Místopředseda ČNR JUDr. Čestmír Adam: Děkuji soudružce poslankyni Jaroslavě Šenkové. Jako poslední v rozpravě vystoupí s. poslankyně Milada Tořová. Uděluji jí slovo.
Poslankyně Milada Tořová: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté, životní úroveň našeho obyvatelstva výrazně formuje nejen vysoká úroveň spotřeby potravin, průmyslového zboží a služeb, ale také výdaje na kulturu, školství, zdravotnictví a sociální zabezpečení. Výdaje vynaložené na tuto sféru ze státního rozpočtu ČSR v roce 1978 jsou názorným důkazem toho, že celá politika KSČ sleduje stále jeden hlavní cíl - uspokojování rostoucích hmotných a duchovních potřeb našeho lidu.
V zájmu neustálého zdokonalování péče o zdraví obyvatelstva poskytuje naše společnost zdravotnictví také nemalé přírůstky v plánu pracovníků. Za posledních 10 let to činilo v ČSR pro zdravotnická zařízení na 40 000 pracovníků, což znamená nárůst asi 26 %. Z tohoto počtu největší část připadá na zdravotnictví v působnosti národních výborů. Rozbor tohoto statistického údaje však ukazuje, že tak jako v ostatních odvětvích národního hospodářství, nevedly přírůstky pracovních sil jen k posilování hlavní činnosti /v tomto případě léčebně - preventivní péče/, ale že se značné zdroje koncentrují do hospodářsko-technické a provozní služby. Oproti jiným odvětvím vlastní řídící aparát zdravotnických zařízení pracuje hospodárně a je malý. Zdá se nám nadále neúnosné např. to, aby náměstek ředitele OÚNZ o 2000 pracovníků vykonával tuto funkci na poloviční úvazek nebo aby vedoucí lékař polikliniky vykonával tuto funkci dokonce jako závazek. Sama pracuji v průmyslu a nedovedu si představit závod, který by ředitel řídil v polovičním úvazku anebo dokonce jako závazek. Bylo by třeba vytvořit jasnou soustavu řízení krajských, okresních a závodních ústavů národního zdraví a uplatnit v ní leninskou zásadu jednoho vedoucího.
Doporučovala bych, aby resort i národní výbory si prověřily, jak byly využity poskytnuté přírůstky pracovních sil a zda nárůst hospodářsko-technické služby ve zdravotnictví nesignalizuje neplnění poslání místního stavebnictví a místního hospodářství vůči zdravotnictví.
Podle našeho názoru je třeba posílit vertikální, tj. odborné řízení zdravotnictví z centra, čímž v žádném případě nebude narušena odpovědnost národních výborů za péči o zdraví obyvatelstva na daném území. Je jen třeba dobře vyložit a aplikovat zákon o péči o zdraví lidu a zákon o národních výborech v oblasti řízení zdravotnictví. Hlavní, krajští a okresní odborníci jsou vynikající nástroj pro zdokonalení odborného řízení léčebně preventivní péče. Musí však jít o lékaře vynikající úrovně s přirozenou autoritou, kteří by na jim podřízeném stupni příslušného oboru prověřovali úroveň prevence, diagnostiky, terapie a rehabilitace, odhalovali nedostatky, zajišťovali nápravu a tím zvedali soustavně odbornou úroveň, kázeň a smysl pro odpovědnost.
Počet lůžek ve zdravotnických zařízeních za posledních 10 let stoupl o 4000. Ze stávajícího počtu lůžek bylo v roce 1978 uzavřeno 1830 lůžek, údajně pro nedostatek sester. Ve využívání stávajícího lůžkového fondu jsou tedy ještě rezervy.
Pracovní neschopnost za posledních 10 let klesla téměř o půl procenta. Přesto však představovala v roce 1978 přes 72 mil. prostonaných kalendářních dnů a denně téměř o 200 tisíc pracovníků v národním hospodářství méně. Chtěla bych však upozornit, že na úroveň léčebně preventivní péče a na úroveň zdravotního stavu obyvatelstva nelze usuzovat jen z vývoje pracovní neschopnosti. Hodnocená pracovní neschopnost se týká jen ekonomicky činné části obyvatelstva, zatímco vývoj nemocnosti dětí a mládeže a osob v poproduktivním věku není statisticky sledován. Je otázka, zda by některé sledované údaje ve zdravotnictví neměly být redukovány a místo toho zavedena statistika sledování nemocnosti všech věkových skupin obyvatelstva.
Závažným jevem je mimopracovní úrazovost, která rok od roku stoupá. V roce 1978 byla dvojnásobná než úrazovost pracovní. Příčinou zdaleka nejsou jen kutilové, jak se původně myslelo, ale značná část mimopracovních úrazů připadá na chůzi, kde je to otázka nevhodné obuvi, nedobrého stavu vozovek a chodníků, a na úrazy v domácnosti a při sportu.
Oceňujeme úsilí i prostředky vynakládané na plnění celospolečenských zdravotnických programů vyhlášených XV. sjezdem KSČ a sledujících cíl snížení nemocnosti a úmrtí na některé choroby. Musíme si však uvědomit, že tímto nejsou řešeny hlavní otázky vlastní nemocnosti. Hlavní skupiny, způsobující pracovní neschopnost obyvatelstva jsou:
- nemoci ústrojí dýchacího, které se na prostonaných dnech podílejí 27 %;
- nemoci a poškození pohybového ústrojí, způsobené revmatickými nemocemi, úrazy a vadami, představují téměř stejně tolik;
- nemoci ústrojí zažívacího se podílejí 10 % na prostonaných dnech.
Hlavním nedostatkem naší ekonomiky v uplynulém roce bylo neplnění plánu investičních výdajů státního rozpočtu a nízké využívání stávajících fondů, a to zejména u rozpočtových a příspěvkových organizací. Ve zdravotnictví jsou rezervy v zavádění a ve využívání zdravotnické techniky a v plnění plánu investiční výstavby. V oblasti sociálního zabezpečení nebyl rovněž splněn plánovaný přírůstek počtu míst v zařízeních sociální péče v důsledku skluzů v investiční výstavbě. Některé národní výbory nedokázaly zajistit poměrně skromný plán investiční výstavby ústavů sociální péče v této pětiletce.
Za posledních 10 let došlo nesporně k rychlému a ohromnému pokroku v sociální péči o občany /např. počet míst v ústavech sociální péče o dospělé a mládež vzrostl za 10 let téměř o 8000/. Nicméně faktem zůstává, že v roce 1978 čekalo na umístění v zařízeních sociální péče 16 000 dospělých a 2500 dětí a mládeže. Nejde však jen o budování pro stát velmi nákladných ústavů, ale je třeba ve větší míře využívat už existujících dobrých příkladů efektivnější sociální péče o občany. Mám na mysli např. denní střediska péče o staré občany, tak jak byly založeny ve Východočeském kraji.
Vládě a poslancům je známa letošní situace v zásobování léky a zdravotnickými potřebami, a to jak humánními, tak i veterinárními, a problémy ve výrobě doplňků biofaktorů pro výživu zvířat. Nebudu se o této otázce, která není dosud uzavřena, více šířit. Domnívám se však, že je třeba, aby byly vyvozeny závěry pokud jde o příčiny tohoto jevu a aby byla přijata opatření, která by na dlouhou dobu znemožnila opakování tohoto stavu.
Z analýzy výsledků roku 1978 vyplývá, že státní rozpočet zabezpečil v souladu se závěry XV. sjezdu KSČ financování plánovaných potřeb hospodářství a další rozvoj společenské spotřeby, a proto navrhuji jménem zdravotního a sociálního výboru, abychom schválili předloženy návrh státního závěrečného účtu ČSR za rok 1978. Děkuji. /Potlesk./
Místopředseda ČNR JUDr. Čestmír Adam: Děkuji s. poslankyni Tořové. Pořadí přihlášených řečníků je vyčerpáno.
Hlásí se ještě někdo do rozpravy? Není tomu tak.
Prosím nyní ministra výstavby a techniky ČSR s. ing. Šrámka, aby odpověděl na vznesený dotaz.
Ministr výstavby a techniky ČSR ing. František Šrámek: Vážená Česká národní rado! Dotaz poslance dr. Jiřího Brejhy zahrnuje celou sérii podotázek. Moje odpověď je následující:
myšlenka využití sluneční energie dostává v naší zemi konkrétní podobu v úsilí o její aplikace pro ohřev užitkové vody jak pro zemědělství, tak pro bytové účely. Známe příklady JZD Knínice, JZD Čechtín a JZD Slušovice, kde se využívá sluneční energie k ohřevu užitkové vody pro kravíny. Tyto příklady, na které jsme byli upozorněni místopředsedou posl. s. Voleníkem, vznikly velice iniciativně a jejich zásluhou je to, že potvrdily možnost využívání sluneční energie u nás.
Na základě rozhodnutí komise vlády ČSSR pro řešení otázek spojených se zásobováním národního hospodářství a obyvatelstva palivy a energií jsou pod vedením federálního ministerstva pro technický a investiční rozvoj koordinovány práce pro využití sluneční energie v naší zemi. Na první místo v řešení těchto otázek byla postavena celková koncepce využití sluneční energie, stanovení parametrů těchto zařízení z hlediska jejich kvality, očekávaného výkonu a - musím velice intenzívně zdůraznit - i ceny za jejich pořízení. V rámci těchto úkolů ministerstvo lesního a vodního hospodářství zabezpečuje stanovení podmínek pro výpočty a sledování příkonu slunečního záření podle oblastí a měsíců.
V rámci Rady vzájemné hospodářské pomoci se rozvíjí spolupráce v programu základního výzkumu pod názvem "Vývoj nových efektivních přeměn sluneční, chemické a geotermální energie v elektrickou, tepelnou a mechanickou". V Sovětském svazu je těmto otázkám věnována velká pozornost. Zabývá se jimi řada významných výzkumných institucí.
Velká pozornost je těmto otázkám věnována v Rumunsku a Bulharsku. A náš Výzkumný ústav zemědělské techniky Praha - Řepy se v tomto roce zabýval proměřováním a porovnáváním našich prototypů slunečních kolektorů se sovětskými a západoněmeckými. Všechny tyto práce směřují k tomu, aby se našla cesta, jak ekonomicky a co nejefektivněji sluneční energii využívat.
Poslanec dr. Jiří Brejha se ptal na úlohu ministerstva výstavby a techniky v tomto směru. Chci podat tuto informaci. Pokusili jsme se opatřit si podrobné informace o těchto otázkách jak ze Sovětského svazu a ostatních socialistických zemí, tak i z kapitalistických zemí. Máme k dispozici celou řadu technických a ekonomických podrobností. Nechci jimi Českou národní radu zdržovat. Dospěli jsme k názoru, že těžiště problému je ve vyrobení spolehlivého a cenově únosného systému. Doporučili jsme federálnímu ministerstvu pro investiční a technický rozvoj vzhledem k bohatým zkušenostem a dostatečnému sortimentu těchto zařízení ve světě provést jejich ověření v našich podmínkách a případně zakoupit licenci pro jejich výrobu.
Pokud jde o konkrétní příklady ohřevu užitkové vody pro kravíny v JZD Knínice, Čechtín a Slušovice a možnosti jejich rozšíření. Zde se podařila věc při přijatelné úrovni nákladů. Nyní jde o to, dosáhnout jejich rozšíření pomocí průmyslově vyráběných zařízení. Okamžitě nás to staví před dvě základní otázky. Je to jednak kapacita a za druhé jsou to otázky nákladů, tedy efektivnosti. Chtěl bych vás, soudružky poslankyně a soudruzi poslanci, ujistit, že ministerstvo výstavby a techniky ČSR bude i nadále možnosti využití sluneční energie velice pečlivě sledovat. /Potlesk./
Místopředseda ČNR JUDr. Čestmír Adam: Děkuji ministru výstavby a techniky s. ing. Šrámkovu za jeho odpověď a dovoluji si požádat ministra zemědělství a výživy ing. Miroslava Petříka, CSc., aby odpověděl na dotazy vznesené v rozpravě.
Ministr zemědělství a výživy ČSR ing. Miroslav Petřík, CSc.: Vážené soudružky a soudruzi, k prvnímu dotazu soudružky poslankyně Divilové.
Zabezpečení senoseče a celé krmivové základně byla v letošním roce věnována na všech úrovních řízení podstatně větší pozornost. Krmivová základna má prioritní postavení v zajišťování rozvoje živočišné výroby. Zdůrazňuje to i skutečnost, že zhruba 70 % hrubé produkce rostlinné výroby tvoří krmiva. Na základě podrobné analýzy loňských výsledků, které nebyly uspokojivé jak z hlediska množství, tak i z hlediska kvality, byly v zemědělských podnicích upřesněny pícninářské programy tak, aby v maximálním rozsahu vytvářely předpoklady pro krytí potřeby objemné píce i s ohledem na skutečnost, že na jaře letošního roku muselo být zoráno přes 50 000 ha víceletých pícnin, tzn., přes 10 % sklizňových ploch. V návaznosti na pícninářské programy byly zpracovány plány senoseče. Je třeba zde otevřeně říci, že nástup do prvních sečí neodpovídal všude termínům uvedených v plánech senoseče, ale také situaci, která se v důsledku nepříznivých klimatických podmínek poměrně velkého sucha, projevila v rychlejším vývoji vegetace.
V současném období pro vaši informaci, je sklizeň prvních sečí víceletých pícnin v závěrečné fázi. Koncem minulého týdne bylo sklizeno 96 % ploch a sklizeň zbývající části bude ukončena prakticky v tomto týdnu, pochopitelně mimo ploch, které se musely ponechat v rezervě k účelům zabezpečení zeleného krmení. Těžiště organizátorské práce orientujeme nyní na urychlení sklizně prvních sečí, luk a pastvin, která byla provedena koncem minulého týdne v rozsahu 85 - 90 % a také na úseku sklizně sena z mechanizačně nedostupných a nezemědělských ploch. Využívám této příležitosti a chci vysoce ocenit v letošním roce zvýšenou pomoc příslušníků Čs. lidové armády, která pomáhá zvládnout senoseč v pohraničních oblastech v mimořádně obtížných a nepřístupných plochách. Za velmi náročný úkol považujeme zabezpečení sklizně píce z mechanizačně nedostupných ploch a také nezemědělské půdy. Oceňujeme v tomto směru účinnou pomoc národních výborů, složek Národní fronty, patronátních závodů, ale i místního obyvatelstva, kteří se zavázali sklidit těmito formami přes 110 000 tun sena a dosud je sklizeno zhruba přes 40 000 tun. Současně však zabezpečujeme, aby i zemědělské podniky nasadily do sklizně této píce vlastní pracovní síly včetně pracovníků z administrativy, živočišné, případně přidružené výroby. Přesto i zde chci zdůraznit požadavek, abychom pro sklizeň na nepřístupných plochách již obdrželi odpovídající mechanizační prostředky z našeho strojírenství.
Pro zvýšení hmotné zainteresovanosti místních občanů na sklizni sena z těchto ploch byla s ministerstvem financí dohodnuta výjimka ze zdanění za prodej sena z příjmu do 2000,- Kčs. Vzhledem k tomu, že úroda z prvních sečí, jak zněl dotaz, je menší než je průměr předcházejících let, je pochopitelně prováděna celá řada dalších mimořádných opatření k omezení sklizňových ztrát a k hospodárnému využití veškeré zelené píce. Např. krmné dávky jsou doplňovány slámou, je zabezpečované její zchutňování s cílem zajistit maximální množství píce pro zimní období.
Protože se v letošním roce očekává na základě dostupných údajů o hektarových výnosech, že produkce slámy bude nižší, jsou prováděny přípravy na její bezztrátovou sklizeň a maximální využití jako krmiva. Velký důraz klademe v letošním roce na co nejširší uplatnění pastvy; v současném období se denně pase více než půl miliónů skotu. Z toho je asi 260 000 kusů dojnic, ale vidíme na tomto úkolu ještě určité rezervy v tom, aby rozsah pastvin se nadále rozšiřoval. S ohledem na nižší úrodu prvních sečí, zhruba asi 50 % plánu, chceme výpadek objemné píce také nahradit maximálním rozšířením strniskových mezi plodiny rozsahu minimálně 10 - 12 % orné půdy včetně potřebných osiv.
K druhému dotazu s. poslance Kuklínka o současné situaci z hlediska úrovně zásobování nápoji.
K problematice dostatku nápojů v období, kdy jsou spotřebitelem maximálně žádány, chci uvést některé další údaje. Náš resort zemědělství a výživy zabezpečuje veškerou výrobu piva a z 80 % výrobu nealkoholických nápojů, které jsou syceny kysličníkem uhličitým. Zbývající část vyrábějí podniky řízené národními výbory i Svaz spotřebních družstev. Minerální vody, stolní a ochucené vody, vyrábí Čs. lázně a zřídla, patřící do resortu ministerstva zdravotnictví.
Chtěl bych vás, vážené soudružky a soudruzi, informovat o tom, že plán dodávek piva do tržních fondů byl v loňském roce splněn na necelých 95 %, z toho u lahvového piva na 97,6 %, převážně proto, že nebyl odpovídající odbyt a nebylo dosaženo skutečné úrovně roku 1977. Obdobně u nealkoholických nápojů se plán za rok 1978 podařilo splnit na necelých 90 %. Presto, i když v souhrnu musím vyloučit některé místní záležitosti, byla poptávka po pivu a nealkoholických nápojích v minulém roce uspokojena. Na druhé straně nealkoholických nápojů v prášku, které by měly řešit některé sezónní výkyvy, bylo vyrobeno v roce 1978 přes 1800 tun, což je o 11 % více proti skutečnosti roku 1977.
Od počátku letošního roku roste zájem spotřebitelů o pivo, což se odráží i v důsledku zvýšení maloobchodních cen vína, lihovin a destilátů. U nealkoholických nápojů pro nižší zájem spotřebitelů plán výroby nebyl plněn až do konce dubna. Plán výroby nealkoholických nápojů v prášku je od počátku letošního roku překračován, meziroční nárůst se bude pohybovat o více než 10 %. Na zvýšenou poptávku po nápojích v letním období je každoročně nejenom u nás, ale i u všech ostatních vzájemných organizací již v březnu a v dubnu zabezpečována odpovídající příprava. Jde zejména o zajištění údržby výrobních zařízení, potřebných surovin i obalového materiálu. Zvýšenou výrobu lze zajistit jen v druhých nebo v prodloužených směnách, na které je nutno získat sezónní pracovníky. Pro podstatně vyšší rozvoz je nutná i mimořádná výpomoc dopravními prostředky. V tomto směru lze tyto podmínky zajistit pouze za účinné pomoci národních výborů, škol a dalších organizací. Konkrétní výpomoc je s těmito orgány dojednávána minimálně 2 - 3 měsíce před sezónou. V podstatě se dá konstatovat, že touto formou spolupráce v minulosti bylo zásobování letní sezóny odpovídajícím způsobem zajištěno. Pochopitelně se při tom vyskytly i některé místní problémy.
V letošním roce podmínky letní sezóny vzhledem k neobvykle teplému počasí začaly již od poloviny května t. r., a že jde o neobvyklou extrémnost počasí jsme denně svědky při pohledu na úrodu. Požadavky obchodu na dodávky nápojů v tomto období vzrostly zhruba dvoj až trojnásobně. Pro vaši informaci v květnu t. r., kdy druhá polovina měsíce vykazovala mimořádně extrémní letní teploty, bylo dodáno do tržních fondů oproti skutečnosti v lednu letošního roku více o 40 % piva. U nealkoholických nápojů bylo v květnu dodáno oproti skutečnosti v lednu více o 48 %. Dosažené výsledky za květen, jak správně uváděl s. poslanec Kuklínek, ukazují, že výstav piva byl vyšší o 14 % a výroba nealkoholických nápojů o 9,5 % proti úrovni května minulého roku. Za první a druhou dekádu v červnu t. r. bylo vystaveno o 110 000 hl více piva, to znamená o 11 % více než za stejné období loni, nealkoholických nápojů zhruba o 9 %. Musíme ovšem otevřeně říci, že uvedenými nárůsty se ještě nedaří uspokojit spotřebitelskou poptávku. Vyšší vystupňování výroby se nepodařilo zajistit zejména z důvodu získání brigádníků na plné zavedení druhých směn, jsou některé problémy se zabezpečením mimořádných potřeb dopravních prostředků, ale i některé záležitosti kolem zastaralosti našich výrobních fondů. Z tohoto důvodu se pracuje převážně jen v prodloužených směnách, především díky obětavosti pracovníků z výroby, ale i administrativy, kteří pracují při stáčení nápojů přesčas. Rovněž obtíže se zajištěním dopravních prostředků na rozvoz nápojů a svoz prázdných lahví často komplikují situaci zejména ve velkých městech. Poslední zprávy, které máme, vážené soudružky a soudruzi, k dispozici z 25. týdne o zásobování nápoji, ukazují na to, že dochází k určité konsolidaci díky též několika chladnějším dnům, především u zásobování nealkoholickými nápoji. Při zásobování lahvovým pivem ještě nebyla uspokojivě zvládnuta situace v Praze, v Brně, v Českých Budějovicích a v obvodu pivovaru Nošovice a Ostrava. Jde současně o pivovary, které musí též plnit exportní úkoly.
Resort soustavně sleduje a vyhodnocuje zásobování nápoji společně s odběratelskými systémy a výrobci na nápojové komisi v našem ministerstvu. Vedeme výrobní obory a podniky, aby zabezpečily a soustavně řešily ve své působnosti celou řadu aktivních opatření, jako jsou otázky maximální spolupráce s příslušnými národními výbory a dalšími organizacemi z hlediska zabezpečení sezónních pracovníků a projednávaly operativní výpomoci v dopravě u ČSAD, ale i některých dalších organizací nevyjímaje organizace našeho vlastního resortu. Jsou prováděna opatření na organizování z řad vlastních i administrativních pracovníků, ale i sezónních pracovníků, aby se pracovalo ve druhých a v prodloužených směnách při stáčení nápojů. Na rozhodujících závodech jsou zavedeny rozvozní služby pro případy dodatečných objednávek nápojů obchodem, především o sobotách a nedělích. Na druhé straně veškeré opravy a údržba výrobních a stáčecích zařízení se provádí zásadně po směnách a zejména v mimopracovní době. Podle vývoje odbytu musí být také operativně doplňován stav veškerých zásob potřebných surovin a materiálů včetně navařování piva v potřebném předstihu. Za účelem urychlení řešení nedostatků, které se vyskytnou, je společně s odběratelskými organizacemi zavedeno dispečerské řízení odbytu, dopravy a výroby. V případě po ruch na zastaralém technologickém zařízení organizuje podnik, příp. obor náhradní zásobování formou přesunů nápojů v kraji, příp. i z jiných krajů. Zajišťujeme v maximální míře také výrobu nealkoholických nápojů v prášku, v čemž vidíme i perspektivní řešení těchto otázek.
Chtěl bych vás, soudružky a soudruzi, ubezpečit, že pracující našeho resortu na tomto úseku projevují i přes nelehkou situaci, a pracují tam zvláště ženy, maximální úsilí, i když nebude spotřeba vždy plně uspokojena. Děkuji za pozornost. /Potlesk./
Místopředseda ČNR JUDr. Čestmír Adam: Děkuji ministrovi zemědělství a výživy s. doc. ing. Petříkovi za odpověď. Ptám se ministra financí s. ing. Tlapáka, zda si přeje slovo? Soudruh ministr financí si nepřeje slovo; uděluji nyní slovo zpravodaji poslanci Josefu Smolovi.
Zpravodaj poslanec Josef Smola: Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, rozprava, která proběhla k vládnímu návrhu státního závěrečného účtu ČSR za rok 1978, potvrdila, že hospodářské výsledky České socialistické republiky dosažené v loňském roce vcelku odpovídají předpokladům schváleného státního rozpočtu na rok 1978 a jsou v souladu se základní linií rozvoje naší socialistické společnosti, kterou stanovil XV. sjezd Komunistické strany Československa.
Rozprava současně ukázala, že poslanci České národní rady jsou si plně vědomi složitosti a náročnosti ekonomických podmínek, za nichž musí vláda ČSR v současné etapě zabezpečovat úkoly státního plánu a státního rozpočtu. Proto tím více oceňují, že i za těchto okolností pokračuje v realizaci sociálního programu KSČ v zásadním souladu se stranickými dokumenty.
Naše jednání však zároveň ukázalo i existující rezervy pro další zvyšování efektivnosti národního hospodářství, spočívající zejména v důsledném odstraňování tzv. subjektivních příčin v organizaci, řízení a kvalitě práce, jakož i v provádění soustavné kontroly plnění uložených úkolů a odstraňování nedostatků zjištěných při kontrole. Zvýšení náročnosti na všechny, ale zejména na řídící pracovníky, je nutno považovat za směr, který je třeba v duchu posledních zasedání ÚV KSČ, především 11., 12. a 13. zasedání, prosazovat i v plnění úkolů 6. pětiletky ve zbývajících 2 letech a v nástupu do 7. pětiletky na všech úrovních.
Rozprava rovněž ukázala na situaci a problémy v některých rozhodujících oblastech naší ekonomiky, které je nutno považovat v současné etapě za jedny z rozhodujících. Je to problém racionalizace spotřeby paliv a energie, urychlené uvádění vědeckotechnického rozvoje do praxe, efektivní a přitom hospodárné vynakládání všech prostředků a intenzívní úsilí za odstranění výpadků výroby z počátku tohoto roku a v zemědělství z důvodu nepřízně počasí. Jednání České národní rady současně naznačilo cesty, jak se s přetrvávajícími problémy v těchto oblastech lze úspěšně vypořádat, jestliže budou aplikovány dobré zkušenosti, na něž poslanci v rozpravě poukázali, v co největší míře.
/Řízení schůze převzal místopředseda ČNR Oldřich Voleník./
Vzhledem k tomu, že v rozpravě nebyly uplatněny žádné doplňující nebo pozměňující návrhy k vládnímu návrhu usnesení, doporučuji, aby Česká národní rada schválila vládní návrh usnesení České národní rady o státním závěrečném účtu a o závěrečných účtech státních fondů České socialistické republiky za rok 1978 ve znění předloženém vládou České socialistické republiky.