Úterý 22. října 1974

Nezastupitelnou úlohu v souladu se závěry červencového pléna ÚV strany při výchově vojenské mládeže sehrává SSM v armádě. V souvislosti s projednáváním a realizací červencového pléna ÚV strany se zvýšila pozornost a pomoc svazáckým organizacím ze strany velitelů, politických orgánů a stranických organizací. Výsledky tohoto výcvikového roku potvrzují, že za 4 roky existence Socialistického svazu mládeže došlo k výraznému posunu v politickém myšlení vojenské mládeže i k růstu její aktivity. V ideové výchově SSM se daří postupně naplňovat úkol vytyčený červencovým plénem, tj. dosáhnout toho, aby ideovost prostupovala veškerou činnost svazáckých organizací, aby se jeho ideová výchova stala součástí celého výchovného procesu v armádě. Neustále se posilující vedoucí úloha strany v podmínkách mládežnických organizací se příznivě odráží v tom, že základní organizace svazu mládeže věnují zvýšenou pozornost těsnému sepětí ideově výchovné činosti s úkoly bojové a politické přípravy. To přispívá k zvýšení iniciativy a aktivity vojenské mládeže, která se projevila v úspěšném splnění úkolů tohoto roku.

Zvláště důležitá úloha ve výchově vojenské mládeže patří vojenským školám, ve kterých je připravována ta část mladé generace, která si zvolila vojenskou službu jako své životní povolání. V současné době naše aramáda připravuje tisíce lidí v ročních a dvouletých důstojnických školách z řad dělníků a rolníků a v několika vysokých vojenských školách, kde se dlouhodobě připravují na nejkvalifikovanější a nejnáročnější funkce v armádě. Ve všech školách jsou kladeny základy ideově politické, vojensko-odborné i pedagogické základy našeho velitelského sboru. Budoucí mladí velitelé jsou připravování nejen k získávání teoretických, politických, odborných a metodologických znalostí, ale i z hlediska osvojení si praktických návyků pro provádění politicko-výchovné práce, velitelsko-organizátorské a pedagogické činnosti. Jejich příprava absolvováním školy nekončí, ale prakticky pouze začíná. Přechod těchto mladých velitelů na funkční místa velitelů čet, rot, praporů - a máme v současné době případy, že nadporučíci a kapitáni velí útvarům a plukům - je velmi složitý a potřebuje ze strany starších náčelníků, stranických i svazáckých organizací velkou pomoc při jejich zapracování. Je zvláštností armádního organismu, že tito mladí absolventi vojenských škol se okamžitě po opuštění školních lavic stávají bezprostředně veliteli, organizátory a politickými vedoucími vojáků, se kterými mnozí jsou téměř stejné věkové kategorie. To vyžaduje věnovat těmto mladým lidem a jejich přechodu do praktického života vysokou pozornost, poskytovat jim nejen při nástupu do funkcí, ale v průběhu řady let velmi účinnou pomoc a dbát o jejich nepřetržitý ideologický i odborný růst. Mohu říci, že i tato práce se v armádě daří, i když máme vzhledem k současné etapě výstavby armády na tomto velmi důležitém úseku práce jestě mnoho nelehkých úkolů, které musíme řešit.

Červencové plénum ÚV KSČ vyzvedlo mimo jiné také důležitost branné výchovy mládeže. Postupně se nám daří naplňovat povinnosti, ke kterým nás zavazuje usnesení předsednictva ÚV KSČ o jednotném systému branné výchovy obyvatelstva i zákon o branné výchově. Při posledním zasedání branného a bezpečnostního výboru obou sněmoven jsme konstatovali na základě zkušeností z našich volebních obvodů, z oblastí, kde pracujeme i z poznatků SNR a ověřili si to i na aktivu okresu Senica, že této oblasti je věnována velká pozornost. V souladu s přijatými závěry proto v dalším orientujeme pomoc příslušníků ČSLA, zvláště vojáků z povolání kromě vojensko-odborné a materiální pomoci především na oblast politicko-výchovnou, která v současné etapě je rozhodující. O významné politické pomoci svědčí např. skutečnost, že v současné době pracuje více jak 4 tisíce vojáků základní služby i vojáků z povolání ve funkcích pionýrských oddílů.

Soudružky a soudruzi, realizace závěrů červencového pléna v naší ČSLA je trvalým a dlouhodobým procesem, stále se obnovujícím, s nástupem nových mladých obránců vlasti do vojenské základní služby a do vojenských škol. Není však pouhým opakováním tohoto procesu, protože je v každé etapě výchovy, v každém výcvikovém roce obohacován o získané zkušenosti, prohlubován novým poznáním a doplňován o úkoly, vyplývající z dané etapy vývoje mezinárodních politických vztahů, úspěchů při budování socialismu v naší vlasti i z neustále se vyvíjejícího rozvoje vojenství. Dosavadní výsledky z plnění úkolů červencového pléna přesvědčivě dokazují, že postoj vojenské mládeže k obraně socialistické vlasti, ke splnění vojenských povinností, je jednoznačně pozitivní a vojenská mládež, předně mladí komunisté a svazáci, stojí v čele úsilí za výtečné a dobré splnění úkolů výchovy a výcviku, za dosažení těchto nejlepších výsledků při plnění úkolů bojové a politické přípravy.

Dovolte, abych vás při této příležitosti ujistil, že naše armáda je z hlediska svého morálně politického stavu, výchovy lidu k internacionalismu a své odborné připravenosti i z hlediska materiálně technického zabezpečení plně soudobou socialistickou armádou, je na výši úkolů, které na ni kladou požadavky k zabezpečení obrany socialistické vlasti, je připravena za jakýchkoli okolností splnit po boku sovětské armády a ostatních socialistických armád svoji vlasteneckou a internacionální povinnost. Jsme vděčni ÚV KSČ a osobně generálnímu tajemníku soudruhu Gustávu Husákovi, celé naší straně, vládě republiky, Federálnímu shromáždění i vám, soudružky a soudruzi poslanci za soustavnou péči při zabezpečování obranyschopnosti naší vlasti a upevňování bojové pohotovosti a připravenosti naší armády. Děkuji za pozornost.

Předseda SN, prof. dr. D. Hanes, DrSc.: Ďakujem poslanci Rusovovi. Teraz organizačné oznámenie. Kancelária FZ pripravila pre nás poslancov v miestnosti na 2. poschodí č. 209, tzn. v zasedacej miestnosti výboru, premietanie filmov, a to premietanie najnovšieho sovietskeho filmu "Mlčanie doktora Evansa" s populárnym hercom Bondarčukom a ak si poslanci budú priať, potom ešte ďalší film, a to nový český film "Pavlínka". Zajtra sa premietne český film "Televízia v Bubliciach či Bublice v televízii". Dnešné premietanie začne hodinu po skončení tejto schôdze a kto bude mať záujem, tak sa môže zúčastniť.

Vážené súdružky, súdruhovia poslanci, teraz si urobíme 20 minútovu prestávku, po ktorej budeme pokračovať v rozprave.

Ako prvý po prestávke vystúpi poslanec Jan Procházka.

Prerušujeme naše rokovanie a ďalšia časť rozpravy sa začne presne o 15.37 hodín.

(Jednání přerušeno v 15.17 hod.)

(Jednání opět zahájeno v 15.30 hod.)

Předseda SN prof. dr. D. Hanes, DrSc.: Vážené súdružky a súdruhovia poslanci, budeme pokračovať v prerušenom rokovaní. Udelujem slovo poslancovi Janovi Procházkovi, pripraví sa poslankyňa Magdaléna Lapárová.

Poslanec ing. J. Procházka: Vážené soudružky, soudruzi! Skutečnost, že se dnešní plenární schůze zabývá problematikou socialistické výchovy a vzdělávání mládeže svědčí o tom, jakou pozornost přikládají těmto otázkám poslanci Sněmovny národů.

Komunistická strana Československa, celá společnost, Národní fronta a společenské organizace v ní sdružené, včetně Socialistického svazu mládeže, věnují systematickou pozornost vysokému školství a politickému působení mezi vysokoškolským studenstvem. V SSM jsme se těmito otázkami zásadně zabývali na našem I. sjezdu v září 1972 a v celé šíři poté na I. Celostátní vysokoškolské konferenci v listopadu téhož roku.

V této souvislosti bych chtěl seznámit účastníky dnešního zasedání Sněmovny národů s některými problémy ideově výchovné práce na vysokých školách. Vycházím přitom z poznatků a zkušeností poslanců - členů kulturního výboru Sněmovny národů, získaných z činnosti ve volebních obvodech, z průzkumů uskutečněných v souvislosti s přípravou tohoto zasedání i z posouzení některých otázek dalšího rozvoje školské soustavy v kulturních výborech Sněmovny národů i Sněmovny lidu.

Každý den se přesvědčujeme o tom, jak se orgánům státní správy v úzké součinnosti se společenskými organizacemi daří na vysokých školách postupně naplňovat závěry XIV. sjezdu strany. Vysoké školy se opět podílejí na výchově vysokoškolsky vzdělaného, socialismu oddaného odborníka. Upevňuje se studijní morálka, rozvíjí se politický, vědecký a kulturní život.

Toto pozitivní ocenění ovšem neznamená, že si nejsme vědomi problémů, se kterými se v činnosti vysokých škol - zejména v jejich ideově výchovném působení - setkáváme. A to se nezmiňuji o dalších problémech, spojených se zvyšováním úrovně výchovně vzdělávacího procesu, modernizace jeho obsahu, organizace i forem výuky, zvýšení účinnosti vědeckovýzkumné práce i racionalizace řízení.

Zkušenosti ukazují, že na určité problémy narážíme zejména:

- v hodnocení politické angažovanosti učitelů, jejich ideově výchovného působení na studenty;

- při hodnocení vztahu studentů k výuce marxismu-leninismu a jejího dopadu na formování politického přesvědčení studentů v duchu marxisticko-leninskému světonázoru;

- při rozvoji ideově výchovné práce na vysokoškolských kolejích;

- i při hodnocení účinnosti komplexního systému komunistické výchovy na vysokých školách.

Soudružky a soudruzi, červencové zasedání ústředního výboru strany opětovně zdůraznilo klíčovou úlohu, kterou má učitel při výchově odborně zdatného a politicky vyspělého vysokoškolského odborníka. Upozornilo na nutnost politické angažovanosti učitelů, a to nejen při výuce odborných předmětů - v rámci specializace, ale v jejich každodenní práci se studenty.

Poznatky získané poslanci ukazují, že na vysokých školách působí i takoví učitelé, kteří své poslání vidí zúženě - jen přes svou odbornost, předmět, který vyučují. Pro ně výchovné působení na studenty začíná a končí příchodem a odchodem na přednášku či cvičení, odpřednášením či odcvičením probírané látky. Těžko lze potom na takových učitelích žádat, aby politicky pracovali mezi studenty, aby reagovali na jejich názory, diskutovali s nimi nejen ve škole, v průběhu výuky, ale i mimo ni - v klubech, ve vysokoškolských kolejích.

S vědomím určitého zjednodušení lze říci, že podle nich jsou na "politiku" ústavy marxismu-leninismu, na odbornost oni.

Tento přístup je v rozporu s naším chápáním úlohy učitele socialistické vysoké školy. Takový přístup snižuje účinnost politickovýchovného působení školy, maří úsilí stovek obětavých učitelů, kteří se pro politiku strany angažují.

Určitým měřítkem účinnosti naší ideově výchovné práce je i výuka marxismu-leninismu - zejména vztah studentů k ní i její zpětný dopad na formování politických postojů studentů. Určitá část posluchačů vysokých škol přistupuje ke studiu marxisticko-leninské teorie s jistou rezervovaností - jako by se nějakou bariérou bránili proniknutí těchto ideí do jejich myslí. Vyplývá to mimo jiné z přetrvávání pozůstatků krizového vývoje let 1968 až 1969 v myšlení některých vysokoškoláků, ale i z úzkých odborných pohledů na úlohu vysokoškolského studia.

Z toho pramení i povrchní přístup ke studiu marxismu-leninismu ze strany některých studentů, projevující se již v jejich účasti na přednáškách a seminářích, v přístupu k samotnému studiu marxismu-leninismu vůbec. U části studentů nemůžeme proto jestě hovořit o hlubším zvládnutí a osvojení marxismu-leninismu, o tom, že po ukončení vysokoškolských studií budou v jeho duchu působit na svém budoucím pracovišti.

Významné místo ve výchovné práci náleží také vysokoškolským kolejím. Nejsou jen prostými ubytovnami, ale místem, kde se odehrává podstatná část společenského života studentů. Z toho důvodu - a tím spíše, že v nich žijí téměř dvě třetiny vysokoškoláků - mají koleje důležité místo v systému komunistické výchovy na vysokých školách.

Jako pozůstatek minulosti však přežívá skutečnost, že některé kolejní rady, které se jako svazácké orgány podílejí na řízení kolejí, nevystupují zatím dost rázně a principiálně proti přestupkům kolejního řádu a s falešnou kolegialitou tato provinění proti zásadám socialistické morálky a soužití omlouvají a přehlížejí. Tento jejich postoj samozřejně nepřispívá u studentů ani k vytváření kladného vztahu k socialistickému vlastnictví.

Komplexní přístup ve výchovném působení na vysokoškolské studenty si vyžaduje i řešení některých sociálních problémů, vyvolaných relativním zhoršením studijních a ubytovacích podmínek i zdravotnické péče v některých vysokoškolských centrech. Tyto problémy mají svůj původ i ve zvýšení zájmu o některé důležité obory studia, ve snížení propadovosti i v růstu celkového počtu studentů.

Tyto otázky jsou v současném období státními orgány i za spolupráce svazáckých orgánů a organizací řešeny. Mají však dlouholetou a podstatnou souvislost se zaměřením naší politicko-výchovné práce a vyžadují proto řádný rozbor a zobecnění. S určitou analýzou těchto problémů se chceme postupně zabývat i v kulturním výboru SN a v této souvislosti bychom uvítali i pomoc ostatních výborů sněmovny, které se k problematice životního stylu vysokoškoláků mohou vyjádřit - zejména výboru pro sociální politiku.

Soudružky a soudruzi, v období, které uplynulo od jednání XIV. sjezdu strany, došlo ke kvalitativnímu posunu ve výchovně vzdělávacím procesu na vysokých školách. Byly zde položeny základy systému komplexní komunistické výchovy studentů, který sleduje, aby působení jednotlivých výchovných činitelů - vedení školy či fakulty, politickovýchovných komisí při rektorátech či děkanátech, pedagogického sboru a v neposlední řadě i Svazu mládeže, bylo jednotné a plně i celistvě pokrývalo čas vyučování i mimo ně u každého studenta.

I když se na všech vysokých školách jednota výchovného působení uplatňuje zejména prostřednictvím jednotných plánů komunistické výchovy, objevují se na některých vysokých školách již při tvorbě těchto plánů formální přístupy. Nedoceňuje se místo a funkce společenských organizací, např. již v tom, že při tvorbě těchto plánů se nevychází z plánů práce společenských organizací na daný školní rok; jejich úloha se často chápe jako nástroj k zabezpečení účasti členů organizace na různých akcích apod.

Formálním přístupem je někde poznamenána i kontrola a hodnocení plánů komunistické výchovy, kterým chybí pravidelnost i sledování účinnosti výchovného působení na pozitivní ovlivňování politických názorů a postojů studentů.

K řešení výše uvedených problémů je nutno:

- ze strany ministerstva školství více sledovat výchovnou práci vysokoškolských učitelů, a to nejen v rámci výuky jednotlivých předmětů, ale i ve volném čase studentů. Důrazně dbát na jednotu političnosti a odbornosti, toto kritérium důsledně sledovat nejen v pracovně-politických hodnoceních vysokoškolských učitelů, ale dodržovat je i při přijímání nových učitelů.

- pravidelně sledovat účinnost výuky marxismu-leninismu na upevňování politického přesvědčení studentů; ve spolupráci se Svazem mládeže se podílet na utužení studijní disciplíny i morálky při výuce a studiu marxismu-leninismu.

- docenit význam politickovýchovného působení na vysokoškolských kolejích, což by se mělo projevit i ve zvýšeném zájmu vysokoškolských učitelů o život studentů na kolejích i o jejich studijní a sociální problémy.

- věnovat pozornost pravidelné kontrole a hodnocení plnění plánů komunistické výchovy na vysokých školách, což by mělo vést i k vyšší náročnosti již při jejich zpracovávání. V této souvislosti docenit úlohu a místo společenských organizací při naplňování cílů výchovné práce na vysokých školách.

Soudružky a soudruzi, uvedl jsem některé problémy ideově-výchovné práce na vysokých školách, jejichž řešení považujeme za důležité pro její další zkvalitnění, pro naplnění závěrů červencového zasedání ÚV KSČ. To si vyžaduje, abychom i v následujícím období postupně zobecňovali dobré příklady, popularizovali a oceňovali práci těch stovek obětavých učitelů, funkcionářů i členů společenských organizací, kteří se angažují za plnění záměrů vytýčených XIV. sjezdem KSČ. Tomu chceme věnovat pozornost i v činnosti kulturního výboru Sněmovny národů v příštím období.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP