Přes pokrok, jehož ve zdravotnictví dosahujeme,
přetrvávají však zde i některé
nedostatky, které vyvolávají oprávněnou
nespokojenost i kritiku obyvatelstva. K jejich postupnému
odstranění musí soustředit pozornost
ministerstva zdravotnictví i národní výbory.
Nezanedbatelným problémem ve svých sociálních,
zdravotních a ekonomických důsledcích
je mimopracovní úrazovost, kde tendence vývoje
jsou naopak nepříznivé, proto jsme spolu
s vládami obou republik přijali některá
opatření ke zlepšení současného
stavu.
Vláda trvale sleduje naplňování direktiv
XIV. sjezdu strany, spočívajících
v upevňování všech článků
socialistického státu a v harmonickém, komplexním
rozvíjení všech jeho funkcí.
To je také smyslem a obsahem uplatňování
federativního uspořádání našeho
státu, které se stalo základem bratrského
soužití a internacionální spolupráce
Čechů a Slováků i všech národností
ČSSR. Z toho vyplývá význam řídící
a sjednocující úlohy federálních
orgánů, kterou prosazujeme ve všech sférách
státní činnosti - v legislativní správě,
tak jako ve výkonné, organizátorské,
výchovné a kontrolní oblasti.
K tomuto cíli upevňujeme bezprostřední
spolupráci s vládami obou národních
republik, pečujeme o prohlubování součinnosti
mezi federálními a národními orgány,
o jejich vzájemně koordinované působení.
Stále je třeba klást větší
důraz na zdokonalování chodu našeho
federativního ústrojí, na zvyšování
úrovně plánování, legislativy,
správy, zkrátka na zvyšování
kvality řízení ve všech článcích
státního mechanismu, na zvyšování
odpovědnosti všech orgánů a funkcionářů.
Činnost národních výborů zaznamenala
i v letošním roce vzestupnou tendenci. Většina
poslanců zvolených před dvěma roky
získala další zkušenosti a osvědčila
se jako dobří hospodáři a zástupci
lidu. Oceňujeme, že se prohlubuje všestranná
spolupráce národních výborů
s občany, že se upevňují vztahy mezi
volenými orgány a voliči.
Pokroku bylo dosaženo v řešení bytové
situace, ve zdravotnictví, obchodu, službách
i v péči o životní prostředí.
Jsou to výsledky práce národních výborů,
které příznivě ovlivňují
život a spokojenost občanů, vedou k zájmu
o práci našich zastupitelských orgánů.
Rozsáhlá pravomoc národních výborů
zvyšuje i jejich odpovědnost. Vždyť např.
v oblasti jejich působnosti pracuje jeden a půl
miliónu lidí, jejich rozpočty dosahují
letos již téměř 80 miliard Kčs,
což je zhruba jedna třetina státních
rozpočtů. Výdaje národních
výborů na investice činí 25 miliard,
to je téměř čtvrtina celkových
našich investic.
Na státním řízení a veřejné
správě se ve stále větší
míře aktivně podílejí široké
vrstvy občanů. Jejich velký zájem
o společenské záležitosti a iniciativní
přístup k nim výrazně potvrdily veřejné
stranické schůze, které před nedávnem
proběhly v celé naší republice a které
poskytly příslušným orgánům
mnoho látky k přemýšlení. Všem
nám nyní musí jít o to, aby žádný
z věcných a reálných podnětů
nezůstal nepovšimnut, aby se jimi národní
výbory i centrální orgány zabývaly,
a aby národní výbory doplnily volební
programy o ty návrhy, které je možno realizovat.
Takový přístup k podnětům pracujících
nejenže zvýší autoritu národních
výborů, ale současně bude novým
impulsem k bezprostřední masové účasti
lidí na zvelebování svých obcí
a měst. Vždyť zkušenosti v tomto směru
máme dost. Jen za prvé tři roky pětiletky
byly za přímé účasti občanů
v akci "Z" provedeny práce v hodnotě 12
miliard Kčs, což představuje mimo jiné
stovky školských a tělovýchovných
zařízení, nová zdravotnická
střediska, tisíce kilometrů vodovodů,
kanalizací a místních komunikací.
Chci zdůraznit, že naši občané
svou dobrovolnou prací nevytvořili jen velké
materiální hodnoty. Jejich zájem o veřejné
věci a snaha osobně přispět k jejich
řešení představuje obrovský společenskopolitický
kapitál, jehož význam a dosah ne vždy
plně doceňujeme.
Na soustavné zlepšování činnosti
národních výborů klademe velký
důraz nejen proto, že mají velký rozsah
pravomoci v řízení všech základních
společenských oblastí - ale že jejich
práce má výrazný politický
aspekt. Vždyť jejich prostřednictvím přicházejí
občané do nejčastějšího
styku se státem a úroveň fungování
národních výborů nezbytně ovlivňuje
jejich názor na celé naše socialistické
zřízení a jejich vztah k němu.
V souladu s programovým prohlášením
věnovala vláda odpovídající
pozornost zdokonalování právního řádu
a otázkám socialistické zákonnosti.
Rád konstatuji, že zejména v tomto směru
našla u orgánů obou sněmoven Federálního
shromáždění plné porozumění,
výraznou pomoc a podporu v přípravě
řady právních úprav realizovaných
po XIV. sjezdu.
V návaznosti na úkoly, které si stavíme
do budoucna, usiluje vláda o účinnější
uplatnění organizující funkce socialistického
práva v dalším rozvoji společnosti,
především pak v národním hospodářství.
Z tohoto hlediska bude mít např. nemalý význam
připravovaný zákon o územním
plánování a stavebním řádu,
který nejen pozitivně ovlivní úroveň
plánování a řízení investiční
výstavby a dá v tomto směru příslušným
orgánům do rukou účinné nástroje,
ale bude mít též důležité
místo v komplexu právních úprav v
oblasti péče socialistického státu
o ochranu a tvorbu životního prostředí.
Připravujeme také, jak nám uložil ústřední
výbor strany, právní úpravu vztahů
v zemědělském družstevnictví.
Pečlivě zvažujeme jednotlivé varianty
návrhů, s cílem zabezpečit v souladu
s potřebami naší společnosti další
rozvoj JZD a důsledněji chránit zemědělský
půdní fond.
Intenzívně se pracuje na všestranné
analýze a podkladech pro právní úpravu
postavení Prahy jako hlavního města ČSSR.
Chceme tím dát politický i právní
výraz zájmu, který má na úspěšném
řešení rozvoje Prahy celá federace.
Velkou péči věnujeme právním
otázkám, vyplývajícím z účasti
Československa v socialistické ekonomické
integraci. Tento úkol se týká řady
odvětví a je v současné době
rozpracováván na úseku mezinárodního,
hospodářského a pracovního práva.
V tvorbě socialistického zákonodárství
usilujeme o větší koncepčnost, která
je hlavním předpokladem dalšího zkvalitnění
a zvýšení stability našeho právního
řádu. Chceme, aby právo ve svém celku
bylo účinným nástrojem při
plnění politické linie KSČ ve všech
oblastech společenského života.
Vedle tvorby práva je podstatnou složkou socialistické
zákonnosti povinnost orgánů státu,
hospodářských a společenských
organizací i všech občanů dodržovat
platné právní normy. Tato zásada je
ve své obecnosti uznávána, avšak v praxi
se některé organizace a někteří
lidé chovají tak, jakoby se na ně vztahovala
jen ta ustanovení právního řádu,
která jsou jim bezprostředně k prospěchu.
Nejzřetelněji se takové postoje projevují
v hospodářství. A přitom právě
zde působí každé nedodržování
právního řádu škody, které
se ve svém souhrnu projevují jako brzdy rychlejšího
rozvoje.
Dokumentovat to lze především na odběratelsko-dodavatelských
vztazích, jejichž úroveň a fungování
vedle věcných příčin jsou odvislé
od dodržování příslušných
předpisů hospodářského práva.
Poruchy a nedostatky, s nimiž se tu setkáváme,
jsou často způsobeny i tím, že někteří
výrobci využívají svého postavení
a vynucují si místo potvrzení hospodářské
smlouvy bezesmluvní vztahy vůči odběratelům,
nebo že výrobní organizace a jejich nadřízené
orgány nedodržují důsledně předpisy
o postupu při rušení, změnách
a převodech výrobních programů.
Nemálo pozornosti věnujeme koordinovanému
boji proti kriminalitě. Jeho jistě dobrým
výsledkem je, že v roce 1972 se po deseti letech zastavil
růst kriminality a v některých kategoriích
trestné činnosti došlo k poklesu. V tomto směru
je třeba ocenit zejména práci orgánů
lidové kontroly, SNB, orgánů prokuratury
a soudů. Účinným příspěvkem
v boji proti trestné činnosti je bezesporu i novelizovaný
trestní zákon, trestní řád,
zákon o přečinech, zákon o výkonu
trestu odnětí svobody a ochranném dohledu
a zákon o SNB, tedy normy, které převážně
v tomto roce Federální shromáždění
pečlivě projednávalo.
Kriminalita a porušování státní
a občanské kázně jsou i přes
dosažený pokrok jevem, kterému musí
věnovat trvalou pozornost nejen státní a
hospodářské orgány a společenské
organizace, ale především každý
poctivý občan.
Byla přijata řada dobrých, a jak ukazují
dosavadní zkušenosti, i účinných
opatření. Je namístě zdůraznit,
že v boji proti trestné činnosti přísluší
vedle důsledného postihu významné
místo prevenci, organizované péči
o to, aby se porušování socialistických
zákonů předcházelo. Mám na
mysli nejen důslednější ochranu socialistického
vlastnictví, všestranné upevňování
pořádku a disciplíny a fungující
systém kontroly, ale i stále vzrůstající
úlohu socialistické výchovy. Jde o to, v
praktické činnosti posilovat ty faktory, které
pozitivně působí k upevňování
socialistického právního vědomí
pracujících. Je to především
dobré a stabilní zákonodárství,
důsledné dodržování zákonů
všemi orgány socialistického státu a
efektivní právní propaganda.
Soudružky a soudruzi poslanci, stabilita našeho vnitřního
vývoje je nejrůznějšími vazbami
spjata s tím, jakým směrem se vyvíjí
mezinárodně politická situace a nakolik se
nám daří dosahovat cílů, které
si v zahraničně politických vztazích
vytyčujeme.
Za období, které nás dělí od
XIV. sjezdu, došlo k tolika významným mezinárodním
událostem, že by dříve naplnily desetiletí.
Tento neobyčejně rychlý pohyb na mezinárodní
aréně mění postupně celou strukturu
mezinárodních vztahů.
Při vší střízlivosti lze říci,
že vývoj mezinárodní situace, jakkoli
v sobě obsahuje řadu protikladných prvků
a každý krok kupředu musí být
probojován v ostrém třídním
zápase, směřuje i nadále ke stále
výraznějšímu uplatňování
principů mírového soužití a k
vytváření podmínek pro vzájemnou
spolupráci států s rozdílným
společenským zřízením.
"Podle našeho pevného přesvědčení,"
zdůraznil soudruh Brežněv na Kongresu mírových
sil v Moskvě. "je hlavní tendencí v
rozvoji současných mezinárodních vztahů
nynější obrat od "studené války"
k uvolňování napětí, od vojenské
konfrontace k upevnění bezpečnosti, k mírové
spolupráci,"
Tento trend vývoje čerpá svou sílu
především z toho, že je podložen
objektivně působícím vlivem zásadních
změn v mezinárodním poměru sil ve
prospěch socialismu a míru, které v uplynulém
období od základů změnily tvář
světa, jakož i cílevědomým, aktivním
působením socialistických zemí opírajících
se o podporu sil pokroku a míru na celém světě,
Ve světle vlivu těchto faktorů ztratila půdu
pod nohama celá poválečná koncepce
mezinárodního imperialismu založená
na politice "z pozice síly". Imperialistické
mocnosti jsou nuceny respektovat nový poměr sil
jako reálný a nezměnitelný fakt a
tomu přizpůsobovat celkovou svoji zahraničně
politickou orientaci. Ne z lásky k míru, tím
méně k socialismu, ale prostě proto, že
i jejich vlastní zájmy vyžadují přizpůsobit
politiku táto mocné a nezvratné realitě
soudobých mezinárodních vztahů.
Je pochopitelné, že tak veliká strukturální
změna nemůže probíhat zcela hladce.
Pohled do minulosti ukazuje, že méně významnější
přeměny v mezinárodních vztazích
byly prováděny dříve rozsáhlými
katastrofami. Jestliže přesto dnešní zásadní
přestavba mezinárodních vztahů probíhá
nejen v podmínkách světového míru,
ale dokonce při stále výraznějším
uplatňování principů mírového
soužití, je tomu tak proto, že se uskutečňuje
nikoliv jako živelný katastrofický proces.
Uskutečňuje se jako proces v rozhodující
míře ovlivňovaný a určovaný
silami socialismu, světového socialistického
společenství a především Sovětským
svazem, silami, které se opírají o marxisticko-leninské
poznání zákonitostí světového
vývoje a cílevědomě je uplatňují
v praxi.
Toto společné úsilí nese své
ovoce, pravda, zdaleka nejsme u cíle. Je to teprve počáteční
etapa cesty ke spolehlivému zajištění
mírové budoucnosti lidstva. Přesto výsledky,
jichž bylo v tomto směru dosaženo, svědčí
o tom, že jdeme cestou správnou a reálnou.
Počítáme přitom - a musíme
počítat - s tím, že krajně reakční,
militaristické kruhy a všichni, jimž se stýská
"po studené válce". se nebudou lehce vzdávat
svých záměrů a budou se snažit
využít každé příležitosti,
aby kladný vývoj ve světě zastavili
či alespoň zpomalili. Svědčí
o tom jak násilné svržení demokratické,
legálně zvolené vlády Salvadora Allendeho
v Chile, tak i agresívní politika izraelských
militaristů. Situaci komplikuje i postoj vedení
Čínské lidově republiky, která
podporuje agresívní vojenské bloky a vědomě
staví překážky do cesty principiální
politice mírového soužití.
Na druhé straně však i nedávné
dramatické události na Středním východě
zároveň přinesly, jak zdůraznil soudruh
Brežněv, "další důkaz toho,
jak prospěšná pro všeobecný mír
je práce, jež byla v posledních letech vynaložena
pro normalizaci mezinárodních vztahů, uvolnění
mezinárodního napětí, zvláště
ve vztazích mezi největšími státy
s odlišným společenským zřízením".
Vývoj posledních událostí prokázal
užitečnost a účinnost sovětsko-amerických
dohod podepsaných v červnu letošního
roku. Právě jejich uplatnění - i přes
známá vojenská opatření Spojených
států, jejichž ukvapenost přiznal podle
amerického tisku nedávno státní tajemník
USA - podstatně přispělo k ukončení
vojenských operací a přijetí základních
mezinárodních rozhodnutí směřujících
k odchodu izraelských agresorů z okupovaných
arabských území.
Potvrdila se síla a poměrně vysoká
stabilita celkového trendu k uvolňování
napětí. Dramatický vývoj situace nezabránil
normálnímu chodu ženevských jednání
konference o bezpečnosti a spolupráci v Evropě
ani úspěšnému zahájení
důležitých jednání ve Vídni,
o snížení ozbrojených sil a výzbroje
ve střední Evropě. Také naše
vlastní zkušenosti potvrzují, že se nezmenšily
ani předpoklady pro postupné zlepšování
vztahů mezi zeměmi socialistického společenství
a státy kapitalistického světa.
Jsme si dobře vědomi, že proces uvolňování
napětí nic nemění na třídním
rozdělení světa, že neruší
a ani nemůže zrušit sociální konflikty,
že nemění nic ani na skutečnosti, že
základní náplní mezinárodních
vztahů je třídní boj mezi protikladnými
společenskými soustavami. Může však
a také musí zabránit tomu, aby v ohni nukleární
války shořely milióny lidí i výsledky
jejich práce. To je smyslem politiky mírového
soužití, politiky zmírňování
mezinárodního napětí. A právě
v tom, že obstála i v nedávných zatěžkávacích
zkouškách, je jen nový důkaz, že
tento proces se opírá o objektivní podmínky
a odpovídá skutečným životním
zájmům národů i států.
Chtěl bych v této souvislosti vzhledem k aktuálnosti,
soudružky a soudruzi poslanci, uvést několik
poznámek k roli, kterou v soudobém pozitivním
mezinárodním vývoji hrají ekonomické
faktory.
Na krymském setkání nejvyšších
představitelů komunistických a dělnických
stran letos koncem července byla zdůrazněna
mimořádně významná úloha,
kterou v soudobém vývoji mezinárodních
vztahů může sehrát ekonomická
spolupráce mezi socialistickými a kapitalistickými
zeměmi. Vývoj poměru sil ve světovém
měřítku přivedl postupně řadu
představitelů kapitalistických zemí
k závěru, že pokračovat na pozicích
"studené války" je nemyslitelné
a že je nezbytné navázat se socialistickými
státy normální mírové vztahy.
Toto rozumové poznání je samozřejmě
důležité, avšak zkušenosti potvrzují,
že významnější a zejména
trvalejší je pro kapitalistické země
materiální zájem.
Bylo by samozřejmě naivní očekávat
od představitelů mezinárodního kapitálu
nějaké sympatie pro rozvoj socialismu. Buržoazie
prostě považuje mírové vztahy se socialistickými
zeměmi tehdy zadobré a prospěšné,
jestliže na jedné straně nemá reálnou
možnost použít proti nim jiných prostředků
a jestliže na straně druhé jí tyto vztahy
přinášejí i materiální
prospěch.
Zkušenosti uplynulých let přivedly hospodářské
činitele kapitalistického světa k nejednomu
bolestnému poučení. Připomeňme
jen vážné a stále výrazněji
působící problémy surovinové
a palivové. Jestliže dědictví kolonialismu
umožňovalo až dosud předním kapitalistickým
mocnostem mít v zemích tak zvaného třetího
světa svou zásobárnu a zdroj laciných
surovin, dnes se tato situace mění. Naftové
embargo je vážným mementem, jaké důsledky
může mít, jestliže si rozvojové
země uvědomí sílu svého bohatství,
Kapitalistické země jsou a stále více
budou proto nuceny jít na normální, seriózní
ekonomická jednání a jejich vlastní
zájem je vede i k větší zainteresovanosti
na spolupráci se socialistickými zeměmi,
které pro ně budou stále důležitějším
partnerem. Navíc pak řada kapitalistických
zemí se už přesvědčila, že
stabilní, korektní, dlouhodobě orientovaná
ekonomická spolupráce se socialistickými
státy je i pro ně výhodná.