Poslanec B. Kačírek: Vážený
soudruhu předsedo, soudružky poslankyně, soudruzi
poslanci! V celé naší společnosti, na
všech úrovních státních orgánů
i společenských organizací řešíme
v současné době odpovědné úkoly
výchovy a vzdělávání mladé
generace, jejíž všestrannou přípravou
pro život a práci v rozvinuté socialistické
společnosti se obsáhle zabýval ústřední
výbor Komunistické strany československa
v červenci minulého roku. Dlouhodobá, velmi
důkladná a široce založená příprava
dnešního jednání Sněmovny národů
nepochybně prohlubuje náš pohled na tuto závažnou,
klíčovou problematiku, umožňuje zhodnotit
pokrok jehož bylo dosaženo i ostřeji ohraničit
slabá místa, která dosud v postupné
realizaci linie XIV. sjezdu a červencového zasedání
ÚV KSČ existují. Protože projednáváme
otázky výchovy mládeže v nejvyšším
zákonodárném sboru, měly by být
poznatky a zkušenosti poslanců pochopeny jako impuls
k účinnému postupu především
všech odpovědných státních i
hospodářských orgánů a institucí.
To současně nevylučuje, aby se staly podnětem
i pro společenské organizace, kterým připadá
podle jejich charakteru, postavení a poslání
v našem socialistickém systému nemalý
podíl společenské odpovědnosti za
výchovné působení na mladé
pokolení.
V obsáhlé problematice výchovy mladé
generace zaujímá právem přední
místo výchova dělnického dorostu,
učňů a mladých dělníků.
Na nich bude přece v blízké budoucnosti spočívat
stále větší odpovědnost za to,
aby dále upevňovali a rozvíjeli naše
socialistické zřízení, aby vybudovali
rozvinutou socialistickou společnost. Máme právo
požadovat, aby nejen na jejich odbornou přípravu,
ale i na třídní, politickou a morální
výchovu byla upřena pozornost jak odborových
organizací, tak i hospodářských pracovníků
- od ministerstev až po ředitele podniků a
závodů, až po mistry v dílnách.
Zkušenosti i z poměrně krátkého
období realizace závěrů červencového
zasedání ÚV KSČ v závodech
svědčí velmi průkazně o tom,
že bez účasti a podílu vedoucích
pracovníků, se výchovné úsilí
společenských organizací mezi mladými
lidmi nesetkává se žádoucím účinkem,
protože právě chybí podmínky,
které může a je povinnen vytvářet
především odpovědný hospodářský
vedoucí.
Tyto podmínky spočívají zejména
v tom, jaké předpoklady má mladý člověk
po dobu učení i na pracovišti pro rozvoj opravdu
tvůrčí práce, počínaje
organizací výroby, socialistického soutěžení,
přes odměňování až k vlastnímu
pracovnímu prostředí. Je třeba vidět,
že zde, v celkové atmosféře pracovního
kolektivu se velmi výrazně a dlouhodobě formuje
třídní, politické a společenské
vědomí mladého dělníka i jeho
snaha pracovat s hlubšími znalostmi svého oboru,
vzdělávat se, být všestranně
platným členem socialistické společnosti.
Dost často se však setkáváme s tím,
že se při zařazování mladých
lidí do výrobního procesu, když přijdou
z učiliště, a ještě méně
u těch, kteří procházejí výrobní
praxí, zřídkakdy zvažuje, v jakém
prostředí budou pracovat, jakému mistrovi
budou svěřeni, který ze zkušených,
osvědčených kádrových dělníků
se ho ujme, která brigáda socialistické práce
by ho měla vzít do svých řad apod.
Nechceme vytvářet mladým jakési "skleníkové"
prostředí, ale víme také, jak rychle
si osvojí mladý člověk hlavně
špatný příklad starších
pracovníků, jak na něho působí
rozpor mezi slovy a jednáním a jak obtížné
je potom každé úsilí o nápravu.
Posílení výchovného působení
na nastupující dělnickou generaci vyžaduje
řešit velmi komplexně problémy, které
ovlivňují formování socialistického
vědomí a morálky učně i mladého
dělníka, a to jak z hlediska potřebného
souhrnu opatření, tak i společného,
přesně na sebe navazujícího postupu
stranické, odborové, mládežnické
organizace a hospodářského vedení.
