Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
dovolte mi, abych v krátkosti charakterizovala hlavní
cíle předloženého vládního
návrhu. Z obsahu návrhu zákona je patrné,
že se zajišťuje intenzívní využívání
zemědělské půdy soukromých
vlastníků, včetně jiného zemědělského
majetku s touto půdou spojeného, v zájmu
celé společnosti a v souladu s prohlubujícími
se socialistickými výrobními vztahy k půdě
jako základnímu výrobnímu prostředku
v zemědělství. Zákonem se zakládá
kvalitativně nové právo užívání
socialistických zemědělských organizací
k tomuto majetku, který není vlastníky řádně
obhospodařován.
Touto novou zákonnou úpravou socialistické
zemědělské organizace budou užívat
půdu a jiný zemědělský majetek
prakticky ve stejném rozsahu jako by byly jejich vlastníky.
Na základě tohoto práva budou socialistické
zemědělské organizace nejen plně využívat
svých práv, ale ukládá se jim též
povinnost chránit právo užívání
proti neoprávněným zásahům
v jeho výkonu, i kdyby šlo o zásah ze strany
vlastníka. Rovněž budou mít povinnost
starat se o půdu s péčí řádného
hospodáře a využívat ji co nejúčinněji
v zájmu společnosti k rozvoji socialistické
zemědělské velkovýroby. Přitom
půjde o právo časově neomezené
a bezúplatné.
V zákoně se podařilo dosáhnout i toho,
aby zemědělské organizace, které v
současné době užívají
zemědělskou půdu na základě
různých užívacích práv,
mohly do budoucna užívat veškerou půdu
soukromých vlastníků za stejných podmínek
a ve stejném rozsahu jako půdu sdruženou členy
JZD ke společnému družstevnímu hospodaření.
Jsem přesvědčena, že projednávaný
návrh zákona plně odpovídá
potřebám dalšího dynamického
rozvoje zemědělské velkovýroby v podmínkách
její prohlubující se koncentrace a specializace,
a proto doporučuji Sněmovně lidu schválit
vládní návrh zákona o užívání
půdy a jiného zemědělského
majetku k zajištění výroby s úpravami,
o kterých jsem hovořila. Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS JUD. J. Srb: Děkuji zpravodajce poslankyni Pelnářové.
Slovo má zpravodaj poslanec SN Martin Fabík.
Zpravodaj poslanec SN ing. M. Fabík: Vážený
súdruh predseda Federálneho zhromáždenia,
vážené súdružky a súdruhovia
poslanci, určené výbory Snemovne národov
- Výbor pre plán a rozpočet, Výbor
pre poľnohospodárstvo a výživu a ústavnoprávny
výbor - prerokovali vládny návrh zákona
o užívání pôdy a iného
poľnohospodárskeho majetku na zabezpečenie
výroby a dospeli k zhodnému názoru ako výbory
Snemovne ľudu.
Vládny návrh zákona bol takisto prerokúvaný
príslušnými výbormi Českej národnej
rady a Slovenskej národnej rady. Výbory Českej
národnej rady konštatovali, že nová právna
úprava užívania pôdy a iného poľnohospodárskeho
majetku na zabezpečenie výroby, vychádzajúca
zo schválených zásad, posilní užívacie
vzťahy socialistických poľnohospodárskych
organizácií k pôde v súkromnom vlastníctve,
ako aj ich zodpovednosť za obhospodarovanie tejto pôdy.
Výbory Českej národnej rady zdôraznili
povinnosť využitia novej právnej úpravy
na ďalšie zintenzívnenie poľnohospodárskej
výroby a vyslovili s predloženým vládnym
návrhom súhlas.
Predsedníctvo Slovenskej národnej rady prijalo uznesenie
k spoločnej správe Ústavnoprávneho
výboru a Výboru pre poľnohospodárstvo
a výživu Slovenskej národnej rady k výsledkom
prerokúvania tohto vládneho návrhu zákona
a takisto vyslovilo s predloženým vládnym návrhom
súhlas bez pripomienok.
Vážené súdružky poslankyne a súdruhovia
poslanci, dovoľte mi, aby som v stručnosti ešte
doplnil niektoré aspekty predloženého vládneho
návrhu, o ktorých hovorila vo svojej spravodajskej
správe s. poslankyňa Pelnářová.
I keď ide o legislatívny návrh, ktorý
čo do rozsahu je menší ako predchádzajúci
prerokúvaný návrh zákona o poľnohospodárskom
družstevníctve, svojím politickým dosahom
pre ďalší rozvoj socialistických výrobných
vzťahov v poľnohospodárstve i svojím významom
pre ďalší rozvoj socialistickej poľnohospodárskej
veľkovýroby sa dôsledným spôsobom
zaraďuje k zákonným úpravám,
ktorými sme v päťdesiatych rokoch začali
revolučnú éru budovania socialistického
poľnohospodárstva. Návrhu zákona venovali
sústavnú a cieľavedomú pozornosť
vrcholné stranícke a štátne orgány,
najmä Ústredná riadiaca komisia Predsedníctva
ÚV KSČ. Takisto treba oceniť prácu a
úsilie Federálneho ministerstva poľnohospodárstva
a výživy a širokého politického
aktívu krajských a okresných orgánov,
ktoré prispeli svojimi cennými pripomienkami. Na
tomto vládnom návrhu možno dokumentovať,
že dôsledným úsilím všetkých
zmienených orgánov a politického i hospodárskeho
aktívu sa podarilo pripraviť legislatívny návrh,
ktorý odstráni doterajšie nedostatky pri užívaní
pôdy poľnohospodárskymi organizáciami
a významne prispej e k upevneniu socialistických
zásad hospodárenia s pôdou. Právo užívania
socialistických poľnohospodárskych organizácií
sa bude upravovať tak, aby plne zabezpečovalo ich
potreby a súčasne aby smerovalo k ďalšiemu
obmedzovaniu súkromného vlastníctva k poľnohospodárskej
pôde. Prerokúvame vládny návrh zákona
naozaj revolučného charakteru, ktorý zásadne
rieši otázky upevnenia a rozšírenia užívacích
práv socialistických poľnohospodárskych
organizácií k pôde a inému poľnohospodárskemu
majetku, ktorý obhospodarujú.
Záverom sa stotožňujem so spravodajskou správou
SĽ a presvedčením, že tento naozaj revolučný
návrh zákona bude cenným prínosom
k ďalšiemu upevneniu socialistických výrobných
vzťahov v našom poľnohospodárstve, ako aj
pri realizácii záverov októbrového
pléna ÚV KSČ.
Ako spoločný spravodajca výborov Snemovne
národov odporúčam Snemovni národov
schváliť vládny návrh zákona
o užívaní pôdy a iného poľnohospodárskeho
majetku s čiastkovými zmenami, obsiahnutými
v spoločnej správe výborov Snemovne ľudu.
Ďakujem za pozornosť.
Předsedající místopředseda
FS JUDr. J. Srb: Děkuji poslanci Fabíkovi. Do
rozpravy k vládnímu návrhu se přihlásili
poslankyně Horčičková a poslanec Juraj
Vraňuch. Jako první vystoupí poslankyně
Horčičková.
Poslankyně SL Š. Horčičková:
Vážený soudruhu předsedo Federálního
shromáždění, vážení
soudruzi poslanci, soudružky poslankyně, vážení
přítomní, dovolte mi, abych při dnešním
projednávání nových zákonných
úprav v oblasti zemědělství zaměřila
své diskusní vystoupení na zákon o
užívání půdy a jiného
zemědělského majetku k zajištění
výroby, a to z aspektu významu této právní
úpravy pro další rozvoj zemědělské
výroby.
Nový zákon nahradí v zemědělské
veřejnosti velmi známé vládní
nařízení č. 50/1955 Sb., o některých
opatřeních k zajištění zemědělské
výroby, které sehrálo aktivní roli
zejména v prvé fázi socializace našeho
zemědělství. Odpovídalo ekonomickým
podmínkám období socialistické přestavby
zemědělství malovýroby a není
pochyb o tom, že bylo významným revolučním
opatřením při zajišťování
řádného obdělávání
zemědělské půdy a při vytváření
prvních předpokladů pro socialistickou zemědělskou
velkovýrobu. V průběhu 20 let účinnosti
tohoto vládního nařízení se
však podstatně změnily výrobní
poměry v zemědělství a jim odpovídající
společenské vztahy. Stále zřetelněji
se ukazovalo, že mnohá ustanovení uvedeného
vládního nařízení již
neodpovídají současným potřebám
vyplývajícím z dosaženého stupně
vývoje socialistické zemědělské
velkovýroby a jsou dokonce s nimi v rozporu. Mám
na mysli zejména ustanovení o časově
omezeném výkonu práva užívání
socialistických zemědělských organizací
k půdě, o možnosti vrácení půdy
a provozního zařízení vlastníku
za účelem obnovy malovýrobního hospodaření
aj.
Je proto nezbytné novým právním předpisem
vytvořit pro zemědělské organizace
takové podmínky, které by jim zaručovaly
právní jistotu plně hospodařit na
půdě, která je dosud v soukromém vlastnictví.
Mám za to, že předložený návrh
zákona o užívání půdy
a jiného zemědělského majetku k zajištění
výroby dovršuje úsilí o nalezení
takové právní úpravy užívání
půdy, která umožní další
rozvoj zemědělské velkovýroby v jeho
nové fázi, charakterizované pronikáním
vědeckotechnické revoluce do oblasti zemědělství
a která přispěje rovněž ke splnění
základního úkolu stanoveného říjnovým
plenárním zasedáním ÚV KSČ
- dále rozvíjet koncentraci a specializaci
zemědělské výroby.
Za nejdůležitější v tomto směru
považuji ona ustanovení nové právní
úpravy, která zemědělským organizacím
zaručují vznik časově neomezeného
a bezúplatného práva užívání
pozemků a provozního zařízení
přímo ze zákona, rozšiřuje se
podstatně obsah tohoto práva a umožňuje
se na rozdíl od dosavadního stavu též
převod práva užívání mezi
socialistickými zemědělskými organizacemi.
Zřízením jednotného, bezúplatného
a časově neomezeného práva užívání
bude podle mého názoru dosaženo stabilizace
užívacích práv našich organizací
k půdě a ostatanímu zemědělskému
majetku, což je základním předpokladem
pro jejich řádné hospodaření
a další rozvíjení výroby. Považuji
rovněž za správné, že užívací
právo vzniká přímo ze zákona
a že je tak vyloučeno, aby v případném
správním řízení - jak
tomu bylo často dosud - byly uplatňovány
místní nebo subjektivní vlivy, odporující
celospolečenským zájmům.
Možnosti dalšího rozvoje zemědělské
velkovýroby poskytuje organizacím rovněž
i ustanovení zákona, která oproti dosavadnímu
stavu značně rozšiřuje obsah tohoto
užívacího práva, jak o tom podrobněji
hovořil ve svém vystoupení ministr zemědělství
a výživy ČSSR s. Večeřa.
Z hlediska dalšího rozvoje koncentrace a specializace
zemědělské výroby a integračního
procesu považuji dále za mimořádně
významné nové ustanovení zákona,
které umožňuje převádět
právo užívání k zajištění
výroby z jedné socialistické organizace na
druhou, po případě jí přenechat
pozemek nebo budovu do dočasného užívání.
V souvislosti s výhledovými plány rozmístění
zemědělské výroby v okrese, s výstavbou
moderních venkovských sídlišť a
s koncepcí hospodářských obvodů
příštích závodů zemědělské
velkovýroby, družstevních i státních,
budou určité přesuny půdy mezi jednotlivými
zemědělskými závody nezbytné,
takže zmíněné ustanovení zákona
vytváří právní podmínky
pro realizaci těchto záměrů.
V závěru mého stručného příspěvku
mi dovolte vyslovit přesvědčení, že
nový zákon se stane účinnou součástí
našeho právního řádu, která
bude napomáhat dalšímu rozvoji socialistické
velkovýroby, a proto při schvalování
vládního návrhu tohoto zákona budu
hlasovat pro jeho přijetí. Děkuji za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS JUDr. J. Srb: Děkuji. Slovo má poslanec Vraňuch.
Poslanec SN ing. J. Vraňuch: Vážený
súdruh predseda Federálneho zhromaždenia, vážené
súdružky a súdruhovia poslanci, dovoľte
mi niekoľko poznámok k navrhovaným ustanoveniam
zákona.
Využívanie pôdneho fondu hrá pri zabezpečovaní
úloh, ktoré nášmu poľnohospodárstvu
stanovujú vykonávacie plány rozvoja, dôležitú
úlohu. Plány poľnohospodárskej výroby
ukladajú všetkým družstvám a všetkým
ich riadiacim orgánom úlohu dôkladne sa starať
o intenzívne využívanie tejto pôdy, o
jej zúrodňovanie a rekultiváciu a zapojovať
ďalšie hektáre pôdy doteraz neobrábanej
alebo využívanej len extenzívnym spôsobom.
Záujem spoločnosti o účelné
a riadne obhospodarovanie a zvelebovanie poľnohospodárskej
pôdy, v plánoch vyjadrovaný vyžaduje
na druhej strane, aby i naše socialistické poľnohospodárske
organizácie ju mohli užívať za podmienok,
ktoré pomáhajú zvyšovať poľnohospodársku
produkciu a prechod na veľkovýrobné formy.
Jednou z týchto podmienok je aj odstránenie doteraz
existujúcich rozdielov v právnom obsahu a rozsahu
užívanie jednotlivých pozemkov a založenie
kvalitatívneho - a ako sa o tom hovorí v
dôvodovej správe - vyššieho, časove
neobmedzeného a bezúplatkového práva
užívania, ktoré by podporovalo stabilizáciu
pôdneho fondu v užívaní našich poľnohospodárskych
socialistických organizácií a jeho plánovité
využívanie.
Pri využívaní tohto práva na zabezpečenie
svojich výrobných úloh musí však
každá socialistická poľnohospodárska
organizácia rešpektovať dodržiavanie iných
právnych predpisov, a to najmä predpisov stavebných
a ťažobných alebo predpisov o ochrane poľnohospodárskeho
pôdneho fondu (ktoré budú, ako je známe,
v dohľadnej dobe novelizované) a musí toto
užívacie právo chrániť aj proti
prípadným neoprávneným zásahom
zvonka. Realizácia zákona si preto v praxi vyžiada
aj širšiu súčinnosť orgánov
národných výborov. Vo výboroch pre
plán a rozpočet sme ocenili, že sa nepočíta
s tým, že by sa mali v rámci tejto súčinnosti
národných výborov zvyšovať počty
ich pracovníkov, resp. že by vykonávaním
navrhovaného zákona mali vznikať nároky
na zvýšenie výdavkov v štátnych
rozpočtoch federácie, či republík.
Sama osnova o užívaní pôdy a iného
poľnohospodárskeho majetku predpokladá v praxi
hlavne nevyhnutnú súčinnosť okresných
národných výborov.
Predovšetkým je to tak v § 5, kde ONV a nie súdy
budú povolané, aby odstraňovali možné
pochybnosti a rozhodnúť o tom, či v tom-ktorom
konkrétnom prípade prislúcha socialistickej
poľnohospodárskej organizácii právo
užívania k pôde alebo inému poľnohospodárskemu
majetku ku dňu účinnosti zákona. Teda
prakticky pôdy, ktorú tieto organizácie nemajú
v družstevnom alebo náhradnom užívaní
alebo iného poľnohospodárskeho majetku, ktorý
vlastnícky patrí občanom a iným ako
socialistickým organizáciám.
V spoločenskom záujme budú ONV rozhodovať
aj o zriadení práva užívania na zaistenie
poľnohospodárskej výroby tiež v prípade,
kde by riadne obrábané pôdy jej vlastníkom
nebolo zaisťované. Návrh zákona dáva
možnosť, aby sa vlastník takej pôdy včas
rozhodol o jej prípadnom darovaní alebo zmluvnom
prevode do užívania socialistickej poľnohospodárskej
organizácie. Je iste správne, že osnova zákona
formuluje úlohu ONV v tejto, niekedy zvlášť
citlivej situácii tak, že ONV má predovšetkým
pôsobiť tak, aby sa vlastník rozhodol sám
pre niektorú z foriem uvedených v zákone,
keby pasivitou vlastníka boli dotknuté záujmy
spoločnosti na riadnom obrábaní pôdy,
určí, že ONV rozhodne o zriadení práva
užívania na zaistenie výroby.
Osnova zákona pamätá aj na prípady prenechania
pozemkov socialistickou poľnohospodárskou organizáciou,
príp. budov do tzv. dočasného užívania,
a to inej štátnej alebo družstevnej organizácii
a v niektorých prípadoch aj spoločenskej
organizácii. Aj v týchto prípadoch je potrebné
spoločenský záujem chrániť. Preto
osnova zákona počíta s tým, že
takéto dočasné užívanie bude
založené na zmluve, na uzavretie ktorej bude potrebné
získať predchádzajúci súhlas
ONV. Pokiaľ by sa zmluvné podmienky neplnili a došlo
by k rozporu so spůsobom, akým mal byť pozemok
alebo objekt užívaný, je správne, že
ONV bude môcť do tejto situácie zasahovať
a uzavretú zmluvu zrušiť.
Osnova zákona počítá aj s riešením
prípadov, v ktorých pôjde, v súvislosti
s ďalším rozvojom koncentrácie a špecializácie
poľnohospodárskej výroby, najmä o vytvorenie
nových veľkých pôdnych celkov. Považujem
za vhodnú koncepciu do zákona zapracovanú,
ktorá počíta s riešením, ktoré
je ako v záujme organizácie, ktorej právo
užívania bude pritom prevádzané, tak
i organizácie, na ktorú sa toto právo prevedie.
Toto riešenie sa opäť opiera o uzavretie písomnej
zmluvy, ku ktorej bude treba získať súhlas
ONV. V praxi budú prípady, keď predávacia
organizácia vložila do užívanej nehnuteľnosti
účelné náklady investičného
charakteru. Ak sa potom zúčastnené organizácie
nedohodnú o prevode práva užívania alebo
na výške nákladov, budú rozhodovať
opäť okresné národné výbory.
Pritom budú prihliadať k vyjasneniu príslušného
orgánu štátneho hospodárskeho riadenia
poľnohospodárstva.
Vo všetkých prípadoch, ktoré som uvádzal,
bude podľa mňa osnova zákona zapojením
ONV a príslušného orgánu štátneho
hospodárskeho riadenia poľnohospodárstva dostatočne
ochraňovať záujmy uvedené v úvodných
ustanoveniach zákona a pôsobiť na ďalší
úspešný rozvoj poľnohospodárskej
výroby, ako bol vytýčený na októbrovom
zasadaní ÚV KSČ. Preto sa vyslovujem za prijatie
tejto osnovy
Předsedající místopředseda
FS JUDr. J. Srb: Děkuji poslanci Vraňuchovi.
Vážené soudružky poslankyně, vážení
soudruzi poslanci, přeje si ještě někdo
slovo? Není tomu tak. Vyhlašuji rozpravu za uzavřenou.
Přeje si soudruh ministr Večeřa závěrečné
slovo? (Ano.) Prosím s. ministra Večeřu.