Čtvrtek 27. června 1974

I problematice gymnasií byla věnována velká pozornost, kde je hlavní úkol vypracování zásadních úprav učebních plánů a osnov stanoven tak, aby navazovaly na nově koncipované základní školy, organicky spojily v účinných proporcích všeobecné i odborné vzdělání, aby byly posíleny přírodovědné, volitelné i nepovinné předměty, aby absolventi gymnasií byli kvalitněji připraveni jak pro studium na vysokých školách, tak pro začlenění do pracovního procesu.

K rozvoji talentu a zájmů studentů v souladu s potřebami společnosti budeme zřizovat speciální třídy nebo oddělení na gymnasiích. Byla přijata opatření, jež posilují úlohu přírodovědných předmětů, zavádějí se nové předměty, jako je pedagogika, psychologie s orientací ke studiu učitelství. V řadě gymnasií ověřujeme návrh učebního plánu s technickoekonomickým zaměřením a volitelnými předměty. Do výuky zavádíme základy technického a ekonomického vzdělání, jako jsou přírodovědná a matematická praktika, technické kreslení, technika administrativy, základy strojírenství, elektrotechniky, stavebnictví, zemědělství, průmyslové chemie, programování a další. Realizujeme tak záměry k polytechnizaci gymnasiálního vzdělání a vytváříme lepší podmínky pro volbu oborů vysokoškolského studia a pro získání odborné kvalifikace absolventů gymnasií.

Vedle toho pracujeme na nových učebních plánech a osnovách gymnasií, které vycházejí z připravovaného přechodu žáků z osmých tříd základní školy do gymnasií.

Pro zkvalitnění jazykové a politické přípravy studentů ke studiu na vysokých školách v zahraničí bylo zřízeno ve Žďáru nad Sázavou a Jevíčku internátní studium pro vybrané žáky 3. ročníků gymnasií.

Ve školním roce 1973 - 1974 zahájily činnost tři internátní školy pro pracující, jejichž počet bude do školního roku 1974/1975 rozšířen do všech krajů naší republiky a na nichž budou studovat přední dělníci z výroby a zemědělských závodů tak, aby získali plné střední vzdělání a mohli pokračovat ve studiu na vysokých školách.

V oblasti odborného školství jsme se soustředili na úpravu obsahu výuky a výchovy tak, aby byla v souladu s potřebami dalšího rozvoje jednotlivých odvětví národního hospodářství. Vycházíme z toho, že cílem je připravovat absolventy se širším odborným profilem a tím i s většími možnostmi uplatnění v praxi. Dále prohloubit znalosti žáků ve všeobecném vzdělání a matematicko-přírodovědných předmětech a tím zabezpečovat i kvalitní přípravu pro studium na vysokých školách. Zabezpečit těsnější spojení středních odborných škol s praxí, budovat odborné dílny, pracovny, laboratoře, vybavovat tyto školy potřebnou výpočetní a didaktickou technikou.

Ve spolupráci s ministerstvem školství SSR provádíme analýzu politického a odborného profilu absolventů středních odborných škol, zejména jejich připravenosti plnit odpovídající funkce ve společenské praxi. Připravili jsme návrhy úprav struktury i obsahu studijních oborů hutnictví, strojírenství a elektrotechniky, které lépe než dosud zabezpečují potřeby výrobních odvětví. Zřídili jsme speciální třídy pro přípravu techniků, kteří zabezpečují provoz výpočetní techniky. Ve III. a IV. ročnících technických škol byla rozšířena nepovinná výuka matematiky a fyziky pro zájemce o vysokoškolské studium. Pro absolventy gymnasií bylo zřízeno na pěti ekonomických školách nástavbové studium výpočetní techniky /programování, obsluha počítacích strojů a zpracování informací/.

Byl zvýšen počet přijímaných dělníků z tříletých učebních oborů /strojírenství, elektrotechnika, stavebnictví, doprava/ do druhých ročníků středních odborných škol na 3,5 % z celkového počtu přijímaných uchazečů o studium na středních odborných školách.

Vytváříme podmínky pro to, abychom mohli od školního roku 1975/1976 i na středních ekonomických školách, pedagogických školách, sociálně právních a některých vybraných školách technického směru přijímat žáky z osmých tříd základní školy do prvních ročníků.

Vážné problémy nás čekají na úseku zemědělských technických škol, jejichž učební obsah a sít, včetně účelových zařízení, musíme upravit tak, aby úroveň absolventů odpovídala novým úkolům zemědělské velkovýroby.

Vzhledem k růstu populace bude rozšířena sít a zvýšeny počty přijímaných uchazeček na pedagogických školách připravujících učitelky mateřských škol.

Dále budou zvyšovány počty přijímaných vyučených dělníků do druhých ročníků středních odborných škol v dalších studijních oborech a rozšiřovány možnosti pomaturitního studia v technických, zemědělských a ekonomických oborech.

Ministerstvo školství ČSR pracuje na návrhu systému povinného postgraduálního studia učitelů odborných předmětů těchto škol na vysokých školách s účinností od školního roku 1975/1976.

Pokud jde o problematiku vysokého školství, stojíme před tím, abychom v souladu s potřebami dalšího všestranného rozvoje socialistické společnosti upravili nebo nově koncipovali pojetí, obsah a oborovou strukturu studia, dbali o spojení vysokoškolské přípravy s praxí, prováděli postupnou modernizaci výuky, zaváděli nové studijní obory; na základě analýz racionalizovali studium a zkrátili jeho délku v celé řadě oborů, důsledně uplatňovali jednotné učební plány a osnovy ve stejných oborech na všech školách v celé ČSSR; ve spolupráci s resorty rozvíjeli postgraduální studium, prohloubili socialistickou výchovu studentů, zvýšili individuální péči o studenty, dbali, aby každý vysokoškolský učitel považoval socialistickou výchovu studentů za nedílnou součást své pedagogické práce. Velký význam má výběr učitelů vysokých škol, péče o jejich politickoideový a odborný růst, o to, aby každý student si osvojil základy marxismu-leninismu, aby výchovně vzdělávací proces byl založen na vědeckém světovém názoru, abychom vědeckovýzkumnou práci na vysokých školách důsledně orientovali na programy státního plánu rozvoje vědy a techniky a plánu základního výzkumu a na tomto základě rozvíjeli spolupráci s ČSAV a resorty, aby vědecký potenciál vysokých skol byl daleko více využíván pro potřeby praxe.

Ze souborů problémů, jimž se věnovala velká pozornost, chci zejména uvést, že na všech vysokých školách a fakultách byly rozpracovány plány komunistické výchovy, zajištující jednotu výuky a výchovy, spojení odborného studia s osvojováním marxismu-leninismu a znalostmi politiky strany. Těmito plány se zabezpečuje sjednocení výchovného působení stranických organizací, vedení skol, učitelů a společenských organizací, především SSM a ROH. V těchto plánech se rovněž stanoví konkrétní úkoly k výchovnému využití všech významných výročí se zvláštním zřetelem k přípravě 30. výročí Slovenského národního povstání a 30. výročí osvobození Československa Sovětskou armádou.

V souvislosti s přípravou projektu rozvoje československé vzdělávací soustavy se rozvinuly práce na přestavbě struktury a obsahu vysokoškolského studia. Začátkem školního roku 1973/1974 bylo ustaveno 18 celostátních oborových komisí složených z předních odborníků vysokých škol, akademií věd i praxe. Jejich úkolem je zhodnotit, nakolik současný stav výuky v jednotlivých oborech a profil jednotlivých vysokých škol a fakult odpovídají potřebám dané etapy vývoje naší společnosti a rostoucím nárokům na absolventy. Na základě tohoto hodnocení budou koncipovány profily absolventů vysokých škol, stanoven závazný obsah studia v jednotlivých oborech, který musí být jednotný pro všechny školy stejného typu a navržen soubor opatření k modernizaci a racionalizaci studia a v souladu s tím i potřebné úpravy délky studia.

Celkově směřuje návrh přestavby studia na vysokých školách k tomu, aby byl prohlouben teoretický základ a odstraněno jeho úzké specializační zaměření. Z tohoto hlediska je také koncipováno postgraduální studium.

Trvalou pozornost soustřeďuje ministerstvo školství ČSR a vedení vysokých škol a fakult ke zkvalitňování výchovně vzdělávacího procesu a upevňování studijního a pracovního režimu na vysokých školách. Pracujeme na návrhu nových studijních předpisů, jimiž sledujeme vytvoření optimálních podmínek k tomu, aby vysoké školy byly sto zvládnout stále náročnější a složitější úkoly výchovně vzdělávacího procesu, aby byly odstraněny v jejich práci ty negativní jevy, které souvisí s pozůstatky tzv. autonomie vysokých skol, aby pro studenty byly vytvořeny optimální podmínky ke studiu a k jejich všestrannému duševnímu, fyzickému, morálnímu a politickému rozvoji.

Zkvalitňovala se i kádrová práce na vysokých školách. Do vedení vysokých škol a fakult, jednotlivých kateder a ústavů byla postavena řada nových pracovníků, kteří mají lepší politické i odborné předpoklady pro řízení vysokých škol a jednotlivých pracovišť. Do funkcí nových profesorů a docentů vysokých škol byli v převážné míře jmenováni členové strany s potřebnou odbornou a politickou autoritou.

Ministerstvo školství ČSR věnovalo ve školním roce 1973/1974 velkou pozornost fakultám připravujícím učitele. Mezi nejzávažnější opatření patří posílení pedagogických fakult desítkami nových pedagogů z řad nejkvalifikovanějších a politicky vyspělých profesorů středních škol.

Prohloubila se součinnost mezi vedeními vysokých škol a stranický mi organizacemi i organizacemi odborovými a organizacemi SSM. Podstatně se zvýšilo zapojování studentů do zájmové, kulturní a vědecké činnosti, na které se aktivně podílejí četní učitelé.

Ve fakultních kolech studentské vědecké a odborné činnosti soutěžilo v ČSR 2 600 studentů. Tato činnost se stala důležitou formou pro vyhledávání a podporu talentů. Zlepšená práce se studenty, kterou uskutečňují učitelé vysokých škol, stranické organizace a organizace SSM, spolu s příchodem značného počtu studentů z komunistických, dělnických a rolnických rodin významně přispěly ke stabilizaci politické situace na vysokých školách.

V souvislosti s přípravou na květnové zasedání ÚV KSČ k otázkám vědeckotechnického pokroku přijaly vysoké školy řadu opatření k zajištění dalšího rozvoje základního výzkumu a vědecké práce na vysokých školách. Tato opatření směřují jednak ke zlepšení plánování vědecké práce, k jejímu zaměření na praktické úkoly, k lepšímu využití prostředků věnovaných na vědecký výzkum, k přípravě nových vědeckých kádrů a k prohloubení spolupráce s ČSAV a výzkumnými ústavy jednotlivých resortů.

Ve školním roce 1974/1975 bude ministerstvo školství ČSR a vedení vysokých škol a fakult pokračovat v zabezpečování dalšího zkvalitňování výchovně vzdělávacího procesu na vysokých školách a důsledně dbát o postupnou realizaci úkolů, které zabezpečovaly v tomto školním roce a které mají dlouhodobou platnost.

V politickovýchovné práci na všech stupních a typech škol bylo a bude i ve školním roce 1974/1975 využíváno významných výročí, zejména pak 30. výročí Slovenského národního povstání a 30. výročí osvobození Československa Sovětskou armádou. Bude jich využíváno k prohloubení výuky jednotlivých předmětů, zejména občanské nauky, dějepisu, literární výchovy a k prohloubení vlastenecké a internacionální výchovy.

I na vysokých školách jsou historická výročí podnětem k zintenzívnění politickovýchovné práce se studenty. Dochází k prohloubení styků mezi jednotlivými českými a slovenskými vysokými školami, k organizování společných seminářů a kolokvií a k řadě soutěží.

Vážené soudružky, vážení soudruzi, vláda ČSR při řešení všech problémů našeho školství a výchovy mladé generace oceňuje tu skutečnost, že velký podíl na všem pozitivním, co se dosud v této oblasti podařilo od XIV. sjezdu strany a červencového pléna realizovat, mají všechna odvětví působnosti české vlády i federální vlády a společenské organizace. Projednávání otázek výchovy a vzdělávání mladé generace ve všech výborech České národní rady významným způsobem přispělo k řešení jednotlivých problémů a bude i nadále zdrojem řady podnětů, zejména pro školskou správu v příštích letech, kdy budeme muset ještě s větší náročností a důsledností problematiku mladé generace posuzovat a řešit.

Vám, poslancům České národní rady, bude dána podrobnější písemná zpráva s řadou dalších informativních podkladů, z nichž můžete posoudit trvalou pozornost vlády ČSR k otázkám naší mladé generace.

Chtěl bych vás ujistit, že vláda ČSR bude i nadále s velkou náročností řešit všechny problémy, zabezpečovat důsledné plnění úkolů plynoucích z červencového zasedání ústředního výboru strany tak, abychom mohli k 15. sjezdu KSČ říci, že se úkoly úspěšně plní a splnily. Děkuji vám. /Potlesk./


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP