Tato situace si vyžaduje věnovat nyní v celém
plánovacím a řídícím
procesu velkou pozornost těmto změnám a jejich
nepochybnému dopadu na životní prostředí
a při stále rostoucí intenzifikaci, koncentraci
a masovosti výroby v našem zemědělství
jim při využití zkušeností z průmyslové
výroby také včas čelit.
Bylo by chybou podcenit značný vliv znečišťování
vod a tím i životního prostředí
ze strany naší zemědělské výroby.
Připomněl bych, že např. v roce 1972
bylo státní vodohospodářské
inspekci hlášeno mnoho havarijních případů
znečištění nebo ohrožení
vod celkově o třetinu více než v roce
1971, přičemž počet havárií
způsobených jen odpady ze zemědělské
výroby vzrostl ze 16 na 59, což je téměř
čtyřnásobek. Z největší
části se tak stávalo vlivem úniku
obsahu silážních jam a fekálních
jímek a ve velkém počtu případů
v důsledku nekázně a nedodržování
předpisů stanovených k zabezpečení
čistoty vod a jejich ochrany.
Domnívám se proto, vážené soudružky
poslankyně a soudruzi poslanci, že na příslušných
místech by mělo být včas pamatováno
na rostoucí problematiku vlivu další chemizace
zemědělské výroby z hlediska zabezpečení
reálné, dostupné a hlavně včasné
ochrany našich vod. Naše ministerstva zemědělství
a jejich výzkumné ústavy by mohly svým
včasným opatřením a jeho důsledným
koncepčním pojetím účinně
přispět k celkovému způsobu řešení
čistoty vod, chránit přitom prvořadý
zájem naší společnosti i účelně
jej skloubit s potřebami rozvoje odvětví.
Myslím si, že takový postup by byl vhodným
příspěvkem k dosažení co největší
účinnosti nového vodního zákona
při jeho praktickém provádění
a byl by po mém soudu i velmi konkrétním
příspěvkem k plnění záměrů
vytyčených v závěrech XIV. sjezdu
KSČ pro oblast životního prostředí
i k tomu, aby nám třeba v budoucnu nevyvstal jiný
spojitý problém, např. nutné zvyšování
výdajů na zdravotnictví. Děkuji za
pozornost.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Bohuslavovi.
Slovo má poslankyně Králová, připraví
se poslanec Fekete.
Poslankyně SL Z. Králová: Vážený
soudruhu předsedo, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, ve svém diskusním příspěvku
bych se chtěla zaměřit na návrh zákona
o vodách, který nám byl předložen
federální vládou.
Vzniklé problémy v této oblasti se snaží
řešit nejen okresní orgány, ale i národní
výbory na nejnižších stupních.
Jen pro ilustraci: v roce 1972 byla v okrese Rokycany svépomocnou
prací občanů budována v 8 místech
nová vodovodní síť o délce více
než 10 km. Okresní město samo bylo napojeno
na město Plzeň, což ovšem přináší
značné obtíže a problém s pitnou
vodou je zde nadále neuspokojivý. I přes
úspěchy, kterých bylo dosaženo, a to
hlavně díky iniciativní práci národních
výborů a brigádnické pomoci občanů,
nedostatek pitné vody trvá a je nutno přistupovat
k regulačním opatřením a k maximálnímu
šetření. V letošním roce jsou vodovody
budovány v dalších pěti obcích
a lze uvést, že výstavba vodovodů tvoří
jeden z hlavních úkolů volebních programů
Národní fronty. V návrhu nového zákona
zvláště vítám, že jasně
řeší pravomoci k ochraně hospodaření
s vodou a přímo ukládá národním
výborům zabezpečovat veškerá
opatření k maximální hospodárnosti.
Měly by tedy být do budoucna odstraněny ty
známé nešvary, jako je mytí aut, kropení
zahrádek apod. v době sucha. Bude ovšem záležet
na národních výborech, s jakou důsledností
budou tato opatření prosazovat a dodržovat.
Druhou oblastí hospodaření s vodou je problém
s vodními toky, jejich znečišťování,
budování čisticích zařízení,
kanalizační sítě apod. Je všeobecně
známo, v jakém stavu je převážná
většina řek, potoků a rybníků.
Obzvláště markantní je tato situace
u nás, na Rokycansku. Silná koncentrace průmyslu
způsobila, že vodní toky našeho okresu,
které navíc neoplývají bohatstvím
vody, jsou velice silně znečištěny.
Je nutno uvést, že v dřívějších
letech postupovaly odpovědné orgány v těchto
záležitostech velice nedůsledně, omezovaly
se na pokuty, a to někdy směšně nízké,
a žádná konkrétní opatření
nebyla činěna. I v této oblasti jsou činěna
opatření k nápravě, např.
některým podnikům bylo přímo
uloženo vybudovat čistící stanice, postihy
za znečišťování jsou daleko tvrdší
apod.
V souvislosti se znečišťováním
vodních toků bych se chtěla zmínit
o budování kanalizační sítě.
Stejně jako výstavba vodovodů, i budování
kanalizace patří mezi základní body
volebních programů mnohých našich měst
a obcí. To je jistě velice pozitivní úkaz
a jejich výstavba nesmírně přispívá
ke zlepšování životního prostředí
a podmínek, zvláště na vesnicích,
a zároveň se tím zkvalitňuje bytový
fond. Někdy to ovšem přináší
i záporné stránky, pramenící
z nekázně občanů a nedůslednosti
národních výborů. Do kanalizace jsou
vypouštěny odpady bez předchozího předčištění
a ty se potom dostávají do našich řek
a potoků, které se také tímto způsobem
silně znečišťují. Ohrožena
takovým svévolným vypouštěním
odpadů je mnohde i spodní pitná voda. Myslím,
že by národní výbory měly daleko
důrazněji tyto záležitosti řešit
a že by pro budoucnost měla platit zásada:
konečnou jednotkou kanalizační sítě
musí být čistící stanice. Rovněž
tak každý závod by měl mít čisticí
stanici před vpouštěním odpadů
do vodních toků.
Vítám v zákonu také to, že pamatuje
na obnovu funkce stráží, které budou
vykonávat dozor nad vodními toky i nad tím,
aby nebyla poškozována jakýmkoliv způsobem
vodní díla, ať už se jedná o jezy,
nádrže, rybníky, přehrady, úpravny,
čistírny odpadních vod apod. Nemělo
by se tedy v budoucnu stávat, že uvidíme podél
potoků a řek řady bezohledných řidičů,
jak si zde myjí svoje automobily. Tento nešvar se
v poslední době u nás v okrese zvláště
rozmáhá.
Další důležitou oblastí je problém
se zavodňováním a odvodňováním.
Vidím z našeho okresu, že v této otázce
dochází někdy k nepředloženostem
a mnohé podniky a instituce zde sledují pouze své
úzce sobecké zájmy. Zásadou pro odvodňování
by mělo být, že namísto odvodněných
ploch by se měly budovat rybníky, vodní nádrže
apod., a tím zachovávat v přírodě
rovnováhu. I na tomto úseku jsou podnikány
kroky k nápravě a jen v roce 1972 bylo na našem
okrese vybudováno 6 vodních nádrží,
2 koupaliště a opraveno několik rybníků.
Takto získané vodní plochy přispějí
nejen ke zlepšení životního prostředí,
ale mohou být využívány i pro zavlažování
apod.
Ještě bych se chtěla zmínit o závažném
problému, kterým se v poslední době
stala živelná výstavba chatových a rekreačních
center. Tento problém přímo se znečišťováním
vody souvisí. Chatové a rekreační
oblasti jsou pochopitelně budovány na březích
řek, rybníků, přehrad a potoků.
Vzhledem k nedostatečné vybavenosti, nedostatku
hygienických zařízení a také
v neposlední míře k nekázni občanů
i zde dochází k silnému znečišťování
vodních ploch. V letošním roce na základě
usnesení vyšších orgánů
vydal ONV Rokycany nařízení k ochraně
rekreačních oblastí, ve kterém je
pamatováno i na ochranu vod. Zde leží před
národními výbory další velice
náročný úkol - vytvořit v těchto
oblastech takové podmínky a opatření,
aby se dalšímu znečišťování
zamezilo.
Soudružky a soudruzi, hospodaření s vodou a
její ochrana se stává stále naléhavějším
úkolem celé naší společnosti.
Otázky s tím související mají
přímý vliv na životní podmínky
našeho obyvatelstva, na prostředí, v němž
žijeme a dotýkají se prakticky všech oblastí
našeho života. Musíme si přiznat, že
na tomto úseku bylo mnoho živelnosti, nejasností
a nekázně. Proto vítám předložený
návrh zákona a věřím, že
podstatně přispěje ke zlepšení
celé této složité situace v oblasti
vodního hospodářství.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslankyni Králové.
Slovo má poslanec Fekete, připraví se poslanec
Koranda.
Poslanec SL J. Fekete: Vážené súdružky
a súdruhovia poslanci, predkladaný vládny
návrh zákona o vodách ako vodný zákon
má nahradiť doteraz platný zákon č.
11/1955 Zb. a novelizovaný zákon č. 12/1959
Zb.
Ako uvádza samotná dôvodová správa,
doteraz platné predpisy vývojovo zastarali a tiež
sú tu niektoré úplné nové ustanovenia,
na príklad o ochrane pred povodňami.
Predkladaná osnova vládneho návrhu zákona
v jednotlivých častiach a oddieloch v normoprávnej
úprave veľmi citlivo posudzuje celistvosť zabezpečenia
tvorby a ochrany životného prostredia.
Kríza životného prostredia sa prejavuje v celom
svete a medzi tieto štáty patrí i naša
republika. Z jednotlivých sfér, ktoré ovplyvňujú
životné a prírodné prostredie, zaujíma
popredné miesto i znečistenie vody. Už XIII.
zjazd, riešiac túto problematiku, uložil: "Urýchlene
zastaviť znečišťovanie vodných tokov
v záujme ozdravenia prírodného prostredia
a zaistenia potrieb národného hospodárstva."
Zákon ukladá povinnosť správneho hospodárenia
s vodou ako s dôležitým zdrojom hospodárskych
i ostatných celospoločenských potrieb. Smerný
vodohospodársky plán republiky okrem iného
ukladá vypracovanie dlhodobých výhľadov
odvetví, ktoré majú požiadavky na vodné
zdroje, alebo ináč ovplyvňujú hospodárenie
s vodou alebo jej akosťou.
Ide o to, že rastúce nároky na vodu tak pre
obyvateľov, ako pre priemysel i poľnohospodárstvo,
nás musia viesť k tomu, aby sa u nás s obmedzenými
vodnými zdrojmi povrchových i podzemných
vôd správne hospodárilo.
Podzemná voda je u nás najakostnejšia voda.
Akostné podzemné vody sa majú preto využívať
v prvom rade pre obyvateľstvo a v poľnohospodárstve
pre živočíšnu výrobu. Priemysel
by tieto vody mal v budúcnosti využívať
len v obmedzenej miere.
Pre riešenie problému vody, pre zabezpečenie
zvýšenia vodných zdrojov návrh zákona
ukladá sankčne postihovať organizácie,
ktoré spôsobia svojou činnosťou stratu
podzemnej vody, alebo podstatné zníženie výdatnosti
vodného zdroja a zhoršenie kvality vody. Sankčné
opatrenie v prvom rade počíta so zabezpečením
náhradného zdroja vody.
