Kdo z poslanců Sněmovny lidu souhlasí s návrhem
usnesení, uvedeným v parlamentním tisku č.
103, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se hlasování? (Nikdo.) Děkuji.
Vzhledem k souhlasnému usnesení sněmoven
mohu konstatovat, že Federální shromáždění
Československé socialistické republiky souhlasí
s Úmluvou o uznávání rozvodů
a zrušení manželského soužití,
sjednanou na XI. zasedání Haagské konference
o mezinárodním právu soukromém dne
1. června 1970 v Haagu s tím, že k Úmluvě
budou učiněny tyto výhrady a prohlášení:
- výhrada podle článku
19 bod 1 a výhrada podle článku 24 odst.
2;
- prohlášení k článku
29 Úmluvy, který je v rozporu s obsahem a cílem
Deklarace OSN ze dne 14. prosince 1960 o poskytnutí nezávislosti
koloniálním zemím a národům.
Nyní budeme hlasovat o návrhu
usnesení k Úmluvě o uznávání
a výkonu rozhodnutí o vyživovací povinnosti.
Kdo z poslanců Sněmovny národů souhlasí
s návrhem usnesení, uvedeným v parlamentním
tisku č. 106, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se hlasování? (Nikdo.)
Sněmovna národů usnesení schválila.
Kdo z poslanců Sněmovny lidu souhlasí s návrhem
usnesení, obsaženým v parlamentním tisku
č. 106, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se hlasování? (Nikdo.)
Také Sněmovna lidu usnesení přijala.
Mohu konstatovat, že Federální shromáždění
Československé socialistické republiky souhlasí
s Úmluvou o uznávání a výkonu
rozhodnutí o vyživovací povinnosti, sjednanou
dne 2. října 1973 v Haagu s tím, že
k Úmluvě budou učiněny tyto výhrady
a prohlášení:
- výhrada podle článku
26 bod 2 písm. a), b) Úmluvy;
- prohlášení k článku
32 Úmluvy, který je v rozporu s obsahem a cílem
Deklarace OSN ze dne 14. prosince 1960 o poskytnutí nezávislosti
koloniálním zemím a národům.
Zbývá nám k hlasování Úmluva
o provádění důkazů v cizině
ve věcech občanských a obchodních.
Kdo z poslanců Sněmovny národů souhlasí
s návrhem usnesení, uvedeným v parlamentním
tisku č. 104, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se hlasování? (Nikdo.)
Sněmovna národů usnesení schválila.
Ptám se nyní poslanců Sněmovny lidu,
kdo z nich souhlasí s návrhem usnesení, které
je obsaženo v parlamentním tisku č. 104, nechť
zvedne ruku! (Hlasuje se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Zdržel se hlasování? (Nikdo.)
Také Sněmovna lidu navržené usnesení
schválila.
Konstatuji, že Federální shromáždění
Československé socialistické republiky souhlasí
s Úmluvou o provádění důkazů
v cizině ve věcech občanských a obchodních,
sjednanou dne 18. března 1970 v Haagu s tím, že
k Úmluvě budou učiněna tato prohlášení:
- prohlášení podle článku
16 odst. 2 a článku 18 odst. 1 Úmluvy;
- prohlášení k článku
40 Úmluvy, který je v rozporu s obsahem a cílem
Deklarace OSN ze dne 14. prosince 1960 o poskytnutí nezávislosti
koloniálním zemím a národům.
Soudružky a soudruzi, přistoupíme k projednání
posledního bodu pořadu této společné
schůze, kterým je
Návrh odůvodní za vládu ČSSR
místopředseda vlády Karol Laco. Prosím,
aby se ujal slova.
Místopředseda vlády ČSSR prof.
JUDr. K. Laco, DrSc.: Vážený súdruh
predseda, vážené súdružky poslankyne,
vážení súdruhovia poslanci! Tak ako
v predchádzajúcom bode, predkladá vláda
Československej socialistickej republiky Federálnemu
zhromaždeniu na vyslovenie súhlasu podľa článku
36 ods. 3 ústavného zákona č. 143/1968
Zb. o československej federácii Dohovor o práve
použiteľnom na dopravné nehody.
Aj tento Dohovor je výsledkom činnosti Haagskej
konferencie o medzinárodnom súkromnom práve.
Jeho cieľom je formou mnohostrannej medzinárodnej
zmluvy zjednotiť vnútroštátne kolízne
normy zmluvných štátov a dať odpoveď
na otázku, ktorým právnym poriadkom sa spravujú
nároky na náhradu škody spôsobenej pri
dopravných nehodách, teda určiť občianskoprávnu
mimozmluvnú zodpovednosť z dopravných nehôd
bez ohľadu na spôsob konania a bez ohľadu na uplatňovanie
spôsobu konania.
Ak dôjde v istom štáte k dopravnej nehode, na
ktorej majú účasť cudzí štátni
príslušníci, vždy sa nastoľuje otázka,
aké právo sa použije na určenie nárokov
spojených s náhradou škody a na vybavenie ostatných
otázok, ktoré s tým súvisia. Kolízne
normy jednotlivých krajín zväčša
vychádzajú z princípu, že v takýchto
prípadoch je rozhodné, teda že platí
právo štátu, na území ktorého
k nehode došlo. Prax však ukázala, že absolútna
aplikácia práva miesta nehody nevyhovuje vždy
záujmom zúčastnených osôb a
najmä nie v prípadoch, v ktorých nárok
na náhradu škody vzniká medzi osobami, ktoré
nie sú občanmi štátu, v ktorom k dopravnej
nehode došlo.
Dohovor o práve použiteľnom na dopravné
nehody vychádza z poznatkov praxe pri vybavovaní
týchto otázok. Na jednej strane zjednocuje kolíznu
úpravu jednotlivých štátov a ako základné
pravidlo zásadne určuje, že pre mimozmluvnú
občianskoprávnu zodpovednosť je rozhodným
právom vnútroštátne právo štátu,
na území ktorého sa stala nehoda, na druhej
strane v taxatívne uvedených prípadoch pripúšťa
výnimky z tejto zásady a do určitej miery
ustupuje od absolútnej aplikácie práva miesta
nehody. Umožňuje aplikovať právo štátu,
v ktorom je vozidlo registrované, a to v prípade,
ak sa na nehode zúčastnilo iba jedno vozidlo. Ak
na nehode majú účasť viaceré
vozidlá, uplatní sa táto výnimka iba
v prípade, že všetky vozidlá sú
registrované v tom istom štáte.
Dohovor ďalej upravuje rozhodné právo pre zodpovednosť
za škody na veciach prepravovaných vo vozidle, ako
i za škody na veciach, ktoré pri nehode boli mimo
vozidla. Neupravuje problematiku regresných nárokov
ani otázku zodpovednosti iných osôb než
tých, ktoré sa zúčastnili na nehode.
Rovnako ako pri predchádzajúcich dohovoroch, o ktorých
sme už rokovali, odporúča sa v súlade
s princípmi československej zahraničnej politiky
urobiť za ČSSR vyhlásenie k článku
19 Dohovoru, ktorý je v rozpore s obsahom a cieľom
Deklarácie OSN zo 14. decembra 1960 o poskytovaní
nezávislosti koloniálnym krajinám a národom.
Prístup Československej socialistickej republiky
k Dohovoru o práve použiteľnom na dopravné
nehody bude znamenať prínos, ktorý vyplýva
zo zjednotenia predpisov medzinárodného súkromného
práva v oblasti, v ktorej veľmi často dochádza
ku konfliktu právnych poriadkov. Členstvo ČSSR
v Dohovore bude znamenať i zvýšenie právnej
istoty československých štátnych občanov.
Vážený súdruh predseda, vážené
súdružky poslankyne, vážení súdruhovia
poslanci! Odporúčam, aby ste vyslovili súhlas
s Dohovorom o práve použiteľnom na dopravné
nehody, dohodnutom 4. mája 197 v Haagu s tým, že
Československá socialistická republika urobí
vyhlásenie k článku 19 Dohovoru podľa
predloženého návrhu.
Předsedající místopředseda
FS JUDr. B. Kučera: Děkuji za výklad
k vládnímu návrhu. Návrh projednaly
výbory ústavně právní, zahraniční
a výbory pro průmysl, dopravu a obchod obou sněmoven.
Přednesením zpravodajské zprávy výborů
Sněmovny národů byl pověřen
poslanec Jan Andrýs. Dávám mu slovo.
Poslanec SN J. Andrýs: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
poslankyně, vážení soudruzi poslanci,
zlepšování vzájemných vztahů
mezi zeměmi a systematické vytváření
předpokladů pro jejich další prohlubování
- to jsou důležité podmínky pro mírový
rozvoj ve světě.
Každá mezinárodní smlouva, která
tomuto procesu napomáhá, ať už řeší
širší anebo jen dílčí, omezený
okruh otázek, je prospěšná. Dnes jednu
z takovýchto smluv projednáváme. Je to Úmluva
o právu použitelném pro dopravní nehody,
sjednaná dne 4. května 1971 v Haagu, kterou předkládá
vláda ČSSR Federálnímu shromáždění
k souhlasu.
Úmluva má za úkol sjednotit postup při
řešení některých otázek
vznikajících při nehodě v silniční
dopravě, pokud se na ní podílejí cizí
státní příslušníci anebo
naši občané v cizích zemích.
Vládní návrh byl projednán v zahraničních
výborech, v ústavně právních
výborech a výborech pro průmysl, dopravu
a obchod. Po hlubším projednání návrhu
výbory uvítaly iniciativní návrh vlády
na přistoupení Československé socialistické
republiky k této úmluvě.
Československá socialistická republika má
vzhledem ke své geografické poloze velmi výhodné
podmínky pro rychlý rozvoj mezinárodní
silniční dopravy motorovými vozidly, a to
jak tranzitní dopravy přes československé
území, tak v souvislosti s mezinárodním
turistickým hnutím. Je nesporné, že
tento vývoj s sebou přináší možnost
narůstání počtu dopravních
nehod.
Při jednání výborů bylo konstatováno,
že při dopravních nehodách na cizím
státním území dochází
často ke konfliktu samotných právních
řádů a předpisů jednotlivých
zemí a z toho vyplývajícího rozporného
posuzování práv a povinností osob
zúčastněných na dopravní nehodě.
Tuto skutečnost potvrzuje i řada údajů
a informací našich cestovních kanceláří
a pojišťoven.
Schválení úmluvy a registrace Československé
socialistické republiky za člena by mělo
proto podpořit právní jistotu československých
občanů bez ohledu, zda dojde k nehodě na
československém území, kdy účastníkem
bude cizí vozidlo, nebo obráceně: v zahraničí,
kde účastníkem bude československý
vůz.
Ve výborech se také jednalo o předpokladech
pro úspěšné uvádění
úmluvy v život. Některá ustanovení
úmluvy jsou totiž jen rámcová. Bude
proto třeba, aby naši občané o přistoupení
k této úmluvě a z toho vyplývajících
právech a povinnostech byli dobře informováni
a mohli potom svými výpověďmi, svědectvími
i ostatními průkazy vytvořit potřebný
předpoklad pro úspěšné jednání
ministerstva spravedlnosti, respektive soudních orgánů.
Dále bude třeba aktivní přístup
těchto našich orgánů, aby v mezistátních
jednáních o důsledcích konkrétních
dopravních nehod bylo dosaženo spravedlivého
a důsledného obhájení soukromoprávních
náležitostí našich občanů
bez dalších rozporů.
Na závěr všechny výbory doporučily
odsouhlasit předložený vládní
návrh včetně prohlášení
k článku 19 Úmluvy.
Jako společný zpravodaj výboru zahraničního,
ústavně právního a výboru pro
průmysl, dopravu a obchod Sněmovny národů
doporučuji Sněmovně národů
souhlasit s Úmluvou o právu použitelném
pro dopravní nehody, sjednanou dne 4. května 1971
v Haagu s tím, že bude učiněno prohlášení
k článku 19 Úmluvy, který je v rozporu
s obsahem a cílem Deklarace OSN ze dne 14. prosince 1960
o poskytnutí nezávislosti koloniálním
zemím a národům (tisk 105). Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS JUDr. B. Kučera: Děkuji poslanci Andrýsovi.
Za výbory Sněmovny lidu přednese zpravodajskou
zprávu poslankyně Jana Hermanová.
Zpravodajka poslankyně SL J. Hermanová: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
poslankyně, vážení soudruzi poslanci,
při projednávání Úmluvy o právu
použitelném pro dopravní nehody ve výborech
ústavně právních, zahraničních
a výborech pro průmysl dopravu a obchod bylo konstatováno,
že obsahuje částečně řešení
důležitých a zejména z hlediska budoucího
vývoje významných problémů
- jak jednotlivců, tak i celé společnosti.
Je nám všeobecně známo, že i nadále
se plánuje prudký rozvoj silniční
dopravy, a to nejen uvnitř jednotlivých států,
ale daleko rychlejší růst má ještě
mezinárodní automobilová přeprava,
a to jak přeprava nákladní, tak i přeprava
osob.
Předkládaná smlouva řeší
jednu část problémů, které
vznikají v souvislosti s dopravní nehodou. Chtěla
bych jenom připomenout, že při dopravní
nehodě se řeší jednak otázky,
kdo zavinil dopravní nehodu, dále forma a rozsah
stanovení škody a pochopitelně - a to je rozhodující
- kdo škodu bude hradit. Pokud se týká stanovení,
kdo zavinil škodu, budou i nadále platit pravidla
silničního provozu toho státu, na jehož
území se dopravní nehoda stala, a z tohoto
hlediska bude také určena orgány příslušného
státu vina anebo podít viny. Na tom se nebude proti
dosavadnímu stavu nic měnit ani při platnosti
této úmluvy. Důležité však
bude, kdo a v jakém rozsahu bude škodu hradit. Doposud
pro úhradu škody platí pravidla v každé
zemi jiná. Navrhovaná úmluva stanovuje jednotná
pravidla, jednotná kritéria pro odstranění
důsledků škody a její náhrady.
Nyní tedy mezi státy, které k úmluvě
přistoupí - za stejnou škodu, ať již
hmotnou nebo újmu na zdraví - budou vypláceny
stejné úhrady, ať jde o příslušníka
našeho státu v jiných zemích, anebo
o cizího státního příslušníka
při nehodě na našem území.
Ve výborech bylo pukázáno na to, že
nejde o dílčí nebo drobné záležitosti.
Vždyť v roce 1974 např. způsobili cizí
státní příslušníci v Československu
1588 dopravních nehod, při nichž bylo 41 osob
usmrceno, 171 osob těžce zraněno a 489 zraněno
lehce. Značné jsou přitom pochopitelně
i hmotné škody. Naopak naši občané
při svých cestách do zahraničí
zavinili za minulý rok celkem 3489 dopravních nehod.
Takovéto množství případů
vyžaduje, aby byly řešeny jednotně a oboustranně
spravedlivě, a to je cíl této úmluvy.
Z tohoto hlediska je přistoupení Československé
socialistické republiky k úmluvě velmi užitečné.
Je pochopitelné, že by bylo velmi dobré, kdyby
v některých z dalších úmluv se
podařilo alespoň se sousedními státy
sjednotit i ostatní oblasti, které je třeba
řešit v souvislosti s dopravními nehodami,
ať už jde o dopravní předpisy, případně
o sjednocení vnitrostátních trestů
za porušování dopravních předpisů
i v těch případech, kdy nedojde ke škodě,
ale to už je záležitostí dalšího
jednání a dalších úmluv.
Při jednání ve výborech byli poslanci
podrobně seznámeni s názory odborných
pracovníků ministerstva vnitra, kteří
se těmito otázkami pracovně zabývají,
a s názory pracovníků federálního
ministerstva zahraničního obchodu, kteří
z hlediska smluvního některé z otázek
řeší, a konečně i se zástupci
prokuratury a soudu. Ze všech jednoznačně vyplynulo
doporučení, aby Československá socialistická
republika k úmluvě přistoupila.