Nemohu vás unavovat výčtem toho, co bylo
v materiálních hodnotách nad plán
dobrovolnou prací k zlepšení životních
a pracovních podmínek občanů, žen,
mladé generace vytvořeno. Dovolte, abych nejprve
stručně podtrhl některé závažné
pozitivní jevy při plnění volebních
programů Národní fronty.
Nebývalou měrou se pod vedením stranických
orgánů a organizací rozvinula spolupráce
národních výborů, jejich orgánů,
rad, komisí, občanských výborů,
poslanců i pracovníků s dobrovolnou společenskou
oblastí, s organizacemi sdruženými v Národní
frontě a s orgány Národní fronty.
Tato spolupráce neobyčejně rozšiřuje
možnosti rozvoje socialistické demokracie, tj. účasti
občanů na tvorbě, realizaci a kontrole politiky.
Praxe dnes ukazuje, že mizí prestižní
přístupy, kdo má větší
či menší zásluhu o plnění
úkolů budování obce nebo města,
volebních programů. Každému je jasné,
že hlavním organizátorem, garantem plnění
úkolů jsou národní výbory,
které však pracuji tím úspěšněji,
čím těsněji jsou spojeny s občany,
čím lépe spolupracují s organizacemi
Národní fronty, dobrovolnými společenskými
organizacemi, politickými stranami, s těmi organizacemi,
které se v Národní frontě sdružují.
Významným pozitivním jevem posledního
období je skutečnost, že nejvýznamnější
členská organizace Národní fronty,
Revoluční odborové hnuti, zejména
od svého posledního sjezdu, vychází
z bran závodů, hraje svou úlohu v místě
nebo oblasti, kde závod a pracoviště působí,
sdružuje své úsilí i prostředky
k vytváření stále lepších
životních podmínek v místě bydliště,
při rozvoji kulturní činnosti, masově
politické práce tělovýchovné
aktivy apod.
Nebývalá je také aktivita mladého
pokolení, organizovaná SSM jeho pionýrskou
organizací, při plnění úkolů
volebních programů Národní fronty.
Sumárně je možno tuto aktivitu vyjádřit
tím, že místo od místa, obce od obce,
čtvrtina až třetina dobrovolné, bezplatné
práce je výsledkem aktivity mladého pokolení.
Významnými iniciátory aktivity občanů
v místech, obcích, v městech jsou prakticky
všechny organizace sdružené v Národní
frontě, ať jde o organizace žen, Svazarmu, tělovýchovnou
organizaci, organizaci družstevních rolníků,
Svazu československo-sovětského přátelství,
Svazu požární ochrany, Čs. červeného
kříže a všech ostatních zájmových
organizací i organizací politických stran.
Určitého zlepšení bylo dosaženo
i v oblasti výchovy socialisticky myslícího
a jednajícího člověka, zejména
prostřednictvím dobrovolné občanské
pracovní iniciativy a aktivity, angažovanosti ve věcech
veřejného, celospolečenského zájmu.
To jsou jen některé pozitivní jevy, které
je třeba dále podporovat a rozvíjet. V duchu
listopadového pléna je však nezbytné
podívat se i na některé nedostatky při
tvorbě, realizaci a kontrole plnění volebních
programů. Skutečnosti plně odpovídají
kritické připomínky, které zejména
k akci "Z" dnes přednesl předseda vlády
s. Štrougal. l když v daleko menši míře
než na počátku volebního období,
přece jen se objevují tendence realizovat v akci
"Z" úkoly, které nemohly být prosazeny
do státního plánu. Tento postup bývá
spojen s porušováním plánovací
a finanční disciplíny.
Vážným dosavadním nedostatkem v plnění
investiční části akce "Z"
je vysoká rozestavěnost. Ukazuje se však, že
oslav 30. výročí se účinně
využívá k dokončení děl,
která ponesou čestný název "30.
výročí osvobození Československa
Sovětskou armádou".
Více než dosud se musí prosadit při
přípravě volebních programů
oblastní plán občanské vybavenosti,
respektující vyvíjející se
střediskové obce, respektující perspektivní
rozvoj obcí v úzké návaznosti na změny,
které jsou bezprostředně před námi
a jsou spojeny se slučováním JZD, obcí
apod.
Je také nezbytné odstranit určitou nerovnoměrnost
v rozvoji obcí u obcí vzájemně srovnatelných.
Pro konec volebního období i pro přípravu
období příštího je nezbytné
v tom smyslu, co dnes řekl předseda vlády,
přeorientovat investiční úkoly akce
"Z" především na výstavbu
jeslí, mateřských škol, prostě
opatření sloužící k podpoře
rodiny, k podpoře populační politiky.
Zde si neodpustím malou připomínku na adresu
federální vlády, která přijala
usnesení v listopadu k realizaci plánu na rok 1975.
Tam se v akci "Z" použila správná
formulace k zabezpečování především
této oblasti akce "Z", ale zároveň
formulace, která při nesprávném výkladu
by mohla plnění volebních programů
v určité oblasti trochu poškodit. Jde o formulaci
minimalizace výstavby sportovních zařízení.
Na Národní frontě plně souhlasíme
s tím, aby se minimalizovala výstavba těch
sportovních zařízení, která
musí přijít do plánu z hlediska kapacitní
náročnosti, ale aby se v každém případě
neomezovala výstavba takových sportovních
zařízení, která skutečně
mohou vzniknout svépomocí občanů a
která budou vytvářet podmínky pro
nejširší rozvoj masové tělovýchovy
a sportu.
Oblast rozvoje masově politické výchovné
práce, která je součástí volebních
programů Národní fronty, se vyznačuje
udivujícím počtem akcí, jdoucích
do statisíců, jichž se účastní
milióny občanů. jsou to akce výchovné
povahy, zaměřené na výchovu k socialistickému
vlastenectví, k proletářskému internacionalismu,
na brannou výchovu, na výchovu k československé,
české a slovenské státnosti atd.
Jsou tam i akce kulturně výchovné povahy.
Jde ovšem o problém obsahové úrovně
všech těchto akcí, např. tak často
kritizovaných estrádních programů,
péče o úroveň veškeré
kulturně výchovné, ideové činnosti,
která je příkazem dne i pro tuto oblast volebních
programů Národní fronty.
Málo také víme o účinnosti
této práce a je nezbytné zlepšit pod
vedením stranických orgánů a organizací
koordinaci úsilí národních výborů,
orgánů Národní fronty všech společenských
a zájmových organizací v Národní
frontě sdružených při výchově
socialisticky myslícího a jednajícího
člověka. Jde o koordinaci obsahovou i časovou,
která musí bránit extenzívnosti v
práci, která musí vést k zvýšení
celkové účinnosti výchovné
práce.
Soudružky poslankyně, soudruzi poslanci, za relativně
krátkou dobu se budeme připravovat k volbám
do zastupitelských sborů všech stupňů.
Úspěchy mezinárodní, celostátní
i místní politiky Komunistické strany Československa,
vlády, nacházejí svůj výraz
v plnění programového prohlášení
vlády a volebních programů Národní
fronty; dovoluji si vyslovit přesvědčeni,
že do volební kampaně půjdeme vyzbrojení
tak jako dosud nikdy, že politika Komunistické strany
Československa, vlády a Národní fronty,
zaměřená na stále lepší
uspokojování hmotných a duchovních
potřeb občanů, najde svou odezvu v dalším
rozvoji tvůrčí iniciativy, pracovní
a občanské angažovanosti při budování
všestranně rozvinuté socialistické společnosti,
naši drahé socialistické vlasti, v boji za
mír a společenský pokrok na celém
světě.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Trávníčkovi.
Slovo má poslanec Bubeník a připraví
se poslankyně Gajdošová.
Poslanec SL R. Bubeník: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, v přednesené zprávě
vlády ČSSR o plnění jejího
programového prohlášení je podána
analýza vnitřních i vnějších
podmínek našeho ekonomického rozvoje a jejich
důsledků, které se promítají
do náročnějších úkolů
plánů na letošní rok a do přípravy
šesté pětiletky. Zároveň jsou
v závěru zprávy, v souladu s usnesením
listopadového pléna ÚV KSČ z minulého
roku, uvedeny také směry orientace činnosti
zastupitelských orgánů.
V souvislosti s přípravou plánu činnosti
na letošní rok v prosinci 1974 se výbory Sněmovny
lidu a Sněmovny národů pro zemědělství
a výživu s plnou odpovědností zabývaly
problematikou realizace usnesení listopadového pléna
ÚV KSČ a mohu říci, že převážná
část úkolů zařazených
do ptánu činnosti výborů obou sněmoven
na rok 1975 se přímo dotýká úkolů,
vyplývajících pro odvětví zemědělství
a výživy z přednesené zprávy.
Jde především, vedle úkolů z
legislativní činnosti vlády, jako je například
projednání zásad a osnov zákonů
o zemědělském družstevnictví
a o úpravě užívacích vztahů
k půdě a jinému zemědělskému
majetku pro zajištění výroby, které
rovněž souvisí s vytvářením
podmínek pro rozvoj zemědělství v
oblasti organizace a řízení, o zařazení
na program jednání výborů zabezpečení
státního ptánu v odvětví zemědělství
a výživy na rok 1975 v hospodářských
plánech podnikové sféry a o řadu dalších
podkladů, týkajících se problematiky
rozvoje vybraných úseků výrobně
technické základny odvětví.
Hlavní závěr listopadového pléna
pro oblast zemědělství a výživy
spočívá v požadavku energicky vystupňovat
úsilí o zvyšování soběstačnosti
v oblasti výroby potravin a jsme proto toho názoru,
že je samozřejmostí, aby problematika realizace
tohoto úkolu byla v podstatné míře
předmětem pozornosti našich výborů.
Přitom jde, soudružky a soudruzi, o velmi náročné
úkoly.
Pro zabezpečení základního politickoekonomického
cíle v oblasti zemědělství a výživy
orientuje listopadové plénum i přednesená
zpráva centrální i podnikovou sféru
především na postupné dosažení
soběstačnosti ve výrobě obilovin během
několika let a na další zvýšení
celkové soběstačnosti ve výrobě
potravin. V konkrétnější podobě
to znamená, vytvářet podmínky pro
plné využití veškeré půdy,
dosáhnout dalším zlepšením struktury
osevních ploch a zejména růstem intenzity
výroby zvýšení domácí
produkce jaderných i objemných krmiv a tím
i proporcionálnosti a větší vyváženosti
v rozvoji živočišné a rostlinné
výroby. V samotné živočišné
výrobě pak půjde o provedení účetných
změn v zaměření a úrovni výroby
tak, aby skladba dodávek byla v souladu s požadavky
vnitřního trhu a zejména, aby bylo s obilím
a krmivy efektivně hospodařeno, aby postupně
docházelo ke snižování spotřeby
jadrných krmiv na jednotku produkce v míře,
která odpovídá živočišné
výrobě v hospodářsky vyspělých
státech.
Otázka soběstačnosti v oblasti zemědělství
a výživy znamená také více než
dosud věnovat pozornost rozvoji výroby cukrovky,
olejnin, zeleniny, ovoce a dalších plodin, které
umožní buď snížit dovoz nebo, jako
je tomu u cukrovky, chmele a dalších, zvýšit
jejich výrobu a vývoz, zejména cukru a chmele.
Nechci tady provádět výčet a vyčerpávat
celou problematiku, která souvisí s realizací
hlavního úkolu vytyčeného zemědělství
listopadovým plénem. Jsme však přesvědčeni,
že dosažená ekonomická úroveň
zemědělství a předpokládané
další vklady do odvětví vytvářejí
reálné předpoklady pro jeho naplnění
při pozornosti všech stupňů řízení
a využívání vnitřních
rezerv odvětvi. Vedle zaměření podnikové
sféry na zvyšování efektivnosti výroby
úsporou energie a paliv, surovin a materiálů
všeho druhu při trvalém zvyšování
úrovně jejich zhodnocování a pozornosti
vedoucích pracovníků podniků podstatně
zvýšit úroveň využívání
všech výrobních prostředků vkládaných
do odvětvi, vidíme rezervy v zemědělství,
zejména ve dvou směrech, na které bylo v
usneseních ústředního výboru
naší strany opakovaně poukazováno.
Především je třeba dosáhnout
rychlejšího zvyšování úrovně
hospodaření dosud zaostávajících
podniků a okresů, alespoň na úroveň
průměrných a průměrných
na úroveň předních, a to širo.
kým uplatňováním zkušeností
a metod nejlepších podniků a využíváním
poznatků vědeckotechnického rozvoje.
Rozebereme-li si uvedenou otázku na konkrétní
výsledky našeho okresu Kroměříž,
mohu konstatovat, že například v obilnářství
zaznamenává náš okres již po několik
let trvale dobré a rekordní výsledky. Loňský
dosažený výnos 47,4 q z každého
ha oseté plochy obilovinami do značné míry
ovlivnil kladnou bilanci celé rostlinné výroby
v našem okrese. Nutno zdůraznit i při kritickém
pohledu, že tento výsledek není náhodný,
ale je vyvrcholením cílevědomé a soustavné
práce v předcházejících letech.
Z celkového počtu 29 zemědělských
závodů v okrese dosáhlo 13 zemědělských
závodů výnosu vyššího než
50 q z 1 ha. Přes dosažené úspěchy
jsme si vědomi rezervy. Jde zejména o využití
biologické racionalizace, odstranění nedostatků
v základní agrotechnice. Našim cílem
je dosáhnout na celé plánované ploše
obilovin průměrného hektarového výnosu
50 q v tomto roce.
U cukrovky jsme dosáhli v minulém roce průměrného
výnosu 480 q z 1 ha. Z celkového počtu 27
zemědělských závodů, které
cukrovku pěstovaly, bylo u deseti závodů
dosaženo výnosu vyššího než
500 q z hektaru. To samo ukazuje, že i v pěstování
cukrovky jsou rezervy a že opatření nutno směrovat
tak, aby míra intenzifikace rostla přiměřeně
ve všech podnicích našeho okresu pěstujících
cukrovku.
Obdobně je tomu na úseku živočišné
výroby. Uvedu jen jeden příklad. Rozdílnost
ve výrobě mléka mezi nejlepším
a nejhorším zemědělským závodem
v našem okrese je 1175 litrů na dojnici a jsou značné
rozdíly i mezi podniky hospodařícími
ve stejných výrobních podmínkách.
Provádíme řadu opatření ke
snížení neodůvodněných
rozdílů v intenzitě výroby mezi jednotlivými
podniky.
Další velké rezervy vidíme ve zlepšení
řízení postupného rozvoje koncentrace,
specializace a kooperace v zemědělské výrobě
jako základního směru k dosažení
zprůmyslnění zemědělské
výroby a její stále vyšší
efektivnosti.
Tento faktor je možno v okrese Kroměříž
dokumentovat na společném zemědělském
podniku vybudovaném pro výrobu vepřového
masa a tvarovaných krmiv. Podnik dosahuje velmi pozitivních
výsledků. Výkony rostou rychleji než
materiálové náklady a mzdy. Přitom
dosahovaná produktivita práce na pracovníka
455 496 Kčs je nesrovnatelně vyšší
oproti tradiční výrobě vepřového
masa. Tyto vysoké hodnoty je možno vytvářet
jedině při využití moderních
velkovýrobních technologii, ve velkokapacitních
závodech, jakými jsou právě společné
zemědělské podniky.
Z údajů, které jsem jen příkladem
uvedl, je zřejmé, že i v tak intenzívním
okrese jako je Kroměříž, který
patří svou dosahovanou intenzitou mezi přední
okresy v ČSSR, platí v plné míře
to, co bylo zdůrazňováno pokud jde o mobilizaci
rezerv, snižování ztrát a vyrovnávání
rozdílů mezi podniky hospodařícími
v přibližně stejných podmínkách.
Jde zřejmě o celou řadu faktorů a
příčin, ale nesporně na jednom z prvních
míst je otázka úrovně myšleni,
otázka zodpovědných přístupů,
otázka iniciativy lidí. Jde tedy o otázku
politickou.