Nezastupitelnou úlohu v souladu se závěry
červencového pléna ÚV strany při
výchově vojenské mládeže sehrává
SSM v armádě. V souvislosti s projednáváním
a realizací červencového pléna ÚV
strany se zvýšila pozornost a pomoc svazáckým
organizacím ze strany velitelů, politických
orgánů a stranických organizací. Výsledky
tohoto výcvikového roku potvrzují, že
za 4 roky existence Socialistického svazu mládeže
došlo k výraznému posunu v politickém
myšlení vojenské mládeže i k růstu
její aktivity. V ideové výchově
SSM se daří postupně naplňovat úkol
vytyčený červencovým plénem,
tj. dosáhnout toho, aby ideovost prostupovala veškerou
činnost svazáckých organizací, aby
se jeho ideová výchova stala součástí
celého výchovného procesu v armádě.
Neustále se posilující vedoucí úloha
strany v podmínkách mládežnických
organizací se příznivě odráží
v tom, že základní organizace svazu mládeže
věnují zvýšenou pozornost těsnému
sepětí ideově výchovné činosti
s úkoly bojové a politické přípravy.
To přispívá k zvýšení
iniciativy a aktivity vojenské mládeže, která
se projevila v úspěšném splnění
úkolů tohoto roku.
Zvláště důležitá úloha
ve výchově vojenské mládeže patří
vojenským školám, ve kterých je připravována
ta část mladé generace, která si zvolila
vojenskou službu jako své životní povolání.
V současné době naše aramáda
připravuje tisíce lidí v ročních
a dvouletých důstojnických školách
z řad dělníků a rolníků
a v několika vysokých vojenských školách,
kde se dlouhodobě připravují na nejkvalifikovanější
a nejnáročnější funkce v armádě.
Ve všech školách jsou kladeny základy
ideově politické, vojensko-odborné i pedagogické
základy našeho velitelského sboru. Budoucí
mladí velitelé jsou připravování
nejen k získávání teoretických,
politických, odborných a metodologických
znalostí, ale i z hlediska osvojení si praktických
návyků pro provádění politicko-výchovné
práce, velitelsko-organizátorské a pedagogické
činnosti. Jejich příprava absolvováním
školy nekončí, ale prakticky pouze začíná.
Přechod těchto mladých velitelů na
funkční místa velitelů čet,
rot, praporů - a máme v současné době
případy, že nadporučíci a kapitáni
velí útvarům a plukům - je velmi složitý
a potřebuje ze strany starších náčelníků,
stranických i svazáckých organizací
velkou pomoc při jejich zapracování. Je zvláštností
armádního organismu, že tito mladí absolventi
vojenských škol se okamžitě po opuštění
školních lavic stávají bezprostředně
veliteli, organizátory a politickými vedoucími
vojáků, se kterými mnozí jsou téměř
stejné věkové kategorie. To vyžaduje
věnovat těmto mladým lidem a jejich přechodu
do praktického života vysokou pozornost, poskytovat
jim nejen při nástupu do funkcí, ale v průběhu
řady let velmi účinnou pomoc a dbát
o jejich nepřetržitý ideologický i odborný
růst. Mohu říci, že i tato práce
se v armádě daří, i když máme
vzhledem k současné etapě výstavby
armády na tomto velmi důležitém úseku
práce jestě mnoho nelehkých úkolů,
které musíme řešit.
Červencové plénum ÚV KSČ vyzvedlo
mimo jiné také důležitost branné
výchovy mládeže. Postupně se nám
daří naplňovat povinnosti, ke kterým
nás zavazuje usnesení předsednictva ÚV
KSČ o jednotném systému branné výchovy
obyvatelstva i zákon o branné výchově.
Při posledním zasedání branného
a bezpečnostního výboru obou sněmoven
jsme konstatovali na základě zkušeností
z našich volebních obvodů, z oblastí,
kde pracujeme i z poznatků SNR a ověřili
si to i na aktivu okresu Senica, že této oblasti je
věnována velká pozornost. V souladu s přijatými
závěry proto v dalším orientujeme pomoc
příslušníků ČSLA, zvláště
vojáků z povolání kromě vojensko-odborné
a materiální pomoci především
na oblast politicko-výchovnou, která v současné
etapě je rozhodující. O významné
politické pomoci svědčí např.
skutečnost, že v současné době
pracuje více jak 4 tisíce vojáků základní
služby i vojáků z povolání ve
funkcích pionýrských oddílů.
Soudružky a soudruzi, realizace závěrů
červencového pléna v naší ČSLA
je trvalým a dlouhodobým procesem, stále
se obnovujícím, s nástupem nových
mladých obránců vlasti do vojenské
základní služby a do vojenských škol.
