Úterý 30. října 1973

Vo výboroch Federálneho zhromaždenia, kde bola táto správa prerokovávaná, bola bohatá, vecná a veľmi konkrétna diskusia. Očakávame, vážené súdružky a súdruhovia, že aj dnešná diskusia nám pomôže lepšie vyjasniť doterajší vývoj a jeho pozitívne a negatívne javy a že nám prinesie i dostatok námetov pre našu ďalšiu prácu, pre zabezpečovanie bytovej výstavby do konca tejto päťročnice, ale i pre prípravu plánu bytovej výstavby v budúcej päťročnici.

Nakoniec mi dovoľte, aby som stručne zhrnul hlavné problémy, o ktorých sa domnievame, že by sa im mala venovať mimoriadna pozornosť.

I keď očakávame prekročenie úloh bytovej výstavby v piatom päťročnom pláne, nebude v roku 1975 ešte plne uspokojená potreba bytov. Pritom bude nevyhnutné zvýšiť nároky na kvalitu i ekonómiu bytovej výstavby. Okrem novej bytovej výstavby budeme musieť dbať aj na správne hospodárenie so súčasným bytovým fondom.

Ďalej ide o dosiahnutie správneho rozmiestnenia bytovej výstavby v krajoch i v jednotlivých okresoch a o dosiahnutie včasnej územno-technickej a projektovej prípravy bytovej výstavby. Dôraznejšie treba riešiť zabezpečenie komplexnosti, ktoré súvisí so včasným zabezpečením a koordináciou investícií podmieňujúcich bytovú výstavbu a s dosiahnutím časového súladu v dokončovaní bytových objektov a objektov občianskej vybavenosti. Treba lepšie regulovať výrobu a distribúciu stavebných materiálov na zabezpečenie plynulej výstavby bytov vo všetkých jej formách a zabezpečovať výstavbu bytov za takých ekonomických podmienok a technickohospodárskych ukazovateľov, za akých je táto výstavba plánovaná. Hoci kvalita stavieb sa postupne zvyšuje, vyskytujú sa ešte v tejto oblasti rôzne nedostatky. Pri výstavbe uskutočňovanej dodávateľským spôsobom zostala problémom nerovnomernosť v dokončovaní bytov v jednotlivých štvrťrokoch a mesiacoch roku. Celý rad týchto skutočností nepriaznivo pôsobí aj na výšku rozpočtovaných a skutočných nákladov na výstavbu bytov, kde sa stále plne nedarí dodržiavať plánované zníženie rozpočtovaných nákladov a zníženie skutočných nákladov.

V ďalšej perspektíve bude preto treba zvýšiť na všetkých stupňoch riadenia náročnosť úloh orgánov a organizácií pri bytovej výstavbe zúčastnených a pritom sa v nich hlavne zamerať na kvalitatívne stránky výstavby a na postupné odstraňovanie vplyvov, ktoré na ňu pôsobia nepriaznivo.

Vážené súdružky a súdruhovia poslanci, na záver mi dovoľte i pri tejto príležitosti poďakovať všetkým, ktorí sa na úspešnom plnení štátneho plánu bytovej výstavby v ČSSR podieľajú. Ocenenie si zaslúžia všetci - od projektantov, architektov, stavbárov, výrobcov stavebných materiálov, subdodávateľov zo strojárstva, metalurgie, chémie i spotrebného priemyslu, až po širokú škálu pracovníkov národných výborov, funkcionárov strany, odborov i mládeže. Ďakujem i vám, súdruhovia poslanci, za veľkú pozornosť a pomoc pri riešení problémov bytovej výstavby, aj za aktivitu, ktorú ste pri príprave vo výboroch k tejto problematike prejavili.

Predseda SN prof.dr.D. Hanes: Ďakujem s. ministrovi Bahylovi za jeho výklad. Spoločným spravodajcom výborov SN je poslanec Zdeněk Vávra. Prosím ho, aby predniesol spravodajskú správu.

Zpravodaj poslanec SN Z. Vávra: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci, v současné pětiletce usilujeme o to, aby při dalším růstu životní úrovně našeho obyvatelstva a jeho zabezpečování byly rozvíjeny především ty stránky, dotýkající se života společnosti i jednotlivých občanů, při nichž bude rostoucí uspokojování jejich hmotných potřeb provázeno také zlepšováním životního prostředí a rozvojem socialistické kultury a vzdělanosti.

Podle záměrů vyjádřených v plánu této pětiletky uvolňujeme a orientujeme v této souvislosti značné prostředky na investice do různých oblastí ovlivňujících životní prostředí, a to zejména do bytů, do vybavení měst a obcí, na další rozvoj školství, zdravotnictví, kultury a dopravy. Investice vkládané do těchto úseků a odvětví jsou nejrychleji rostoucí složkou užití našeho národního důchodu a jsou určeny k tomu, abychom se mohli v celé této široké oblasti společenské spotřeby co nejrychleji vypořádat s potřebami, které v této oblasti vznikají, či které se v ní nahromadily za minulá léta.

Z hlediska poradí společenské naléhavosti stojí mezi nimi nesporně na prvním místě otázka bytové výstavby. Proto také byla v rámci 5. pětiletky uvolněna na potřeby komplexní bytové výstavby částka ve výši zhruba 90 mld Kčs investičních prostředků, které představují asi o 67 % více prostředků, než tomu bylo v předchozí pětiletce. Tyto prostředky by měly sloužit k tomu, aby v této pětiletce bylo do užívání dáno, a to ve všech formách bytové výstavby, nejméně půl miliónu bytů, a měly by sloužit také k tomu, aby se jejich pomocí podstatně zlepšilo vybavení sídlišť obchodními, zdravotnickými a jinými zařízeními.

Při jednání o těchto úkolech bylo v květnu 1971 na XIV. sjezdu KSČ zdůrazněno, že budou-li všechny, na věci zainteresované a přímo zúčastněné orgány a organizace, provádět důsledná organizační a technická opatření k tomu cíli, aby výstavba bytů probíhala v souladu s plánem, a to zejména z hlediska nákladů s výstavbou bytů spojených, a budou-li iniciativně řešit překážky, které mohou výstavbu bytů brzdit, bude reálnou i možnost překročit plánem předpokládaný objem bytové výstavby u nás. To znamená také dosáhnout vyšší intenzity v řešení bytových potřeb a rychleji tyto potřeby uspokojovat.

Skutečnost, že otázka stavu plnění těchto úkolů po stránce kvantitativní a kvalitativní se dostává na dnešní pořad pléna sněmovny, není tedy nikterak náhodná. Naopak je výrazem snahy tohoto orgánu o to, aby jeho členové mohli posoudit a společně za přítomnosti představitelů orgánů a institucí přímo se zabývajících či jinak zúčastněných na řešení problému přípravy a realizace bytové výstavby projednat, jakým způsobem a za jakých podmínek se daří záměry výstavby bytů v 5. pětiletce realizovat. Vidět při tom jejich klady i nedostatky a posoudit, na co se bude třeba v dalším postupu, tj. v dalším naplňování úkolů této výstavby - a obdobně i při provádění oprav bytového fondu, na něž nesmíme zapomínat - zaměřit, aby politické záměry vytyčené pro tuto oblast společenské spotřeby mohly být co nejlépe a také s co největším dosažitelným efektem naplněny.

V přípravě našich orgánů na toto jednání bylo proto sledováno, aby celkový pohled na danou problematiku byl, pokud to vůbec bylo možné, komplexní. Aby si všímal, jak otázek celkového společenského přínosu dosavadního průběhu bytové výstavby v uspokojování bytových potřeb, tak i významnějších, s ní spojených organizačních a technicko-finančních otázek, a aby projednání celého komplexu všech těchto otázek se v potřebné míře dotýkalo i jejich perspektiv. To znamená, aby jeho výsledky přispívaly k realizaci bytové výstavby v souladu se soudobými společenskými zájmy a k další úspěšné realizaci záměrů XIV. sjezdu KSČ vytyčených pro zabezpečení růstu životní úrovně na úseku tak významném, jaký uspokojování bytové potřeby představuje.

Třeba uvést, že předmětná otázka se setkala s mimořádným zájmem ve výborech sněmovny pro sociální politiku, pro zemědělství a výživu, pro průmysl, dopravu a obchod a ve výboru pro plán a rozpočet, které byly pověřeny, aby zprávu Státní plánovací komise o plnění plánu bytové výstavby a dalších úkolech projednaly. Jednání těchto výborů se opíralo nejen o zprávu Státní plánovací komise, předloženou všem poslancům Federálního shromáždění, ale i o výsledky osobních průzkumů poslanců Sněmovny národů, resp. o návrhy skupin poslanců, pověřených přípravou stanoviska výborů sněmovny. Významné bylo, že jako hosté se jednání výborů zúčastnili též četní poslanci Sněmovny lidu a podíleli se na jeho celkových výsledcích.

Ve svém postupu vycházely výbory sněmovny v podstatě z toho, že výstavba bytů se u nás uskutečňuje čtyřmi formami, z nichž každá má při řešení bytového problému působit svým specificky určeným způsobem a že nejde o to, řešit bytový problém jen z hlediska potřeb občanů, kteří uspokojivě nebydlí. Jde totiž současně i o to, aby byty, resp. obytné objekty byly stavěny všude tam, kde to podle dalších závažných kritérií jak naši občané, tak naše podniky a závody a příslušné orgány především potřebují; že přitom jde souběžně také o to, aby na výstavbě bytů se občané, podniková sféra a stát účelně podíleli.

Tato základní kritéria se spolu s řadou dílčích požadavků charakteristických pro ten který druh bytové výstavba s jejich užšími či širšími souvislostmi stala ve výborech základním obsahem jejich rozpravy.

Výbory jednaly především o problematice státní /resp. komunální/ výstavby bytových domů, určené pro krytí potřeb pracovníků různých složek a různých skupin obyvatelstva, a to zejména v souvislosti s potřebami bytů pro osoby sociálně slabší a přestárlé a v souvislosti s řadou případů, ve kterých dochází k tomu, že nově postavené byty slouží jako náhrada za úbytek stávajícího bytového fondu, vyvolaný řadou nutných asanací a demolic.

Posuzována byla problematika poměrně rozsáhlé výstavby podnikových vícepodlažních bytových domů, adaptací vhodných prostor k bydlení a výjimečných případů výstavby rodinných domků v případech, daných provozními potřebami některých podniků a závodů, a to ve spojitosti se zabezpečováním potřebných pracovních sil a zájmem na jejich stabilizaci.

Velká pozornost byla věnována též rozsáhlé družstevní výstavbě bytových domů a skupinových domků, jakožto významné formě účasti občanů na řešení bytového problému. Stalo se tak zejména z hlediska její správy a organizace a z hlediska stávajících podmínek jejího poslání, resp. podpory rozvíjení a některých jejich průvodních jevů.

Nemenší pozornost výborů byla věnována problematice individuální, převážně svépomocné bytové výstavby, a to hlavně z hlediska řešení bytových potřeb občanů na venkově a v menších městech. Rozprava se zaměřila především na její společenský přínos a na zájem o její další rozvíjení a usměrňování podle aktuálních potřeb a záměrů společenského vývoje.

V řadě případů vztahujících se ke všem formám bytové výstavby výbory poukázaly na klady a nedostatky územní a projektové přípravy a na předpoklady pro dosažení plynulého chodu výstavby a zajištění jejích materiálně technických potřeb. Věnovaly též značnou pozornost řadě otázek souvisejících s problémy komplexnosti bytové výstavby a občanské a technické vybavenosti, které jsou její součástí; zabývaly se její kvalitou, vývojem nákladovosti a jeho příčinami a možnostmi zefektivnění výstavby. Zabývaly se též účelným a žádoucím rozmístěním bytové výstavby z hlediska potřeb rozvoje ekonomiky a potřeb racionálního osídlování. V rámci rozpravy pozitivně i kriticky hodnotily též úroveň a kvalitu údržby a oprav stávajícího bytového fondu.

V řadě případů se přitom ukázalo, jak otázka bytové výstavby úzce souvisí s řadou otázek bytové politiky a spolu s tím i s otázkou výše úhrady za užívání nově postavených bytů. Účelem jednání ve výborech - a obdobně i na dnešním našem plénu - nebylo a není zabývat se touto širší problematikou, neboť sama o sobě přesahuje rámec podané nám zprávy Státní plánovací komise. Patrně bude účelné posoudit při jiné příležitosti, na které z otázek této oblasti by bylo vhodné se též zaměřit.

Svá stanoviska k situaci v plnění kvantitativních a kvalitativních úkolů bytové výstavby vyjádřily výbory sněmovny podrobněji ve svých usneseních ke zprávě Státní plánovací komise. V nich především konstatovaly dosažený stav. Vyjadřují v něm, že v podstatě se daří stanovené záměry bytové výstavby úspěšně realizovat a že její úkoly bude možno v této pětiletce ještě překročit. Vyzdvihly a ocenily přitom vysoký podíl orgánů a organizací, které se na přípravě a realizaci bytové výstavby zúčastňují na dosud dosažených výsledcích. Upozornily však také na takové skutečnosti, které tempo výstavby zpomalují, či které znesnadňují dosáhnout předpokládaného jejího plného efektu. Upozornily též na některé potřeby, které je třeba - zvláště v zemědělství - v bytové výstavbě brát v úvahu a respektovat v další výstavbě bytů.

Doporučily přitom sněmovně, aby ve svých souhrnných závěrech zdůraznila vůči příslušným státním orgánům a hospodářským a společenským organizacím požadavky, jejichž důsledné, včasné a cílevědomé plnění bude rozhodovat o další úrovni plnění úkolů ve výstavbě bytů a o dosažení jejího vyššího společenského přínosu. Zvláště braly přitom v úvahu onu skutečnost, že koncem této pětiletky ještě nebude, a to ani při překročení plánované výstavby nových bytů, kryta bytová potřeba a že bude nutno vynaložit ještě mnoho společenského úsilí na její plné uspokojení.

Návrh na usnesení sněmovny, který v souhrnném pojetí vyjadřuje dosažený stav a žádoucí další postup, který výbory měly při projednání zprávy Státní plánovací komise hlavně na zřeteli, máte, vážení poslanci, před sebou. Byl předběžně posouzen ve zvláštní pracovní komisi poslanců sněmovny, která se podle usnesení předsednictva sněmovny zabývala přípravou zasedání k problematice bytové výstavby.

Chtěl bych k tomuto návrhu a jeho pojetí podotknout, že výbor pro sociální politiku ve svém doporučení navrhl posoudit též účinnost bytového zákona z hlediska potřeb různých věkových a sociálních skupin obyvatelstva. K tomu byl veden nejen řadou poznatků ze své pracovní sféry, ale i závěry, které vyplývají z červencového pléna ÚV KSČ k otázkám mládeže. S poukazem na to, co již bylo řečeno o vymezení tématiky zařazené na pořad zasedání sněmovny a jejích orgánů, nebylo toto doporučení do návrhu na usnesení zapracováno a bude třeba jej posuzovat - jak již bylo řečeno - odděleně.

Na závěr své zprávy bych chtěl k dnešnímu jednání sněmovny zdůraznit, že daný úkol, řešit uspokojivým tempem výstavbu bytů v souladu s našimi pracovními, materiálovými, kapacitními a finančními zdroji naše bytové potřeby, zůstává nejen prvořadým společenským úkolem, ale je i úkolem velmi obsáhlým a náročným.

Dovolte mi při této příležitosti uvést, že počet u nás dokončených bytů získaných novou výstavbou v letech 1946 až do konce roku 1975 by měl, včetně předpokládaného překročení počtu bytů v 5. pětiletce dosáhnout asi 2,04 mil. nových bytů, což představuje počet blížící se bezmála počtu bytů pro polovinu našeho obyvatelstva: dovolte, abych přitom upozornil též na to, že otázka údržby a oprav představuje úkol pečovat o bytový fond, který již v roce 1970, tj. při posledním sčítání lidu, domů a bytů představoval 4,41 mil. bytů, resp. v průměru 306 bytů na každých tisíc obyvatel.

V naší zemi řešíme bytový problém odlišně, než je tomu v západních zemích. Tam převažuje individuální přístup k řešení bytové výstavby, a to hlavně podle finančních možností stavebníků a podle využívání konjunkturní situace různými stavebními podnikateli. Proto jeho efekt je také spojen i s velkými rozdíly v úrovni bydlení rozličných sociálních skupin obyvatelstva.

U nás naproti tomu je řešení výstavby bytů pojato jako společenský úkol. Je cílevědomě plánováno, organizováno a podporováno tak, aby celým svým pojetím odpovídalo podmínkám naší socialistické společnosti a bylo výrazem skutečně socialistické péče o řešení jednoho z nejzávažnějších sociálně ekonomických úkolů naší společnosti.

Věřím, že jednání sněmovny, probíhající za účasti četných představitelů a pracovníků, řady těch orgánů a organizací, které mohou konkrétně ovlivňovat postup v oblasti bytové výstavby, bude pro ně podnětem k tomu, aby se mohli správně orientovat na otázky, které v této oblasti stojí v popředí zájmů veřejnosti a jejího zastupitelského orgánu a úspěšně je také v další své práci řešit.

Predseda SN prof.dr.D. Hanes: Ďakujem spravodajci poslancovi Vávrovi. Súdružky a súdruzi poslanci, môžeme pristúpiť k rozprave k tomuto bodu programu. Do diskusie sa dosiaľ prihlásilo 22 poslancov. Ako prvý sa prihlásil do rozpravy poslanec Vladimír Mařík. Prosím, aby sa ujal slova. Pripraví sa poslanec Leopold Kovalčík.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP