Čtvrtek 30. března 1978

Předseda ČNR Evžen Erban: Děkuji předsedovi vlády ČSR soudruhu Korčákovi za zprávu o plnění programového prohlášení.

Soudružky a soudruzi, k projednávané zprávě vlády přijme Česká národní rada usnesení. Doporučuji, aby pro jeho přípravu byla zvolena návrhová komise ve složení: předseda komise - místopředseda ČNR Oldřich Voleník, členové komise - místopředseda ČNR František Toman, místopředseda ČNR dr. Čestmír Adam, poslankyně ing. Marie Smolíková a poslanec ing. Jan Uřičář.

Má někdo připomínky k tomuto návrhu? Nemá. Můžeme tedy o návrhu hlasovat.

Kdo souhlasí s tím, aby byla zvolena návrhová komise v uvedeném složení, nechť zvedne ruku. /Hlasuje se./

Je někdo proti? Nikdo.

Zdržel se někdo hlasování? Nikdo.

Děkuji, návrhová komise je zvolena.

Soudružky a soudruzi, rozprava ke zprávě vlády bude zahájena po přestávce. Přihlášeno je 20 poslanců. Diskusi zahájí soudruh místopředseda Oldřich Voleník, předseda Klubu komunistických poslanců ČNR, po něm se připraví poslanec dr. Vladimír Zvěřina. Přerušuji schůzi na 20 minut.

/Schůze přerušena v 11.05 hodin a opět zahájena v 11.30 hodin./

Předseda ČNR Evžen Erban /zvoní/: Soudružky a soudruzi, zahajuji přerušenou schůzi České národní rady. Jako první dávám slovo do rozpravy soudruhovi poslanci Voleníkovi.

Místopředseda ČNR Oldřich Voleník: Soudružky a soudruzi poslanci, dnes hodnotíme činnost vlády České socialistické republiky a její výsledky od počátku volebního období. Vycházíme z kladné skutečnosti, že vláda při řešení úkolů 6. pětiletky důsledně respektuje vzájemnou podmíněnost ekonomického a sociálního programu strany.

Oceňujeme tento přístup vlády při zabezpečování základního cíle XV. sjezdu Komunistické strany Československa, který je na základě dynamického rozvoje a vysoké efektivnosti výroby a kvality veškeré práce dosáhnut v souladu s prohlubováním socialistického způsobu života občanů stále plnějšího uspokojování jejich hmotných a kulturních potřeb a upevňování životních a sociálních jistot.

Soudružská spolupráce České národní rady s vládou je již tradiční a umožňuje nám, voleným zástupcům lidu, abychom mohli veškerou svou činností náročný program vlády České socialistické republiky účinně podporovat. Hodnotit jen práci vlády nestačí. Musíme se zamyslet i nad tím, s jakou účinnosti v ČNR, jejích orgánech a zejména pak ve volebních obvodech napomáháme realizaci politiky strany.

Komplexní hodnocení plnění závěrů XV. sjezdu KSČ uvedlo s velkou odpovědností nedávné zasedání ústředního výboru. Položilo hlavní důraz na splnění úkolů v materiální výrobě, která svým významem je základem ke splnění všech dalších částí ekonomického a sociálního programu strany.

Pozitivní směry rozvoje, charakteristické pro všechny oblasti života socialistické společnosti, k nimž rozhodný nástup umožnil XV. sjezd KSČ, přes značně ztížené vnitřní, zejména však vnější podmínky, vyvolané krizovou situací ekonomiky kapitalistických států, pokračují i v prvních dvou letech 6. pětiletky. Úspěchy, kterých jsme v rozvoji národního hospodářství dosáhli, i podpora, kterou nám po léta nezištně poskytuje Sovětský svaz, umožnily zabezpečovat růst životní úrovně, upevňovat sociální jistoty občanů a tím znovu před celým světem prokázat velké přednosti socialistického společenského zřízení.

Poslední zasedání ÚV KSČ naléhavě upozornilo i na některé nedostatky a problémy. V ekonomické činnosti se např. dost účinně nedaří prosazovat základní požadavky jako je zvyšování efektivnosti a kvality veškeré práce. Stále nedosahujeme plánovaného snížení materiálové spotřeby v průmyslu, loni se v tomto směru dokonce zhoršil vývoj ve stavebnictví a v zemědělství. Energetická, surovinová a materiálová spotřeba, ačkoliv jde většinou o dovozní a devizové záležitosti, je stále neúměrně vysoká.

Nedaří se dosud zkracovat lhůty výstavby nových investičních akcí, aktivně působit na snižování nákladů a na dodržování rozpočtových prostředků. Vysoký stav zásob v resortech a podnicích nasvědčuje tomu, že úsilí o prosazování efektivnosti při naší každodenní činnosti dosud plně neproniklo do vědomí širokých vrstev pracujících, zvláště pak do jednání odpovědných pracovníků.

Lépe využívat přednosti socialistické ekonomiky vyžaduje také překonat slabiny v řídící, plánovací, organizátorské a kontrolní práci. Jedním z nedostatků je tendence zabezpečovat úkoly rozšiřováním administrativního aparátu, namísto uplatnění zvýšených nároků na jeho odbornost, celkovou výkonnost a na důsledné odstraňování přežívajících byrokratických metod.

Považuji za povinnost, abych při našem jednání připomněl naléhavou direktivu 11. zasedání ÚV KSČ, důrazně požadující zlepšení stylu práce státního aparátu, včetně národních výborů, jeho koncepční, organizátorské a kontrolní činnosti.

Před námi, Českou národní radou, všemi poslanci a orgány stojí dnes závažný úkol zabezpečit rozpracování přijatých závěrů jako závaznou směrnici pro naši další činnost. Předpokládá to v souladu s postupem vlády, jak jej uvedl její předseda soudruh Korčák, zpřesnit a doplnit základní směry naší práce obsažené v "Zaměření činnosti České národní rady po XV. sjezdu Komunistické strany Československa", zhodnotit důsledně obsah, formy a metody práce i dosažené výsledky s tím, že je třeba soustředit pozornost na řešení slabých míst, nezavírat oči před problémy a nedostatky, ale aktivně je překonávat.

Půjde přitom o ještě odpovědnější a náročnější plnění úkolů všemi orgány a poslanci České národní rady, o prosazení požadavku vyšší kvality, efektivnosti a účinnosti vlastní práce, o uplatnění větší náročnosti vůči výkonné sféře i o důsledné splnění přijatých doporučení.

Úroveň naší kontrolní činnosti je třeba neustále zvyšovat. Přitom je třeba vycházet z objektivních analýz vývoje, zpracovaných resorty a současně i z vlastních poznatků výborů a poslanců a na základě toho přijímat účinná opatření a závěry, které musí být oproštěny od jakéhokoliv resortismu. Takto uplatněná kontrolní metoda posiluje autoritu obou vrcholných orgánů ČSR, vlády i České národní rady, pomáhá k rozvíjení a využívání velkých předností našeho společenského systému.

Na pořad jednání České národní rady a jejích orgánů jsou zařazovány závažné otázky, které se dotýkají plnění úkolů federálními orgány na území ČSR. Je to zcela nový přístup, který vyplynul z úspěšně se rozvíjející federace.

V předsednictvu ČNR jsme se zabývali plněním úkolů 6. pětiletky v ostravsko-karvinské průmyslové aglomeraci, v červnu projednáme zprávu vlády ČSR o zabezpečování hlavních úkolů pětiletého plánu v Severočeském kraji, v příštím roce posoudíme rozvoj hlavního města Prahy. Jde tu o úkoly klíčového významu pro ekonomiku celého státu, jak to znovu podtrhla zpráva předsednictva ÚV KSČ i diskuse na jeho 11. zasedání.

Přijímat účinná opatření a doporučení k řešení oblastních problémů předpokládá komplexní posouzení z pozic republik i celé federace. Znamená to hledat v souladu s našimi ústavními pravomocemi možnosti, jak tento účinný a potřebný prvek v naší práci uplatnit.

Trvalou součástí politiky naší komunistické strany je působit na zdokonalování politického systému socialistické společnosti využíváním bohatých forem socialistické demokracie. V jejím postupném rozvoji spočívají značné, dosud ne zcela využité možnosti; svou podstatou se socialistická demokracie jeví jako nevyčerpatelný zdroj aktivní účasti pracujících na řízení a správě státu. Důsledně uplatňovat principy socialistické demokracie předpokládá promyšleně rozvíjet a koordinovat součinnost celé zastupitelské soustavy, neustále upevňovat vzájemné vztahy a využívat podněty národních výborů, opírat se o těsnou spolupráci s Národní frontou a jejími organizacemi.

Budovat úspěšně rozvinutou socialistickou společnost a jejím narůstajícím potřebám odpovídající ekonomiku, předpokládá všestranně zabezpečit stále náročnější rozvoj materiálně technické základny, vědy a techniky i zdokonalování výrobních vztahů. Znamená to dosáhnout vyššího uvědomění, prohlubování socialistického internacionalismu, růstu kultury, vzdělanosti a výchovy lidí. Socialistický způsob života jako kvalitativně nový, vysoce odpovědný vztah jedince ke společnosti, spočívá v morálních kvalitách člověka. Organizovat a řídit socialistickou výchovu, aby se mohly plně rozvinout všechny kladné stránky osobnosti, zvláště mladého člověka, je trvalým celospolečenským úkolem, na němž si bereme i my, poslanci České národní rady, svůj podíl odpovědnosti.

Soudružky a soudruzi, dovolte mně, abych při projednávání zprávy vlády připomněl význam a úlohu socialistické zákonnosti jako důležitého nástroje výstavby socialistického státu a jeho politického systému. S dodržováním a upevňováním socialistické zákonnosti úzce souvisí právní výchova občanů a tvorba zákonů, na nichž se Česká národní rada, její orgány a poslanci významnou měrou podílejí. Důsledné uplatnění této základní ústavní funkce České národní rady ovlivňuje dosavadní praxe, která nám vždy neumožňuje projednávat návrhy zákonů s dostatečným časovým předstihem, aby se poslanci mohli s nimi seznámit a uplatnit připomínky z volebních obvodů. Máme zato, že dosažení nápravy přispěje ke zlepšení legislativního procesu a ke zvýšení žádoucího zájmu i účasti široké veřejnosti na samé tvorbě zákonů.

Narůstající složitost úkolů vyžaduje, aby všichni poslanci České národní rady byli na své úkoly co nejlépe politicky a odborně připraveni. Dbáme proto o další prohloubení účinnosti i o zdokonalení informačního systému České národní rady, o vytváření příznivých podmínek pro práci poslanců v orgánech zastupitelského sboru, hlavně však ve volebních obvodech.

Závažnou odpovědnost poslanců České národní rady je třeba plně docenit a cílevědomě je přitom vést k prosazování a zajišťování hlavních úkolů. To samozřejmě platí nejen pro práci poslanců v jejich volebních obvodech, ale současně i pro orgány, které s poslanci na této úrovni spolupracují.

Poslanci se ve svých volebních obvodech setkávají také s nesprávnými názory, že "náš poslanec" je pouze tehdy dobrý, hájí-li "naše zájmy". Tlak voličů v místě může být samozřejmě zaměřen na úzce skupinové zájmy, poslanec však musí umět najít odvahu, aby tyto zájmy pomáhal uvést do souladu s celospolečenskými potřebami a možnostmi. Jeho předním úkolem je a zůstává i do budoucna, aby dokázal správně vysvětlovat voličům politiku komunistické strany, opatření jejích i státních orgánů, aby v zájmu celé společnosti kladně ovlivňoval veřejné mínění a získával nejširší vrstvy obyvatelstva pro plnění úkolů socialistické výstavby.

I pro nás, poslance České národní rady, platí, co bylo řečeno na 11. zasedání ÚV KSČ, že každý, kdo chce přispět k plnění současných i příštích úkolů musí začít sám od sebe. Znamená to být příkladem v práci i osobním životě - v tom také spočívá základ autority celého zastupitelského sboru.

Soudružky a soudruzi poslanci, na svém posledním zasedání vytyčil ústřední výbor KSČ strategický cíl a úkoly z něj vyplývající znovu před nás postavil s velkou odpovědností. Dnes jde o to, sjednotit všechny síly v zápase o lepší budoucnost našeho pracujícího lidu. Česká národní rada a její poslanci budou v tomto úsilí na předním místě. V tom je záruka, že Česká národní rada jako nejvyšší zastupitelský a zákonodárný sbor České socialistické republiky splní své poslání a úkoly. Klub komunistických poslanců ČNR si je vědom své politické odpovědnosti za naplňování závěrů 11. pléna ústředního výboru Komunistické strany Československa. Svou činností bude vytvářet všestranné podmínky pro jejich zajištění.

Vážený soudruhu předsedo vlády, z pověření Klubu komunistických poslanců České národní rady a jistě i jménem poslanců bez stranické příslušnosti ujišťuji vládu České socialistické republiky, že tak jako dosud vynaložíme veškeré úsilí ke splnění rozsáhlého vládního programu, jímž naše vláda vzala na sebe odpovědnost za splnění závěrů XV. sjezdu KSČ v České socialistické republice.

Děkuji za pozornost. /Potlesk./

Předseda ČNR Evžen Erban: Děkuji soudruhu Voleníkovi. Dávám slovo poslanci soudruhu Zvěřinovi. Dále v rozpravě vystoupí poslanec Vacík.

Poslanec RNDr. Vladimír Zvěřina, CSc.: Vážené soudružky, vážení soudruzi, hodnotíme-li dnes plnění programového prohlášení české vlády pro období 6. pětiletky, pak je třeba ocenit obrovské úsilí jak řídících orgánů, tak i všech našich občanů za splnění úkolů vytyčených XV. sjezdem KSČ.

Udržení vysoké dynamiky rozvoje národního hospodářství ve složitých podmínkách mezinárodních vztahů a problémech zahraničního obchodu, poznamenaného kapitalistickou krizí, je možné cestou maximálního využití tvůrčího potenciálu našich pracujících a díky rozvinuté, vzájemně výhodné spolupráce se socialistickými státy, zejména se Sovětským svazem.

Český průmysl zvýšil v prvních dvou letech svou výrobu o 9,7 % a předstihl tak plánem stanovené tempo rozvoje. V chemickém průmyslu znamenají budované investiční akce petrochemie v I. a II. etapě kvalitativní skok a mohou být srovnány jen s obdobím přechodu chemie na ropnou surovinovou bázi.

Soustředění investičních prostředků a doba výstavby těchto obřích celků nemá v historii naší chemie vůbec obdoby. Díky iniciativě a vysoké podpoře všech pracujících českého průmyslu byly překonány i tak závažné potíže jako je nedostatek elektrické energie, nerovnoměrný přísun surovin apod.

Je vhodné při této příležitosti také připomenout, že to byl právě český průmysl, který ve změněných podmínkách zahraničního obchodu pomohl dát více a tak splnil plánované úkoly v této složité oblasti našeho národního hospodářství.

Udržet vysokou dynamiku rozvoje národního hospodářství i v příštích letech 6. pětiletky je možné jen cestou maximálního využití tvůrčího potenciálu našich pracujících. Nezastupitelné místo má technický rozvoj, jehož význam zdůraznil soudruh Husák na 11. zasedání ÚV KSČ. V řízení vědeckovýzkumné základny se projevuje pozitivně soustavná snaha ministerstva výstavby a techniky ČSR k zlepšení metod řízení státního plánu výzkumu, zvýšení autority výzkumných ústavů i jejich vybavenosti základními fondy.

Je však skutečností, jak hovořil soudruh předseda vlády, že největším nepřítelem všeho nového je konzervatismus, pohodlnost a byrokracie. Ne náhodou se výrazně zabývá 11 zasedání ÚV KSČ zlepšením úrovně řídící práce v souvislosti s technickým rozvojem. Nedaří se nám tak, jak bychom potřebovali, dostatečně účinně prosazovat zásady, aby se vědeckotechnický pokrok stal metodou práce řídících pracovníků. Jak jinak by se mohlo stát, že jmenovité úkoly 6. pětiletky, odsunuté pro dodavatelskou nezajištěnost, jsou znovu plánovány, ale až za deset let po skončeném výzkumu, tedy po době ekonomické životnosti. Tak už plánem není plněn základní postulát květnového pléna o urychlení realizačního cyklu.

Jiným příkladem jsou koordinační plány, nově zavedené v 6. pětiletce. Toto bezesporu pozitivní opatření se příznivě obrazilo na úseku vědeckovýzkumné základny zpřísněním výběru úkolů. Nízká účinnost koordinačních plánů v praxi však spočívá, jak jsem již připomínal v minulém volebním období, nikoliv v metodických zásadách, ale v labilnosti investičních plánů i nedostatečných vazbách s ostatními částmi plánu. Nutně se zde musí posílit úloha plánu a zvýšit proporcionalita rozvoje jednotlivých odvětví. Rezervy jsou zejména v oblasti dodavatelsko-odběratelských vztahů, jejichž tržní mechanismus je brzdou rychlé realizace.

Rád konstatuji, že i v této oblasti ministerstvo výstavby a techniky ČSR připravilo a soustavně propracovává řadu námětů, jak zlepšit cyklus idea - praxe a jak profilovat tematické zaměření vědeckovýzkumné základny s ohledem na výrobní základnu.

Dále bude nutné posílit úlohu dlouhodobých plánů jako nezbytného nástroje zefektivnění řízení technického rozvoje. Víme, jak tvrdý a obtížný je to oříšek, ale bude nutné nalézt metodu, jak jej rozlousknout.

Vláda ČSSR si je těchto problémů vědoma, a proto se snaží hledat nové cesty. Svým usnesením č. 279 z prosince loňského roku přijala zásady Komplexního experimentu řízení efektivnosti a kvality. I v tomto experimentu je technickému rozvoji přiřčena nezastupitelná úloha. Ověřované nové zásady řízení, i když opět setrvávají na systému ukazatelů, se mohou pozitivně projevit, ale jen tehdy, bude-li tento experiment pochopen jako rámcová pravidla, zdůrazňující především celospolečenské zájmy. Potvrzuje se, že vyjádřit kvantitativně kvalitu je velmi složité a že jsme schopni jen zjednodušeného pohledu, jako dosavadní soustava ukazatelů. Bylo by například vhodné, aby se někdo z povolaných zamyslel nad statistikou, že náš plán realizačních výstupů státního plánu výzkumu na konci roku 1977 byl splněn jen na 84,3 %.

Pozitivně se projevilo soustavné a cílevědomé úsilí vlády i dalších orgánů o zlepšení stavu projekční připravenosti. Přesto však zůstává vysoký počet vládních výjimek, zejména rozhodujících investičních akcí. Jsme toho názoru, že vyhláška o dokumentaci staveb je sice metodicky dokonalá, ale svou náročností je složitá, což je často zneužíváno jako zástěrka pohodlnosti, neochoty či nezájmu. Myslím, že někdy méně je více.

A nakonec dovolte ještě jednu připomínku. Růst rozpočtových cen a vysoké investiční náklady jsou rovněž předmětem úsilí o nápravu. Provádějí se analýzy, zjišťuje se, co je v nepřipravenosti, co ve změně cen, co ve věcné změně. Přitom se nehodnotí vždy dost uvážlivě účelnost nákladů vyžadovaných dohlédacími orgány. Znám stavbu, kde z celkových nákladů 7 mil. Kčs si téměř polovinu vyžádaly požadavky dohlédacích orgánů, jako bezpečnost práce, požárníci atd. Nebylo by účelné prověřit některé naše normy z hlediska efektivity nákladů ve vztahu k rizikovosti práce? Vždyť přece statistika havárií ve většině případů ukazuje, že hrubé nedostatky jsou způsobeny lidským faktorem, a nikoli měkkými nebo nedostatečnými státními normami.

Hovoříme-li v souvislosti s velkými úspěchy v rozvoji našeho národního hospodářství i o nedostatcích, pak je to jen důkaz vysoké aktivity a zájmu našich občanů na splnění cílů vytyčených XV. sjezdem KSČ. A to, myslím, je nejlepší důkaz podpory úspěšné práce naší vlády při plnění jejích dalších úkolů.

Děkuji za pozornost. /Potlesk./

Předseda ČNR Evžen Erban: Nyní vystoupí poslanec soudruh Vacík, po něm promluví poslankyně Smolíková.

Poslanec RSDr. Miloslav Vacík: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, zpráva vlády o realizaci jejího vládního prohlášení, kterou nám přednesl předseda vlády soudruh Korčák, nám ukázala objektivně a názorně a současně i kriticky, jak naše společnost plní v prvním roce 6. pětiletky a na počátku jejího druhého roku usnesení XV. sjezdu Komunistické strany Československa a s tím svoje vlastní přísliby dané tomuto orgánu 16. prosince 1976.

Myslím si, že i při kritickém přístupu je možno říci, že úkoly jsou plněny úspěšně. Tyto výsledky a zejména metody práce vlády, jak je její předseda ve své zprávě rozvedl, přesvědčivě dokazují, jak náš socialistický stát vytvořený po vítězství pracujícího lidu po únoru 1948, se stal hlavním nástrojem při výstavbě socialismu a rozvoji vyspělé socialistické společnosti v posledních letech, zejména po dubnovém plénu ÚV KSČ a XIV. sjezdu KSČ a rozhodujícím prostředkem realizace politiky Komunistické strany Československa, se kterou se plně ztotožnila celá Národní fronta, jak plánovitě řeší úkoly v ekonomické a sociální oblasti, na úseku výchovy, kultury i vědy a jak zabezpečuje práva, svobody a růst životní úrovně našich občanů.

Vládě České socialistické republiky se podařilo vedle realizace dílčích ekonomických i sociálních úkolů rozvíjet a dále zvyšovat vědeckou úroveň státní činnosti a jejích funkcí. Daří se jí také při plném respektování objektivní potřeby dalšího prohlubování vedoucí úlohy KSČ trvale a tvořivě spolupracovat s ostatními součástmi politického systému socialismu a uskutečňovat své poslání a úkoly ve vzájemné spolupráci s Českou národní radou a s celou Národní frontou, se všemi jejími členskými organizacemi.

Takto vláda uskutečňuje rozšiřování a prohlubování socialistické demokracie, a to jak v organizaci a činnosti socialistického státu, tak v hledání efektivních cest a upevňování spojení s občany. To jí stále více umožňuje využívat tvůrčích sil pracujících nejen pro realizaci vládních rozhodnutí, ale i pro vlastní tvorbu vládní politiky. Aktuálnost koordinovaného postupu celého našeho politického systému pod vedením KSČ, zejména při rozvíjení politickovýchovné a organizátorské práce mezi občany, byla znovu zdůrazněna na nedávném 11. zasedání ÚV KSČ, a to jak ve zprávě předsednictva, tak i v diskusi, v níž předseda naší vlády zobecnil některé zkušenosti v tomto směru v České socialistické republice.

Dovolte mi proto, abych nejen jako člen tohoto orgánu, ale též jako funkcionář ústředního výboru Národní fronty ČSR tyto metody práce vlády kladně ocenil, neboť přispívají nejen k růstu autority vlády a upevňování socialistického státu, ale zvyšují i úlohu a význam celého našeho politického systému i jeho jednotlivých článků. My v orgánech Národní fronty jsme proto nejen přivítali, že vláda již své vládní prohlášení před jeho projednáním v České národní radě konzultovala s předsednictvem ústředního výboru Národní fronty ČSR, ale zejména, že po celou dobu tohoto období byla s Národní frontou i jejími organizacemi v úzkém systematickém styku, obracela se na nás, aby si zajistila podporu svých rozhodnutí a aby poznávala názory občanů i prostřednictvím členských organizací Národní fronty. Ústřední výbor Národní fronty ČSR a jeho předsednictvo tuto spolupráci nejen přivítalo, ale přebíralo tím i svoji část odpovědnosti za splnění vládního prohlášení a vyvíjelo úsilí, aby do této činnosti zapojilo co nejširší okruh svých orgánů, členských organizací a jejich prostřednictvím naše občany.

Můžeme již dnes říci, že se nám tato práce dařila a myslím, že se bude dále rozvíjet. Výsledky této spolupráce z hlavních ekonomických a sociálních úseků budou vám jistě sděleny představiteli našich některých členských organizací, kteří vystupují dnes v rozpravě.

Mně dovolte, abych je doplnil jednak o činnost orgánů Národní fronty všech stupňů, jednak o výsledky práce těch členských organizací Národní fronty, které nemají možnost Českou národní radu přímo zde informovat.

Ústřední výbor Národní fronty ČSR a jeho předsednictvo považoval za svou úlohu plynule, v bezprostředním styku s vládou koordinovat postup jednotlivých členských organizací při respektování jejich specifické úlohy ve společnosti tak, aby vládní opatření byla v celistvosti plněna. Snažil se proto pomoci projednávat a vyjasňovat vládní rozhodnutí v ústředních orgánech členských organizací a také sledovat, zda a jak usnesení vlády byla jejich nižšími složkami plněna.

Své vlastní nižší orgány ústřední výbor Národní fronty ČSR pak nejen informoval o centrálních rozhodnutích, ale vedl je zejména k tomu, aby ve svých územních obvodech co nejúžeji s příslušnými národními výbory spolupracovaly a aby s nimi koordinovaly a případně v duchu usnesení centrálních orgánů usměrňovaly práci územních složek členských organizací Národní fronty. Zúčastnily se proto aktivně, a myslím i úspěšně, bez přeceňování dosažených výsledků, na realizaci volebních programů Národní fronty /jak o tom hovořil soudruh Korčák/ a v nich zakotvených investičních i neinvestičních záměrů, při organizování veřejných schůzí, osobní agitaci i při podpoře práce poslanců v jejich volebních obvodech s cílem, aby co největší počet našich občanů nejen znal a chápal úkoly, které řešíme, ale aby je pomáhal uskutečňovat svou dobrovolnou prací.

Snažily se také orientovat všechny členské organizace k aktivní spolupráci s národními výbory na vytváření jednotných kulturních programů, důležitého nástroje kulturní činnosti, výchovné práce školní i mimoškolní, naší tělovýchovy, a konečně i výchovy právní, zvlášť k dodržování socialistické zákonnosti. Rozvíjely tedy koordinovanou spolupráci všech složek našeho obyvatelstva na výchově socialistického člověka, činnosti sice dlouhodobé, ale o to náročnější a vděčnější.

Vedle nesporných kladů, které jsme mohli konstatovat na společné schůzi předsednictva vlády ČSR a předsednictva ústředního výboru Národní fronty ČSR 8. února t. r., a to jak pokud jde o součinnost s vládou a jejími resorty - což pozitivně ovlivňuje spolupráci v krajích, okresech a místech - zjistili jsme i některé nedostatky. Jsou částečně v oblasti kvalifikované informace, ale především ve sféře realizace a kontroly.

Příspěvek orgánů a organizací Národní fronty při plnění celospolečenských úkolů se promítl při naplňování převážné části cílů stanovených vládním prohlášením. Prakticky všechny orgány a členské organizace Národní fronty se plně zapojily do plnění úkolů ekonomických, sociálních a politických a jejich práce přinesla výsledky i prospěch našemu lidu.

Vedle největších společenských organizací a politických stran Národní fronty se na plnění ekonomických úkolů s nemalým zaujetím podíleli členové spotřebních, výrobních a bytových družstev, vědeckotechnická společnost, a to jak v oblasti socialistické soutěže, využívání rozvoje vědy a techniky ve výrobě a ve službách, ale i při zajišťování místního trhu.

Dobrovolná pomoc jen na úseku zemědělské výroby zabezpečila při sklizni sena z nezemědělských ploch v loňském roce 95 000 tun sena - nejsem odborník, ale soudruh Petřík na aktivu, který jsme měli s nejlepšími kolektivy a jednotlivci, charakterizoval tento výsledek jako příspěvek pro celoroční výživu 19 000 dojnic - a pomohla tak zvládnout žňové i podzimní práce a sklidit za obtížných podmínek bohatě narostlou úrodu. Na úseku zdravotnictví Československý červený kříž ve spolupráci se Státní zdravotní správou zajistil dobrovolné dárcovství krve z 80 % naší spotřeby, čímž přispěl nejen naší ekonomice, ale i politicky k výchově našeho lidu k obětavosti a společenskému prospěchu.

Osvědčila se i spoluúčast při plnění dalších úkolů v sociální oblasti, zejména v péči o rodinu a dítě, o staré, nemocné a invalidní občany. Dobrovolná pečovatelská služba se stala nezbytným doplňkem státní péče.

Významný byl i podíl organizací Národní fronty na péči o další zlepšení životního prostředí. Členové Svazu požární ochrany odpracovali přes 590 000 hodin dobrovolné práce při údržbě a výstavbě vodních zdrojů, členové Českého rybářského svazu 1 350 000 hodin na odbahnění rybníků, toků a břehových porostů, členové Mysliveckého svazu mimo jiné vysázeli více než 3 000 000 keřů a stromů. Chci se ještě zmínit o činnosti Svazu invalidů ČSR, který úspěšně pomáhá při zapojování zdravotně postižených občanů do práce a tak se snaží řešit i náš chronický nedostatek pracovních sil.

Nechci vás již dále zatěžovat dalšími výpočty konkrétních výsledků práce členů a organizací Národní fronty pro rozvoj naší společnosti. Chtěl jsem tím jen dokumentovat, že cesta, kterou jsme nastoupili ke splnění programu naší komunistické strany, je správná a přináší ovoce. Bude jistě třeba ještě naše úsilí zvýšit, prohloubit spolupráci se státními orgány a odstranit některé nedostatky, které se přirozeně vyskytly. Bude to vyžadovat jistě hodně práce.

V posledních měsících se znovu podařilo ve vzájemné součinnosti všech složek našeho politického systému získat většinu našeho lidu k další podpoře politiky KSČ v souvislosti s 30. výročím Vítězného února. Poslední jednání pléna ÚV KSČ i dnešní jednání České národní rady bude v tomto směru dalším podnětem, jak preferovat především otázky kvality a efektivnosti všeho našeho počínání, ať již při plnění náročných úkolů v ekonomické a sociální oblasti, tak i v dalších úsecích našeho politického a společenského života.

Je to právě široký proud všelidové aktivity, občanské pracovní iniciativy, který nám umožňuje, abych i já z pověření předsednictva ústředního výboru Národní fronty ČSR vyjádřil plnou podporu další realizaci vládního prohlášení při řešení našich vnitřních úkolů i mezinárodně politických aspektů, které budou charakterizovat rok významných jubileí spjatých s rozvojem československé státnosti, z národní nezávislosti a sociálních jistot. Nebojíme se této práce, protože se při ní setkáváme s plným pochopením našich členů a můžeme proto vládě slíbit, že i v příštích letech ji budeme plně podporovat při plnění jejího programu a závěrů XV. sjezdu Komunistické strany Československa. /Potlesk./


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP