Vo výboroch Federálneho zhromaždenia, kde bola
táto správa prerokovávaná, bola bohatá,
vecná a veľmi konkrétna diskusia. Očakávame,
vážené súdružky a súdruhovia,
že aj dnešná diskusia nám pomôže
lepšie vyjasniť doterajší vývoj a
jeho pozitívne a negatívne javy a že nám
prinesie i dostatok námetov pre našu ďalšiu
prácu, pre zabezpečovanie bytovej výstavby
do konca tejto päťročnice, ale i pre prípravu
plánu bytovej výstavby v budúcej päťročnici.
Nakoniec mi dovoľte, aby som stručne zhrnul hlavné
problémy, o ktorých sa domnievame, že by sa
im mala venovať mimoriadna pozornosť.
I keď očakávame prekročenie úloh
bytovej výstavby v piatom päťročnom pláne,
nebude v roku 1975 ešte plne uspokojená potreba bytov.
Pritom bude nevyhnutné zvýšiť nároky
na kvalitu i ekonómiu bytovej výstavby. Okrem novej
bytovej výstavby budeme musieť dbať aj na správne
hospodárenie so súčasným bytovým
fondom.
Ďalej ide o dosiahnutie správneho rozmiestnenia bytovej
výstavby v krajoch i v jednotlivých okresoch a o
dosiahnutie včasnej územno-technickej a projektovej
prípravy bytovej výstavby. Dôraznejšie
treba riešiť zabezpečenie komplexnosti, ktoré
súvisí so včasným zabezpečením
a koordináciou investícií podmieňujúcich
bytovú výstavbu a s dosiahnutím časového
súladu v dokončovaní bytových objektov
a objektov občianskej vybavenosti. Treba lepšie regulovať
výrobu a distribúciu stavebných materiálov
na zabezpečenie plynulej výstavby bytov vo všetkých
jej formách a zabezpečovať výstavbu
bytov za takých ekonomických podmienok a technickohospodárskych
ukazovateľov, za akých je táto výstavba
plánovaná. Hoci kvalita stavieb sa postupne zvyšuje,
vyskytujú sa ešte v tejto oblasti rôzne nedostatky.
Pri výstavbe uskutočňovanej dodávateľským
spôsobom zostala problémom nerovnomernosť v
dokončovaní bytov v jednotlivých štvrťrokoch
a mesiacoch roku. Celý rad týchto skutočností
nepriaznivo pôsobí aj na výšku rozpočtovaných
a skutočných nákladov na výstavbu
bytov, kde sa stále plne nedarí dodržiavať
plánované zníženie rozpočtovaných
nákladov a zníženie skutočných
nákladov.
V ďalšej perspektíve bude preto treba zvýšiť
na všetkých stupňoch riadenia náročnosť
úloh orgánov a organizácií pri bytovej
výstavbe zúčastnených a pritom sa
v nich hlavne zamerať na kvalitatívne stránky
výstavby a na postupné odstraňovanie vplyvov,
ktoré na ňu pôsobia nepriaznivo.
Vážené súdružky a súdruhovia
poslanci, na záver mi dovoľte i pri tejto príležitosti
poďakovať všetkým, ktorí sa na úspešnom
plnení štátneho plánu bytovej výstavby
v ČSSR podieľajú. Ocenenie si zaslúžia
všetci - od projektantov, architektov, stavbárov,
výrobcov stavebných materiálov, subdodávateľov
zo strojárstva, metalurgie, chémie i spotrebného
priemyslu, až po širokú škálu pracovníkov
národných výborov, funkcionárov strany,
odborov i mládeže. Ďakujem i vám, súdruhovia
poslanci, za veľkú pozornosť a pomoc pri riešení
problémov bytovej výstavby, aj za aktivitu, ktorú
ste pri príprave vo výboroch k tejto problematike
prejavili.
Predseda SN prof.dr.D. Hanes: Ďakujem s. ministrovi
Bahylovi za jeho výklad. Spoločným spravodajcom
výborov SN je poslanec Zdeněk Vávra. Prosím
ho, aby predniesol spravodajskú správu.
Zpravodaj poslanec SN Z. Vávra: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, v současné pětiletce
usilujeme o to, aby při dalším růstu
životní úrovně našeho obyvatelstva
a jeho zabezpečování byly rozvíjeny
především ty stránky, dotýkající
se života společnosti i jednotlivých občanů,
při nichž bude rostoucí uspokojování
jejich hmotných potřeb provázeno také
zlepšováním životního prostředí
a rozvojem socialistické kultury a vzdělanosti.
Podle záměrů vyjádřených
v plánu této pětiletky uvolňujeme
a orientujeme v této souvislosti značné prostředky
na investice do různých oblastí ovlivňujících
životní prostředí, a to zejména
do bytů, do vybavení měst a obcí,
na další rozvoj školství, zdravotnictví,
kultury a dopravy. Investice vkládané do těchto
úseků a odvětví jsou nejrychleji rostoucí
složkou užití našeho národního
důchodu a jsou určeny k tomu, abychom se mohli v
celé této široké oblasti společenské
spotřeby co nejrychleji vypořádat s potřebami,
které v této oblasti vznikají, či
které se v ní nahromadily za minulá léta.
Z hlediska poradí společenské naléhavosti
stojí mezi nimi nesporně na prvním místě
otázka bytové výstavby. Proto také
byla v rámci 5. pětiletky uvolněna na potřeby
komplexní bytové výstavby částka
ve výši zhruba 90 mld Kčs investičních
prostředků, které představují
asi o 67 % více prostředků, než tomu
bylo v předchozí pětiletce. Tyto prostředky
by měly sloužit k tomu, aby v této pětiletce
bylo do užívání dáno, a to ve
všech formách bytové výstavby, nejméně
půl miliónu bytů, a měly by sloužit
také k tomu, aby se jejich pomocí podstatně
zlepšilo vybavení sídlišť obchodními,
zdravotnickými a jinými zařízeními.
Při jednání o těchto úkolech
bylo v květnu 1971 na XIV. sjezdu KSČ zdůrazněno,
že budou-li všechny, na věci zainteresované
a přímo zúčastněné orgány
a organizace, provádět důsledná organizační
a technická opatření k tomu cíli,
aby výstavba bytů probíhala v souladu s plánem,
a to zejména z hlediska nákladů s výstavbou
bytů spojených, a budou-li iniciativně řešit
překážky, které mohou výstavbu
bytů brzdit, bude reálnou i možnost překročit
plánem předpokládaný objem bytové
výstavby u nás. To znamená také dosáhnout
vyšší intenzity v řešení bytových
potřeb a rychleji tyto potřeby uspokojovat.
Skutečnost, že otázka stavu plnění
těchto úkolů po stránce kvantitativní
a kvalitativní se dostává na dnešní
pořad pléna sněmovny, není tedy nikterak
náhodná. Naopak je výrazem snahy tohoto orgánu
o to, aby jeho členové mohli posoudit a společně
za přítomnosti představitelů orgánů
a institucí přímo se zabývajících
či jinak zúčastněných na řešení
problému přípravy a realizace bytové
výstavby projednat, jakým způsobem a za jakých
podmínek se daří záměry výstavby
bytů v 5. pětiletce realizovat. Vidět při
tom jejich klady i nedostatky a posoudit, na co se bude třeba
v dalším postupu, tj. v dalším naplňování
úkolů této výstavby - a obdobně
i při provádění oprav bytového
fondu, na něž nesmíme zapomínat - zaměřit,
aby politické záměry vytyčené
pro tuto oblast společenské spotřeby mohly
být co nejlépe a také s co největším
dosažitelným efektem naplněny.
V přípravě našich orgánů
na toto jednání bylo proto sledováno, aby
celkový pohled na danou problematiku byl, pokud to vůbec
bylo možné, komplexní. Aby si všímal,
jak otázek celkového společenského
přínosu dosavadního průběhu
bytové výstavby v uspokojování bytových
potřeb, tak i významnějších,
s ní spojených organizačních a technicko-finančních
otázek, a aby projednání celého komplexu
všech těchto otázek se v potřebné
míře dotýkalo i jejich perspektiv. To znamená,
aby jeho výsledky přispívaly k realizaci
bytové výstavby v souladu se soudobými společenskými
zájmy a k další úspěšné
realizaci záměrů XIV. sjezdu KSČ vytyčených
pro zabezpečení růstu životní
úrovně na úseku tak významném,
jaký uspokojování bytové potřeby
představuje.
Třeba uvést, že předmětná
otázka se setkala s mimořádným zájmem
ve výborech sněmovny pro sociální
politiku, pro zemědělství a výživu,
pro průmysl, dopravu a obchod a ve výboru pro plán
a rozpočet, které byly pověřeny, aby
zprávu Státní plánovací komise
o plnění plánu bytové výstavby
a dalších úkolech projednaly. Jednání
těchto výborů se opíralo nejen o zprávu
Státní plánovací komise, předloženou
všem poslancům Federálního shromáždění,
ale i o výsledky osobních průzkumů
poslanců Sněmovny národů, resp. o
návrhy skupin poslanců, pověřených
přípravou stanoviska výborů sněmovny.
Významné bylo, že jako hosté se jednání
výborů zúčastnili též
četní poslanci Sněmovny lidu a podíleli
se na jeho celkových výsledcích.
Ve svém postupu vycházely výbory sněmovny
v podstatě z toho, že výstavba bytů
se u nás uskutečňuje čtyřmi
formami, z nichž každá má při řešení
bytového problému působit svým specificky
určeným způsobem a že nejde o to, řešit
bytový problém jen z hlediska potřeb občanů,
kteří uspokojivě nebydlí. Jde totiž
současně i o to, aby byty, resp. obytné objekty
byly stavěny všude tam, kde to podle dalších
závažných kritérií jak naši
občané, tak naše podniky a závody a
příslušné orgány především
potřebují; že přitom jde souběžně
také o to, aby na výstavbě bytů se
občané, podniková sféra a stát
účelně podíleli.
Tato základní kritéria se spolu s řadou
dílčích požadavků charakteristických
pro ten který druh bytové výstavba s jejich
užšími či širšími souvislostmi
stala ve výborech základním obsahem jejich
rozpravy.
Výbory jednaly především o problematice
státní /resp. komunální/ výstavby
bytových domů, určené pro krytí
potřeb pracovníků různých složek
a různých skupin obyvatelstva, a to zejména
v souvislosti s potřebami bytů pro osoby sociálně
slabší a přestárlé a v souvislosti
s řadou případů, ve kterých
dochází k tomu, že nově postavené
byty slouží jako náhrada za úbytek stávajícího
bytového fondu, vyvolaný řadou nutných
asanací a demolic.
Posuzována byla problematika poměrně rozsáhlé
výstavby podnikových vícepodlažních
bytových domů, adaptací vhodných prostor
k bydlení a výjimečných případů
výstavby rodinných domků v případech,
daných provozními potřebami některých
podniků a závodů, a to ve spojitosti se zabezpečováním
potřebných pracovních sil a zájmem
na jejich stabilizaci.
Velká pozornost byla věnována též
rozsáhlé družstevní výstavbě
bytových domů a skupinových domků,
jakožto významné formě účasti
občanů na řešení bytového
problému. Stalo se tak zejména z hlediska její
správy a organizace a z hlediska stávajících
podmínek jejího poslání, resp. podpory
rozvíjení a některých jejich průvodních
jevů.
Nemenší pozornost výborů byla věnována
problematice individuální, převážně
svépomocné bytové výstavby, a to hlavně
z hlediska řešení bytových potřeb
občanů na venkově a v menších
městech. Rozprava se zaměřila především
na její společenský přínos
a na zájem o její další rozvíjení
a usměrňování podle aktuálních
potřeb a záměrů společenského
vývoje.
V řadě případů vztahujících
se ke všem formám bytové výstavby výbory
poukázaly na klady a nedostatky územní a
projektové přípravy a na předpoklady
pro dosažení plynulého chodu výstavby
a zajištění jejích materiálně
technických potřeb. Věnovaly též
značnou pozornost řadě otázek souvisejících
s problémy komplexnosti bytové výstavby a
občanské a technické vybavenosti, které
jsou její součástí; zabývaly
se její kvalitou, vývojem nákladovosti a
jeho příčinami a možnostmi zefektivnění
výstavby. Zabývaly se též účelným
a žádoucím rozmístěním
bytové výstavby z hlediska potřeb rozvoje
ekonomiky a potřeb racionálního osídlování.
V rámci rozpravy pozitivně i kriticky hodnotily
též úroveň a kvalitu údržby
a oprav stávajícího bytového fondu.
V řadě případů se přitom
ukázalo, jak otázka bytové výstavby
úzce souvisí s řadou otázek bytové
politiky a spolu s tím i s otázkou výše
úhrady za užívání nově
postavených bytů. Účelem jednání
ve výborech - a obdobně i na dnešním
našem plénu - nebylo a není zabývat
se touto širší problematikou, neboť sama
o sobě přesahuje rámec podané nám
zprávy Státní plánovací komise.
Patrně bude účelné posoudit při
jiné příležitosti, na které z
otázek této oblasti by bylo vhodné se též
zaměřit.
Svá stanoviska k situaci v plnění kvantitativních
a kvalitativních úkolů bytové výstavby
vyjádřily výbory sněmovny podrobněji
ve svých usneseních ke zprávě Státní
plánovací komise. V nich především
konstatovaly dosažený stav. Vyjadřují
v něm, že v podstatě se daří
stanovené záměry bytové výstavby
úspěšně realizovat a že její
úkoly bude možno v této pětiletce ještě
překročit. Vyzdvihly a ocenily přitom vysoký
podíl orgánů a organizací, které
se na přípravě a realizaci bytové
výstavby zúčastňují na dosud
dosažených výsledcích. Upozornily však
také na takové skutečnosti, které
tempo výstavby zpomalují, či které
znesnadňují dosáhnout předpokládaného
jejího plného efektu. Upozornily též
na některé potřeby, které je třeba
- zvláště v zemědělství
- v bytové výstavbě brát v úvahu
a respektovat v další výstavbě bytů.
Doporučily přitom sněmovně, aby ve
svých souhrnných závěrech zdůraznila
vůči příslušným státním
orgánům a hospodářským a společenským
organizacím požadavky, jejichž důsledné,
včasné a cílevědomé plnění
bude rozhodovat o další úrovni plnění
úkolů ve výstavbě bytů a o
dosažení jejího vyššího společenského
přínosu. Zvláště braly přitom
v úvahu onu skutečnost, že koncem této
pětiletky ještě nebude, a to ani při
překročení plánované výstavby
nových bytů, kryta bytová potřeba
a že bude nutno vynaložit ještě mnoho společenského
úsilí na její plné uspokojení.
Návrh na usnesení sněmovny, který
v souhrnném pojetí vyjadřuje dosažený
stav a žádoucí další postup, který
výbory měly při projednání
zprávy Státní plánovací komise
hlavně na zřeteli, máte, vážení
poslanci, před sebou. Byl předběžně
posouzen ve zvláštní pracovní komisi
poslanců sněmovny, která se podle usnesení
předsednictva sněmovny zabývala přípravou
zasedání k problematice bytové výstavby.
Chtěl bych k tomuto návrhu a jeho pojetí
podotknout, že výbor pro sociální politiku
ve svém doporučení navrhl posoudit též
účinnost bytového zákona z hlediska
potřeb různých věkových a sociálních
skupin obyvatelstva. K tomu byl veden nejen řadou poznatků
ze své pracovní sféry, ale i závěry,
které vyplývají z červencového
pléna ÚV KSČ k otázkám mládeže.
S poukazem na to, co již bylo řečeno o vymezení
tématiky zařazené na pořad zasedání
sněmovny a jejích orgánů, nebylo toto
doporučení do návrhu na usnesení zapracováno
a bude třeba jej posuzovat - jak již bylo řečeno
- odděleně.
Na závěr své zprávy bych chtěl
k dnešnímu jednání sněmovny zdůraznit,
že daný úkol, řešit uspokojivým
tempem výstavbu bytů v souladu s našimi pracovními,
materiálovými, kapacitními a finančními
zdroji naše bytové potřeby, zůstává
nejen prvořadým společenským úkolem,
ale je i úkolem velmi obsáhlým a náročným.
Dovolte mi při této příležitosti
uvést, že počet u nás dokončených
bytů získaných novou výstavbou v letech
1946 až do konce roku 1975 by měl, včetně
předpokládaného překročení
počtu bytů v 5. pětiletce dosáhnout
asi 2,04 mil. nových bytů, což představuje
počet blížící se bezmála
počtu bytů pro polovinu našeho obyvatelstva:
dovolte, abych přitom upozornil též na to,
že otázka údržby a oprav představuje
úkol pečovat o bytový fond, který
již v roce 1970, tj. při posledním sčítání
lidu, domů a bytů představoval 4,41 mil.
bytů, resp. v průměru 306 bytů na
každých tisíc obyvatel.
V naší zemi řešíme bytový
problém odlišně, než je tomu v západních
zemích. Tam převažuje individuální
přístup k řešení bytové
výstavby, a to hlavně podle finančních
možností stavebníků a podle využívání
konjunkturní situace různými stavebními
podnikateli. Proto jeho efekt je také spojen i s velkými
rozdíly v úrovni bydlení rozličných
sociálních skupin obyvatelstva.
U nás naproti tomu je řešení výstavby
bytů pojato jako společenský úkol.
Je cílevědomě plánováno, organizováno
a podporováno tak, aby celým svým pojetím
odpovídalo podmínkám naší socialistické
společnosti a bylo výrazem skutečně
socialistické péče o řešení
jednoho z nejzávažnějších sociálně
ekonomických úkolů naší společnosti.
Věřím, že jednání sněmovny,
probíhající za účasti četných
představitelů a pracovníků, řady
těch orgánů a organizací, které
mohou konkrétně ovlivňovat postup v oblasti
bytové výstavby, bude pro ně podnětem
k tomu, aby se mohli správně orientovat na otázky,
které v této oblasti stojí v popředí
zájmů veřejnosti a jejího zastupitelského
orgánu a úspěšně je také
v další své práci řešit.
Predseda SN prof.dr.D. Hanes: Ďakujem spravodajci
poslancovi Vávrovi. Súdružky a súdruzi
poslanci, môžeme pristúpiť k rozprave k
tomuto bodu programu. Do diskusie sa dosiaľ prihlásilo
22 poslancov. Ako prvý sa prihlásil do rozpravy
poslanec Vladimír Mařík. Prosím, aby
sa ujal slova. Pripraví sa poslanec Leopold Kovalčík.