Úterý 22. října 1974

Poslanec B. Kačírek: Vážený soudruhu předsedo, soudružky poslankyně, soudruzi poslanci! V celé naší společnosti, na všech úrovních státních orgánů i společenských organizací řešíme v současné době odpovědné úkoly výchovy a vzdělávání mladé generace, jejíž všestrannou přípravou pro život a práci v rozvinuté socialistické společnosti se obsáhle zabýval ústřední výbor Komunistické strany československa v červenci minulého roku. Dlouhodobá, velmi důkladná a široce založená příprava dnešního jednání Sněmovny národů nepochybně prohlubuje náš pohled na tuto závažnou, klíčovou problematiku, umožňuje zhodnotit pokrok jehož bylo dosaženo i ostřeji ohraničit slabá místa, která dosud v postupné realizaci linie XIV. sjezdu a červencového zasedání ÚV KSČ existují. Protože projednáváme otázky výchovy mládeže v nejvyšším zákonodárném sboru, měly by být poznatky a zkušenosti poslanců pochopeny jako impuls k účinnému postupu především všech odpovědných státních i hospodářských orgánů a institucí. To současně nevylučuje, aby se staly podnětem i pro společenské organizace, kterým připadá podle jejich charakteru, postavení a poslání v našem socialistickém systému nemalý podíl společenské odpovědnosti za výchovné působení na mladé pokolení.

V obsáhlé problematice výchovy mladé generace zaujímá právem přední místo výchova dělnického dorostu, učňů a mladých dělníků. Na nich bude přece v blízké budoucnosti spočívat stále větší odpovědnost za to, aby dále upevňovali a rozvíjeli naše socialistické zřízení, aby vybudovali rozvinutou socialistickou společnost. Máme právo požadovat, aby nejen na jejich odbornou přípravu, ale i na třídní, politickou a morální výchovu byla upřena pozornost jak odborových organizací, tak i hospodářských pracovníků - od ministerstev až po ředitele podniků a závodů, až po mistry v dílnách. Zkušenosti i z poměrně krátkého období realizace závěrů červencového zasedání ÚV KSČ v závodech svědčí velmi průkazně o tom, že bez účasti a podílu vedoucích pracovníků, se výchovné úsilí společenských organizací mezi mladými lidmi nesetkává se žádoucím účinkem, protože právě chybí podmínky, které může a je povinnen vytvářet především odpovědný hospodářský vedoucí.

Tyto podmínky spočívají zejména v tom, jaké předpoklady má mladý člověk po dobu učení i na pracovišti pro rozvoj opravdu tvůrčí práce, počínaje organizací výroby, socialistického soutěžení, přes odměňování až k vlastnímu pracovnímu prostředí. Je třeba vidět, že zde, v celkové atmosféře pracovního kolektivu se velmi výrazně a dlouhodobě formuje třídní, politické a společenské vědomí mladého dělníka i jeho snaha pracovat s hlubšími znalostmi svého oboru, vzdělávat se, být všestranně platným členem socialistické společnosti. Dost často se však setkáváme s tím, že se při zařazování mladých lidí do výrobního procesu, když přijdou z učiliště, a ještě méně u těch, kteří procházejí výrobní praxí, zřídkakdy zvažuje, v jakém prostředí budou pracovat, jakému mistrovi budou svěřeni, který ze zkušených, osvědčených kádrových dělníků se ho ujme, která brigáda socialistické práce by ho měla vzít do svých řad apod. Nechceme vytvářet mladým jakési "skleníkové" prostředí, ale víme také, jak rychle si osvojí mladý člověk hlavně špatný příklad starších pracovníků, jak na něho působí rozpor mezi slovy a jednáním a jak obtížné je potom každé úsilí o nápravu.

Posílení výchovného působení na nastupující dělnickou generaci vyžaduje řešit velmi komplexně problémy, které ovlivňují formování socialistického vědomí a morálky učně i mladého dělníka, a to jak z hlediska potřebného souhrnu opatření, tak i společného, přesně na sebe navazujícího postupu stranické, odborové, mládežnické organizace a hospodářského vedení. V tomto smyslu je třeba vyzvednout příklad a přínos společných programů výchovy a péče o mladou generaci v četných závodech, ve kterých je takové komplexní řešení potřeb mladých pracovníků zakotveno zcela konkrétně a často i s dlouhodobým výhledem.

Hovoříme-li o významu podmínek práce a o komplexnosti působení pracovního prostředí na mladého člověka, nemůžeme opomenout ani důležitost sociálních otázek a zejména dodržování zvláštních pracovních podmínek mladistvých v podnicích a závodech. Byl na ně orientován i průzkum uskutečněný počátkem dubna t. r. poslanci ústavněprávních výborů FS ve spolupráci s poslanci SNR a pracovníky odborových orgánů. Řada poznatků o tom, jak jsou zvláštní pracovní podmínky mladistvých dodržovány, vyplynula rovněž z veřejné kontroly bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, uskutečněné převážně v období od dubna do června t. r. z podnětu ROH, na základě usnesení vlády ČSSR. Také Ústřední rada odborů uložila odborovým orgánům a organizacím, aby se veřejná kontrola soustředila především na pracovní podmínky mládeže.

Vcelku je možno konstatovat, že problematice pracovních podmínek mladistvých věnují hospodářské orgány, podniky i závody větší pozornost než dříve, i když není dosud soustavná a dostatečně cílevědomá. Chtěl bych poukázat na některé problémy a nedostatky, na které shodně upozornil poslanecký průzkum i prověrka odborových orgánů, a které zasluhují zvýšenou péči a účinné řešení.

Je pozitivním jevem, že se počet úrazů u mladistvých za prvních 6 měsíců letošního roku dále snížil. Množství pracovních úrazů mladistvých pokleslo o 10,2 %, četnost o 7 % a průměrné procento pracovní neschopnosti o 4,3 % proti prvnímu pololetí loňského roku. Má tedy pracovní úrazovost mládeže v našich podnicích a závodech v podstatě sestupnou tendenci, jako ostatně pracovní úrazovost vcelku. To zavazuje hospodářské pracovníky, orgány státního dozoru OBP i odborové organizace, aby ještě účinněji usilovali o trvalý pokles pracovních úrazů mladistvých, tím spíše, že jejich nejčastější příčiny spočívají v běžné neznalosti bezpečnostních předpisů a mnohdy i pracovní horlivosti.

Řada nedostatků vyplývajících z porušování norem bezpečné práce se objevuje při přechodu učňů na výrobní praxi ve 3. ročníku a krátce po vyučení, kdy mladí lidé často pro nedostatečný dozor mistrů, a když vidí, že ani někteří starší spolupracovníci se neřídí předpisy, ztrácejí pracovní návyky k bezpečné práci, které získali v učební době. S četnými nedostatky se setkáváme také při zařazování mladistvých pracovníků ke strojům, kdy porušení zásad bezpečné práce vede někdy i k tragickým následkům. Tak došlo letos např. v jednom závodě v Západočeském kraji k smrtelnému úrazu učně 3. ročníku, protože manipuloval s těžkým nosníkem sám, bez dohledu mistra.

V některých závodech se setkáváme s tím, že není věnována dostatečná pozornost přidělování osobních ochranných pracovních pomůcek pro učně a mladé dělníky. Už několikrát vážně kritizovaný nedostatek těchto pomůcek, jejich nízká kvalita a často i nevhodnost pro vykonávanou práci trvá všeobecně a je to zvlášť tíživé, když mají chránit zdraví mladých pracovníků.

