Čtvrtek 13. prosince 1973

Přes pokrok, jehož ve zdravotnictví dosahujeme, přetrvávají však zde i některé nedostatky, které vyvolávají oprávněnou nespokojenost i kritiku obyvatelstva. K jejich postupnému odstranění musí soustředit pozornost ministerstva zdravotnictví i národní výbory.

Nezanedbatelným problémem ve svých sociálních, zdravotních a ekonomických důsledcích je mimopracovní úrazovost, kde tendence vývoje jsou naopak nepříznivé, proto jsme spolu s vládami obou republik přijali některá opatření ke zlepšení současného stavu.

Vláda trvale sleduje naplňování direktiv XIV. sjezdu strany, spočívajících v upevňování všech článků socialistického státu a v harmonickém, komplexním rozvíjení všech jeho funkcí.

To je také smyslem a obsahem uplatňování federativního uspořádání našeho státu, které se stalo základem bratrského soužití a internacionální spolupráce Čechů a Slováků i všech národností ČSSR. Z toho vyplývá význam řídící a sjednocující úlohy federálních orgánů, kterou prosazujeme ve všech sférách státní činnosti - v legislativní správě, tak jako ve výkonné, organizátorské, výchovné a kontrolní oblasti.

K tomuto cíli upevňujeme bezprostřední spolupráci s vládami obou národních republik, pečujeme o prohlubování součinnosti mezi federálními a národními orgány, o jejich vzájemně koordinované působení.

Stále je třeba klást větší důraz na zdokonalování chodu našeho federativního ústrojí, na zvyšování úrovně plánování, legislativy, správy, zkrátka na zvyšování kvality řízení ve všech článcích státního mechanismu, na zvyšování odpovědnosti všech orgánů a funkcionářů.

Činnost národních výborů zaznamenala i v letošním roce vzestupnou tendenci. Většina poslanců zvolených před dvěma roky získala další zkušenosti a osvědčila se jako dobří hospodáři a zástupci lidu. Oceňujeme, že se prohlubuje všestranná spolupráce národních výborů s občany, že se upevňují vztahy mezi volenými orgány a voliči.

Pokroku bylo dosaženo v řešení bytové situace, ve zdravotnictví, obchodu, službách i v péči o životní prostředí. Jsou to výsledky práce národních výborů, které příznivě ovlivňují život a spokojenost občanů, vedou k zájmu o práci našich zastupitelských orgánů.

Rozsáhlá pravomoc národních výborů zvyšuje i jejich odpovědnost. Vždyť např. v oblasti jejich působnosti pracuje jeden a půl miliónu lidí, jejich rozpočty dosahují letos již téměř 80 miliard Kčs, což je zhruba jedna třetina státních rozpočtů. Výdaje národních výborů na investice činí 25 miliard, to je téměř čtvrtina celkových našich investic.

Na státním řízení a veřejné správě se ve stále větší míře aktivně podílejí široké vrstvy občanů. Jejich velký zájem o společenské záležitosti a iniciativní přístup k nim výrazně potvrdily veřejné stranické schůze, které před nedávnem proběhly v celé naší republice a které poskytly příslušným orgánům mnoho látky k přemýšlení. Všem nám nyní musí jít o to, aby žádný z věcných a reálných podnětů nezůstal nepovšimnut, aby se jimi národní výbory i centrální orgány zabývaly, a aby národní výbory doplnily volební programy o ty návrhy, které je možno realizovat. Takový přístup k podnětům pracujících nejenže zvýší autoritu národních výborů, ale současně bude novým impulsem k bezprostřední masové účasti lidí na zvelebování svých obcí a měst. Vždyť zkušenosti v tomto směru máme dost. Jen za prvé tři roky pětiletky byly za přímé účasti občanů v akci "Z" provedeny práce v hodnotě 12 miliard Kčs, což představuje mimo jiné stovky školských a tělovýchovných zařízení, nová zdravotnická střediska, tisíce kilometrů vodovodů, kanalizací a místních komunikací.

Chci zdůraznit, že naši občané svou dobrovolnou prací nevytvořili jen velké materiální hodnoty. Jejich zájem o veřejné věci a snaha osobně přispět k jejich řešení představuje obrovský společenskopolitický kapitál, jehož význam a dosah ne vždy plně doceňujeme.

Na soustavné zlepšování činnosti národních výborů klademe velký důraz nejen proto, že mají velký rozsah pravomoci v řízení všech základních společenských oblastí - ale že jejich práce má výrazný politický aspekt. Vždyť jejich prostřednictvím přicházejí občané do nejčastějšího styku se státem a úroveň fungování národních výborů nezbytně ovlivňuje jejich názor na celé naše socialistické zřízení a jejich vztah k němu.

V souladu s programovým prohlášením věnovala vláda odpovídající pozornost zdokonalování právního řádu a otázkám socialistické zákonnosti. Rád konstatuji, že zejména v tomto směru našla u orgánů obou sněmoven Federálního shromáždění plné porozumění, výraznou pomoc a podporu v přípravě řady právních úprav realizovaných po XIV. sjezdu.

V návaznosti na úkoly, které si stavíme do budoucna, usiluje vláda o účinnější uplatnění organizující funkce socialistického práva v dalším rozvoji společnosti, především pak v národním hospodářství. Z tohoto hlediska bude mít např. nemalý význam připravovaný zákon o územním plánování a stavebním řádu, který nejen pozitivně ovlivní úroveň plánování a řízení investiční výstavby a dá v tomto směru příslušným orgánům do rukou účinné nástroje, ale bude mít též důležité místo v komplexu právních úprav v oblasti péče socialistického státu o ochranu a tvorbu životního prostředí.

Připravujeme také, jak nám uložil ústřední výbor strany, právní úpravu vztahů v zemědělském družstevnictví. Pečlivě zvažujeme jednotlivé varianty návrhů, s cílem zabezpečit v souladu s potřebami naší společnosti další rozvoj JZD a důsledněji chránit zemědělský půdní fond.

Intenzívně se pracuje na všestranné analýze a podkladech pro právní úpravu postavení Prahy jako hlavního města ČSSR. Chceme tím dát politický i právní výraz zájmu, který má na úspěšném řešení rozvoje Prahy celá federace.

Velkou péči věnujeme právním otázkám, vyplývajícím z účasti Československa v socialistické ekonomické integraci. Tento úkol se týká řady odvětví a je v současné době rozpracováván na úseku mezinárodního, hospodářského a pracovního práva.

V tvorbě socialistického zákonodárství usilujeme o větší koncepčnost, která je hlavním předpokladem dalšího zkvalitnění a zvýšení stability našeho právního řádu. Chceme, aby právo ve svém celku bylo účinným nástrojem při plnění politické linie KSČ ve všech oblastech společenského života.

Vedle tvorby práva je podstatnou složkou socialistické zákonnosti povinnost orgánů státu, hospodářských a společenských organizací i všech občanů dodržovat platné právní normy. Tato zásada je ve své obecnosti uznávána, avšak v praxi se některé organizace a někteří lidé chovají tak, jakoby se na ně vztahovala jen ta ustanovení právního řádu, která jsou jim bezprostředně k prospěchu. Nejzřetelněji se takové postoje projevují v hospodářství. A přitom právě zde působí každé nedodržování právního řádu škody, které se ve svém souhrnu projevují jako brzdy rychlejšího rozvoje.

Dokumentovat to lze především na odběratelsko-dodavatelských vztazích, jejichž úroveň a fungování vedle věcných příčin jsou odvislé od dodržování příslušných předpisů hospodářského práva. Poruchy a nedostatky, s nimiž se tu setkáváme, jsou často způsobeny i tím, že někteří výrobci využívají svého postavení a vynucují si místo potvrzení hospodářské smlouvy bezesmluvní vztahy vůči odběratelům, nebo že výrobní organizace a jejich nadřízené orgány nedodržují důsledně předpisy o postupu při rušení, změnách a převodech výrobních programů.

Nemálo pozornosti věnujeme koordinovanému boji proti kriminalitě. Jeho jistě dobrým výsledkem je, že v roce 1972 se po deseti letech zastavil růst kriminality a v některých kategoriích trestné činnosti došlo k poklesu. V tomto směru je třeba ocenit zejména práci orgánů lidové kontroly, SNB, orgánů prokuratury a soudů. Účinným příspěvkem v boji proti trestné činnosti je bezesporu i novelizovaný trestní zákon, trestní řád, zákon o přečinech, zákon o výkonu trestu odnětí svobody a ochranném dohledu a zákon o SNB, tedy normy, které převážně v tomto roce Federální shromáždění pečlivě projednávalo.

Kriminalita a porušování státní a občanské kázně jsou i přes dosažený pokrok jevem, kterému musí věnovat trvalou pozornost nejen státní a hospodářské orgány a společenské organizace, ale především každý poctivý občan.

Byla přijata řada dobrých, a jak ukazují dosavadní zkušenosti, i účinných opatření. Je namístě zdůraznit, že v boji proti trestné činnosti přísluší vedle důsledného postihu významné místo prevenci, organizované péči o to, aby se porušování socialistických zákonů předcházelo. Mám na mysli nejen důslednější ochranu socialistického vlastnictví, všestranné upevňování pořádku a disciplíny a fungující systém kontroly, ale i stále vzrůstající úlohu socialistické výchovy. Jde o to, v praktické činnosti posilovat ty faktory, které pozitivně působí k upevňování socialistického právního vědomí pracujících. Je to především dobré a stabilní zákonodárství, důsledné dodržování zákonů všemi orgány socialistického státu a efektivní právní propaganda.

Soudružky a soudruzi poslanci, stabilita našeho vnitřního vývoje je nejrůznějšími vazbami spjata s tím, jakým směrem se vyvíjí mezinárodně politická situace a nakolik se nám daří dosahovat cílů, které si v zahraničně politických vztazích vytyčujeme.

Za období, které nás dělí od XIV. sjezdu, došlo k tolika významným mezinárodním událostem, že by dříve naplnily desetiletí. Tento neobyčejně rychlý pohyb na mezinárodní aréně mění postupně celou strukturu mezinárodních vztahů.

Při vší střízlivosti lze říci, že vývoj mezinárodní situace, jakkoli v sobě obsahuje řadu protikladných prvků a každý krok kupředu musí být probojován v ostrém třídním zápase, směřuje i nadále ke stále výraznějšímu uplatňování principů mírového soužití a k vytváření podmínek pro vzájemnou spolupráci států s rozdílným společenským zřízením.

"Podle našeho pevného přesvědčení," zdůraznil soudruh Brežněv na Kongresu mírových sil v Moskvě. "je hlavní tendencí v rozvoji současných mezinárodních vztahů nynější obrat od "studené války" k uvolňování napětí, od vojenské konfrontace k upevnění bezpečnosti, k mírové spolupráci,"

Tento trend vývoje čerpá svou sílu především z toho, že je podložen objektivně působícím vlivem zásadních změn v mezinárodním poměru sil ve prospěch socialismu a míru, které v uplynulém období od základů změnily tvář světa, jakož i cílevědomým, aktivním působením socialistických zemí opírajících se o podporu sil pokroku a míru na celém světě, Ve světle vlivu těchto faktorů ztratila půdu pod nohama celá poválečná koncepce mezinárodního imperialismu založená na politice "z pozice síly". Imperialistické mocnosti jsou nuceny respektovat nový poměr sil jako reálný a nezměnitelný fakt a tomu přizpůsobovat celkovou svoji zahraničně politickou orientaci. Ne z lásky k míru, tím méně k socialismu, ale prostě proto, že i jejich vlastní zájmy vyžadují přizpůsobit politiku táto mocné a nezvratné realitě soudobých mezinárodních vztahů.

Je pochopitelné, že tak veliká strukturální změna nemůže probíhat zcela hladce. Pohled do minulosti ukazuje, že méně významnější přeměny v mezinárodních vztazích byly prováděny dříve rozsáhlými katastrofami. Jestliže přesto dnešní zásadní přestavba mezinárodních vztahů probíhá nejen v podmínkách světového míru, ale dokonce při stále výraznějším uplatňování principů mírového soužití, je tomu tak proto, že se uskutečňuje nikoliv jako živelný katastrofický proces. Uskutečňuje se jako proces v rozhodující míře ovlivňovaný a určovaný silami socialismu, světového socialistického společenství a především Sovětským svazem, silami, které se opírají o marxisticko-leninské poznání zákonitostí světového vývoje a cílevědomě je uplatňují v praxi.

Toto společné úsilí nese své ovoce, pravda, zdaleka nejsme u cíle. Je to teprve počáteční etapa cesty ke spolehlivému zajištění mírové budoucnosti lidstva. Přesto výsledky, jichž bylo v tomto směru dosaženo, svědčí o tom, že jdeme cestou správnou a reálnou.

Počítáme přitom - a musíme počítat - s tím, že krajně reakční, militaristické kruhy a všichni, jimž se stýská "po studené válce". se nebudou lehce vzdávat svých záměrů a budou se snažit využít každé příležitosti, aby kladný vývoj ve světě zastavili či alespoň zpomalili. Svědčí o tom jak násilné svržení demokratické, legálně zvolené vlády Salvadora Allendeho v Chile, tak i agresívní politika izraelských militaristů. Situaci komplikuje i postoj vedení Čínské lidově republiky, která podporuje agresívní vojenské bloky a vědomě staví překážky do cesty principiální politice mírového soužití.

Na druhé straně však i nedávné dramatické události na Středním východě zároveň přinesly, jak zdůraznil soudruh Brežněv, "další důkaz toho, jak prospěšná pro všeobecný mír je práce, jež byla v posledních letech vynaložena pro normalizaci mezinárodních vztahů, uvolnění mezinárodního napětí, zvláště ve vztazích mezi největšími státy s odlišným společenským zřízením". Vývoj posledních událostí prokázal užitečnost a účinnost sovětsko-amerických dohod podepsaných v červnu letošního roku. Právě jejich uplatnění - i přes známá vojenská opatření Spojených států, jejichž ukvapenost přiznal podle amerického tisku nedávno státní tajemník USA - podstatně přispělo k ukončení vojenských operací a přijetí základních mezinárodních rozhodnutí směřujících k odchodu izraelských agresorů z okupovaných arabských území.

Potvrdila se síla a poměrně vysoká stabilita celkového trendu k uvolňování napětí. Dramatický vývoj situace nezabránil normálnímu chodu ženevských jednání konference o bezpečnosti a spolupráci v Evropě ani úspěšnému zahájení důležitých jednání ve Vídni, o snížení ozbrojených sil a výzbroje ve střední Evropě. Také naše vlastní zkušenosti potvrzují, že se nezmenšily ani předpoklady pro postupné zlepšování vztahů mezi zeměmi socialistického společenství a státy kapitalistického světa.

Jsme si dobře vědomi, že proces uvolňování napětí nic nemění na třídním rozdělení světa, že neruší a ani nemůže zrušit sociální konflikty, že nemění nic ani na skutečnosti, že základní náplní mezinárodních vztahů je třídní boj mezi protikladnými společenskými soustavami. Může však a také musí zabránit tomu, aby v ohni nukleární války shořely milióny lidí i výsledky jejich práce. To je smyslem politiky mírového soužití, politiky zmírňování mezinárodního napětí. A právě v tom, že obstála i v nedávných zatěžkávacích zkouškách, je jen nový důkaz, že tento proces se opírá o objektivní podmínky a odpovídá skutečným životním zájmům národů i států.

Chtěl bych v této souvislosti vzhledem k aktuálnosti, soudružky a soudruzi poslanci, uvést několik poznámek k roli, kterou v soudobém pozitivním mezinárodním vývoji hrají ekonomické faktory.

Na krymském setkání nejvyšších představitelů komunistických a dělnických stran letos koncem července byla zdůrazněna mimořádně významná úloha, kterou v soudobém vývoji mezinárodních vztahů může sehrát ekonomická spolupráce mezi socialistickými a kapitalistickými zeměmi. Vývoj poměru sil ve světovém měřítku přivedl postupně řadu představitelů kapitalistických zemí k závěru, že pokračovat na pozicích "studené války" je nemyslitelné a že je nezbytné navázat se socialistickými státy normální mírové vztahy. Toto rozumové poznání je samozřejmě důležité, avšak zkušenosti potvrzují, že významnější a zejména trvalejší je pro kapitalistické země materiální zájem.

Bylo by samozřejmě naivní očekávat od představitelů mezinárodního kapitálu nějaké sympatie pro rozvoj socialismu. Buržoazie prostě považuje mírové vztahy se socialistickými zeměmi tehdy zadobré a prospěšné, jestliže na jedné straně nemá reálnou možnost použít proti nim jiných prostředků a jestliže na straně druhé jí tyto vztahy přinášejí i materiální prospěch.

Zkušenosti uplynulých let přivedly hospodářské činitele kapitalistického světa k nejednomu bolestnému poučení. Připomeňme jen vážné a stále výrazněji působící problémy surovinové a palivové. Jestliže dědictví kolonialismu umožňovalo až dosud předním kapitalistickým mocnostem mít v zemích tak zvaného třetího světa svou zásobárnu a zdroj laciných surovin, dnes se tato situace mění. Naftové embargo je vážným mementem, jaké důsledky může mít, jestliže si rozvojové země uvědomí sílu svého bohatství, Kapitalistické země jsou a stále více budou proto nuceny jít na normální, seriózní ekonomická jednání a jejich vlastní zájem je vede i k větší zainteresovanosti na spolupráci se socialistickými zeměmi, které pro ně budou stále důležitějším partnerem. Navíc pak řada kapitalistických zemí se už přesvědčila, že stabilní, korektní, dlouhodobě orientovaná ekonomická spolupráce se socialistickými státy je i pro ně výhodná.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP