Předseda ČNR E. Erban: Děkuji poslanci ing. Uřičářovi a jako poslední přihlášený do rozpravy bude hovořit poslanec dr. Henzl.
Posl. dr. J. Henzl: Vážený soudruhu předsedo. vážené soudružky a soudruzi poslanci, vážení hosté! Dovolte mi, abych v zastoupení zdravotního a sociálního výboru seznámil dnešní zasedání se stanoviskem, které zaujal výbor k návrhu rozpočtu na rok 1972.
Výbor přistupoval k projednávání návrhu rozpočtu na příští rok s tím, že rozpočet na rok 1972 má přispět k zabezpečení cílů a úkolů vytyčených XIV. sjezdem KSČ na léta 1971 - 1975, že při posuzování jednotlivých kapitol je nutno vycházet z celkové koncepce rozvoje národního hospodářství republiky a jeho možností, a že při dalším zabezpečování zdravotní a sociální péče je nutno uplatňovat principy hospodárnosti a efektivnosti při vynakládání prostředků.
Neinvestiční výdaje na provoz zdravotnictví a sociálního zabezpečení ve stáří a v nemoci představují v roce 1972 43,5 mld. Kčs, což je 45 % celkového rozpočtu výdajů ČSR. Tento podíl z celkového rozpočtu republiky se bude v dalších letech 5. pětiletky ještě zvyšovat.
Již v uplynulém volebním období věnoval zdravotní a sociální výbor pozornost některým otázkám, které ovlivňují výši výdajů ze státního rozpočtu: je to např. pracovní neschopnost pro nemoc a úraz, kde je možno docílit přímých úspor. Na základě opatření, provedených vládou ČSR a příslušnými orgány ke snížení rozsahu pracovní neschopnosti - na nichž se podílel i náš výbor - se podařilo v roce 1970 zastavit a v roce 1971 docílit příznivého obratu ve vývoji pracovní neschopnosti. Přesto, že počet pracovníků v našem národním hospodářství se v roce 1971 zvýšil, lze předpokládat, že vyplacené dávky nemocenského pojištění budou v tomto roce o několik set miliónů Kčs nižší, a to přes zvýšenou nemocnost v měsících listopadu a prosinci. Při této příležitosti je nutno ocenit pozitivní úlohu a přístup vedení závodů a organizací a jejich odborových orgánů při snižování pracovní neschopnosti. Bez účasti pracujících bychom takových příznivých výsledků nemohli dosáhnout.
Přes docílené příznivé výsledky jsme se však při projednávání rozpočtu na rok 1972 shodli na tom, že musíme všichni společně i nadále sledovat otázku pracovní neschopnosti pro nemoc a úraz, a tím i napomáhat zlepšení hospodaření pracovní silou.
Plně také podporujeme novou koncepci programu zdravotní politiky na léta 1971 - 1975, realizovanou od počátku tohoto roku vedením ministerstva zdravotnictví ČSR a plně potvrzenou závěry XIV. sjezdu KSČ. V této nové koncepci jde především o to, zlepšit zdravotní péči tam, kde se s ní nemocný občan poprvé setkává, to je v obvodním nebo závodním středisku. Souhlasili jsme proto při projednávání návrhu rozpočtu na rok 1972 s tím, aby byly především posíleny počty obvodních a závodních lékařů, zlepšeno provozní i přístrojové vybavení jejich ordinací. Přitom však vítáme snahu resortu o to, aby počty lékařů a hlavně materiální vybavení zajistily i nadále vysokou odbornou úroveň zdravotní péče poskytovanou v nemocnicích a na klinikách.
Výdaje na léky jsou v rozpočtu na rok 1972 zajištěny opět vyššími částkami než v roce 1971, a to o 12 %. Tento vzestup odpovídá světovému vývoji ve výdajích na léky ve vyspělých státech. Přesto, že zvýšení potřeby léčiv je výrobně zajištěno, doporučil výbor, aby byla věnována pozornost zabezpečení výroby léků surovinami a obaly i dovozem léků ze zahraničí - a v neposlední řadě i vzájemnou koordinací výrobních a odbytových plánů mezi ČSR a SSR.
Na dávkách sociálního zabezpečení bude vyplaceno v roce 1972 zhruba 23 miliard Kčs. Těmito prostředky jsou plně kryty zákonné dávky důchodového zabezpečení, dávky sociální, včetně všech opatření z oblasti sociální politiky, schválených od 1. 10. t.r., to je mateřský příspěvek, zvýšení důchodů starodůchodců a některých nízkých důchodů.
V roce 1972 bude náš stát vydávat na důchodové a sociální zabezpečení o 8,5 % více než v roce 1971. Počet důchodců přitom opět vzroste, a to o 3 %. Díky socialistické péči o člověka, zejména na zdravotní péči, se dožívá stále více našich občanů vysokého věku. Socialistický stát jim přitom zajišťuje - jak vyplývá z výše uvedených položek rozpočtu - sociální jistoty, klidné a bezstarostné stáří. Abychom si udělali obraz o rozsahu důchodového zabezpečení: koncem roku 1972 budou dávky důchodového zabezpečení vypláceny téměř 2 a 3/4 miliónům důchodců, což představuje více jak polovinu všech pracujících v národním hospodářství /jichž je něco přes 5 miliónů/. Vzhledem k plánovanému růstu průměrných mezd pracovníků v národním hospodářství je také třeba věnovat pozornost dalšímu vývoji úrovně důchodů a důsledně dokončit jejich přestavbu.
Pokud se týká sociálních služeb, jsme si vědomi nedostatku počtu míst v zařízeních sociálního zabezpečení, který nedovoluje umístit všechny potřebné občany, dospělé i mládež, v těchto ústavech. Počet nových míst, s nimiž počítá plán na rok 1972, představuje asi 10 % projednávaných žádostí čekatelů. Velmi obtížná je zejména situace v Praze a Brně, kde kapacita v ústavech zůstává nezměněna. Proto bude i nadále nutné, konstatoval výbor, aby resort věnoval této otázce náležitou pozornost a ve spolupráci s národními výbory zkoumal možnosti zlepšení tohoto stavu, zejména v rozvoji různých forem pečovatelských služeb. Domníváme se, že národní výbory ještě nevyužily na úseku sociálních služeb všech možností a že nevyužívají v dostatečné míře iniciativy a dobrovolné činnosti občanů a organizací, jako např. Červeného kříže a dalších.
Za pozitivní přístup vlády ke zlepšení podmínek zdravotní a sociální péče pokládá výbor podstatné zvýšení prostředků na opravy a údržbu v rozpočtu na rok 1972. Výbor proto doporučil oběma resortům, aby čerpání těchto prostředků věnovaly zvýšenou pozornost.
Výbor také ve svém usnesení podpořil úsilí vlády ČSR o urychlení realizace dalších sociálněekonomických, zejména propopulační opatření, s nimiž se v budoucnu počítá, která však nejsou zakotvena v rozpočtu na rok 1972. Výbor vychází z té skutečnosti, že v nejbližší době 2 - 3 let skončí silné ročníky žen ve věku, kdy mohou mít děti. Později nám sebelepší opatření a mnohem vyšší náklady na propopulační opatření budou málo platné.
Závěrem mého vystoupení mi dovolte, abych tlumočil stanovisko výboru, v němž výbor oceňuje úsilí vlády a všech jejích orgánů o zabezpečení podmínek pro další rozvoj v oblasti zdravotní péče a sociální politiky a v němž vyslovuje souhlas s návrhem rozpočtu na rok 1972.
Děkuji za pozornost. /Potlesk./
Předseda ČNR E. Erban: Soudružky a soudruzi, řada přihlášených řečníků je vyčerpána, hlásí se ještě někdo do rozpravy? /Nikdo se nehlásil./
Do rozpravy se nikdo nehlásí, je tedy skončena. Prosím zpravodaje posl. ing. Jaromíra Horáka o závěrečné slovo.
Zpravodaj posl. Jaromír Horák: Všechny diskusní příspěvky ve své podstatě vyjádřily pozitivní přístup návrhu státního rozpočtu ČSR pro rok 1972 a doporučují České národní radě jeho schválení. Proto doporučuji České národní radě, aby schválila vládní návrh zákona ČNR o státním rozpočtu České socialistické republiky pro rok 1972 ve znění, jak byl předložen vládou ČSR.
Předseda ČNR E. Erban: Děkuji. Dříve než přistoupíme k hlasování sděluji, že v naší schůzi je podle prezenční listiny přítomno 164 poslanců. Česká národní rada tedy je schopná se usnášet.
Navrhuji, abychom hlasovali o celém vládním návrhu zákona České národní rady o státním rozpočtu ČSR na rok 1972 včetně obou příloh základních čísel státního rozpočtu najednou, a to ve znění předložené zprávy výboru pro plán a rozpočet rozšířeného o předsedy a zpravodaje ostatních výborů České národní rady.
Jsou nějaké námitky nebo připomínky k tomuto způsobu hlasování? /Nebyly./ Nejsou.
Kdo tedy souhlasí s celým vládním návrhem zákona České národní rady o státním rozpočtu České socialistické republiky na rok 1972 včetně obou příloh tohoto zákona, zejména s tím, že
1. celkové příjmy státního rozpočtu se stanoví částkou 94 miliard 408 miliónů 230 tisíc Kčs a celkové výdaje částkou ve stejné výši,
2. že ve státním rozpočtu České socialistické republiky jsou zahrnuty dotace ze státního rozpočtu federace ve výši 38 474 682 000 Kčs,
3. že ve státním rozpočtu České socialistické republiky jsou obsaženy tyto finanční vztahy k rozpočtům národních výborů: souhrnný finanční vztah /neúčelové dotace/ ve výši 14 miliard 130 miliónů 700 tisíc Kčs a účelové subvence ve výši 15 miliard 118 miliónu 500 tisíc Kčs, nechť zvedne ruku! /Děje se./
Je někdo proti? /Nikdo./
Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./
Děkuji. Tím Česká národní rada schválila vládní návrh zákona České národní rady o státním rozpočtu České socialistické republiky na rok 1972 a projednala tak pátý bod schváleného pořadu.
Posledním bodem pořadu 2. schůze České národní rady je
VI.
Zpráva předsedy České národní rady o činnosti předsednictva ČNR podle § 60 zákona ČNR o jednacím řádu České národní rady za dobu od 7. do 20. prosince 1971
Má někdo k předložené písemné zprávě nějaké připomínky nebo dotazy? /Nikdo se nehlásí./
Nemá. Poněvadž předložená písemná zpráva neobsahuje nic, o čem jednací řád České národní rady přikazuje hlasování, bere Česká národní rada tuto zprávu o činnosti předsednictva na vědomí.
Před zakončením schůze, soudružky a soudruzi poslanci, ještě připomínám, že se dnes ve 14.00 hodin zúčastníme sovětské výstavy "Kosmos míru - věda lidstvu" jak jsme se o tom zmiňovali včera večer. Odjezd autobusů od budovy České národní rady je ve 14.00 hodin.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci, tím jsme projednali pořad schůze a skončili tak naši práci v tomto roce. Dovolte mi, abych vám všem přál do nového roku 1972 mnoho sil a zdraví, štěstí a úspěchů ve vašem veřejném i osobním životě.
Končím schůzi. /Potlesk./
/Schůze skončena ve 12.20 hodin./