Chtěl bych vás znovu ujistit, že vláda
bude i nadále věnovat mimořádnou pozornost
dalšímu zdokonalování soustavy řízení
a plánování. Víme vsak ze svých
vlastních zkušeností, že nevytvoříme
žádnou takovou soustavu, která by bez konfliktů,
bez náročné a poctivé práce
zajišťovala plánovaný a efektivní
rozvoj hospodářství. Sjezdem schválené
směrnice a Federálním shromážděním
uzákoněná pětiletka je direktivou
pro všechny, od ministrů po ředitele a další
hospodářské pracovníky.
Na základě dosažených výsledků
můžeme konstatovat, že za poslední dva
roky byla obnovena funkce a úloha jednotného státního
plánu jako základního nástroje centrálního
řízení. Nedaří se to však
doposud na všech stupních. Proto pro rok 1972 přistupujeme
jak k dalšímu prohloubení úlohy státního
plánu, tak i k upevnění jeho řídící
úlohy na všech řídících
stupních.
Úspěšné zastavení inflačního
růstu cen a stabilizace cenové hladiny, které
přispěly ke konsolidaci hospodářství,
představují jen první, a to snazší
krok ke zlepšení cenové soustavy. Ve smyslu
závěrů XIV. sjezdu KSČ považuje
vláda v cenové politice za nutné vytvořit
takové velkoobchodní ceny a cenové relace
mezi nimi, které budou účinně působit
na zhospodárňování výroby a
zefektivnění celého hospodářského
rozvoje, podporovat růst kvality výrobků
a služeb, které tedy budou aktivně a cílevědomě
ovlivňovat proces všestranné intenzifikace
rozvoje československé ekonomiky.
Příslušným orgánům již
vláda uložila vypracovat celkové i dílčí
předpoklady k tomuto postupu.
Federální i republiková ministerstva, řídící
jednotlivá hospodářská odvětví,
musí neustále zdokonalovat svou práci a vnitřně
přeskupovat své síly tak, aby plně
zabezpečovala příznivý rozvoj podřízených
podniků v souladu s pětiletkou i ročními
plány.
Oborová ředitelství si ještě
více musí uvědomit, že jsou také
prodlouženou rukou centrálního řízení,
že musí konkretizovat na jednotlivé podniky
úkoly a záměry státního plánu
a beze zbytku zajišťovat jejich realizaci.
V řídící činnosti nemá
místo obecnost a neadresnost. Povšechné přístupy
a všeobecné rozhodování mají
malou cenu. Vidíme to například na hodnocení
výsledků plnění plánu. Globálně,
v rámci celého hospodářství,
ale i v rámci podniku či závodu, se někdy
zdá vše v pořádku. Ale což tomu
není tak, že za celkovými údaji se skrývá
řada podniků, které plánované
úkoly neplní anebo je plní pouze v některých
směrech? Cožpak to není tak, že podnik,
závod, třeba překračuje plán
hrubé výroby, ale vlastní náklady
neklesají, nejsou plněny ani další kvalitativní
ukazatele?
Je úkolem všech stupňů řízení
usměrňovat v součinnosti s Revolučním
odborovým hnutím a v souladu se záměry
plánu aktivitu pracujících a zaměřovat
ji v prvé řadě na snižování
výrobní spotřeby, na zabezpečení
plynulého zásobování obyvatelstva
i výroby a na urychlené dokončování
rozestavěných staveb. Budeme současně
střežit, aby plnění plánovaných
úkolů bylo důsledně spojováno
s péčí o pracující, se zlepšováním
pracovních podmínek a prostředí a
s péčí o zvyšování jejich
kvalifikace.
Náročné úkoly pětiletky i ročních
plánů vyžadují, abychom výrazněji
prosazovali socialistické principy odměňování,
abychom zabezpečili větší účinnost
hmotné zainteresovanosti. Jsme si vědomi, že
jde o neobyčejně složitý a politicky
citlivý úkol, který stojí před
námi. Soustava odměňování musí
spravedlivě ocenit poctivou a kvalifikovanou práci
a přísněji než dosud postihnout práci
špatnou. Nemůžeme připouštět,
aby se zvyšovaly i nadále, jako je tomu dosud, mzdy
tam, kde je nízké využití pracovní
doby, zaviněné nejen organizací práce,
ale i celkovou spatnou pracovní morálkou, celkovou
spatnou úrovní řízení.
Podpoříme každého, kdo umí a
chce věnovat své schopnosti a síly pro realizaci
těchto úkolů, kdo věc společnosti
povyšuje nad své vlastní, skupinové
nebo místní zájmy. Nemůžeme dát
podporu tomu, kdo to neumí nebo není ochoten takto
postupovat. Nedisciplinovanost společně se zakořeněnými
- často přehlíženými - maloměšťáckými
přežitky, stejně jako úplatkářství,
plýtvání i rozkrádání
socialistického majetku, velkopanské manýry,
jsou jednak nebezpečím a hlavně překážkou
dalšího postupu vpřed. Schopnosti, čestnost,
obětavost, oddanost věci socialismu - všechny
tyto vlastnosti musí být nyní kritériem
konkrétní činnosti každého pracovníka.
Soudružky a soudruzi poslanci! Dosahovat cílů,
s nimiž vyslovila ve volbách plný souhlas naprostá
většina našeho lidu, znamená usilovat,
aby každý občan se zúčastnil
svým osobním podílem na realizaci úkolů,
aby se stal na svém úseku spoluodpovědným
za jejich plnění.
Ze své strany považuje vláda za potřebné
šířeji informovat naši veřejnost
o tom, co dělá a co připravuje.
V procesu prohlubování socialistické demokracie
patří nesporně významné místo
národním výborům, které mají
nejširší a bezprostřední kontakt
s občany. Ve volbách došlo v nich k podstatné
obměně funkcionářů. Pro mnohé
z nich je zvolení za poslance teprve vstupem do praktické
politiky. Bylo by velkým prohřeškem, kdybychom
jim nepomohli, aby zkušenosti co nejrychleji získávali.
Chceme tomu napomoci i my prostřednictvím a ve spolupráci
s národními vládami.
Volební programy národních výborů
budou náročné na prostředky i organizátorské
úsilí a na dobrovolnou práci občanů.
Uskutečnění většiny těchto
záměrů závisí na místních
orgánech a nejširší účasti
lidí. Považujeme však za nutné upozornit,
že celkový rozsah prostředků, které
máme k dispozici, je dán národohospodářským
plánem a nelze ho překračovat. Další
prostředky, které jsou požadovány ve
volebních programech navíc, je možné
získat jen tvorbou nových zdrojů, odkrýváním
a využíváním vlastních rezerv
v místě i v celém národním
hospodářství.
V posledním období jsme v celostátním
měřítku sjednotili působnost národních
výborů, prohloubili zásady demokratického
centralismu v jejich činnosti a upevnili jejich organizační
strukturu.
Ve smyslu direktiv XIV. sjezdu stojí před námi
úkol v úzké spolupráci s národními
orgány i národními výbory všestranně,
do hloubky posoudit postavení a úlohu národních
výborů všech stupňů v nadcházející
etapě rozvoje socialistické společnosti.
Jde nám o zvyšování jejich vlivu na
komplexní rozvoj územních celků, o
optimální uspořádání
jejich vztahů k centrálnímu řízení
a zvýšení úrovně řídící
práce v oblastech, které jsou národním
výborům vlastní, a zvláště
o prozkoumání možností dalšího
rozšiřování účasti občanů
na správě státu.
Vláda ve své činnosti chce stále úžeji
spolupracovat s orgány Národní fronty a jednotlivými
společenskými organizacemi. Jsme vedeni snahou,
abychom těsnou spoluprací uváděli
v soulad dílčí a celospolečenské
zájmy.
V příštím roce se budou konat sjezdy
Revolučního odborového hnutí, jednotných
zemědělských družstev, Socialistického
svazu mládeže a dalších společenských
organizací. Chceme poskytovat plnou podporu jejich přípravě
a chceme využít ve své práci jejich
výsledků a podnětů.
Za neoddělitelnou součást socialistické
demokracie považujeme rovněž ochranu oprávněných
zájmů občanů, jejich práv a
svobod a celkové posilování právních
jistot.
Budeme i nadále vyvíjet úsilí, aby
byla přísně zachována socialistická
zákonnost, dodržován náš právní
řád, socialistická disciplína, aby
byly důsledně plněny všechny povinnosti
vyplývající ze zákonů, aby
se zvýšila účinnost právních
prostředků v boji proti nekázni na všech
úsecích společenského života.
V tomto směru se vláda bude opírat o práci
nově vytvářených orgánů
lidové kontroly a bude také vyžadovat zpřísnění
a prohloubení vnitřní kontroly ve státních
orgánech a hospodářských organizacích
podle zásady, že ten, kdo řídí,
též kontroluje, a že nese plnou odpovědnost
za svá rozhodnutí.
V práci kontrolních orgánů musíme
důsledněji vyžadovat větší
přísnost, adresnost a konkrétnost v závěrech,
aby byla přesně posouzena míra zásluh
či zavinění u odpovědných pracovníků.
Pozitivně je možno ocenit, že Sbor národní
bezpečnosti, orgány prokuratury a soudů dobře
zvládají úkoly při upevňování
socialistické zákonnosti. Vycházejíce
z "Poučení z krizového vývoje",
musí však nadále svou práci zdokonalovat
a chránit společnost jak proti možným
pokusům zbytků vnitřní reakce o vyvolávání
neklidu, tak i proti nepřátelským vlivům
ze zahraničí.
Nemůžeme být ještě spokojeni s
úrovní ochrany společnosti před pachateli
trestných činů, zvláště
recidivistů, a před těmi, kdo mají
snahu obohacovat se na úkor společnosti, narušovat
spokojený život a socialistické soužití
občanů. Vláda již uložila příslušným
orgánům, aby v součinnosti s hospodářskými
organizacemi učinily opatření ke zvýšení
ochrany socialistického majetku před jeho rozkrádáním,
poškozováním a ohrožováním.
Budeme trvat na tom, aby se vyvozovaly kádrové a
jiné důsledky proti těm, kdo zaviní
hospodářské ztráty. Dnešní
zákony umožňují lépe než
je tomu dosud v praxi, chránit zájmy společnosti
i jednotlivců. Přesto připravujeme dílčí
úpravy příslušných předpisů,
směřující ke zvýšení
ochrany zájmu společnosti a zjednodušení
trestního řízení.
Charakter společenských a mezilidských vztahů
v rámci společnosti umožňuje, aby v
práci nejen orgánů trestního řízení,
ale všech řídících článků
a celé společenské struktury zaujalo daleko
významnější místo než dosud
celkové preventivní působení, vytváření
podmínek pro předcházení trestné
činnosti.
Soudružky a soudruzi poslanci, v souladu s usnesením
XIV. sjezdu KSČ jsme se v úzké spolupráci
s národními orgány zabývali zásadními
a koncepčními otázkami péče
omladou generaci, školství a kulturu - otázkami
výchovy socialistického člověka. Chceme
tak postupovat i nadále. Uvažujeme o řešení
všestranné péče o mládež,
včetně jejího institucionálního
zajištění. Budeme i nadále podporovat
Socialistický svaz mládeže a Pionýrskou
organizaci a jejich mnohostrannou činnost mezi mladými
lidmi.
Ve školství budeme nadále usilovat o zkvalitňování
výchovy a výuky na důsledně socialistických
principech. Proto budeme podporovat modernizaci vnitřního
života školy, jejího obsahu metod a forem, aby
současná výchovně vyučovací
praxe držela krok s progresívními cíli
komunistické výchovy a vzdělání
mládeže. Nezapomínáme ani na nutnost
zdokonalovat organizaci školské soustavy jako celku,
aby pracovala efektivněji, aby lépe uspokojovala
požadavky společnosti a aby současně
umožňovala co největšímu poctu
mládeže dosáhnout plného středoškolského
a vysokoškolského vzdělání, a
to nejen prostřednictvím gymnasií a středních
odborných škol, ale i přes učňovské
školství. Toto řešení považujeme
za významný krok k dalšímu prohlubování
demokratického charakteru našeho školství.
I v oblasti kultury budeme v součinnosti s národními
vládami vytvářet podmínky pro její
další úspěšný rozvoj na
socialistických principech.
Chceme proto podporovat tvorbu a šíření
takových uměleckých děl, která
navazují na pokrokové tradice naší kultury
a umění, odpovídají třídním
zájmům naší společnosti, pomáhají
formovat ušlechtilé vlastnosti nového socialistického
člověka.
V zájmu toho, aby kulturní oblast mohla lépe
plnit své kulturně společenské úkoly
a zvýšila se účinnost boje proti maloměšťáckému
nevkusu a kulturnímu braku, přezkoumáme a
upravíme ekonomické nástroje tvorby a šíření
kulturních hodnot.
Na rozvoj kultury a na její masové šíření
věnujeme značné prostředky. Soustřeďujeme
je na takové klíčové otázky,
jako je výstavba a činnost televize a rozhlasu.
Pro rozšíření druhého televizního
programu a pro zahájení barevného vysílání
se budují v Praze a v Bratislavě velkými
náklady moderní studia. Chceme také pokračovat
ve výstavbě televizních i rozhlasových
vysílačů, aby jejich sít lépe
pokrývala celé území našeho státu
signály různých programů s vysokou
kvalitou.
Uskutečňování úkolů
se ani v kulturní oblasti neobejde bez účinné
pomoci pracujících, jejich iniciativy a aktivity,
bez účelného sdružování
hmotných prostředků státu, národních
výborů i společenských organizací.
Velkou pozornost i nadále chceme poskytnout rozvoji masové
tělovýchovy, sportu, turistiky a rekreace, protože
jsou důležité pro rozvoj tělesné
zdatnosti a umožňují vhodně využívat
volného času. Počítá se s výstavbou
nových zařízení, ale nesmíme
zapomínat ani na lepší využívání
zařízení dosavadních. Budeme také
dále zlepšovat podmínky pro zvýšení
úrovně vrcholového sportu a státní
sportovní reprezentace.
Významným příspěvkem k upevnění
čs. státu, k dosažení vyššího
stupně jednoty obou našich národů se
stalo federativní uspořádání
naší republiky, vycházející z
leninských zásad řešení národnostní
otázky. Krátké období existence nového
státoprávního uspořádání
prokázalo, že jde o životaschopnou formu spolužití
Čechů a Slováků i ostatních
národností v jednotném státě.
V naší příští práci
budeme mít na zřeteli, že pevnost naší
jednoty by oslabovalo jak nedocenění, tak i přeceňování
národních specifik ve vztahu k zájmům
celku.
Osvědčuje se úzká spolupráce
federální vlády s národními
vládami, daří se postupně nalézat
vhodné formy jejich jednotného působení.
Jednou z cest, která umožňuje účinně
řešit sporné otázky, je i členství
předsedů národních vlád ve
vládě federální.
Víme ovšem, že vnitřní možnosti
federace čekají ještě v mnohém
na plné využití. Proto povazujeme i nadále
za důležité dobře si osvojovat a zvládat
fungování mechanismu federace tak, aby všechny
jeho články pracovaly v souladu a bez poruch.
Aniž podceňujeme organizační formy a
institucionální uspořádání,
klademe hlavní důraz na obsah a správnost
řešení věcných otázek,
na to, aby byly vytvářeny rovné podmínky
pro život a práci obou národů.
V souladu se závěry XIV. sjezdu strany usilujeme,
aby se ještě více než dosud využívala
a posilovala integrační funkce federace hlavně
v ekonomice, abychom se všichni naučili myslet a přistupovat
k problémům z pozic jednotného státu
dvou bratrských národů.
V této souvislosti považuji za důležité
se zmínit o základních záměrech
vlády ke státnímu aparátu. Vzhledem
k náročným úkolům, které
máme splnit, je nutné pronikavě zlepšovat
jeho práci. Proto budeme usilovat o modernizaci a racionalizaci
státní správy, o to, aby státní
aparát byl levný a jeho práce maximálně
účinná. Nemůžeme a nebudeme v
něm trpět jakékoliv projevy byrokratismu
a formalismu, ani případné tendence k jeho
nadřazování nad volené orgány.
Zkušenosti posledních let ukazují, že
bude nutné zvýšit důraz nejen na odbornou,
ale i na politickou přípravu pracovníků
aparátu státní správy. Jedině
takový aparát si může vybudovat a upevnit
náležitou autoritu, kterou k výkonu svých
funkcí nezbytně potřebuje.
Soudružky a soudruzi poslanci, k tomu, abychom mohli dosáhnout
předpokládaných cílů rozvoje
naší socialistické společnosti, potřebujeme,
aby i mezinárodně politické klima bylo co
nejklidnější, aby byl na světě
mír. Vycházejíce ze současného
poměru třídních sil ve světě,
spatřujeme proto hlavní smysl naší zahraniční
politiky ve zvyšování aktivního podílu
Československa na posilování jednoty socialistických
zemí, v podpoře pokrokových a revolučních
hnutí a v upevňování světového
míru.
Za rozhodující v tomto směru považujeme
spojenectví se Sovětským svazem v duchu Smlouvy
o přátelství, spolupráci a vzájemné
pomoci uzavřené v loňském roce. Historické
zkušenosti potvrzují, že toto spojenectví
je hlavní zárukou našeho socialistického
vývoje, naší samostatnosti a bezpečnosti.
Ze stejných principů vycházejí i naše
vztahy k ostatním bratrským socialistickým
zemím, s nimiž nás spojují totožné
zájmy jak v rozvoji společenského zřízení,
tak při zajišťování společné
obrany. Stranická a vládní jednání,
která byla vedena v minulém období s představiteli
bratrských stran a vlád NDR, Polské lidové
republiky, Bulharska a Maďarska položila dobré
základy k prohlubování široké
spolupráce mezi našimi zeměmi.
Současný mezinárodně politický
vývoj je významným způsobem ovlivňován
mírovým programem Sovětského svazu
a iniciativou sovětské zahraniční
politiky, směřující k řešení
nejpalčivějších mezinárodních
problémů. Je v našem vlastním zájmu,
abychom i nadále aktivně přispívali
k prosazování této iniciativy a celého
mírového programu.
Naše bezprostřední pozornost se soustřeďuje
na Evropu, kde vytvoření účinného
systému bezpečnosti a spolupráce by mělo
dalekosáhlý význam nejen pro evropské
národy, ale v podstatné míře by pozitivně
ovlivnilo i situaci v ostatních částech světa.
Dosavadní cílevědomá činnost
socialistických zemí v čele se Sovětským
svazem spolu s úsilím některých dalších
států pomohly již zlepšit celkové
ovzduší a přispěly k růstu důvěry
ve vztazích mezi evropskými státy s různým
společenským zřízením. Důležitým
krokem na této cestě jsou smlouvy uzavřené
mezi SSSR a NSR a mezi PLR a NSR, čtyřstranná
dohoda o západním Berlíně i parafované
dohody mezi NDR na jedné straně a NSR a západoberlínským
senátem na straně druhé. Věříme,
že uzavřené smlouvy budou brzy ratifikovány
Spolkovým sněmem a že západní
velmoci nebudou klást překážky uvedené
čtyřstranné dohody v život.