Výbory dále dospěly k závěru
doporučit prohloubení metodiky hospodářské
rozborové činnosti a dosáhnout v ní
optimálního pojetí a efektivního využívání
jejích výsledků a dosáhnout také,
aby soustava všech sociálně ekonomických
informací, zejména stabilizací ukazatelů
a jejich metodické jednoty, co nejvíce přispívala
k dalšímu zdokonalování plánovací
a rozborové činnosti, zvláště
pokud se týče sledování procesů
intenzifikace národního hospodářství.
Výbory dále doporučily též prohloubit
společenskou kontrolní funkci banky při poskytování
úvěrů a devizových prostředků,
a to ke zvýšení tlaku na plnění
kvalitativních úkolů plánu, urychlení
procesů inovace a k podpoře zhospodárňování
výrobního procesu a výše zásob.
V cenové oblasti doporučily se hlavně zaměřit
na upevnění systému státního
řízení cen, k prosazení účinnějšího
tlaku na hospodárnost výroby a kázně
v cenové tvorbě, a na řešení
neodkladných problémů řízení
cen v investiční výstavbě. V oblasti
kontroly doporučily orientovat hlavní pozornost
na plnění všech záměrů
rozhodujících o intenzifikaci dalšího
rozvoje a na dosažení cílů sledovaných
racionalizací práce a mzdových soustav, jakož
i na úroveň práce odvětvové
a podnikové kontroly, s cílem účinně
napomáhat prosazování aktuálních
společenských potřeb.
Ke způsobu plnění těchto doporučení
a k některým, s nimi souvisejícím
pracovním záměrům, se ve výborech
budeme vracet v průběhu roku 1974 a pochopitelně
též u příležitosti hodnocení
plnění státního rozpočtu a
státního závěrečného
účtu za uvedený rok.
Soudružky a soudruzi poslanci, jako společný
zpravodaj výborů SL bych chtěl na závěr
ještě jednou uvést, že návrh státního
rozpočtu naplňuje ve svých jednotlivých
částech předpoklady nezbytné pro zajištění
rozhodujících úkolů ve čtvrtém
roce páté pětiletky. Všechny výbory
mu věnovaly mimořádnou pozornost a odpovědně
posoudily jeho jednotlivé části jak v oblasti
příjmové, tak zejména v oblasti výdajové.
Na společném rozšířeném
zasedání pověřené k tomu výbory
pro plán a rozpočet vyslovily ve svém usnesení
souhlas se souhrnným návrhem státního
rozpočtu a doporučily své sněmovně
schválit vládní návrh zákona
o státním rozpočtu československé
federace na rok 1974 v předloženém znění,
uvedeném jako tisk 53.
Dovolte mně ještě, abych využil mého
pověření též k tomu, abych jménem
členů výborů, kteří
mne o to požádali, tlumočil pracovníkům
federálních orgánů a zvláště
pracovníkům Státní plánovací
komise a federálního ministerstva financí
dík za jejich potřebnou a účinnou
spolupráci v období přípravy poslanců
a výborů na projednání návrhu.
Předsedající 1. místopředseda
FS ing. J. Marko: Ďakujem poslancovi Kakosovi. Pristúpime
teraz k rozprave o vládnom návrhu zákona
o štátnom rozpočte československej federácie.
Do rozpravy je zatiaľ prihlásených 9 poslancov.
Sú to: Alžbeta Zamkovská, Bohuslav Laštovička,
Augustín Kvasnica, Blažena Zderadičková,
Jan Machoň, Božena Hollerová, Jozef Malina,
Josef Kryll a Josefa Benešová.
Ako prvá vystúpi v rozprave poslankyňa Alžbeta
Zamkovská. Prosím, aby sa ujala slova, a pripraví
sa poslanec Bohuslav Laštovička.
Poslankyně SN A. Zamkovská: Vážené
súdružky, súdruhovia poslanci, chcela by som
hovoriť o finančnej a úverovej pomoci, poskytovanej
hlavne mladým ľuďom a premietajúcej sa
v plánoch roku 1974.
Ako sa tu už zmienil vo svojom úvodnom výklade
súdruh minister Rohlíček, nabudol začiatkom
druhého štvrťroku tohto roku platnosť zákon
o poskytovaní osobitných pôžičiek
so štátnym príspevkom mladým ľuďom.
Predstavuje významné opatrenie, ktoré účelove
sleduje umožniť finančnú situáciu
mladým manželom pri zakladaní rodiny a ktoré
súčasne pôsobí i na utváranie
priaznivého populačného prostredia. Je významným
krokom v plnení záverov prijatých na XIV.
zjazde KSČ v oblasti sociálnej politiky a vhodne
doplna systém spoločenskej pomoci mladým
rodinám s deťmi v medziach tvorby príslušných
zdrojov v našom národnom hospodárstve.
Poskytovanie týchto osobitných pôžičiek
bolo zákonom spojené s niekoľkými podmienkami,
ktoré vo svojom poňatí, politickom i sociálnom,
svedčia o citlivom vzťahu našej spoločnosti
k mladej generácii a k jej potrebám. Tieto podmienky
napríklad umožňujú, aby pôžičku
so štátnym príspevkom na jej úhradu
mohli získať i mladé domácnosti s nízkymi
príjmami, ako sú rodiny, v ktorých jeden
člen ešte študuje alebo vykonáva vojenskú
službu, alebo domácnosti, ktoré si už
predtým vypomáhali kryť niektoré svoje
potreby pôžičkou od štátnej sporiteľne.
I keď je ešte veľmi skoro na celkové zhodnotenie
účinnosti tohto zákona, nasvedčuje
rad známych dnes údajov tomu, že zavedenie
osobitných pôžičiek so štátnym
príspevkom sa u mladých ľudí všetkých
sociálnych skupín stretlo v celej republike s kladným
ohlasom a značným záujmom a že zodpovedá
potrebám mladej generácie.
Za prvých 6 mesiacov jeho platnosti dosiahol celkový
objem pôžičiek v cca 111 tisíc prípadoch
takmer 2,5 mld Kčs, potrebných v rozhodujúcej
miere, t. j. asi z 90 % na obstarávanie základného
vybavenia domácností mladých rodín,
t. j. predovšetkým na zakúpenie nábytku.
ďalej na zakúpenie rôzneho zariadenia, ako chladničiek,
práčok, vysávačov, vykurovacích
telies, bytového textilu a pod. Skutočnosť,
že z takto uzavretých pôžičiek boli
zatiaľ postupne vyčerpané len asi 2/3 prostriedkov,
nasvedčuje, že mladí ľudia postupujú
pri vybavovaní svojej domácnosti uvážene
a snažia sa ukázať ako dobrí hospodári.
Treba však pritom vidieť, že na tempo čerpania
poskytnutých pôžičiek pôsobia aj
sortimentné problémy niektorých druhov tovaru
dlhodobej spotreby.
Iste je zaujímavé, že podľa zatiaľ
známych skutočností sú vo vývoji
a uplatnení týchto pôžičiek rozdiely
medzi ČSR a SSR, a to pokiaľ ide o sociálno-ekonomickú
štruktúru žiadateľov i o výšku
pôžičiek a ich použitie. Na Slovensku prejavujú
menší záujem o túto pôžičku
mladí poľnohospodári a naproti tomu sa omnoho
viac mladomanželov uchádza o pôžičku
v jej maximálnej možnej výške, t, j. 30
tisíc Kčs, a pokiaľ ide o pôžičky
na zaobstaranie bytu, zamýšľajú ju hlavne
použiť na individuálnu bytovú výstavbu.
Z hľadiska štátneho rozpočtu na budúci
rok je dôležité, že v ňom sporiteľne
poverené vykonávaním úkonov spojených
s realizáciou tohto zákona budú postupne
prispievať mladým manželom, ktorým sa
po uzavretí pôžičky narodilo dieťa
a dožilo sa jedného roka, k úhrade pôžičky
štátny príspevok vo výške 2 000
Kčs. Štátny rozpočet pritom počíta
s tým, že celkový náklad na štátny
príspevok bude tvoriť asi 260 mil. Kčs, z toho
v SSR asi 90 mil. Kčs.
Druhým významným peňažným
opatrením, ktoré spadá tiež do rámca
spoločenskej podpory mladých manželstiev a
rodín s deťmi, je tzv. prémiové sporenie
mladých, zavedené v roku 1969 pre generáciu
od 15 do 27 rokov.
V prvých piatich cykloch je v celej ČSSR do tohto
sporenia zapojené asi 633 tisíc mladých chlapcov
a dievčat, ktorí ku koncu októbra t. r. mali
už na svojich vkladných knižkách usporené
asi 4 mld 473 mil. Kčs a ktorí každý
mesiac zvyšujú svoje úspory asi o ďalších
135 mil. Kčs.
Práve v budúcom roku k 1. aprílu 1974 to
bude prvý raz, keď obe naše štátne
sporiteľne budú môcť pripísať
všetkým účastníkom, v poradí
zatiaľ prvého päťročného cyklu
prémiového sporenia mladých, určenú
jednorazovú peňažitú prémiu.
Pri Českej štátnej sporiteľni to bude
asi 92 tisíc mladých ľudí, ktorí
budú mať koncom marca 1974 na svojich knižkách
prémiového sporenia našetrené asi 1,35
mld Kčs a ktorí na celkových úrokoch
z nich a na prémiách dostanú asi 210 mil.
Kčs.
V Slovenskej štátnej sporiteľni sa obdobne predpokladá,
že asi u 21 tisíc mladých ľudí,
ktorí si v tejto forme sporenia uložili 245 mil. Kčs,
dosiahne ich bonifikácia v podobe úrokov a prémií
asi 25 mil. Kčs.
Tieto úroky a prémie predstavujú dohromady
zhodnotenie úspor vo výške 5,3 %.
Myslím si, že je to skutočne významná
a nemalá odmena všetkým mladým ľuďom,
ktorí si zvykajú týmto stálym sporením
byť dobrými hospodármi. Je to i významný
príspevok nášho socialistického zriadenia
k ich úsporám, popri vstupe do obdobia, keď
pomýšľajú na manželstvo a na založenie
rodiny.
Nepochybne sa časť celej tejto realizovateľnej
kúpnej sily mladého obyvateľstva nášho
štátu prejaví po 1. apríli 1974 na vnútornom
trhu a bude s ňou treba vo výrobe a obchode včas
a z hľadiska životných potrieb mladej generácie
počítať.
Nie každý mladý človek však môže
stále rovnako vo svojom živote sporiť. A nie
každému sa podarí, aby v dobe, keď to
práve bude potrebovať, mal k dispozícii potrebné
finančné prostriedky.
Preto mu musí pomôcť prekonať túto
situáciu i spotrebiteľský úver, poskytovaný
podľa našich socialistických princípov.
Podľa doterajších všeobecných poznatkov
sa zatiaľ zavedenie osobitnej pôžičky so
štátnym príspevkom neprejavilo v poklese záujmu
obyvateľstva o ostatné druhy pôžičiek.
Za prvých 9 mesiacov tohto roku bolo na území
ČSSR vyplatené formou pôžičiek
na 6,8 mld Kčs, a to prevažne na nákup tovaru
a ako osobné pôžičky.
Za rovnaké obdobie bolo splatené takmer 5 mld Kčs.
I keď v tejto oblasti nie je priamo sledovaná miera,
ako sa na tejto úverovej pomoci podieľajú mladí
ľudia, je isté, že ich účasť
na nej nie je nepodstatná a že ju budú využívať
predovšetkým tí, ktorí sa vzhľadom
na kritériá určené zákonom
nemôžu podieľať na pôžičkách
so štátnym príspevkom.
Dovoľte mi ešte poznamenať, že vo všetkých
prípadoch, o ktorých som sa vo svojom príspevku
zmienila, ide prevažne o peňažné prostriedky
potrebné na nákup fondov tovarov dlhodobej spotreby.
Tieto závery by sa mali odrážať patričnou
mierou v uskutočňovaných plánoch našich
organizácií na rok 1974 a v opatreniach výroby
a obchodu. resp. v dovoze a vývoze tovaru, ktoré
umožnia, aby náš trh obstál v tých
druhoch tovaru, o ktorý prejavuje záujem mladá
generácia, ako trh v roku 1974 plne stabilizovaný
a sortimentne uspokojený.
Veď ide o pomoc, ktorú môže dávať
do vena mladým manželom len naša socialistická
spoločnosť, ktorá má na zreteli v zmysle
záverov XIV. zjazdu KSČ neustály rast životnej
úrovne nášho pracujúceho ľudu.
Ďakujem za pozornosť.
Předsedající 1. místopředseda
FS ing. J. Marko: Ďakujem. Slovo má posl. Bohuslav
Laštovička. Pripraví sa ako posledný
pred popoludňajšou prestávkou posl. Augustín
Kvasnica.
Poslanec SL B. Laštovička: Soudružky a
soudruzi, naše národní hospodářství
je v posledních letech na opětovném vzestupu.
Příznivý vývoj se odráží
na růstu životní úrovně pracujících
a posiluje jejich angažovanost, iniciativu a aktivitu. Nedávné
listopadové plénum ÚV KSČ zhodnotilo
obětavou práci miliónů dělníků
a rolníků, inteligence a mládeže, a
vyslovilo jim uznání a dík. Výsledky
jejich práce překračují úkoly
piánu. Úspěšné splnění
celé pětiletky se tak stává velmi
reálnou perspektivní možností.
Za úspěšným vzestupem se však skrývá
neplnění úkolů části
podniků a též zaostávání
v kvalitativních ukazatelích. Zpráva a diskuse
na plénu ÚV KSČ velmi otevřeně
ukázala na nedostatky, s nimiž je třeba se
energicky vypořádat. Jde hlavně o to, aby
bylo odstraněno opožďování při
plnění některých kvalitativních
ukazatelů, aby pětiletý plán mohl
být splněn v celistvosti kvantitativně i
kvalitativně.
Z toho vyplývají náročné úkoly
prováděcího plánu na rok 1974 a jeho
finanční zabezpečení státními
rozpočty. V roce 1974 je třeba zdolat vyšší
tvorbou peněžních zdrojů velký
nárůst nových výdajů. Je to
negativní účinek vlivů, které
k nám zasahují z kapitalistického světa
vysokým zdražením dovážených
surovin a materiálů. Téměř
o 11 mld se zvyšují náklady na investiční
výstavbu při současném soustředění
kapacit na dokončení důležitých
staveb a omezení rozestavěnosti v roce 1974. Je
to nutná podmínka úspěšného
splnění pětiletky. V duchu usnesení
XIV. sjezdu KSČ o růstu životní úrovně
jsou zvýšeny o další miliardy náklady
na společenskou spotřebu. Jen výdaje na sociální
péči rostou o 4,5 mld a o další značné
částky rostou výdaje na zdravotnictví,
školství, kulturu a bytovou výstavbu, přičemž
výdaje na bytovou výstavbu spolu s výdaji
na bytové hospodářství se zvyšují
o více než 2,5 mld a dosáhnou výše
21 mld.
Návrhy státních rozpočtů federace,
republik, národních výborů, zabezpečují
krytí zvýšených výdajů.
Očekávání zvýšených
příjmů se opírá o reálnost
plánů, o rostoucí rozmach socialistického
soutěžení, o angažovanost a iniciativu
pracujících, o zlepšení řídící
práce i o očekávané zvýšeně
úsilí na překonávání
kvalitativních nedostatků. Vyšším
výsledkům bude napomáhat další
postup racionalizace, modernizace strojního parku, zavádění
nových technologií, lepší využívání
pracovní doby, a z toho rezultující růst
produktivity práce. To umožňuje plánovat
pro rok 1974 výkony větší o 38 mld,
předpokládat zisky hospodářských
organizací vyšší o 9,3 mld a růst
mezd o 7 mld, což při nevelikém zvýšení
počtu příjemců mezd znamená
růst reálných mezd o 5 %. Předpokládá
se, že dodávky zboží do tržních
fondů vzrostou zhruba o 11 mld.
Státní rozpočet může proto počítat
s vyššími odvody z výsledků hospodaření
podniků, s vyšším výnosem daně
ze mzdy, s vyšší obratovou daní i s dalšími
vyššími příjmy.
Velikou rezervou je stálé překonávání
nedostatků, které snižují efektivnost
našeho národního hospodářství,
jako je vysoký stav zásob, pomalý postup
inovace a modernizace výroby, nedostatky v odběratelsko-dodavatelských
vztazích a kooperaci, prostoje, vysoká rozestavěnost,
prodlužování lhůt výstavby, zvyšování
rozpočtových nákladů s taveb a jiné.
Dovolte, abych se krátce zastavil u odběratelsko-dodavatelských
vztahů. Obzvláštní škodlivost jejich
neurovnaného stavu spočívá v tom,
že tento stav plodí poruchu jako řetězovou
reakci v širokém okruhu hospodářské
aktivity. Na postižených pracovištích
si to vynucuje improvizaci místo plynulého, racionálního
a rytmického pracovního procesu. Je to zdrojem šturmovštiny
snižující kvalitu výroby, zdrojem zvyšování
výrobních nákladů i prodlužování
lhůt výstavby a nárůstu materiálních
nákladů. Je zdrojem narušování
stability a kladného vývoje morálně
- politického klimatu na pracovištích a ve
svých důsledcích i oslabování
prestiže socialismu.
Přitom neurovnanost dodavatelsko-odběratelských
vztahů je svou povahou cizí podstatě socialismu,
protože právě jedině v socialismu lze
uskutečnit celospolečenské plánování
a přivést je k dokonalosti, a též jeho
realizací zajistit takový chod reprodukčního
procesu, jaký lze srovnat s chodem hodinového stroje.
Je to požadavek, který kladl Lenin na plánování
a jeho realizaci. Čestní a obětaví
pracovníci těžce nesou tyto nedostatky, protože
cítí a uvědomují si, jak dalekosáhlé
škody přinášejí možnému
rozvoji socialismu. K nápravě těchto nedostatků
je třeba zdokonalovat plánování na
všech stupních, zdokonalovat řízení
a dodávkovou kázeň, ale též ekonomické
nástroje, které je třeba stále analyzovat.
Je třeba zasahovat potřebnými opatřeními
tam, kde se objevují negativní stimuly, tj. antistimuly
směřující proti souladu individuálních,
kolektivních a celospolečenských zájmů.
Mám za to, že je rovněž vhodné
analyzovat a přezkoumávat organizaci průmyslu
nebo jeho částí i řízení
podniků zejména ve středním článku.
Řešení a zlepšení dodavatelsko-odběratelských
vztahů pomůže ve svých důsledcích
snížit rozestavěnost a zkrátit dodací
lhůty, zlepšit kvalitu a efektivnost výroby,
nastolit rytmický chod pracovního procesu bez šturmovštiny,
zvýšit produktivitu práce i objem výroby,
pomůže i snížit nežádoucí
dotace. Bude mít kladný vliv na stabilitu a upevnění
morálně politického klimatu i na další
rozmach zlepšovatelského hnutí a iniciativu.
Přinese státnímu rozpočtu nové
finanční zdroje a národnímu hospodářství
nové hmotné zdroje.
Ve smyslu a duchu XIV. sjezdu i připomínek s. Husáka,
že si máme klást náročnější
úkoly pro příští období,
je nutné zlepšovat práci řídících
sfér od podniku počínaje, proti objevujícím
se negativním stimulům bez průtahu vystupovat,
přijímat účinná opatření
a zdokonalovat ekonomické nástroje.