Musíme se také vážně zamyslet nad zjištěním, že některé závody využívají učňů k plnění ekonomických ukazatelů plánu, na úkor stanovené odborné přípravy. Odpovědní pracovníci jednají přinejmenším krátkozrace, když výrobní úkoly nadřazují úkolům výchovným se zdůvodněním, že jim chybí pracovní síly, nebo tak dokonce řeší i jiné nedostatky v organizaci výroby. Velmi často k tomu dochází právě tam, kde existují nemalé rezervy ve využívání fondu pracovní doby, kde z různých příčin dochází k velkým ztrátám a kde se nedostatečně využívá racionalizačních opatření. Tyto jevy nemůže trpět ani odborová organizace, ale ani řídící hospodářské orgány nesmí podobná fakta nechat bez povšimnutí a měly by účinně zasahovat.

To platí nepochybně i o povinnostech organizací zaměstnávat mladistvé pouze pracemi, které jsou přiměřené jejich fyzickému a rozumovému rozvoji, jak stanoví zákoník práce, a o zákazu zaměstnávat je prací přesčas a zásadně i prací v noci. Mladiství mladší než 16 let, nesmějí být rovněž zaměstnáváni prací v úkolu a odměňováni úkolovou mzdou. Vcelku je možno říci, že porušování těchto zásad je vyjímečným zjevem, i když k němu přece jen v některých závodech dochází. Měli bychom učinit společně všechno, abychom i toto porušování zákonných předpisů odstranili.

Často slyšíme stížnosti, že učňové odmítají uzavírat před skončením nebo po skončení učebního poměru pracovní smlouvy a závazky setrvat nadále v podniku. Poznatky z poslaneckého průzkumu ukazují, že organizace, které pečují o učně a mladé pracovníky a vytvářejí jim vhodné pracovní podmínky, starají se o jejich kvalifikaci, věnují stálou pozornost i jejich politické výchově a řeší současně i jejich sociální, kulturní a další potřeby, nemají starosti se získáváním učňů a mladých pracovníků vůbec, že mladí lidé rádi v takovém závodě zůstávají, nalézají v něm svoji budoucnost. Prostě řečeno, péče o mladé pracovníky se vyplácí.

Soudružky a soudruzi poslanci, úkoly, před kterými stojíme ve výchově mládeže, jak je vytýčil XIV. sjezd KSČ a podrobně rozvedlo červencové zasedání ÚV KSČ, jsou tak náročné, že i dosavadní kladné výsledky, které v procesu výchovy mladé generace nesporně převažují, musíme hodnotit kriticky, abychom byli schopni mobilizovat všechny prostředky, jimiž bude možno dosavadní vývoj upevnit a prohloubit. Patří k nim jistě i potřeba nové úpravy už překonaných zásad systému a organizace učňovského školství podle zákona z roku 1958. Ale i potom, tak jak musíme na to pamatovat již nyní, bude třeba, abychom v celé činnosti, v našem vztahu k mladé generaci měli na zřeteli, že je naší společnou povinností vychovávat nového socialistického člověka, hrdého na své dělnické povolání, pro něhož pokračování v díle socialistické výstavby je nejvyšší ctí a životním posláním.

Předseda SN prof. dr. D. Hanes, DrSc.: Ďakujem poslancovi Kačírkovi. Súdružky a súdruhovia poslanci, upozorňujem Vás, že jste do lavic dostali od návrhovej komisie návrh uznesenia, ktoré bysme mali na konci dnešného našeho rokovania prijmout. Návrhová komisia vás žiadá, aby vaše pripomienky a návrhy k tomuto návrhu uznesenia ste odovzdali po čas popoludnejšej prestávky.

Teraz hovorí poslanec Evžen Krauskopf, pripraví sa poslankyňa Helena Čermáková.

Poslanec E. Krauskopf: Vážený soudruhu předsedo sněmovny, vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, jednota, síla, pevnost i další rozvoj naší socialistické společnosti jsou podmiňovány socialistickými společenskými vztahy. Proto prvořadým úkolem nadále zůstává formování socialistických společenských vztahů jak u starší generace, tak zejména mezi mladými lidmi. Jde o náročnou, diferencovanou ideovou a ekonomickou činnost v každém prostředí, kde žije a pracuje mládež. Vliv výchovných činitelů musí být důslednější, systematičtější a jednotný. Z toho důvodu je nezbytné zaměřit pozornost na utváření socialistických vztahů v rodině, která dává základy socialistické výchovy dětí, zintenzivňovat výchovný vliv na mladé lidi v kolektivech na podnicích a závodech, zvýraznit angažovaný podíl socialistické kultury a umění na formování osobnosti mladého člověka. Cílevědomě využívat výsledků dosažených v socialistické výstavbě na ovlivňování myšlení a jednání mladých lidí. Společenské organizace a instituce mají v tomto směru široké pole působnosti. Na všech typech škol dále zkvalitňovat výchovně vzdělávací proces. To vyžaduje důsledné formování socialistického přesvědčení u mladých lidí, jejich konstruktivního a pozitivního vztahu k socialismu a činorodému postoji k životu, jejich socialistických morálních rysů.

Organickou součástí přípravy mladých lidí pro život v socialistické společnosti musí být všestranná péče o jejich vzdělání na úrovni současné vědy a techniky, aby se mohly plně podílet na vědeckotechnickém rozvoji a na zvyšování efektivnosti národního hospodářství.

Dovolte mi, soudružky a soudruzi poslanci, obrátit pozornost k situaci, která je v Jihočeském kraji na úseku sociálně právní ochrany dětí a mládeže a péče o rodinu. Některé problémy lze zobecnit. Je nesporné, že výchova mladé generace je jedním z prvořadých, celospolečenských úkolů, protože se bezprostředně dotýká naší socialistické společnosti, kterou je zdravá a perspektivní mládež. Proto orgány komunistické strany a orgány národních výborů Jihočeského kraje ve smyslu rezoluce XIV. sjezdu KSČ, usnesení předsednictva ÚV KSČ ze dne 8. 10. 1971 a usnesení ÚV KSČ ze dne 4. 7. 1973 ke zprávě o socialistické výchově mladého pokolení a jeho přípravě pro život a práci v rozvinuté socialistické společnosti věnují mládeži mimořádnou pozornost. V současné době byly projednány problémy kriminality mládeže v Jihočeském kraji a opatření k zintenzivnění ochrany mládeže před protispolečenskou činností. Ve smyslu těchto opatření bude nutno na národních výborech zvýšit aktivitu v preventivní péči o rodinu a mládež iniciativním plněním povinností podle § § 6 a 7 vládního nařízení 59/1964 Sb., věnovat zvýšenou pozornost dětem a mladistvým z rodin rozvrácených, z rodin alkoholiků, z rodin, ve kterých některý z rodičů sám se dopustí trestné činnosti, i z rodin, u nichž byly získány poznatky o závadách v plnění rodičovských povinností. K dosažení tohoto cíle bude nutno prohloubit zejména preventivní péči, protože je jasné, že pozdější delikvence mladého jedince nevzniká náhle, ale má své specifické zákonitosti a souvisí především se sociálním a mentálním vývojem osobnosti a se schopností přizpůsobit se platným společenským normám a zvyklostem. Za tímto účelem bylo by vhodné kádrově posílit ONV ustanovením specializovaného funkčního místa kurátora pro děti a mládež i v českých zemích, protože usnesením vlády SSR ze dne 20. 3. 1973 č. 81 byla tato funkce na Slovensku již ustavena.

Propopulační opatření a podpora rodin s dětmi se vyznačuje v našem státě komplexností a zasahuje prakticky do všech sfér života matky a dítěte. Zejména se ukázalo účinné rozšíření vyplácet mateřský příspěvek všem ženám se dvěma a více dětmi s prodloužením na dvě léta. Mateřský příspěvek dnes využívá 90 % oprávněných žen, tj. okolo 200 tisíc žen. V roce 1968 se rodilo na 1000 obyvatel 14,9 živých dětí a nyní již přes 20 dětí.

V délce mateřské dovolené jsme se Švédskem na prvním místě na světě. Jde o společenskou péči o rodinu, ženy a děti nejen v oblasti hmotné péče, ale i morálně politické a kulturně výchovné působení. Na společenskou pomoc rodinám s dětmi ve všech formách vynakládáme letos zhruba 25 mld Kčs. Obě tyto složky musí působit v souhrnu a vyváženě. Nelze zastírat, že se u mladých lidí projevují názory a postoje, k jejichž vytvoření v jejich podvědomí přispívala i rodinná tradice. Svou roli nesporně sehrává i nízký věk, v němž mladí lidé uzavírají známosti a uzavírají sňatky.

Zrovnoprávnění ženy, její ekonomická nezávislost a prudký růst vzdělanosti znamenají i nižší toleranci k partnerovi, menší sklon k ústupkům a větší radikálnost v postojích na obou stranách.

K uvolňování rodinných vazeb a rozkladu rodinného života přispívá i někdy nedobrá připravenost mladých lidí na manželství a rodičovství. Řada mladých lidí se stává rodiči z neuvědomělosti, a to i v sociální oblasti. Z hlediska osobního štěstí našich občanů i jejich dětí je nutné poučit včas mladé lidi o zásadě správných vztahů v manželství a rodině, společnosti, o soužití dvou generací, o vytváření domova, dělbě práce v rodině, o péči a výchově dětí.

Důležitá úloha ve výchově k rodičovství patří národním výborům, které bezprostředně vidí následky nedostatečné výchovy k rodičovství. Je to rozvodovost, potratovost, růst neúplných rodin, které neplní svou funkci. Předmanželské a manželské poradenství v poslední době se významně prosazuje do systému opatření k upevňování rodiny.

Rada Jihočeského KNV projednala v březnu t. r. opatření k rozvinutí předmanželského poradenství v Jihočeském kraji podle vládního usnesení č. 267, odbor sociálních věcí a pracovních sil Jihočeského KNV v květnu t. r. svolal celokrajský aktiv za účelem jednotného postupu příprav v Jihočeském kraji. Pokud jde o péči o děti, mládež a rodinu na národních výborech Jihočeského kraje, zajišťuje v současné době tuto péči o děti celkem 37 pracovníků. Za současného stavu připadá v průměru na jednoho pracovníka cca 19 000 obyvatel, to znamená, vycházíme-li z vládního usnesení č. 404 ze dne 23. 9. 1966, které doporučuje, aby na 15 000-30 000 obyvatel byl ustaven jeden pracovník, blížíme se spíše k dolní hranici doporučovaného rozsahu.

Z evidence našich oddělení péče o děti můžeme uvést, že k 1. 1. 1974 máme v Jihočeském kraji 16 567 rodin, které vyžadovaly sociálně právní pomoci oddělení péče o děti. Během roku 1973 přijala oddělení péče o děti do své evidence 2726 případů, které se týkaly 3511 dětí.

Od realizace zákona o pěstounské péči t. j. od 1. 6. 1972 do 31. 12. 1973 bylo převedeno do pěstounské péče 54 dětí, od 1. 1. 1974 do 30. 6. 1974 56 nezletilých dětí, takže z pohledu jednoho roku účinnosti zákona žije v pěstounské péči v Jihočeském kraji celkem 110 dětí.

Soudružky a soudruzi poslanci, jsme jistě všichni zajedno a stejného názoru, že cílem dnešní výchovy mladé generace je všestranně se rozvíjející osobnost, člověk politicky vyspělý, vzdělaný, kulturní, vybavený návyky samostatné práce, logicky myslící, schopný aktivně vytvářet nové hodnoty a jednající s vědomím odpovědnosti k sobě a k celé naší společnosti. Úroveň připravenosti mladé generace pro život a práci v socialistické společnosti je základním kriteriem pro posouzení, jak jsme vůči mládeži splnili své základní povinnosti. Děkuji za pozornost.

Předseda SN prof. dr. D. Hanes, DrSc.: Ďakujem poslancovi Krauskopfovi. Slovo má poslankyňa Helena Čermáková, pripraví sa poslanec Jan Červinka.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP