Předseda ČNR E. Erban: Jako poslední vystoupí v rozpravě poslanec Jindřich Poledník. Dávám mu slovo.
Posl. J. Poledník: Vážené soudružky a soudruzi poslanci! Programové prohlášení naší vlády vychází z politiky, která se setkává s pozitivní odezvou a podporou širokých mas pracujících a mládeže, a to již od období přípravy voleb, průběhu voleb i nyní. Prohlášení je uceleným programem rozvoje země. Programem, který postupně řeší všechny základní problémy, který sleduje zvýšení materiálního bohatství země a lidu, politický, sociální i kulturní rozvoj osobnosti člověka.
Proto jsem přesvědčen, že se setká se souhlasem a podporou pracujících. Přípravy i průběh voleb také prokázaly, že zdrcující většina mládeže je pro socialismus. Je to výsledkem marxisticko-leninské politiky KSČ, principiálního postupu jejího vedení. Výsledkem toho, že naše vláda plně prokázala schopnost realizovat důsledně krok za krokem politiku strany a v historicky krátkém období konsolidovat život ve sféře ekonomické, ale i politické, ve vědě i kultuře. Komunisté, funkcionáři Národní fronty i národních výborů i v předvolebním období našli odpovídajícím způsobem cestu k mládeži. Celé toto období se stalo velkým dialogem mezi nimi a mladými lidmi. Mnohé nejasné otázky byly vyřešeny. I když jsme si vědomi, že je ještě mnoho věcí mezi mladými lidmi, které je třeba osvětlovat, zejména podstatu socialistické demokracie, státu, vedoucí úlohy dělnické třídy, úlohu Národní fronty, otázky třídně rozděleného světa, zavládlo dnes ovzduší klidu a jistoty. Z úsilí strany a lidu vyrostly úspěchy, které vydávají svědectví o síle, možnostech a neporazitelnosti socialismu.
Nelze nevidět, že tak, jako v dosavadní práci, tak také v programovém prohlášení věnuje vláda mimořádnou pozornost řešení sociálních problémů vcelku, zvláště pak těm, které se týkají mládeže. Je to například výstavba bytů, péče o děti, o mladá manželství, vytváření stále lepších podmínek pro všestranný, zdravý růst a uplatnění mládeže atd. Protože se mladí lidé dostatečně přesvědčují, že toto vedení strany a tato vláda nikdy nevyhlašují plané sliby a tvoří vždy reálný program činů, jsem přesvědčen, že vládní prohlášení znovu přispěje k upevnění důvěry mladých lidí k politice strany, k získání dalších mladých lidí pro její aktivní podporu jak v politické, tak i ekonomické oblasti.
Zvláště naším jménem, jménem ústředního výboru Socialistického svazu mládeže, bych chtěl ocenit připravovaný program politiky vlády, jeho vztah k mladé generaci, neboť i my jsme měli možnost se na zpracování tohoto programu podílet. Vláda se snaží vidět problematiku mladé generace v celé šíři a komplexně ji také řešit.
Podporujeme program naší vlády. Odpovídá zájmům a potřebám mládeže a tím i celé společnosti. Mohou se ovšem najít jednotlivci i skupinky, které chtějí více, které budou upozorňovat na tu či onu oblast, ale to není podstatné. Drtivá většina naší mladé generace stojí za cíli, které jsou stanoveny v tomto vládním prohlášení a bude se za ně plně angažovat. Víme, že abychom dosáhli všeho toho, co chceme, musíme sami přiložit ruku k dílu. Proto naše podpora programu vlády nechce být jen slovní, ale budeme všemi svými silami přispívat k tomu, aby tento program mohl být naplněn. Chápeme jej jako závazek pro Socialistický svaz mládeže i pro mladou generaci jako celek. Jako podnět k rozvoji hnutí iniciativy, k rozvoji hnutí konkrétních činů. Budeme pracovat tak, aby všechno naše snažení směřovalo k podpoře záměrů naší vlády. To je i úkol naší mladé generace i její mládežnické organizace.
Připravujeme první sjezd Socialistického svazu mládeže. Nechceme se pouze sejít, diskutovat, přijmout nějaká usnesení nebo prohlášení. Chceme, aby příprava a průběh okresních i krajských konferencí byly obdobným způsobem rozvíjením pracovní iniciativy mládeže, aktivního podílu chlapců a děvčat na plnění národohospodářských úkolů druhého roku pětiletého plánu, aby jiskřily podněty a nápady mladých lidí pro plnokrevný život Socialistického svazu mládeže a jeho Pionýrské organizace. Pracujeme na programu Socialistického svazu mládeže, na hlavních úkolech mládežnické organizace v letech páté pětiletky. Myslím, že celá naše činnost by se měla rozvíjet v pěti směrech:
1. Chceme stanovit konkrétní cíle a formy podílu mladých lidí a jejich organizace na rozvoji ekonomického bohatství země. Chceme, aby se rozvíjelo hnutí, kterým by se každý z nás zapojil do plnění úkolů pětiletého plánu v závodech, na vesnicích, ve školách, učilištích, v místech. Chceme konkrétními činy naplňovat volební programy. Za rozhodující považujeme, aby se tak dělo kvalifikovanými a odborně vyspělými pracovníky, kteří by dokázali nové poznatky vědy a techniky uplatnit v praxi.
2. Socialistický svaz mládeže chce přispět k tomu, aby mladí lidé pochopili pravdivé, objektivní a vědecké zobrazení světa, zákonitosti jeho vývoje, aby se dokázali orientovat v každodenních událostech doma i v zahraničí, aby měli rádi svoji vlast, aby byli přesvědčenými vlastenci a internacionalisty. Budeme si osvojovat morální vlastnosti socialistického člověka.
3. Díky zásadovému postupu stranických orgánů a celé Národní fronty bylo do zastupitelských sborů zvoleno mnoho mladých lidí. Jde v tomto směru skutečně o revoluční změnu. Socialistický svaz mládeže chce společně s národními výbory, s mladými poslanci účinně pomáhat k řešení všech základních otázek a nést i spoluodpovědnost za to, jak budou mladí poslanci plnit svůj mandát.
4. Péče o Pionýrskou organizaci. Chceme, aby život dětí v pionýrských oddílech a skupinách byl různorodý, zajímavý a pestrý. Chceme, aby se děti učily hrát a radostně žily své dětství, aby život Pionýrské organizace byl tvořivý, aby byl nasycen atmosférou oddanosti a lásky ke komunistické straně, aby Pionýrská organizace vštěpovala dětem lásku k vlasti a připravovala je na užitečnou práci pro republiku.
5. Chceme věnovat velikou pozornost svým internacionálním povinnostem. Jde tu zejména o náš vztah ke spojencům, chceme být solidární a pomáhat všem národům, které bojují za svobodu, nezávislost apod.
Chceme, aby život v naší organizaci byl různorodý, pestrý a zajímavý, aby mladí měli Socialistický svaz mládeže rádi, aby si uvědomovali, že SSM je užitečným pomocníkem naší společnosti.
Povedeme svoji činnost plně v souladu s politikou strany, budeme napomáhat realizaci její politiky a realizaci záměrů vlády i všech zásad, které jsou stanoveny ve vládním programovém prohlášení. Chtěl bych ještě jednou zdůraznit, že vládní prohlášení odpovídá potřebám mládeže naší země, i všeho našeho lidu. Jsem plně přesvědčen, že vláda účinně a iniciativně udělá vše, aby svůj program splnila. Zaslouží si proto důvěru a podporu nás všech poslanců a důvěru všeho našeho lidu. /Potlesk./
Předseda ČNR E. Erban: Má ještě někdo nějaký dotaz? /Nikdo./ O slovo se přihlásil předseda vlády soudruh Josef Korčák.
Předseda vlády ČSR J. Korčák: Vážená Česká národní rado, soudružky a soudruzi poslanci! Dovolte mi říci ještě několik slov na závěr diskuse k našemu programovému prohlášení. Jak vyplynulo z diskuse, uvědomujeme si, že ve všech oblastech naší další práce nás čekají nemalé úkoly, že hlavním článkem našich záměrů je v duchu závěrů XIV. sjezdu KSČ plnit program hospodářské politiky s cílem vytvořit dostatek zdrojů pro realizaci dalšího zvyšování životní úrovně našeho lidu. Jsme přesvědčeni, že k dosažení tohoto úkolu vede jen jediná cesta, kterou je zvyšování efektivnosti společenské výroby. Je to cesta intenzifikace a racionalizace, efektivního uplatnění vědy a techniky ve výrobě a dokonalejších metod řídící práce. Myslím, že si všichni uvědomujeme, že nemůžeme řešit všechny důležité otázky života našeho lidu okamžitě a v plné šíři. Mnohé lze řešit jen postupně v souladu s danými zdroji a možnostmi. V současné době se musíme cílevědomě a plánovitě soustředit na vytváření reálných a optimálních podmínek, abychom v dalších etapách rozvoje mohli ještě lépe uspokojovat potřeby našich občanů. I takto vytyčený program činnosti vlády v tomto období je velmi náročný. Jeho splnění vyžaduje věnovat soustředěnou pozornost rozhodujícím koncepčním problémům, ale také nepodceňovat každodenní drobné a zdánlivě všední problémy života.
Vláda vysoce oceňuje vaši pozornost a odpovědný přístup k posouzení předloženého programu, které se výrazně projevily ve vašem přístupu, v celém zaměření, šíři i obsahu diskuse. Naším záměrem bylo seznámit Českou národní radu i celou veřejnost co možná nejúplněji a nejkonkrétněji s našimi úkoly, problémy, dosavadními úspěchy i obtížemi a také s tím, jak se s nimi hodláme vyrovnat. Chceme, aby nám a naší politice lidé dobře rozuměli, aby znali naše cíle i prostředky, kterými jich chceme dosáhnout. Právě výsledky a zkušenosti posledního období prokázaly, že stanou-li se naše závěry společnou věcí všech občanů, dochází k rozvoji tvořivé iniciativy, pracovního nadšení i obětavosti lidí, znásobující síly našeho socialistického společenského systému. A právě o tyto zdroje a síly se v neposlední řadě opírá náš program, který s nimi plně počítá a chce vytvářet i podmínky jejich dalšímu rozvoji.
V této souvislosti klade vláda zvláštní důraz na důsledné a cílevědomé plnění volebních programů, na jejichž základě se ucházely o důvěru občanů národní výbory v obcích, městech, okresech i krajích. Programy jsou reálné a k jejich uskutečňování je třeba přistupovat s vědomím, že podle toho, jak budou plněny, bude posuzována práce nejen národních výborů, ale i vlády samotné. Proto i jejich kontrola musí být trvalou metodou naší práce stojící na jednom z předních míst.
Soudružky a soudruzi, chtěl bych při této příležitosti ocenit výsledky dosavadní spolupráce vlády republiky s Českou národní radou. Je radostné konstatovat, že naše dosavadní spolupráce byla velmi úspěšná a plodná, že se podařilo vytvořit dobré vzájemné soudružské vztahy, které přinesly a každodenně přinášejí prospěch našemu lidu. Také výsledek našeho dnešního jednání o programu, který jsme vám předložili, nás plně utvrzuje v tom, že při plnění těch nemalých úkolů, které před námi společně stojí, můžeme vzájemně počítat s účinnou pomocí a podporou. Chtěl bych vás ubezpečit, že všechny náměty, podněty a připomínky, které z diskuse vyplynuly, vláda pečlivě posoudí a zváží a promítne je do konkrétních závěrů a opatření ve své vlastní činnosti. Nepochybujeme o tom, že obdobně budou postupovat jednotlivé resorty, ústřední orgány i národní výbory.
Soudružky a soudruzi, naše programové prohlášení, jak je i někteří poslanci v diskusi označili, je střízlivé a reálné, vychází z toho, že máme všechny základní podmínky pro úspěšnou práci. Máme jasný program dalšího všestranného rozvoje naší vlasti, máme zkušenou, v bojích i v práci osvědčenou dělnickou třídu i její předvoj, Komunistickou stranu Československa, máme obětavé družstevní rolnictvo, talentovanou a tvořivou inteligenci i schopnou a nadanou mládež. Máme moderní materiálně-technickou základnu, můžeme se bezpečně opírat o rozvinutou hospodářskou i kulturní spolupráci s bratrskými socialistickými zeměmi v čele se Sovětským svazem.
To vše nás opravňuje vyjádřit přesvědčení, že je v našich silách zvládnout velké úkoly, zajistit další rozvoj naší společnosti, uskutečnit krásné perspektivy, jež se pro každého poctivého občana naší socialistické vlasti otevírají.
Dovolte, abych jménem vlády ještě jednou poděkoval za váš aktivní přístup a kladné posouzení našeho programu a ujistil vás, že vláda učiní vše, co bude v jejích silách pro jeho splnění. /Potlesk./
Předseda ČNR E. Erban: Vážená Česká národní rado, vážené soudružky a soudruzi poslanci! Celá naše rozprava jednoznačně vyzněla v plnou podporu vládního programu, jak jej zde přednesl předseda vlády soudruh Korčák. Děkuji vaším jménem předsedovi vlády za jeho závěrečný projev, za jeho slova uznání a ujištění o budoucí soudružské plodné spolupráci mezi vládou České socialistické republiky a mezi Českou národní radou.
Po vyslechnutí programového prohlášení vlády a rozpravy, v níž vystoupilo 13 řečníků, můžeme konstatovat, že oba vrcholné státní orgány ČSR vycházejí důsledně ze závěrů XIV. sjezdu Komunistické strany Československa.
Celé jednání České národní rady, vystoupení představitelů poslaneckých klubů stran Národní fronty i ostatních účastníků rozpravy k vládnímu prohlášení je důkazem úsilí nově zvolené České národní rady dát plnou podporu vládě při přeměně zásadních politických směrnic rozvoje naší společnosti ve skutečnost.
Jak známo, bylo volbami také ve složení naší národní rady dosaženo žádoucích strukturálních sociálních změn. Ale neméně významné je, jak ukazují už první zkušenosti, že noví poslanci, jichž je velká většina, pracují se zájmem, iniciativně a s kvalifikací, kterou dává poctivá práce a občanská aktivita.
První schůze nově ustavených výborů České národní rady prokázaly nejen tuto kvalitu zvolených poslanců, ale při prvém styku s ministry a dalšími vládními funkcionáři také oboustrannou vůli dále rozvíjet spolupráci mezi Českou národní radou a vládou ČSR při plnění společných úkolů, jejichž konkrétní základ bude dán přijetím programového prohlášení Českou národní radou.
Dosavadní dobré zkušenosti z naší spolupráce ukázaly, jak je důležité, aby vztahy obou orgánů byly aktivní, prosty formalismu a byrokratického prestiže. My, poslanci České národní rady, jsme si vědomi, že naše úkoly a metody práce jsou jiné než vládních orgánů, ale neméně náročné a zodpovědné. Chceme se na ně připravovat ideově, politicky, odborně. Při tom nezapomínáme, že ke kvalifikaci nového typu poslance v socialistickém zřízení nepatří jen uvědomělost a vědomosti, ale stálý styk s voliči, jejich organizacemi a orgány, s národními výbory a Národní fronty. K vysoké úrovni své práce chceme přispívat i systematickou spoluprací s vynikajícími příslušníky naší inteligence na úseku vědy, techniky, ekonomiky, kultury a pedagogiky.
Jen tak se můžeme s úspěchem podílet na rozvíjení socialistické demokracie při zákonodárné činnosti, uplatňování lidové iniciativy a tvůrčí kritiky při kontrole výkonných orgánů. Budeme vydávat nové zákony, nebo se na nich u zákonů federálních podílet, a zdokonalovat tak náš socialistický právní řád. Vydávat zákony znamená nejen znát a respektovat politickou linii určující společenský rozvoj na všech úsecích života, ale znát i tento život, jeho problémy, názory a potřeby. Vydáním zákona v socialistické společnosti nekončí, ale začíná pro poslance zákonodárného sboru nová vážná práce. Jde o celý komplex otázek, jejichž řešení je předpokladem dosažení celospolečenského zájmu, který zákon sleduje.
Jako poslanci se musíme účastnit ve svých obvodech i v orgánech ČNR na kontrole činnosti výkonných orgánů odpovědných za realizaci zákona, podílet se na této realizaci politickou prací mezi občany, získávat jejich aktivní účast při hodnocení efektu, skutečně dosahovaného při plnění zákonů. Součástí takto chápané aktivity poslance musí být systematická snaha o prohlubování socialistického uvědomění, společenské odpovědnosti a informovanosti voličů, abychom tak v linii politiky strany vytvářeli stále příznivější podmínky pro rostoucí účast občanů na tvorbě a uskutečňování politiky, na správě věcí veřejných.
Zvláště na tomto zasedání, kdy projednáváme v linii XIV. sjezdu KSČ programové prohlášení vlády ČSR, si musíme všichni uvědomit, že jeho schválením neplníme jen ústavní pravomoc, ale přijímáme závazek před svými voliči a celou společností přispět specifickými prostředky nejvyššího orgánu státní moci v ČSR k uskutečnění všech úkolů zákonodárství, kontroly a iniciativy, které z toho vyplývají. Spojme tento svůj přístup jako ČNR s osobním odhodláním každého z nás být dobrým poslancem v socialistickém smyslu. To vyžaduje nejen osobní vlastnosti a znalosti potřebné k plnění úkolů člena zákonodárného sboru, ale vůli i schopnost udržovat aktivní demokratické styky s masami občanů, dělat velkou výchovnou, propagační i informační práci a nezapomínat ani na úkoly vyplývající z konkrétního, praktického uskutečňování zásad socialistického humanismu.
Tak dosáhneme nejlépe, čeho je nesporně třeba - zvýšit autoritu poslanců, jak ve veřejnosti, tak i odborného aparátu našeho státního zřízení. Tak se též posílí podíl nás poslanců na boji proti přežitkům minulosti, zvláště byrokratismu, protekcionářství a někdy nedostatečně citlivému přístupu společenských orgánů k oprávněným zájmům a potřebám občanů.
Budeme-li, soudružky a soudruzi, takto pracovat - a my jsme k tomu zavázáni důvěrou voličů, svým slibem, politickou linií KSČ a úsilím Národní fronty, dáme tím nejúčinnější podporu nové vládě ČSR poté, kdy ji vyslovujeme jako zástupci lidu svou důvěru. /Potlesk./
Navrhuji proto, soudružky a soudruzi, abychom v souladu s tímto právě vyjádřeným závěrem přijali toto usnesení:
Česká národní rada po projednání programového prohlášení vlády ČSR
1. oceňuje úsilí vlády splnit usnesení XIV. sjezdu KSČ,
2. vyjadřuje podporu všech svých poslanců a orgánů při plnění vládního programu,
3. vyslovuje vládě ČSR podle čl. 127 ústavního zákona o čs. federaci důvěru.
Jsou k tomuto návrhu usnesení nějaké připomínky nebo otázky? /Nebyly./ Nejsou.
Kdo tedy s předneseným návrhem usnesení souhlasí, nechť zvedne ruku. /Hlasuje se./
Je někdo proti? /Nikdo./
Zdržel se někdo hlasování? /Nikdo./
Děkuji. Česká národní rada schválila programové prohlášení vlády ČSR a vyslovila ji důvěru.
Dovolte mi, soudružky a soudruzi poslanci, abych vaším jménem přál předsedovi vlády i celé vládě mnoho úspěchů v jejich práci při plnění úkolů, které si ve svém programu stanovili. /Potlesk./
Dalším bodem schváleného dnešního pořadu je
IV.
Společná zpráva výboru pro národní výbory a národnosti a ústavně právního výboru k vládnímu návrhu zákona ČNR, kterým se mění a doplňuje zákon o národních výborech a upravuje působnost národních výborů na některých úsecích státní správy
Společným zpravodajem je poslanec Vladimír Hofman. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Vl. Hofman: Vážená Česká národní rado, vážené soudružky a soudruzi poslanci, mám jako společný zpravodaj výboru pro národní výbory a národnosti a výboru ústavně právního uvést jednání o vládním návrhu zákona ČNR, kterým se mění a doplňuje zákon o národních výborech a upravuje působnost NV na některých úsecích státní správy. Oba výbory vládní návrh zákona projednaly na svých schůzích 16. prosince a navrhují, aby ČNR tento návrh schválila se změnami uvedenými v jejich společné zprávě.
Hlavní význam tohoto zákona spatřujeme v tom, že se jeho přijetím uzavírá etapa určitých provizorií a zčásti i rozdílných úprav postavení a působnosti národních výborů jednotlivých stupňů v ČSR a SSR a vytvářejí se spolu s opatřeními, která byla provedena po linii vlády ČSR, podmínky, aby nově zvolené národní výbory mohly s jistotou a bez očekávání dalších častých změn ve svém postavení a působnosti úspěšně rozvíjet svou organizátorskou a výchovnou práci.
Zákon o národních výborech z roku 1967 se ve svém celkovém pojetí osvědčil. Úpravou postavení působnosti a organizace národních výborů, provedenou tímto zákonem, se dostalo národním výborům, zejména nižších stupňů, větší pravomoci pro rozvíjení samostatné a iniciativní činnosti, více možností k tomu, aby ve své práci mohly vycházet vstříc oprávněným zájmům a potřebám lidí a využívat jejich aktivní pomoci při zabezpečování rozvoje měst a obcí.
Opírajíce se o tuto zákonnou úpravu, sehrály národní výbory velmi pozitivní úlohu v krizových letech 1968 - 1969 i v celém období konsolidace naší společnosti. Navrhovaným upřesněním jednotlivých ustanovení zákona o národních výborech v souladu s podmínkami federativního uspořádání státu a se současnými potřebami se vytvářejí další příznivé předpoklady pro plné využití tohoto zákona v dalším volebním období.
Jednou z významných částí vládního návrhu zákona je úprava postavení a působnosti národních výborů měst Brna, Ostravy a Plzně. Na ustavující plenární schůzi ČNR jsme schválili zákonné opatření předsednictva ČNR, podle něhož se území těchto měst opět stala součástí území příslušných krajů. Základním cílem této úpravy bylo odstranit některé obtíže při zabezpečování souladného rozvoje těchto měst s rozvojem širších územních celků a současně zvýšit odpovědnost krajských národních výborů za rozvoj těchto významných hospodářských, kulturních a společenských středisek.
Celková zákonná úprava působnosti národních výborů v těchto městech je nyní řešena v předloženém vládním návrhu spolu s dalšími úpravami působnosti národních výborů. Národní výbory v těchto městech budou podřízeny příslušnému KNV. Zvláštním způsobem s přihlédnutím k podmínkám v těchto městech je upravována organizace a působnost obvodních a místních národních výborů v těchto městech. Specifické postavení uvedených národních výborů je v zákoně vyjádřeno i tím, že budou vykonávat ve zvlášť stanovených věcech státní správu, která jinak přísluší KNV a také tím, že vláda ČSR může podle potřeby stanovit jednotlivé úkoly k zabezpečení hlavních cílů komplexního rozvoje měst Brna, Ostravy a Plzně, jimiž budou vázány i KNV.
Na základě jednání obou výborů mohu vyslovit přesvědčení, že navrhovaná zákonná úprava působnosti národních výborů těchto měst vytváří příznivé podmínky pro další činnost i úspěchy těchto měst. Bude však zapotřebí, aby příslušné KNV a příslušné orgány vlády ČSR další rozvoj těchto měst jako významných hospodářských a společenských středisek republiky dále sledovaly a vytvářely pro samostatnou a iniciativní činnost jejich národních výborů příznivé podmínky.
Pokud jde o další ustanovení vládního návrhu zákona, považujeme za důležité zejména to, že se v rámci přesunu působnosti ve výkonu státní správy dále posunuje pravomoc národních výborů nižších stupňů a vytvářejí se podmínky pro účelnější dělbu práce mezi krajskými, okresními, městskými a místními NV.
Navrhuji proto, aby ČNR předložený vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon o národních výborech a upravuje působnost národních výborů na některých úsecích státní správy, schválila se změnami uvedenými ve společné zprávě výboru pro národní výbory a národnosti a ústavně právního výboru. Změny v § 11 a/ jsou odůvodněné. Umožní se jimi uspořádat strukturu NV ve městech Brně, Ostravě a Plzni s přihlédnutím k podmínkám a potřebám těchto měst. Také návrh na zmocnění předsednictva ČNR k vyhlášení úplného znění zákona o národních výborech s promítnutím změn a doplňků provedených pozdějšími zákony, je úplně odůvodněný. Pro nově zvolené NV bude velkou výhodou, dostanou-li zákon o národních výborech v úplném znění. /Potlesk./
Předseda ČNR E. Erban: Děkuji soudruhu zpravodajovi, k projevu se přihlásil ministr vnitra ČSR ing. Josef Jung. Prosím, aby se ujal slova.
Ministr vnitra ČSR ing. J. Jung: Vážený soudruhu předsedo, vážené soudružky a soudruzi poslanci! Vláda ČSR vám předkládá k projednání a ke schválení návrh zákona České národní rady, kterým se mění a doplňuje zákon o národních výborech a upravuje působnost národních výborů na některých úsecích státní správy.
Zákon o národních výborech vydaný v roce 1967 upevnil postavení národních výborů jako orgánů státní moci a správy, vytvořil po právní stránce potřebné podmínky a předpoklady, aby národní výbory mohly široce rozvíjet hospodářskou a kulturní výstavbu, zvýšil samostatnost v rozhodování národních výborů všech stupňů a položil základy ke sjednocení organizační výstavby národních výborů.
Zkušenosti s prováděním zákona o národních výborech ukazují, že se zákon v podstatě osvědčil, že i nadále je dobrým základem pro činnost národních výborů všech stupňů a že třístupňová soustava národních výborů v ČSR prokázala v současné době nejen své opodstatnění, ale i nezbytnost.
Zkušenosti z uplynulého období a současný stupeň poznání problematiky národních výborů však ukazují, že v souladu s dalším rozvojem socialistické společnosti u nás je třeba postupně přizpůsobovat tomuto vývoji i zákon o národních výborech. Vláda České socialistické republiky provedla proto analýzu činnosti národních výborů na podkladě materiálů připravených odbornými pracovními komisemi s využitím zkušeností širokého aktivu funkcionářů národních výborů a vytyčila úkoly, které je třeba postupně v oblasti výstavby a působnosti národních výborů řešit.
Jde jednak o úkoly krátkodobého charakteru, které mají být splněny ještě v tomto roce, jednak o úkoly dlouhodobé, tj. časově situované na léta 1972 - 1974.
Mohu vás, vážené soudružky a soudruzi poslanci, jménem vlády ubezpečit, že k řešení všech vytyčených úkolů přistupujeme s vysokým pocitem zodpovědnosti. Vláda přijala v letošním roce již některá opatření, jako
- zásady jednotné působnosti krajských národních výborů,
- stanovení struktury hospodářství řízeného a spravovaného národními výbory,
- zásady k posílení kontrolních a iniciativních funkcí komisí národních výborů, k upřesnění jejich výkonné pravomoci a k zjednodušení a jednotné úpravě jejich struktury,
- zásady jednotného postupu při uvolňování funkcionářů nově zvolených národních výborů pro výkon funkce,
- zásady pro určování odměn funkcionářů národních výborů.
Šlo v těchto případech vesměs o opatření vlády, která nevyžadovala formy právního předpisu.
Vláda vydala dále nařízení o odborech národních výborů, které je publikováno ve Sbírce zákonů pod čís. 135/1971 Sb. a vládní nařízení, kterým se mění a doplňuje vládní nařízení 12/1968 Sb., o úpravě odměn a náhrad některých dalších sociálně-právních poměrů poslanců národních výborů a členů komisí i aktivů národních výborů. I toto nařízení bylo již vydáno ve Sbírce zákonů pod č. 127/1971.
Předložený vládní návrh novely zákona o národních výborech uzavírá první etapu řešení úkolů v oblasti výstavby a působnosti národních výborů. Zbývá ještě vydat nařízení vlády o inspekci veřejného pořádku. Toto nařízení vydá vláda ČSR ihned po schválení novely zákona, neboť tím se teprve dostane vládě patřičného zmocnění k vydání tohoto nařízení.
Splněním krátkodobých úkolů však úsilí vlády pro vytváření lepších předpokladů pro kvalitní činnost národních výborů a jejich orgánů nekončí. Mohu vás ubezpečit, že i v příštích letech se vláda bude zabývat problematikou národních výborů jako jedním ze svých hlavních úkolů.
Tak např. již v roce 1972 bude zpracován systém opatření zabezpečujících cílevědomé zvyšování politické i odborné kvalifikace funkcionářů a pracovníků národních výborů. Bude stanoven obsah a rozsah odpovědnosti ministerstev za odvětví spravovaná národními výbory. Bude zhodnocena účinnost dosavadní právní úpravy boje národních výborů s protispolečenskou činností a účinnost správního řádu. Budou vypracovány zásady pro postavení a činnost občanských výborů a podobně.
V roce 1973 hodlá vláda propracovat diferencovaně působnost místních a městských národních výborů, stanovit zásadu řízení národních výborů vládou apod. Myslím, že tento, byť pouze stručný a neúplný výčet úkolů, jimiž se bude vláda postupně zabývat, ukazuje, že chce s plnou odpovědností pokračovat v nastoupené cestě ve vytváření předpokladů pro optimální plnění funkcí národních výborů.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci, předložený vládní návrh zákona ČNR provádí v duchu závěrů XIV. sjezdu KSČ další decentralizaci státní správy. I když na první pohled se může zdát, že navržená decentralizace se provádí v poměrně velkém rozsahu, alespoň co do počtu agend, jde z hlediska věcného převážně jen o dílčí otázky. Smyslem navrhovaných decentralizačních opatření je postupně omezovat operativní činnost vyšších stupňů národních výborů, převést prvoinstanční rozhodování ve správním řízení na nižší stupně a tím dále přiblížit výkon státní správy občanům.
Bylo by jistě možno uvažovat o dalších oblastech činnosti, kde by měla být decentralizace ještě provedena. Vláda však vychází ze zásady, že je třeba vytvářet nejprve všestranné předpoklady ke kvalitnímu výkonu státní správy na nižším stupni národních výborů a pak teprve provádět decentralizaci. Jinak by veškerá decentralizační opatření měla formální charakter a přinesla by více škody než užitku. Vláda proto navrhuje v prvé etapě pouze taková opatření v tomto směru, která nevyžadují zvýšení počtu pracovníků, respektují současnou úroveň kvalifikace pracovníků a nepožadují ani vyšší požadavky na státní rozpočet.
Dalším cílem zákona, který máte dnes projednat, je podrobná úprava postavení a působnosti národních výborů měst Brna, Ostravy a Plzně. Zákon zde vlastně jen rozvádí principy zakotvené již v zákonném opatření předsednictva ČNR č. 126/1971 Sb., které bylo již, jak se o tom zmínil zpravodaj poslanec Hofman, schváleno na ustavující schůzi ČNR.
Konečně novela zákona o národních výborech zakotvuje některé změny, které v podstatě již vyplývají z jiných zákonných předpisů, jako je ústavní zákon o čs. federaci, zákon o národohospodářském plánování, zákon o volbách do národních výborů apod. Tím se prakticky uvádí zákon o národních výborech do souladu s právním řádem.
Podrobnější zdůvodnění těchto navrhovaných úprav je obsaženo v důvodové zprávě vládního návrhu zákona, jednak se jím zabýval ve svém vystoupení již společný zpravodaj výboru pro národní výbory a národnosti a ústavně právního výboru.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci, doporučuji vám jménem vlády návrh zákona ČNR, kterým se mění a doplňuje zákon o národních výborech a upravuje působnost národních výborů na některých úsecích státní správy ke schválení. S doplňky uvedenými ve společné zprávě výboru pro národní výbory a národnosti a ústavně právního výboru ČNR souhlasím.