Není však pouhým opakováním tohoto
procesu, protože je v každé etapě výchovy,
v každém výcvikovém roce obohacován
o získané zkušenosti, prohlubován novým
poznáním a doplňován o úkoly,
vyplývající z dané etapy vývoje
mezinárodních politických vztahů,
úspěchů při budování
socialismu v naší vlasti i z neustále se vyvíjejícího
rozvoje vojenství. Dosavadní výsledky z plnění
úkolů červencového pléna přesvědčivě
dokazují, že postoj vojenské mládeže
k obraně socialistické vlasti, ke splnění
vojenských povinností, je jednoznačně
pozitivní a vojenská mládež, předně
mladí komunisté a svazáci, stojí v
čele úsilí za výtečné
a dobré splnění úkolů výchovy
a výcviku, za dosažení těchto nejlepších
výsledků při plnění úkolů
bojové a politické přípravy.
Dovolte, abych vás při této příležitosti
ujistil, že naše armáda je z hlediska svého
morálně politického stavu, výchovy
lidu k internacionalismu a své odborné připravenosti
i z hlediska materiálně technického zabezpečení
plně soudobou socialistickou armádou, je na výši
úkolů, které na ni kladou požadavky
k zabezpečení obrany socialistické vlasti,
je připravena za jakýchkoli okolností splnit
po boku sovětské armády a ostatních
socialistických armád svoji vlasteneckou a internacionální
povinnost. Jsme vděčni ÚV KSČ a osobně
generálnímu tajemníku soudruhu Gustávu
Husákovi, celé naší straně, vládě
republiky, Federálnímu shromáždění
i vám, soudružky a soudruzi poslanci za soustavnou
péči při zabezpečování
obranyschopnosti naší vlasti a upevňování
bojové pohotovosti a připravenosti naší
armády. Děkuji za pozornost.
Předseda SN, prof. dr. D. Hanes, DrSc.: Ďakujem
poslanci Rusovovi. Teraz organizačné oznámenie.
Kancelária FZ pripravila pre nás poslancov v miestnosti
na 2. poschodí č. 209, tzn. v zasedacej miestnosti
výboru, premietanie filmov, a to premietanie najnovšieho
sovietskeho filmu "Mlčanie doktora Evansa" s
populárnym hercom Bondarčukom a ak si poslanci budú
priať, potom ešte ďalší film, a to
nový český film "Pavlínka".
Zajtra sa premietne český film "Televízia
v Bubliciach či Bublice v televízii". Dnešné
premietanie začne hodinu po skončení tejto
schôdze a kto bude mať záujem, tak sa môže
zúčastniť.
Vážené súdružky, súdruhovia
poslanci, teraz si urobíme 20 minútovu prestávku,
po ktorej budeme pokračovať v rozprave.
Ako prvý po prestávke vystúpi poslanec Jan
Procházka.
Prerušujeme naše rokovanie a ďalšia časť
rozpravy sa začne presne o 15.37 hodín.
(Jednání přerušeno v 15.17 hod.)
(Jednání opět zahájeno v 15.30 hod.)
Předseda SN prof. dr. D. Hanes, DrSc.: Vážené
súdružky a súdruhovia poslanci, budeme pokračovať
v prerušenom rokovaní. Udelujem slovo poslancovi Janovi
Procházkovi, pripraví sa poslankyňa Magdaléna
Lapárová.
Poslanec ing. J. Procházka: Vážené
soudružky, soudruzi! Skutečnost, že se dnešní
plenární schůze zabývá problematikou
socialistické výchovy a vzdělávání
mládeže svědčí o tom, jakou pozornost
přikládají těmto otázkám
poslanci Sněmovny národů.
Komunistická strana Československa, celá
společnost, Národní fronta a společenské
organizace v ní sdružené, včetně
Socialistického svazu mládeže, věnují
systematickou pozornost vysokému školství a
politickému působení mezi vysokoškolským
studenstvem. V SSM jsme se těmito otázkami zásadně
zabývali na našem I. sjezdu v září
1972 a v celé šíři poté na I.
Celostátní vysokoškolské konferenci
v listopadu téhož roku.
V této souvislosti bych chtěl seznámit účastníky
dnešního zasedání Sněmovny národů
s některými problémy ideově výchovné
práce na vysokých školách. Vycházím
přitom z poznatků a zkušeností poslanců
- členů kulturního výboru Sněmovny
národů, získaných z činnosti
ve volebních obvodech, z průzkumů uskutečněných
v souvislosti s přípravou tohoto zasedání
i z posouzení některých otázek dalšího
rozvoje školské soustavy v kulturních výborech
Sněmovny národů i Sněmovny lidu.
Každý den se přesvědčujeme o
tom, jak se orgánům státní správy
v úzké součinnosti se společenskými
organizacemi daří na vysokých školách
postupně naplňovat závěry XIV. sjezdu
strany. Vysoké školy se opět podílejí
na výchově vysokoškolsky vzdělaného,
socialismu oddaného odborníka. Upevňuje se
studijní morálka, rozvíjí se politický,
vědecký a kulturní život.
Toto pozitivní ocenění ovšem neznamená,
že si nejsme vědomi problémů, se kterými
se v činnosti vysokých škol - zejména
v jejich ideově výchovném působení
- setkáváme. A to se nezmiňuji o dalších
problémech, spojených se zvyšováním
úrovně výchovně vzdělávacího
procesu, modernizace jeho obsahu, organizace i forem výuky,
zvýšení účinnosti vědeckovýzkumné
práce i racionalizace řízení.
Zkušenosti ukazují, že na určité
problémy narážíme zejména:
- v hodnocení politické angažovanosti učitelů,
jejich ideově výchovného působení
na studenty;
- při hodnocení vztahu studentů k výuce
marxismu-leninismu a jejího dopadu na formování
politického přesvědčení studentů
v duchu marxisticko-leninskému světonázoru;
- při rozvoji ideově výchovné práce
na vysokoškolských kolejích;
- i při hodnocení účinnosti komplexního
systému komunistické výchovy na vysokých
školách.
Soudružky a soudruzi, červencové zasedání
ústředního výboru strany opětovně
zdůraznilo klíčovou úlohu, kterou
má učitel při výchově odborně
zdatného a politicky vyspělého vysokoškolského
odborníka. Upozornilo na nutnost politické angažovanosti
učitelů, a to nejen při výuce odborných
předmětů - v rámci specializace, ale
v jejich každodenní práci se studenty.
Poznatky získané poslanci ukazují, že
na vysokých školách působí i
takoví učitelé, kteří své
poslání vidí zúženě -
jen přes svou odbornost, předmět, který
vyučují. Pro ně výchovné působení
na studenty začíná a končí
příchodem a odchodem na přednášku
či cvičení, odpřednášením
či odcvičením probírané látky.
Těžko lze potom na takových učitelích
žádat, aby politicky pracovali mezi studenty, aby
reagovali na jejich názory, diskutovali s nimi nejen ve
škole, v průběhu výuky, ale i mimo ni
- v klubech, ve vysokoškolských kolejích.
S vědomím určitého zjednodušení
lze říci, že podle nich jsou na "politiku"
ústavy marxismu-leninismu, na odbornost oni.
Tento přístup je v rozporu s naším chápáním
úlohy učitele socialistické vysoké
školy. Takový přístup snižuje účinnost
politickovýchovného působení školy,
maří úsilí stovek obětavých
učitelů, kteří se pro politiku strany
angažují.
Určitým měřítkem účinnosti
naší ideově výchovné práce
je i výuka marxismu-leninismu - zejména vztah studentů
k ní i její zpětný dopad na formování
politických postojů studentů. Určitá
část posluchačů vysokých škol
přistupuje ke studiu marxisticko-leninské teorie
s jistou rezervovaností - jako by se nějakou bariérou
bránili proniknutí těchto ideí do
jejich myslí. Vyplývá to mimo jiné
z přetrvávání pozůstatků
krizového vývoje let 1968 až 1969 v myšlení
některých vysokoškoláků, ale
i z úzkých odborných pohledů na úlohu
vysokoškolského studia.
Z toho pramení i povrchní přístup
ke studiu marxismu-leninismu ze strany některých
studentů, projevující se již v jejich
účasti na přednáškách
a seminářích, v přístupu k
samotnému studiu marxismu-leninismu vůbec. U části
studentů nemůžeme proto jestě hovořit
o hlubším zvládnutí a osvojení
marxismu-leninismu, o tom, že po ukončení vysokoškolských
studií budou v jeho duchu působit na svém
budoucím pracovišti.
Významné místo ve výchovné
práci náleží také vysokoškolským
kolejím. Nejsou jen prostými ubytovnami, ale místem,
kde se odehrává podstatná část
společenského života studentů. Z toho
důvodu - a tím spíše, že v nich
žijí téměř dvě třetiny
vysokoškoláků - mají koleje důležité
místo v systému komunistické výchovy
na vysokých školách.
