- 41 -
za podmínek uvedených v nákladním listě.
§ 40.
1. Dopravce, přejímající zásilku od svého předchůd-
ce, odevzdá tomuto potvrzení opatřené datem s podpisem. Je
povinen poznamenat své jméno a adresu na druhém vyhotovení
nákladního listu. V případě potřeby zaznamená na toto vyho-
tovení, jakož i na potvrzení jím vydané, výhrady analogické,
s výhradami uvedenými v §. 13 odst. 2.
2. Pro vzájemné vztahy mezi dopravci, provádějícími
postupně přepravu, platí ustanovení § 14.
§ 41
Nejde-li o vzájemnou zdobu nebo o námitku uplatněnou
při projednávání žaloby založené na téže přepravní smlou-
vě, může být každá žaloba, týkající se odpovědnosti za
ztrátu zásilky, její poškození nebo překročení dodací lhůty,
podána buď proti prvnímu dopravci nebo proti poslednímu
nebo proti dopravci, který prováděl tu část přepravy,
během níž došlo k události, které je příčinou ztráty
zásilky, jejího poškození nebo překročení dodací lhůty;
žaloba může být podána současně proti několika z těchto
dopravců.
§ 42
Dopravce, který zaplatil podle těchto podmínek ná-
hradu škody, má právo vymáhat na ostatních dopravcích,
kteří se podíleli na přepravě, základní částku náhrady,
úroky z ní a výlohy spojené s přepravou podle těchto
ustanovení:
2476
- 42 -
o) dopravce, jehož zaviněním vznikla škoda, nese sám od-
povědnost za škodu, ať ji zaplatil sám nebo jiný dopravce;
b) vznikla-li škoda zaviněním dopravcu nebo několika dopravců,
je každý z nich povinen zaplatit částku, opovídající
podílu jeho odpovědnosti; nelze-li podíl odpovědnosti
stanovit, odpovídá každý dopravce poměrně podle částky
no něho připadajícího přepravného;
c) nelze-li zjistit, který z dopravců odpovídá za škodu,
rozdělí se částka náhrady, kterou má zaplatit, mezi
všechny dopravce v poměru uvedeném pod. písmenem b).
§ 43
1. Dopravce, proti kterému bylo podána jedna ze žalob
na náhradu škody uvedených v § 42, nemá právo popírat
oprávněnost platby provedené dopravcem, který podal proti ně-
mu žalobu, jestliže výše náhrady škody byla stanovena
rozhodnutím soudu za podmínky, že byl o sporu náležitě
uvědomen a měl možnost se řízení zúčastnit.
2. Dopravce, který chce podat žalobu na náhradu škody,
může poslat žalovní návrh příslušnému soudu státu, v němž
má některý ze zúčastněných dopravců sídlo, hlavní kancelář,
pobočku nebo jednatelství, jehož prostřednictvím byla
uzavřena přepravní smlouva. Žaloba může být podáno proti
všem zúčastněným dopravcům u jednoho soudu.
3. Ustanovení § 36 odst. 3 a 4 platí i pro rozsudky
soudů c nárocích uvedených v § 42.
4. Ustanovení § 37 platí i pro nároky uplatněné
jedněmi dopravci proti druhým. Promlčecí doba však počíná
2477
- 43 -
bučí dnem nabytí právní moci konečného soudního rozhodnutí,
jímž se určuje výše náhrady škody, která má být zaplaceno
podle těchto Všeobecných podmínek, nebo není-li takového
rozhodnutí, dnem skutečného zaplacení náhrady.
§ 44
Dopravci si mohou mezi sebou dohodnout podmínky od-
chylné cd ustanovení § 42.
Neplatnost ustanovení přepravní smlouvy
odporujících těmto Všeobecným podmínkám
§ 45
1. S výjimkou ustanovení § 44 je neplatné jakékoliv
ujednání, které se přímo nebo nepřímo odchyluje od ustano-
vení těchto Všeobecných podmínek. Neplatnost takového ujed-
nání nemá za následek neplatnost jiných ujednání obsaže-
ných ve smlouvě.
2. Neplatné je zejména jakékoli ujednání, jímž se
dopravci postupují práva poskytovaná pojistníkovi zásilky
nebo jakékoli jiné podobná ujednání nebo výhrady, jimiž se
přenáší důkazní břemeno.
2478
- 44 -
HLAVA IV
DOPLŇUJÍCÍ PODMÍNKY TÝKAJÍCÍ SE PŘEPRAVNÍ SMLOUVY
§ 46
Nákladní list o přepravní smlouvě, týkající se přeprav
uskutečňovaných v souladu s ustanoveními těchto Všeobecných
podmínek, se vystavuje podle jednotného vzoru dohodnutého
příslušnými orgány smluvních stran.
§ 47
Dopravce vydá na žádost odesílatele nezbytný počet opisů
nákladního listu, kterých bude použito podle pravidel plat-
ných ve státě odeslání nebo určení zásilky. Opisy nákladních
listů nemají ve vztahu ku použití těchto Všeobecných podmínek
právní účinnost.
§ 48
Zásilka musí být zabalena tak, aby byla během přepravy
zabezpečena její neporušenost i při otřesech vznikajících
při normální jízdě nákladního automobilu a přívěsu.
§ 49
Je-li ve státě odeslání zásilky upravena přeprava ne-
bezpečných věci zvláštními předpisy, musí být zásilka ozna-
čena v nákladním listě v rubrice
,,Označení nákladu" v sou-
ladu s uvedenými předpisy.
§ 50
Dopravce může při převzetí zásilky k přepravě a podle
potřeby i během přepravy přezkoumat váhu a obsah zásilky.
Výsledek přezkoumání se zaznamená v nákladním listě.
2338
- 45 -
§ 51
Poškozený může žádat náhradu způsobené škody i tím,
že podá reklamaci dopravci. Pro podání reklamace a její pro-
jednání platí právní předpisy státu, v němž má dopravce
sídlo.
§ 52
Přepravovaná zásilka může být placena dobírkou, jen
připouští-li to právní předpisy států, v nichž je místo odeslá-
ní a určení zásilky.
§ 53
1. Dohodnou-li se strany v přepravní smlouvě o přísluš-
nosti rozhodčího soudu, projedná se tento spor ve státě odpůr-
ce nebo podle dohody stran u rozhodčího soudu, který je na úze-
rní kterékoli třetí smluvní strany.
2. Vzájemnou žalobu vyplývající ze stejného právního dů-
vodu jako základní žaloba, jakož i návrhy na započtení projed-
nává tentýž rozhodčí soud, který projednává základní žalobu.
3. Spory se projednávají podle jednacích řádů platných
u rozhodčího soudu, u něhož se věc projednává.
4. Projednání věcí u rozhodčího soudu a jeho rozhodnutí
se provádějí v jazyce státu, kde je rozhodčí soud, s úředním
překladem do jiného jazyka na žádost jedné ze stran. Rozhodnu-
tí rozhodčího soudu se vyhotovují rovněž v jazyce státu, v němž
je jeho sídlo, s úředním překladem do jiného jazyka na žádost
jedné ze stran.
5. Rozhodnutí rozhodčího soudu je konečné a závazné
pro strany.
2339
- 46 -
HLAVA V
MEZINÁRODNÍ NÁKLADNÍ AUTOMOBILOVÝ TARIF
Obecná ustanovení
§ 54
1. Mezinárodní nákladní automobilový tarif (dále jen
,,tarif") upravuje zásady pro určení úhrady za-přepravy zbo-
ží provedené podle této dohody včetně nezbytných a ujednaných
výkonů spojených s přepravami (dále jen
,,jiné výkony").
2. Tarif neplatí pro přepravy, jejichž provedení vyžadu-
je použití speciálních - těžkých - dopravních prostředků urče-
ných k přepravě zvlášť těžkých nebo rozměrných předmětů
(trajlery, kulmajery, speciální přívěsy, transportéry apod. ).
3. Pro přepravu zásilek předmětů, které nejsou obchod-
ním zbožím (doprava movitostí při stěhování, uměleckých před-
mětů, vědeckého zařízení, turistického majetku apod. ) platí
tento tarif jen tehdy, bylo-li jeho použití mezi smluvními stra-
nami dohodnuto.
§ 55
Valutou tarifu je převoditelný rubl.
§ 56
Zásilkou se rozumí celkové množství nákladu včetně
obalů a předmětů sloužících upevnění nákladu, které bylo
podáno k přepravě jedním nákladním listem a podle dohody
má být přepraveno pro jednoho odesilatele jednou jízdou
jednoho dopravního prostředku.
2340
- 47 -
§ 57
1. Doba přepravy, dohodnutá smluvními stranami:
a) začíná běžet od okamžiku, kdy odesílatel pozna-
mená v přepravním dokladu čas odjezdu dopravního
prostředku z místa ukončení nakládky;
b) končí okamžikem příjezdu dopravního prostředku na
místo, kde má začít vykládka zásilky, popř.
okamžikem, kdy řidič předloží přepravní doklad
příjemci v místě, kde má začít vykládka zásilky.
2. Do doby přepravy se nezapočítává doba zadržení doprav-
ního prostředku:
a) vyvolaná příčinou na straně odesílatele nebo
v zájmu zachování úplnosti zásilky, jestliže to
nebylo způsobeno zaviněním dopravce;
b) při přerušení přepravy způsobené okolností, kterou
dopravce nemohl odvrátit (např. živelní pohromou);
c) v důsledku zásahu státních orgánů, pokud tento zá-
sah nebyl způsoben jednáním nebo opomenutím
dopravce.
3. Uskuteční-li se přeprava za dobu delší než byla do-
hodnuta ve smlouvě o přepravě, je dopravce povinen vrátit z ti-
tulu překročení dodací lhůty část dovozného. Konkrétní výši
vrácené částky za každý kalendářní den překročení dodávky sta-
noví smlouva o přepravě.
§ 58
1. Za přepravu nákladu přísluší dopravci od odesílatele
nebo příjemce přepravné, které se skládá
a) z dovozného
b) z příplatků k dovoznému a z doplňujících platů.
2341
- 48-
2. Vedle přepravného a příplatků k dovoznému a doplňu-
jících platů přísluší dopravci od odesílatele nebo příjemce
úhrada všech skutečných hotových výdajů, které vznikly v sou-
vislosti s přepravou na základě příkazu odesílatele nebo pří-
jemce nebo v jejich zájmu.
§ 59
1. Tarifní vzdáleností, která je základem pro určení
dovozného, se rozumí nejkratší přepravní vzdálenost po
silnicích s tvrdým povrchem mezi místem zahájení nakládky
dopravního prostředku a místem ukončení jeho vykládky, zao-
krouhlená nahoru na vyšší celou jednotku, pro níž je stano-
vena tarifní sazba.
2. Délka dopravní cesty se stanoví podle silničních
map, seznamů (kilometrovníků) nebo předpisů vydaných orgá-
ny k tomu zmocněnými. Pro obce neuvedené na silničních ma-
pách, v kilometrovnících nebo v předpisech se určí vzdále-
nost podle míst geograficky nejbližších uvedeným obcím, na-
cházejících se na silnicích s tvrdým povrchem.
3. Kilometrovníky se v jednotlivých smluvních stranách
stanoví vzdáleností mezi pohraničními přechody a vybranými
městy a mezi pohraničními přechody navzájem. Kilometrovníky
určí případy (velká města, námořní přístavy), při nichž se
délka dopravní cesty v nich uvedená prodlužuje.
4. Jestliže se na žádost odesílatele (příjemce) uskuteč-
ňuje proprava po trase, jejíž délka převyšuje nejkratší vzdá-
lenost mezi místem zahájení nakládky dopravního prostředku a
místem ukončení jeho vykládky, vyčíslí dopravce dovozná podle
skutečné ujeté dráhy dopravního prostředku na základě geogra-
fických nivelačních (orientačních) bodů a údajů palubních
přístrojů (tachografů, počítačů kilometrů).
2342
- 49 -
Ustanovení o určení dovozného
§ 60
Ustanovení (§ 61 - 65) se použijí pro výpočet dovoz-
ného za přepravy zásilek ve všech případech, kdy nebylo do-
hodnuto použití sazeb za použití dopravních prostředků podle
ustanovení o určení náhrady za použití dopravních prostředků.
§ 61
Základními ukazateli pro výpočet dovozného za přepravu
zásilek jsou
a) tarifní velikost zásilky,
b) tarifní vzdálenost,
c) sazby dovozného,
d) povaha zásilky a druh vozidla,
e) prostoje dopravního prostředku (doba, během které vozidlo
stojí při plnění povinností vyplývajících ze smlouvy o pře-
pravě nebo v souvislosti s jejich plněním).
§ 62
Tarifní velikost zásilky
1. Tarifní velikostí zásilky se rozumí hmotnost zásilky
vyjádřená v kg,
a) zjištěná vážením,
b) zjištěná výpočetní metodou tak. že se za 1 m3 nezbytného
nebo dohodnutého ložného prostoru, který uložení zásilky
vyžaduje, počítá 300 kg, a to jde-li o druhy zboží o menší
specifické váze,
c) uvedená odesílatelem.
2. Pro výpočet dovozného je rozhodná tarifní hmotnost
zásilky. Tarifní hmotností je - nahoru na celé jednotky
2343
- 50 -
zaokrouhlená -
a) hmotnost odpovídající odst. (1),
b) hmotnost odpovídající objednávce přepravy, je-li vyšší
než podle bodu 1 a), nikoli však více než odpovídá kapa-
citě (užitečnému nákladu, popřípadě ložnému prostoru)
vozidla, které bylo nebo mělo být (je-li to pro odesílatele
výhodnější) se zřetelem k ujednání nebo k údajům o objemu
nebo o hmotnosti zásilky použito,
c) základní hmotnost stanovená pro použití sazeb jednotlivých
stupňů zásilek v § 65,
d) minimální hmotnost, která činí 5000 kg.
3. Jednotkou tarifní hmotnosti je 100 kg.
§ 63
Sazby dovozného
1. Pro výpočet dovozného platí základní sazba dovozného,
stanovená za jednotku tarifní hmotnosti v odstupňování podle
tarifních vzdáleností do pěti stupňů hmotnosti. Tyto základní
sazby dovozného platí pro přepravy zásilek, které podle ujed-
nání byly nebo měly být přepraveny vozidly skupiny i podle
§ 60, odst. 1.
2. Základní sazby dovozného se stanoví v odstupňování do
pěti stupňů hmotnosti (1, 2, 3, 4, 5), do nichž se zařadí zá-
silky o tarifní hmotnosti.
Tarifní hmotnost - kg
d |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
od |
  |
10000 |
15000 |
20000 |
25000 |
do |
9900 |
14900 |
19900 |
24000 |
a více |
2344
- 51 -
3. S použitím sazeb jednotlivých stupňů hmotnosti se
dovozné počítá, při nejmenším, jde-li o stupeň hmotnosti
  |
1 |
2 |
3 |
4 5 |
za základní |
5000 |
10000 |
15000 |
20000 25000 |
§ 64
Zvýšení základních sazeb
1. Jestliže se zásilka vzhledem k povaze nebo na přání
odesílatele přepraví vozidlem skupiny 2-4 podle § 68 odst. (l)
dopravce základní sazbu dovozného zvýší odstupňovaně se zřete-
lem k druhu použitého vozidla.
2. Za každý jednotlivý přechod státních hranic je do-
pravce oprávněn počítat příplatek.
§ 65
Prostoj dopravního prostředku
1. Pro práce spojené s převzetím zásilky v místě odeslání
a s jejím odevzdáním v místě určení platí tyto lhůty, jde-li
o zásilku
stupně hmotnosti |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
při- převzetí |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
při odevzdání |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
2345
- 52 -
2. Překročí-li doba trvání prací, podle odst. (1) lhůty
tam stanovené z příčin, nezávisejících na dopravci, připočítá
dopravce tomu odpovídající příplatek.
3. Překročí-li odbavení vozidla při každém jednotlivém
přechodu státních hranic jednu hodinu (přechod přes dva
protilehlé body státní hranice je jedním přechodem), je do-
pravce oprávněn počítat za překročení stanovené lhůty přípla-
tek, avšak jen tehdy, nedošlo-li k jejímu překročení jeho vinou.
Ustanovení pro výpočet dovozného za
použití dopravního prostředku
§ 66
Ustanovení §§ 67 - 70 se použije pro výpočet dovozného
jen tehdy, bylo-li to dohodnuto ve smlouvě o přepravě.
§ 67
Základními ukazateli pro výpočet dovozného jsou
a) druh a kapacita vozidla,
b) sazby za použití dopravních prostředků,
c) tarifní délka přepravy,
d) prostoj dopravního prostředku (doba, během které vozidlo
stojí při plnění povinností vyplývajících ze smlouvy o
přepravě nebo v souvislosti s jejich plněním).
§ 68
1. Za účelem stanovení tarifních sazeb se zařazují do-
pravní prostředky do těchto skupin:
Skupina Druh dopravního prostředku
1. Obyčejná vozidla valníkového provedení - otevřená
nebo s ložným prostorem přikrytým plachtou
2346
- 53 -
2. Vozidla pro přepravu dlouhých nákladů -
oplanová
Vozidla se skříňovon karoserií
Vozidla se zdviháním zařízením
Vozidla pro přepravu zvířat
3. Sklápěcí vozidla
Vozidla s tepelnou isolací a chlazením
Vozidla pro přepravu tekutin, popř. práškových
hmot (bez
ssacího agregátu)
4. Vozidla s tepelnou isolací, vybavená zařízením pro
strojní úpravu teploty (pro chlazení, popř. pro vytá-
pění karoserie)
Vozidla pro přepravu tekutin, popř. práškových hmot
(se ssacím agregátem).
Dopravní prostředky, které nejsou výše uvedeny, je tře-
ba zařadit do skupiny vozidel obdobného charakteru.
2. Podle kapacity (užitečného nákladu nebo ložného
prostoru pro přepravu zásilek) se vozidla zařazují do 6 stupňů
takto:
Hmotnost - kg
  |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Od kg |
  |
8001 |
12001 |
17501 |
21001 |
25001 |
do kg |
8000 |
12000 |
17000 |
21000 |
25000 |
a více |
§ 69
1. Tarifní sazby za použití dopravního prostředku jsou
stanoveny za jednotku tarifní vzdálenosti nebo za dobu použití
vozidla. Sazby jsou odstupňovány podle jednotlivých skupin
dopravních prostředků a v jejich rámci podle jednotlivých ka-
pacitních stupňů.
2347
- 54 -
2. Za každý přechod státní hranice je dopravce oprávněn
počítat příplatek.
§ 70
1. Pro práce spojené s převzetím zásilek v místě odeslá-
ní a s jejich odevzdáním v místě určení platí tyto lhůty:
pro vozidlo |
  |   |   |   |   |   |
kapacitního stupně |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
při převzetí hodin |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
při odevzdání hodin |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
2. Překročí-li doba trvání prací, lhůty stanovené
v odstavci 1 z příčin, nezávisejících od dopravce, je tento
oprávněn počítat za stání příplatek.
3. Překročí-li odbavení vozidla při každém jednotlivém
přechodu státních hranic jednu hodinu (přechod přes dva pro-
tilehlé body státní hranice je jedním přechodem), je dopravce
oprávněn počítat za překročení příplatek, avšak jen tehdy,
nevzniklo-li překročení z viny dopravce.
§ 71
Bude-li na žádost odesílatele nebo po dohodě s ním
dopravní prostředek speciálně upraven nebo přizpůsoben,
uhradí odesílatel dopravci náklady s tím spojené.
2348
- 55 -
HIAVA. VI
RŮZNÁ USTANOVENÍ
§ 72
Řidič nákladního automobilu musí mít vyplněný záznam
o jízdě (nebo jiný prepravní doklad) podle právních předpisů
svého státu a předkládat jej na požádání kontrolních orgánů.
§ 73
Řidič nákladního automobilu se musí řídit právními
předpisy o nejdelší přípustné době řízení nákladního auto-
mobilu, platnými na území smluvní strany, po kterém se usku-
tečňuje jízda nákladního automobilu při provádění přepravy.
§ 74
Řidič nákladního a atomobilu musí mít u sebe doklady
potvrzující, že má na území příslušné smluvní strany platné
pojištění pro případ občanskoprávní odpovědnosti. Tento doklad
se předkládá na požádání kontrolních orgánů příslušné smluvní
strany. Takového dokladu není třeba, je-li mezi orgány pojiště-
ní příslušných smluvních stran uzavřena dohoda o této otázce.
§ 75
1. Služební personál nákladního automobilu musí dodržovat
předpisy států, na jejichž území se provádějí mezinárodní pře-
pravy nákladů.
2. Za tím účelem je jízdní personál povinen obeznámit se
s pasovými, celními a devizovými předpisy států, na jejichž
území se uskutečňuje přeprava a musí mít u sebe doklady a
potvrzení vyžadované těmito předpisy.
2349
- 56 -
§ 76
Zásilky přepravované podle těchto Všeobecných podmínek
se celně projednávají podle smluv uzavřených v této věci mezi
smluvními stranami, a není-li takových smluv, podle právních
předpisů smluvní strany, po jejímž území se přeprava provádí.
§ 77
Pohraniční celní a zdravotní kontrola musí při přepra-
vě rychle se kazících zásilek probíhat přednostně, s přihléd-
nutím k místním možnostem a podmínkám, jakož i k provozní
době pohraničního přechodu.
2350