V důchodovém zabezpečení chceme postupně
sjednotit dosavadní systémy a lépe v nich
vyjádřit zásluhy z období pracovní
činnosti. Pokud jde o dříve vyměřené
důchody, budeme se snažit, aby jejich vývoj
byl přiměřený k vývoji mezd.
To bude všechno pochopitelně záležet na
tom, jak se nám podaří vytvářet
zdroje, protože realizace tohoto sociálního
programu bude finančně velmi náročná.
Ve zdravotnictví jsme v uplynulých letech dosáhli
výrazných i mezinárodně uznávaných
úspěchů. Spolu s národními
orgány předpokládáme dobudovat ucelený
systém zdravotnických služeb. Zejména
budeme klást důraz na zkvalitnění
práce obvodních a závodních středisek.
Budeme také postupně rozšiřovat lůžková
zařízení pro trvale a těžce nemocné
občany, jimž v domácím prostředí
není možné zajistit potřebné
ošetření.
V zájmu péče o nemocné občany
budeme však rázně postupovat proti předstírané
pracovní neschopnosti a proti zneužívání
bezplatných zdravotních služeb. Současně
musíme usilovat o zvýšení odpovědnosti
lékařů a zdravotnického personálu
a o zlepšení jejich vztahu k pacientům.
Nelze přehlížet ani otázky životního
prostředí. Ve státních plánech
určujeme na tyto účely velké prostředky.
To ovšem není věcí jen vlád,
ale také záležitostí podniků
a národních výborů všech stupňů.
Nemůžeme trpně přihlížet
k soustavnému zhoršování naší
přírody, ale důsledněji využívat
stávajících zákonů proti devastaci
krajiny a proti neodůvodněnému zabírání
zemědělské a lesní půdy.
Soudružky a soudruzi poslanci, naše cíle v růstu
životní úrovně plně závisí
na splnění úkolů rozvoje národního
hospodářství. Usnesení XIV. sjezdu
strany a pětiletý plán považujeme proto
za závazný rámec pro svou činnost
v nastávajícím funkčním období.
Vláda předstupuje před Federální
shromáždění se svým programem
v době, kdy základní úkoly konsolidace
národního hospodářství - jak
je stanovila realizační směrnice ústředního
výboru strany z května 1969 - byly splněny,
a kdy jsme už začali realizovat naší pátou
pětiletku. Uvědomujeme si, že práce
vlády bude v dalším období mnohem náročnější,
jak to zdůraznil generální tajemník
s. Gustáv Husák na prosincovém zasedání
ústředního výboru strany. Úkoly,
které nás čekají, představují
vyšší požadavky na správné
stanovení směrů a proporcí ekonomického
rozvoje a náročnější měřítka
na řídící a hospodářsko-organizátorskou
práci.
Pětiletý plán, který Federální
shromáždění schválilo, vyžaduje
všestranné zvýšení efektivnosti
hospodářského rozvoje. Orientuje neefektivnější
využívání vybudované materiálně
technické základny, kvalifikace a schopností
pracujících, na plnější využívání
vědy a techniky. Prosazuje takové strukturální
změny a rozšiřování mezinárodní
socialistické dělby práce, které umožní
dále budovat moderní a prosperující
československou ekonomiku, jak to odpovídá
možnostem plného využití předností
socialistického zřízení.
Pětiletka je ve svém pojetí vyváženým
projektem, který zdůrazňuje plynulost ekonomického
vývoje, stabilitu hospodářských vztahů
a vychází z možné míry využití
našich vnitřních rezerv.
Nechci zde opakovat základní čísla
a údaje pětiletky. Odpovídají plně
směrnicím XIV. sjezdu strany a jsou dostatečně
známy.
Z pětiletého plánu, který tvoří
páteř naší hospodářské
politiky, vycházel už plán na letošní
rok. Jeho výsledky můžeme hodnotit příznivě.
Průmyslová výroba letos překročí
loňskou úroveň přibližně
o 7 %, což znamená, že její přírůstek
bude zhruba o 1 % vyšší než stanovil plán.
Více než 90 % přírůstku výroby
je kryto růstem produktivity práce. Dobrých
výsledků dosahujeme i ve stavebnictví. Plán
bytové výstavby na letošní rok - 102
000 bytů - bude mírně překročen.
V zemědělské výrobě jsme zaznamenali
vysoké výnosy obilí; nestačily však
plně vyrovnat výpadek v ostatní rostlinné
výrobě způsobené nepříznivými
klimatickými podmínkami. Úspěšně
se plní výrobní a nákupní úkoly
v živočišné výrobě, až
na produkci mléka.
Zlepšila se naše platební bilance se zahraničím.
Růst mezd je v příznivé relaci k růstu
produktivity práce, růst peněžních
příjmů obyvatelstva odpovídá
plánu. Reálné příjmy se zvýší
v průměru o 5 %. Maloobchodní obrat dosáhne
při celkovém snížení hladiny
maloobchodních cen pěti až šestiprocentní
vzrůst.
To jsou nesporné povzbudivé výsledky, které
vytvářejí dobré předpoklady
i pro plnění pětiletky v dalších
letech. Dělali bychom chybu, kdybychom výsledky
úsilí československých pracujících
plně neocenili, protože každý úspěch
dodává chuť k další práci.
Dělali bychom však ještě větší
chybu, kdybychom tyto výsledky přeceňovali.
Všechny stránky hospodaření v letošním
roce neposkytují totiž tak příznivý
obraz jako ty, o nichž jsem zatím hovořil.
Celkově příznivý obraz o vývoji
ekonomiky narušuje především pomalý
postup při zlepšování stavu v investiční
výstavbě. Nedaří se uspokojivě
snižovat rozestavěnost, soustřeďovat v
potřebné míře kapacity na klíčové
stavby, které rozhodují o moderním profilu
ekonomiky. Rozpočtové ceny v investiční
výstavbě, i když mírněji, stále
zaznamenávají neplánovaný vzrůst.
Jestliže jsme v letošním roce splnili všechny
dané sliby v oblasti rozdělování,
zejména v osobní spotřebě, pak musíme
rovněž zdůraznit, že tomu tak bylo za
cenu horšího vztahu národního důchodu
ke společenskému produktu než předpokládal
plán. V rozporu se záměry pětiletky
se zvýšil podíl materiální spotřeby,
takže zatím nedosahujeme předpokládané
efektivnosti a ochuzujeme se o další možné
zvýšení národního důchodu.
Snižovat náklady zůstává i nadále
hlavním úkolem, na jehož řešení
třeba soustředit všechny síly, všechny
nástroje, kterými disponujeme, všechno naše
umění plánovat, řídit a organizovat
výrobu.
Končíme s dobrou bilancí první rok
pětiletky; před námi jsou léta 1972
a 1973, do nichž se soustřeďují nejsložitější
úkoly. V tomto období je třeba prosadit do
vývoje ekonomiky kvalitativní změny, které
již nelze nadále odkládat.
Prováděcí plán roku 1972 tento požadavek
respektuje, je náročnější, uplatňuje
tvrdší kurs na růst efektivnosti. Počítá
se vzrůstem společenského produktu nejméně
o 4,7 %, národního důchodu o 5 %. V investiční
výstavbě usilujeme o plnění rozvojových
záměrů pětiletky při udržení
plánované míry investování.
To samozřejmě vyžaduje plnou projekční
přípravu staveb závazně určených
k zahájení v roce 1972, zabezpečení
dodávek stavebních prací, technologického
zařízení a zvláště potřebné
soustředění pracovních sil.
Plán zvyšuje důraz na soulad mezi výrobou
a spotřebou, na zlepšení dodavatelsko odběratelských
vztahů, na to, aby byla vyráběna jen ta produkce,
která je v národním hospodářství
upotřebitelná.
Chceme řešit úzká místa v materiálně
technickém zásobování, která
nepříznivě ovlivňují rytmičnost
výroby. Jde m. j. o lepší využití
kapacit strojírenské metalurgie, o odlitky a výkovky.
Souhrnně řečeno: pro rok 1972 vytyčujeme
reálně podložené tempo v tvorbě
zdrojů, volíme uvážený postup
při jejich rozdělování, ale podstatně
zvyšujeme náročnost na výrobu a úroveň
řídící práce především
odpovědných hospodářských pracovníků
všech stupňů.
Soudružky a soudruzi poslanci, klíčovou otázkou
zdravého rozvoje národního hospodářství
je požadavek zvýšení jeho efektivnosti.
Především budeme prosazovat do hospodářské
praxe zásadu, aby se investiční výstavba
stala účinným nástrojem uskutečňování
záměrů technické a hospodářské
politiky, aby dávala maximální výrobní
efekt při hospodárném vynakládání
prostředků. Všechny zamýšlené
investiční záměry musíme neustále
konfrontovat s vyvíjejícím se poznáním
o dlouhodobých potřebách rozvoje hospodářství.
Zvýšenou pozornost je přitom nutno věnovat
stálému rozvoji palivoenergetické základny.
V tomto směru čeká každé odvětví
mnoho práce i starostí, protože až dosud
se efekt nových výrobních investic proti
našim záměrům dostavoval opožděně
a nebývá vždy na předpokládané
úrovni.
Zpřísnili jsme již podmínky pro výběr
a přípravu staveb, i režim změn rozpočtových
nákladů. Provádíme opatření
k centrální, hmotné a cenové regulaci
vybraného sortimentu materiálů, zejména
pro hromadnou výstavbu. Do života byl uveden a dále
bude zdokonalován systém státní expertýzy
a dopracovávána soustava ukazatelů, standardů
a norem.
I při značném růstu investičních
prostředků nelze v daném čase vyhovět
všem požadavkům na nové investice, byť
byly zdůvodňovány sebenaléhavějšími
argumenty. Je dostatek zkušeností z minulosti, jak
souběžná realizace ekonomicky neúnosného
rozsahu staveb, které přesahují možnosti
dodavatelských kapacit, je ve svých důsledcích
neefektivní a brzdí rozvoj hospodářství.
Cílevědomost a přísná kázeň
jsou i do budoucna rozhodující podmínkou
toho, aby nové výrobní fondy byly pořizovány
s maximální hospodárností, kvalitě
a v co nejkratší době.
Pokud jde o stavebnictví, nemůžeme je rozvíjet
a řídit z hlediska potřeb jednotlivých
okresů nebo krajů, a ani jen z hlediska potřeb
jedné či druhé národní republiky.
Musíme je řídit a rozvíjet jako integrované
výrobní odvětví v souladu s potřebami
jednotného národohospodářského
plánu.
Proto považujeme za nezbytné v rámci daném
pětiletkou velmi podrobně rozpracovat potřeby
mezioblastního a mezioborového rozložení
stavebních kapacit a příslušná,
pro všechny závazná opatření
také v plánu zakotvit. Tím chceme v tomto
směru plnit svou koordinační úlohu.
Všestrannou pozornost budeme v následujícím
období věnovat zvyšování technickoekonomické
úrovně celé výrobní základny.
Jestliže v úrovni osobní spotřeby drží
Československo krok s ekonomicky vyspělými
zeměmi, pak je naším prvořadým
úkolem, aby tomu tak bylo i v technickoekonomické
úrovni rozhodujících odvětví
národního hospodářství.
Neobejde se to bez dlouhodoběji založeného
procesu strukturálních změn, zejména
v průmyslu.
Vyčerpanost zdrojů pracovních sil nedovoluje
zavádět nové a nové výrobní
programy, jak tomu bylo v období industrializace. Nestačí
jen říci, které programy nutno zavést,
ale stejně energicky a promyšleně musíme
rozhodnout, které vypustíme a jak je nahradíme.
Těmto rozhodnutím dáme plnou hospodářskou
a politickou podporu.
Vyšší efektivnost nelze dosáhnout bez
účinného prosazování vědeckotechnického
rozvoje v celém národním hospodářství.
Dostali jsme se na slušnou světovou úroveň
pokud jde o zabezpečování vědeckotechnického
rozvoje hmotnými a finančními prostředky.
Počínaje plánem na příští
rok stanovíme navíc závazné realizační
úkoly pro výrobu, které mají zabezpečit
širší uplatnění výsledků
výzkumu v praxi.
Připravujeme další zkvalitnění
celého procesu plánovitého řízení
vědeckotechnického rozvoje, neboť nemůžeme
nechat jenom na jednotlivých podnicích, zda vyřadí
technicky zastaralou výrobu, zda přistoupí
k nahrazení dosavadní techniky. Potřebujeme
- počínaje pracovištěm a konče
centrálním řízením, řešit
úkoly poněkud jinak, než odpovídá
dosavadní praxi a zvyklostem. Nebrat prostě dnešní
výkonnost závodů a podniků jako stav,
se kterým se nedá již nic dělat, a další
rozvoj podminovat jen novými investicemi, ale naopak hledat
cílevědomě možnosti, jak dále
zvýšit výrobu, snižovat vlastní
náklady, zlepšovat kvalitu výrobků.
Vláda bude trvat na tom, aby tyto otázky byly v
popředí pozornosti ministerstev, generálních
ředitelství a podniků.
Do koncepce rozvoje výzkumu v příštích
letech hodláme důsledně promítnout
skutečnost, že k němu nepřistupujeme
izolovaně, z úzkého pojetí československé
výzkumně vývojové základny,
ale se snahou maximálně využít možností
vědeckotechnické spolupráce se zeměmi
socialistického tábora. Čím dříve
se nám podaří integrovat československou
výzkumnou základnu s ostatními, tím
větší přínos to bude znamenat
pro československou ekonomiku.
Splnění plánu vědeckotechnického
rozvoje vyžaduje aktivní účast všech
pracovníků ve vědeckých a výzkumných
ústavech i výrobních závodech. Oceňujeme,
že převážná část
naší vědecké a technické inteligence
pochopila politiku strany a vlády a svou poctivou iniciativní
prací ji podporuje. Budeme i nadále vytvářet
podmínky k tomu, aby tvůrčí iniciativa,
odborná i společenská angažovanost vědecké
a technické inteligence našla plné uplatnění.
V úsilí o zvyšování efektivnosti
hospodářského rozvoje počítáme
s rostoucím tempem zapojení naší ekonomiky
do mezinárodní dělby práce, zejména
cestou socialistické ekonomické integrace.
Vláda povazuje komplexní program za důležité
východisko své hospodářské
politiky a za nedílnou součást plánovitého
řízení dalšího vývoje.
Tento program představuje pro příštích
15-20 let dohodnutou hospodářskopolitickou strategii
členských států RVHP, zaměřenou
na další upevňování socialistické
světové soustavy, na posilování pozic
socialismu.
K rozpracování komplexního programu vláda
již uložila konkrétní úkoly resortům
a výrobně hospodářským jednotkám.
Zajišťujeme, aby tyto záměry tvořily
organickou součást národnohospodářských
plánů a dlouhodobých výhledů
a byly promítnuty do plánů příslušných
oborů a podniků.
I v zemědělství platí nezbytnost další
intenzifikace výroby. Požadujeme od tohoto důležitého
odvětví, aby v podstatě zabezpečilo
přírůstek spotřeby základních
potravin vlastní produkcí, zlepšilo kvalitu
a skladbu potravin. To předpokládá zvýšit
výrobu zrnin, mléka a masa, zintenzivnit hospodaření
na půdě, prohloubit šlechtitelskou a plemenářskou
péči, racionálněji využívat
vlastní krmivovou základnu a aktivizovat všechny
výrobní rezervy.
Základní cestu, která povede ke zvyšování
produktivity a zhospodárnění zemědělské
výroby, spatřujeme v její další
koncentraci a specializaci. Za nejvhodnější
způsob řešení považujeme rozvoj
kooperačních vztahů, budování
společných podniků, a to na základě
dobrovolnosti a ekonomické výhodnosti. Jsme si vědomi,
že tento proces vyžaduje postupnou přestavbu
materiálně technické základny zemědělství,
že daleko přesáhne období této
pětiletky a vyžádá si velké hmotné
a finanční prostředky. Další
rozvoj zemědělství i jeho celková
přestavba jsou určovány objektivním
procesem společenské dělby práce.
Je proto nemyslitelný bez mnohem intenzívnější
účasti všech hlavních průmyslových
oborů, zvláště strojírenství,
chemie a stavebnictví.
Co stačilo včera, nestačí již
dnes. Zemědělství právem požaduje
stroje a zařízení s vyššími
parametry, dodávané včas a v potřebné
struktuře. Těmito otázkami se v plné
šíři a hloubce bude zabývat sjezd jednotných
zemědělských družstev, který
je svolán z rozhodnutí strany a vlády na
duben příštího roku.
V minulosti jsme dosáhli významných úspěchů
v ekonomickém vyrovnávání rozdílů
mezi ČSR a SSR. V duchu závěrů XIV.
sjezdu budeme i v tomto pětiletí pokračovat
ve vytváření stejných podmínek
pro tvorbu národního důchodu v obou republikách.
Pokud jde o řešení oblastních problémů,
naše prvořadá pozornost bude platit výstavbě
hlavního města Prahy. V této pětiletce
začínáme s komplexním řešením
jejích problémů. Jsme si vědomi, že
během tohoto pětiletého období nebudeme
s to vyřešit vše. Jde nám však o
to, abychom koncepčně, vysoce odpovědně
a správně založili další rozvoj
hlavního města ČSSR.
Soudružky a soudruzi poslanci, jedním z nejdůležitějších
činitelů, které budou rozhodovat o splnění
našich hospodářských záměrů,
je úroveň řídící práce
na všech stupních, úroveň uvědomělé
kázně a odpovědného přístupu
k úkolům.
V souladu s rezolucí XIV. sjezdu strany věnovala
vláda velkou pozornost zdokonalování a upevňování
soustavy plánovitého řízení
na principech demokratického centralismu. Současně
s pátým pětiletým plánem byla
přijata a jsou postupně konkretizována opatření
v soustavě plánovitého řízení.
Jde nám o to, aby soustava jako celek působila účinněji
k využívání rezerv, k urychlení
vědeckotechnického pokroku a strukturálních
změn, k růstu produktivity práce a snižování
materiálové spotřeby. Počítáme
proto také se zvýšením úlohy
finanční a bankovní soustavy a cen v zájmu
efektivnosti reprodukčního procesu.
V tomto smyslu byly koncipovány zásady řízení,
které vláda již schválila pro období
páté pětiletky. Současně s
tím byly zahájeny práce na zdokonalování
soustavy řízení pro další období.