Čtvrtek 13. listopadu 1975

Vážené soudružky a soudruzi poslanci, dovolte mi, abych v krátkosti charakterizovala hlavní cíle předloženého vládního návrhu. Z obsahu návrhu zákona je patrné, že se zajišťuje intenzívní využívání zemědělské půdy soukromých vlastníků, včetně jiného zemědělského majetku s touto půdou spojeného, v zájmu celé společnosti a v souladu s prohlubujícími se socialistickými výrobními vztahy k půdě jako základnímu výrobnímu prostředku v zemědělství. Zákonem se zakládá kvalitativně nové právo užívání socialistických zemědělských organizací k tomuto majetku, který není vlastníky řádně obhospodařován.

Touto novou zákonnou úpravou socialistické zemědělské organizace budou užívat půdu a jiný zemědělský majetek prakticky ve stejném rozsahu jako by byly jejich vlastníky. Na základě tohoto práva budou socialistické zemědělské organizace nejen plně využívat svých práv, ale ukládá se jim též povinnost chránit právo užívání proti neoprávněným zásahům v jeho výkonu, i kdyby šlo o zásah ze strany vlastníka. Rovněž budou mít povinnost starat se o půdu s péčí řádného hospodáře a využívat ji co nejúčinněji v zájmu společnosti k rozvoji socialistické zemědělské velkovýroby. Přitom půjde o právo časově neomezené a bezúplatné.

V zákoně se podařilo dosáhnout i toho, aby zemědělské organizace, které v současné době užívají zemědělskou půdu na základě různých užívacích práv, mohly do budoucna užívat veškerou půdu soukromých vlastníků za stejných podmínek a ve stejném rozsahu jako půdu sdruženou členy JZD ke společnému družstevnímu hospodaření.

Jsem přesvědčena, že projednávaný návrh zákona plně odpovídá potřebám dalšího dynamického rozvoje zemědělské velkovýroby v podmínkách její prohlubující se koncentrace a specializace, a proto doporučuji Sněmovně lidu schválit vládní návrh zákona o užívání půdy a jiného zemědělského majetku k zajištění výroby s úpravami, o kterých jsem hovořila. Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda FS JUD. J. Srb: Děkuji zpravodajce poslankyni Pelnářové. Slovo má zpravodaj poslanec SN Martin Fabík.

Zpravodaj poslanec SN ing. M. Fabík: Vážený súdruh predseda Federálneho zhromáždenia, vážené súdružky a súdruhovia poslanci, určené výbory Snemovne národov - Výbor pre plán a rozpočet, Výbor pre poľnohospodárstvo a výživu a ústavnoprávny výbor - prerokovali vládny návrh zákona o užívání pôdy a iného poľnohospodárskeho majetku na zabezpečenie výroby a dospeli k zhodnému názoru ako výbory Snemovne ľudu.

Vládny návrh zákona bol takisto prerokúvaný príslušnými výbormi Českej národnej rady a Slovenskej národnej rady. Výbory Českej národnej rady konštatovali, že nová právna úprava užívania pôdy a iného poľnohospodárskeho majetku na zabezpečenie výroby, vychádzajúca zo schválených zásad, posilní užívacie vzťahy socialistických poľnohospodárskych organizácií k pôde v súkromnom vlastníctve, ako aj ich zodpovednosť za obhospodarovanie tejto pôdy. Výbory Českej národnej rady zdôraznili povinnosť využitia novej právnej úpravy na ďalšie zintenzívnenie poľnohospodárskej výroby a vyslovili s predloženým vládnym návrhom súhlas.

Predsedníctvo Slovenskej národnej rady prijalo uznesenie k spoločnej správe Ústavnoprávneho výboru a Výboru pre poľnohospodárstvo a výživu Slovenskej národnej rady k výsledkom prerokúvania tohto vládneho návrhu zákona a takisto vyslovilo s predloženým vládnym návrhom súhlas bez pripomienok.

Vážené súdružky poslankyne a súdruhovia poslanci, dovoľte mi, aby som v stručnosti ešte doplnil niektoré aspekty predloženého vládneho návrhu, o ktorých hovorila vo svojej spravodajskej správe s. poslankyňa Pelnářová. I keď ide o legislatívny návrh, ktorý čo do rozsahu je menší ako predchádzajúci prerokúvaný návrh zákona o poľnohospodárskom družstevníctve, svojím politickým dosahom pre ďalší rozvoj socialistických výrobných vzťahov v poľnohospodárstve i svojím významom pre ďalší rozvoj socialistickej poľnohospodárskej veľkovýroby sa dôsledným spôsobom zaraďuje k zákonným úpravám, ktorými sme v päťdesiatych rokoch začali revolučnú éru budovania socialistického poľnohospodárstva. Návrhu zákona venovali sústavnú a cieľavedomú pozornosť vrcholné stranícke a štátne orgány, najmä Ústredná riadiaca komisia Predsedníctva ÚV KSČ. Takisto treba oceniť prácu a úsilie Federálneho ministerstva poľnohospodárstva a výživy a širokého politického aktívu krajských a okresných orgánov, ktoré prispeli svojimi cennými pripomienkami. Na tomto vládnom návrhu možno dokumentovať, že dôsledným úsilím všetkých zmienených orgánov a politického i hospodárskeho aktívu sa podarilo pripraviť legislatívny návrh, ktorý odstráni doterajšie nedostatky pri užívaní pôdy poľnohospodárskymi organizáciami a významne prispej e k upevneniu socialistických zásad hospodárenia s pôdou. Právo užívania socialistických poľnohospodárskych organizácií sa bude upravovať tak, aby plne zabezpečovalo ich potreby a súčasne aby smerovalo k ďalšiemu obmedzovaniu súkromného vlastníctva k poľnohospodárskej pôde. Prerokúvame vládny návrh zákona naozaj revolučného charakteru, ktorý zásadne rieši otázky upevnenia a rozšírenia užívacích práv socialistických poľnohospodárskych organizácií k pôde a inému poľnohospodárskemu majetku, ktorý obhospodarujú.

Záverom sa stotožňujem so spravodajskou správou SĽ a presvedčením, že tento naozaj revolučný návrh zákona bude cenným prínosom k ďalšiemu upevneniu socialistických výrobných vzťahov v našom poľnohospodárstve, ako aj pri realizácii záverov októbrového pléna ÚV KSČ.

Ako spoločný spravodajca výborov Snemovne národov odporúčam Snemovni národov schváliť vládny návrh zákona o užívaní pôdy a iného poľnohospodárskeho majetku s čiastkovými zmenami, obsiahnutými v spoločnej správe výborov Snemovne ľudu. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající místopředseda FS JUDr. J. Srb: Děkuji poslanci Fabíkovi. Do rozpravy k vládnímu návrhu se přihlásili poslankyně Horčičková a poslanec Juraj Vraňuch. Jako první vystoupí poslankyně Horčičková.

Poslankyně SL Š. Horčičková: Vážený soudruhu předsedo Federálního shromáždění, vážení soudruzi poslanci, soudružky poslankyně, vážení přítomní, dovolte mi, abych při dnešním projednávání nových zákonných úprav v oblasti zemědělství zaměřila své diskusní vystoupení na zákon o užívání půdy a jiného zemědělského majetku k zajištění výroby, a to z aspektu významu této právní úpravy pro další rozvoj zemědělské výroby.

Nový zákon nahradí v zemědělské veřejnosti velmi známé vládní nařízení č. 50/1955 Sb., o některých opatřeních k zajištění zemědělské výroby, které sehrálo aktivní roli zejména v prvé fázi socializace našeho zemědělství. Odpovídalo ekonomickým podmínkám období socialistické přestavby zemědělství malovýroby a není pochyb o tom, že bylo významným revolučním opatřením při zajišťování řádného obdělávání zemědělské půdy a při vytváření prvních předpokladů pro socialistickou zemědělskou velkovýrobu. V průběhu 20 let účinnosti tohoto vládního nařízení se však podstatně změnily výrobní poměry v zemědělství a jim odpovídající společenské vztahy. Stále zřetelněji se ukazovalo, že mnohá ustanovení uvedeného vládního nařízení již neodpovídají současným potřebám vyplývajícím z dosaženého stupně vývoje socialistické zemědělské velkovýroby a jsou dokonce s nimi v rozporu. Mám na mysli zejména ustanovení o časově omezeném výkonu práva užívání socialistických zemědělských organizací k půdě, o možnosti vrácení půdy a provozního zařízení vlastníku za účelem obnovy malovýrobního hospodaření aj.

Je proto nezbytné novým právním předpisem vytvořit pro zemědělské organizace takové podmínky, které by jim zaručovaly právní jistotu plně hospodařit na půdě, která je dosud v soukromém vlastnictví.

Mám za to, že předložený návrh zákona o užívání půdy a jiného zemědělského majetku k zajištění výroby dovršuje úsilí o nalezení takové právní úpravy užívání půdy, která umožní další rozvoj zemědělské velkovýroby v jeho nové fázi, charakterizované pronikáním vědeckotechnické revoluce do oblasti zemědělství a která přispěje rovněž ke splnění základního úkolu stanoveného říjnovým plenárním zasedáním ÚV KSČ - dále rozvíjet koncentraci a specializaci zemědělské výroby.

Za nejdůležitější v tomto směru považuji ona ustanovení nové právní úpravy, která zemědělským organizacím zaručují vznik časově neomezeného a bezúplatného práva užívání pozemků a provozního zařízení přímo ze zákona, rozšiřuje se podstatně obsah tohoto práva a umožňuje se na rozdíl od dosavadního stavu též převod práva užívání mezi socialistickými zemědělskými organizacemi.

Zřízením jednotného, bezúplatného a časově neomezeného práva užívání bude podle mého názoru dosaženo stabilizace užívacích práv našich organizací k půdě a ostatanímu zemědělskému majetku, což je základním předpokladem pro jejich řádné hospodaření a další rozvíjení výroby. Považuji rovněž za správné, že užívací právo vzniká přímo ze zákona a že je tak vyloučeno, aby v případném správním řízení - jak tomu bylo často dosud - byly uplatňovány místní nebo subjektivní vlivy, odporující celospolečenským zájmům.

Možnosti dalšího rozvoje zemědělské velkovýroby poskytuje organizacím rovněž i ustanovení zákona, která oproti dosavadnímu stavu značně rozšiřuje obsah tohoto užívacího práva, jak o tom podrobněji hovořil ve svém vystoupení ministr zemědělství a výživy ČSSR s. Večeřa.

Z hlediska dalšího rozvoje koncentrace a specializace zemědělské výroby a integračního procesu považuji dále za mimořádně významné nové ustanovení zákona, které umožňuje převádět právo užívání k zajištění výroby z jedné socialistické organizace na druhou, po případě jí přenechat pozemek nebo budovu do dočasného užívání. V souvislosti s výhledovými plány rozmístění zemědělské výroby v okrese, s výstavbou moderních venkovských sídlišť a s koncepcí hospodářských obvodů příštích závodů zemědělské velkovýroby, družstevních i státních, budou určité přesuny půdy mezi jednotlivými zemědělskými závody nezbytné, takže zmíněné ustanovení zákona vytváří právní podmínky pro realizaci těchto záměrů.

V závěru mého stručného příspěvku mi dovolte vyslovit přesvědčení, že nový zákon se stane účinnou součástí našeho právního řádu, která bude napomáhat dalšímu rozvoji socialistické velkovýroby, a proto při schvalování vládního návrhu tohoto zákona budu hlasovat pro jeho přijetí. Děkuji za pozornost.

Předsedající místopředseda FS JUDr. J. Srb: Děkuji. Slovo má poslanec Vraňuch.

Poslanec SN ing. J. Vraňuch: Vážený súdruh predseda Federálneho zhromaždenia, vážené súdružky a súdruhovia poslanci, dovoľte mi niekoľko poznámok k navrhovaným ustanoveniam zákona.

Využívanie pôdneho fondu hrá pri zabezpečovaní úloh, ktoré nášmu poľnohospodárstvu stanovujú vykonávacie plány rozvoja, dôležitú úlohu. Plány poľnohospodárskej výroby ukladajú všetkým družstvám a všetkým ich riadiacim orgánom úlohu dôkladne sa starať o intenzívne využívanie tejto pôdy, o jej zúrodňovanie a rekultiváciu a zapojovať ďalšie hektáre pôdy doteraz neobrábanej alebo využívanej len extenzívnym spôsobom.

Záujem spoločnosti o účelné a riadne obhospodarovanie a zvelebovanie poľnohospodárskej pôdy, v plánoch vyjadrovaný vyžaduje na druhej strane, aby i naše socialistické poľnohospodárske organizácie ju mohli užívať za podmienok, ktoré pomáhajú zvyšovať poľnohospodársku produkciu a prechod na veľkovýrobné formy.

Jednou z týchto podmienok je aj odstránenie doteraz existujúcich rozdielov v právnom obsahu a rozsahu užívanie jednotlivých pozemkov a založenie kvalitatívneho - a ako sa o tom hovorí v dôvodovej správe - vyššieho, časove neobmedzeného a bezúplatkového práva užívania, ktoré by podporovalo stabilizáciu pôdneho fondu v užívaní našich poľnohospodárskych socialistických organizácií a jeho plánovité využívanie.

Pri využívaní tohto práva na zabezpečenie svojich výrobných úloh musí však každá socialistická poľnohospodárska organizácia rešpektovať dodržiavanie iných právnych predpisov, a to najmä predpisov stavebných a ťažobných alebo predpisov o ochrane poľnohospodárskeho pôdneho fondu (ktoré budú, ako je známe, v dohľadnej dobe novelizované) a musí toto užívacie právo chrániť aj proti prípadným neoprávneným zásahom zvonka. Realizácia zákona si preto v praxi vyžiada aj širšiu súčinnosť orgánov národných výborov. Vo výboroch pre plán a rozpočet sme ocenili, že sa nepočíta s tým, že by sa mali v rámci tejto súčinnosti národných výborov zvyšovať počty ich pracovníkov, resp. že by vykonávaním navrhovaného zákona mali vznikať nároky na zvýšenie výdavkov v štátnych rozpočtoch federácie, či republík.

Sama osnova o užívaní pôdy a iného poľnohospodárskeho majetku predpokladá v praxi hlavne nevyhnutnú súčinnosť okresných národných výborov.

Predovšetkým je to tak v § 5, kde ONV a nie súdy budú povolané, aby odstraňovali možné pochybnosti a rozhodnúť o tom, či v tom-ktorom konkrétnom prípade prislúcha socialistickej poľnohospodárskej organizácii právo užívania k pôde alebo inému poľnohospodárskemu majetku ku dňu účinnosti zákona. Teda prakticky pôdy, ktorú tieto organizácie nemajú v družstevnom alebo náhradnom užívaní alebo iného poľnohospodárskeho majetku, ktorý vlastnícky patrí občanom a iným ako socialistickým organizáciám.

V spoločenskom záujme budú ONV rozhodovať aj o zriadení práva užívania na zaistenie poľnohospodárskej výroby tiež v prípade, kde by riadne obrábané pôdy jej vlastníkom nebolo zaisťované. Návrh zákona dáva možnosť, aby sa vlastník takej pôdy včas rozhodol o jej prípadnom darovaní alebo zmluvnom prevode do užívania socialistickej poľnohospodárskej organizácie. Je iste správne, že osnova zákona formuluje úlohu ONV v tejto, niekedy zvlášť citlivej situácii tak, že ONV má predovšetkým pôsobiť tak, aby sa vlastník rozhodol sám pre niektorú z foriem uvedených v zákone, keby pasivitou vlastníka boli dotknuté záujmy spoločnosti na riadnom obrábaní pôdy, určí, že ONV rozhodne o zriadení práva užívania na zaistenie výroby.

Osnova zákona pamätá aj na prípady prenechania pozemkov socialistickou poľnohospodárskou organizáciou, príp. budov do tzv. dočasného užívania, a to inej štátnej alebo družstevnej organizácii a v niektorých prípadoch aj spoločenskej organizácii. Aj v týchto prípadoch je potrebné spoločenský záujem chrániť. Preto osnova zákona počíta s tým, že takéto dočasné užívanie bude založené na zmluve, na uzavretie ktorej bude potrebné získať predchádzajúci súhlas ONV. Pokiaľ by sa zmluvné podmienky neplnili a došlo by k rozporu so spůsobom, akým mal byť pozemok alebo objekt užívaný, je správne, že ONV bude môcť do tejto situácie zasahovať a uzavretú zmluvu zrušiť.

Osnova zákona počítá aj s riešením prípadov, v ktorých pôjde, v súvislosti s ďalším rozvojom koncentrácie a špecializácie poľnohospodárskej výroby, najmä o vytvorenie nových veľkých pôdnych celkov. Považujem za vhodnú koncepciu do zákona zapracovanú, ktorá počíta s riešením, ktoré je ako v záujme organizácie, ktorej právo užívania bude pritom prevádzané, tak i organizácie, na ktorú sa toto právo prevedie. Toto riešenie sa opäť opiera o uzavretie písomnej zmluvy, ku ktorej bude treba získať súhlas ONV. V praxi budú prípady, keď predávacia organizácia vložila do užívanej nehnuteľnosti účelné náklady investičného charakteru. Ak sa potom zúčastnené organizácie nedohodnú o prevode práva užívania alebo na výške nákladov, budú rozhodovať opäť okresné národné výbory. Pritom budú prihliadať k vyjasneniu príslušného orgánu štátneho hospodárskeho riadenia poľnohospodárstva.

Vo všetkých prípadoch, ktoré som uvádzal, bude podľa mňa osnova zákona zapojením ONV a príslušného orgánu štátneho hospodárskeho riadenia poľnohospodárstva dostatočne ochraňovať záujmy uvedené v úvodných ustanoveniach zákona a pôsobiť na ďalší úspešný rozvoj poľnohospodárskej výroby, ako bol vytýčený na októbrovom zasadaní ÚV KSČ. Preto sa vyslovujem za prijatie tejto osnovy

Předsedající místopředseda FS JUDr. J. Srb: Děkuji poslanci Vraňuchovi. Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, přeje si ještě někdo slovo? Není tomu tak. Vyhlašuji rozpravu za uzavřenou. Přeje si soudruh ministr Večeřa závěrečné slovo? (Ano.) Prosím s. ministra Večeřu.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP