Uvedené údaje svědčí o pozornosti,
kterou věnujeme zdraví našich občanů.
Důraz klademe stále více na léčebně
preventivní péči, jejíž úroveň
se musí trvale zvyšovat, na zavádění
nových léčebných postupů a
na aplikaci nových, účinnějších,
byť třeba i dražších léků.
Tato starostlivost spolu s úsilím příslušných
závodních složek pozitivně ovlivňovala
i vývoj pracovní neschopnosti, která byla
nižší, než jsme původně předpokládali.
Zvýšenou péči musíme však
věnovat uvádění některých
plánovaných zdravotnických kapacit do provozu,
neboť zde plánované záměry nejsou
vždy ve stanovených termínech plněny.
Výdaje na kulturu dosáhly v minulém roce
3,2 mld Kčs. Vyšší prostředky byly
vynaloženy na opravy kulturních památek a historických
jader měst a na rozvoj angažovaného umění.
Proti roku 1973 vzrostly výdaje na kulturu o 8,9 %, od
začátku pětiletky o 49 %.
V bytové výstavbě bylo dokončeno přes
127 tis. bytů, což znamená, že jsme za
čtyři roky postavili již 469 tis. bytů.
Tím úspěšně řešíme
jeden z dosud nejpalčivějších problémů
životní úrovně. Úkol XIV. sjezdu
Komunistické strany Československa, postavit v této
pětiletce 500 tis. bytů, bude výrazně
překročen.
Státní rozpočet vynaložil v loňském
roce na bytovou výstavbu a na bytové hospodářství
přes 18 mld Kčs. Z toho připadá na
bytovou investiční výstavbu 10,8 mld Kčs,
na státní příspěvek na družstevní
a individuální bytovou výstavbu 3,2 mld Kčs
a 3 mld Kčs na úhradu rozdílu v hospodaření
podniků bytového hospodářství.
Prostředky vynakládané ze státního
rozpočtu svědčí o soustavné
péči socialistického státu o rozvoj
životní úrovně. Přitom je třeba
mít na paměti, že vedle přímých
výdajů ze státního rozpočtu
na společenskou spotřebu zvyšuje nepřímo
životní úroveň též řada
cenových intervencí spotřebních výrobků
a služeb, která dosahuje několika miliard Kčs.
Soudružky a soudruzi, výsledky hospodaření
za loňský rok projednáváme v období,
kdy již známe výsledky hospodaření
za téměř polovinu letošního roku,
tedy posledního roku této pětiletky. Jeho
výsledky definitivně rozhodnou o celkovém
splnění úkolů XIV. sjezdu Komunistické
strany Československa a současně vytvoří
i základnu pro nástup do šesté pětiletky.
V letošním roce ekonomické podmínky
vnitřní i vnější jsou složitější
než v předchozích letech pětiletky.
Rozvoj socialistické integrace, pohyb světových
cen, nutnost důsledněji uplatňovat vědeckotechnický
pokrok, omezené zdroje pracovních sil, velké
nároky na další růst investiční
výstavby při změně její struktury,
to vše jsou faktory vedoucí k vyšším
požadavkům na náročnost, na další
zvyšování efektivnosti a hospodárnosti.
Podle dosavadních výsledků můžeme
říci, že úspěšně
navazujeme na příznivý dosavadní vývoj.
Plánované úkoly jsou plněny a zčásti
i překračovány, a to i v kvalitativních
ukazatelích. Za prvních pět měsíců
se zvýšila průmyslová výroba
o 6,7 %, objem stavebních prací o 9,1 %. Jsou plněny
úkoly v produktivitě práce, která
v průmyslu roste o 5,8 % a ve stavebnictví o 7,1
%. Také v zemědělství se převážně
úkoly plní.
Výsledky letošního roku rovněž
potvrzují, kde zejména máme být náročnější
- je to úsek investic a zásob, efektivní
využívání základních prostředků.
Mimořádnou pozornost vyžaduje vývoj
zahraničního obchodu, kde je třeba zvýšit
tempo vývozu a jeho efektivnost.
Také vývoj finančního hospodaření
podniků za čtyři měsíce je
vcelku příznivý. Při růstu
výkonů o více než 6 % vzrostl také
zisk rychleji než předpokládal roční
plán. Poměrně rychlý růst mají
přitom odvody z výsledků hospodaření
ze státního rozpočtu, a to skoro o 10 %,
které obrážejí relativně vysokou
dynamiku tvorby zisku. Podíl materiálových
nákladů na upravených výkonech se
proti loňskému roku dále snížil
letos o 0,3 bodu a také podíl celkových nákladů
je nižší. Proces snižování
nákladů a růstu rentability tedy pokračuje.
Příznivý vývoj hospodářství
se projevuje i v celkově dobrých výsledcích
hospodaření státních rozpočtů,
které je charakterizováno vyšší
dynamikou příjmů než výdajů.
Vážené soudružky, vážení
soudruzi poslanci, jak uvedl s. Štrougal ve zprávě
o plnění programového prohlášení
vlády Československé socialistické
republiky v březnu letošního roku, "dosažené
výsledky výstavby socialismu jsou spolehlivým
zdrojem našich jistot i pevným základem dalšího
rozvoje, který pro současnou etapu stanovil XIV.
sjezd Komunistické strany Československa".
Dosavadní výsledky plnění páté
pětiletky stejně jako předložený
státní závěrečný účet
za rok 1974 svědčí o tom, že máme
všechny předpoklady, úkoly uložené
XIV. sjezdem strany splnit a překročit, a to jak
v tvorbě zdrojů, tak i v užití. Je to
výsledek obětavé a usilovné práce
našeho lidu pod vedením Komunistické strany
Československa. Má na tom podíl i rostoucí
úroveň řízení a aktivní
úloha státního plánu. Dosažení
cílů plánu považujeme za hlavní
úkoly naší finanční politiky.
Nyní jde konkrétně o to, abychom v naší
řídící činnosti, v každodenní
hospodářské praxi důsledně
realizovali závěry listopadového pléna
ÚV KSČ, abychom na základě dosažených
dobrých výsledků s velkou náročností
a tvůrčím způsobem vytvářeli
všechny předpoklady pro další úspěšný
rozvoj našeho národního hospodářství
a růst životní úrovně pracujících.
Musíme vycházet z toho, že další
rozvoj ekonomiky je podmíněn tím, jak výrazně
budeme zvyšovat tvorbu zdrojů a jak efektivněji
budeme hospodařit u nás doma a jak intenzívněji
budeme prohlubovat naši účast v socialistické
integraci.
Při plnění úkolů státního
rozpočtu za minulý rok byly pro vládu významnou
pomocí podněty a připomínky poslanců
v jednotlivých výborech Federálního
shromáždění, jakož i projednání
této problematiky v předsednictvu Federálního
shromáždění. Za tuto vaši pomoc
vám jménem vlády děkuji.
Na závěr mi dovolte jménem vlády Československé
socialistické republiky navrhnout, aby Federální
shromáždění předložený
návrh státního závěrečného
účtu za rok 1974 schválilo. (Potlesk.)
Předseda FS A. Indra: Děkuji s. Lérovi.
Prosím, aby se ujala slova poslankyně Vojteková,
která je společnou zpravodajkou výborů
Sněmovny národů.
Zpravodajka poslankyně SN ing. M. Vojteková:
Vážený súdruh generálny tajomník
ÚV KSČ a prezident, vážený súdruh
predseda Federálneho zhromaždenia, vážené
súdružky poslankyne, súdruhovia poslanci! Vo
svojej správe sa chcem zaoberať súhrnným
pohľadom na štátny záverečný
účet federácie za rok 1974, ktorý
svojimi údajmi, obsahom a celkovým poňatím
je konkrétnym obrazom naplňovania úloh zapracovaných
do rozpočtového zákona na rok 1974.
Úlohy prijaté plánom pre rok 1974 boli zložité.
Hlavným zámerom rozpočtovej politiky bolo
preto podporovať ďalšiu postupnú realizáciu
spoločensko-ekonomických cieľov vytýčených
na XIV. zjazde KSČ a dosiahnuť, aby pri rozhodnejšom
uplatňovaní línie efektívnosti aktívne
ovplyvňovala rast spoločenskej výroby a pôsobila
pritom na zvyšovanie hospodárnosti vo výrobnej
i nevýrobnej sfére, na mobilizáciu rezerv
hmotných a finančných zdrojov a na zabezpečenie
celoštátnej finančnej rovnováhy.
Pri schvaľovaní rozpočtového zákona
sme si boli vedomí predovšetkým toho, že
uspokojovanie všetkých plánovaných spoločenských
výrobných a nevýrobných potrieb bude
podmienené dôsledným dodržiavaním
zámerov rozpočtovej politiky na tento rok a hlavne
dostatočnou tvorbou potrebných finančných
zdrojov, presadzovaním zvýšených požiadaviek
na hospodárnosť a taktiež schopností optimálne
využiť disponibilné zdroje prostriedkov na realizáciu
jednotlivých rozvojových zámerov.
Boli sme si vtedy vedomí hlavne toho, že napriek rôznym
opatreniam, ktoré boli prijaté na zníženie
napätia medzi zdrojmi a potrebami štátneho rozpočtu,
bude finančné zabezpečenie týchto
potrieb omnoho náročnejšie ako kedykoľvek
predtým, hlavne v dôsledku značného
rastu objemu investícií a zvlášť
cenovej explózie na zahraničných trhoch v
kapitalistických štátoch, aj v súvislosti
s vysokým vzrastom spoločenskej spotreby a taktiež
v dôsledku niektorých tendencií riešiť
problémy určitej sféry skôr na účet
štátneho rozpočtu, ako cestou zvýšenia
efektívnosti výroby a vyššej účinnosti
riadenia.
Súdružky poslankyne a súdruhovia poslanci!
Výbory snemovní pre plán a rozpočet
mali za účasti delegovaných poslancov ostatných
výborov snemovní úlohu posúdiť,
ako sa v minulom roku v súvislosti s priebehom reprodukčného
procesu a napĺňania hmotných a finančných
úloh vo výrobnej a nevýrobnej sfére
tieto základné rozpočtové zámery
a potreby plnili.
Podklady pre to poskytol predovšetkým obsiahly materiál
Federálneho ministerstva financií o výsledkoch
dosiahnutých v hospodárení federácie
a o výsledkoch docielených v celej našej rozpočtovej
sústave, t. j. v súhrne všetkých troch
štátnych rozpočtov ČSSR a národných
výborov. Ďalej to bol potom výklad podaný
k nemu predstaviteľmi tohto ministerstva a správa
Federálneho štatistického úradu o vývoji
národného hospodárstva a plnenia štátneho
plánu ČSSR v roku 1974.
Na tomto podklade a s prihliadnutím na osobné poznatky
svojich členov výbory posúdili, ako sa v
oblasti hospodárskej sféry, v štátnej
správe a vo vzťahoch k obyvateľstvu podarilo
v roku 1974 naplniť základné zámery
štátnej hospodárskej politiky, vyjadrenej v
konkrétnych cieľoch a úlohách štátneho
vykonávacieho plánu a zabezpečené
v úlohách štátneho rozpočtu ČSSR,
ako sa taktiež podarilo zabezpečiť potrebné
zdroje finančných prostriedkov a s akým efektom
boli tieto prostriedky pri dodržiavaní pravidiel rozpočtového
hospodárenia prerozdelené a využité.
V tomto smere bola predmetom pozornosti výborov pre plán
a rozpočet zvlášť otázka, ako boli
zabezpečené a realizované úlohy súvisiace
so zvyšovaním efektívnosti rozvoja ekonomiky
a z tohto hľadiska hlavne znižované výrobné
a iné náklady, naplňované úlohy
technického rozvoja a programov racionalizácie a
realizované výsledky výskumných a
vývojových prác, dodržiavaný
vzťah rastu produktivity práce a priemerných
miezd, plnené investičné zámery a
vytvorené podmienky pre realizáciu peňažných
príjmov obyvateľstva, hlavne však s akými
výsledkami bola uskutočňovaná aktívna
obrana proti vplyvom cenového vývoja na zahraničných
trhoch a dodržiavané normy a limity hospodárenia.
Výbory dospeli na základe svojho hodnotenia k záveru,
že výsledky spoločenského úsilia
vynaloženého na zabezpečenie potrebnej tvorby
zdrojov a efektívnosti ich využitia boli pri relatívne
rýchlom raste zdrojov v rozhodujúcich odvetviach
a pri určitom pokroku v presadzovaní a posilňovaní
kvalitatívnych stránok hospodárenia v prevažnej
miere priaznivé. Spoločným úsilím
všetkých orgánov a organizácií,
ktoré významnou mierou podporovala široká
iniciatíva pracujúcich, odpovedajúcich svojimi
záväzkami a iniciatívou na výzvu ÚV
KSČ, vlády, ÚRO a ÚV SZM, sa podarilo
spolu so zámermi štátneho vykonávacieho
plánu naplniť i zámery rozhodujúcich
príjmových a výdavkových častí
štátnych rozpočtov národných
výborov.