Úterý 19. prosince 1972

Místopředseda ČNR Oldřich Voleník: Děkuji. Do rozpravy se nyní přihlásil poslanec František Židlický, prosím, aby se ujal slova.

Poslanec František Židlický: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté, dovolte mi, abych uvedl některé poznatky k návrhu státního rozpočtu ČSR na rok 1973, který projednával průmyslový výbor. Velmi podrobně jsme se zabývali otázkami dalšího rozvoje především českého průmyslu. Poslanci průmyslového výboru konstatovali, že návrhy plánu i rozpočtu byly zpracovány seriózně a ve srovnání s předcházejícími léty kvalitněji. Poslanci také vyslovili uspokojení, že v průběhu dosavadního projednávání návrhu se odpovědným přístupem podařilo vyjasnit radu problémů a dohodnout řadu kladných opatření v oblasti financování rozvoje našeho národního hospodářství. Je to především snížení přídělů ze státního rozpočtu, neboť se podařilo mobilizovat další vlastní zdroje hospodářských organizací.

Poslancům průmyslového výboru je však také známo, že se dosud nepodařilo zvládnout vývoj v investiční výstavbě. Dosud jsou vážné nedostatky v zajištěnosti výstavby jak v dodávkách strojů a zařízení, tak stavebních prací a nepodařilo se dosáhnout zvratu v rozestavěnosti, která podle našeho názoru vyžaduje rozhodnějšího zásahu.

Považuji však přitom za nutné upozornit na to, zda bylo při návrhu plánu objektivně přistupováno k posuzování naléhavosti zařazování jednotlivých akcí do plánu investiční výstavby. Chtěl bych zde uvést alespoň jeden příklad, kterým jsme se v průmyslovém výboru zabývali v souvislosti s rozvojem dřevozpracujícího průmyslu a řešením problémů využití dřevní hmoty. Kritizovali jsme zpoždění v rozvoji výroby dřevotřískových desek, jejichž význam byl zvlášť zdůrazněn již v závěrech XIV. sjezdu KSČ i v programovém prohlášení vlády ČSR. Z materiálů České plánovací komise je však známo, že výstavba závodu na dřevotřískové desky ve Volarech se dále odkládá do roku 1974, ačkoliv skutečná situace, jak se o ní poslanci průmyslového výboru přesvědčili osobně při několikadenním průzkumu si vyžadovala zařazení do plánu roku 1973.

Jsme si vědomi, že jsou značné a složité problémy v oblasti investiční výstavby. Je třeba však mít stále na zřeteli, aby při radikálních opatřeních nebylo narušováno plnění hlavních cílů v rozvoji průmyslových odvětví.

Dovolte mi, soudružky a soudruzi, abych se při této příležitosti zmínil ještě o jedné věci. Není tomu tak dávno, co jsme s velkými potížemi překonávali nedostatek uhelných paliv. Podcenění rozvoje těžby uhlí vyvolalo situaci, která měla nepříznivé hospodářské i politické důsledky. Bylo nutno zavést regulaci v zásobování palivy a vyvinout mimořádné úsilí k zajištění paliv zvýšením těžeb. Domnívám se, že jsme získali dostatek zkušeností, které by nás měly vést k tomu, abychom rozvoj palivové základny správně hodnotili. Jsou však některé vlivy, které v určité době působí na nesoulad mezi kapacitními možnostmi těžby a potřebami spotřebitelů. Dnes můžeme konstatovat, že naše národní hospodářství a obyvatelstvo je uhelnými palivy dostatečně zásobeno. Jsme dokonce v takové situaci, že zásoby uhlí jak v průmyslových závodech, tak i v uhelných skladech jsou zcela mimořádně vysoké. Vznikají potíže s jeho uskladněním. Prodej paliv uhelnými sklady za tři čtvrtletí letošního roku je vyšší o 860 tisíc tun proti stejnému období loňského roku a stav zásob v uhelných skladech je nejvyšší v její historii vůbec. Je ale také fakt, že zatím jsme na počátku zimy, jejíž průběh může mnoho změnit.

Průmyslový výbor i předsednictvo České národní rady se zabývaly otázkou zásobování paliv a doporučily věnovat zásobování uhelnými palivy s ohledem na současný stav a předpokládaný jeho vývoj zvláštní pozornost. Prosím proto předsedu vlády, aby nás informoval o tom, jak vláda ČSR posuzuje tuto situaci.

Soudružky a soudruzi, jsem přesvědčen, že působením našich poslanců v průmyslovém výboru se podaří napomáhat realizaci úkolů roku 1973, které mají v oblasti průmyslu mimořádný význam pro splnění 5. pětiletého plánu. Na závěr svého vystoupení doporučuji jménem průmyslového výboru, abychom vládní návrh zákona ČNR o státním rozpočtu České socialistické republiky na rok 1973 po projednání přijali a schválili.

Místopředseda ČNR Oldřich Voleník: Děkuji. Slovo má poslanec Josef Podlešák.

Poslanec Josef Podlešák: Vážené soudružky, vážení soudruzi, naše zemědělství dosahuje v posledních dvou letech dobrých výsledků. Zejména v roce 1972 jsou výsledky výroby takové, že nás opravňují k optimismu a dávají předpoklady pro plnění velmi náročných úkolů obsažených v plánu a rozpočtu na rok 1973.

Již dnes lze uvést, že výsledky roku 1972 v zemědělské výrobě i v potravinářském průmyslu jsou příznivé. Podle předběžných údajů bylo sklizeno 5,83 miliónů tun obilí, tj. o 180 tisíc tun více než v minulém roce. Také výnosy a celkový objem sklizně olejnin byl rekordní. Rovněž u brambor byl překročen plán výroby i dodávek státu téměř o 1 % a oproti loňskému roku se zvýšila výroba brambor o celých 25 %. Obdobně můžeme hovořit o rekordních výnosech kukuřice na siláž. Významných úspěchů bylo dosaženo i v živočišné výrobě. I zde se úkoly hrubé i tržní produkce plní a překračují. U masa dosahují téměř úrovně zapsané až na poslední léta pětiletky.

To vše má několik pozitivních dopadů a dovolte, abych je stručně shrnul. Především se snižuje nadále podíl dovážených zemědělských výrobků na celé krytí spotřeby potravin v naší republice, a to dokonce více, než činí přírůstek této spotřeby. V tomto ohledu je naplňován programový cíl vlády ČSR z 20. 12. loňského roku, vyplývající i z usnesení XIV. sjezdu KSČ.

Kromě toho se zlepšuje i struktura potravin dodávaných na trh včetně jejich kvalitativních znaků, a to směrem k biologicky hodnotnějším potravinám. Obě dvě tyto skutečnosti, které můžeme konečně potvrdit i z druhé strany jako spotřebitelé, hrají roli nikoli jen ekonomického, ale i politického stabilizačního prvku naší společnosti. Mimoto zvyšování objemu zemědělských a potravinářských produktů vcelku příznivým způsobem ovlivňuje naši zahraničně obchodní platební bilanci.

Při vypočítávání těchto některých příznivých ukazatelů zemědělské výroby je třeba upozornit na některé další v celku pozitivní rysy v zemědělství a výživě. Roste produktivita práce v zemědělství i v potravinářském průmyslu, a to jak růstem intenzity výroby, tak i v celku mírným poklesem pracovníků. Do většího tempa se dostal i rozvoj specializace a koncentrace na základě kooperačních a integračních vztahů. Byla vypracována řada komplexnějších koncepcí pro oblasti i jednotlivé úseky výroby. Některé z nich projednal i výbor České národní rady pro zemědělství a výživu, jen myslím, že je třeba pružnější přístup kompetentních ústředních orgánů při jejich schvalování, aby mohly být tyto záměry rychleji uskutečňovány.

Přes některé příznivé výsledky zůstává k řešení celá řada problémů, na něž považuji za správné upozornit právě nyní při projednávání plánu a rozpočtu na rok 1973, jehož úkoly na úseku zemědělství a výživy jsou značné, protože neřešení problémů nebo oddalování jejich řešení by ještě více prohlubovalo rozpory, které vznikají plněním a překračováním některých ukazatelů zemědělské výroby na straně jedné a nedostatečným zajišťováním procesu reprodukce v oblasti materiálně technické vybavenosti zemědělských a konečně i potravinářských podniků na straně druhé.

Chtěl bych upozornit, že zemědělská výroba plní některé úkoly na úrovni posledního roku pětiletky, zatímco úroveň materiálně technického zásobování je na úrovni plánu, popřípadě ji ani nedosahuje. Tento proces reprodukce a zajišťování materiálně technické vybavenosti zemědělství neprobíhá patřičným tempem. Nejtíživěji se projevuje nedostatečné materiálně technické zabezpečení zemědělství, zejména nákladními automobily a traktory, kde není zabezpečován ani základní reprodukční proces, ale ještě navíc trvá stav, že není dodržována unifikovaná řada traktoru, protože jsou do zemědělství dodávány traktory nejrůznějších typů a značek. Program A 10, přijatý federální vládou ČSSR, není plně zabezpečován. Toto je jednou z důležitých příčin soustavného růstu materiálních nákladů na výrobu. Vždyť zastaralý strojový park má zvýšené nároky na opravy, což se odráží nejen ve zvyšujících se nákladech, ale zvyšují se i požadavky na potřebu náhradních součástek, kolem kterých trvají problémy nadále. Výbor České národní rady pro zemědělství a výživu v souvislosti s projednáváním plánu a rozpočtu na rok 1973 ve svém usnesení upozorňuje na neúměrně rychlý růst nákladů na výrobu a současný pokles rentability dodatečných vkladů do výroby i přes rostoucí intenzitu zemědělské výroby.

Druhým vážným problémem zajišťování úkolů plánu v roce 1973 je svízelná situace, která se vytváří v důsledku nedostatku živočišných mouček a neúplného krytí potřeb živočišné výroby v pokrutinách. Protože nemůžeme očekávat, že se zlepší poměry na světových trzích a tím i možnosti dovozu těchto produktů pro potřeby v zemědělství, je namístě upozornit, že bude nutno důsledněji se orientovat na zajišťování živočišné bílkoviny z vlastních zdrojů, a to jak zpracováváním živočišných odpadů, tak i jejich výrobou, hlavně přes mléko apod., což by bylo pro naše zemědělství zajištěním nejjistějším, hlavně do budoucna.

Plán na rok 1973 počítá se zvýšením tempa růstu potravinářské výroby o 3,8 % a to hlavně zvýšením dodávek do maloobchodní sítě o 900 mil. Kčs v maloobchodních cenách. V této oblasti narůstá disproporce mezi základní výrobou a zpracovatelskými kapacitami, které se mnohdy stávají pro prvovýrobu limitujícími. Jde zejména o zpracovatelské kapacity masného průmyslu, o čemž bylo zde v České národní radě hovořeno v souvislosti s projednáváním úkolů rozvoje hlavního města Prahy, ale tyto problémy platí téměř pro všechny kraje ČSR. Rovněž tak svízelná situace je v mrazírenských kapacitách našeho potravinářského průmyslu. Nedostatek těchto kapacit zpětně ovlivňuje nejen masný průmysl, ale i rovnoměrné zásobování našeho trhu masnými výrobky, ovocem a zeleninou, kde dochází k velkým ztrátám a je často předmětem oprávněného zájmu a kritiky našich pracujících.

Úkoly plánu a rozpočtu 1973 jsou smělé, ale při zodpovědném přístupu k řešení některých činitelů, které dobré výsledky výroby zpomalují, budou jistě splněny. Výbor pro zemědělství a výživu proto doporučuje plán a rozpočet na rok 1973 schválit.

Místopředseda ČNR Oldřich Voleník: Děkuji. Slovo má poslanec Josef Král.

Poslanec Josef Král: Vážená Česká národní rado, vážení hosté, dovolte mi, abych v souvislosti s projednávaným návrhem státního rozpočtu na rok 1973 přednesl několik poznámek k problematice dopravy řízené národními výbory.

Když se náš výbor pro obchod a dopravu touto otázkou nedávno zabýval musel mj. konstatovat, že naše veřejná automobilová doprava má stále větší podíl na celkové přepravě zboží a osob v naší republice. O prudkém tempu růstu tohoto oboru dopravní soustavy v ČSR svědčí i plánovaný objem přepravy zboží na rok 1973, který nejen předstihuje úvahu 5. pětiletého plánu na příští rok o více jak 13 %, ale i původní úkol uvažovaný pro rok 1975. Je to důsledek stále rostoucích potřeb našeho stavebnictví a stoupající průmyslové i zemědělské průmyslové produkce.

Vysoké přepravní úkoly a s nimi spojený růst ukazatelů finančních nákladů si zcela přirozeně vyžaduje i přiměřené posílení kapacity podniků ČSAD. Především se jedná o zajištění potřeb vozového parku a to zejména dostatečného počtu nákladních automobilů s nosností nad 5 tun, které jsou hlavními nositeli růstu produktivity práce veřejné automobilové dopravy. Chtěl bych upozornit na to, že situace v dodávkách těchto vozidel není stále příznivá. V důsledku toho přibližně třetina automobilů s vyšší tonáží překročila již normu podnikové upotřebitelnosti, což přispívá k značné napjatosti plánovaných úkolů. Je pravda, že vláda ČSR vyvíjí značné úsilí, aby se situace v přidělování nákladních automobilů změnila k lepšímu, ale základní příčinou obtíží zůstává i nadále nedostatečná bilance nákladních automobilů nad 5 tun užitečného zatížení pro investice v ČSR. Vzhledem k tomu, že se s tímto problémem se tkáváme již delší dobu, měli bychom se dozvědět, kdy je možno očekávat žádoucí zlepšení.

S obdobnou situací s vozidly se setkáváme v našich volebních obvodech i u závodové dopravy autobusové. U závodové dopravy je to o to závažnější, že se dotýká i zásobování našeho obyvatelstva. V důsledku nedostatečného počtu modifikovaných vozidel na rozvoz masa, pečiva a dalšího zboží, jsou často nedodržovány rozvozové plány, maso a ostatní potraviny se při převozu kazí a zvláště obtížná situace je u pojízdných prodejen, které jsou často jediným prostředkem umožňujícím zásobování obyvatelstva v menších obcích.

Problémy jsou i u autobusové dopravy a to jak ve městech, tak i na dálkových spojích. Dosavadní typy autobusů zn. Škoda 706 RTO jsou postupně nahrazovány autobusy řady Š 11, které jsou sice výkonnější, ale i zhruba 2x dražší a provozně nákladnější. I když tyto vlivy jsou ve finančním plánu na příští rok zohledněny, není vyřešena uspokojivě otázka generálních oprav a dodávek náhradních dílů. Navíc vznikají např. v ostravském kraji starosti s tím, jak budou tyto nové typy autobusů zajišťovat hromadnou přepravu havířů a ostatních pracujících, když není u nich možno připojovat vlečné vozy, které se dosud osvědčily, neboť umožňují operativně přizpůsobovat přepravní kapacity v dopravních špičkách.

Dalším vážným problémem veřejné automobilové dopravy jsou pracovní síly. Přes veškerá dosavadní jednání se nepodařilo zvýšit počet pracovníků na příští rok, což vyvolává i nadále vysoké procento přesčasové práce, které činí u řidičů nákladní dopravy i osobní dopravy dosud více než 20 %. Ukazuje se, že získání potřebného počtu pracovních sil a jejich stabilizace není jen otázkou mzdovou, ale především otázkou celého souboru sociálních opatření přihlížejících k náročné práci těchto zaměstnanců dopravy. V tomto směru se již v našem kraji dělají příslušná opatření ve výstavbě bytů, zařízení sloužících k přenocování a odpočinku, v rozšíření zdravotní a rekreační péče apod. Tato opatření by si zasluhovala následování a zároveň i podpory celé společnosti.

Významným předpokladem dalšího úspěšného rozvoje veřejné automobilové dopravy v České socialistické republice je odpovídající stav silniční sítě. Souvisí to i s dosavadním rychlým rozvojem motorismu v naší republice, který bude pokračovat i v příštím roce, neboť v roce 1973 bude dodáno na vnitřní trh dalších 110 tisíc osobních automobilů. Naše vláda vyděluje v souladu se směrnicemi na 5. pětiletku na rozvoj silniční sítě v příštím roce opět značné prostředky přesahující více než 6 mld Kčs. Je naším prvořadým zájmem, aby tyto prostředky byly co nejúčelněji využity ve prospěch zkvalitnění silniční sítě a to zejména na investiční práce a dodávky na pozemní komunikace a mostní objekty. Dosavadní dodavatelské kapacity jsou však stále nedostačující a vyžadují si proto stále větší podporu jak při posilování příslušného strojního parku výkonnými stroji a mechanismy, tak i v plánovací metodice. Přesto nelze zapomínat ani na běžnou údržbu a opravy dopravních komunikací vzhledem k tomu, že rozsah silniční sítě v České socialistické republice představuje více než 55 tisíc km a stav povrchu těchto vozovek musí stále odpovídat široce rozvětvené síti autobusových linek i ostatním potřebám dopravy.

Se značnými prostředky počítá návrh státního rozpočtu na rok 1973 i na krytí potřeb městské dopravy, zejména v hlavním městě Praze, kde jenom výstavba metra si vyžádá v roce 1973 náklady přesahující více než 1 miliardu Kčs.

Vážené soudružky a soudruzi, když náš výbor pro obchod a dopravu při projednávání příslušné kapitoly návrhu státního rozpočtu na rok 1973 uvážil všechny nahromaděné problémy ve všech oborech dopravy řízené národními výbory a porovnal je se záměry hospodářské politiky na rok 1973, dospěl k závěru, že návrh státního rozpočtu na rok 1973 přihlíží v podstatě k potřebám rozvoje hospodářské činnosti na úseku dopravy v ČSR řízené národními výbory v míře odpovídající reálným možnostem naší ekonomiky. Doporučuji proto, aby Česká národní rada vyslovila s předloženým návrhem státního rozpočtu ČSR na rok 1973 svůj souhlas. /Potlesk./

Místopředseda ČNR Oldřich Voleník: Děkuji poslanci Josefu Královi. Nyní přerušuji schůzi. V jednání budeme pokračovat zítra ráno v 9.00 hodin.

/Schůze přerušena v 16.25 hodin./

 

 


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP