Pondělí 19. prosince 1977

Předseda ČNR Evžen Erban: Děkuji soudruhu ministrovi za odůvodnění návrhu zákona. Zpravodajem k tomuto bodu je předseda výboru ČNR pro plán a rozpočet poslanec Josef Smola. Prosím ho, aby se ujal slova.

Společný zpravodaj poslanec Josef Smola: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté! Vládní návrh zákona České národní rady o státním rozpočtu České socialistické republiky na rok 1978 obsahuje, podobně jako v předcházejících letech, jen nezbytné základní číselné údaje státního rozpočtu, neboť podrobně a komplexně upravují celé hospodářství s rozpočtovými prostředky státního rozpočtu i rozpočtového hospodaření národních výborů příslušná ustanovení zákonů o rozpočtových pravidlech.

Stejně tak se setkáváme u osnovy vládního zákona s obvyklým zmocněním vlády České socialistické republiky, které ji umožňuje promítnout do státního rozpočtu takové změny a úpravy, jež se ukáží v průběhu jeho realizace jako nezbytné, pokud tím nebude dotčena vyrovnanost státního rozpočtu republiky. Toto zmocnění může vláda přenést na ministra financí ČSR.

Navíc jsou proti loňskému roku obsažena v návrhu zákona ustanovení, která pozměňují zákon ČNR č. 117/1971 Sb., a zákon č. 129/1968 Sb.

Úprava zákona ČNR č. 117/1971 Sb., o rozpočtovém určení výnosu a správě odvodů, důchodové daně a příspěvku na důchodové zabezpečení, souvisí s novou úpravou soustavy odvodů a daní organizací, která vstupuje v platnost s účinností od 1. 1. 1978.

Pokud se týče zákona č. 129/1968 Sb., o úpravě promlčecích lhůt u majetkových dávek a mimořádných dávek, navrhuje se prodloužit promlčecí lhůty o dalších 10 let, neboť vnitřní i mezistátní uspořádání majetkových dávek nebylo dosud ukončeno.

Návrh zákona o státním rozpočtu ČSR na rok 1978 vychází z jednotné koncepce sociální a hospodářské politiky KSČ stanovené jejím XV. sjezdem. To znamená, že zabezpečuje úkoly prováděcího státního plánu rozvoje národního hospodářství ČSR na rok 1978, navazuje na schválený rozpočtový projekt a přitom se opírá o výsledky dosažené v rozvoji národního hospodářství v letošním roce.

Již předcházející projednávání návrhu rozpočtových kapitol ve výborech České národní rady ukazovalo, že sestavení návrhu státního rozpočtu na rok 1978 nebude snadnou záležitostí, mají-li být i ve složitějších ekonomických podmínkách dodrženy základní ukazatele uvedené ve směrnici plánu a v rozpočtovém projektu na rok 1978. Jestliže se podařilo sestavit a předložit dnes České národní radě návrh vyrovnaného rozpočtu, je třeba ocenit značné úsilí všech, kdo se o dosažení vyrovnanosti státního rozpočtu zasloužili.

Jak již o tom přede mnou hovořil ministr financí ČSR soudruh ing. Jaroslav Tlapák, příjmy a stejně tak i výdaje představují v návrhu státního rozpočtu částku 119,3 mld Kčs. Z toho vlastní rozpočtové příjmy se předpokládají ve výši 62,4 mld Kčs, tj. o 5,7 % více než v roce 1977 a dotace z federálního rozpočtu zůstávají zhruba na letošní úrovni. Z rychlejší dynamiky vlastních příjmů ve srovnání s celkovým rozpočtem vyplývá zvýšená náročnost na tvorbu rozpočtových zdrojů republiky v příštím roce.

Proto pro zabezpečení příjmové základny státního rozpočtu bude v roce 1978 rozhodující, s jakou důsledností budou realizovány plánované úkoly ve výrobě a ve snižování nákladů. Chtěl bych k tomu poznamenat, že se přitom můžeme opírat o řadu dobrých výsledků, kterých bylo ve vývoji národního hospodářství v letošním roce dosaženo.

Údaje o plnění úkolů státního plánu za rok 1977 ukazují, že plánovaná průmyslová výroba bude překročena, dynamika zemědělské výroby po slabších výsledcích roku 1976 znovu obnovena a projevily se i příznivé tendence ve vývoji některých kvalitativních ukazatelů. Ocenění si zasluhuje i to, že se v letošním roce dařilo podstatně lépe plnit celkový plán investiční výstavby na závazných stavbách, než v minulých letech. Dosažené kladné výsledky ukazují možnosti naší ekonomiky, zejména využití jejích progresívních stránek vývoje.

Na druhé straně vývoj národního hospodářství a jeho srovnání s konkrétními úkoly ročního a pětiletého plánu ukazují některé vážné odchylky skutečného vývoje od předpokladu plánu. Obecně lze říci, že tyto odchylky se týkají především kvalitativních ukazatelů plánu a promítají se nepříznivě do celkové efektivnosti reprodukčního procesu. Je to dáno také tím, že jsme si navykli hodnotit vývoj naší ekonomiky hlavně z hlediska ukazatelů hrubé výroby, nebo výroby zboží, což však již dnes naprosto nestačí k tomu, abychom mohli průběžně hodnotit rozvoj národního hospodářství v celé jeho komplexnosti a kvalitě, odpovídající potřebám společnosti tak, jak to vyjádřil XV. sjezd a na něj navazující zasedání ÚV KSČ.

Hodnotíme-li výsledky letošního roku pod tímto zorným úhlem, zjišťujeme pak, že zatímco za prvních 10 měsíců letošního roku zůstalo dlužno plánu hrubé výroby 88 ústředně řízených průmyslových podniků, na druhé straně jeden z kvalitativních ukazatelů plánu, ať již je to podíl nákladů či struktura užití produkce, nezabezpečovalo již více než 330 podniků. Překračování ukazatele nákladovosti a nižší tvorba zisku, zejména v resortech stavebnictví, zemědělství a výživy, jakož i neplnění dalších úkolů v efektivnosti výroby, se stalo hlavní příčinou napětí mezi příjmy a výdaji státního rozpočtu na rok 1978.

S cílem dosáhnout v tvorbě finančních zdrojů úrovně plánované v 6. pětiletce, zvyšuje se v návrhu státního rozpočtu na rok 1978 tempo růstu zisku proti letošnímu roku na 12,5 % a odvodů hospodářských organizací z výsledků hospodaření na 10,4 %. Tohoto přírůstku má být dosaženo zčásti růstem výkonů, ale především snížením nákladů, což je také jeden z hlavních činitelů efektivnosti, která má v souladu se závěry 9. zasedání ÚV KSČ z prosince letošního roku provázet hospodářský vývoj v celém příštím roce.

Vedle příjmů od socialistického sektoru a dotací z federálního rozpočtu představují další výraznou část zdrojů státního rozpočtu ČSR na příští rok příjmy od obyvatelstva v rozsahu 26 mld Kčs. Jejich plánovaný nárůst ve výši 3,8 % odpovídá plánovanému růstu mzdových prostředků na rok 1978. I když se může zdát někomu tato částka vysoká, je třeba si uvědomit, že jen výdaje plánované na výplatu zákonných dávek důchodového zabezpečení, včetně věcných dávek, v roce 1978 budou činit 28 mld Kčs.

Tento obnos spolu s ostatními neinvestičními výdaji na sociální účely, nemocenské pojištění, zdravotnictví, školství a kulturu představuje v návrhu státního rozpočtu, jak již zde bylo řečeno, celkem 74,8 mld Kčs, to je o 3,9 % více než v roce 1977. Za těmito několika málo procenty je však nutno vidět částku větší než 2,7 mld Kčs, o níž se zvyšují finanční prostředky věnované ve prospěch celospolečenské péče o člověka, a to i za takové situace, kdy ceny surovin, materiálů a strojů ve světě stále rostou, a kdy se v důsledku pokračující hospodářské krize obtížně prosazujeme s našimi výrobky na stagnujících kapitalistických trzích.

Stejné úsilí vlády a jejích finančních orgánů - prosadit do státního rozpočtu na rok 1978 vyšší efektivnost - se projevuje nejen v oblasti příjmů, ale i výdajů. Je to patrno z toho, že zatímco se u ústředně řízených organizací výdaje na kulturní a sociální opatření zvyšují o 3,8 %, výdaje na hospodářství a správu se snižují o 620 mil. Kčs.

Obdobná tendence je zřejmá i z plánovaného finančního krytí investic, kde se počítá se zvýšením podílu vlastních zdrojů organizací a bankovního úvěru a naopak se snížením podílu dotací ze státního rozpočtu. Vedle toho přichází státní rozpočet s novou formou tlaku na snižování rozestavěnosti a zvyšování efektivnosti, která spočívá v tom, že část potřeb na investiční výstavbu ve výši zhruba 1,3 mld Kčs zůstává neprofinancována a bude na organizacích, aby si v průběhu roku vytvořily další vlastní zdroje na pokrytí tohoto objemu.

V této souvislosti mi dovolte, vážené soudružky a soudruzi, několik poznámek. Investiční výstavba, jak všichni dobře víme, nám působí již po léta vážné starosti. Je třeba vidět, že investiční výstavba je sice důležitým činitelem ovlivňujícím reprodukční proces v národním hospodářství, ale její význam nelze také přeceňovat a přicházet neustále s novými požadavky, které přesahují únosnou míru investování. Již dnes dosahují investice v našem národním hospodářství ve vztahu k národnímu důchodu takových hodnot, že míra investování, která činí více než 31 %, převyšuje obdobné ukazatele ostatních socialistických států.

Nadměrné požadavky na investice jsou také jednou z hlavních příčin vysoké rozestavěnosti, prodlužování lhůt výstavby a opožděného uvádění kapacit do provozu, což způsobuje našemu národnímu hospodářství značné ztráty. Názorně to ukázal dnes soudruh ministr Tlapák na příkladu opožděného uvedení nové rafinerie Kralupy do zkušebního provozu. To je jen jedna stavba, i když významná svým rozsahem. Vedle ní však zjistil Český statistický úřad podle šetření provedeného za tři čtvrtletí letošního roku dalších 44 závazných a centrálně sledovaných staveb na území ČSR, jejichž termíny dokončení, nebo uvedení do provozu byly ohroženy.

Vyjadřujeme proto plnou podporu opatření vlády České socialistické republiky, které má snížením rozsahu nově zahajovaných staveb a regulací struktury objemu investic vést k potlačování těchto negativních jevů, k posílení investic, které jsou pro naši společnost životně důležité, a k soustředěnému úsilí všech účastníků výstavby na dokončování rozestavěných staveb a uvádění kapacit včas do provozu. To je také jeden z rozhodujících úkolů rozvoje národního hospodářství v roce 1978, na které položilo nedávné 9. zasedání ÚV KSČ zvláštní důraz.

Dalším významným krokem vlády ČSR v letošním roce, který úzce souvisí s měnovou stabilitou a finanční rovnováhou v našem národním hospodářství, je přijetí souboru opatření k zabezpečení úkolů vyplývajících ze závěrů 7. zasedání ÚV KSČ k uspokojování hmotných potřeb obyvatelstva a k dalšímu rozvoji vnitřního trhu. Význam těchto opatření je patrný z porovnání s dalším růstem celkových peněžních příjmů obyvatelstva v ČSR v roce 1978, které představují podle návrhu státního rozpočtu v absolutní hodnotě přírůstek 8,5 mld Kčs.

Stejným tempem jako příjmy obyvatelstva mají růst i výdaje. To je náročný úkol, uvážíme-li, jaké úsilí je třeba vynakládat na zabezpečení potřebných fondů zboží na vnitřní trh, kde se rozhoduje o realizaci rostoucích příjmů obyvatelstva. Zatím se nám lépe dařilo zajišťovat plynulé zásobování vnitřního trhu potravinami, než průmyslovým zbožím. Projevilo se to i ve zvýšené spotřebě masa, která má letos dosáhnout již 87 kg na 1 obyvatele. Naproti tomu dodávky průmyslového zboží však stále neodpovídají požadavkům jak co do množství a kvality, tak i technické úrovně. Tím více je třeba věnovat pozornost tomu, aby závěry 7. pléna ÚV KSČ a z nich vyplývající opatření vlády ČSR byly důsledně uváděny do života.

Chtěl bych k tomu dodat, že stejnou pozornost jako zabezpečování dodávek zboží na vnitřní trh je třeba věnovat i vytváření veřejného mínění spotřebitelů a čelit snahám některých nezodpovědných jedinců narušovat náš vnitřní trh roztrušováním různých nepodložených zpráv o nedostatku či zdražování některých druhů zboží.

Soudružky a soudruzi, významnou část v rozpočtovém hospodaření naší republiky zaujímají rozpočty národních výborů. Jejich podíl na celé rozpočtové soustavě ČSR se zvyšuje z 42,1 % v letošním roce na 43,7 % v roce 1978 a dosahuje téměř 63 mld Kčs, což je o 5,8 % více než letos. Z toho rychlejším tempem rostou dotace a subvence ze státního rozpočtu než vlastní příjmy národních výborů, které jsou plánovány ve výši 24,3 mld Kčs.

I když při sestavování státního rozpočtu nebylo možno pokrýt dotacemi a subvencemi všechny požadavky národních výborů, zajišťuje státní rozpočet národním výborům dostatek finančních prostředků, aby spolu s využitím vlastních zdrojů mohly plnit funkci orgánů státní moci a státní správy a vytváří jim předpoklady pro realizaci volebních programů Národní fronty.

Finanční politika státního rozpočtu, vycházející z požadavku vyrovnanosti státního rozpočtu, zvyšuje, podobně jako vůči ústředně řízeným organizacím, tlak i na národní výbory, aby důsledněji než dosud prosazovaly zásadu efektivnosti do všech oblastí svého hospodaření a činnosti, a to jak v oblasti příjmů, tak výdajů.

Soudružky a soudruzi, plán a rozpočet na rok 1978 je ve všech svých částech mimořádně náročný a proto vyžaduje i mimořádnou starostlivost o jeho zabezpečení. Platí to jak pro resorty a jejich organizace, tak pro národní výbory, pro výrobní jako nevýrobní sféru. Stejně to však platí i pro nás poslance, kteří musíme dbát na to, abychom svou prací v orgánech České národní rady, na svých pracovištích i působením ve volebních obvodech napomáhali realizovat hospodářský a finanční plán na rok 1978, jehož splnění je základním úkolem celé naší socialistické společnosti.

Nelze toho dosahovat jinak, než zvýšeným úsilím a důraznějším odhalováním rezerv a jejich využitím především v oblasti snižování spotřeby živé i mrtvé práce a ve zvyšování úrovně společenské produktivity práce. To znamená zajišťovat vyšší výkony s nižší spotřebou surovin, materiálu, energie a pracovního času. Tomu musí být podřízena celá oblast racionalizační činnosti, vědeckotechnického rozvoje a především řízení, na které položil XV. sjezd strany i nedávné zasedání ÚV KSČ zvláštní důraz.

Nedá se říci, že by již všichni řídící pracovníci zvládli plně přechod na kvalitativně těžší a složitější podmínky, v nichž se realizuje hospodářská a sociální směrnice XV. sjezdu strany. Mnozí z nich si stále ještě představují zlepšení úrovně řídící práce v tom, že vytvářejí nové organizační útvary, zvyšují počty pracovníků v administrativě a zavalují své podřízené jednotky požadavky na různá hlášení, zprávy, informace apod.

Na druhé straně nejsou pro potřeby efektivního řízení dostatečně využívány možnosti výpočetní techniky, metody kritické, či faktorové analýzy a komplexních rozborů, umožňující odhalovat příčiny a podstatu negativních hospodářských jevů a hledat cesty k jejich odstraňování. Proto je třeba, aby nadřízené orgány zvýšily pozornost kvalitě rozborové činnosti svých organizací tak, jak to ukládají příslušné zásady schválené vládou ČSR v souvislosti s projednáváním návrhu státního rozpočtu na rok 1978. Ve schválených zásadách k provádění ročních rozborů hospodaření je doslova uvedeno: "Roční zpráva musí být stručná a věcná; přitom musí být objektivní a kritická. Závěry roční zprávy musí být konkrétní a navržená opatření věcná, termínovaná, adresná a konstruktivní". Takovéto zásady je třeba jistě plně podporovat, ale zároveň důsledně požadovat jejich plnění.

Na závěr mi dovolte, abych v souvislosti s náročnými úkoly státního rozpočtu a plánu na rok 1978 použil slov generálního tajemníka soudruha Husáka, které přednesl na 9. zasedání ÚV KSČ: "Budeme-li prosazovat zvýšenou náročnost do života konkrétně a každodenně od centrálních orgánů až na jednotlivé pracoviště, zdokonalovat naši práci na všech úsecích a opírat se o obrovskou sílu uvědomělé práce lidu, pak není žádných pochyb o tom, že náročné úkoly plánu na příští rok jsou splnitelné".

Tím bych chtěl také ukončit svoji zprávu a zároveň doporučit z pověření výborů ČNR pro plán a rozpočet a ústavně právního, aby Česká národní rada schválila vládní návrh zákona České národní rady o státním rozpočtu České socialistické republiky na rok 1978, o správě důchodové daně u některých poplatníků a o promlčecích lhůtách u majetkových a mimořádných dávek /tisk 24/ ve znění předloženém vládou České socialistické republiky, jak je doporučeno ve společné zprávě obou výborů z 13. prosince 1977 /tisk 27/. /Potlesk./

Předseda ČNR Evžen Erban: Děkuji soudruhu poslanci Smolovi za jeho zpravodajskou zprávu.

Přistoupíme nyní k rozpravě o předloženém vládním návrhu zákona. Do rozpravy se přihlásili poslanci Ludmila Brychová, Jaroslav Čubrda, Pavla Farníková, Jiří Fleyberk, Vlasta Kovářová, Jaromír Plíva, Bohuslav Toman, Jan Vávrů a Zdena Žáková.

Dávám slovo první z nich, poslankyni Ludmile Brychové.

Poslankyně Ludmila Brychová: Vážené soudružky poslankyně a poslanci, vážení hosté! Náš výbor se podrobně zabýval plánem a rozpočtem resortu lesního a vodního hospodářství na příští rok. K tomuto jednání byla předložena podrobná zpráva, která spolu s úvodním slovem a jednáním zpravodajské skupiny zabezpečila dostatek informací k tomu, abychom plán a rozpočet na příští rok mohli zevrubně projednat. Všechny tyto informace ukazují na vysokou náročnost plánu pro rok 1978, zejména proto, že již v samotném plánu je zakotvena vysoká efektivnost výroby, nároky na kvalitu výrobků i práce, na co největší úspornost a náročnost v úkolech pro dodávky na vnitřní i zahraniční trh.

Při jednání jsme především zhodnotili výsledky letošního roku. Proto bych chtěla ocenit aktivitu a iniciativu všech pracovníků lesního a vodního hospodářství, včetně pracovníků řídících orgánů, za obětavé plnění náročných a složitých úkolů letošního roku. Přitom bych chtěla zvlášť poukázat na to, že úkoly v lesním hospodářství byly plněny v souvislosti s likvidací důsledků kalamity z roku 1976 a při likvidaci kalamity letošního roku. Dále proto, že byl vysoce překročen úkol ve vývozu a že plnění plánovaných úkolů probíhalo po určitou část roku v deštivém počasí, které negativně ovlivňovalo jak těžbu, tak i odvoz vytěženého dřeva.

Mimo těchto věcí zaslouží také ocenění to, že v posledních letech dochází i k zalesňování nelesních ploch a že národním výborům jsou poskytovány sazenice lesních stromků k zalesnění veřejných ploch. V této souvislosti bych se též chtěla zmínit o tom, že na okrese Praha - západ byl v posledních letech uveden do provozu model rekreačního lesa. Dále jsou prováděny úpravy lesních cest a pěšin, budují se odstavné a oddechové plochy, které jsou vybavovány lavičkami, stoly, odpadními koši apod.

Plnění těchto úkolů významně přispívá k dosažení dobrých výsledků celé naší ekonomiky i k zlepšování životního prostředí a dalšímu rozšiřování možností krátkodobé rekreace v našich lesích.

Plnění výrobních úkolů letošního roku vytvořilo dobré předpoklady pro úspěšný nástup do plnění úkolů příštího roku. Domnívám se, že není účelné, abych tyto věci podrobně rozváděla. Chtěla bych však zdůraznit, že existují všechny předpoklady, aby vysoce náročné úkoly v lesním hospodářství byly splněny, neboť mimo uvedené dobré výsledky letošního roku je to především aktivní přístup všech pracovníků lesního hospodářství, který dává záruku jejich úspěšné realizace.

Vážené soudružky a soudruzi, neméně náročné úkoly čekají v příštím roce také pracovníky ve vodním hospodářství. Mimo jiné to vyplývá z toho, že vodní hospodářství převzalo nové toky, musí řešit dopady letošních povodní a také dopady důlní činnosti v Severočeském kraji.

V plánu na rok 1978 se dále počítá se zvýšenými výkony v dodávkách pitné vody pro spotřebitele. K tomuto problému bych se chtěla vyjádřit.

Již v předcházejícím období jsme upozorňovali na to, že neustálý růst v dodávkách vody neodpovídá ve všech případech celospolečenským zájmům a potřebám. V průmyslových závodech jsou prováděna opatření ke snížení spotřeby pitné vody a v některých případech je výrobní cena pitné vody vyšší než její maloobchodní cena. Navíc jsou značné problémy s investiční výstavbou v této oblasti. V důsledku toho nedosahují dodávky pitné vody potřebného množství. Proto se domnívám, že je třeba zdůraznit, aby průmyslové i zemědělské závody prováděly opatření, která zabezpečí úspory pitné vody. Naopak by se měla zvýšit pozornost dodávkám pitné vody pro některá sídliště. Shrnu-li možnosti a potřeby, pak se nabízí otázka doporučit ke zvážení, jak stanovit výkony v dodávkách pitné vody. Mám za to, že by se těmito otázkami měly příslušné orgány z těchto pohledů více zabývat.

Při projednávání návrhu rozpočtu ČSR na rok 1978, zejména kapitoly lesního a vodního hospodářství, se náš výbor také zabýval státními fondy pro ochranu ovzduší a fondem vodního hospodářství. Oba tyto fondy jsou zaměřeny na to, aby působily k omezování znečištění ovzduší a povrchových, příp. podzemních vod.

/Řízení schůze převzal místopředseda ČNR František Toman./

Státní fond ochrany čistoty ovzduší při zdrojích 280 mil. Kčs počítá s dotacemi na 43 akcí, z čehož bude 18 nových akcí. Toto zaměření je pozitivní, ale současně je nutné upozornit na to, že vyčleněné prostředky nejsou čerpány. Přitom situace v této oblasti není příliš příznivá. Je totiž dosti značný rozpor mezi potřebami a možnostmi výroby čistících zařízení. Tak jak jsme tyto věci ve výboru projednávali, pokládám za svou povinnost na tuto situaci upozornit a požádat příslušné orgány, aby se nad tímto stavem zamyslily.

Fond vodního hospodářství, který má zdroje 470 mil. Kčs, počítá s tím, že 27 % rozpočtu bude určeno na dotace na čistírny, 30 % na čistírny budované národními výbory a 30 % na akce "Z". Domnívám se, že tento návrh na užití zdrojů vodního hospodářství je reálný a odpovídá současným možnostem. Přesto však i zde je nutné zdůraznit nutnost větší pozornosti problematice čistoty vod. Ukazují to i zkušenosti z mého volebního obvodu v okrese Praha - západ, kde na řece Berounce čistota dosahuje IV.-V. třídy. O něco lepší je to na řece Sázavě, a prozatím nejlepší čistotu má Vltava, kde čistota vody je hodnocena ve II. třídě.

Soudružky a soudruzi, ve svém vystoupení jsem poukázala na některé problémy plánu a rozpočtu na rok 1978 a na některé pozitivní výsledky letošního roku. Na závěr bych chtěla zdůraznit, že vztahy resortu lesního a vodního hospodářství ke státnímu rozpočtu odpovídají vcelku rozpočtovému záměru a proto bych chtěla doporučit, abychom předložený rozpočet schválili. Děkuji za pozornost. /Potlesk./

Místopředseda ČNR František Toman: Děkuji. Dávám slovo poslanci Čubrdovi.

Poslanec Jaroslav Čubrda: Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, jak ukazuje předložený návrh státního rozpočtu ČSR na rok 1978 nebude příští rok patřit k méně náročným, než byl letošní, neboť jeho základním cílem je zabezpečení úkolů 6. pětiletého plánu a tím i naplnění Směrnice pro hospodářský a sociální rozvoj ČSSR v letech 1976-1980, kterou schválil při svém jednání XV. sjezd Komunistické strany Československa. Tento rys náročnosti se projevuje i směrem k zemědělství, neboť jeho základním úkolem je zabezpečení potřeb společnosti při stále narůstajícím trendu spotřeby potravin, zejména živočišného původu.

O vysoké náročnosti svědčí mj. i to, že hrubá zemědělská produkce má vzrůst oproti skutečnosti letošního roku o 4,2 %, z toho rostlinná o 5,8 % a tržní zemědělská produkce o 4 %.

Uvedené trendy ukazují, že úsilí je i nadále zaměřeno na přednostní růst rostlinné výroby a tím i na zabezpečení dalšího rozvoje živočišné výroby. Přitom důležitým úkolem rozvoje rostlinné výroby zůstává i nadále výroba obilovin, která se má v příštím roce zvýšit oproti plánu na rok 1977 o 8,6 %.

Souhrnně bych chtěl konstatovat, že náročnost dále spočívá i v plánu práce, ekonomice i tlaku plánu na zvýšení efektivnosti a hospodárnosti v zemědělství, potravinářském průmyslu i v dalších úsecích odvětví.

Lze tedy říci, že i plán pro zemědělství na příští rok je zaměřen na zabezpečení stále náročnějších úkolů celé ekonomiky, na řešení přetrvávajících problémů i na řešení dopadů zvyšování cen na světových trzích na naši ekonomiku. Letošní vývoj zemědělské výroby svědčí o tom, že zemědělství je schopno náročné úkoly příštího roku splnit. Můžeme taktéž předpokládat, že živočišná výroba i nákup bude splněn o více než jeden bod, rostlinná o 3-4 body a sklizeň obilovin o více než 7 bodů v České socialistické republice. Proto se v této souvislosti domnívám, že je správné ocenit úsilí našich zemědělců a potravinářů při plnění náročných úkolů, vytyčených XV. sjezdem Komunistické strany Československa, zejména proto, že poslední dva noky způsobily svými důsledky mnoho problémů pro nástup do roku 1977. Letošní rok, především v letním období svými klimatickými vlivy, přinesl řadu problémů při sklizni obilovin a při nástupu do podzimních prací.

Přes tyto těžkosti však patří letošní rok k jednomu z nejúspěšnějších, a to jak ve sklizni obilovin, tak i okopanin, zvláště cukrovky a pícnin. Významnějších výsledků bylo též dosaženo i ve sklizni některých dalších plodin.

Letošní rok po stránce materiální výroby končíme dobře. Díky úsilí pracujících v zemědělství a v potravinářském průmyslu a rozvíjení jejich iniciativy a pracovních závazků, uzavřených na počest 60. výročí VŘSR, byly náročné úkoly letošního roku přes značnou složitost v období sklizně úspěšně splněny. Současně s oceněním jejich práce je též třeba poděkovat za pomoc pracovníkům ostatních odvětví národního hospodářství, národním výborům, organizacím Národní fronty a příslušníkům Československé i Sovětské armády. Výsledky letošního roku vytvořily předpoklady pro úspěšný nástup do ještě náročnějších úkolů příštího roku, kde rozvoj iniciativy pracujících a jejich pracovní aktivita k 30. výročí Vítězného února je důležitým předpokladem jejich plného zabezpečení.

Z tohoto hlediska proto chápeme vysokou náročnost plánu jako závaznou ve všech směrech. Současně s tím však pokládáme za nutné upozornit na některé problémy a napjatá místa.

Např. je pozitivní skutečností, že se v plánu práce počítá s 200 mil. Kčs na výstavbu lehkých stájí pro skot. Je však třeba zvážit tu skutečnost, že dosavadní zabezpečení investic v této oblasti vlastně umožní jen ustájení plánovaných přírůstků stavu skotu a ustájení toho počtu skotu a krav, který byl chován na záhumencích a jednotlivě hospodařícími rolníky a který přechází postupně do socialistického sektoru.

Důsledkem toho je, že se musí stále zachovávat staré stáje a chovat v nich skot. Tento stav nejen že negativně působí na produktivitu práce, ale také při odchodu pracovníků do důchodu se tyto prostory stále obtížněji udržují v provozu. Tento stav se současně promítá i do výroby jatečných zvířat, zejména do potřeby rychleji zvyšovat výrobu vepřového masa, čímž se dále zvyšují nároky na spotřebu jadrných krmiv.

V oblasti rostlinné výroby není rovněž dořešena otázka výstavby bramboráren, agrochemických podniků a skladovacích prostor pro obilí. Domnívám se, že by bylo zapotřebí věnovat i této výstavbě odpovídající pozornost.

Vážené soudružky a soudruzi, za vážný problém pokládám celkový pokles investic na stroje a strojní zařízení. Všichni víme, že úkoly strojírenství ve vývozu jsou stále náročnější a že oblast stavebních investic je neúměrně napjatá. To se projevuje v řadě problémů.

Zejména jde o stále citelnější nedostatek nákladních automobilů pro zemědělskou vnitropodnikovou dopravu i pro dopravu produktů do zpracovatelských závodů. Traktory pro zemědělské podniky za poslední dva roky také nebyly dodány v plánovaném počtu. Navíc je nutno říci, že v určitých druzích strojů není plněn plán pětiletky, jako jsou např. plečky, secí stroje na cukrovku, rozmetadla, zařízení pro živočišnou výrobu, oběžné škrabáky na mrvu atd. Jedním z důsledků je i to, že tento stav vede k náročnému udržování zastaralé a opotřebované techniky, k neustálému růstu spotřeby a stále se zvyšujícím nárokům na náhradní díly.

Nechci podrobně rozebírat obtíže, které známe ze své poslanecké činnosti ve volebních obvodech; mohlo by to znít jako odmítání plánovaných úkolů. Naopak bych chtěl zdůraznit, a tak jsme také problematiku uzavřeli na jednání zpravodajské skupiny i výboru, že plánované úkoly při jejich správném rozmístění jsou splnitelné, ale vyžadují materiálně technické zabezpečení. To jsme konstatovali pro zemědělskou výrobu.

V potravinářském průmyslu je však situace poněkud jiná. Růst zemědělské výroby předbíhá rozvoj kapacit potravinářského průmyslu, čímž vznikají disproporce při efektivním zpracování vyrobené zemědělské produkce. Proto je nutné upozornit na tuto skutečnost a připomenout potřebu zabezpečovat odpovídající rozvoj kapacit potravinářského průmyslu.

Náročnost úkolů příštího roku a současné problémy rozvoje zemědělství a potravinářského průmyslu vyžadují další zvyšování pracovní aktivity všech pracovníků a její zaměření na plnění plánovaných úkolů. Hospodárné využívání všech podmínek a prostředků, i hledání cest k využití všech rezerv, musí být jeho základem. Na plán navazují i vztahy k rozpočtu České socialistické republiky. Tak jak je náročný plán, jsou i plánované zisky v některých případech napjaté a náročné.

Jsem přesvědčen, že všichni pracující našeho odvětví udělají vše, aby i v příštím roce, v roce 30. výročí Vítězného února, se postoupilo kupředu v plnění základního úkolu XV. sjezdu KSČ - k dalšímu zvyšování soběstačnosti v potravinách.

Soudružky a soudruzi, poukázal jsem ve svém vystoupení na některé problémy a napjatá místa, ale i na dosažené výsledky a domnívám se, že mohu vyslovit předpoklad, že úkoly budou splněny a problémy, které se vyskytují, budou pomocí využívání rezerv odstraněny. Proto doporučuji, abychom předložený státní rozpočet České socialistické republiky na rok 1978, kapitolu resortu zemědělství a výživy, schválili tak, jak je navržen. /Potlesk./


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP