Jestliže je možno takto charakterizovat situaci v naší
ekonomice v době vydání programového
prohlášení, pak ve vědeckotechnické
činnosti byla situace ještě složitější.
Co bylo charakteristické pro vědeckotechnický
rozvoj v tuto dobu?
V prvé řadě to byla roztříštěná
základna, neujasněné programy rozvoje vědy
a techniky, značná duplicita ve výzkumu a
vývoji, nedostatečná vybavenost pracovišť,
částečně přerušené
kontakty s vědeckovýzkumnou základnou ostatních
socialistických států, kádrové
problémy, nedobrá situace ve vynálezeckém
a zlepšovatelském hnuti a mnoho dalších
problémů. Podobná situace byla v investiční
činnosti, kde byla neúnosně vysoká
rozestavěnost, opožděné stavby, překračované
rozpočtové náklady, dlouhá najíždění
nových kapacit do projektovaných objemů,
nedobrá situace v bytové výstavbě,
její komplexnosti, veliké množství strojů
neuvedených do užívání, nedostatečné
předpisy, které by tento stav zlepšily, a další
problémy.
A s tímto vším bylo nutno začít
se důsledně vypořádávat. Je
pravda, že ještě dnes, kdy je plnění
programového prohlášení kontrolováno,
nejsou odstraněny všechny tyto nedostatky a že
technickoinvestiční rozvoj není bez problémů,
ale již dnes je možno říci, že se
vytvářejí dobré předpoklady
pro odstranění všech negativních jevů
na tomto úseku. Neboť tak, jak jsem uvedl, že
od vydání programového prohlášení
neuplynula tak dlouhá doba, abychom zapomněli na
výchozí situaci, stejně tak mohu říci,
že od doby vydání programového prohlášení
je dost dlouhá doba pro to, by se dal rozeznat zlepšující
vývoj v této činnosti.
Federální ministerstvo pro technický a investiční
rozvoj realizujíce pokyny vlády, uvedlo do praxe
spoustu nezbytných opatření k tomu, aby se
naše vědeckotechnická a investiční
politika dostala do té podoby, kterou si vyžaduje
nově vzniklá situace při uplatňování
integračních záměrů v této
činnosti. Neboť naše ekonomika tvoří
dnes pevný článek v soustavě socialistických
států, takto je uznávána a takto se
snaží své poslání plnit.
Bylo by možno argumentovat bezpočtem případů,
kde je naše vědeckotechnická a investiční
základna v rámci mezinárodní dělby
práce zapojena. Ale vzpomeňme jen jeden z nejdůležitějších,
jakým je naše účast na řešení
energetické situace socialistických států
pomocí jaderné energie. Zdálo by se, že
jde o jeden úkol, ale přitom jde o desítky
vědeckotechnických úkolů, jejichž
řešení znamená zvládnout dosud
neobjevené a neprozkoumané technologie materiálů.
Znamená to zkonstruovat zatím neexistující
měřicí přístroje, vybudovat
potřebná pracoviště. Znamená
to ale také, že určitá část
problémů nebude zvládnuta, že určitá
část naplánovaných výstupů
nebude splněna. Ale přesto musí být
tyto úkoly do plánů vědeckotechnického
rozvoje pojaty. A to je odpověď na to, proč
již dnes zůstává určitá
část plánovaných výzkumných
úkolů nesplněna. Je to tím, že
ptány vědeckotechnického rozvoje nemohou
být sestavovány tak, aby byly za každou cenu
a na 100 % splněny, ale musí být sestavovány
podle potřeby našeho hospodářství
i za cenu rizika, že nebudou splněny.
Nemyslím si však, že tímto názorem
by mělo být legalizováno neplnění
těchto plánů. Velikosti a náročnosti
vytyčeného úkolu by měla být
úměrná jeho. příprava, jeho
organizační a kádrové zabezpečení
a tím také zmenšeno riziko jeho nesplnění
v termínu a kvalitě. Avšak vědeckovýzkumná
činnost je jen částí celého
procesu na cestě k jeho využití v praxi. Zde
máme situaci nedobrou a po dlouhá léta nezměněnou.
Naše ekonomika, její nástroje nedostatečně
řeší uplatnění poznatků
vědy a techniky v praxi. Úspěchy jsou tam,
kde se od základu buduje nová technologie za účasti
státu. Avšak tam, kde se musí provádět
potřebné změny tak říkajíc
za pochodu, tam je třeba mimořádného
úsilí k uplatnění těchto výsledků.
Dá se sice říci, ze vše je odvislé
od lidí, jejich přístupu k těmto problémům,
je možno uvést mnoho případů,
kdy se podniky i takto dopracovaly pěkných výsledků.
Ale zatím je situace taková, že technický
rozvoj není součástí plánu
tak jako třeba výkony nebo náklady a proto
musíme trpět stav, kdy třeba podniky nemají
zájem zavádět něco nového.
Neměli bychom odkládat odstranění
tohoto velmi vážného problému, který
nám z velké části pohltí získané
hodnoty v oblasti výzkumu a vývoje. Zavazují
nás k tomu závěry listopadového pléna
ústředního výboru naší
strany. Složitější situace je v investiční
činnosti, kterou je podmíněn rozvoj mnoha
nových technologií a výrobků. Je to
zapříčiněno limitujícími
faktory, jako je počet pracovníků, výrobní
prostory a mnohde i stáří strojního
vybavení a podobně.
Jsem si vědom toho, že naše ekonomika již
více investovat nemůže, nemá-li být
postižena životní úroveň pracujících.
A proto by se měly hledat rezervy ve využívání
vybudovaných kapacit provedením strukturálních
změn, přesunem pracovníků do moderních
podniků, především náročných
výrob tam, kde je možno jejich rozvoj zajistit bez
investic.
To, že dnes hovoříme kriticky jak k vědeckotechnickému
rozvoji, tak k investiční činnosti, je dáno
tím, že souběžně se zlepšováním
situace v této oblasti vzrůstá i náročnost
na její posuzování. Takže když
v současné době hovoříme o
nedostatcích v technickoinvestičním rozvoji,
ve většině případech nehovoříme
již o týchž problémech a v tom rozsahu
jako v minulosti.
Náš vědeckotechnický rozvoj a investiční
politiku je možno srovnat se strategickými zbraněmi
na frontě. Jestliže tyto zbraně dovedou účinně
zasáhnout. nemá první linie zbytečných
ztrát a lehčeji dobývá vítězství.
Pečujme tedy všichni společně o to,
aby naše první linie měla co nejlepší
podmínky pro dosažení vytyčených
cílů.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Hudečkovi.
Slovo má poslankyně Ridziková, připraví
se poslanec Trávníček.
Poslankyně SL M. Ridziková: Ak má
dnes Federálne zhromaždenie posúdiť, ako
je plnené vládne vyhlásenie, je určite
správne venovať pozornosť tiež sociálnej
politike nášho štátu, ktorá v sebe
zahrňuje starostlivosť o všetky sociálne
a vekové skupiny nášho obyvateľstva a
svojím rozsahom a úrovňou sa zaraďuje
na popredné miesto vo svetovom meradle.
Po XIV. zjazde KSČ bolo v tejto oblasti vykonané
naozaj veľa. Spomeňme napríklad opatrenie,
ktoré bolo prijaté v prospech rodín s deťmi
a mladých manželstiev. Vplyv tejto sústredenej
starostlivosti nášho socialistického štátu
sa priaznivo odrazil vo zvýšenej pôrodnosti.
Sme hrdí na to, že sa nám v minulom roku narodilo
takmer tristo tisíc detí.
Dosiahli sme i určité zlepšenie v oblasti sociálnej
starostlivosti na pracoviskách.
Naše poznatky, ktoré sme si my poslanci, členovia
výboru pre sociálnu politiku získali prieskumami
v závodoch, ukazujú, že by veci prospeto, keby
vedúci pracovníci podniku zvýšili záujem
o úroveň poskytovanej starostlivosti o zamestnancov.
Veď mnoho sa dá zlepšiť i bez nárokov
na finančné prostriedky, to sme si sami overili.
Pravda, tam, kde chýba záujem vedenia podniku, nie
sú výsledky v tejto oblasti ešte na potrebnej
úrovni. Nechcela by som tu podrobne rozoberať túto
oblasť sociálnej politiky, ale chcem zamerať
pozornosť na starostlivosť spoločnosti o starých
občanov.
Zvýšenie všestrannej starostlivosti o občanov,
ktorí už nemôžu byť aktívne
ekonomicky činní, je obsiahnuté i v záveroch
XIV. zjazdu KSČ a je plne v súlade so socialistickým
humanizmom. Veď úroveň spoločenskej
starostlivosti o starých občanov je jedným
z ukazovateľov životnej a morálnej úrovne
spoločnosti. Ak budeme posudzovať z tohto zorného
uhla naše sociálne zabezpečenie, ktorého
súčasťou je tak dôchodkové zabezpečenie,
ako aj sociálna starostlivosť, myslím, že
by nebolo spravodlivé, ak by sme nechceli vidieť,
že i v tejto oblasti sa nám podarilo dostať sa
o kus dopredu.
Pochopiteľne, že by sme si aj tu priali ísť
rýchlejším tempom. Zo svojej práce vo
volebných obvodoch vieme, že i keď sa nám
podarilo už veľa vyriešiť, mnohé problémy
stoja pre nami. Ako dobrí hospodári vieme, že
i naliehavé otázky sociálnej politiky nemôžu
byt riešené podľa našich želaní,
ale len v tesnej nadväznosti na dosiahnuté ekonomické
výsledky tak, ako to formuloval XIV. zjazd KSČ.
Pozrime sa na niekoľko čísiel, ktoré
nás informujú o úrovni a rozsahu dôchodkového
zabezpečenia a poskytujú aspoň hrubú
orientáciu o vývoji dôchodkového zabezpečenia.
V roku 1973 bolo u nás viac ako 3 milióny 170 tisíc
dôchodcov a oproti roku 1971 stúpol ich počet
takmer o 80 tisíc. Pritom bolo v našom štáte
cca 7 miliónov 330 tisíc aktívne činných
obyvateľov. Len z týchto dvoch ukazovateľov je
vidieť, že vysoký počet dôchodcov
nesie so sebou i vysoké výdavky v tejto oblasti
a kryť ich môžeme len z výsledkov, ktoré
dosahujeme produktívnou prácou.
V roku 1973 predstavovali výdavky na vyplatené dôchodky
29 miliárd 530 miliónov Kčs a v porovnaní
s rokom 1971 vzrástli takmer o 3 miliardy Kčs. To
sú čísla, ktoré výrazne presvedčujú
o rozľahlej starostlivosti socialistickej spoločnosti
o starých občanov.
Aj priemerná mesačná výška vyplácaných
dôchodkov sa za posledné obdobie zvýšila
najmä u plných starobných dôchodkov pracovníkov.
Tak napríklad v roku 1971 bol mesačný priemer
tohto dôchodku 889. Kčs, v roku 1973 sa zvýšil
na 923, Kčs.
V týchto priemeroch sú pochopiteľne i nižšie
dôchodky, najmä tie, ktoré boli vymerané
v predošlých rokoch. U týchto dôchodcov,
ktorí sú už vo vyššom veku. zohráva
významnú úlohu sociálna starostlivosť,
ktorú štát organizuje a poskytuje najčastejšie
prostredníctvom národných výborov.
Formy tejto starostlivosti sú veľmi rozmanité
a ich rozsah, účinnosť i úroveň
a kvalita sú do značnej miery ovplyvňované
ani nie tak výškou rozpočtu národných
výborov, ale najčastejšie tým, aké
pochopenie pre starosti a potreby starých občanov
majú funkcionári národných výborov
a ich aparát, najmä odbory sociálneho zabezpečenia
a zdravotníctva. Ak novembrové zasadanie ÚV
KSČ nám všetkým ukladá skvalitniť
svoju prácu, platí táto zásada v plnom
rozsahu i o práci národných výborov.
V roku 1973 poslanci výborov pre sociálnu politiku
urobili vo viac než 20 volebných obvodoch poslanecký
prieskum. Poznatky, ktoré sa prieskumom získali,
ukázali, že i v tejto oblasti je čo zlepšiť.
Tak napríklad sme zistili, že na všetkých
národných výboroch i závodoch nevenujú
dostatočnú starostlivosť stravovaniu dôchodcov.
Pritom správna výživa chráni starých
občanov pred úbytkom fyzických síl
a pred rôznymi zdravotnými ťažkosťami,
ktoré vznikajú z nedostatočnej stravy. Navyše
spoločné stravovanie má pre starých
občanov nielen význam ekonomický a zdravotný,
ale i spoločenský, a ani ten sa nedá podceňovať.
V celoštátnom priemere bolo umožnené spoločné
stravovanie necelým 2 % občanov starších
ako 65 rokov, a to nie je mnoho. Sú však i okresy,
kde sa k týmto úlohám pristupuje s veľkým
pochopením a porozumením pre potreby starých
občanov. Tak napríklad v mojom volebnom obvode v
okrese Poprad sme v roku 1974 stravovali 647 dôchodcov,
čo je najvyšší počet stravujúcich
dôchodcov vo Východoslovenskom kraji. Dôchodcov
sme stravovali v 31 závodoch verejného stravovania,
ktorým sme v uplynulom roku poskytli 201 321 obedov z nákladov
zo štátneho rozpočtu 1 060 561, Kčs,
čo v priemere robí na jeden obed 5,26 Kčs.
V roku 1974 bola výhoda stravovania dôchodcov rozšírená
o 187 dôchodcov. Z celkového počtu dôchodcov
v okrese Poprad 19 343 pri stravovaní 647 dôchodcov
robí percentuálny pomer stravujúcich sa dôchodcov
3,34 %. Domnievam sa, že tento dobrý príklad
by nemal byť ojedinelý.
V posledných rokoch sme mohli zaznamenať priaznivý
vývoj tiež v opratovateľskej službe, ktorá
sa poskytuje našim starým občanom, a to nielen
zásluhou zvýšeného počtu platených
ošetrovateliek, ale i aktívnou dobrovoľnou výpomocou,
ktorú organizuje ČSČK a ČSZŽ.
Skúsenosti však ukazujú, že by túto
pomoc potrebovalo približne 3 % občanov starších
ako 65 rokov, a preto by bolo správne, aby sa táto
forma starostlivosti ďalej rozširovala a zlepšovala.
Z ich vlastnej iniciatívy vznikajú domy ošetrovateľskej
služby. ktoré sú vybavené potrebným
zariadením pre osobnú hygienu. Takto sústredená
starostlivosť môže byt nielen kvalitnejšia
a všestrannejšia, ale umožňuje i neľahkú
prácu samotným ošetrovateľkám.
Vybudovanie takýchto domov nevyžaduje nové
nákladné stavby, ale vyžaduje iniciatívny
prístup národných výborov a veľkú
organizátorskú prácu. Odmenou za to je vďaka
a spokojenosť našich osamelých dedkov a babičiek,
a to predsa stojí za trochu námahy.
Dôležitú úlohu v úrovni starostlivosti
našej spoločnosti o starých občanov
zohráva poskytovanie zdravotnej starostlivosti, pretože
zdravie je dôležitým faktorom života starého
občana. Závažné zmeny v zdravotnom stave
veľkého počtu starých občanov
kladú nároky na ambulantné a ústavné
zdravotnícke zariadenia, ktoré túto starostlivosť
poskytujú. Zistili sme, že tu je mnoho čo zlepšovať,
a to nielen v liečebniach preventívnej starostlivosti,
ale i v ústavnej starostlivosti.
Naše zdravotníctvo je na vysokej odbornej úrovni
a štát vynakladá na túto starostlivosť
značné finančné prostriedky. Účinnosť
tejto starostlivosti by teda nemala byť oslabovaná
niektorými organizačnými nedostatkami alebo
nesprávnym prístupom niektorých zdravotníckych
pracovníkov k starým občanom.
Pre krátkosť času nemôžem vyčerpať
vo svojom vystúpení širokú škálu
problémov a uviesť všetky pozitívne výsledky,
ktoré v poskytovaní sociálnej starostlivosti
našim starým občanom boli dosiahnuté.
Za týmito dobrými výsledkami sú nielen
miliónové výdavky spoločnosti, ale
predovšetkým obetavá práca tisícov
našich funkcionárov, ktorí pochopili, že
starostlivosť o starých občanov vyžaduje
tiež pochopenie a porozumenie, záujem o ich potreby
a životné ťažkosti.
Je to výraz našej lásky a vďačnosti
za pracovnú aktivitu, ktorú títo občania
vykonali pre spoločnosť, či už vezmeme
ich veľké zásluhy v období národnooslobodzovacieho
hnutia od vzniku SNP až po oslobodenie našej vlasti
slávnou Sovietskou armádou, za hodnoty, ktoré
nám vytvorili v prvých ťažkých
rokoch budovania našej vlasti hneď po oslobodení
a ktorým patrí vďaka za obnovenie vojnou zničeného
hospodárstva.
Ak dokážeme takto pristupovať k našim starým
občanom a v tomto duchu vychovávať i našu
mládež, prispejeme tým veľkou mierou k
ich radostnej a pokojnej starobe.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslankyni Ridzikové.
Prosím poslance Trávníčka, připraví
se poslanec Bubeník.
Poslanec SN prof. MUDr. T. Trávníček,
CSc.: Vážené soudružky poslankyně,
soudruzi poslanci, dovolte, abych vyslovil hluboké uspokojení
všech orgánů Národní fronty a
organizací v ní sdružených, nad plněním
programového prohlášení vlády,
které je konkretizací linie Komunistické
strany Československa, závěrů XIV.
sjezdu KSČ ve všech oblastech života společnosti.
S vládním prohlášením vyslovilo
svůj souhlas také plénum ústředního
výboru Národní fronty ČSSR, které
zavázalo všechny organizace sdružené v
Národní frontě k jeho plné podpoře
a k aktivní účasti členů při
jeho realizaci.
Co je nejcennějším poznatkem, jaké jsou
životní zkušenosti našich občanů
s plněním vládního prohlášení?
Krátce lze říci: záměry obsažené
ve vládním prohlášení jsou realizovány,
slova se nerozcházejí s činy.
Chtěl bych z mnoha oblastí života společnosti
vyzvednout jednu, která každému občanu
přináší přesvědčivé
důkazy o pozitivních, zvlášť významných
změnách, které se bezprostředně
dotýkají jeho života. Jde o všestranný
rozvoj našich obcí a měst, jehož cíle
byly prodiskutovány za aktivní účasti
voličů a jimi ve volbách schváleny
v podobě volebních programů Národní
fronty. Jde o program, který je za účinné
pomoci miliónů občanů úspěšně
realizován.
Volební programy Národní fronty jsou konkretizací
politiky Komunistické strany Československa v místních
podmínkách. Jsou vlastně "vládním
prohlášením volených orgánů
moci lidu a správy státu - národních
výborů - na celé pětileté volební
období. Bilance jejich plnění je opravdu
radostná. Předpokládá se, že
za celé pětileté volební období
bude převážně dobrovolnou bezplatnou
prací občanů vytvořeno hodnot za více
než 50 mld Kčs.