Středa 12. prosince 1973

Výbory dále dospěly k závěru doporučit prohloubení metodiky hospodářské rozborové činnosti a dosáhnout v ní optimálního pojetí a efektivního využívání jejích výsledků a dosáhnout také, aby soustava všech sociálně ekonomických informací, zejména stabilizací ukazatelů a jejich metodické jednoty, co nejvíce přispívala k dalšímu zdokonalování plánovací a rozborové činnosti, zvláště pokud se týče sledování procesů intenzifikace národního hospodářství.

Výbory dále doporučily též prohloubit společenskou kontrolní funkci banky při poskytování úvěrů a devizových prostředků, a to ke zvýšení tlaku na plnění kvalitativních úkolů plánu, urychlení procesů inovace a k podpoře zhospodárňování výrobního procesu a výše zásob. V cenové oblasti doporučily se hlavně zaměřit na upevnění systému státního řízení cen, k prosazení účinnějšího tlaku na hospodárnost výroby a kázně v cenové tvorbě, a na řešení neodkladných problémů řízení cen v investiční výstavbě. V oblasti kontroly doporučily orientovat hlavní pozornost na plnění všech záměrů rozhodujících o intenzifikaci dalšího rozvoje a na dosažení cílů sledovaných racionalizací práce a mzdových soustav, jakož i na úroveň práce odvětvové a podnikové kontroly, s cílem účinně napomáhat prosazování aktuálních společenských potřeb.

Ke způsobu plnění těchto doporučení a k některým, s nimi souvisejícím pracovním záměrům, se ve výborech budeme vracet v průběhu roku 1974 a pochopitelně též u příležitosti hodnocení plnění státního rozpočtu a státního závěrečného účtu za uvedený rok.

Soudružky a soudruzi poslanci, jako společný zpravodaj výborů SL bych chtěl na závěr ještě jednou uvést, že návrh státního rozpočtu naplňuje ve svých jednotlivých částech předpoklady nezbytné pro zajištění rozhodujících úkolů ve čtvrtém roce páté pětiletky. Všechny výbory mu věnovaly mimořádnou pozornost a odpovědně posoudily jeho jednotlivé části jak v oblasti příjmové, tak zejména v oblasti výdajové. Na společném rozšířeném zasedání pověřené k tomu výbory pro plán a rozpočet vyslovily ve svém usnesení souhlas se souhrnným návrhem státního rozpočtu a doporučily své sněmovně schválit vládní návrh zákona o státním rozpočtu československé federace na rok 1974 v předloženém znění, uvedeném jako tisk 53.

Dovolte mně ještě, abych využil mého pověření též k tomu, abych jménem členů výborů, kteří mne o to požádali, tlumočil pracovníkům federálních orgánů a zvláště pracovníkům Státní plánovací komise a federálního ministerstva financí dík za jejich potřebnou a účinnou spolupráci v období přípravy poslanců a výborů na projednání návrhu.

Předsedající 1. místopředseda FS ing. J. Marko: Ďakujem poslancovi Kakosovi. Pristúpime teraz k rozprave o vládnom návrhu zákona o štátnom rozpočte československej federácie. Do rozpravy je zatiaľ prihlásených 9 poslancov. Sú to: Alžbeta Zamkovská, Bohuslav Laštovička, Augustín Kvasnica, Blažena Zderadičková, Jan Machoň, Božena Hollerová, Jozef Malina, Josef Kryll a Josefa Benešová.

Ako prvá vystúpi v rozprave poslankyňa Alžbeta Zamkovská. Prosím, aby sa ujala slova, a pripraví sa poslanec Bohuslav Laštovička.

Poslankyně SN A. Zamkovská: Vážené súdružky, súdruhovia poslanci, chcela by som hovoriť o finančnej a úverovej pomoci, poskytovanej hlavne mladým ľuďom a premietajúcej sa v plánoch roku 1974.

Ako sa tu už zmienil vo svojom úvodnom výklade súdruh minister Rohlíček, nabudol začiatkom druhého štvrťroku tohto roku platnosť zákon o poskytovaní osobitných pôžičiek so štátnym príspevkom mladým ľuďom.

Predstavuje významné opatrenie, ktoré účelove sleduje umožniť finančnú situáciu mladým manželom pri zakladaní rodiny a ktoré súčasne pôsobí i na utváranie priaznivého populačného prostredia. Je významným krokom v plnení záverov prijatých na XIV. zjazde KSČ v oblasti sociálnej politiky a vhodne doplna systém spoločenskej pomoci mladým rodinám s deťmi v medziach tvorby príslušných zdrojov v našom národnom hospodárstve.

Poskytovanie týchto osobitných pôžičiek bolo zákonom spojené s niekoľkými podmienkami, ktoré vo svojom poňatí, politickom i sociálnom, svedčia o citlivom vzťahu našej spoločnosti k mladej generácii a k jej potrebám. Tieto podmienky napríklad umožňujú, aby pôžičku so štátnym príspevkom na jej úhradu mohli získať i mladé domácnosti s nízkymi príjmami, ako sú rodiny, v ktorých jeden člen ešte študuje alebo vykonáva vojenskú službu, alebo domácnosti, ktoré si už predtým vypomáhali kryť niektoré svoje potreby pôžičkou od štátnej sporiteľne.

I keď je ešte veľmi skoro na celkové zhodnotenie účinnosti tohto zákona, nasvedčuje rad známych dnes údajov tomu, že zavedenie osobitných pôžičiek so štátnym príspevkom sa u mladých ľudí všetkých sociálnych skupín stretlo v celej republike s kladným ohlasom a značným záujmom a že zodpovedá potrebám mladej generácie.

Za prvých 6 mesiacov jeho platnosti dosiahol celkový objem pôžičiek v cca 111 tisíc prípadoch takmer 2,5 mld Kčs, potrebných v rozhodujúcej miere, t. j. asi z 90 % na obstarávanie základného vybavenia domácností mladých rodín, t. j. predovšetkým na zakúpenie nábytku. ďalej na zakúpenie rôzneho zariadenia, ako chladničiek, práčok, vysávačov, vykurovacích telies, bytového textilu a pod. Skutočnosť, že z takto uzavretých pôžičiek boli zatiaľ postupne vyčerpané len asi 2/3 prostriedkov, nasvedčuje, že mladí ľudia postupujú pri vybavovaní svojej domácnosti uvážene a snažia sa ukázať ako dobrí hospodári. Treba však pritom vidieť, že na tempo čerpania poskytnutých pôžičiek pôsobia aj sortimentné problémy niektorých druhov tovaru dlhodobej spotreby.

Iste je zaujímavé, že podľa zatiaľ známych skutočností sú vo vývoji a uplatnení týchto pôžičiek rozdiely medzi ČSR a SSR, a to pokiaľ ide o sociálno-ekonomickú štruktúru žiadateľov i o výšku pôžičiek a ich použitie. Na Slovensku prejavujú menší záujem o túto pôžičku mladí poľnohospodári a naproti tomu sa omnoho viac mladomanželov uchádza o pôžičku v jej maximálnej možnej výške, t, j. 30 tisíc Kčs, a pokiaľ ide o pôžičky na zaobstaranie bytu, zamýšľajú ju hlavne použiť na individuálnu bytovú výstavbu.

Z hľadiska štátneho rozpočtu na budúci rok je dôležité, že v ňom sporiteľne poverené vykonávaním úkonov spojených s realizáciou tohto zákona budú postupne prispievať mladým manželom, ktorým sa po uzavretí pôžičky narodilo dieťa a dožilo sa jedného roka, k úhrade pôžičky štátny príspevok vo výške 2 000 Kčs. Štátny rozpočet pritom počíta s tým, že celkový náklad na štátny príspevok bude tvoriť asi 260 mil. Kčs, z toho v SSR asi 90 mil. Kčs.

Druhým významným peňažným opatrením, ktoré spadá tiež do rámca spoločenskej podpory mladých manželstiev a rodín s deťmi, je tzv. prémiové sporenie mladých, zavedené v roku 1969 pre generáciu od 15 do 27 rokov.

V prvých piatich cykloch je v celej ČSSR do tohto sporenia zapojené asi 633 tisíc mladých chlapcov a dievčat, ktorí ku koncu októbra t. r. mali už na svojich vkladných knižkách usporené asi 4 mld 473 mil. Kčs a ktorí každý mesiac zvyšujú svoje úspory asi o ďalších 135 mil. Kčs.

Práve v budúcom roku k 1. aprílu 1974 to bude prvý raz, keď obe naše štátne sporiteľne budú môcť pripísať všetkým účastníkom, v poradí zatiaľ prvého päťročného cyklu prémiového sporenia mladých, určenú jednorazovú peňažitú prémiu.

Pri Českej štátnej sporiteľni to bude asi 92 tisíc mladých ľudí, ktorí budú mať koncom marca 1974 na svojich knižkách prémiového sporenia našetrené asi 1,35 mld Kčs a ktorí na celkových úrokoch z nich a na prémiách dostanú asi 210 mil. Kčs.

V Slovenskej štátnej sporiteľni sa obdobne predpokladá, že asi u 21 tisíc mladých ľudí, ktorí si v tejto forme sporenia uložili 245 mil. Kčs, dosiahne ich bonifikácia v podobe úrokov a prémií asi 25 mil. Kčs.

Tieto úroky a prémie predstavujú dohromady zhodnotenie úspor vo výške 5,3 %.

Myslím si, že je to skutočne významná a nemalá odmena všetkým mladým ľuďom, ktorí si zvykajú týmto stálym sporením byť dobrými hospodármi. Je to i významný príspevok nášho socialistického zriadenia k ich úsporám, popri vstupe do obdobia, keď pomýšľajú na manželstvo a na založenie rodiny.

Nepochybne sa časť celej tejto realizovateľnej kúpnej sily mladého obyvateľstva nášho štátu prejaví po 1. apríli 1974 na vnútornom trhu a bude s ňou treba vo výrobe a obchode včas a z hľadiska životných potrieb mladej generácie počítať.

Nie každý mladý človek však môže stále rovnako vo svojom živote sporiť. A nie každému sa podarí, aby v dobe, keď to práve bude potrebovať, mal k dispozícii potrebné finančné prostriedky.

Preto mu musí pomôcť prekonať túto situáciu i spotrebiteľský úver, poskytovaný podľa našich socialistických princípov.

Podľa doterajších všeobecných poznatkov sa zatiaľ zavedenie osobitnej pôžičky so štátnym príspevkom neprejavilo v poklese záujmu obyvateľstva o ostatné druhy pôžičiek. Za prvých 9 mesiacov tohto roku bolo na území ČSSR vyplatené formou pôžičiek na 6,8 mld Kčs, a to prevažne na nákup tovaru a ako osobné pôžičky.

Za rovnaké obdobie bolo splatené takmer 5 mld Kčs. I keď v tejto oblasti nie je priamo sledovaná miera, ako sa na tejto úverovej pomoci podieľajú mladí ľudia, je isté, že ich účasť na nej nie je nepodstatná a že ju budú využívať predovšetkým tí, ktorí sa vzhľadom na kritériá určené zákonom nemôžu podieľať na pôžičkách so štátnym príspevkom.

Dovoľte mi ešte poznamenať, že vo všetkých prípadoch, o ktorých som sa vo svojom príspevku zmienila, ide prevažne o peňažné prostriedky potrebné na nákup fondov tovarov dlhodobej spotreby. Tieto závery by sa mali odrážať patričnou mierou v uskutočňovaných plánoch našich organizácií na rok 1974 a v opatreniach výroby a obchodu. resp. v dovoze a vývoze tovaru, ktoré umožnia, aby náš trh obstál v tých druhoch tovaru, o ktorý prejavuje záujem mladá generácia, ako trh v roku 1974 plne stabilizovaný a sortimentne uspokojený.

Veď ide o pomoc, ktorú môže dávať do vena mladým manželom len naša socialistická spoločnosť, ktorá má na zreteli v zmysle záverov XIV. zjazdu KSČ neustály rast životnej úrovne nášho pracujúceho ľudu. Ďakujem za pozornosť.

Předsedající 1. místopředseda FS ing. J. Marko: Ďakujem. Slovo má posl. Bohuslav Laštovička. Pripraví sa ako posledný pred popoludňajšou prestávkou posl. Augustín Kvasnica.

Poslanec SL B. Laštovička: Soudružky a soudruzi, naše národní hospodářství je v posledních letech na opětovném vzestupu. Příznivý vývoj se odráží na růstu životní úrovně pracujících a posiluje jejich angažovanost, iniciativu a aktivitu. Nedávné listopadové plénum ÚV KSČ zhodnotilo obětavou práci miliónů dělníků a rolníků, inteligence a mládeže, a vyslovilo jim uznání a dík. Výsledky jejich práce překračují úkoly piánu. Úspěšné splnění celé pětiletky se tak stává velmi reálnou perspektivní možností.

Za úspěšným vzestupem se však skrývá neplnění úkolů části podniků a též zaostávání v kvalitativních ukazatelích. Zpráva a diskuse na plénu ÚV KSČ velmi otevřeně ukázala na nedostatky, s nimiž je třeba se energicky vypořádat. Jde hlavně o to, aby bylo odstraněno opožďování při plnění některých kvalitativních ukazatelů, aby pětiletý plán mohl být splněn v celistvosti kvantitativně i kvalitativně.

Z toho vyplývají náročné úkoly prováděcího plánu na rok 1974 a jeho finanční zabezpečení státními rozpočty. V roce 1974 je třeba zdolat vyšší tvorbou peněžních zdrojů velký nárůst nových výdajů. Je to negativní účinek vlivů, které k nám zasahují z kapitalistického světa vysokým zdražením dovážených surovin a materiálů. Téměř o 11 mld se zvyšují náklady na investiční výstavbu při současném soustředění kapacit na dokončení důležitých staveb a omezení rozestavěnosti v roce 1974. Je to nutná podmínka úspěšného splnění pětiletky. V duchu usnesení XIV. sjezdu KSČ o růstu životní úrovně jsou zvýšeny o další miliardy náklady na společenskou spotřebu. Jen výdaje na sociální péči rostou o 4,5 mld a o další značné částky rostou výdaje na zdravotnictví, školství, kulturu a bytovou výstavbu, přičemž výdaje na bytovou výstavbu spolu s výdaji na bytové hospodářství se zvyšují o více než 2,5 mld a dosáhnou výše 21 mld.

Návrhy státních rozpočtů federace, republik, národních výborů, zabezpečují krytí zvýšených výdajů. Očekávání zvýšených příjmů se opírá o reálnost plánů, o rostoucí rozmach socialistického soutěžení, o angažovanost a iniciativu pracujících, o zlepšení řídící práce i o očekávané zvýšeně úsilí na překonávání kvalitativních nedostatků. Vyšším výsledkům bude napomáhat další postup racionalizace, modernizace strojního parku, zavádění nových technologií, lepší využívání pracovní doby, a z toho rezultující růst produktivity práce. To umožňuje plánovat pro rok 1974 výkony větší o 38 mld, předpokládat zisky hospodářských organizací vyšší o 9,3 mld a růst mezd o 7 mld, což při nevelikém zvýšení počtu příjemců mezd znamená růst reálných mezd o 5 %. Předpokládá se, že dodávky zboží do tržních fondů vzrostou zhruba o 11 mld.

Státní rozpočet může proto počítat s vyššími odvody z výsledků hospodaření podniků, s vyšším výnosem daně ze mzdy, s vyšší obratovou daní i s dalšími vyššími příjmy.

Velikou rezervou je stálé překonávání nedostatků, které snižují efektivnost našeho národního hospodářství, jako je vysoký stav zásob, pomalý postup inovace a modernizace výroby, nedostatky v odběratelsko-dodavatelských vztazích a kooperaci, prostoje, vysoká rozestavěnost, prodlužování lhůt výstavby, zvyšování rozpočtových nákladů s taveb a jiné.

Dovolte, abych se krátce zastavil u odběratelsko-dodavatelských vztahů. Obzvláštní škodlivost jejich neurovnaného stavu spočívá v tom, že tento stav plodí poruchu jako řetězovou reakci v širokém okruhu hospodářské aktivity. Na postižených pracovištích si to vynucuje improvizaci místo plynulého, racionálního a rytmického pracovního procesu. Je to zdrojem šturmovštiny snižující kvalitu výroby, zdrojem zvyšování výrobních nákladů i prodlužování lhůt výstavby a nárůstu materiálních nákladů. Je zdrojem narušování stability a kladného vývoje morálně - politického klimatu na pracovištích a ve svých důsledcích i oslabování prestiže socialismu.

Přitom neurovnanost dodavatelsko-odběratelských vztahů je svou povahou cizí podstatě socialismu, protože právě jedině v socialismu lze uskutečnit celospolečenské plánování a přivést je k dokonalosti, a též jeho realizací zajistit takový chod reprodukčního procesu, jaký lze srovnat s chodem hodinového stroje. Je to požadavek, který kladl Lenin na plánování a jeho realizaci. Čestní a obětaví pracovníci těžce nesou tyto nedostatky, protože cítí a uvědomují si, jak dalekosáhlé škody přinášejí možnému rozvoji socialismu. K nápravě těchto nedostatků je třeba zdokonalovat plánování na všech stupních, zdokonalovat řízení a dodávkovou kázeň, ale též ekonomické nástroje, které je třeba stále analyzovat. Je třeba zasahovat potřebnými opatřeními tam, kde se objevují negativní stimuly, tj. antistimuly směřující proti souladu individuálních, kolektivních a celospolečenských zájmů. Mám za to, že je rovněž vhodné analyzovat a přezkoumávat organizaci průmyslu nebo jeho částí i řízení podniků zejména ve středním článku.

Řešení a zlepšení dodavatelsko-odběratelských vztahů pomůže ve svých důsledcích snížit rozestavěnost a zkrátit dodací lhůty, zlepšit kvalitu a efektivnost výroby, nastolit rytmický chod pracovního procesu bez šturmovštiny, zvýšit produktivitu práce i objem výroby, pomůže i snížit nežádoucí dotace. Bude mít kladný vliv na stabilitu a upevnění morálně politického klimatu i na další rozmach zlepšovatelského hnutí a iniciativu. Přinese státnímu rozpočtu nové finanční zdroje a národnímu hospodářství nové hmotné zdroje.

Ve smyslu a duchu XIV. sjezdu i připomínek s. Husáka, že si máme klást náročnější úkoly pro příští období, je nutné zlepšovat práci řídících sfér od podniku počínaje, proti objevujícím se negativním stimulům bez průtahu vystupovat, přijímat účinná opatření a zdokonalovat ekonomické nástroje.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP