Pokračování 17. schůze ČNR
29. 10. 1975
/Schůze opět zahájena v 9.00 hodin./
Přítomni:
Předseda České národní rady Evžen Erban a místopředsedové České národní rady Oldřich Voleník, JUDr. Vladimír Ambruz a František Toman
Členové vlády České socialistické republiky
předseda vlády Josef Korčák, místopředsedové vlády doc. RSDr. Ladislav Adamec, CSc., ing. Stanislav Rázl a Štěpán Horník, ministr financí ing. Jaroslav Tlapák, ministr výstavby a techniky prof. ing. Karel Löbl, DrSc., ministr průmyslu ing. Oldřich Svačina, ministr stavebnictví ing. František Šrámek, ministr zemědělství a výživy ing. Josef Nágr, CSc., ministr lesního a vodního hospodářství ing. Ladislav Hruzík, ministr obchodu Josef Trávníček, ministr vnitra ing. Josef Jung, ministr spravedlnosti JUDr. Jan Němec, ministr školství doc. Milan Vondruška, ministr kultury doc. JUDr. Milan Klusák, CSc., ministr-předseda Výboru lidové kontroly Vlastimil Svoboda, ministr Rostislav Petera
173 poslanců České národní rady podle prezenční listiny
Z Kanceláře České národní rady její vedoucí JUDr. Zdeněk Vácha
Předseda ČNR Evžen Erban /zvoní/: Vážení soudruzi a soudružky poslanci, zahajuji přerušenou schůzi České národní rady. Dovolte, abych mezi námi co nejsrdečněji přivítal člena předsednictva ÚV KSČ a předsedu vlády ČSR s. Josefa Korčáka spolu s ostatními členy vlády, dále přivítal generálního prokurátora ČSR soudruha dr. Jaroslava Krupauera, předsedu Nejvyššího soudu ČSR dr. Karla Kejzlara. Vítám rovněž představitele ústředních úřadů, právnické veřejnosti, zejména předsedy krajských soudů, krajské prokurátory a předsedy krajských sdružení advokátů.
Přistoupíme k projednání druhého bodu pořadu, kterým je
II
Zpráva generálního prokurátora ČSR o stavu socialistické zákonnosti v České socialistické republice
Prosím generálního prokurátora ČSR dr. Jaroslava Krupauera, aby zprávu přednesl.
Generální prokurátor ČSR dr. Jaroslav Krupauer: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci! V souladu se svou odpovědností nejvyššímu orgánu státní moci v České socialistické republice jsem předložil České národní radě k projednání zprávu o stavu socialistické zákonnosti. Plnění této ústavní povinnosti je pro mne i pro všechny pracovníky prokuratury ČSR zvláště významnou událostí, protože zpráva představuje bilanci výsledků naší činnosti dosažených při realizaci usnesení ČNR z 9. schůze dne 18. října 1973 k předchozí zprávě o stavu zákonnosti.
Zpráva o stavu socialistické zákonnosti nemůže zachytit problematiku dodržování právních předpisů v celé její šíři, nemůže se stát podrobným výčtem kladů nebo nedostatků na jednotlivých úsecích našeho právního řádu za celé uplynulé období. Proto se snaží postihnout hlavní rysy a základní vývojové tendence stavu zákonnosti a představuje určité zobecnění poznatků prokuratury. I když se zpráva zabývá stavem především za poslední rok, jsou její závěry v souladu se zjištěními o vývoji zákonnosti za celé období plnění závěrů XIV. sjezdu KSČ.
V tomto posledním období - stejně jako v průběhu celých čtyř let plnění závěrů XIV. sjezdu KSČ - byla činnost prokuratury ČSR zaměřena k výslednému uplatnění principu socialistické zákonnosti, k prohloubení ochrany socialistického státního a společenského zřízení, k ochraně práv občanů, k posílení jejich právního vědomí. Vynaložené úsilí je však třeba posuzovat podle dosažených výsledků.
A tu mohu konstatovat, že se v uplynulém období v ČSR stav zákonnosti dále zlepšil, že na většině úseků právního řádu poklesl počet zjišťovaných porušení zákona. Podle našich poznatků se např. zlepšuje dodržování zákonnosti ve státní správě, důsledněji se zajišťuje ochrana práv a oprávněných zájmů občanů v řízení před soudy i národními výbory. Cílevědomě se posiluje zákonnost v národním hospodářství, zvýšená pozornost se věnuje právní úpravě otázek životního a pracovního prostředí.
Je tomu zvláště proto, že stranické i státní orgány věnují soustavnou pozornost nezbytným právním úpravám základních společenských vztahů a zajišťují podmínky pro dodržování právních předpisů. Myslím, že tuto péči otázkám zákonnosti a práva můžeme označit za jeden z typických rysů života vyspělé socialistické společnosti.
Právní předpisy, které zabezpečují normální chod života společnosti, přispívají k posílení socialistického uvědomění a právního vědomí občanů, vytvářejí předpoklady pro aktivní účast veřejnosti na úkolech socialistické výstavby. Proto je socialistický způsob života nemyslitelný bez vyspělého právního řádu a právního vědomí občanů.
Podstatná část zprávy o stavu socialistické zákonnosti je věnována údajům o stavu a vývoji kriminality. Je to přirozené proto, že právě prokuratura má úplný přehled o všech zjištěných případech trestné činnosti, které představují nejvážnější formu porušení zákona, a na něž se trvale soustřeďuje pozornost veřejnosti. Vždyť i při projednávání zprávy ve výborech především těmto otázkám věnovali poslanci svou pozornost. Jsme si vědomi, že tento zájem prýští ze snahy přispět ke zlepšení daného stavu a k odstranění jeho příčin.
Právě pro vyspělou socialistickou společnost je charakteristická intenzívní péče všech jeho členů o upevňování právního řádu a zákonnosti a současně jejich rostoucí nesmiřitelnost ke každému porušení pravidel socialistického soužití, právního řádu a socialistické zákonnosti.
Jestliže v podmínkách kapitalismu jsou občané namnoze demoralizováni rozmachem zločinnosti a projevuje se u nich pasívní postoj, v socialistické společnosti se veřejnost zapojuje do boje s tímto sociálním zlem a rozvíjí aktivitu za upevnění právního řádu. Odstraňování a omezování protispolečenských jevů, cizích socialistickému způsobu života, vyžaduje využívat všech nástrojů, které má stát a společnost k dispozici - ekonomických, ideologických, sociálně kulturních, výchovných i právních. O tom, že u nás se snažíme právě o takový přístup k řešení základních problémů kriminality, svědčí komplexní opatření přijatá v posledních dvou letech k omezení trestné činnosti mládeže, recidivy a alkoholismu.
Současný stav mohu charakterizovat tak, že v ČSR v posledních letech nastala stagnace kriminality. Dokonce v letech 1971-1974 poklesl počet stíhaných osob pro trestné činy o 14,6 %, obžalovaných osob o 16 %, odsouzených o 17,2 %. Vývoj v ČSR je lepší než v celé ČSSR, kde pokles činil jen asi 11 %. Tento mírný pokles ve srovnání se soustavným růstem kriminality v létech 1962-1970 je nesporně důsledkem příznivého rozvoje socialistické společnosti a cílevědomého úsilí při realizaci závěrů XIV. sjezdu.
Kladným jevem je aktivnější účast na boji proti trestné činnosti ze strany národních výborů, některých hospodářských orgánů i společenských organizací. Některých pozitivních výsledků jsme dosáhli při trestním stíhání pachatelů trestné činnosti, zejména se zpřísnil postih pachatelů závažných trestných činů, příživníků, recidivistů a protispolečenských živlů.
U nás neexistuje nic, co by se mohlo srovnávat s organizovanou zločinností kapitalistického světa. Trestná činnost proti republice má charakter výjimečnosti, i když odsouzené případy svědčí o neustávající činnosti vnějšího i vnitřního nepřítele. Nevyskytují se případy masovějšího porušení veřejného pořádku a jednotlivé případy tohoto druhu jsou páchány především pod vlivem alkoholu. I nadále však zůstává vážným problémem trestná činnost pod vlivem alkoholu, recidiva, útoky proti socialistickému hospodářství a majetku v socialistickém vlastnictví. Index trestnosti v poměru k počtu obyvatel je mimořádně vysoký v krajích Severočeském, Západočeském, v hlavním městě Praze a v severomoravském kraji.
Úkoly spojené s bojem proti kriminalitě, při trestním stíhání pachatelů trestných činů a přečinů, stojí trvale na prvním místě pozornosti orgánů prokuratury. Je tomu tak především pro vysokou společenskou závažnost těchto úkolů, ale i proto, že na tomto úseku plní prokuratura nezastupitelnou úlohu. Povinnosti, které podle zákona má prokurátor při trestním stíhání osob, při dozoru nad vyšetřováním, při podání obžaloby, při jejím zas tupování před soudem, při výkonu soudního dozoru, nemůže vykonávat žádny jiný orgán.
Poněkud jiná je situace orgánů prokuratury při výkonu dozoru nad dodržováním zákonnosti v ostatních odvětvích práva. My si ovšem velmi dobře uvědomujeme, že potíráním kriminality otázky socialistické zákonnosti nejsou ani zdaleka vyčerpány, že dodržování zákonnosti ve správním právu, v pracovním právu, rodinném nebo občanském právu má značný význam pro klidný a spokojený život našich občanů pro formování jejich vztahu ke státu a společnosti, ale přesto naše poznatky získané dozorem nad zákonností na uvedených úsecích jsou a mohou být jen poznatky dílčími.
My proto soustřeďujeme všeobecný a občanskosoudní dozor prokuratury v souladu s celospolečenskými zájmy na ty vybrané úseky, které jsou v určitém období zvláště ohroženy porušováním zákonnosti, anebo z jiných závažných důvodů se dostaly do středu pozornosti stranických a státních orgánů.
Tak jsme například zaměřili pozornost i ve zprávě o stavu zákonnosti pro ČNR na právní problémy ochrany pracovního a životního prostředí. Podobně v souladu se závěry XIV. sjezdu jsme v posledních letech dozor prokuratury soustředili na ochranu majetku v socialistickém vlastnictví, na ochranu veřejného pořádku a zákonnost rozhodování orgánů státní správy, zejména národních výborů. Na těchto úsecích vykonáváme a chceme vykonávat soustavný dozor nad dodržováním zákonnosti, dosáhli jsme vzestupu v agendě všeobecného i občanskosoudního dozoru, vyššího počtu opatření získaných na základě shromážděných poznatků a získali jsme i ucelenější přehled o stavu zákonnosti.
Dovolte, abych při této příležitosti připomněl, že vzestup kvantitativních i kvalitativních ukazatelů obsažených ve zprávě i pracovní výsledky na kterémkoli úseku výkonu dozoru prokuratury nad dodržováním zákonnosti byly do značné míry ovlivněny mimořádnou obětavostí, nadšením a pracovní iniciativou, důsledným a odpovědným přístupem k zajišťování úkolů ze strany naprosté většiny pracovníků prokuratury v ČSR.
Soudružky a soudruzi poslanci, chtěl bych obrátit vaši pozornost k nejbližším úkolům prokuratury v ČSR při zajišťování socialistické zákonnosti, jak jsou uvedeny v závěru předložené zprávy.
Na první místo stavíme požadavek důsledného dodržování socialistické zákonnosti v celém životě společnosti. Má-li se stát zachovávání socialistické zákonnosti věcí všech pracujících musíme systematicky pečovat o růst jejich právního vědomí. Znamená to pěstovat úctu k zákonům, posilovat vědomí nepřípustnosti porušování práva a nesmiřitelnosti vůči všem, kteří zákon porušují. Učinili jsme řadu opatření k realizaci usnesení ústavně právního výboru ČNR z letošního roku k otázkám právní propagandy a společně s ministerstvy spravedlnosti a vnitra ČSR a s Nejvyšším soudem ČSR vytváříme předpoklady pro systematický rozvoj právní výchovy. Vycházíme z toho, že veřejnost a její mínění jsou velkou silou v boji s jakýmikoli proti společenskými jevy. Nejde přitom jen o otázky kriminality, ale stejně tak o výchovné působení např. v oblasti rodinného nebo pracovního práva.