Jako pozůstatek minulosti však přežívá
skutečnost, že některé kolejní
rady, které se jako svazácké orgány
podílejí na řízení kolejí,
nevystupují zatím dost rázně a principiálně
proti přestupkům kolejního řádu
a s falešnou kolegialitou tato provinění proti
zásadám socialistické morálky a soužití
omlouvají a přehlížejí. Tento
jejich postoj samozřejně nepřispívá
u studentů ani k vytváření kladného
vztahu k socialistickému vlastnictví.
Komplexní přístup ve výchovném
působení na vysokoškolské studenty si
vyžaduje i řešení některých
sociálních problémů, vyvolaných
relativním zhoršením studijních a ubytovacích
podmínek i zdravotnické péče v některých
vysokoškolských centrech. Tyto problémy mají
svůj původ i ve zvýšení zájmu
o některé důležité obory studia,
ve snížení propadovosti i v růstu celkového
počtu studentů.
Tyto otázky jsou v současném období
státními orgány i za spolupráce svazáckých
orgánů a organizací řešeny. Mají
však dlouholetou a podstatnou souvislost se zaměřením
naší politicko-výchovné práce
a vyžadují proto řádný rozbor
a zobecnění. S určitou analýzou těchto
problémů se chceme postupně zabývat
i v kulturním výboru SN a v této souvislosti
bychom uvítali i pomoc ostatních výborů
sněmovny, které se k problematice životního
stylu vysokoškoláků mohou vyjádřit
- zejména výboru pro sociální politiku.
Soudružky a soudruzi, v období, které uplynulo
od jednání XIV. sjezdu strany, došlo ke kvalitativnímu
posunu ve výchovně vzdělávacím
procesu na vysokých školách. Byly zde položeny
základy systému komplexní komunistické
výchovy studentů, který sleduje, aby působení
jednotlivých výchovných činitelů
- vedení školy či fakulty, politickovýchovných
komisí při rektorátech či děkanátech,
pedagogického sboru a v neposlední řadě
i Svazu mládeže, bylo jednotné a plně
i celistvě pokrývalo čas vyučování
i mimo ně u každého studenta.
I když se na všech vysokých školách
jednota výchovného působení uplatňuje
zejména prostřednictvím jednotných
plánů komunistické výchovy, objevují
se na některých vysokých školách
již při tvorbě těchto plánů
formální přístupy. Nedoceňuje
se místo a funkce společenských organizací,
např. již v tom, že při tvorbě
těchto plánů se nevychází z
plánů práce společenských organizací
na daný školní rok; jejich úloha se
často chápe jako nástroj k zabezpečení
účasti členů organizace na různých
akcích apod.
Formálním přístupem je někde
poznamenána i kontrola a hodnocení plánů
komunistické výchovy, kterým chybí
pravidelnost i sledování účinnosti
výchovného působení na pozitivní
ovlivňování politických názorů
a postojů studentů.
K řešení výše uvedených
problémů je nutno:
- ze strany ministerstva školství více sledovat
výchovnou práci vysokoškolských učitelů,
a to nejen v rámci výuky jednotlivých předmětů,
ale i ve volném čase studentů. Důrazně
dbát na jednotu političnosti a odbornosti, toto
kritérium důsledně sledovat nejen v pracovně-politických
hodnoceních vysokoškolských učitelů,
ale dodržovat je i při přijímání
nových učitelů.
- pravidelně sledovat účinnost výuky
marxismu-leninismu na upevňování politického
přesvědčení studentů; ve spolupráci
se Svazem mládeže se podílet na utužení
studijní disciplíny i morálky při
výuce a studiu marxismu-leninismu.
- docenit význam politickovýchovného působení
na vysokoškolských kolejích, což by se
mělo projevit i ve zvýšeném zájmu
vysokoškolských učitelů o život
studentů na kolejích i o jejich studijní
a sociální problémy.
- věnovat pozornost pravidelné kontrole a hodnocení
plnění plánů komunistické výchovy
na vysokých školách, což by mělo
vést i k vyšší náročnosti
již při jejich zpracovávání.
V této souvislosti docenit úlohu a místo
společenských organizací při naplňování
cílů výchovné práce na vysokých
školách.
Soudružky a soudruzi, uvedl jsem některé problémy
ideově-výchovné práce na vysokých
školách, jejichž řešení považujeme
za důležité pro její další
zkvalitnění, pro naplnění závěrů
červencového zasedání ÚV KSČ.
To si vyžaduje, abychom i v následujícím
období postupně zobecňovali dobré
příklady, popularizovali a oceňovali práci
těch stovek obětavých učitelů,
funkcionářů i členů společenských
organizací, kteří se angažují
za plnění záměrů vytýčených
XIV. sjezdem KSČ. Tomu chceme věnovat pozornost
i v činnosti kulturního výboru Sněmovny
národů v příštím období.