V tomto smyslu je třeba vyzvednout příklad
a přínos společných programů
výchovy a péče o mladou generaci v četných
závodech, ve kterých je takové komplexní
řešení potřeb mladých pracovníků
zakotveno zcela konkrétně a často i s dlouhodobým
výhledem.
Hovoříme-li o významu podmínek práce
a o komplexnosti působení pracovního prostředí
na mladého člověka, nemůžeme
opomenout ani důležitost sociálních
otázek a zejména dodržování zvláštních
pracovních podmínek mladistvých v podnicích
a závodech. Byl na ně orientován i průzkum
uskutečněný počátkem dubna
t. r. poslanci ústavněprávních výborů
FS ve spolupráci s poslanci SNR a pracovníky odborových
orgánů. Řada poznatků o tom, jak jsou
zvláštní pracovní podmínky mladistvých
dodržovány, vyplynula rovněž z veřejné
kontroly bezpečnosti a ochrany zdraví při
práci, uskutečněné převážně
v období od dubna do června t. r. z podnětu
ROH, na základě usnesení vlády ČSSR.
Také Ústřední rada odborů uložila
odborovým orgánům a organizacím, aby
se veřejná kontrola soustředila především
na pracovní podmínky mládeže.
Vcelku je možno konstatovat, že problematice pracovních
podmínek mladistvých věnují hospodářské
orgány, podniky i závody větší
pozornost než dříve, i když není
dosud soustavná a dostatečně cílevědomá.
Chtěl bych poukázat na některé problémy
a nedostatky, na které shodně upozornil poslanecký
průzkum i prověrka odborových orgánů,
a které zasluhují zvýšenou péči
a účinné řešení.
Je pozitivním jevem, že se počet úrazů
u mladistvých za prvních 6 měsíců
letošního roku dále snížil. Množství
pracovních úrazů mladistvých pokleslo
o 10,2 %, četnost o 7 % a průměrné
procento pracovní neschopnosti o 4,3 % proti prvnímu
pololetí loňského roku. Má tedy pracovní
úrazovost mládeže v našich podnicích
a závodech v podstatě sestupnou tendenci, jako ostatně
pracovní úrazovost vcelku. To zavazuje hospodářské
pracovníky, orgány státního dozoru
OBP i odborové organizace, aby ještě účinněji
usilovali o trvalý pokles pracovních úrazů
mladistvých, tím spíše, že jejich
nejčastější příčiny
spočívají v běžné neznalosti
bezpečnostních předpisů a mnohdy i
pracovní horlivosti.
Řada nedostatků vyplývajících
z porušování norem bezpečné práce
se objevuje při přechodu učňů
na výrobní praxi ve 3. ročníku a krátce
po vyučení, kdy mladí lidé často
pro nedostatečný dozor mistrů, a když
vidí, že ani někteří starší
spolupracovníci se neřídí předpisy,
ztrácejí pracovní návyky k bezpečné
práci, které získali v učební
době. S četnými nedostatky se setkáváme
také při zařazování mladistvých
pracovníků ke strojům, kdy porušení
zásad bezpečné práce vede někdy
i k tragickým následkům. Tak došlo letos
např. v jednom závodě v Západočeském
kraji k smrtelnému úrazu učně 3. ročníku,
protože manipuloval s těžkým nosníkem
sám, bez dohledu mistra.
V některých závodech se setkáváme
s tím, že není věnována dostatečná
pozornost přidělování osobních
ochranných pracovních pomůcek pro učně
a mladé dělníky. Už několikrát
vážně kritizovaný nedostatek těchto
pomůcek, jejich nízká kvalita a často
i nevhodnost pro vykonávanou práci trvá všeobecně
a je to zvlášť tíživé, když
mají chránit zdraví mladých pracovníků.
Musíme se také vážně zamyslet
nad zjištěním, že některé
závody využívají učňů
k plnění ekonomických ukazatelů plánu,
na úkor stanovené odborné přípravy.
Odpovědní pracovníci jednají přinejmenším
krátkozrace, když výrobní úkoly
nadřazují úkolům výchovným
se zdůvodněním, že jim chybí
pracovní síly, nebo tak dokonce řeší
i jiné nedostatky v organizaci výroby. Velmi často
k tomu dochází právě tam, kde existují
nemalé rezervy ve využívání fondu
pracovní doby, kde z různých příčin
dochází k velkým ztrátám
a kde se nedostatečně využívá
racionalizačních opatření. Tyto jevy
nemůže trpět ani odborová organizace,
ale ani řídící hospodářské
orgány nesmí podobná fakta nechat bez povšimnutí
a měly by účinně zasahovat.
To platí nepochybně i o povinnostech organizací
zaměstnávat mladistvé pouze pracemi, které
jsou přiměřené jejich fyzickému
a rozumovému rozvoji, jak stanoví zákoník
práce, a o zákazu zaměstnávat je prací
přesčas a zásadně i prací v
noci. Mladiství mladší než 16 let, nesmějí
být rovněž zaměstnáváni
prací v úkolu a odměňováni
úkolovou mzdou. Vcelku je možno říci,
že porušování těchto zásad
je vyjímečným zjevem, i když k němu
přece jen v některých závodech dochází.
Měli bychom učinit společně všechno,
abychom i toto porušování zákonných
předpisů odstranili.
Často slyšíme stížnosti, že
učňové odmítají uzavírat
před skončením nebo po skončení
učebního poměru pracovní smlouvy a
závazky setrvat nadále v podniku. Poznatky z poslaneckého
průzkumu ukazují, že organizace, které
pečují o učně a mladé pracovníky
a vytvářejí jim vhodné pracovní
podmínky, starají se o jejich kvalifikaci, věnují
stálou pozornost i jejich politické výchově
a řeší současně i jejich sociální,
kulturní a další potřeby, nemají
starosti se získáváním učňů
a mladých pracovníků vůbec, že
mladí lidé rádi v takovém závodě
zůstávají, nalézají v něm
svoji budoucnost. Prostě řečeno, péče
o mladé pracovníky se vyplácí.
Soudružky a soudruzi poslanci, úkoly, před
kterými stojíme ve výchově mládeže,
jak je vytýčil XIV. sjezd KSČ a podrobně
rozvedlo červencové zasedání ÚV
KSČ, jsou tak náročné, že i dosavadní
kladné výsledky, které v procesu výchovy
mladé generace nesporně převažují,
musíme hodnotit kriticky, abychom byli schopni mobilizovat
všechny prostředky, jimiž bude možno dosavadní
vývoj upevnit a prohloubit. Patří k nim jistě
i potřeba nové úpravy už překonaných
zásad systému a organizace učňovského
školství podle zákona z roku 1958. Ale i potom,
tak jak musíme na to pamatovat již nyní, bude
třeba, abychom v celé činnosti, v našem
vztahu k mladé generaci měli na zřeteli,
že je naší společnou povinností
vychovávat nového socialistického člověka,
hrdého na své dělnické povolání,
pro něhož pokračování v díle
socialistické výstavby je nejvyšší
ctí a životním posláním.
Předseda SN prof. dr. D. Hanes, DrSc.: Ďakujem
poslancovi Kačírkovi. Súdružky a súdruhovia
poslanci, upozorňujem Vás, že jste do lavic
dostali od návrhovej komisie návrh uznesenia, ktoré
bysme mali na konci dnešného našeho rokovania
prijmout. Návrhová komisia vás žiadá,
aby vaše pripomienky a návrhy k tomuto návrhu
uznesenia ste odovzdali po čas popoludnejšej prestávky.
Teraz hovorí poslanec Evžen Krauskopf, pripraví
sa poslankyňa Helena Čermáková.
Poslanec E. Krauskopf: Vážený soudruhu
předsedo sněmovny, vážené soudružky
poslankyně, vážení soudruzi poslanci,
jednota, síla, pevnost i další rozvoj naší
socialistické společnosti jsou podmiňovány
socialistickými společenskými vztahy. Proto
prvořadým úkolem nadále zůstává
formování socialistických společenských
vztahů jak u starší generace, tak zejména
mezi mladými lidmi. Jde o náročnou, diferencovanou
ideovou a ekonomickou činnost v každém prostředí,
kde žije a pracuje mládež. Vliv výchovných
činitelů musí být důslednější,
systematičtější a jednotný. Z toho
důvodu je nezbytné zaměřit pozornost
na utváření socialistických vztahů
v rodině, která dává základy
socialistické výchovy dětí, zintenzivňovat
výchovný vliv na mladé lidi v kolektivech
na podnicích a závodech, zvýraznit angažovaný
podíl socialistické kultury a umění
na formování osobnosti mladého člověka.
