Vláda také přistupuje v hospodářských organizacích k velmi přísným opatřením ve spotřebě ušlechtilých paliv a pohonných hmot, včetně regulace spotřeby motorové nafty. Nebude dále trpět stav, kdy v některých organizacích jsou řidiči odměňováni podle toho, kolik spotřebují motorové nafty.
Dosavadní vývoj v 6. pětiletce plně potvrzuje myšlenky XV. sjezdu strany o potřebě zvládat dva faktory charakterizující současnou etapu světové ekonomiky: za prvé jde o trvale složitější opatřování paliv, energie a surovin, za druhé o rychlou a včasnou přizpůsobivost oborů a odvětví našeho zpracovatelského průmyslu požadavkům na inovaci a kvalitu zboží. Pro československé národní hospodářství není jiné varianty, než zvládnout obě tyto tendence. Je to úkol obtížný, ale také čestný; je to současně pro nás i podmínka úspěšnosti. Hlavní směr náporu je soustředěn na výkonnost ekonomiky a na vysokou efektivnost, projevující se jak při využívání dovážených i našich surovin, tak při výrobě a prosazování našich výrobků na světových trzích. Vyřešit toto zadání znamená koncepčně i operativně zvládat řadu otázek, počínaje technickou inovací výrobků i technologie, až po prodej a servis.
Rozhodující je kvalita našeho zboží, technicko-ekonomické parametry výrobků, dodací lhůty, ale také služba zákazníkům, servis náhradních dílů. Vždyť kvalita a spolehlivost předurčují výslednou cenu a tedy ekonomickou úspěšnost. Není nadsázkou říci, že na světovém trhu se ukazuje, který výrobce je úspěšný, ale také - který stagnuje a zaostává.
Plán i Směrnice se v prvé řadě zaměřují na další rozvoj hospodářských vztahů se socialistickými zeměmi. Základem našich vnějších ekonomických vztahů je a zůstává všestranná spolupráce se Sovětským svazem. Jen v ní máme jistotu plynulého a vzestupného hospodářského vývoje a jen ona skýtá ochranu před konjunkturálními výkyvy světové ekonomiky a před politickou diskriminací či obchodní spekulací.
Vláda považuje za svou povinnost nekompromisně vyžadovat, aby naše podniky věnovaly žádoucí péči splnění našich závazků vůči socialistickým zemím a jakosti dodávek. Musíme si být všude vědomi, že pouze za kvalitní zboží dostaneme potřebné suroviny, energii a výrobky. Důsledně budeme také podle uzavřených smluv prohlubovat specializaci výrob a kooperaci; důraz klademe na činorodou spolupráci oborů, jejich výrobně hospodářských jednotek a podniků s partnery ze socialistických zemí. Naše rozvíjející se hospodářství denně přináší nové potřeby i možnosti ekonomické spolupráce; tak např. nazrál čas řešit některé otázky v oblasti chemického strojírenství.
Ve vztahu ke kapitalistickým státům zdůrazňuje plán na rok 1979 potřebu rychlejších vývozů než dovozů. Z oblasti řízené vládou ČSR budou největší přírůstek zabezpečovat organizace ministerstva průmyslu ČSR. Vývozní úkoly do kapitalistických států nejsou snadné a jejich plynulou realizaci je nutno plně zabezpečovat ve všech orgánech a organizacích, které za to nesou odpovědnost. Půjde zejména o včasné vyjasňování hmotné náplně dodávek pro vývoz ve struktuře a kvalitě požadované na zahraničních trzích.
Plánovaný objem dovozu na rok 1979 se oproti roku 1978 snižuje v důsledku nižšího dovozu strojů a zařízení pro investice, neboť dovozy pro výstavbu II. etapy petrochemického závodu v Litvínově jsou již ukončeny. V souvislosti s importem strojů však vláda všem resortům zdůraznila, že stanovené limity jsou nepřekročitelné a musí být respektovány počínaje již rozpisem plánu.
Situace ve vztahu k nesocialistickým zemím si vynutila, že vláda ještě nad rámec úkolů v zahraničním obchodě stanovila povinnost resortů zlepšit plánované vztahy v letech 1979 a 1980 o 1 %.
Přijatá opatření v pojetí dovozně vývozních vztahů si zákonitě vyžadují i odpovídající přístupy v řízení výroby, technického rozvoje i zahraničního obchodu. Činnost řídících pracovníků bude posuzována podle toho, jak aktivně a důmyslně přistoupí k operacím, snižujícím devizovou náročnost naší ekonomiky, jak v tomto duchu povedou pracovní kolektivy i vhodnými formami podnítí iniciativu a zlepšovatelské hnutí.
Jaký úkol zde například stojí před chemickým a farmaceutickým průmyslem? Bude muset při své modernizaci nejen snižovat devizovou náročnost vlastního odvětví, ale současně plynule zabezpečovat chemizaci celého národního hospodářství i zásobovat obyvatelstvo dostatkem léčiv, neboť to vše je dosud samo o sobě devizově značně nákladné.
Z hlediska vnějších hospodářských vztahů přikládá vláda velkou důležitost i dalšímu zvyšování soběstačnosti v dodávkách zemědělských produktů a potravin, zejména soběstačnosti v obilí. Přitom nejde pouze o samu výrobu obilovin, ale též o využití zrna. Vláda přijala v tomto smyslu opatření pro oba následující roky 6. pětiletky i pro další období. Připomíná však, že úspěch nemůže být záležitostí pouze zemědělství a potravinářského průmyslu, ale přispět musí i další zainteresovaná odvětví, stejně jako sami občané hospodárným nakládáním s potravinami.
Snížení dovozní náročnosti výroby se neobejde bez forem, které jsou adekvátní situaci. Jednou z nich by mělo být ustavit komplexní týmy lidí, kde budou pracovníci vědy a výzkumu i pracovníci praxe, technologové i organizátoři výroby. Potřebujeme - stručně řečeno dát do pohybu lidi, kteří budou přemýšlet a nacházet řešení, i pracovníky, kteří pak budou věci realizovat.
Soudružky a soudruzi poslanci. vláda je přesvědčena, že se úkoly, které plán určuje výrobní sféře budou plnit v množství, sortimentu a jakosti s danými pracovními silami a při dodržení stanovených úspor v materiálových nákladech. Toto přesvědčení i odhodlání úkoly takto zajistit vytvoří podmínky pro další vzestup životní úrovně. Jako hospodáři si uvědomujeme, že nelze spotřebovat více, než se vytvoří - nelze žít na účet budoucnosti.
I v roce 1979 a 1980 zůstává hlavním zdrojem zvyšování životní úrovně růst osobní spotřeby. Její absolutní přírůstek představuje zhruba 4,5 miliardy Kčs, což odpovídá dosavadním ročním průměrům. Mzdy na území ČSR mohou vzrůst v průměru o 2,7 % včetně rezerv, zejména pro některé operace v oblasti hornictví. Při rozpisu mezd na jednotlivá odvětví i v jejich rámci je však nutno správně stanovit relace odrážející rozdíly ve výkonnosti a v kvalitě práce. Vláda přikládá velkou důležitost tomu, aby se ve mzdové politice potlačovala snaha po nepodloženém rovnostářství a v celospolečenském zájmu povede podřízené orgány a organizace k dodržování mzdové disciplíny.
I nadále se počítá s vynaložením velkých prostředků do oblasti společenské spotřeby - přes 92 miliard Kčs se vydá na tyto účely v roce 1979 a s 95,5 miliardy Kčs počítá Směrnice v roce 1980. Společenská spotřeba poroste v roce 1979 rychleji než spotřeba osobní; tak např. výdaje na školství o 4,5 %, na kulturu o 2,7 %; na bytové hospodářství zhruba o 5 %; na zdravotnictví, včetně služeb sociálního zabezpečení o více než 4 %.
V roce 1979 dokončíme přes 21 000 míst v mateřských školách a přes 1600 míst v jeslích. Kromě výstavby školských a zdravotnických zařízení věnujeme pozornost i řešení některých zcela nevyhovujících situací v lázeňských objektech. Zahraničními kapacitami budeme stavět léčebnu pro děti v Janských Lázních i léčebnu pro dospělé v Teplicích.
V příštím období nadále počítáme s obecně prospěšnou iniciativou obyvatelstva v akci "Z". Přitom i zde bude platit, že je třeba více staveb dokončit než zahajovat.
Vláda bude věnovat zvláštní pozornost zabezpečení rozvoje vnitřního trhu. V potravinářském obchodě dosáhneme přírůstek masa dalších 15 000 tun a drůbeže 4000 tun.
V průmyslovém zboží se naše pozornost soustředí zejména na zabezpečení výrobků ze spotřebního a chemického průmyslu s cílem dosáhnout maximálního uspokojení v kvalitě a při zlepšování užitných vlastností.
Stejně náročný bude náš obchod vůči dodavatelům strojírenského spotřebního zboží tak, aby podle přijatého dokumentu federální vlády bylo dodáno nejen stanovené množství výrobků, ale aby se také obyvatelstvo zbavilo trápení nad defekty dodávaného zboží.
Závažnou součástí životní úrovně je bydlení. Plán na rok 1979 ukládá dokončit na území ČSR přes 82 000 bytů a Směrnice na rok 1980 počítá s více než 90 000 byty.
Zvláštní pozornost se věnuje soustředění stavebních kapacit na nezbytné objekty technické a občanské vybavenosti tak, aby se zmírnilo opožďování za dokončenými byty.
Realizaci náročných úkolů rozvoje ekonomiky napomůže i další zdokonalování soustavy plánovitého řízení národního hospodářství. Bude pokračovat prohlubování hmotných vztahů a předpokládá se dotvoření souboru opatření k lepšímu řízení procesu investování. Na základě dosavadních dobrých zkušeností se připravuje rozšíření komplexního experimentu řízení efektivnosti a kvality o čtyři další výrobně hospodářské jednotky, dvě ve stavební výrobě a dvě v potravinářském průmyslu.
Vážené soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, úkoly, které máme před sebou do konce 6. pětiletky, kladou dosud nebývalé požadavky na politickou práci, na umění řídit a na moudré vedení kolektivů. Jak rozsáhlé jsou naše rozvojové směry v bezprostřední budoucnosti, to ukazuje např. škála investiční výstavby. Zároveň se zápasem o termíny a o kvalitu při budování druhé etapy petrochemie zaměřujeme pozornost na energetiku: příkladem je elektrárna Mělník III a též přeložka trati spojující Chodov se Sokolovem v tamní hnědouhelné pánvi. Metalurgickou základnu na území ČSR rozvíjíme investicemi ve válcovnách trub v Chomutově, ve válcovně v Kunčicích a v Poldi II na Kladně. Dokončují se stavby pro zvýšení výroby nákladních automobilů Tatra v Kopřivnici, cementárna v Prachovicích, přibudou další obilní sila a pokročí práce na tkalcovně ve Varnsdorfu. Intenzívní postup si vyžádá vodní dílo Římov v jižních Čechách, dokončování dálnice, přestavba mostu Barikádníků, severního předmostí Hlávkova mostu, křižovatka na Vychovatelně v Praze, stejně jako výstavba nových bytů, poliklinik, škol a dalších akcí, které mají poslání dále zlepšovat životní podmínky občanů našeho socialistického státu.
Při pohledu na dosahované výsledky oceňujeme velkou obětavost horníků, kteří nelitují námahy ani času při tolik důležitém zabezpečování našeho hospodářství palivy. Vážíme si píle a intenzívní práce žen ve spotřebním průmyslu, odevzdávané společnosti i po mnoho sobot a nedělí do roka. Oceňujeme úsilí zemědělců při zvládání úkolů sklizně.
Nestačí však vypětí a intenzívní práce pouze některých odvětví. Jde nám o to, aby prospěch společnosti vycházel z každého závodu, z každého výzkumného i administrativního pracoviště, z výrobní i nevýrobní sféry.
Zdůrazňujeme, že naše dílčí úspěšnost při dosahování záměrů 6. pětiletky i do budoucna je a bude dána především tím, jak využijeme rozsáhlého hospodářského potencionálu naší země k řešení aktuálních úkolů, jak moudře budeme nakládat se schopnostmi lidí, jak odpovědně a konkrétně budou vědci i výzkumníci přispívat ke zvládání složitých otázek života.
Bohatství naší země, rozvinutá ekonomika i dovednosti lidí nás k takovému pojetí společné odpovědnosti za společně stanovené cíle zavazují. A to tím spíše, že základním posláním práce je v našich podmínkách prospěch a blaho obyvatelstva.
Máme na paměti myšlenku vyjádřenou na 12. plenárním zasedání ÚV KSČ generálním tajemníkem naší strany, prezidentem republiky soudruhem Gustávem Husákem: ".... složitější podmínky dalšího postupu vpřed, vyplývající z vnějších i vnitřních příčin vyžadují, abychom s větším důrazem a rychlejším tempem uskutečňovali strategickou linii strany ve zvyšování efektivnosti a kvality veškeré práce. K tomu je nutné, abychom důsledněji uváděli v život přijatá usnesení, zdokonalovali řídící práci, mobilizovali nejširší vrstvy pracujících k plnění úkolů."
Vláda České socialistické republiky je rozhodnuta v tomto duchu pracovat a povede tak i jí řízené orgány a organizace. Podávajíc tuto zprávu, děkuje vláda České národní radě za dosavadní pomoc a prosí vás, soudružky poslankyně a soudruzi poslanci, i nadále o podporu při prosazování záměrů 6. pětiletého plánu. /Potlesk./