Úterý 11. října 1977

Předsedající místopředseda SL R. Nejezchleb: Ďakujem poslancovi Protivovi. Slovo má poslanec Grégr.

Poslanec M. Grégr: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, vážení hosté, v posledních letech se stále naléhavěji požaduje zdokonalování právního řádu, a to i na úseku řízení našeho národního hospodářství. Těmito otázkami se zabývají ústavně právní výbory Sněmovny lidu a Sněmovny národů. Výsledky jejich jednání v řadě případů přispěly ke zlepšení práce na úseku hospodářských vztahů. Byly postaveny do popředí pozornosti všech hospodářských pracovníků také při realizaci závěrů XV. sjezdu KSČ. Na tomto úseku hrají důležitou úlohu právní útvary socialistických organizací, zdokonalováním jejichž činnosti možno přispívat nejen k účinnějšímu prosazování politických a celospolečenských zájmů, ale i k úspěšnému plnění plánu a k růstu efektivnosti našeho národního hospodářství. Tato tendence má svůj odraz v řadě stranických a vládních dokumentů, mezi nimiž zaujímá důležité místo usnesení vlády ČSSR č. 284 z roku 1973 a obdobné akty národních vlád, jimiž byly schváleny Zásady o organizaci, postavení a úkolech právních útvarů státních hospodářských organizací.

Uvedená usnesení znamenají významný krok k upevňování socialistické zákonnosti v hospodářských organizacích a k posílení postavení a zvýšení odpovědnosti jejich právních útvarů. Zásady založily systém regulace činnosti hospodářských právníků, jejich metodického řízení nadřízenými ústředními orgány a koordinaci tohoto řízení ústředními orgány federální a národních arbitráží.

Od vydání zmíněných vládních usnesení je soustavně ověřována účinnost Zásad orgány Státní arbitráže a některými dalšími ústředními orgány formou globálních i dílčích průzkumů a o výsledcích jsou podávány informace příslušným orgánům strany, orgánům státní správy i našemu Federálnímu shromáždění. Například červnu 1975 byla na pořadu 32. schůze ústavně právního výboru Sněmovny lidu zpráva hlavního arbitra ČSSR o plnění Zásad citovaného usnesení vlády ČSSR č. 284/1973, kdy po projednání zprávy bylo možno konstatovat, že úkoly uložené ministrům a vedoucím ústředních orgánů jsou postupně realizovány a lepšího plnění bude možno dosáhnout po zlepšení personálního vybavení právních útvarů podniků. Závěry schůze ústavně právního výboru byly tehdy doplněny o výsledky poznatků našich poslanců z provedených průzkumů. V návaznosti na ně zorganizovali jsme v květnu a červnu letošního roku v souvislosti s přípravou schůze Sněmovny lidu o klíčové úloze hutnictví a strojírenství další průzkumy, a to v Nové huti Klementa Gottwalda, Třineckých železárnách a TOS Trenčín.

Poznatky průzkumu v těchto organizacích, i když nemohou být považovány za reprezentativní, ukázaly, že úprava postavení a poslání právních útvarů, jak je vymezena Zásadami, vytvořila žádoucí základnu pro zlepšení podmínek práce hospodářských právníků a že byl určen správný směr jejich činnosti v zájmu prosazování socialistické zákonnosti a efektivního rozvoje podniků. To vše je patrno z posuzovaných organizačních, personálních, kompetenčních otázek i ze zjištěných výsledků práce právních útvarů podniků v Ostravě, Třinci a Trenčíně. Můžeme říci, že jsme zde seznali dobrou organizaci práce a mimořádnou aktivitu zejména na úseku právní prevence. Pracovníci právních útvarů se zúčastňují nejdůležitějších jednání organizace a jejich rukama procházejí všechny významné dokumenty právního charakteru dříve, než jsou schváleny vedením. Tak se správně využívá právníků nejen k odstraňování důsledků závad v činnosti podniku v arbitrážním a soudním řízení, ale pracovníci právních útvarů mohou účinně provádět právní prevenci již v období příprav o problémech podniků a spolupracují s ostatními organizačními útvary podniku, jimž účinně pomáhají při plnění jejich úkolů. Tím se právním útvarům umožňuje fundované vedení sporů nebo řešení nesnází, do kterých se podnik dostal. Významné je, že proti dřívějšímu chápání práce podnikového právníka jako advokáta organizace, jsou v těchto podnicích zpravidla jejich právníci organizátory a hlavními nositeli úkolů prevence v oblasti práva ve všech úsecích řídící činnosti. Těžiště práce je přenášeno do předcházení nezákonnostem, zabraňování vzniku zbytečných sporů, ztrát a škod. Takový kurs angažovanosti zejména mladých hospodářských právníků, výrazně nastoupený po vydání Zásad usnesení vlády ČSSR č. 284/1973, je třeba vítat a poskytnout i z naší strany jeho rozvíjení plnou podporu. Informace, které máme z nadřízených strojírenských resortů, ze Státní arbitráže ČSSR potvrzují, že tyto dobré příklady vybraných podniků nejsou ojedinělé. Lze je hodnotit jako pozitivní výsledek metodického řízení právních útvarů a jeho koordinace Státní arbitráží ČSSR.

Při průzkumu jsme si všímali rovněž toho, jakým způsobem nadřízená ministerstva, tj. federální ministerstvo hutnictví a těžkého strojírenství a federální ministerstvo všeobecného strojírenství plní ustanovení bodu 11 Zásad, podle něhož právní útvary nadřízených ministerstev metodicky řídí právní útvary na podnicích a vykonávají nad nimi dozor. Přitom jsme zjistili, že uvedená ministerstva uložené úkoly plní. Tak federální ministerstvo hutnictví a těžkého strojírenství zajišťuje metodické řízení právních útvarů organizací resortu v souladu se Zásadami na všech stupních řízení, a to pravidelnými poradami, instruktážemi k nově vydaným předpisům a prověrkami činnosti právních útvarů v podřízených organizacích. Ke sjednocení forem i obsahu metodického řízení vydalo ministerstvo v roce 1975 metodické pokyny k činnosti právních útvarů organizací resortu hutnictví a těžkého strojírenství. Tyto pokyny blíže rozpracovávají úkoly právních útvarů generálních ředitelství, organizací v rámci výrobně hospodářských jednotek i organizací přímo řízených ministerstvem. Zvláštní pozornost je v těchto pokynech věnována plánům právní prevence sestavovaným pro každý rok, jakož i jejich vyhodnocování. Obdobně postupuje i federální ministerstvo všeobecného strojírenství. Z uvedeného vyplývá, že obě ministerstva plní úkoly uložené Zásadami.

Při průzkumu právní služby v podnicích jsme se zabývali též otázkami vyplývajícími z dodavatelskoodběratelských vztahů, které jsou právem v popředí naší pozornosti. Jejich průběh, jak známo, vykazuje celou řadu nedostatků, které znesnadňují chod naší ekonomiky. Hledání příčin těchto nedostatků je obzvlášť složité. Právě zde často dochází k vzájemnému prolínání objektivních tendencí se subjektivními nedostatky. Tyto skutečnosti lze snadno dokázat: prakticky každá organizace "hovoří" jinak jako odběratel a jinak jako dodavatel. Situaci komplikuje i skutečnost, že mnohé potíže vyplývají z nedostatku v řídící činnosti, přičemž zpravidla stupeň hospodářského řízení, který nedostatek zapříčinil, nebo nebyl s to ho včas vyřešit, má tendenci zaclonit tuto skutečnost. Je třeba uvést, že nedostatky v tomto směru se objevují u středního článku řízení.

Zmíněná problematika plně dopadá i na zkoumání otázky, jak se v praxi osvědčuje vyhláška č. 33/1975 Sb., o projednávání dodavatelskoodběratelských vztahů v plánovacím procesu. Provedené průzkumy a rozbory nasvědčují tomu, že účinnost tohoto předpisu se v hospodářské praxi dosud neprojevuje na žádoucí výši. Proto se musíme ptát, zda příčiny tohoto jevu tkví v úpravě obsažené v této vyhlášce, či jsou-li mimo ní. Pracovníci z podniku zpravidla poukazují především na to, že nadřízené orgány často neřeší rozpory, které jsou jim přikázány postupem podle této vyhlášky, a to buď vůbec anebo včas.

Příčin, které zeslabují účinnost vyhlášky č. 33/1975 Sb. je však více. Poukažme především na některé subjektivní faktory, jako je např. nedisciplinovanost, porušování plánovací a smluvní kázně, dávání přednosti úzkým podnikovým či jiným obdobným zájmům před zájmy celospolečenskými, neznalost předpisů apod. Bez překonání těchto subjektivních nedostatků nelze dosáhnout toho, aby jakékoliv systémové opatření mohlo plně působit. Na daném úseku se však ukazuje, že je žádoucí - kromě některých dalších opatření - především dosáhnout zvýšení úrovně plánu v řízení hmotných vztahů ucelenou a vzájemně propojenou soustavou bilancí, jak o tom výstižně píše v Hospodářských novinách z 30. září t. r. s. Martinka, místopředseda vlády Slovenské socialistické republiky a předseda Slovenské plánovací komise. Zjednodušeně to lze vyjádřit i tak, že v plánovacím procesu je třeba učinit některá opatření k jeho zdokonalení na linii vertikální a tím i vytvořit podmínky pro to, aby se zvýšila účinnost projednávání dodavatelskoodběratelských vztahů, které probíhají po linii horizontální.

Propojení obou těchto linií v plánovacím procesu, pokud jde o řízení hmotných vztahů, jakož i jejich správné "vyvážení", je obzvláště důležité. Rozhodující je samozřejmě řízení hmotných vztahů po linii vertikální; vážnou chybou by však bylo na tomto úseku jakékoli podceňování významu linie horizontální a tedy i úpravy projednávání dodavatelskoodběratelských vztahů, resp. jakékoli stavění postupů po obou těchto liniích "proti sobě". Dosud provedené průzkumy ukazují, že právě z těchto hledisek je třeba postupovat k vyhlášce č. 33, resp. k problematice dalšího posilování účinností projednávání dodavatelskoodběratelských vztahů a promítání jejich závěrů do hospodářských smluv. S tím souvisí i otázka dalšího zvyšování účinnosti hospodářských smluv, jako součásti plánovacího procesu a zkoumání možnosti jejich budoucího využívání jako kritéria pro posuzování, jak ta která organizace zabezpečuje jako dodavatel uspokojování celospolečenských zájmů.

Na závěr považuji za vhodné učinit poznámku k problematice právní prevence v ekonomické oblasti. V připravované jednotné celostátní koncepci koordinace metodického řízení právních útvarů Státní arbitráží ČSSR v ekonomické oblasti je preventivní činnost v oblasti práva řešena jako resortní systém doporučený všem odvětvím. Systém vychází z požadavku zapojit do této činnosti všechny odpovědné pracovníky hospodářských organizací a zabezpečit tak co nejširší prosazování principu socialistické zákonnosti v životě každého podniku. Jsem přesvědčen o správnosti a nutnosti plně uskutečnit zmíněný záměr, naplňující devizu racionalizace a zefektivňování práce ve všech oblastech a úsecích řízení.

Celostátní jednotná koncepce bude uvedena do praxe od příštího roku. Realizátorem jsou spolu se Státní arbitráží ČSSR všechny ústřední orgány.

Měla by se proto stát předmětem i našeho zájmu.

Předsedající místopředseda SL R. Nejezchleb: Ďakujem poslancovi Grégrovi. Ešte jedno oznámenie: Návrhová komisia sa zíde teraz cez prestávku v študovni knižnice Kancelárie FZ.

Po prestávke vystúpi ako prvý poslanec Fekete. Schôdzu bude viesť predseda SĽ s. David.

Prerušujem teraz naše rokovanie na 15 minút.

(Jednání přerušeno v 15.15 hod.)

(Jednání opět zahájeno v 15.31 hod.)

(Řízení schůze převzal předseda SL V. David.)

Předseda SL V. David: Vážené soudružky a soudruzi, zahajuji přerušené jednání. Budeme pokračovat v rozpravě. Dávám slovo poslanci Feketemu, připraví se poslankyně Cabalková.

Poslanec J. Fekete: Vážené súdružky, súdruhovia, hlavnou úlohou, ktorá pre nás poľnohospodárov vyplýva z uznesenia XV. zjazdu KSČ, je zabezpečiť prírastok v spotrebe potravín obyvateľstva za obdobie 6. päťročnice v priemere od 23-25 %, a to intenzifikáciou poľnohospodárskej výroby. Súdruh Štrougal vo svojom referáte na XV. zjazde KSČ podčiarkuje, že je jasné v súčasnosti a najmä pre budúcnosť, že spotrebiteľ požaduje nové a kvalitnejšie výrobky, čo je možné zabezpečiť okrem iného najmä inováciou a operatívnym prispôsobovaním technológií k požiadavkám a poznatkom vedecko-technického pokroku.

Hospodárska politika našej strany v súlade s plánom 6. päťročnice počíta s postupnou sebestačnosťou pri spotrebe základných potravinových produktov a ďalej so zvyšovaním exportu niektorých poľnohospodárskych výrobkov. Dosiahneme to tým, že sa zvýši poľnohospodárska produkcia za obdobie 6. päťročného plánu dovedna o 14-15 %, z toho rastlinná výroba o 16-17 %. Výsledky, ktoré sme v prvom a druhom roku 6. päťročnice dosiahli, osobitne v produkcii hustosiatych obilnín i napriek nepriazni prírodných a klimatických činiteľov, reálnosť tohto zámeru len potvrdzujú. Počítame ďalej s tendenciou znižovania pracovných síl v poľnohospodárstve o ďalších cca 100 tis. pracovníkov.

Trvajúci úbytok pracovných síl v poľnohospodárstve pri sústavnom zvyšovaní objemu poľnohospodárskej produkcie môžeme vyriešiť len výrazným rastom produktivity práce, čo umožníme rozmachom techniky v procese výroby. Rozhodujúcim prvkom rozvoja poľnohospodárskej techniky sú traktory (energetické stroje). Dodávkou a zavedením do technológie traktorov II. generácie sa podstatne zvýšila schopnosť tejto kategórie strojov uplatniť sa vo výrobnej sfére a tým zvýšiť produktivitu práce. Treba poznamenať, že počet doteraz dodaných strojov - traktorov druhej generácie nekryje potrebu obnovy sústavy traktorov. Ešte stále je veľký počet traktorov s nízkou výkonnosťou (Z-3011, 4011, Z-50), ktoré nevyhovujú veľkovýrobnej technológii. Bolo by potrebné tento proces obnovy a doplnenia urýchliť.

Zaisťovanie dodávky typizovaných traktorov Agrotechnikou je obťažné. Špecifikované typy žiadané poľnohospodárskymi podnikmi sa málo rešpektujú a snahu po unifikovanosti nie je možné dodržať. Na podnikoch sa nachádza až 18 druhov traktorov a toľko druhov náhradných dielcov, ktoré viažu finančné prostriedky. Energetické stroje (traktory) čo do technickej pohotovosti k prevádzke sú zaisťované prevažne v samotných poľnohospodárskych podnikoch. Zavedenie výmenného systému opráv jednotlivých agregátov národným podnikom STS nie je na dostačujúcej úrovni kvality. Veľmi časté sú reklamácie a tieto sa odstraňujú zdĺhavo, i keď je stroj veľmi potrebný v tej-ktorej sezóne. V poslednom čase vznikajú problémy v elektrickej vybavenosti traktorov. Autorizované STS nie sú schopné plne vyhovieť požiadavkám poľnohospodárskych podnikom na opravy dynám, spúšťačov, alternátorov, vstrekovacích čerpadiel, ako aj hydraulických zariadení a systémov pre traktory. Na tomto úseku je nutné riešiť a znížiť podiel nedostatkových súčiastok a agregátov, aby sa dosiahol žiadaný efekt v produktivite práce energetických strojov.

Hlavné smery technických prvkov zaisťujúcich vysokú kvalitu spracovania pôdy, pri maximálnej efektívnosti, ktoré sa v súčasnosti realizujú, sú prínosom pre poľnohospodárske podniky. Možno tu spomenúť zvýšenie pracovných rýchlostí a zlučovanie pracovných operácií (hnojenie, siatie atď.)

Sortiment strojov pre prípravu pôdy dodávaných v súčasnosti do poľnohospodárstva vyhovuje technologickým požiadavkám. Azda môžeme uviesť, že u pluhov so šiestimi až siedmimi radlicami za traktor Š-180 nedosahujeme žiadané obracanie pôdy v dôsledku konštrukcie pluhu u ťažkej pôdy. Za účelom dosiahnutia kvality obracania pôdy by mal byť vyrobený pluh takých vlastností, aké má pluh typu Regent z dovozu. Čo sa týka hnojenia a siatia, naše poznatky sú také, že u technológií nakládky maštaľného hnoja chýba vhodný vysokovýkonnostný drapákový nakladač, ktorý bol v posledných rokoch málo dodávaný do poľnohospodárstva. Prísun rozmetacích adaptérov (prívesov) nie je v súlade s plánom rozvoja obnovy tohto parku.

Pre siatie obilnín je k dispozícii dostatočný počet sejacích strojov. Problémy sú so zadovážením vhodných sejačiek pre presný výsev cukrovej repy, čo podstatne vplýva na dosiahnutie optimálneho počtu jedincov, a tým i na hektárové výnosy cukrovej repy. Pre rok 1978 a ďalšie roky je nutné podľa prieskumu zabezpečiť dostatočné množstvo týchto strojov.

U zberových strojov je treba predovšetkým spomenúť rozvoj a doplnenie obilných kombajnov. V súčasnosti pri hektárových výnosoch obilnín nad 60 q/ha je žiadúce, aby dodané stroje dosahovali priechodnosť 7-10 kg/sec., ktorá optimálne zabezpečí žiadaný výkon pri nízkych stratách. Pomerne vysoko sú zastúpené kombajny o priechodnosti 5 kg/sec., ktoré nevyhovujú súčasnej veľkovýrobnej technológii.

U ostatných zberových strojov treba spomenúť samochodné rezačky, ktoré sa veľmi dobre osvedčili v praxi, lenže ani tu počet dodaných strojov nekryje požiadavky poľnohospodárov.

U zberových strojov na cukrovú repu sú technologické linky vyhovujúce a veľmi aktívne pracujúce v našich podmienkach. Aj vývojová tendencia (6riadkové zberače) sa plánovito zavádza do výrobnej sféry.

V nadväznosti na vysokovýkonné zberové stroje je žiadúce, aby sa urýchlila dodávka poľnohospodárskeho automobilu T-815, lebo aj odvoz poľnohospodárskych produktov vplýva na racionálne využitie zberových strojov.

Odberateľsko-dodávateľské vzťahy za rok 1977 sa podstatne zlepšili. Na dodávku väčšiny strojov sú uzavreté hospodárske zmluvy s dodávateľom. Nedostatkom v týchto vzťahoch sú neurčené termíny dodávky v priebehu roka, čo narušuje istotu uvádzania nových strojov do sezónnych prác. K vyskladneniu stroja dodávateľom poznamenávame, že v poslednom čase dochádza k takým javom, že dodávky nových strojov sa uskutočňujú bez zloženia (v rozmontovanom stave) a týmto dochádza k neodborným montážam a poruchám strojov. Servisné služby pri n. p. Agrotechnika nie sú kapacitne úmerné k potrebám. Aby sme vedeli čo najúčinnejšie čeliť nepriazni počasia v priebehu zberu obilnín a kukurice na zrno cez pozberovú úpravu týchto plodín, je žiadúce urýchliť výstavbu vysokovýkonných sušičiek, vrátane skladovacích kapacít.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP