Jestliže však hovoříme o zvyšování
náročnosti na naši řídící
práci, pak to platí o tomto klíčovém
úseku národního hospodářství
nejméně dvojnásob. Pro plynulý, dynamický
a proporcionální rozvoj naší ekonomiky
je bezpodmínečně nutné vynaložit
veškeré úsilí na plnění
plánovaných termínů uvádění
základních prostředků do provozu,
dodržování rozpočtových nákladů
a snižování rozestavěnosti.
Dalším úkolem je cílevědomě
vytvářet soulad investiční výstavby
s možnostmi, které máme v pracovních
silách, neboť závažnost tohoto problému
narůstá. Bude třeba více přihlížet
při rozhodování o investicích k využití
existujících základních fondů,
nesmiřovat se s poklesem směnnosti a s růstem
počtu neobsazených pracovních míst.
Orientace na investice racionalizačního a modernizačního
charakteru, na automatizaci provozu ve spojení s koncentrací
výroby, s rozvojem socialistické integrace a s likvidací
zastaralých základních fondů představuje
významné a dosud ne plně využité
faktory pro růst produktivity a pro relativní úsporu
pracovních sil.
Hospodaření podniků se zásobami surovin,
materiálu, nedokončené výroby, hotových
výrobků, obchodního zboží, zejména
úměrný stav a správná struktura
těchto zásob, patří k předpokladům
plynulé výrobní a obchodní činnosti.
Koncem loňského roku dosáhl stav zásob
podniků již částky 247 mld Kčs.
V této pětiletce jsme počítali, že
část národního důchodu, kterou
vkládáme do přírůstku zásob,
se bude postupně relativně snižovat. Tento
základní záměr ve využití
zásob se plní. Přesto však v této
oblasti nemáme v poslední době takové
výsledky, jak by to zvýšeným nárokům
na naše národní hospodářství
odpovídalo. Účinnější
využití zásob je možno docílit
upevněním podnikového i vnitropodnikového
řízení, zvýšenou kázní
v dodavatelskoodběratelských vztazích, rovnoměrným
plněním plánu výroby, investic, snižováním
nákladů apod.
Na všech stupních řízení bude
proto třeba věnovat otázkám zásob
zvýšenou pozornost, protože uvolnění
prostředků vázaných v nadměrných
zásobách představuje významný
zdroj pro rozvoj ekonomiky a odstranění příčin
nedostatečného využívání
zásob vede souběžně i k úsporám
v nákladech.
Analýza tvorby finančních zdrojů společnosti
a jejich efektivní užití tvoří
hlavní náplň práce na státním
závěrečném účtu. Zdaleka
nejde jen o sumarizaci účetních uzávěrek,
ale o činorodé, kritické zhodnocení
úrovně hospodaření v každé
organizaci, na každém pracovišti. Proto dokument
vlády, který dnes projednává Federální
shromáždění, vychází z
široce založené práce, představující
náplň ročních rozborů hospodaření
podniků. Takto postupujeme již několik let.
Roční rozbory hospodaření, které
jsou vyústěním a vyvrcholením běžné
rozborové práce po celý rok, se zaměřují
na rozhodující články hospodaření.
Jejich významným rysem je široká účast
pracovních kolektivů při hodnocení
dosažených výsledků. V tom spočívá
jejich politický význam jako jedné z forem
rozvíjení účasti pracujících
na řízení, zvyšování jejich
zájmu o hospodaření, posiluje odpovědnost
jednotlivých pracovišť za kolektivní výsledky
celého podniku. Můžeme konstatovat, že
rozborová činnost v loňském roce zaznamenala
další kvalitativní posun ke zlepšení.
Rozbory plní svoji úlohu zejména tehdy, když
jsou spojovány s účinnými konkrétními
opatřeními, která jsou posléze důsledně
kontrolována. Důležité je, aby rozbory
byly využity pro zajištění plánovaných
cílů příštích měsíců
a čtvrtletí a současně aby poskytovaly
objektivní zdůvodněné podklady pro
náročné plány na příští
rok. Aby rozbory tuto funkci ještě výrazněji
plnily, usilujeme o jejich zvědečtění,
o využití moderních analytických metod,
které více postihují souvislosti a příčiny
jednotlivých jevů v hospodaření organizací.
Tak se kvalitní rozbory stávají nezbytným
základem krátkodobých i dlouhodobých
rozhodnutí, jak lépe využít všech
možností k tvorbě nových zdrojů,
jak účinněji "zaútočit"
na rezervy našeho dalšího rozvoje.
Při zvyšování úsilí o
lepší výsledky hospodaření musíme
umět lépe využívat též nástroje
chozrasčotu, vnitropodnikového řízení,
technickohospodářských norem a zejména
pak kalkulací.
V současné době přistupujeme ke zdokonalení
účetnictví a k prohloubení jeho funkce.
Jde nám o to, aby bylo ještě účinnějším
nástrojem intenzifikace naší ekonomiky, aby
poskytlo technikům, technologům, ekonomům,
mistrům, pracujícím v dílnách
a v provozech, ještě hlubší znalosti o
výši a druzích nákladů na jednotlivé
výrobky, aby bylo těsněji propojeno s kalkulacemi.
Avšak nejen to. Chceme, aby nám účetnictví
bezprostředně a pohotově poskytovalo informace
o tom, kolik mají činit náklady podle plánu,
podle norem, a jaké jsou odchylky a na základě
toho provádět operativní opatření
k zajištění plánovaných úkolů
a zdokonalování norem.
Spolu se zdokonalováním podnikového i vnitropodnikového
řízení nutno současně prohlubovat
i kontrolu a revizi, s cílem dále upevňovat
plánovací a finanční kázeň,
ochraňovat národní majetek, bojovat proti
nehospodárnosti.
Soudruzi a soudružky, záměry XIV. sjezdu KSČ
v růstu životní úrovně, v péči
o hmotnou a kulturní stránku života našeho
lidu, jsou krok za krokem realizovány. V podmínkách
ekonomiky, kdy růst národního důchodu
je prakticky zcela odvislý od růstu společenské
produktivity práce, je i růst životní
úrovně bezpodmínečně závislý
na výsledcích intenzifikace hospodářství,
hlavně na snižování nákladů,
růstu produktivity práce, lepším využívání
výrobních fondů. Plně zde platí
často správně připomínaná
zásada, že rozdělit můžeme jen
to, co vytvoříme.
V loňském roce další růst národního
důchodu umožnil poměrně značné
zvýšení životní úrovně,
a to jak cestou růstu peněžních příjmů
a výdajů obyvatelstva, tak i rozvojem společenské
spotřeby hrazené z prostředků státního
rozpočtu.
Příjmy obyvatelstva stouply za čtyři
roky pětiletky o 54,9 mld Kčs, tj. o více
než 24 %, z toho v roce 1974 o 12 mld Kčs. Průměrně
ročně se příjmy obyvatelstva v této
pětiletce zvyšují o 5,6 %. Jejich podíl
na národním důchodu odpovídá
záměrům pětiletky. Nejvýznamnější
položkou v růstu příjmů obyvatelstva
jsou mzdy. Průměrná měsíční
mzda v celém národním hospodářství
stoupla v roce 1974 o 71 Kčs a dosáhla částky
2232 Kčs.
Výdaje obyvatelstva vzrostly v loňském roce
o 6,9 %, tedy na rozdíl od předchozích let
rychleji než příjmy. I v loňském
roce došlo ke zvýšení vkladů o
8,8 mld Kčs a jejich výše dosáhla koncem
roku 108,1 mld Kčs. Vývoj vkladů odpovídá
záměrům pětiletého plánu
i dynamice příjmů obyvatelstva a rostoucí
životní úrovni. Neustálý růst
vkladů je projevem důvěry našich občanů
v pevnost koruny a ve stálý rozvoj našeho hospodářství.
Maloobchodní obrat vzrostl za čtyři roky
téměř o 26 %, tedy podle záměrů
pětiletky. V loňském roce jeho růst
o 7,5 % byl nejvyšší za několik posledních
let. Tuto vysokou dynamiku ovlivnil především
prodej průmyslového zboží (o 11 %),
jehož podíl na objemu maloobchodního obratu
dosáhl v loňském roce 53 %.
Při poměrně vysoké vybavenosti našich
domácností je zcela přirozené, že
se zvyšují nároky spotřebitelů
a roste jejich zájem o moderní, technicky dokonalé
a kvalitní výrobky. Ne ve všech směrech
a ve všech sortimentech se však dařilo výrobě
a obchodu dostatečně pružně reagovat
na tyto změny v poptávce obyvatelstva, které
jsou odrazem stoupající životní úrovně.
Proto byla rychlá dynamika prodeje průmyslového
zboží provázena i problémy v uspokojování
obyvatelstva v některých druzích výrobků.
A proto také i v letošním roce klademe na výrobu
i obchod náročnější požadavky
jak co do zajištění celkového dostatku
zboží, tak i co do jeho sortimentu a kvality. A to
souvisí i se zvýšenou inovací výrobků,
která ještě není na takové úrovni,
jakou potřebujeme. Stejně to platí i o placených
službách, na které v loňském
roce obyvatelstvo vynaložilo 34,8 mld Kčs, tj. o 5,8
% více než v předchozím roce, kde však
ještě zůstávají velké
možnosti pružněji a rychleji uspokojovat potřeby
obyvatelstva.
Růst životní úrovně nespočívá
v pouhém rozšiřování spotřeby.
V socialistické společnosti jsme si vytkli za cíl
všestranně a komplexně zlepšovat podmínky
života našich občanů, rozvíjet
jejich tvořivé síly, schopnost a aktivitu.
Přitom plní důležité úkoly
také společenská spotřeba obyvatelstva
hrazená ze státního rozpočtu, která
soustavně roste rychlým tempem.
Neinvestiční výdaje ze státních
rozpočtů a rozpočtů národních
výborů na kulturní a sociální
opatření, tvořící převážnou
část společenské spotřeby obyvatelstva,
dosáhly v roce 1974 již 92,6 mld Kčs a oproti
roku 1973 vzrostly o dalších 3,8 mld Kčs.
Největší podíl na těchto výdajích
připadá na sociální zabezpečení,
a to 51,9 mld Kčs, tj. o 3,8 % více než v předchozím
roce.
Úspěšné výsledky národního
hospodářství v této pětiletce
též umožnily, aby ústřední
výbor strany, vláda a Ústřední
rada odborů přijaly další opatření
ke zlepšení důchodového zabezpečení.
Účinnost těchto nových opatření
vstoupí v platnost 1. ledna příštího
roku a vyžádá si 3,3 mld Kčs navíc.
Jde o nejvýznamnější opatření
v této oblasti od roku 1948, kdy po vítězství
dělnické třídy v Únoru byl
přijat zákon o národním pojištění.
Rozsáhlá sociálně ekonomická
opatření ve společenské pomoci rodinám
s dětmi, realizovaná na základě XIV.
sjezdu KSČ, přispěla k významnému
zlepšení populačního vývoje.
Proti předchozím létům stoupl nejen
absolutní počet živě narozených
dětí, ale i podíl narozených dětí
na 100 obyvatel, s čímž se může
v tomto období pochlubit málokterý evropský
stát. Počet narozených dětí
v roce 1974 je vůbec nejvyšší za posledních
25 let. V roce 1974 se narodilo 291 tis. dětí, zatímco
například v roce 1968 pouze 214 tis. dětí.
V systému společenské pomoci mají
významné místo půjčky se státním
příspěvkem mladým manželům,
jejichž základním cílem je usnadnit
finanční situaci mladým manželstvím
při zakládání rodiny, podporovat populaci
a zároveň posílit zodpovědnost mladých
lidí vůči společnosti za výchovu
dětí.
Poskytování těchto půjček se
setkává již od počátku s mimořádným
zájmem mladých lidí v celé republice
u všech sociálních skupin. Od dubna 1973 do
konce loňského roku bylo uzavřeno celkem
309 tis. půjček v úhrnné výši
6974 mil. Kčs. Počínaje dubnem loňského
roku je k půjčkám poskytován státní
příspěvek, který je v plné
výši hrazen ze státního rozpočtu.
Poskytování státního příspěvku
a představuje další významnou formu
společenské pomoci rodinám s dětmi.
Státní příspěvek se poskytuje
jako mimořádná splátka rodinám,
kterým se narodilo dítě a dožilo se
jednoho roku.
Od dubna do konce loňského roku bylo celkem poskytnuto
26 tis. příspěvků v částce
69 mil. Kčs. V rozpočtu na rok 1975 se počítá
na tento účel s částkou 340 mil. Kčs.
Dosavadní zkušenosti s poskytováním
půjček mladým manželům ukázaly,
že podmínky pro jejich poskytování jsou
vyhovující a odpovídají potřebám
mladé generace a podpoře populace.
Příznivý populační vývoj
v této pětiletce dále vyžaduje, abychom
včas řešili i s ním spojené otázky
růstu nároků na jesle, mateřské
školy, zdravotní péči o matky a děti.
To také vyžaduje vedle zvýšených
rozpočtových prostředků i zvýšenou
aktivní pomoc národních výborů
a občanů.
Úsilí v oblasti školství se zaměřuje
při celkovém rozvoji školské soustavy
především na prohlubování péče
a výchovy dětí předškolního
věku v mateřských školách, kde
se již začíná projevovat vliv růstu
populace. Celkem bylo v loňském roce umístěno
v mateřských školách 427 tis. dětí,
tedy o 22 tis. dětí více než v roce
1973 a o téměř 50 tis. dětí
více než na počátku této pětiletky.
Velká pozornost se věnuje rozvoji školního
stravování - ve školních jídelnách
se v minulém roce celkem stravovalo přes 1425 tis.
žáků, tj. o 26 % více než v roce
1970.
Neustále roste i počet vysokoškoláků,
tak jak to vyžadují potřeby dalšího
rozvoje národního hospodářství.
V loňském roce studovalo na našich vysokých
školách v denním studiu přes 109 tis.
studentů, jejich počet se proti roku 1970 zvýšil
o více než 8 %.
V roce 1974 si oblast školství vyžádala
výdaje ve výši 16,4 mld Kčs, tj. o 4
% více než v roce předchozím. Od začátku
pětiletky se výdaje v této oblasti zvýšily
o 31 %.
Tyto výdaje umožňují postupně
prohlubovat též využití progresívních
vyučovacích metod, zabezpečovat školy
moderními vyučovacími pomůckami, abychom
neustále proces výuky a výchovy zkvalitňovali
tak, jak to odpovídá požadavkům současné
doby a potřebám budoucnosti.
Výdaje na zdravotnictví činily 14,5 mld Kčs.
Proti roku 1973 se zvýšily o 6,1 % a proti roku 1970
o 37 %.
Činnost zdravotnictví byla v loňském
roce zaměřena především na posilování
zdravotnických služeb v ambulantní péči,
zejména územních a závodních
obvodů na rozšíření péče
o staré a dlouhodobě nemocné občany.
Počet lůžek se proti roku 1973 zvýšil
o 1300, takže koncem loňského roku jich bylo
k dispozici přes 144 tis. Zvýšil se také
počet lékařských míst, kterých
nyní v ústavech národního zdraví
je přes 33 tis. Výdaje na léky a speciální
zdravotnický materiál dosáhly v roce 1974
3 mld Kčs, v roce 1970 to byly 2 mld Kčs.