Máme tedy možnosti a předpoklady, aby naše
vědecko-technická základna po odstranění
stávajících nedostatků, a za uvedených
podmínek umožňovala pro další období
růst výroby především cestou
produktivity práce. Vyžaduje to však její
koncepční zaměření. To znamená
dopracovat dlouhodobou koncepci rozvoje národního
hospodářství včetně vědeckotechnického
rozvoje.
To také proto, že problémy vědecko-technického
rozvoje nelze řešit a úspěšně
vyřešit bez znalostí úkolů hospodářské
politiky, bez znalostí koncepce a obsahu národohospodářských
plánů.
Na druhé straně nelze sestavit dobrou a plánovitou
koncepci rozvoje národního hospodářství,
aniž ji podložíme nejmodernější
technikou a poznatky vědy a techniky.
Úspěšné splnění náročných
úkolů kladených na vědu a techniku
vyžaduje, aby každý z vědeckých
a tvůrčích pracovníků si uvědomil
svou zodpovědnost, své povinnosti a poslání
a přistupoval k nim s přesvědčením
a socialistickým uvědoměním. Neboť
objektivní nutnost zvládnout z marxisticko-leninských
pozic řízení budoucího vývoje
vyžaduje si nové přístupy a formy i
obsah prací na dlouhodobém výhledu - při
zabezpečování technické politiky.
Jedině tak budeme vytvářet podmínky
pro dlouhodobý rozvoj naší ekonomiky a vytváření
dalších zdrojů pro uspokojování
potřeb naší společnosti.
Jedině tak budeme i v dalších letech při
projednávání závěrečného
účtu konstatovat, že jsme vytvořili
další nové zdroje a splnili úkoly ve
zvyšování životní úrovně.
Vážené soudružky a soudruzi, zhodnocení
finančního hospodaření a výsledků
státních rozpočtů na rok 1972 potvrdilo
celkový příznivý vývoj našeho
národního hospodářství, ale
současně poukázalo i na místa, kde
máme ještě nedostatky a problémy v rozvoji
naší ekonomiky. Zaměřil jsem se na jedno
z nich. Jsem přesvědčen, že bude účelné
i nadále využívat tohoto důležitého
nástroje k odstraňování vzniklých
nedostatků a věnovat zvýšenou pozornost
finančnímu hospodaření a státnímu
rozpočtu jak v orgánech vlády, tak i ve Federálním
shromáždění.
Chtěl bych se závěrem připojit k návrhům,
které přednesli společní zpravodajové,
a doporučit schválení státního
závěrečného účtu.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslanci Billovi.
Slovo má poslankyně SL Seidlová a jako poslední
před polední přestávkou vystoupí
poslanec SL Hudec.
Poslankyně SL V. Seidlová: Soudružky
poslankyně, soudruzi poslanci, mezi povinnosti kulturních
výborů obou sněmoven patří
také projednávání rozpočtu
a závěrečného účtu Československé
akademie věd. Pro většinu z nás to byla
oblast neznámá, často viděná
zúženým pohledem lidí praxe. Přitom
jsme si uvědomovali, že XIV. sjezd naší
KSČ zdůraznil vzrůstající význam
vědy v naší době, tj. v době
vědeckotechnické revoluce, kdy se věda stává
výrobní silou, na jejímž rozvoji a uplatnění
závisí další růst produktivity
společenské práce a životní úrovně
miliónů lidí. Uvědomovali jsme si,
že věda je také důležitou složkou
velkého světového třídního
zápasu mezi dvěma soustavami - socialistickou a
kapitalistickou.
Proto jsme věnovali ČSAV, této naší
vrcholné vědecké instituci, jejím
úkolům, problémům a seznámení
s nimi soustavnou cílevědomou pozornost, zúčastnili
jsme se besed s vedoucími pracovníky ČSAV,
navštívili jsme celou řadu jejích pracovišť
různého zaměření - technického
i společensko-vědního.
Soudružky a soudruzi, za 20 let své existence - v
nedávné době jsme tohoto výročí
vzniku ČSAV vzpomínali, v těchto dnech dosáhla
svého dvacetiletí také SAV - tedy za 20 let
své existence zaznamenaly tyto vědecké instituce
prudký vzestup: v roce 1953 měla akademie 2311 pracovníků.
Dnes má 136 vědeckých pracovišť
/z toho 61 SAV/ a kolem 14 tisíc pracovníků,
z nichž asi 2 tisíce se převážně
orientují na základní výzkum. Tato
vědecká pracoviště svou tématikou
pokrývají všechny klíčové
úseky naší vědy. Při řešení
plánovaných úkolů ve státních
programech základního výzkumu bylo dosaženo
mnoha významných výsledků, přesahujících
často svým významem hranice našeho státu
a zařazujících se čestně do
společného úsilí ostatních
socialistických zemí. Chtěla bych se tu zmínit
zvláště o těch teoretických výsledcích,
které byly ve spolupráci s našimi závody
podnětem ke zkonstruování cenných
přístrojů, např. přesného
universálního lazerového měřiče
dálek ve spolupráci s národním podnikem
Metra Blansko, který není dosud v Evropě
vyráběn a jehož dovoz ze zámoří
je embargován, na veletrhu v Brně byl odměněn
zlatou medailí. Nebo podklady pro konstrukci nových
typů elektronových mikroskopů v národním
podniku Tesla Brno, nebo ve spolupráci s ČKD a oborovým
podnikem Škoda realizace modelu prototypu řiditelného
autotransformátoru. Možno jmenovat řadu teoretických
prací z oblasti geofyzikálního výzkumu,
které přinesly velké praktické využití
pro naše doly a nejen naše, ale i např. pro těžbu
mědi v Chile, kde byly vysoce chilskou vládou oceněny.
Významné jsou i práce prakticky zasahující
do našeho farmaceutického průmyslu, zdravotnictví.
Např. příprava účinné
vakcíny proti klíšťové encefalitidě,
což se úspěšně projevilo ve výsledcích
očkování lidí, či důležité
objevy týkající se transplatování
ledviny nebo metod včasného zjištění
některých chorob např. arteriosklerózy,
ischemie myokardu, infekčního zánětu
jater apod. Geografický ústav Československé
akademie věd je pro celou Radu vzájemné hospodářské
pomoci garantem řešení narůstajícího
rozporu mezi vědecko-technickým pokrokem a socialistickým
životním prostředím.
Avšak i v oblasti společenských věd
byly dokončeny některé významné
práce, např. v sovětsko-československé
kooperaci práce "Člověk, věda,
technika", která letos vyjde v Praze a Moskvě,
řada teoretických studií o socialistickém
způsobu života, např. pro praxi federálních
orgánů, studie v oblasti výchovy a vzdělávání
jako podklad pro nastávající jednání
stranických orgánů o koncepci našeho
školského systému apod. Velké hodnoty,
a to i politické, představují výsledky
dlouhodobého archeologického výzkumu dějin
Velké Moravy, které dokumentují významné
postavení tohoto slovanského centra jako souměřitelného
protějšku tehdejších západoevropských
zemí. Úspěch těchto prací podnítil
moskevský Ústav slavjanovjeděnija k návrhu
na vydání společné československo-sovětské
publikace o Velké Moravě.
Činnost Československé akademie věd
za rok 1972 byla vysoce oceněna nejvyššími
stranickými a vládními orgány udělením
státních vyznamenání předním
pracovníkům Československé akademie
věd. Chtěla bych za jiné připomenout
našeho poslance soudruha akademika Jaroslava Kožešníka,
který za vynikající vědeckou práci
v oblasti aplikované matematiky a mechaniky a za zásluhy
o rozvoj vědy obdržel čestný titul Hrdina
socialistické práce s právem nosit zlatou
hvězdu, Řád práce byl udělen
akademiku Bedřichu Hellerovi a členu korespondentu
Emilu Bucharovi, státní ceny Klementa Gottwalda
byly uděleny řadě jednotlivců a kolektivů.
Myslím, že je třeba vyzvednout velké
úsilí Československé akademie věd
o realizaci vědeckých výsledků do
praxe, čemuž se snaží pomoci i uzavíráním
krátkodobých, ale i dlouhodobých smluv s
podniky. V současné době má trvalý
smluvní kontakt se sedmi význačnými
oborovými podniky.
Soudružky a soudruzi, výsledky, kterých Československá
akademie věd dosáhla, jsou velké. Jsou však
velké, možná ještě větší,
úkoly, které před ní stojí.
Nás socialistický stát se snaží
zabezpečovat jejich plnění, Snad vás
bude zajímat, že na činnost Československé
akademie věd včetně Slovenské akademie
věd za 20 let jejich trvání bylo vynaloženo
téměř 12 miliard Kčs. Jak náklady
stoupaly, posuďte z těchto čísel: v
roce 1953 bylo vynaloženo 116 miliónů, v roce
1970 již přes 1 miliardu, v roce 1972 1 miliardu 44
miliónů Kčs.
Jde teď o to, aby těchto prostředků
bylo účelně a efektivně využíváno
a tím jsme se i my, poslanci kulturních výborů,
při svých průzkumech zabývali. Zjistili
jsme přes pozitivní trendy některé
nedostatky, na které bych chtěla upozornit. Zjistili
jsme, že velmi vážným problémem
se stává přijímání mladých
vědeckých pracovníků a jejich perspektivní
příprava, že v důsledku stop stavu budou
ústavy stárnout a že po odchodu zkušených
pracovníků nebude připravena odpovídající
náhrada. Vážnou otázkou jsou i nevyhovující
umístění některých pracovišť
nebo nedostatek místa ve stávajících,
např. v observatoři Ondřejov. Výsledky,
které máme za uplynulý rok k dispozici, ukazují,
že v roce 1972 Československá akademie věd
splnila plán stavebních prací jen na 53,6%,
plán uvádění nových ploch do
provozu byl splněn jen na 28,7%. Pro práci ústavů
Československé akademie věd je důležité
vybavení vyspělou technikou. Jeví se tu zlepšení,
avšak ani tady bychom se neměli uspokojovat, protože
při průměrné výši plánovaných
ročních investic na stroje 125,4 miliónů
Kčs v 5. pětiletce se hodnota strojů a zařízení
zvýší jen o 2,4%. Doporučujeme zvážit
větší soustředění strojových
investic a zařídit moderně méně
ústavů, protože takhle sice každý
dostane něco, ale vcelku to znamená pro dosažení
špičkových výsledků málo.
Přes úspěchy v uvádění
teoretických výzkumů do praxe jsme konstatovali,
že dosud zůstávají značné
nedostatky ve spolupráci mezi základním a
aplikovaným výzkumem. V uplatňování
nových vědeckých poznatků v praxi
jde o boj proti konzervatismu a přežitým metodám
práce ve výrobě, o boj za nové, což
však vyžaduje, aby vědecká pracoviště
dokonale znala potřeby praxe a výroba aby naopak
znala výsledky základního výzkumu
a možnosti jeho využití. Že tomu tak není,
potvrdili ze své praxe i např. pracovníci
Ústavu fyzikální metalurgie Československé
akademie věd v Brně.
Přesto, že jsme zjistili prohloubení a rozšíření
zahraniční spolupráce Československé
akademie věd, zůstává mnohdy jen u
koordinace záměrů, u výměny
poznatků a výsledků mezi vědeckými
a výzkumnými ústavy, ale zatím málo
dochází ke společnému řešení
vědecko-technických problémů. Bude
třeba v tomto směru důsledněji vycházet
ze závěrů 27. zasedání Rady
vzájemné hospodářské pomoci
v Praze.
Proto kulturní výbory doporučily Československé
akademii věd a příslušným resortům:
1. Činnost výzkumu a vývoje usměrňovat
na základě prověřených prognóz
a koncepcí a státních programů výzkumu,
což zajistí efektivní zaměření
a stabilitu vědeckých a technických záměrů.
2. Problémy věkové struktury na vědeckých
pracovištích dořešit koncepčně.
Příslušné resorty vlády by měly
zvážit možnost zvýšení počtu
školitelských míst pro vědecké
aspiranty jako nezbytného předpokladu pro vyhledávání
nových vědeckých talentů.
3. Přistoupit celostátně na federativní
úrovni k jednotnému a koordinovanému řízení
základního a aplikovaného výzkumu
s cílem zvýšení efektivnosti a hospodárnosti
vědecko-technické základny.
Soudružky a soudruzi, naše věda má pokrokové
kořeny. Její nejlepší představitelé
dali své síly, svůj talent, své vědomosti
a znalosti na tu misku vah, představující
pokrok a lepší život lidstva. Naše Komunistická
strana Československa si vždycky těchto vědců
nesmírně vážila. Vždyť u kolébky
naší Československé akademie věd
stáli tak významní představitelé
Komunistické strany Československa jako byl Zdeněk
Nejedlý, ale i nezapomenutelný Klement Gottwald.
Náš socialistický stát dává
našim vědcům velikou důvěru -
dává jim tu nejkrásnější
možnost, jakou skutečný zanícený
vědec může mít: sloužit blahu svého
národa, blahu lidstva, pokroku a míru. Pomoci budovat
tu nejhumánnější společnost -
komunistickou společnost.
Předseda FS A. Indra: Děkuji poslankyni Seidlové,
slovo má poslanec Hudec.
Poslanec SL J. Hudec: Vážený soudruhu
předsedo, soudružky poslankyně, soudruzi poslanci,
dovolte mi, abych v krátkosti ukázal na některé
výsledky z oblasti hospodaření národních
výborů, jejichž závěrečné
účty jsou součástí souhrnu
státních závěrečných
účtů za rok 1972.
Ve finančním hospodaření národních
výborů nebyl v roce 1972 rozpočtován
žádný přebytek hospodaření.
Ve skutečnosti byly však dosaženy vyšší
než plánované příjmy o 10,7%,
resp. o 7,5 mld Kčs a celkové výdaje byly
v této oblasti překročeny o 5,7%, resp. o
4 mld Kčs. Dosažený přebytek hospodaření
ve výši 3,5 mld Kčs je nominálně
o 680 mil. Kčs vyšší než přebytek
dosažený v roce 1971 a bude významným
posílením stavu prostředků národních
výborů ve fondech rezerv a rozvoje pro rok 1973.
V běžném pohledu na uváděné
výsledky by bylo možno říci, že
výsledky finančního hospodaření
národních výborů byly vcelku úspěšné.
Z hlediska kvalit a poznatků závěrečného
účtu je pro nás především
zajímavé a také potěšitelné
zvýšení těchto příjmů
proti roku 1971 o 4% a zejména překročení
všech druhů složek tzv. vlastních příjmů
národních výborů v průměru
o 7%, nominálně o 1325 mil. Kčs.
Vysoké bylo však také inkaso doplňkových
příjmů o téměř 1,4 mld
Kčs a překročení mimořádné
účelové dotace z ústředních
rozpočtů republik, jakož i podstatně
vyšší použití prostředků
fondu rezerv a rozvoje než bylo původně rozpočtováno.
Relativně vysoké byly též ostatní
doplňkové zdroje a dotace z účelových
státních fondů. Naší pozornosti
by nemělo uniknout ani vysoké překročení
rozpočtovaných sdružených prostředků
o 882 mil. Kčs. Ve všech těchto případech
představuje překročení rozpočtovaných
částek desítky i stovky procent.
Tato situace na jedné straně ukazuje. že se
v této oblasti projevily rezervy, s nimiž nebylo v
rozpočtech počítáno, na druhé
straně tyto prostředky umožnily zvýšit
výdaje a dotace na investiční a neinvestiční
potřeby rozpočtových, příspěvkových
a hospodářských organizací národních
výborů a na výdaje v oblasti svépomocných
akcí. Mimořádné dotace sloužily
zejména na úhrady oprav škol a úprav
platů ve školství, dále potřebám
hlavního města a pohraničních oblastí,
jakož i změnám oblastní struktury, dále
pak k úhradám mateřských příspěvků
a poměrně velká část byla použita
rovněž na opravy pozemních komunikací.
Na plánovanou investiční výstavbu
nebyly však poskytnuté subvence vyčerpány
v částce 1,4 mld Kčs. Naproti tomu byly provedeny
nadplánované investice v rozsahu 2,8 mld Kčs
nákladů. Z nich zcela rozhodující
část představují investiční
práce prováděné v rámci akcí
Z. Situace v této oblasti proto zasluhuje naší
zvláštní pozornosti, protože jde o akce,
které jsou prováděny ve všech našich
volebních obvodech.
Rozsah akcí Z realizovaných v roce 1972, převýšil
jak počtem dobrovolně odpracovaných hodin,
tak i hodnotou vytvořeného díla výsledky
předchozích let. Celková bilance těchto
akcí vykazuje, že v její investiční
části se podařilo vybudovat nové hodnoty
v rozsahu 4,2 mld Kčs, a že v neinvestiční
oblasti dosáhla hodnota vytvořeného díla
asi 5,75 mld Kčs. Zhruba tedy celkem 10 mld Kčs
nových hodnot, což je asi o třetinu více
než v roce 1971.
Jestliže si převedeme některé tyto údaje
do konkrétních užitných hodnot, pak
podle souhrnných zpráv znamenal ekonomický
přínos všech provedených akcí
skutečnost, že bylo rekonstruováno případně
nově postaveno 1408 km vodovodů a kanalizací,
2396 km místních komunikací, že bylo
postaveno 113 nových mateřských škol.
38 základních devítiletých škol.
zřízeno 61 školních družin, 48
školních jídelen, 16 jeslí, 36 polytechnických
dílen. Tyto údaje představují dále
1540 nových autobusových čekáren,
63 zdravotnických středisek, 205 společenských
a kulturních domů, 404 osvětových
zařízení, 46 tělocvičen, 79
sportovních stánků, resp. dalších
884 zařízení, jakož i 228 víceúčelových
budov národních výborů a 50 224 m2
prodejní plochy distribučních jednotek.
Vytvořením těchto kapacit formou svépomoci
bylo uspořeno na rozpočtovaných nákladech
1573 mil. Kčs, což odpovídá 37,4% z
vytvořené hodnoty díla.
Kromě tohoto pozoruhodného ekonomického přínosu
je třeba hodnotit i veliký politický, morální
a společenský efekt všech těchto akcí,
prováděných z iniciativy národních
výborů a využívající ve
velikém měřítku dobrovolné
práce občanů. Radostné je přitom
zejména zjištění, že zvyšujícím
se podílem se zúčastňuje na všech
těchto zvelebovacích akcích také mládež.
Svými závazky a jejich plněním prokázali
všichni důvěru politice Národní
fronty a aktivní přístup k budování
naší socialistické společnosti. Velice
prospěšná pro rozvíjení této
aktivity občanů byla skutečnost, že
prostřednictvím tisku, rozhlasu a televize se mohla
i širší veřejnost seznámit s řadou
zajímavých a cenných hodnot, které
ve městech i na vesnicích vznikly ku prospěchu
občanů a zvelebení a zkrášlení
životního prostředí. Je nutno vidět
i to, že zdravým patriotismem se zde fakticky překonává
úzce spotřebitelské nazírání
na řešení závažných společenských
potřeb, upevňují se socialistické
morální rysy, socialistické vlastenecké
cítění a hrdost nad úspěchy
společné práce. To vše jsou nesporná
pozitiva. Musíme se však podívat i na druhou
stránku věci, neboť iniciativa a snaha co nejvíce
prospět svému okolí vybočila někde
z mezí stanoveného režimu.