Chceme dosáhnout, aby boj proti porušování zákona a jeho příčinám se stal celospolečenskou záležitostí, aby se na něm podílely pod vedením stranických orgánů všechny státní orgány i hospodářské a společenské organizace. V této souvislosti považuji za svou povinnost poukázat již na dosažené výsledky a nemalé úsilí vyvinuté ze strany značné části národních výborů, krajských, okresních i většiny místních a městských národních výborů, které z podnětu orgánů trestního řízení přijaly a plní souhrnná opatření zaměřená k odstranění příčin nezákonností v jejich obvodech. Poukazuji na velmi iniciativní počínání vedoucích pracovníků některých významných hospodářských organizací, které považují odstraňování příčin protispolečenských činů svých pracovníků za úkol nedílně spojený s výrobním procesem. Chci vyzvednout aktivitu odborových orgánů v tomto úsilí o upevňování právního vědomí pracujících a boje za upevnění zákonnosti, počínaje Českou odborovou radou přes odborové svazy, územní odborové orgány až po závodní výbory v hospodářských organizacích. Jsem přesvědčen, že ve spolupráci s orgány Národní fronty se podaří zaktivizovat a účelněji zapojit do tohoto úsilí i ostatní společenské organizace pracujících. Prostě se ukazuje, že iniciativa občanů je zdrojem velmi mnoha efektivních forem ochrany socialistické zákonnosti. Spolupráce orgánů prokuratury, SNB a soudů se širokým okruhem pracujících v úsilí za ochranu a upevnění socialistického právního řádu a zákonnosti se stává organickým rysem života naší společnosti. Chceme na této základně propracovat systém preventivní práce v krajích, okresech a zejména v místech a na závodech a zvýšit účinnost koordinační úlohy prokuratury při rozvíjení preventivně výchovné činnosti.
Soudružky a soudruzi, v souladu se závěry posledních plenárních zasedání ústředního výboru KSČ chceme dozorem nad dodržováním zákonnosti účinněji přispívat k úspěšnému řešení celospolečenských úkolů. V první řadě se nám jedná o posílení všestranné ochrany socialistické ekonomiky. My k tomuto cíli přispíváme postihem trestné činnosti, podáváním návrhů na odnímání neoprávněného majetkového prospěchu, i působením na jiné orgány a organizace, aby vůči odpovědným osobám uplatňovaly hmotnou a kárnou odpovědnost. Chceme přispět k důraznějšímu postupu vůči takovým škodlivým jevům, jako je hrubé porušování státní disciplíny, pracovní kázně, technologické kázně, úplatkářství a korupce a dosáhnout, aby proti nim zasahovaly především orgány, které mají ve vlastní pravomoci vůči odpovědným osobám vyvozovat podle zákona důsledky. Předpoklad ke zvýšení účinnosti našich opatření spatřujeme v rozvinutí těsné spolupráce s těmi orgány, které především zjišťují nepořádky a nedostatky v řídící práci, zejména s výbory a komisemi lidové kontroly a se státní arbitráží.
Z předložené písemné zprávy jsou zřejmé důsledky pro porušování zákonnosti a vznik trestné činnosti z vlivu alkoholu, recidivy a narušení příslušníků mladé generace negativními vlivy. I v nadcházejícím období budeme pokračovat v plnění dlouhodobých opatření, která byla přijata v posledních letech k ovlivnění těchto významných faktorů porušování zákonnosti. Tato opatření se dosud výrazněji neprojevila a tak nadále téměř dvě třetiny pachatelů jsou mladí lidé ve věku od 15 do 29 let, každý třetí pachatel se dopouští trestné činnosti pod vlivem alkoholu a skoro polovina obžalovaných stála v minulosti už před soudem. Závisí proto od důslednosti při zajišťování stanovených úkolů, které se převážně týkají oblasti školství, zdravotnictví, sociální péče i výrobních odvětví, zda se nám podaří dosáhnout stanoveného cíle.
/Řízení schůze převzal místopředseda ČNR Oldřich Voleník./
Dovolte, abych poukázal na to, že jedním z trvalých požadavků je soustavný růst kvality vlastní práce prokuratury. Neustále zvyšujeme nároky na včasnost a důslednost trestního postihu, posilujeme účinnost dozoru prokuratury nad dodržováním zákonnosti na ostatních úsecích, trvale pečujeme o zlepšování politických a odborných znalostí pracovníků. Tento úkol je o to náročnější, že v posledních letech přišlo do našeho resortu mnoho mladých dosud nezkušených absolventů vysokých škol, kteří již dnes představují více než třetinu všech prokurátorů a vyšetřovatelů. Jde ním o to, aby tito mladí lidé, kteří v nejbližších letech budou tvořit většinu pracovníků prokuratur, si osvojili politickou obětavost, kladné pracovní návyky i dobré odborné znalosti svých starších spolupracovníků.
Problémy, s nimiž se musíme v nastávajícím období vypořádávat, nejsou, soudružky a soudruzi, nové. Usilujeme však o účinnější metody práce, náročněji přistupujeme k realizaci stanovených úkolů. Přitom jsme si vědomi, že se nám podařilo zatím splnit jen menší část našich záměrů, že hlavní práce na nás stále ještě čeká. Vcelku příznivý vývoj stavu zákonnosti a kriminality v nás však posiluje přesvědčení, že v socialistické společnosti můžeme překonat toto záporné dědictví minulosti, jestliže systematicky soustředíme pozornost k odstranění všech nedostatků našeho života, z nichž porušování zákonnosti nutně vyrůstá. Řešení složitých sociálních problémů při rozvoji socialistických společenských vztahů nemůže být úspěšné bez upevňování právního řádu a zákonnosti.
Toto úsilí povedeme cestou široké aktivity za využití všech forem preventivně výchovné činnosti a při soustavném rozšiřování účasti veřejnosti. Chceme dosáhnout, aby v celém životě naší společnosti se stalo neporušitelnou zásadou důsledné dodržování zákonů a ostatních právních předpisů ze strany všech státních orgánů, orgánů hospodářského řízení a společenských organizací a všech jejich vedoucích pracovníků a funkcionářů i ze strany všech občanů. To nás i zavazuje energicky zajišťovat uplatnění zákonné odpovědnosti vůči každému, kdo zákony tohoto státu poruší.
Dovolte, soudružky a soudruzi poslanci, abych vám poděkoval za péči a pozornost, kterou ve své činnosti členů zákonodárného sboru ČSR věnujete upevňování socialistického právního řádu a zákonnosti a abych vás požádal o pochopení a podporu při realizaci těch záměrů pro práci prokuratury, s nimiž jsem vás seznámil. /Potlesk./
Místopředseda ČNR Oldřich Voleník: Děkuji generálnímu prokurátorovi ČSR dr. Krupauerovi za jeho zprávu. Nyní dávám slovo společnému zpravodaji místopředsedovi ČNR dr. Vladimíru Ambruzovi.
Místopředseda ČNR dr. Vladimír Ambruz: Vážené soudružky a soudruzi, u vycházejíc ze stranicko-politické linie vytyčené XIV. sjezdem KSČ věnuje Česká národní rada a všechny její orgány otázkám socialistické zákonnosti mimořádnou a soustavnou pozornost, a to jak v poznávací a kontrolní činnosti, tak při plnění svých legislativních funkcí.
Pravidelné projednávání zpráv o stavu socialistické zákonnosti v ČSR je příležitostí, aby Česká národní rada posoudila stav zákonnosti, její vývojový trend a doporučila, jakým směrem obrátit pozornost orgánů ČNR, státních a hospodářských orgánů, národních výborů i společenských organizací, aby se socialistická zákonnost ve všech oblastech hospodářského a společenského života posilovala. Zhodnotit stav socialistické zákonnosti za uplynulé období bylo úkolem výborů ČNR, jimž předsednictvo České národní rady přikázalo zprávu generálního prokurátora ČSR k projednání. Zpráva byla ve výborech projednávána za účasti zástupců příslušných resortů a ústředních orgánů, Generální prokuratury ČSR a justice. Jako obvykle se též výbory zaměřily na kontrolu, jak byla realizována jejich usnesení, podněty a návrhy, které uplatnily v předcházejícím období. Při projednávání zprávy vycházely výbory z poznatků a zkušeností získaných jednak z práce samotných výborů, jednak z konkrétní činnosti poslanců. Potvrzuje se, že poslanci mají ve svých volebních obvodech, zejména ve styku s národními výbory, závody i s občany tu nejlepší příležitost, aby si bezprostředně ověřovali, jaká je znalost právních předpisů, jejich aplikace a dodržování.
Výbory České národní rady přistoupily k projednání zprávy odpovědně a závěry, které přijaly, akcentují nejvýznamnější problémy socialistické zákonnosti, s nimiž se setkáváme v národním hospodářství, ať již v průmyslu, zemědělství, obchodě a dopravě, nebo v terciární sféře a ve výchově občanů, zejména dětí a mládeže.
Návrh usnesení, který ústavně právní výbor ČNR předkládá České národní radě ke zprávě generálního prokurátora ČSR, respektuje stanoviska a závěry výborů. Vycházíme-li z usnesení České národní rady z její 9. schůze dne 18. října 1973 ke zprávě generálního prokurátora ČSR, je třeba konstatovat, že prokuratura České socialistické republiky se ve své činnosti zaměřuje na úkoly zdůrazněné Českou národní radou, to je na rychlý a důsledný postih pachatelů trestných činů, uplatňování všeobecného a občanského soudního dozoru, odhalování příčin porušování právních předpisů a v neposlední řadě na právní výchovu občanů. I nadále je třeba - přes dosažené pozitivní výsledky, aby orgány činné v trestním řízení - Veřejná bezpečnost, prokuratura a soudy - urychlovaly objasňování, vyhledávání a vyšetřování trestných činů a přečinů. Rovněž jde o to odstranit neodůvodněné průtahy soudního řízení, aby trest za spáchaný čin následoval co nejdříve a tím se stupňoval jeho výchovný účinek. Kladně je nutno hodnotit, že v souladu s usnesením pléna České národní rady byla provedena společná opatření k omezování protispolečenské činnosti v krajích, okresech, mnoha místech a závodech, a že se na realizaci těchto opatření podílejí nejenom Veřejná bezpečnost, prokuratura a soudy, ale i národní výbory, závody a některé společenské organizace. Jsme přesvědčeni, že to je cesta, která povede k soustavnému poklesu trestné činnosti.
Vývoj kriminality v bezprostředně uplynulých letech nás utvrzuje v poznání, že úspěšné plnění úkolů socialistické výstavby vytváří příznivé podmínky pro omezování kriminality i jiné protispolečenské činnosti. Postupně dochází ke zlepšování stavu socialistické zákonnosti a v mnoha směrech převládají kladné vývojové tendence. S tímto konstatováním se však nelze uspokojit. Všemi prostředky především politickovýchovné práce je třeba zabezpečovat, aby tento pozitivní vývoj neustrnul. Musíme působit k tomu, aby docházelo k trvalému snižování kriminality, zejména hospodářské, dále pak opakované trestné činnosti a trestné činnosti páchané pod vlivem alkoholu. To jsou oblasti, kde se nám dosud nepodařilo kriminalitu omezit a kde můžeme velmi účinně působit preventivně výchovnou prací. Jsme si přitom dobře vědomi toho, že problémy výchovy člověka nevyřešíme rázem, naopak že jde o dlouhodobé úkoly, jejichž úspěšná realizace se neobejde bez vytrvalé práce, bez každodenního a neustálého zápasu i s přežitky minulosti v životě a práci lidí. Rozhodný boj je třeba vyhlásit nezájmu, lhostejnosti, ledabylosti, nekázni a smířlivosti k nedostatkům. To jsou jevy, které narušují a brzdí naši socialistickou výstavbu i výchovu socialistického člověka a vytvářejí též podhoubí pro páchání trestných činů a přečinů. Právem proto ústřední výbor KSČ na svém zasedání v listopadu 1974 a znovu v červenci 1975 zdůraznil potřebu náročného přístupu k plnění úkolů, vysokou odpovědnost a osvojování si leninského stylu a metod práce v činnosti státních orgánů, národních výborů, hospodářských a společenských organizací i jednotlivců.
V souladu se závěry plenárních zasedání ÚV KSČ je proto nutné v úsilí o upevňování socialistické zákonnosti soustředit pozornost státních a hospodářských orgánů, národních výborů a společenských organizací na upevňování státní disciplíny, pracovní a hospodářské kázně a uplatňovat vyšší požadavky na jejich práci. V oblasti výchovy půjde o osvojování si uvědomělého vztahu k socialistickému vlastnictví, o zvyšování zájmu na ochraně pracovního, životního a přírodního prostředí. Trvalým celospolečenským úkolem zůstává právní výchova, kterou musíme více a lépe koordinovat s ostatními úseky politickovýchovné práce, provádět ji diferencovaně k jednotlivým skupinám obyvatelstva, zejména pokud jde o působení na vytváření právního vědomí mladé generace. Všechny uvedené úkoly, o nichž jsem hovořil a které byly akcentovány při jednání výborů, jsou také vyjádřeny v návrhu usnesení, které se předkládá České národní radě ke zprávě o stavu socialistické zákonnosti.
Dovolte mi, abych se v souvislosti s projednáváním zprávy o stavu socialistické zákonnosti zabýval jedním z dalších významných úkolů vrcholného zastupitelského sboru, jímž je kontrola působení zákonů a zkoumání účinnosti právních předpisů.
Zkoumáme-li stav socialistické zákonnosti, sledujeme přitom jak stav platného zákonodárství, zejména zda je v plném souladu s objektivně podmíněnými zájmy socialistické společnosti, tak i jeho provádění, to je zda platné předpisy jsou uplatňovány v souladu s politickými cíli sledovanými jejich vydáním. Oběma těmto stránkám socialistické zákonnosti věnoval XIV. sjezd KSČ zvláštní pozornost, neboť právní řád, jeho stálé zdokonalování i přesné dodržování jsou účinným prostředkem ochrany zájmu společnosti a práv občanů i významným nástrojem řízení socialistické společnosti.
Právní řád, upravující společenské vztahy prakticky na všech úsecích života naší společnosti je organismem velmi složitým a citlivým. Jeho úkolem je aktivně působit k upevňování a rozvíjení socialistických společenských vztahů. Právo musí nejenom zakotvovat a stabilizovat stupeň dosažený ve vývoji společenských vztahů, ale musí zároveň umožňovat jejich další rozvoj. Má-li se vhodně uplatnit aktivní, progresívní úloha práva a má-li zároveň být zachována nezbytná stabilita právního řádu, důležitá pro posilování našich právních, sociálních a ostatních jistot, je třeba na základě pozorného zkoumání vývoje společenských vztahů odhadnout takové řešení, které ani nepovede k předčasnému zaostávání práva, ani nebude neúměrně předbíhat vývoji, ale bude působit adekvátně v souladu s potřebami dané etapy vývoje společenských vztahů. Z vlastních zkušeností bychom mohli uvést případy, kdy se takové optimální řešení nepodařilo najít a kdy zákon nebo jiný právní předpis příliš brzo po svém vydání zastaral a stal se tak sám zdrojem porušování socialistické zákonnosti. Přitom však kategorický požadavek dodržování socialistické zákonnosti nedovoluje, aby se v takových případech náprava hledala v porušování platných zákonů. Soudruh Brežněv to na XXIV. sjezdu KSSS vyjádřil jasně slovy, že "nelze trpět žádné pokusy o porušování zákonů nebo jejich obcházení, ať jsou motivovány jakkoli". Táž zásada vyplývá i ze závěrů XIV. sjezdu KSČ.
Těmito několika úvahami, vyplývajícími ze základních principů marxisticko-leninského učení o státu a právu, jsem chtěl podtrhnout význam kontrolní funkce z hlediska typického pro zákonodárný sbor i úzké sepětí této funkce s ostatními základními funkcemi zákonodárných sborů, to je s jejich funkcí iniciativní a zákonodárnou.
Z hlediska stálého uplatňování socialistické zákonnosti je velmi žádoucí, aby kontrola působení zákonů prováděná zákonodárným sborem svými poznatky vhodně doplňovala závěry kontrol prováděných výkonnými orgány, umožňovala z nejširších hledisek posoudit skutečný stav uplatňování zákonů, kontrolovat jej s vývojem naší socialistické společnosti i s potřebami a zájmy našich občanů a po citlivém posouzení situace najít správné řešení, tj. buď prosadit správné uplatnění zákona nebo změnit nevhodnou aplikační praxi, nebo navrhnout změnu zákona.
Význam kontroly působení zákonů Českou národní radou je dán i její širokou pravomocí. Úkolem České národní rady jakožto nejvyššího zákonodárného sboru v ČSR je kontrolovat nejen působení republikových zákonů, ale i působení federálních zákonů, které z největší části provádějí orgány republiky. Správnému uplatňování této kontrolní funkce věnuje proto ČNR od počátku svého volebního období pozornost, nebo nám umožňuje nejen si ověřit skutečný stav socialistické zákonnosti, ale dává nám zároveň podněty pro správné usměrnění aplikační praxe výkonných orgánů při provádění zákonů i pro zdokonalování zákonodárství.
U příležitosti projednávání zprávy generálního prokurátora ČSR o stavu socialistické zákonnosti jsme si znovu uvědomili, že jsme při kontrole působení zákonů ještě nevyužili všech možností a prostředků k upevnění socialistické zákonnosti. Mám tu především na mysli účinnou spolupráci s národními výbory, jako místními orgány státní moci a nejširšími orgány státní správy. Tato součinnost vyplývá z článku 108 ústavního zákona o československé federaci, kde je uvedeno: Národní rada jako nejvyšší zastupitelský orgán republiky se zabývá podněty národních výborů, jedná o jejich činnosti a usnáší se na opatřeních týkajících se jejich výstavby. Vědomi si politické závažnosti tohoto ustanovení usilujeme o prohloubení našich vztahů k národním výborům. Jednáme o tom nejen s vládou a jejími členy, ale i přímo s národními výbory, především krajskými. O rozvoji vztahů České národní rady a národních výborů jednalo z našeho podnětu plenární zasedání Severomoravského krajského národního výboru a při zhodnocení výsledků tohoto jednání i ostatních zkušeností budou učiněny další kroky k naplnění ústavních vztahů praktickou činností.
Úkolem nás, poslanců České národní rady, zůstává, abychom si ve svých volebních obvodech stále opatřovali hlubší poznatky o životě, potřebách a zájmech našich voličů a abychom získaných zkušeností a podnětů občanů, jejich organizací, národních výborů a dalších orgánů více využívali v jednání České národní rady a jejích orgánů ke zkvalitnění zákonů i k upevňování socialistické zákonnosti.
Ke zvýšení účinnosti kontroly působení zákonů je třeba prohloubit i spolupráci s ostatními státními orgány a s orgány společenských organizací. Za významnou je třeba považovat, samozřejmě při plném respektování ústavních principů, spolupráci s Federálním shromážděním a Slovenskou národní radou. K dalšímu zlepšení součinnosti s těmito zákonodárnými sbory by mohlo přispět vypracování dlouhodobějšího plánu kontrol působení zákonů, který by umožnil důkladněji se zaměřit na naše nejzávažnější společenské úkoly.
Uvítali bychom, kdyby i Generální prokuratura ČSR a Nejvyšší soud ČSR nám dávaly podněty k úpravě otázek vyžadujících zákonnou úpravu, popřípadě nás upozorňovaly na právní předpisy, které jsou v rozporu se zákony, jak to předpokládají zákony o prokuratuře a organizaci soudů.
Dovolte, abych v závěru své zpravodajské zprávy vyslovil přesvědčení, že důsledné a koordinované zaměření všech státních orgánů, hospodářských i společenských organizací na přísné dodržování zákonů se stane významným příspěvkem k úspěšnému plnění úkolů dalšího rozvoje naší socialistické společnosti, které vytyčí XV. sjezd KSČ. /Potlesk./