ČESKÁ NÁRODNÍ RADA 1977

III. volební období

23

Vládní návrh

Zákon

České národní rady

ze dne ................................ 1977

o hospodaření v lesích a státní správě lesního hospodářství

Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:

ČÁST PRVNÍ

HOSPODAŘENÍ V LESÍCH

Oddíl 1

Úvodní ustanovení

§ 1

Všechny lesy bez ohledu na velikost a správu (vlastnictví, užívání) musí být plánovitě obhospodařovány tak, aby byla zajištěna co největší produkce jakostní dřevní hmoty, byly zabezpečovány a zlepšovány ostatní funkce lesů při dodržování trvalého působení účinků lesů a byly vytvářeny předpoklady pro racionalizaci lesního hospodářství. K tomu účelu slouží hospodářská úprava lesů, jejímž výsledkem jsou lesní hospodářské plány.

Oddíl 2

Lesní hospodářské plány

§ 2

Poslání a obsah lesních hospodářských plánů

(1) Lesní hospodářské plány jsou podkladem pro národohospodářské plánování [Zákon č. 145/1970 Sb. o národohospodářském plánování.] a nástrojem pro cílevědomé hospodaření v lích sledující zlepšování funkcí lesů.

(2) Lesní hospodářské plány obsahují údaje o zjištěném stavu lesů, přírodních, technických a ekonomických podmínkách hospodaření v nich a určují na základě nejnovějších poznatků vědy a techniky cíle a úkoly hospodaření v lesích, zejména z hlediska pěstování a ochrany lesů, ochrany a tvorby životního prostředí, těžby dříví, ostatních funkcí lesů a výhledu dlouhodobého vývoje lesů.

(3) Lesní hospodářské plány obsahují

a) závazné ukazatele a údaje, kterými jsou hospodářský způsob, výše těžeb stanovená těžebním procentem v jednotlivých věkových stupních a úkoly obnovy a výchovy lesních porostů; při stanovení výše těžeb se sleduje dosažení nepřetržité rozšířené reprodukce a rovnoměrné věkové skladby lesů,

b) směrné ukazatele a údaje, kterými jsou zejména hospodářský tvar, formy hospodářského způsobu, umístění a postup těžeb, postup přeměn a převodů a meliorace lesních půd,

c) orientační ukazatele, kterými jsou např. charakteristiky přírodních, ekonomických a technických podmínek hospodařeni v lesích.

§ 3

Tvorba a schvalování lesních hospodářských plánů

(1) Lesní hospodářské plány vypracovávají podle směrnic ministerstva lesního a vodního hospodářství České socialistické republiky (dále jen "ministerstvo") na období zpravidla deseti let organizace pověřené ministerstvem, popřípadě federálním ministerstvem národní obrany, jde-li o vojenské lesy [§ 25 zákona č. 61/1977 Sb., o lesích.]. Tyto organizace jsou povinny dbát při sestavování lesních hospodářských plánů o jejich soulad s dlouhodobým výhledem národního hospodářství, s perspektivou odvětví lesního hospodářství a s ochranou a tvorbou životního prostředí.

(2) Lesní hospodářské plány se vypracovávají pro lesní hospodářské celky, které určí ministerstvo; tyto celky spravují odborní lesní hospodáři, jejichž kvalifikační předpoklady stanoví ministerstvo.

(3) Lesní hospodářské plány schvalují orgány státní správy lesního hospodářství, které mohou také v odůvodněných případech povolit jejich změny.

(4) Státní organizace lesního hospodářství řízené ministerstvem, nebo federálním ministerstvem národní obrany a správci, vlastníci nebo uživatelé lesních pozemků (dále jen "uživatelé lesů"), u nichž byl rozsah odborné správy lesů omezen (§ 13), jsou povinni vést přehled o výsledcích hospodaření podle lesních hospodářských plánů.

§ 4

Souhrnné lesní hospodářské plány

(1) Organizace pověřené vypracováváním lesních hospodářských plánů sestavují souhrnné lesní hospodářské plány České socialistické republiky a, stanoví-li to ministerstvo, též souhrnné lesní hospodářské plány oblastí lesů.

(2) Souhrnné lesní hospodářské plány schvaluje ministerstvo.

(3) Státní orgány, uživatelé lesů a organizace, které mohou ovlivnit svou činností plnění funkcí lesů, na požádání sdělují ministerstvu, popřípadě organizacím jím pověřeným údaje potřebné pro sestavování a doplňování souhrnných lesních hospodářských plánů. V případě potřeby mohou ministerstvo, popřípadě organizace jím pověřené tyto údaje samy zjišťovat.

§ 5

(1) Způsob vypracování, sestavování, schvalování a kontroly lesních hospodářských plánů a souhrnných lesních hospodářských plánů a jejich změn, jakož i určování ukazatelů a údajů těchto plánů stanoví ministerstvo obecně závazným právním předpisem.

(2) Pro schvalování lesních hospodářských plánů a souhrnných lesních hospodářských plánů a pro povolování jejich změn neplatí obecné předpisy o správním řízení.

Oddíl 3

Diferencované hospodaření v lesích

§ 6

Vyhlašování lesů ochranných a lesů zvláštního určení

(1) Lesy ochranné a lesy zvláštního určení vyhlašuje ministerstvo z vlastního podnětu nebo na návrh orgánů státní správy. Na vyhlášení lesů ochranných a lesů zvláštního určení se nevztahují obecné předpisy o správním řízení.

(2) Orgán státní správy lesního hospodářství vyhlašuje lesy ochranné a lesy zvláštního určení a schvaluje lesní hospodářské plány pro tyto lesy, jsou-li těmito opatřeními dotčeny zájmy chráněné zvláštními předpisy,

[Např.

zákon č. 40/1956 Sb., o státní ochraně přírody,

 

zákon č. 22/1958 Sb., o kulturních památkách,

 

zákon č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu,

 

zákon č.138/1973 Sb., o vodách,

 

zákon č. 23/1962 Sb., o myslivosti.]


 

po projednání s dotčenými orgány státní správy, popřípadě stanoví-li to zvláštní předpisy, s jejichž souhlasem, který může být vázán na splnění podmínek stanovených uvedenými předpisy. Právo těchto orgánů vydat rozhodnutí o podmínkách ochrany zůstává nedotčeno, jestliže to předpisy na ochranu jimi sledovaných zájmů stanoví; týká-li se rozhodnutí lesů, vydávají je tyto orgány po projednání s ministerstvem.

§ 7

Hospodářský tvar lesa a hospodářský způsob

(1) Základním hospodářským tvarem lesa hospodářského je les vysoký, zajišťující nejvyšší produkci jakostní dřevní hmoty i plnění ostatních funkcí lesů. V lesích ochranných a v lesích zvláštního určení se stanoví hospodářsky tvar lesa se zřetelem k poslání těchto lesů.

(2) V hospodářském lese je převažujícím hospodářským způsobem pasečný způsob maloplošných forem. Pro ochranné lesy se určí hospodářský způsob s ohledem na přírodní podmínky. Pro lesy zvláštního určení se určí hospodářský způsob se zřetelem k jejich zvláštnímu poslání s přihlédnutím k produkčním a ostatním funkcím lesů.

(3) Ministerstvo může obecně závazným právním předpisem stanovit podrobnosti o určování hospodářského tvaru lesa a hospodářského způsobu a jeho forem.

Oddíl 4

Pěstování lesních porostů

§ 8

Obnova a výchova lesních porostů

(1) Uživatelé lesů jsou povinni

a) obnovovat lesní porosty včas a soustavně tak, aby se neustále zvyšovala jejich biologická hodnota,

b) vychovávat lesní porosty soustavně tak, aby se zlepšila jejich dřevinná skladba, jakost, popřípadě přírůst, zvýšila odolnost proti škodlivým vlivům a zlepšily se funkce lesů,

c) provádět na lesních pozemcích meliorační a jiná opatření ke zlepšení úrodnosti lesních půd a zlepšení funkcí lesů.

(2) Lesní porosty, jejichž zdravotní stav, přírůst nebo jakost neumožňují plnit funkce lesů, je uživatel lesa povinen převést před dosažením mýtní zralosti na vhodný hospodářsky tvar lesa nebo přeměnit na lesní porosty vhodné dřevinné skladby.

(3) Velikost holé seče při těžbě úmyslné [§ 10 odst. 1 písm. a)] nesmí překročit 3 hektary; v lesních porostech zdravotně poškozených, dále na písčitých půdách borových oblastí, v lesních porostech dubových, topolových, vrbových, a při převodech a přeměnách lesních porostů nesmí velikost holé seče překročit 5 hektarů.

(4) Holiny na lesních pozemcích musí být zalesněny do dvou let od jejich vzniku a lesní porosty na nich zajištěny do následujících pěti let, pokud v odůvodněných případech nestanoví orgán státní správy lesního hospodářství lhůtu delší. Pro stanovení této delší lhůty neplatí obecné předpisy o správním řízení.

(5) Při obnově lesa se zakazuje přiřazovat další holou seč k plochám s mladými lesními porosty na celé ploše nezajištěnými. Rovněž je zakázáno snižovat zásahem po celé ploše zakmenění lesních porostů pod sedm desetin plného zakmenění, jestliže se prosvětlení neprovádí ve prospěch mladého lesního porostu, odpovídajícího plánovanému, zastoupení dřevin.

§ 9

Osivo a sazenice lesních dřevin

(1) Státní organizace lesního hospodářství řízené ministerstvem nebo federálním ministerstvem národní obrany a uživatelé lesů, u nichž byl rozsah odborné správy lesů omezen, jsou povinni zajistit dostatečné množství druhově a geneticky vhodného osiva a sazenic potřebných pro obnovu lesních porostů a pro zalesnění pozemků k tomu určených. [§ 2 zákona č. 61/1977 Sb., o lesích.]

(2) Ministerstvo může stanovit obecně závazným právním předpisem, které druhy lesních dřevin lze pěstovat jen ze semen, řízků a sazenic z uznaných lesních porostů a stromů a podrobnosti o zakládání a obnovování lesních porostů.

Oddíl 5

Těžba a doprava dříví

§ 10

Těžba dříví

(1) Těžba dříví se provádí

a) při výchově a obnově lesních porostů v rozsahu a do výše určené lesními hospodářskými plány (těžba úmyslná),

b) při vynětí lesního pozemku z lesního půdního fondu (těžba mimořádná),

c) při odstraňování následků mimořádných přírodních vlivů nebo jiné škodlivé činnosti (těžba nahodilá).

(2) Uživatelé lesů smějí provádět v lesních porostech úmyslnou těžbu dříví jen v rozsahu a do výše těžby určené lesními hospodářskými plány; vznikne-li nutnost těžby nahodilé, jsou povinni zabezpečit její přednostní zpracování.

§ 11

Povinnosti při dopravě dříví v lesích

(1) Doprava a uskladnění dříví musí být prováděny tak, aby na vlastních i sousedních lesních porostech, lesních pozemcích, lesních cestách a vytěženém dříví nedošlo ke škodám, popřípadě, aby škody byly omezeny na nejmenší míru.

(2) Při zřizování a údržbě cest, svážnic, přibližovacích linek a ostatních zařízení na lesním půdním fondu je uživatel lesa povinen dbát, aby nedocházelo k erozi nebo zamokřování.

(3) Odvoz vytěžené dřevní hmoty musí být zajištěn tak, aby nebyla ohrožena její jakost.

ČÁST DRUHÁ

ODBORNÁ SPRÁVA LESŮ

§ 12

Výkon odborné správy lesů

(1) V lesích, které nejsou ve správě nebo užívání státních organizací lesního hospodářství řízených ministerstvem nebo federálním ministerstvem národní obrany, zabezpečuje se odborná pomoc a dohled na hospodaření odbornou správou lesů.

(2) Úkoly odborné správy lesů jsou zejména:

a) zajišťovat vypracováni podkladů pro lesní hospodářské plány,

b) vyhotovovat podle schválených lesních hospodářských plánů roční plány lesní výroby, dodávek dříví a určovat opatření k zlepšování funkcí lesů,

c) vyžadovat plnění úkolů v lesní výrobě, zajištění a zlepšení funkcí lesů a ochrany lesů a na plnění těchto úkolů dozírat,

d) zajišťovat osivo a sazenice lesních dřevin pro obnovu lesa,

e) vyznačovat těžbu dřeva a provádět výkup dříví,

f) vydávat uživatelům lesů pokyny k hospodaření v lesích a k jejich ochraně,

g) vést lesní hospodářskou evidenci a výkazy o výkonech provedených v lesích,

h) vést evidenci uživatelů lesů v odborné správě.

(3) Odbornou správu lesů vykonávají státní organizace lesního hospodářství řízené ministerstvem, pokud ji ministerstvo nesvěří jiné organizaci, popřípadě si ji nevyhradí. Na svěření a vyhrazení výkonu odborné správy lesů se nevztahují obecné předpisy o správním řízení.

(4) Socialistické organizace mohou dodávat vytěžené dříví přímo odběratelům, pokud se o tom dohodnou s organizací vykonávající odbornou správu lesů; jiní uživatelé lesů v odborné správě mohou dodávat vytěžené dříví jen organizacím, vykonávajícím odbornou správu lesů.

(5) Úkoly podle odstavce 2 písm. b) sdělují organizace vykonávající odbornou správu lesů uživatelům lesů písemně; oznámí-li uživatel lesa do 15 dnů ode dne doručení písemného sdělení orgánu státní správy lesního hospodářství, že s nimi nesouhlasí, určí tento orgán úkoly rozhodnutím.

(6) Organizace vykonávající odbornou správu lesů jsou povinny podávat o plnění úkolů odborné správy lesů zprávy orgánu státní správy lesního hospodářství a oznamovat mu zjištěné případy porušení ustanovení zákona o lesích, tohoto zákona a předpisů a rozhodnutí vydaných na jejich základě.

§ 13

Omezení rozsahu odborné správy lesů

Ministerstvo může omezit rozsah odborné správy lesů u uživatelů lesů, kteří zajistí plnění úkolů v lesích vlastními odbornými lesními hospodáři podle § 3 odst. 2. Na rozhodnutí o omezení rozsahu odborné správy lesů se nevztahují obecné předpisy o správním řízení.

§ 14

Příspěvky za odbornou správu lesů

Uživatelé lesů jsou povinni za výkon odborné správy lesů platit příspěvky.

15

Ministerstvo stanoví obecně závazným právním předpisem podrobněji úkoly organizací vykonávajících odbornou správu lesů a způsob jejího provádění; stanoví též výši příspěvků a další podrobnosti o placení těchto příspěvků.

ČÁST TŘETÍ

VSTUP DO LESŮ A ÚPRAVA NĚKTERÝCH ČINNOSTÍ V NICH

§ 16

Užívání lesů občany

(1) Každý smí vstupovat na lesní pozemky a do lesních porostů, sbírat lesní plodiny a klest, přitom je povinen les chránit, zachovávat v lese potřebnou opatrnost a nerušit lesní prostředí.

(2) Orgán státní správy lesního hospodářství může zakázat, popřípadě omezit užívání lesů uvedené v odstavci 1, vyžaduje-li to ochrana lesů nebo jiné důležité zájmy společnosti; na vydávání a odvolávání těchto zákazů a omezení se nevztahují obecné předpisy o správním řízení. Zákazy vstupu na lesní pozemky nebo jiná omezení užívání lesů, stanovené zvláštními předpisy, [Např. podle zákona č. 40/1956 Sb., o státní ochraně přírody, zákona č. 138/1973 Sb., o vodách (vodní zákon).] anebo podle nich vyhlášené, zůstávají nedotčeny.

§ 17

Užívání lesů organizacemi podle zvláštních předpisů

(1) Při činnostech prováděných v lese podle zvláštních předpisů, [Např. vyhledávání a průzkum ložisek podle zákona č. 41/1957 Sb., o využití nerostného bohatství (horní zákon).] k nimž podle zákona o lesích nebo tohoto zákona není třeba povolení, jsou organizace povinny oznámit rozsah a účel těchto činností nejméně 15 dnů před začátkem jejich provádění orgánu státní správy lesního hospodářství a uživateli lesa.

(2) Orgán státní správy lesního hospodářství může omezit, popřípadě jinak upravit provádění činností uvedených v odstavci 1, vyžaduje-li to ochrana lesů nebo jiné důležité zájmy společnosti.

§ 18

Zákaz některých činností v lese

(1) V lesích je zakázáno

a) rozdělávat ohně a tábořit mimo vyhrazená místa a v době zvýšeného nebezpečí vzniku požárů kouřit,

b) vjíždět a stát s motorovými vozidly,

c) pást dobytek a umožňovat výběh hospodářských zvířatům do lesních porostů,

d) zakládat skládky, znečišťovat les odpadky a odpady,

e) provádět terénní úpravy, stavět ploty a budovat chodníky,

f) rušit klid a ticho,

g) narušovat půdní kryt,

h) vstupovat do lesních školek a oplocených míst,

i) těžit stromy a keře.

(2) Zákazy uvedené v odstavci 1 písm. a), b), e) až i) neplatí pro činnosti, které jsou prováděny uživatelem lesa v rámci plnění jeho úkolů při hospodaření v lesích a při jejich ochraně nebo které jsou povoleny zvláštními předpisy.

[Např.

zákon č. 23/1962 Sb., o myslivosti,

 

výnos Ústředního výboru Československého svazu tělesné výchovy o jednotném řízení turistického označení cest v ČSR, částka 60/1958 Ú. l.]


 

(3) Orgán státní správy lesního hospodářství může po vyjádření uživatele lesů povolit výjimky ze zákazů uvedených v odstavci 1. Na povolení výjimky se nevztahují obecné předpisy o správním řízení.

ČÁST ČTVRTÁ

OCHRANA LESŮ

§ 19

Opatření k předcházení škodám v lesích

(1) Orgány státní správy, organizace i občané jsou povinni při své činnosti dbát ochrany lesů. Ochranu lesů je třeba zabezpečit především předcházením škodám vznikajícím v důsledku výstavby, provozní hospodářské činnosti i při kulturních, rekreačních, sportovních a jiných činnostech.

(2) Vydání rozhodnutí o umístění stavby a o využití území [Zákon č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon)] ve vzdálenosti do 50 m od okraje lesních pozemků vyžaduje souhlas orgánu státní správy lesního hospodářství. Na udělení tohoto souhlasu se nevztahují obecné předpisy o správním řízení.

(3) Při provozní hospodářské a jiné činnosti nesmějí být v lesích a v jejich blízkosti použity technologické způsoby, které působí poškození lesních porostů; orgán státní správy lesního hospodářství může v konkrétních případech stanovit podmínky, za jakých lze vzhledem ke stavu terénu, odtokovým poměrům apod. v lesích a do určité vzdálenosti od jejich okraje, technologický způsob použít.

§ 20

Povinnosti uživatelů lesů při ochraně lesů

(1) Uživatelé ledů jsou povinni

a) zjišťovat a evidovat výskyt škodlivých činitelů a škod způsobených těmito činiteli,

b) provádět opatření k předcházení vývinu a rozšíření rostlinných a živočišných škůdců, zejména přednostně z lesních porostů odstraňovat polomy, vývraty, souše, jakož i stromy nemocné a poškozené,

c) provádět preventivní opatření k ochraně lesů před požáry,

d) provádět obnovu a výchovu lesních porostů tak, aby se při současném zajištění a zlepšování produkčních schopností a ostatních funkcí lesů předcházelo možnému vlivu všech škodlivých činitelů a zvýšila odolnost lesních porostů proti působení těchto činitelů,

e) vytvářet při zakládání lesních porostů na pozemcích určených k zalesnění podmínky pro předcházení vzniku škod zejména volbou vhodného způsobu zalesnění a dřevinné skladby,

f) provádět při vzniku škod bezodkladně patření k odstranění, popřípadě ke zmírnění jejich následků.

(2) Vyskytne-li se v lesích i jejich okolí nebo ve skladech dříví některých z rostlinných nebo živočišných škůdců v nadměrném množství, může orgán státní správy lesního hospodářství uložit provedení opatření k vyhubení těchto škůdců a proti jejich rozšíření i organizacím, které skladují dříví a dalším uživatelům pozemků v okolí lesů.

§ 21

Opatření v případě mimořádných okolností a nepředvídaných škod

(1) V případě mimořádných okolností a nepředvídaných škod v lesích (větrné a sněhové kalamity, přemnožení škůdců, nebezpečí vzniku lesních požárů v období sucha apod.) jsou uživatelé lesů povinni bezodkladně učinit opatření k jejich odvrácení a k odstranění následků škod.

(2) Orgány státní správy lesního hospodářství mohou také na přechodnou dobu zakázat nebo jinak upravit užívání lesů v případech uvedených v § 16 odst. 2, § 17 odst. 2, § 18 odst. 3 a § 19 odst. 3; mohou také uživatelům lesů uložit ke zvládnutí mimořádné situace v lesích provedení potřebných opatření. Na uložení opatření podle tohoto odstavce se nevztahují obecné předpisy o správním řízení.

§ 22

Ochrana před škodami působenými zvěří

(1) Uživatelé lesů jsou povinni soustavně chránit lesní porosty před škodami působenými zvěří. Uživatelé lesů a orgány státní správy lesního hospodářství jsou povinni dbát, aby stavy zvěře a chov zvěře v lesních honitbách byly v souladu se zásadami správného hospodaření v lesích.

(2) Uživatelé lesů, popřípadě organizace vykonávající odbornou správu lesů jsou povinni zjišťovat každoročně nejpozději do 30. června výši škody způsobené zvěří na lesních porostech za předcházejících 12 měsíců; k zjišťování škod jsou povinni přizvat uživatele honiteb.

(3) Nelze-li škody působené zvěří na lesních porostech snížit technicky přiměřenými a ekonomicky únosnými způsoby tak, aby nebyl zhoršován stav lesních porostů, je uživatel lesa povinen:

a) požádat podle předpisů o myslivosti, aby bylo rozhodnuto o snížení stavu zvěře v honitbě,

b) sledovat, zda uživatel honitby provedl stanovené snížení stavu zvěře,

c) uplatnit nárok na náhradu škody podle zvláštních předpisů, [Např. podle zákona č. 23/1962 Sb., o myslivosti.]

d) neprodlužovat platnost smlouvy o postoupení výkonu práva myslivosti v honitbě, jestliže uživatel honitby poruší závažně nebo opětovně povinnosti, směřující ke snížení škod působených zvěří na lesních porostech.

§ 23

Povinnosti a oprávnění některých pracovníků orgánů a organizací při ochraně lesů

Pracovníci státních organizací lesního hospodářství řízených ministerstvem zabezpečující úkoly rozvoje, správy, provozu a ochrany lesů, jakož i odborné správy lesů a pracovníci vykonávající státní správu lesního hospodářství podle zákona o lesích a tohoto zákona, jsou povinni při výkonu veškeré své činnosti dbát a aktivně napomáhat při zabezpečení a zlepšení ochrany lesů. Tito pracovníci jsou oprávněni nosit při výkonu povinností vyplývajících z pracovního poměru lesnický stejnokroj se státním znakem a služebním označením. Podrobnosti o lesnických stejnokrojích stanoví ministerstvo.

§ 24

Lesní stráž

(1) Státní organizace lesního hospodářství řízené ministerstvem a uživatelé lesů, u nichž byl rozsah odborné správy lesů omezen, jsou povinni zajistit řádný výkon ochranné služby v lesích. Orgány státní správy lesního hospodářství ustanovují na jejich návrh, popřípadě z vlastního podnětu nebo na návrh ministerstva lesní stráž. Na ustanovení lesní stráže se nevztahují obecné předpisy o správním řízení. Lesní stráž vykonává svoji funkci ve všech lesích stanoveného obvodu působnosti, bez ohledu na vlastnické a užívací vztahy k lesům.

(2) Lesní stráž při výkonu své funkce se prokazuje zvláštním průkazem:

Lesní stráž je oprávněna:

a) zjišťovat totožnost osob, které porušují ustanovení zákona o lesích nebo ustanovení tohoto zákona anebo ustanovení předpisů na jejich základě vydaných k ochraně lesů,

b) ukládat za přestupky na úseku lesního hospodářství pokuty v blokovém řízení v rozsahu a za podmínek stanovených zvláštními předpisy, [Vyhláška č. 61/1961 Sb., o blokovém řízení.]

c) předvést orgánu Sboru národní bezpečnosti osobu, která nechce nebo namůže hodnověrné prokázat svoji totožnost, a osobu, kterou přistihne při trestném činu nebo přečinu nebo při přestupku na úseku lesního hospodářství, je-li toho nezbytně třeba k zamezení útěku nebe k zajištění důkazu.

(3) Zjistí-li lesní stráž, že porušením předpisů o ochraně lesů vznikla škoda, oznámí to uživateli lesa.

(4) Lesní stráž je oprávněna při výkonu funkce nosit zbraň a tuto zbraň použít jen při:

a) nutné obraně k odvrácení útoku vedeného proti své osobě nebo jí bezprostředně hrozícího nebo útoku na život jiné osoby,

b) zneškodňování zvířat, která ohrožují život nebo zdraví osob,

c) varovném výstřelu do vzduchu k odvrácení škody zvlášť velkého rozsahu, která bezprostředně ohrožuje existenci lesa, bezpečnost provozu lesního hospodářství nebo, jiné důležité zájmy společnosti,

d) varovném výstřelu do vzduchu při útěku osoby, kterou je lesní stráž oprávněna podle odstavce 2 předvést orgánu Sboru národní bezpečnosti.

(5) Před použitím zbraně je lesní stráž povinna, pokud to okolnosti zásahu dovolují, použít prostředků mírnějších jako je domluva, napomenutí a výstraha.

(6) Při použití zbraně je lesní stráž povinna:

a) zachovávat nutnou opatrnost, zejména aby nebyl ohrožen život jiných osob,

b) co nejvýše šetřit život osoby, proti níž zásah směřuje, zbraně nelze použít proti těhotné ženě, osobě vysokého věku, osobě se zjevnou tělesnou vadou nebo nemocí a proti dítěti,

c) zjistit přímé následky použití zbraně ihned, jakmile se to může stát bez ohrožení sebe nebo jiné osoby, a poraněnému poskytnout pivní pomoc.

(7) Lesní stráž je povinna o použití zbraně proti osobě neprodleně uvědomit orgán Sboru národní bezpečnosti, jakož i organizaci (orgán), která ji navrhla do této funkce.

(8) Ustanoveními odstavců 4 až 7 nejsou dotčeny zvláštní předpisy upravující nošení a použití zbraně. [Zákon č. 162/1949 Sb., o zbraních a střelivu, Vyhláška č. 124/1961 Sb., o střelných zbraních a střelivu, Vyhláška č. 7/1955 Ú. l., o loveckých zbraních.]

(9) Ministerstvo stanoví obecně závazným právním předpisem podrobnosti o ustanovení a odvolávání lesních stráží, o stanovení obvodů jejich působnosti, o jejich počtech, povinnostech, oprávněních, průkazech a slibu; v dohodě s federálním ministerstvem vnitra stanoví podmínky, za nichž je lesní stráž oprávněna nosit zbraň, popřípadě další podrobnosti.

ČÁST PÁTÁ

ORGÁNY STÁTNÍ SPRÁVY LESNÍHO HOSPODÁŘSTVÍ A JEJICH PŮSOBNOST

§ 25

Orgány státní správy lesního hospodářství

Státní správu lesního hospodářství podle zákona o lesích a tohoto zákona, jakož i úkoly stanovené předpisy na jejich základě vydanými, vykonávají orgány státní správy lesního hospodářství, kterými jsou

a) okresní národní výbory, krajské národní výbory a národní výbory jim na roveň postavené,

b) ministerstvo jako ústřední orgán státní správy lesního hospodářství.

§ 26

Okresní národní výbory

(1) Okresní národní výbory rozhodují

a) o prohlášení pozemku za lesní pozemek podle § 2 odst. 2 zákona o lesích a podle § 2 odst. 3 zákona o lesích v pochybnostech, zda jde o pozemek náležející do lesního půdního fondu,

b) o uložení opatření potřebných k ochraně a racionálnímu využívání lesních pozemků a lesních porostů podle § 4 odst. 1 zákona o lesích,

c) o vynětí lesních pozemků z lesního půdního fondu a o omezení jejich využívání v lesích hospodářských podle § 4 odst. 2 zákona o lesích do výměry 2 ha,

d) o povinnostech provést skrývku kulturních vrstev půdy a o opatřeních k jejímu hospodárnému využití podle § 4 odst. 3 písm. f) zákona o lesích,

e) o souhlasu podle § 5 odst. 3 zákona o lesích s územními rozhodnutími, jimiž má být dotčen lesní pádní fond,

f) o tom, že se poškození lesního fondu a objektů a zařízení na lesních pozemcích sloužících lesnímu hospodářství odstraní uvedením do původního stavu, jakož i o opatřeních k zábraně hrozících škod a proti vzniku dalších škod podle § 10 odst. 7 zákona o lesích,

g) v pochybnostech, zda socialistické organizaci náleží právo užívání lesních pozemků podle § 12 odst. 3 zákona o lesích,

h) o převodu práva užívání podle § 15 odst. 4 zákona o lesích a o náhradě nákladů na investice při převodu tohoto práva podle § 15 odst. 3 zákona o lesích,

i) o zřízení práva užívání lesních pozemků podle § 17 odst. 3 zákona o lesích,

j) o vytváření ucelených lesních částí podle § 19 zákona o lesích,

k) o uložení opatření podle § 20 odst. 3 zákona o lesích potřebných v zájmu zajištění bezpečnosti osob a majetku před škodami, které by mohly být způsobeny sesouváním půdy, padáním kamenů, pádem stromů, lavinami apod. z lesních pozemků a o tom, kdo nese náklady s tím spojené,


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP