Fekete.
Schôdzu bude viesť predseda SĽ s. David.
Prerušujem teraz naše rokovanie na 15 minút.
(Jednání přerušeno v 15.15 hod.)
(Jednání opět zahájeno v 15.31 hod.)
(Řízení schůze převzal předseda
SL V. David.)
Předseda SL V. David: Vážené
soudružky a soudruzi, zahajuji přerušené
jednání. Budeme pokračovat v rozpravě.
Dávám slovo poslanci Feketemu, připraví
se poslankyně Cabalková.
Poslanec J. Fekete: Vážené súdružky,
súdruhovia, hlavnou úlohou, ktorá pre nás
poľnohospodárov vyplýva z uznesenia XV. zjazdu
KSČ, je zabezpečiť prírastok v spotrebe
potravín obyvateľstva za obdobie 6. päťročnice
v priemere od 23-25 %, a to intenzifikáciou poľnohospodárskej
výroby. Súdruh Štrougal vo svojom referáte
na XV. zjazde KSČ podčiarkuje, že je jasné
v súčasnosti a najmä pre budúcnosť,
že spotrebiteľ požaduje nové a kvalitnejšie
výrobky, čo je možné zabezpečiť
okrem iného najmä inováciou a operatívnym
prispôsobovaním technológií k požiadavkám
a poznatkom vedecko-technického pokroku.
Hospodárska politika našej strany v súlade
s plánom 6. päťročnice počíta
s postupnou sebestačnosťou pri spotrebe základných
potravinových produktov a ďalej so zvyšovaním
exportu niektorých poľnohospodárskych výrobkov.
Dosiahneme to tým, že sa zvýši poľnohospodárska
produkcia za obdobie 6. päťročného plánu
dovedna o 14-15 %, z toho rastlinná výroba o 16-17
%. Výsledky, ktoré sme v prvom a druhom roku 6.
päťročnice dosiahli, osobitne v produkcii hustosiatych
obilnín i napriek nepriazni prírodných a
klimatických činiteľov, reálnosť
tohto zámeru len potvrdzujú. Počítame
ďalej s tendenciou znižovania pracovných síl
v poľnohospodárstve o ďalších cca
100 tis. pracovníkov.
Trvajúci úbytok pracovných síl v poľnohospodárstve
pri sústavnom zvyšovaní objemu poľnohospodárskej
produkcie môžeme vyriešiť len výrazným
rastom produktivity práce, čo umožníme
rozmachom techniky v procese výroby. Rozhodujúcim
prvkom rozvoja poľnohospodárskej techniky sú
traktory (energetické stroje). Dodávkou a zavedením
do technológie traktorov II. generácie sa podstatne
zvýšila schopnosť tejto kategórie strojov
uplatniť sa vo výrobnej sfére a tým
zvýšiť produktivitu práce. Treba poznamenať,
že počet doteraz dodaných strojov - traktorov
druhej generácie nekryje potrebu obnovy sústavy
traktorov. Ešte stále je veľký počet
traktorov s nízkou výkonnosťou (Z-3011, 4011,
Z-50), ktoré nevyhovujú veľkovýrobnej
technológii. Bolo by potrebné tento proces obnovy
a doplnenia urýchliť.
Zaisťovanie dodávky typizovaných traktorov
Agrotechnikou je obťažné. Špecifikované
typy žiadané poľnohospodárskymi podnikmi
sa málo rešpektujú a snahu po unifikovanosti
nie je možné dodržať. Na podnikoch sa nachádza
až 18 druhov traktorov a toľko druhov náhradných
dielcov, ktoré viažu finančné prostriedky.
Energetické stroje (traktory) čo do technickej pohotovosti
k prevádzke sú zaisťované prevažne
v samotných poľnohospodárskych podnikoch. Zavedenie
výmenného systému opráv jednotlivých
agregátov národným podnikom STS nie je na
dostačujúcej úrovni kvality. Veľmi časté
sú reklamácie a tieto sa odstraňujú
zdĺhavo, i keď je stroj veľmi potrebný
v tej-ktorej sezóne. V poslednom čase vznikajú
problémy v elektrickej vybavenosti traktorov. Autorizované
STS nie sú schopné plne vyhovieť požiadavkám
poľnohospodárskych podnikom na opravy dynám,
spúšťačov, alternátorov, vstrekovacích
čerpadiel, ako aj hydraulických zariadení
a systémov pre traktory. Na tomto úseku je nutné
riešiť a znížiť podiel nedostatkových
súčiastok a agregátov, aby sa dosiahol žiadaný
efekt v produktivite práce energetických strojov.
Hlavné smery technických prvkov zaisťujúcich
vysokú kvalitu spracovania pôdy, pri maximálnej
efektívnosti, ktoré sa v súčasnosti
realizujú, sú prínosom pre poľnohospodárske
podniky. Možno tu spomenúť zvýšenie
pracovných rýchlostí a zlučovanie
pracovných operácií (hnojenie, siatie atď.)
Sortiment strojov pre prípravu pôdy dodávaných
v súčasnosti do poľnohospodárstva vyhovuje
technologickým požiadavkám. Azda môžeme
uviesť, že u pluhov so šiestimi až siedmimi
radlicami za traktor Š-180 nedosahujeme žiadané
obracanie pôdy v dôsledku konštrukcie pluhu u
ťažkej pôdy. Za účelom dosiahnutia
kvality obracania pôdy by mal byť vyrobený pluh
takých vlastností, aké má pluh typu
Regent z dovozu. Čo sa týka hnojenia a siatia, naše
poznatky sú také, že u technológií
nakládky maštaľného hnoja chýba
vhodný vysokovýkonnostný drapákový
nakladač, ktorý bol v posledných rokoch málo
dodávaný do poľnohospodárstva. Prísun
rozmetacích adaptérov (prívesov) nie je v
súlade s plánom rozvoja obnovy tohto parku.
Pre siatie obilnín je k dispozícii dostatočný
počet sejacích strojov. Problémy sú
so zadovážením vhodných sejačiek
pre presný výsev cukrovej repy, čo podstatne
vplýva na dosiahnutie optimálneho počtu jedincov,
a tým i na hektárové výnosy cukrovej
repy. Pre rok 1978 a ďalšie roky je nutné podľa
prieskumu zabezpečiť dostatočné množstvo
týchto strojov.
U zberových strojov je treba predovšetkým spomenúť
rozvoj a doplnenie obilných kombajnov. V súčasnosti
pri hektárových výnosoch obilnín nad
60 q/ha je žiadúce, aby dodané stroje dosahovali
priechodnosť 7-10 kg/sec., ktorá optimálne
zabezpečí žiadaný výkon pri nízkych
stratách. Pomerne vysoko sú zastúpené
kombajny o priechodnosti 5 kg/sec., ktoré nevyhovujú
súčasnej veľkovýrobnej technológii.
U ostatných zberových strojov treba spomenúť
samochodné rezačky, ktoré sa veľmi dobre
osvedčili v praxi, lenže ani tu počet dodaných
strojov nekryje požiadavky poľnohospodárov.
U zberových strojov na cukrovú repu sú technologické
linky vyhovujúce a veľmi aktívne pracujúce
v našich podmienkach. Aj vývojová tendencia
(6riadkové zberače) sa plánovito zavádza
do výrobnej sféry.
V nadväznosti na vysokovýkonné zberové
stroje je žiadúce, aby sa urýchlila dodávka
poľnohospodárskeho automobilu T-815, lebo aj odvoz
poľnohospodárskych produktov vplýva na racionálne
využitie zberových strojov.
Odberateľsko-dodávateľské vzťahy
za rok 1977 sa podstatne zlepšili. Na dodávku väčšiny
strojov sú uzavreté hospodárske zmluvy s
dodávateľom. Nedostatkom v týchto vzťahoch
sú neurčené termíny dodávky
v priebehu roka, čo narušuje istotu uvádzania
nových strojov do sezónnych prác. K vyskladneniu
stroja dodávateľom poznamenávame, že v
poslednom čase dochádza k takým javom, že
dodávky nových strojov sa uskutočňujú
bez zloženia (v rozmontovanom stave) a týmto dochádza
k neodborným montážam a poruchám strojov.
Servisné služby pri n. p. Agrotechnika nie sú
kapacitne úmerné k potrebám. Aby sme vedeli
čo najúčinnejšie čeliť nepriazni
počasia v priebehu zberu obilnín a kukurice na zrno
cez pozberovú úpravu týchto plodín,
je žiadúce urýchliť výstavbu vysokovýkonných
sušičiek, vrátane skladovacích kapacít.