Předseda ČNR Evžen Erban: Děkuji ministru Tlapákovi a dříve než přerušíme schůzi, oznamuji, že do rozpravy je přihlášeno 13 poslanců a poslankyň. Po přestávce jako první vystoupí poslanec Radko Barták.
Přerušuji schůzi na 15 minut.
/Schůze přerušena v 11.37 hodin a opět zahájena v 11.50 hodin. Řízení schůze se ujal místopředseda ČNR Oldřich Voleník./
Místopředseda ČNR Oldřich Voleník: Soudružky a soudruzi, budeme pokračovat v jednání. Přistoupíme k rozpravě. Jako první bude hovořit poslanec ing. Radko Barták, připraví se poslanec Jaromír Plíva.
Poslanec ing. Radko Barták: Vážené soudružky, vážení soudruzi poslanci, vážení hosté! Ve zpravodajské zprávě a ve vystoupení ministra financí ČSR se příznivě hodnotí dosavadní vývoj našeho národního hospodářství v průběhu 5. pětiletky i koncepce plánu na rok 1974. Významný podíl na tomto vývoji v rámci ČSR připadá resortu ministerstva průmyslu ČSR, k němuž bych rád uvedl několik poznatků.
Při projednávání návrhu kapitoly rozpočtu ministerstva průmyslu ČSR v průmyslovém výboru ČNR jsme konstatovali, že plán první poloviny 5. pětiletky se v hlavních ukazatelích úspěšně plní. Výrobní přírůstky byly zajištěny plně zvýšením produktivity práce, která roste rychleji než průměrné výdělky. Podařilo se dobře zásobit vnitřní trh a překračovaly se plány vývozu jak do socialistických zemí, tak do kapitalistických států. Překročeny byly i plánované úkoly v tvorbě finančních zdrojů a tím i odvody do státního rozpočtu. Při docilování těchto příznivých výsledků však nedochází k příznivému obratu v oblasti investic, včasnému uvádění základních fondů do provozu ani v jejich plném využití.
Neplnění plánu investiční výstavby je pro další rozvoj chemického a spotřebního průmyslu v druhé polovině 5. pětiletky závažným činitelem. Neplnění plánu způsobilo opožďování při uvádění některých kapacit do provozu, které je navíc doprovázeno nedosahováním kvalitativních parametrů ve výrobě po uvedení nových kapacit do provozu. To se týká např. plastických kůží hygienických, buničiny, titanové běloby, močoviny a dalších materiálů.
Nesplnění strukturálních změn v resortu ministerstva průmyslu ČSR má za následek výpadky výrobků pro vývoz, ale i vyšší nároky na dovoz z kapitalistických států pro krytí tuzemských potřeb. Ve spotřebním průmyslu se neplní některé rozvojové programy jako je bezvřetenové předení, automatizace vlnařských tkalcoven, obuv z poromerických usní, dřevovláknité desky, zdravotní keramika apod.
Zvlášť nepříznivou skutečností je, že u nových základních prostředků se neprojevuje dostatečně jejich účinnost v rozvoji výroby, ve zvyšováni produktivity práce a celkové efektivnosti.
Proto je nutné dále zvyšovat náročnost na úroveň projektových parametrů a bedlivě zkoumat do jaké míry se výkonové parametry nových základních fondů, které byly východiskem při schvalování projektů, realizují.
Průmyslový výbor obrátil pozornost při projednávání návrhu rozpočtu zejména:
- na upřesnění objemu investiční výstavby s cílem zabezpečit modernizaci a rekonstrukci spotřebního průmyslu v souladu se závěry XIV. sjezdu KSČ a s přihlédnutím k úkolům, které nutno splnit na základě jednání 27. zasedání RVHP,
- dále na vyšší tvorbu zisku, cestou snížení nákladovosti výroby, zlepšení dalších kvalitativních ukazatelů a tím i dosažení lepších finančních vztahů ke státnímu rozpočtu,
- na závažný problém spočívající v hmotném zabezpečení výroby tuzemskými dodávkami a v dovozu surovin, materiálu a zboží jak z hlediska hmotných potřeb, tak řešení důsledků vývoje cen na zahraničních trzích.
Plán ministerstva průmyslu ČSR na rok 1974 je koncipován s vědomím, že druhá polovina 5. pětiletky klade ještě náročnější požadavky na zajištění dalšího rozvoje, než tomu bylo v její první polovině. Opírá se o analýzu dosavadních výsledků, respektuje základní záměry a cíle pětiletky a na některých úsecích dále zrychluje její dynamiku.
Za klíčový úkol plánu se považuje soustředit prostředky na dokončování rozhodujících staveb a tomu podřídit i rozsah zahajování nových staveb. Plán pokračuje v politice vytváření podmínek pro modernizaci a zabezpečení efektivních racionalizačních a inovačních programů. V chemickém průmyslu je základním cílem urychlení růstu výroby v oborech, které realizují chemizaci národohospodářských odvětví a mají protiimportní charakter, jako jsou např. plastické hmoty, hnojiva, syntetická vlákna atd.
Ve spotřebním průmyslu je hlavní směr zaměřen na rychlejší rozvoj odvětví s domácí surovinovou základnou, tj. dřevozpracujícího průmyslu a průmyslu skla a keramiky, na rekonstrukci a modernizaci technické základny, racionalizaci výroby, na maximální využití tuzemských surovinových zdrojů a úspornost ve spotřebě surovin a materiálů dovážených z kapitalistických států.
Vážným problémem, který ovlivňuje i realizaci investic, jsou dodavatelsko-odběratelské vztahy. Smluvní zajišťování dodávek a prací nejsou dostatečná a bude třeba vyžadovat podstatné zvýšení disciplíny a úrovně řízení. Nutno požadovat plnou odpovědnost přímých investorů za celý průběh investiční výstavby a včetně uvedení do provozu, stabilizovat rozpočtové náklady a zabránit neúměrným požadavkům dodavatelů na zvyšování rozpočtových nákladů.
Na všech stupních nutno vytvořit předpoklady pro splnění úkolů investiční výstavby především tím, že se soustředí úsilí na zajištění stanovených priorit, nepřipustí se zahajování staveb projekčně nepřipravených a bude věnována pozornost rozpočtovým nákladům a důslednému plnění úkolů plynoucích z dodavatelsko-odběratelských vztahů.
Velmi komplikované jsou pro organizace ministerstva průmyslu ČSR i dodavatelsko-odběratelské vztahy v zahraničním obchodě, zejména vůči kapitalistickým státům. Nutno dbát o to, aby plněním vývozních úkolů do kapitalistických států byly vytvořeny potřebné prostředky na stále vysoké požadavky na dovoz surovin a materiálů a ve spolupráci s organizacemi zahraničního obchodu hledat cesty k umístění našich výrobků na zahraničních trzích především tam, kde dosáhnou nejvyšších cen.
Přitom je přirozeně nutné hledat v průmyslu cesty k dalšímu zvyšování kvality výrobků, realizaci inovačních programů, aby výrobky, nabízené na trhu - a to jak na zahraničním, tak tuzemském - dosahovaly špičkových parametrů.
Soudružky a soudruzi, průmyslový výbor ČNR konstatoval, že koncepce plánu resortu ministerstva průmyslu ČSR i předpoklady jeho zajištění jsou v souladu s rozpočtovým projektem i s potřebami našeho národního hospodářství a zohledňují optimální možnosti hospodářských organizací resortu. Přináší další zpevnění kvalitativních ukazatelů a tím se daří rovněž dosáhnout zlepšení finančních vztahů ke státnímu rozpočtu ČSR.
Doporučuji proto jménem průmyslového výboru ČNR předložený návrh státního rozpočtu ČSR na rok 1974 schválit v souladu s citovaným tiskem č. 61. /Potlesk./
Místopředseda ČNR Oldřich Voleník: Děkuji poslanci Bartákovi. Hovořit bude poslanec Plíva, připraví se poslanec Průša.
Poslanec Jaromír Plíva: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté, dovolte, abych v souvislosti s projednáváním státního rozpočtu ČSR na rok 1974 uvedl několik poznámek k našemu stavebnictví. Stavební výroba a výroba stavebních hmot jsou důležitými činiteli pro zabezpečení hlavních úkolů rozvoje našeho národního hospodářství, proto jsme jim v průmyslovém výboru ČNR věnovali zvláštní pozornost.
Výbor konstatoval, že ve stavební výrobě se vyvíjí celkový objem stavebních prací dynamicky. Plán celkového objemu prací v roce 1973 bude nejen překročen, ale o 7,5 % bude provedeno více prací než v minulém roce. Při značném překračování produktivity práce i tvorby zisku proti minulému roku projevuje se řada potíží, které nutno důsledně analyzovat a hledat účinnější prostředky, jak je odstraňovat. Přitom to není záležitost jen samotného stavebnictví.
Problematické zůstává např. plnění na sledovaných stavbách v sortimentu. Plnění se nepodařilo zajistit na 12 z celkového počtu 99 sledovaných staveb.
Nepříznivá situace je rovněž v komplexní bytové výstavbě. Celkový objem stavebních prací není na úrovni loňského roku. Zvláště nepříznivá je skutečnost, že k neplnění dochází více než z poloviny na území hl. m. Prahy a že ani v Severočeském kraji není situace z tohoto hlediska uspokojivá. Jde v podstatě o již chronické zaostávání občanské a technické vybavenosti sídlišť, ať již důvody tohoto stavu jsou jakékoliv.
Závažným politickým úkolem letošního roku byly také opravy panelových domů. Jde o rozsáhlou kampaň, kterou se odstraňují nedostatky minulých let. S dosavadním plněním těchto úkolů nemůžeme být však spokojeni. Poměrně nízké plnění plánu je ovlivněno zejména v Praze opožděným předáváním projektové dokumentace.
Nebude splněn ani plán oprav bytového fondu. Rozdíl mezi stanovenými objemy 5. pětiletky a realizovanou skutečností se tak nadále zvyšuje. Ukazuje se, že dosud přijatá opatření na úseku oprav bytového fondu, a to jak na podnikové úrovni, tak i na úrovni národních výborů, nebyla dosti účinná. Je proto nezbytné, aby všechny podniky a řídící národní výbory přijatá opatření přehodnotily.
Pokud jde o průmyslovou výrobu stavebních hmot, možno říci, že jak po stránce kvantitativní, tak kvalitativní probíhá celkem uspokojivě. Specifickým problémem celého odvětví průmyslové výroby stavebních hmot je stálý nedostatek pracovních sil, jímž toto odvětví trpí po radu let.
Vážnými nedostatky byl poznamenán i letošní průběh vlastní investiční výstavby v resortu stavebnictví, kde proti loňským výsledkům dochází k výraznému zhoršení. Je to o to horší, že rozhodující investoři, jako jsou cementárny a vápenky a keramické závody, nedosáhnou ani 80 % státního plánu investiční výstavby.
Při projednávání návrhu rozpočtu kapitoly ministerstva stavebnictví ČSR v průmyslovém výboru ČNR jsme dospěli k názoru, že je nutno účinněji řešit některé problémy ve stavebnictví s pomocí ostatních ústředních orgánů a zvýšením vzájemné spolupráce. Považovali jsme za nutné především zajistit ve státním plánu rovnováhu mezi plánovanou stavební kapacitou a plánem stavebních prací, usměrnit podle toho požadavku na zahajování a urychlení staveb a trvat na důsledném dodržování a zlepšení dodavatelsko-odběratelských vztahů pro hmotné zabezpečení plánu.
Přímo v resortu se jevila potřeba upřesnit věcný objem vlastní investiční výstavby, řešit využití pálených zdicích materiálů, věnovat pozornost zvýšení efektivnosti, zejména v oblasti nákladů k vyššímu naplnění finančních zdrojů a posoudit zvýšené požadavky na dovoz s ohledem na možnosti tuzemských dodávek.
V návrhu plánu resortu na rok 1974 se podařilo některé problémy řešit. Uvádí vysokou míru náročnosti proti očekávané skutečnosti letošního roku, Za rozhodující oblast se považuje výstavba palivoenergetické základny, petrochemie, kapacit na výrobu stavebních hmot a komplexní bytová výstavba. Tendence založené v plánu na dokončování staveb budou dále sílit a budou stimulovány vhodnými opatřeními.
Objem stavebních prací na rok 1974 předpokládá nárůst produkce o 7,4 % oproti roku 1973 a počítá s ještě vyšším tempem v komplexní bytové výstavbě a se zlepšením situace v komplexním dokončování vybavenosti sídlišť.
V bytové výstavbě je rozepsáno o 600 bytů více než vyplývá ze směrnice, avšak v územním rozdělení dochází k odchylkám. Není tím zajištěna směrnice pro výstavbu bytů pro Národní výbor hl. m. Prahy, Severočeský a Východočeský kraj, kde nebudou plánované objemy naplněny jako důsledek územní a projektové nepřipravenosti v komplexní bytové výstavbě.
Při realizaci plánu stavebních prací bude třeba nekompromisně postupovat proti rozptylování prostředků prosazováním jakýchkoliv předčasných, nadměrných a dodatečných požadavků, které ve svém souhrnu pak vedou k neúnosnému napětí při výstavbě. Za rozhodující měřítko účinnosti soustřeďování sil a prostředků na jednotlivé akce nutno považovat dokončování staveb a uvádění kapacit do provozu v plánovaných termínech.
Značnou dynamiku zabezpečuje i rozpis plánu v oblasti průmyslové výroby stavebních hmot. Hrubá výroba zde vzroste o 5,9 % proti předpokládané skutečnosti roku 1973, přičemž na tomto úseku se klade větší důraz na příděly do tržních fondů; u cementu je to např. o 7,9 a, aby tak byla uspokojena poptávka málo spotřebitelů po stavebních materiálech.
Dalším hlavním úkolem je oblast investiční výstavby, která vyžaduje výrazné pomoci, aby byly zmírněny a odstraněny důsledky dosavadního nepříznivého vývoje.
Soustřeďování prováděcího plánu bylo provázeno projednáváním dodavatelsko-odběratelských vztahů. Dosavadní zkušenosti však ukazují, že ani téměř jednoměsíční předstih v plánovacích pracích ještě neumožňuje promítnout do sestav plánu výsledky projednávaných dodavatelsko-odběratelských smluv. Opakuje se tak nežádoucí stav, že plán výkonů jak stavebních podniků, tak i průmyslových organizací výroby stavebních hmot, je zpracován bez znalosti komplexního hmotného zabezpečení. Je to důsledek situace, kdy většina dodavatelů a jejich nadřízených organizací se ani při jednání statutárních zástupců závazně a v termínu nevyjádřila k výši dodávek pro krytí požadavků a potřeb v souvislosti s realizací zvyšujících se úkolů v investiční výstavbě. Tak kupř. v současné době chybí pro kompletaci bytů na území hl. m. Prahy vany, bytová jádra apod. Zajímalo by mne, kdo za tento stav nese odpovědnost. Nedostatky v materiálovém zabezpečení výroby se nemohou opakovat. Pokud by se situace v materiálovém zabezpečení nevyjasnila včas ani na úrovni federální vlády, mohlo by to znamenat narušení přijatého plánu.
V závěru možno konstatovat, že přípravě i rozpisu plánu na rok 1974 byla jak ze strany vlády i vedení ministerstva věnována mimořádná pozornost. Dohodnuté úpravy plánu a další mobilizace vlastních zdrojů resortu přinesly i zlepšení vztahů ke státnímu rozpočtu. Předloženy návrh státního rozpočtu ČSR na rok 1974 doporučuji schválit. /Potlesk./
Místopředseda ČNR Oldřich Voleník: Děkuji poslanci Plívovi, slovo má poslanec profesor Průša.
Poslanec prof. ing. Zdeněk Průša: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, uplatnění vědy a techniky v naší společenské praxi je nejvýznamnějším zdrojem zvyšování nejen produkce, ale především produktivity práce. Před pracovníky na tomto úseku vytyčil XIV. sjezd KSČ časově i věcně velmi náročné úkoly. Proto také návrh státního rozpočtu v kapitole ministerstva výstavby a techniky ČSR byl v průmyslovém výboru ČNR velmi důkladně projednán za přítomnosti ministra soudruha prof. ing. Karla Löbla. Pozornost byla věnována nejenom jednotlivým položkám státního rozpočtu, ale také věcné, odborné náplni jednotlivých činností tohoto ministerstva.
Důležitá část návrhu týkající se investiční výstavby je zajišťována řadou opatření a činností, které by měly již v roce 1974 přispět ke zlepšení zatím neuspokojivého stavu v této oblasti.
Připravuje se nový zákon o územním plánování a stavebním řádu, včetně prováděcích předpisů. Tento zákon má zdůraznit význam práce národních výborů v této oblasti a dále navázat na již dva vydané materiály "Zásady osídlení" a "Střediskové sídelní soustavy". Spolu s tím bude respektována účelná vazba na specializaci, kooperaci a řízení zemědělské výroby.
Typizační činnost ministerstva výstavby a techniky ČSR bude v roce 1974 rozšířena. Již dříve vydaný katalog vesnických rodinných domků bude dále doplněn o další vhodná řešení s uvedením příkladů vybudování hospodářského příslušenství. Bude také zpracována vzorová studie venkovského prostoru v typických zónách ČSR jako podklad a návod pro obdobné práce prováděné v krajích.
Předprojektová a projektová dokumentace, její včasnost a kvalita velmi silně ovlivňuje nejenom dobu výstavby, ale i její ekonomiku. Z tohoto důvodu je připravován "Jednotný systém řízení projektových organizací národních výborů". Kromě toho bude organizována konkrétní technická výpomoc pro projektovou přípravu investic na území hl. m. Prahy a Severočeského kraje.
V oblasti technického rozvoje je zaměřena činnost především na realizační výstupy plánů vědy a techniky. Tyto výstupy budou zajišťovat zejména zvýšení efektivnosti všech zdrojů intenzivního rozvoje národního hospodářství. Není zanedbáno ani hledisko urychlené realizace výsledků výzkumu a vývoje v praxi a prohloubení mezinárodní vědeckotechnické spolupráce a ekonomické integrace. Plán vědy a techniky obsahuje na rok 1974 celkem 218 úkolů, z toho polovinu tvoří úkoly státních programů. Nově zařazené úkoly jsou z oblasti zavádění pokrokových textilních technologií, čištění odpadních vod a zejména moderních stavebních hmot a stavebních metod. Podle zásad účelné koncentrace sil a prostředků se v roce 1974 proti roku 1973 sníží počet úkolů o 19, přičemž v roce 1974 bude ukončeno 145 úkolů a rozhodujících etap.
Také komplexní socialistické racionalizaci je v návrhu věnována pozornost. Programy budou i v roce 1974 dále rozvíjeny a zpřesňovány. Důležitá je i orientace na zpřesňování jejich ekonomických přínosů.
Pro vládu ČSR bude zpracována zpráva o výsledcích komplexní socialistické racionalizace v roce 1973 a o pravděpodobných přínosech v roce 1974. Bude také připravena směrnice pro plán roku 1975 a metodika pro 6. pětiletku. V této souvislosti bude projednáno zavádění a využívání výpočetní techniky v letech 1974 a 1975 a zásady jejího využívání v 6. pětiletce.
V plánu není zanedbána ani kontrolní činnost ministerstva výstavby a techniky ČSR. Kromě čtvrtletního sledování realizačních výstupů a pololetních souhrnných kontrol bude pokračováno i v kontrolních dnech na jednotlivých resortech s cílem podílet se aktivně na lepším plnění investiční výstavby v ČSR. Tuto činnost je nutno považovat za velmi závažnou i z toho důvodu, že počet realizačních výstupů plánu vědy a techniky stoupá. V roce 1974 to bude 170 realizačních výstupů, v roce 1975 již více než 500 výstupů. Tento mimořádně velký počet je způsoben odsouváním termínů v důsledku neukončeného nebo neúplného výzkumu a vývoje, odsunem investičních akcí, zpožděním dodávek strojů a zařízení, změn výrobních programů a koncepcí výroby. Tento stav považujeme pro budoucnost za velmi vážný.
Soudružky a soudruzi poslanci, při obsáhlém projednávání této kapitoly v průmyslovém výboru ČNR jsme konstatovali, že návrh rozpočtu na rok 1974 nepřevyšuje v oblasti nákladů rozpočet na rok 1973. S ohledem na zvyšující se úkoly ministerstva výstavby a techniky ČSR je možno považovat využití navržených prostředků za optimální a hospodárné. Doporučuji proto, aby rozpočet ministerstva výstavby a techniky ČSR na rok 1974 byl Českou národní radou schválen. /Potlesk./
Místopředseda ČNR Oldřich Voleník: Děkuji poslanci Průšovi. Než udělím slovo dalšímu poslanci, dovolte vážené soudružky a soudruzi, abych vaším jménem přivítal mezi námi co nejsrdečněji vzácné hosty. Vítám maršálka polského Sejmu Stanislawa Gucwu a v jeho osobě zdravím nejvyšší zastupitelský sbor Polské lidové republiky a všechen polský lid. /Potlesk./
Dále vítám Andrzeje Werblana, vicemaršálka polského Sejmu /potlesk/, Wincenta Krasko, předsedu Polské skupiny Meziparlamentní unie, předsedu zahraničního výboru Sejmu a člena Státní rady Polské lidové republiky /potlesk/ a Jana Babinského, ředitele skupiny pro zahraniční vztahy Kanceláře polského Sejmu /potlesk/.
Dovolte, abych také mezi námi srdečně přivítal doprovod, soudruha velvyslance Polské lidové republiky v ČSSR Lucjana Motyku /potlesk/ a místopředsedu Federálního shromáždění ČSSR dr. Jaroslava Srba /potlesk/, kteří vzácné polské hosty doprovázejí.
Přejeme vám, aby se vám u nás v Československu dařilo a abyste své úkoly, které jste si při návštěvě v Československu dali, úspěšně vyřešili. Ještě jednou vás zdravím a vítám u nás. /Potlesk./
Budeme pokračovat v rozpravě. Slovo má poslanec Štěpán Rudyj.
Poslanec Štěpán Rudyj: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté! V návrhu státního rozpočtu na rok 1974 je uvedeno, že rozhodující část neinvestičních výdajů je určena na financování sociálního zabezpečení, nemocenského pojištění, zdravotnictví, školství a kultury. Podíváme-li se na tabulku na straně 13 podkladu, který jsme obdrželi z ministerstva financí ČSR, jsou na tato odvětví vynakládány skutečně miliardové částky.
Návrh rozpočtu na zdravotnictví počítá v roce 1974 opět s částkou, která v dané vývojové etapě zabezpečuje realizaci hlavních směrů zdravotní politiky a dává předpoklad pro další zkvalitňování zdravotní péče o obyvatelstvo - což je jedním z úkolů, daných XIV. sjezdem KSČ. V ambulantní péči, která je středem pozornosti programu zdravotní politiky, se v počtu lékařů na počet obyvatel dosahuje v roce 1974 relací, určených jako cílové pro tuto pětiletku.
Při projednávání návrhu rozpočtu na zdravotnictví se objevuje každoročně stejný problém, a sice, že vychází víc absolventů škol zdravotnického směru, než stanoví plán pracovníků, a to jak středoškoláků, tak i vysokoškoláků. Vláda řeší každoročně tento nesoulad vládním usnesením a povolením překročení plánu. V usnesení výboru k návrhu rozpočtu kapitoly "Zdravotnictví" na rok 1974 jsme doporučovali, aby i v roce 1974 byl tento nesoulad řešen vládním usnesením, avšak do budoucnosti aby bylo každoroční překračování plánu pracovníků definitivně řešeno odpovídající úpravou plánu.
Souhlasíme s odpovědí České plánovací komise, kterou jsme mezitím obdrželi, že bude třeba, aby napříště ministerstvo zdravotnictví ČSR ve spolupráci s Českou plánovací komisí a ministerstvem práce a sociálních věcí ČSR stanovilo reálnou potřebu studentů, přijímaných do I. ročníků odborných zdravotnických škol a na lékařské fakulty v souladu s celkovou bilancí pracovních sil. My bychom k tomu však dodali - také v souladu s potřebou zajištění kvalitní zdravotní péče. Při této příležitosti si dovoluji vznést dotaz na Českou plánovací komisi a příslušné resorty, jakým způsobem bude nesoulad mezi počtem absolventů a plánem pracovníků řešen v roce 1974.
Jsme si vědomi toho, že u skupiny středních zdravotnických pracovníků, kterou tvoří většinou ženy, je velká fluktuace, ovlivňovaná objektivními příčinami. Není to již platová otázka, a není to také jen mateřství, které způsobují neustálý odliv pracovníků. Jednou z příčin je to, že nejsou vytvářeny ve zdravotnických zařízeních, kde se pracuje v nepřetržitém provozu, příznivé podmínky pro práci vdaných žen s dětmi, např. zaměstnávání na zkrácené pracovní úvazky, s možností nákupu a služeb na pracovišti a další. Je zjištěno, že je dostatek žen, které by šly pracovat zpět do zdravotnictví na zkrácený pracovní úvazek. Rezervy jsou zejména ve skupině vdaných žen s odrostlejšími dětmi.
V souladu s usnesením výboru se v návrhu státního rozpočtu doporučuje, aby vláda vyslovila souhlas s použitím výnosu regresívních náhrad na nákup potřebné zdravotnické techniky bez investičního limitu, a to do částky 80 mil. Kčs. Znamená to pro každý kraj zhruba o 10 mil. Kčs navíc. Loni podobný souhlas vlády pomohl vybavit potřebnou zdravotnickou technikou ambulantní složku, především zdravotnická střediska. Velmi by nás ve výboru zajímalo, kdyby nám ministerstvo zdravotnictví ČSR sdělilo počátkem příštího roku, pro jaké účely bude tato částka na nákup zdravotnické techniky použita v roce 1974.
Průměrné procento pracovní neschopnosti má v posledních letech díky všestranné pozornosti trvale klesající trend, což se kladně odráží ve skladbě rozpočtové kapitoly "Nemocenské pojištění pracovníků i členů výrobních družstev". Přesto je třeba věnovat této otázce neustálou pozornost jak ze strany ministerstva zdravotnictví ČSR, vedoucích hospodářských pracovníků, České správy nemocenského pojištění, Svazu výrobních družstev, tak i odborů a pracovníků samotných - a odkrývat další rezervy, které na tomto poli ještě bezpochyby máme.
V rozpočtové kapitole "Práce a sociální věci" navrhoval zdravotní a sociální výbor ČNR, aby domovy důchodců byly v příští pětiletce zahrnuty do režimu komplexní bytové výstavby. Výbor tím podpořil již dlouholetý návrh ministerstva práce a sociálních věcí ČSR. Jak nás v současné době informovala Česká plánovací komise, byla tato otázka v těchto dnech projednána se Státní plánovací komisí a oba ústřední plánovací orgány zahrnují toto řešení do návrhu metodiky pro 6. pětiletku jako samostatnou položku plánu komplexní bytové výstavby. Od této změněné metodiky si slibujeme obrat k lepšímu a zvýšení lůžkové kapacity v domovech důchodců a tím i zkrácení neúnosné čekací doby.
Závěrem mi dovolte, abych jménem zdravotního a sociálního výboru ČNR vyslovil souhlas s předloženým návrhem státního rozpočtu ČSR na rok 1974. Děkuji vám za pozornost. /Potlesk./.