Majú byť podávané správy o náleziskách
zdrojov podzemných vôd, čo bude riešené
osobitne vydaným právnym predpisom. Intenzívny
rozvoj národného hospodárstva kladie vysoké
nároky i na vodné hospodárstvo. Okrem toho,
že ide o zaistenie zásobovania obyvateľstva pitnou
vodou, o zaistenie zdrojov pitnej a úžitkovej vody
pre poľnohospodárstvo a priemysel, ide aj o zaistenie
vody pre energetiku a dopravu.
V každom roku päťročnice sa uvádzajú
do prevádzky miliardové hodnoty nových základných
prostriedkov a dochádza k významnému rozšíreniu
kapacít vodného hospodárstva. Bolo by možné
vymenovať celý rad vodných diel v Čechách
i na Slovensku. Ochrana a využitie týchto vodných
diel je upravená v predkladanom návrhu zákona.
Okrem zabezpečenia ochrany vodohospodárskych diel
a zariadení slúžiacich vodnému hospodárstvu
návrh zákona ukladá aj správcom vodohospodárskych
diel povinnosti a oprávnenia.
K racionálnemu využívaniu vodných zdrojov
a hospodáreniu s vodou majú prispieť i novonavrhované
odplaty za odber vody. Ak bol zatiaľ stanovený poplatok
len za časť odberu povrchovej vody, do budúcnosti
sa predpokladá odplata za temer celý odber povrchovej
vody, ako aj za odber podzemnej vody, kde zatiaľ sa nevyberala
žiadna odplata.
Vážené súdružky a súdruhovia,
voda ako surovinový zdroj má osobitne veľký
význam v poľnohospodárskej výrobe. Predkladaný
návrh zákona ukladá užívateľom
pozemkov povinnosť obhospodarovať pôdu takým
spôsobom, ktorý by nielen udržiaval vhodné
podmienky množstva a akosti vôd, ale ich i vylepšoval.
Ukladá im povinnosť zabraňovať nepriaznivým
odtokovým pomerom, splavovaniu pôdy a dbať o
udržanie pôdnej vlahy.
Zo života rastlín vieme, že akékoľvek
zásahy do pôdy sú neúčinné,
ak rastliny nemajú vytvorené základné
podmienky, z ktorých jednou je aj voda. Voda je rozhodujúcim
a často aj limitujúcim faktorom efektívnosti
rastlinnej výroby. To znamená, že stálosť
a zvyšovanie úrodnosti i kvality rastlinnej produkcie
v rozhodujúcej miere závisí od dostatku pôdnej
vlahy.
Ako uvádzajú niektoré materiály v
našom štáte, pri normálnych zrážkových
pomeroch sa vykazuje až 17 % plôch, ktoré trpia
suchom. V suchých rokoch sa toto percento zvyšuje.
Výskumom i praxou je dokázané, že vplyvy
sucha možno eliminovať iba zavlažovaním.
Budovaním závlah sa poľnohospodárstvo
stáva nezávislým od priazne alebo nepriazne
prírody, keď sa rozhodujúci činiteľ
- voda ovláda závlahami.
Súčasne v zavlahových oblastiach sú
dané všetky podmienky pre uskutočňovanie
najvhodnejšej špecializácie modernej veľkovýroby.
Vo všetkých štátoch sveta s nepriaznivými
klimatickými pomermi sú tendencie rozširovania
zavlažovaných pôd a investícií
do závlah. Takisto je to aj u nás.
Celkom možno zhrnúť v tom zmysle, že závlahy
nielen že stabilizujú, ale tiež umožňujú
ďalšiu intenzifikáciu a ekonomickú efektívnosť
poľnohospodárskej výroby.
Nie menej významné miesto zaujíma voda ako
surovinový zdroj v živočíšnej výrobe.
Špecifická potreba vody pre živočíšnu
výrobu sa počíta v priemernej a maximálnej
hranici na kus a deň, s posudzovaním použitej
technológie výroby. Vydané smernice pre výpočet
vody i v poľnohospodárskej výrobe ministerstvami
lesného a vodného hospodárstva, financií
a hlavným hygienikom len zvýrazňujú
dôležitosť budovania vodných diel, ochranu
vodných zdrojov a nutnosť správneho hospodárenia
s vodou.
Napriek uzneseniu XIII. a XIV. zjazdu KSČ sa nám
doteraz nie dosť dobre podarilo zastaviť rast znečisťovania
vôd. Vieme, že úplný zákaz znečisťovania
sa nám nepodarí dosiahnuť, a preto aj predkladaný
vládny návrh zákona zdôrazňuje
kontrolu znečisťovania, zaoberá sa vymeriavaním
poplatkov a pokút.
Spôsobené škody znečisťovaním
je ťažko vyčísliť. Obzvlášť
škody spôsobené na zdraví obyvateľstva
nedostatočným rešpektovaním čistoty
vôd sa zatiaľ považujú za nevyčísliteľné.
Osobitnú pozornosť si zasluhuje chemický a
petrochemický priemysel. Príkladmo možno uviesť,
že 1 liter benzínu znečistí až
10 000 m3 vody.
Ale aj poľnohospodárstvo a potravinársky priemysel
sa stáva stále viacej príčinou znečisťovania.
Odpady zo živočíšnej výroby pri
zástave 30 000 ošípaných predstavuje
45 - 75 tisíc obyvateľov v spotrebe vody.
Ďalšou skupinou je používanie chemizácie
v poľnohospodárskej výrobe, je stále
zvyšovanie, na príklad spotreba umelých hnojív
sa zvýšila za posledných 20 rokov šesťnásobne.
Len na samotnom Žitnom ostrove sa už v roku 1971 aplikovalo
6000 q chlorovaných uhlovodíkov.
Len z týchto niekoľkých ilustrovaných
údajov je zrejmé, že ide o veľmi dôležitú
oblasť a o závažné problémy, ktoré
predkladaný vládny návrh zákona má
riešiť.
Musí ísť o to, aby sa plne rešpektovali
vodárenské záujmy, aby sa pravidelne kontrolovalo
využívanie zdrojov podzemných i povrchových
vôd, a osobitne, aby sa zabezpečila dôsledná
kontrola dodržiavania všetkých ochranných
opatrení. Usudzujem, že celá oblasť vodohospodárskej
sústavy v predkladanom vládnom návrhu zákona
o vode dáva predpoklad rozvoja a ochrany tohto odvetvia,
v tej dôležitosti, ako si to zasluhuje.
Preto budeme za predložený návrh zákona
hlasovať.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Feketemu.
Slovo má poslanec Koranda. Jako poslední z písemně
přihlášených se připraví
poslanec Blažej.
Poslanec SL S. Koranda: Vážené předsednictvo
FS, soudružky a soudruzi poslanci, vážení
hosté, civilizační proces, který v
celém světě probíhá, chemizace
řady odvětví ve výrobě, zemědělství,
používání saponátů, koncentrace
výroby i obyvatel do velkých aglomerací,
výstavba obrovských energetických komplexů
a řada jiných zařízení, která
mají sloužit člověku a zvyšovat
jeho životní standard, se na druhé straně
projevují pro jeho samotnou existenci negativně.
Naše socialistické zřízení a
jeho plánované hospodářství
má možnost tento stav regulovat a usměrňovat.
Má možnost působit vhodnou propagandou i uvědomělou
výchovou pozitivně tento proces ovlivňovat.
Přes všechny tyto své přednosti a možnosti
se neobejde bez vhodné a účinné právní
normy.
Předložený vládní návrh
zákona o vodách, který dnes projednáváme,
považuji za jeden ze základních právních
dokumentů, který má účinným
způsobem chránit životní prostředí,
především vody. Lze jej zařadit na stejné
nebo i vyšší místo s takovými zákony
a předpisy, jako jsou ustanovení o ochraně
zemědělského půdního fondu,
o ochraně zdraví lidu, o ochraně ovzduší
a jeho čistoty.