Cílevědomě využívat výsledků
dosažených v socialistické výstavbě
na ovlivňování myšlení a jednání
mladých lidí. Společenské organizace
a instituce mají v tomto směru široké
pole působnosti. Na všech typech škol dále
zkvalitňovat výchovně vzdělávací
proces. To vyžaduje důsledné formování
socialistického přesvědčení
u mladých lidí, jejich konstruktivního a
pozitivního vztahu k socialismu a činorodému
postoji k životu, jejich socialistických morálních
rysů.
Organickou součástí přípravy
mladých lidí pro život v socialistické
společnosti musí být všestranná
péče o jejich vzdělání na úrovni
současné vědy a techniky, aby se mohly plně
podílet na vědeckotechnickém rozvoji a na
zvyšování efektivnosti národního
hospodářství.
Dovolte mi, soudružky a soudruzi poslanci, obrátit
pozornost k situaci, která je v Jihočeském
kraji na úseku sociálně právní
ochrany dětí a mládeže a péče
o rodinu. Některé problémy lze zobecnit.
Je nesporné, že výchova mladé generace
je jedním z prvořadých, celospolečenských
úkolů, protože se bezprostředně
dotýká naší socialistické společnosti,
kterou je zdravá a perspektivní mládež.
Proto orgány komunistické strany a orgány
národních výborů Jihočeského
kraje ve smyslu rezoluce XIV. sjezdu KSČ, usnesení
předsednictva ÚV KSČ ze dne 8. 10. 1971 a
usnesení ÚV KSČ ze dne 4. 7. 1973 ke zprávě
o socialistické výchově mladého pokolení
a jeho přípravě pro život a práci
v rozvinuté socialistické společnosti věnují
mládeži mimořádnou pozornost. V současné
době byly projednány problémy kriminality
mládeže v Jihočeském kraji a opatření
k zintenzivnění ochrany mládeže před
protispolečenskou činností. Ve smyslu těchto
opatření bude nutno na národních výborech
zvýšit aktivitu v preventivní péči
o rodinu a mládež iniciativním plněním
povinností podle § § 6 a 7 vládního
nařízení 59/1964 Sb., věnovat zvýšenou
pozornost dětem a mladistvým z rodin rozvrácených,
z rodin alkoholiků, z rodin, ve kterých některý
z rodičů sám se dopustí trestné
činnosti, i z rodin, u nichž byly získány
poznatky o závadách v plnění rodičovských
povinností. K dosažení tohoto cíle
bude nutno prohloubit zejména preventivní péči,
protože je jasné, že pozdější
delikvence mladého jedince nevzniká náhle,
ale má své specifické zákonitosti
a souvisí především se sociálním
a mentálním vývojem osobnosti a se schopností
přizpůsobit se platným společenským
normám a zvyklostem. Za tímto účelem
bylo by vhodné kádrově posílit ONV
ustanovením specializovaného funkčního
místa kurátora pro děti a mládež
i v českých zemích, protože usnesením
vlády SSR ze dne 20. 3. 1973 č. 81 byla tato funkce
na Slovensku již ustavena.
Propopulační opatření a podpora rodin
s dětmi se vyznačuje v našem státě
komplexností a zasahuje prakticky do všech sfér
života matky a dítěte. Zejména se ukázalo
účinné rozšíření
vyplácet mateřský příspěvek
všem ženám se dvěma a více dětmi
s prodloužením na dvě léta. Mateřský
příspěvek dnes využívá
90 % oprávněných žen, tj. okolo 200
tisíc žen. V roce 1968 se rodilo na 1000 obyvatel
14,9 živých dětí a nyní již
přes 20 dětí.
V délce mateřské dovolené jsme se
Švédskem na prvním místě na světě.
Jde o společenskou péči o rodinu, ženy
a děti nejen v oblasti hmotné péče,
ale i morálně politické a kulturně
výchovné působení. Na společenskou
pomoc rodinám s dětmi ve všech formách
vynakládáme letos zhruba 25 mld Kčs. Obě
tyto složky musí působit v souhrnu a vyváženě.
Nelze zastírat, že se u mladých lidí
projevují názory a postoje, k jejichž vytvoření
v jejich podvědomí přispívala i rodinná
tradice. Svou roli nesporně sehrává i nízký
věk, v němž mladí lidé uzavírají
známosti a uzavírají sňatky.
Zrovnoprávnění ženy, její ekonomická
nezávislost a prudký růst vzdělanosti
znamenají i nižší toleranci k partnerovi,
menší sklon k ústupkům a větší
radikálnost v postojích na obou stranách.
K uvolňování rodinných vazeb a rozkladu
rodinného života přispívá i někdy
nedobrá připravenost mladých lidí
na manželství a rodičovství. Řada
mladých lidí se stává rodiči
z neuvědomělosti, a to i v sociální
oblasti. Z hlediska osobního štěstí
našich občanů i jejich dětí je
nutné poučit včas mladé lidi o zásadě
správných vztahů v manželství
a rodině, společnosti, o soužití dvou
generací, o vytváření domova, dělbě
práce v rodině, o péči a výchově
dětí.
Důležitá úloha ve výchově
k rodičovství patří národním
výborům, které bezprostředně
vidí následky nedostatečné výchovy
k rodičovství. Je to rozvodovost, potratovost, růst
neúplných rodin, které neplní svou
funkci. Předmanželské a manželské
poradenství v poslední době se významně
prosazuje do systému opatření k upevňování
rodiny.
Rada Jihočeského KNV projednala v březnu
t. r. opatření k rozvinutí předmanželského
poradenství v Jihočeském kraji podle vládního
usnesení č. 267, odbor sociálních
věcí a pracovních sil Jihočeského
KNV v květnu t. r. svolal celokrajský aktiv za účelem
jednotného postupu příprav v Jihočeském
kraji. Pokud jde o péči o děti, mládež
a rodinu na národních výborech Jihočeského
kraje, zajišťuje v současné době
tuto péči o děti celkem 37 pracovníků.
Za současného stavu připadá v průměru
na jednoho pracovníka cca 19 000 obyvatel, to znamená,
vycházíme-li z vládního usnesení
č. 404 ze dne 23. 9. 1966, které doporučuje,
aby na 15 000-30 000 obyvatel byl ustaven jeden pracovník,
blížíme se spíše k dolní
hranici doporučovaného rozsahu.
Z evidence našich oddělení péče
o děti můžeme uvést, že k 1. 1.
1974 máme v Jihočeském kraji 16 567 rodin,
které vyžadovaly sociálně právní
pomoci oddělení péče o děti.
Během roku 1973 přijala oddělení péče
o děti do své evidence 2726 případů,
které se týkaly 3511 dětí.
Od realizace zákona o pěstounské péči
t. j. od 1. 6. 1972 do 31. 12. 1973 bylo převedeno do pěstounské
péče 54 dětí, od 1. 1. 1974 do 30.
6. 1974 56 nezletilých dětí, takže z
pohledu jednoho roku účinnosti zákona žije
v pěstounské péči v Jihočeském
kraji celkem 110 dětí.
Soudružky a soudruzi poslanci, jsme jistě všichni
zajedno a stejného názoru, že cílem
dnešní výchovy mladé generace je všestranně
se rozvíjející osobnost, člověk
politicky vyspělý, vzdělaný, kulturní,
vybavený návyky samostatné práce,
logicky myslící, schopný aktivně vytvářet
nové hodnoty a jednající s vědomím
odpovědnosti k sobě a k celé naší
společnosti. Úroveň připravenosti
mladé generace pro život a práci v socialistické
společnosti je základním kriteriem pro posouzení,
jak jsme vůči mládeži splnili své
základní povinnosti. Děkuji za pozornost.
Předseda SN prof. dr. D. Hanes, DrSc.: Ďakujem
poslancovi Krauskopfovi. Slovo má poslankyňa Helena
Čermáková, pripraví sa poslanec Jan
Červinka.