Středa 20. prosince 1972

Z toho, co jsem uvedl, lze soudit, že sice ve zdravotnictví máme ještě některé problémy, ale jsou to problémy, které lze vyřešit často i bez nějakých větších nákladů, a že zdravotníci učiní vše, aby tyto problémy pomohli vyřešit.

Návrh státního rozpočtu ČSR na rok 1973 dává k tomu předpoklady, že i nadále se bude zlepšovat zdravotnická péče o obyvatelstvo, jak nám to ukládá XIV. sjezd strany. Proto navrhuji jménem zdravotního a sociálního výboru ČNR vyslovit plný souhlas s předloženým návrhem státního rozpočtu ČSR na rok 1973. Za sebe i za poslance našeho výboru i za všechny zdravotnické pracovníky České socialistické republiky slibuji vládě ČSR, že učiníme všechno, abychom úkoly, nám uložené, splnili. Děkuji za pozornost. /Potlesk./

Místopředseda ČNR Věroslav Jedlička: Děkuji prof. dr. Vladimíru Balašovi. Uděluji slovo poslanci Milanu Kučerovi a připraví se poslanec prof. ing. Zdeněk Průša.

Poslanec Milan Kučera: Soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté, v programu dalšího rozvoje naší socialistické společnosti, vytyčeném XIV. sjezdem Komunistické strany Československa, připadá nemalý úkol na stavebnictví.

Stavebnictví v České socialistické republice se stalo limitujícím článkem rozvoje ostatních odvětví, ať již jde o odvětví řízená českou nebo federální vládou.

Jde zejména o úkoly při zajišťování rozvoje klíčových odvětví naší ekonomiky, především palivo-energetické základny, bytové výstavby, výstavby vlastní materiálně technické základny, komplexní výstavby v oblastech soustředěné investiční výstavby apod.

Dosavadní výsledky při plnění plánu letošního roku dávají předpoklad, že hlavní plánované úkoly celého roku budou překročeny, a vytvořena tak reálná základna pro úkoly roku 1973. Nejde však jen o kvantitativní plnění plánu. Do popředí vystupuje nutnost zvýšení účinnosti opatření ve směru kvalitativním, tj. mobilizací zdrojů a rezerv, spojených se zdokonalováním organizace výroby a práce, s lepším využíváním techniky, se zvyšováním úrovně řízení a s uplatňováním racionalizace, v nejširším slova smyslu. Po této stránce bude třeba dále úkoly důsledněji prosazovat.

Přes některé kladné výsledky, jichž bylo dosaženo, nelze přehlédnout i některé nedostatky. Z nich bych chtěl uvést alespoň nerovnoměrnost stavební výroby, nadměrnou rozestavěnost a nesoulad struktury stavebních kapacit s potřebami investičního plánu. Nepodaří se zřejmě prosadit taková opatření, která by plánovitě vytvořila příznivé podmínky již v roce 1973. Ve čtvrtletních plánech není prosazována rovnoměrnost, a tak je značná část úkolů plánována na 3., a zejména na 4. čtvrtletí roku. Je tomu například u objemu sledovaných závazně uložených staveb a projevuje se to u bytové výstavby, kde dochází ke šturmování ke konci roku, které přináší nekvalitní práci a nové předělávky. Stavebním organizacím se též nepodaří přivodit zvrat v rozestavěnosti. I když tento problém není jen úkolem ministerstva stavebnictví, ale zejména orgánů odpovídajících za investiční politiku ve státě, je nutno aktivně přistoupit k řešení této otázky. I když dochází v návrhu plánu pro rok 1973 k určitému soustředění kapacit na rozestavěné stavby a k menšímu rozsahu zahajování nových staveb, nemůžeme být s vývojem spokojeni.

Rozbory ukázaly, že není výjimkou provádět stavbu déle jak 10 let, a dokonce máme stavby, které trvají déle než 15 let. V současné době pracují stavební podniky ministerstva stavebnictví na patnáct a půl tisících objektů, takže na jeden objekt připadá šest a půl dělníka. S tímto stavem umrtvování prostředků v investiční výstavbě nutno již skoncovat.

Je třeba hledat cesty, jak rychleji provádět výstavbu, zejména vládou sledovaných vybraných staveb. Urychleného opatření si rovněž zasluhuje dosažení struktury stavebních kapacit v souladu s potřebami investičního plánu. Danou situaci nelze do nekonečna řešit jednostranně odsouváním výstavby nových kapacit, se kterými je v pátém pětiletém plánu národního hospodářství uvažováno. Proto je nutné zaměřit činnost celého řídícího aparátu na všech úrovních na rychlé a důsledné řešení těch problémů, které již řadu let snižují výsledky rozvoje našeho národního hospodářství. /Potlesk./

Místopředseda ČNR Věroslav Jedlička: Děkuji poslanci Milanu Kučerovi. Slovo má poslanec prof. ing. Zdeněk Průša, připraví se poslanec Oldřich Kubánek.

Poslanec prof. ing. Zdeněk Průša: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, jedním z nezbytných předpokladů budování rozvinuté socialistické společnosti je plné uplatnění vědy a techniky v praxi, v ekonomice. Tomuto složitému procesu, vědeckotechnické revoluci musí být proto věnována trvalá a cílevědomá pozornost tak, jakto uložil XIV. sjezd KSČ.

V tomto roce byla rozvinuta komplexní socialistická racionalizace a poprvé je řízena plánem ve všech hospodářských jednotkách. Jejím rozvojem, zaměřeným především na racionalizaci živé práce, se zabývaly podniky, resorty, vláda i stranické orgány. Bylo dosaženo významných úspor v nákladech i ve mzdách a je možno říci, že řada podniků a závodů dosáhla obratu od extenzivního k intenzivnímu rozvoji své ekonomiky. Komplexní socialistická racionalizace se stala součástí plánů, stala se trvalou metodou zvyšování produktivity práce a snižování nákladů. Tyto úspěchy je nutno prohlubovat a rozšiřovat s důrazem na investičně málo náročná opatření.

S rozvojem vědy a techniky, s racionalizací souvisí také péče o vynálezecké a zlepšovatelské hnutí. Trvalá péče všech orgánů přináší kladné výsledky a vyvrcholením opatření realizovaných v tomto roce je vydání zákona o vynálezech a zlepšovacích návrzích. Tento zákon nahradil dřívější ustanovení, která již v současných podmínkách zastarala a legislativně nevytvářela dostatečný prostor pro rychlejší rozvoj vynálezeckého a zlepšovatelského hnutí. Půjde nyní o to, aby urychlené vydání prováděcích předpisů umožnilo rychle zásady tohoto zákona uvést do praxe našich podniků.

Další složkou podmiňující uplatnění vědy a techniky je naše školství - především učňovské, odborné a vysokoškolské. I v tomto směru jsou připravována opatření, která vytvoří perspektivní kádrové předpoklady - jak o tom mluvil poslanec akademik Rosický. Také postgraduálnímu studiu a systému dalšího vzdělávání dospělých je však třeba věnovat zvýšenou pozornost.

V rozvoji vědy a techniky, v tomto složitém celospolečenském procesu zasahujícím všechny oblasti života, mají významnou úlohu ministerstva výstavby a techniky jak federální, tak národní.

Při projednávání rozpočtu ministerstva výstavby a techniky ČSR v průmyslovém výboru České národní rady nám šlo nejenom o posouzení výše vynaložených prostředků, ale současně také o zhodnocení obsahu jeho činnosti a vazby s ostatními vládními orgány.

Průzkum a zkušenosti z jeho práce prokazují, že toto ministerstvo v poměrně krátké době jasně profilovalo svoji činnost, našlo v systému našeho národního hospodářství potřebný a nutný prostor pro plnění společensky i ekonomicky velmi významných úkolů.

Jeho hlavní náplň a zaměření je možno vyjádřit:

1. Řídit územně plánovací přípravu investiční výstavby včetně urbanizace území ČSR.

2. Řešení problematiky životního prostředí s cílem odstranit v maximální míře škodlivé exhalace, nadměrný hluk, řešit čistotu našich vod. S tím souvisí i práce na systému rekreace obyvatel, který je nutno cílevědomě řídit.

3. Konkrétní řešení komplexní bytové výstavby včetně typizace, standartizace a zpracování materiálových i finančních normativů.

4. Zabezpečování výzkumu a vývoje v pěti programech technického rozvoje, jejichž výsledky mají zabezpečovat podstatné zvýšení technické úrovně. Jde o program chemických materiálů, o program komplexního zpracování dřeva, o program účelné soběstačnosti ve zdrojích výživy obyvatelstva, o program materiálové základny stavebnictví a o program ochrany a tvorby životního prostředí. Kromě těchto nejvýznamnějších programů zajišťuje a řídí ministerstvo 271 důležitých úkolů technického rozvoje, které mají zabezpečit realizaci výroby 72 nových zařízení, 173 nových technologií a 51 nových materiálů.

Rozborem a zhodnocením v průmyslovém výboru jsme se přesvědčili, že všechny tyto hlavní funkce ministerstva výstavby a techniky jsou zajišťovány s maximální úsporností, protože v návrhu rozpočtu je počítáno s výdaji 108 miliónů Kčs a s příjmy 6 miliónů Kčs, tedy s náklady 102 miliónů Kčs. Jsou to náklady relativně malé a jejich návratnost je velmi výhodná.

Kladně je nutno ocenit, že ministerstvo výstavby a techniky se aktivně účastní na řešení důležitých a při tom velmi obtížných úkolů obsažených v programovém prohlášení vlády ČSR. Je krok za krokem vytvářen systém, který by v oblasti výstavby a v tvorbě životního prostředí měl znamenat v poměrně krátké době kvalitativní zvrat ve prospěch účelného, plánovitého a při tom ekonomicky výhodného rozvoje investiční činnosti. Je nutno také ocenit, že tento proces pokračuje cílevědomě a poměrně rychle.

Vláda ČSR tak prakticky řídí a podporuje proces vědeckotechnické revoluce v podmínkách České socialistické republiky.

Domníváme se, že my, poslanci České národní rady, můžeme být zatím spokojeni s dosavadním vývojem v této oblasti i když přílišné a nezdravé sebeuspokojení by nebylo na místě. Otevřená kritika existujících nedostatků a stálá pozornost vrcholných orgánů KSČ je zárukou, že tempo rozvoje vědy a techniky a její realizace v praxi se bude dále urychlovat.

Doporučuji, aby Česká národní rada věnovala i nadále trvalou pozornost činnosti ministerstva výstavby a techniky v duchu programového prohlášení vlády ČSR. Právě zde, při hodnocení výsledků a vytyčování dalších úkolů a vazeb mohou orgány České národní rady významně a zcela konkrétně přispět k rozvoji naší ekonomiky.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP