Stavební zákon na úseku územního
plánování prosazuje tento aspekt důsledným
zapracováním hledisek péče o životní
prostředí do všech kategorií územně
plánovací dokumentace a současně i
na všech stupních územně plánovací
dokumentace. Otázky ochrany a tvorby životního
prostředí se však nově a důsledně
uplatňují i ve všech dalších řízeních,
ať je to územní, stavební, kolaudační
řízení apod.
Myšlenka organického začlenění
aspektů péče o životní prostředí
do veškeré aktivity v území patří
nesporně k nejvýznamnějším přínosům
tohoto zákona. Zákon vytváří
rozsáhlý prostor i pro rozpracování
ekologických hledisek využívání
krajiny, která budou jistě podrobněji upravena
v prováděcích předpisech. Snahy o
uchování, resp. znovuvytvoření optimální
ekologické rovnováhy v krajině, tedy vzájemné
rovnováhy mezi člověkem, jeho činností
a přírodními systémy, se dnes totiž
řadí mezi naše prioritní úkoly
v péči o životní prostředí.
Ekologické aspekty ekonomického rozvoje se zařadily
i mezi hlavní oblasti spolupráce zemí RVHP
v ochraně a tvorbě životního prostředí
a stávají se jedním z ústředních
bodů právě probíhajících
jednání o spolupráci mezi Radou vzájemné
hospodářské pomoci a Evropským hospodářským
společenstvím. Československo má nejlepší
předpoklad stát se modelovou zemí z hlediska
řešení ekologické optimalizace využívání
krajiny v podmínkách socialistického systému.
Projednávaný zákon o územním
plánování a stavebním řádu
je i z tohoto pohledu vysoce aktuální a naléhavě
potřebnou právní normou. Jeho uvedení
do života bude znamenat významný přínos
jak z hlediska našich současných vnitrostátních
potřeb, tak - v blízké perspektivě
- v možnosti dalšího posílení mezinárodní
prestiže Československé socialistické
republiky jako státu, který dokáže úspěšně
sledovat náročné hospodářské
úkoly v investiční výstavbě
se zachováním zdravého, krásného
a ekologicky vyváženého přírodního
a celého životního prostředí.
Chtěl bych na závěr říci, že
zákon, o kterém dnes jednáme, nemůže
beze zbytku vyřešit celou velice složitou a náročnou
problematiku životního prostředí. Jeho
kvalita, progresívnost i pozitivní ovlivnění
vývoje území budou závislé
na kvalitní práci všech těch, kteří
nástroje a metody územního plánování
a stavebního řádu budou účinně
a správně využívat ku prospěchu
celé naší socialistické společnosti.
Předsedající předseda SN prof.
JUDr. D. Hanes: Ďakujem poslancovi Humlovi. Slovo má
poslanec Juraj Turošík a pripraví sa poslanec
Bubeník.
Poslanec SN ing. J. Turošík: Vážený
súdruh predseda, súdružky a súdruhovia
poslanci, vážení hostia! V § 126 a 127
vládneho návrhu zákona sa výrazne
hovorí o tom, že stavebný úrad alebo
iný orgán môže rozhodnúť
len so súhlasom orgánu, ktorý bráni
záujmy spoločnosti podľa osobitných
zákonov a predpisov. Týmito predpismi sú
okrem iného aj zákon č. 22/1958 Zb. a zákon
SNR č. 7/58 Zb. o kultúrnych pamiatkach.
Chrániť, uchovávať a zveľaďovať
naše pamiatky je teda úloha neobyčajne náročná
a zložitá. Naša spoločnosť sa nachádza
v období vedeckotechnickej revolúcie, pričom
socializmus sa stal hnacím motorom prudkého rozvoja
nášho priemyslu a poľnohospodárstva a
odrazom týchto odvetví aj dopravy a spojov.
Tento proces je zvlášť intenzívny vo veľkých
a mestských aglomeráciách, predovšetkým
však v hlavných mestách našich národných
socialistických republík. To znamená, že
sa tu neustále stretávajú záujmy ochrany
pamiatok, so záujmy prestavby a ďalšej výstavby
našich miest. Hľadať objektívne riešenie
v tejto oblasti znamená hľadať súlad týchto
záujmov, zvažovať hodnoty z pohľadu potrieb
socializmu a novú výstavbu riešiť tak,
aby to, čo je skutočné cenné a neopakovateľné,
stalo sa organickou súčasťou toho, čo
vytvárame nové. Nechránime a ani nechceme
chrániť všetko to, čo je staré,
ale zabraňujeme, aby dobré veci neboli ochudobňované
o dobré, staré doplnky na posúdenie a porovnanie
minulosti so socialistickou prítomnosťou.
Bude preto potrebné, aby národné výbory,
viac ako doteraz pri spracúvaní územnoplánovacích
dokumentácií a pri urbanistických súťažiach
rešpektovali krajinné, architektonické a urbanistické
hodnoty pamiatkových rezervácií tak, aby
urbanistické hodnoty funkcie umožňovali zachovať
pamiatkársky cenné hodnoty jednotlivých objektov
a komplexov.
Nová architektúra musí rešpektovať
vzťahy k chráneným nehnuteľným
kultúrnym pamiatkam, ich súborom. V maximálnej
miere musí sa rešpektovať znovuvytváraná
mestská zeleň, bez ktorej si ťažko predstaviť
žiadúcu estetiku a svojrázny mestský
charakter rekonštruovaných i nových mestských
štvrtí a sídlisk vo všetkých našich
mestách, no najmä v hlavnom meste našej ČSSR.
Všetky tieto hodnoty je potrebné nielen zachovať
pre naše budúce generácie, ale predovšetkým
treba ich včleňovať do súčasného
života tak, aby sa stali aktívnymi prvkami životného
prostredia a podieľali sa na raste a formovaní našej
socialistickej kultúry. Naše pamiatky predstavujú
nenahraditeľné kultúrne dedičstvo a
pôsobia na utváranie kultúrneho uvedomenia
nášho ľudu.
Naša KSČ a jej ústredný výbor
na čele s naším generálnym tajomníkom
a prezidentom ČSSR s. Husákom venuje otázke
prestavby a novej výstavby nášho hlavného
mesta Prahy mimoriadnu pozornosť. V období piatej
päťročnice sa investovalo v tejto oblasti toľko
ako za dve predchádzajúce päťročnice
a na tejto činnosti sa podieľali a naďalej podieľajú
všetky kraje našej republiky.
Tejto otázke venoval patričnú pozornosť
i XV. zjazd KSČ. V správe ÚV KSČ prednesenej
generálnym tajomníkom s. Husákom bolo vyslovené,
že do roku 1980 sa počíta s ďalšou
výstavbou najmenej 58 000 bytov, bude sa pokračovať
na začatej rekonštrukcii a modernizácii dopravného
systému a iných objektov, aby sa naša Praha
stala skutočne pekným a vzorným hlavným
mestom našej československej socialistickej vlasti.
I ostatným našim mestám a strediskovým
obciam pri zveľaďovaní a ďalšej výstavbe
venuje naša strana patričnú pozornosť.
V oblastiach s vysokou koncentráciou výroby a obyvateľstva
je potrebné rozhodnejšie odstraňovať a
obmedzovať škodlivé vplyvy na životné
prostredie, ktoré sú sprievodnými zjavmi
rozvoja priemyslu, dopravy a spriemyselnenia poľnohospodárstva.
Trvalé zlepšovanie životného prostredia
v dôležitých našich priemyslových
centrách, najmä v ostravskom, ústeckom kraji,
v okolí Bratislavy, Prahy, Brna, Košíc, Svitu
a v ostatných priemyselných oblastiach musí
byť predmetom väčšej pozornosti a starostlivosti
štátnych a hospodárskych orgánov. Zachovať
a zveľadiť základné hodnoty životného
prostredia, bohatstvo prírody a krásy našej
zeme pre súčasnosť a pre naše budúce
genecie je úlohou celej našej spoločnosti.
Naše stavebné organizácie zaznamenali pri výstavbe
všetkého druhu kus peknej a užitočnej
práce. Veľkým nedostatkom v tomto smere ostáva
v mnohých prípadoch i naďalej ešte živelnosť,
neuvážená a nepremyslená projektová
pripravenosť, a čo je hlavné v tomto smere,
v urbanizácii sa nezvýrazňuje patričná
žiadúca potreba. Stávajú sa i také
prípady, že novopostavený objekt, spĺňajúci
všetky kritériá modernej architektúry,
bol vsadený proti všetkým zásadám
do súboru historickej časti mesta, čím
sa hrubo narušil urbanistický a historický
ráz okolia i celého mesta. V tomto prípade
ide o niektoré novopostavené obchodné domy
a iné objekty a zariadenia. Bude žiadúce, aby
všetky stavebné úrady národných
výborov riadili a usmerňovali výstavbu vo
svojich obvodoch na základe nimi vypracovanej urbanistickej
koncepcie príslušnej obce alebo mesta a vo väčších
mestách podriadiť ďalší rozvoj a
zveľadenie svojho mesta vypracovaným a schváleným
generálnym plánom v príslušných
orgánoch.
V poslednom období vystupuje do popredia naliehavé
riešenie prímestskej rekreácie našich
občanov, najmä priemyselných miest ako dôsledok
realizácie sociálnej politiky nášho
socialistického štátu v neustálom zvyšovaní
a zabezpečovaní rastu životnej úrovne
nášho ľudu, v skracovaní pracovného
času pre oddych a regeneráciu pracovnej sily v zdravom
prírodnom prostredí.
Výstavbe chát sa v minulosti nevenovala takmer žiadna
pozornosť. Výstavba prebiehala živelne, v mnohých
prípadoch bez povolenia stavebných úradov
a postihy za porušenie stavebného zákona boli
zanedbateľné. Tak sa mohlo stať, že niektoré,
predtým cenné územia sú v dôsledku
neorganizovanej a územne nepripravenej plánovanej
výstavby súkromných i podnikových
chát v kritickej situácii a vyžadujú
si naliehavé riešenie tak z hľadiska životného
prostredia, ako i samotnej hygieny.
Okrem týchto negatívnych dôsledkov, vyvolaných
živelnosťou vo výstavbe chatových súborov,
dochádza k ďalším vážnym problémom,
t. j. úbytku poľnohospodárskej a lesnej pôdy.
Výmera spojená s výstavbou existujúcich
cca 140 000 chát v súčasnosti predstavuje
približne 6000 ha pôdy, z čoho na ČSR
pripadá 94 % a na SSR 6 %. Čísla som načerpal
zo štatistických údajov.
Najväčšie problémy v tomto smere sú
zaznamenané v Stredočeskom kraji, kde z celkového
počtu postavených chát v ČSR pripadá
na spomínaný kraj 40 %.
I u nás v podtatranskej a tatranskej oblasti máme
s výstavbou chát a ochrany životného
prostredia hodne starostí. V oblasti Podbanska sa za krátky
čas postavilo asi 500 súkromných chát,
v Tatranskej Štrbe 250 a v St. Lesnej 400 chát. Vyskytli
sa v minulosti i nežiadúce, protizákonné
prípady výstavby chát v oblasti Bieleho Váhu,
V Bachledovej doline, na Ždiari, na Magure a v ďalších
oblastiach. Podobne je to v Čechách.
V súčasnom období pokračuje výstavba
investičných zámerov na území
parku v súlade s územnou dokumentáciou, ale
zjavujú sa aj naďalej tlaky o povolenie výstavby
ďalších zámerov. Nevidíme napr.
účelnosť výstavby ďalšieho
sídliska v Smokovci Pod lesom, ani rozšírenie
bytovej výstavby v Tatranskej Lomnici. Sme toho názoru,
že by sa malo dosiahnuť na území TANAP-u
a v celých Tatrách, aby obyvatelia pracujúci
mimo Tatier odišli bývať do sídelných
útvarov pod Vysoké Tatry a zase naopak, čím
by sa bytový problém v Tatrách podstatne
vyriešil.
Súdružky a súdruhovia poslanci, musím
zodpovedne vyhlásiť na tomto najvyššom zákonodárnom
fóre našej ČSSR a upozorniť na skutečnosť,
že v dôsledku realizácie investičných
zámerov na celom území parku sa neustále
znižujú plochy s vysokým vegetačným
krytom, nielen výrubom pre objekty, trasy ciest, vodovodov,
plynovodov, ale aj v dôsledku porušenia koreňového
systému, odumierania stromov, pôsobenia vetrov, ako
aj hrubého znečisťovania a otravovania prostredia
chronickým poškodzovaním, napr. výtokom
z čističiek, servisov, splachom zo smetísk,
čo vyvoláva ďalšiu devastáciu cenného
územia.
Riešenie týchto závažných problémov
zalesňovaním je dlhodobé a zlepšenie
stavu lesa, zlepšenie životného prostredia možno
očakávať až po 20-30 rokoch.
Z uvedeného možno vidieť, že problematika
ochrany prírody a životného prostredia na vlastnom
území TANAPu je veľmi široká a
náročná, na ochrannom území
ešte zložitejšia. Snažíme sa ju riešiť
v súlade so zákonnými normami o ochrane prírody
a tvorby životného prostredia za súčasného
zohľadňovania potrieb života nášho
pracujúceho ľudu a ďalšej výstavby
socializmu v našej vlasti tak, ako to ukladajú i závery
XIV. a XV. zjazdu KSČ.
Ak sa nám to nie vždy podarí, súdružky
a súdruhovia poslanci, netreba vidieť v tomto negovanie
snaženia niektorých organizácií, ale
treba vidieť našu snahu zachovať a zveľadiť
prírodu Tatier i pre naše budúce generácie
takú, akú ju poznáme - s lesom, zodpovedajúcim
živočíšstvom na povrchu i vo vode, s čistou
tečúcou vodou a čistým ovzduším,
aby naši pracujúci našli tu i v budúcnosti
dostatočné možnosti pre duševnú
i telesnú regeneráciu svojej pracovnej sily, aktívny
odpočinok a dôležité iečebné
stredisko.
Ochrana prírody i životného prostredia, v ktorom
žijeme a budú žiť po nás i ďalšie
generácie, predstavuje dnes jeden v najväčších
sociálnych a ekonomických problémov, na riešení
ktorých majú eminentný záujem ľudia
celej našej planéty, o čo sa i my, svojím
podielom, chceme do budúcna pričiniť.
Súdružky a súdruhovia poslanci, predložený
návrh zákona vytvára predpoklady pre cieľavedomé
zhodnocovanie a uchránenie pamiatok i životného
prostredia, čo nám dáva plnú záruku,
že sa zabezpečí zásada vyslovená
generálnym tajomníkom našej strany na XV. zjazde,
ochrániť základné hodnoty životného
prostredia, bohatstvo prírody a krásy našej
krajiny pre budúce naše generácie.
Preto odporúčam plénu oboch snemovní
Federálneho zhromaždenia predložený návrh
zákona schváliť. Ďakujem za pozornosť.
Předsedající předseda SN prof.
JUDr. D. Hanes: Ďakujem poslancovi Turošíkovi.
Udeľujem slovo poslednému prihlásenému
poslancovi do rozpravy Radomírovi Bubeníkovi.
Poslanec SL R. Bubeník: Vážený
soudruhu předsedo, vážení soudruzi poslanci,
vážené soudružky poslankyně, výbory
pro zemědělství a výživu obou
sněmoven při projednávání vládního
návrhu zásad zákona o územním
plánování a stavebním řádu
doporučily, aby v paragrafovaném znění
zákona a v prováděcím předpisu
bylo přihlédnuto k 30 připomínkám
a návrhům. Poslanci kladně hodnotili skutečnost,
že téměř všechny tyto náměty
a připomínky byly v předloženém
návrhu zákona realizovány.
V úvodním výkladu soudruh ministr Šupka
uvedl, že dnešní právní úprava
územního plánování a stavebního
řádu je věcným pojetím poplatná
společenské a ekonomické problematice své
doby. Znamená to zejména, že v ní nejsou
doceněny aspekty péče o životní
prostředí. V tomto směru máme poznatky
i ze zemědělského úseku.
Zkušenosti s investiční výstavbou v
JZD a státních statcích v uplynulém
období tuto skutečnost potvrzují. Při
přestavbě zemědělství byla
investiční zemědělská výstavba
orientována do sídelních útvarů
a obcí jako součást obytného areálu
bez ohledu na možné negativní vlivy na životní
prostředí.
V první fázi socialistické výstavby
se začalo přihížet k nejzávažnějším
negativním důsledkům a výstavba se
přesunula na okraj nebo do bílzkosti obcí,
kde vznikaly roztříštěné zemědělské
provozy často bez řešení ochranných
pásem, vhodných komunikací, urbanistických
a bezpečnostních požadavků.
V souladu se zprávou předsednictva ÚV KSČ
přednesenou s. Janem Barylem na říjnovém
zasedání ÚV KSČ "k otázkám
dalšího rozvoje zemědělství a
potravinářského průmyslu", jakož
i "Směrnicí pro hospodářský
a sociální rozvoj ČSSR v letech 1976-1980"
byl plánovaný objem investiční výstavby
do zemědělství v páté pětiletce
překročen zhruba o 25 %, přičemž
na úhradě jejích nákladů se
i nadále významně podílejí
prostředky společnosti.
Výrobně technický vzestup zemědělství
byl v minulé pětiletce spojen s uskutečňováním
rozsáhlého investičního programu,
který přinesl značné posílení
výrobně technické základny zemědělství.
Stejně jako na ostatních úsecích,
byla i zde výstavba provázena řadou negativních
jevů, růstem rozestavěnosti, tříštěním
zdrojů a nejednou i subjektivními vlivy a živelností
v rozmísťování investičních
akcí.
Proto, kromě jiného, bude nutno s mnohem větším
důrazem než dosud ověřovat a začít
realizovat nové levné typy zemědělských
staveb. Máme-li zemědělskou výstavbu
zlevnit a zrychlit, musíme v souladu se světovou
praxí i vlastními zkušenostmi provést
již pro šestou pětiletku základní
změnu ve struktuře a materiálně technické
základně zemědělské výstavby,
přejít k širokému uplatňování
průmyslově vyráběných a komplexních
systémů lehkých zemědělských
objektů na bázi dřevní hmoty a jiných
levných a dostupných materiálů. Experimentální
provozy je třeba vyhodnocovat a podle výsledků
rozhodnout o urychlené aplikaci. Efektivnost a úspornost
investiční výstavby v zemědělství
musí určovat soustava progresívních
technickohospodářských ukazatelů,
které však na rozdíl od dosavadní praxe
musí být také dodržovány.
Je nutné vytvořit předpoklady pro lepší
přípravu a realizaci zemědělské
výstavby širokým uplatněním typových
a opakovaných projektů.
Dále bude nutné zlepšit i situaci v zajišťování
zemědělské investiční výstavby.
Ve smyslu schválených zásad předsednictvem
ÚV KSČ a předsednictvem vlády ČSSR
z minulého roku probíhá v zemědělství
proces další koncentrace a specializace výroby.
Vytvářejí se velká výrobní
střediska s novými technologickými postupy,
budovaná na základě nejnovějších
poznatků vědy a techniky. Velkovýrobní
technologie vyžadují, ale i umožňují
uplatnit nová hlediska pro výběr staveniště,
odčlenění od obce, napojení na komunikační
systém, umístění do celkového
rázu krajiny apod. Ochrana před znehodnocením
přírodního a životního prostředí
bude vyžadovat důslednější řešení
vzdálenosti zemědělských objektů
od občanské výstavby, budování
pásů zeleně, které mají ochranný
i estetický charakter apod.