Pondělí 20. prosince 1971

Vláda bude věnovat pozornost zkvalitnění řízení jednotlivých úseků hospodářství republiky v souladu s celostátními programy rozvoje soustavy řízení. Podstatou je další upevnění řídících stupňů počínaje podniky a základními výrobními jednotkami a konče ministerstvy. Zvláštní pozornost budeme věnovat upevnění středního článku řízení - generálních ředitelství.

V průmyslu jsme již přistoupili k ověřování nových forem řízení ve výrobní hospodářské jednotce Chemopetrol. Experiment sleduje v maximální míře obnovení racionální činnosti generálního ředitelství jako vrcholného řídícího orgánu výrobní hospodářské jednotky a posílení jeho aktivní úlohy v plánovacím procesu. Ve vztahu k centrálním orgánům vystupuje generální ředitelství jako jediný představitel výrobní hospodářské jednotky. Dosavadní výsledky jsou uspokojivé a získané zkušenosti umožní určit postavení generálních ředitelství a zkvalitnit řízení integračních seskupení v celém průmyslu.

V oblasti stavebnictví zaměří vláda pozornost na ucelený systém řízení, který by spoluvytvářel podmínky pro překonání dvou základních nedostatků v investiční výstavbě, jimiž jsou dlouhé průběžné doby výstavby a trvalý růst a překračování rozpočtových nákladů staveb. Základem tohoto systému musí být podnik a metody a formy jeho řízení ve vztahu ke konkrétní stavbě, zajišťující zvyšování efektivnosti stavební výroby. Toto prohloubení a zkvalitnění řídícího a rozhodovacího procesu je pak nutno odpovídajícím způsobem důsledně promítnout do řídící práce středních článků řízení i ministerstva.

V oblasti zemědělství a výživy dojde k významným organizačním změnám ve výrobní základně v důsledku plánovitého rozvíjení kooperačních a integračních vztahů, jejichž cílem je další výraznější koncentrace a specializace zemědělské výroby.

V lesním hospodářství budeme vytvářet předpoklady k dalšímu rozšiřování produkčních možností lesů a k zapojování lesního fondu do tvorby zdravého přírodního prostředí. Ve výrobní činnosti se zaměříme především k lepšímu využití dřevní suroviny a k rychlejšímu odstraňování namáhavých prací pomocí moderní techniky a zařízení.

Vláda bude klást velký důraz na vysokou úroveň statistické a analytické práce a pravidelnou kontrolu plnění kvantitativních i kvalitativních stránek plánu, bez níž není zkvalitnění plánování a řízení myslitelné.

Při rozvíjení kontrolních funkcí našeho státu připadá významné místo orgánům lidové kontroly. Nedávno schválené zákony Federálního shromáždění i České národní rady o lidové kontrole vytvářejí v duchu směrnic XIV. sjezdu strany potřebné politickoprávní a organizační podmínky pro práci těchto orgánů v republice, v krajích i okresech. Systém práce orgánů lidové kontroly má spojovat odbornost s angažovaností pracujících, neboť jen tak se orgány lidové kontroly stanou důležitým nástrojem prosazování politiky strany a ochrany společenských a hospodářských zájmů státu a občanů.

Trvalé úsilí o promyšlené zdokonalování soustavy plánování a řízení chápe vláda jako nedílnou součást prací na dlouhodobé prognóze rozvoje národního hospodářství.

*

Základním cílem a smyslem náročného programu hospodářské politiky, s nímž vláda nastupuje do svého funkčního období, je vytvořit dostatek zdrojů pro uskutečňování záměrů v oblasti životní úrovně.

Zvyšování životní úrovně pracujících je současně naléhavou potřebou hospodářského rozvoje samého a jedním z důležitých předpokladů pro rychlý růst výroby. Zvýšení životní úrovně lidí, efektivní uplatnění vědy a techniky ve výrobě s dokonalejšími metodami plánování a řízení uvádějí do pohybu dosud nevyužité výrobní rezervy, zdroje skryté iniciativy lidí, jejich tvůrčích schopností a pracovního nadšení.

K přípravě člověka na plnění úkolů v socialistické společnosti je nezbytné přistupovat s komplexním pohledem na problémy jeho života. Jeho vývoj chceme cílevědomě usměrňovat tak, aby nespatřoval cíl svého snažení jen v uspokojování materiálních potřeb, nýbrž aby rozvíjel celou svoji osobnost, zejména aby rozšiřoval své znalosti a aktivně se podílel na rozvoji socialistické společnosti.

Úsilí o zvyšování životní úrovně pracujících, o to, aby lidé žili stále bohatším, plnějším, kulturnějším a šťastnějším životem, považuje vláda za svůj hlavní a trvalý úkol. Některé problémy, i když jsou palčivé a naléhavé, však lze řešit pouze postupně, po etapách. Platí to především o záměrech v bytové politice, rozvoji služeb pro obyvatelstvo, sociálním a důchodovém zabezpečení, mzdové politice, jakož i zdravotní, kulturní a výchovné péči.

Jednou z otázek, které stojí v současné době v popředí, je rozšíření bytové výstavby. V létech 1955 - 1970 bylo v České socialistické republice postaveno téměř 3/4 miliónu bytů, což představuje 24 % celkového počtu bytů. Přes tyto úspěchy zůstává výstavba bytů stále závažným problémem, v jehož uspokojivém řešení vláda spatřuje jednu z nejzávažnějších podmínek pro další růst životní úrovně v českých zemích. Ze zákona o pětiletce vyplývá pro Českou socialistickou republiku úkol dokončit v letech 1971 - 1975 nejméně 325 tisíc bytů, což je téměř o pětinu více než v předchozí pětiletce, přičemž se podstatně zvýší podíl výstavby rodinných domků.

Vláda si je vědoma své odpovědnosti za to, že z vytčeného cíle nelze nic slevovat. Náročné úkoly bytové výstavby lze totiž splnit jen při soustředěném úsilí všech zúčastněných orgánů a organizací. Vyžaduje to včasnou územní a projekční přípravu a důsledné plnění programů rozvoje výroby stavebních materiálů a výrobků pro bytovou výstavbu.

Výstavba nových bytů přitom není jedinou cestou ke zlepšování úrovně bydlení. Neméně naléhavým úkolem je plynulá a kvalitní oprava, údržba a modernizace bytového fondu. Značný objem prostředků, který je pro tyto účely určen, není mnohdy účelně využit a opravy a údržba bytového fondu zaostávají, což je jednou z hlavních příčin nespokojenosti občanů. V letošním roce jsme přijali další opatření ke zlepšení správy a údržby bytového fondu. Jsou zaměřena především ke zvýšení kvality oprav, k jejich plánovitému a hospodárnému provádění podle skutečné potřeby na základě technických podkladů a ke zvýšení účasti občanů na správě a údržbě bytového fondu.

Za zvláště citlivý úsek oblasti životní úrovně pokládá vláda uspokojování potřeb obyvatelstva na vnitřním trhu tak, aby byl nejen dodržen plánem stanovený růst osobní spotřeby obyvatelstva, ale aby se i její struktura vyvíjela v souladu s požadavky rozvoje socialistické společnosti. Jde o to, abychom dosáhli dalšího zkvalitnění výživy obyvatelstva a zásobili trh takovými průmyslovými výrobky, které umožní ulehčit práci v domácnostech, dokonaleji a kulturněji využít volný čas, které budou vhodně doplňovat výstavbu nových bytů a podobně. I když nelze v nejbližších letech řešit všechny problémy vnitřního trhu, budeme usilovat o to, aby trh byl stále lépe zásoben moderními a kvalitními investičními předměty pro domácnost, výrobky souvisejícími s rozvojem motorismu, cestováním a osobními zálibami občanů. Zvláštní důraz budeme klást na zásobování textilem, oděvy a obuví, a to jak v uspokojení základních potřeb pro děti i dospělé, tak i v uspokojování náročnějších požadavků na módní zboží, na výrobky, které svým zpracováním i materiálem ulehčují údržbu a osvobozují od domácí práce. V součinnosti s národními výbory budeme věnovat zvýšenou pozornost i dalšímu rozvoji veřejného stravování; přitom považujeme za nezbytné zvlášť zhodnotit úroveň závodního stravování a dosáhnout jeho zlepšení.

Budeme důsledně usilovat o důslednou ochranu spotřebitele a zvýšení úrovně služeb obchodu. Spotřebiteli musí být nabízeno kvalitní zboží a musíme zajistit, aby při nákupech neztrácel zbytečně čas.

V této pětiletce nelze dořešit všechny problémy v kapacitách maloobchodní sítě. Vnitřní obchod se proto soustředí na budování velkých moderních prodejních ploch, zabezpečujících soubornou nabídku zboží, a na další uplatnění moderních forem prodeje se zvláštním zřetelem na řešení problémů maloobchodní sítě v hlavním městě Praze. Dokonalejší uspokojování koupěschopné poptávky obyvatelstva vyžaduje rovněž, aby obchod zdokonalil její průzkum a uplatnil komplexní socialistickou racionalizaci v oběhu i evidenci o pohybu zboží.

Rovněž budeme věnovat patřičnou pozornost otázkám dalšího rozvoje cestovního ruchu tak, aby turistika stále více přispívala k vhodnému využívání volného času, poznávání krás vlasti a k dalšímu vzájemnému prohlubování přátelství se socialistickými zeměmi.

Ve městech, okresech a krajích je nutno provádět účinné kroky k dalšímu rozšiřování, zkvalitňování a včasnému poskytování služeb, jako jsou služby prádelen, čistíren, autoopraven, závodů osobní autodopravy, opraven předmětů dlouhodobé potřeby a zakázkové výroby oděvů, obuvi a nábytku. Je úkolem podniků místního hospodářství a výrobních družstev, aby v souladu se svým základním posláním zaměřily svou činnost i prostředky hlavně na služby obyvatelstvu.

V dopravě budeme věnovat zvýšené úsilí rozvoji veřejné silniční dopravy a městské hromadné dopravy, jakož i rozvoji individuálního motorismu. Zejména počítáme s rozšířením dopravní kapacity veřejné silniční dopravy dodávkami nových dopravních prostředků. Mimořádnou pozornost budeme věnovat zlepšení silniční sítě, zejména nejdůležitějších silničních tahů a důležitých komunikací ve městech.

Rozhodující podmínkou růstu životní úrovně obyvatelstva jsou dosahované pracovní příjmy. Vláda bude i nadále pečovat o prohlubování socialistického principu odměňování práce a o cílevědomé řízení mzdové politiky.

V příštích pěti letech, za předpokladu úspěšného plnění úkolů, mají růst průměrné mzdy nejméně o 2,7 % ročně. Rychleji porostou mzdy v zemědělství, lesnictví, ve výrobě stavebních hmot a bytové výstavbě, v chemickém a spotřebním průmyslu a na úsecích zajišťujících rozvojové programy. Při stabilitě maloobchodních cen bude růst průměrných nominálních mezd znamenat zároveň i odpovídající vzestup reálných mezd.

Vláda bude postupně zkvalitňovat dnešní mzdové soustavy, zvyšovat účinnost tarifního systému a mzdových forem a posilovat státní řízení mzdové politiky. Celá soustava odměňování práce má výrazněji oceňovat poctivou a kvalifikovanou práci a znevýhodňovat práci nedbalou a nekvalitní. K tomu je připravována racionalizace soustav základních mezd, jejíž ověřování ve vybraných podnicích má být započato v příštím roce. Jejím cílem je podmínit růst mezd upevněním pracovní a technologické kázně a růstem produktivity práce.

Úspěšné a cílevědomé řízení tohoto úseku závisí na postupném zkvalitňování mzdové praxe v podnicích. Vláda povede ústřední odvětvové orgány a střední články řízení k větší odpovědnosti za mzdovou politiku v podřízených organizacích, za důslednou diferenciaci mezd a za zavedení pořádku do výkonových norem. Jen tak lze zvýšit účinnost osobní hmotné zainteresovanosti a sladit individuální a společenské zájmy. Vláda bude rovněž prosazovat, aby její mzdová politika podporovala přednostní rozvoj efektivních článků národního hospodářství, účelné rozmístění pracovních sil a jejich stabilizaci.

V poválečném vývoji naší socialistické společnosti a v programech její další výstavby ještě nikdy nevystupovala tak naléhavě otázka našeho demografického vývoje, který je nepříznivý. Reprodukce národa se stala limitujícím činitelem v rozvoji naší ekonomiky. Proto jsou v závěrech XIV. sjezdu a úkolech pětiletého plánu zdůrazněna propopulační opatření, která by měla přispět ke zmírnění a zastavení tohoto negativního vývoje. Je nesporné, že jeho pokračování by vedlo k poklesu počtu obyvatelstva České socialistické republiky a zařadilo by je z hlediska průměrného věku mezi "nejstarší" populace Evropy.

K takové situaci nemůže socialistický stát nečinně přihlížet. Naopak musí hledat cesty, kterými by tento nepříznivý vývoj změnil. Částka, kterou naše společnost dává na podporu rodin s dětmi, přesahuje v České socialistické republice už dnes 10 miliard Kčs ročně. Přesto stále není zajištěna dostatečně reprodukce národa a každá další nerovnoměrnost bude rozhodovat o změnách ve věkovém složení národa a tím i do značné míry o populaci v příštích padesáti letech. Proto v sociálních opatřeních, přijatých v současné době, mají významnou váhu opatření ve prospěch mladých rodin. Podporu rodin s více dětmi a mladých manželství chce vláda v účinné spolupráci s federálními orgány ještě zvýraznit. Program propopulačních opatření bude ovšem možno dále prohlubovat podle toho, jak se budou plnit úkoly pětiletky a vytvářet potřebné zdroje.

Náš socialistický stát usiluje soustavně o to, aby i občané, kteří již splnili svou povinnost vůči společnosti a nemohou dále zůstat v pracovním procesu, byli dostatečně hmotně zabezpečeni. Letos v září přijalo plénum ústředního výboru Komunistické strany Československa opatření k řešení nejtíživějších problémů v důchodovém zabezpečení. V budoucnu dojde ve spolupráci s federálními orgány ke komplexní přestavbě důchodového zabezpečení, jejímž posláním je, aby životní úroveň osob, které již pracovat nemohou, se zvyšovala úměrně k růstu národního důchodu.

S ohledem na situaci v pracovních silách bude vláda podporovat dobrovolné pokračování v pracovní činnosti i po dosažení nároku na starobní důchod, a to zejména u pracovníků, kteří pracují ve zvlášť důležitých odvětvích.

Naše socialistická společnost vytváří a neustále prohlubuje předpoklady pro zdraví všech vrstev obyvatelstva. Na zdravotní péči počítá vláda v nejbližších letech s většími zdroji než dosud. Hlavní úsilí zaměříme k tomu, aby byl dobudován ucelený systém zdravotní péče a aby zdravotnictví soustavně zkvalitňovalo a zefektivňovalo zdravotnické služby. V maximální míře budou využívány vnitřní zdroje a plánované prostředky budou vynakládány především na další zlepšení materiálně technického vybavení zdravotnických zařízení. Do roku 1975 bude zvýšen počet lůžek o více než 5500 a počet lékařských míst o více než 3 %.

Dojde též k prohloubení zdravotní péče o pracující v závodech a v širší míře bude využíváno prostředků závodů i národních výborů na zlepšování a zkvalitňování zdravotnických služeb a na výstavbu závodních zdravotnických zařízení. Účelněji bude využíván lůžkový fond a zlepší se péče o osoby staré a dlouhodobě nemocné, jakož i rehabilitační péče. K odstranění disproporcí ve vybavení krajů a okresů lůžkovou kapacitou a k jejímu lepšímu využití bude přikročeno k novému rozdělení lůžek s ohledem na předpokládaný rozvoj a přirozenou spádovost územních celků.

Zvýší se i lůžková kapacita lázní. Prostředky, které v letech 1971 až 1975 vynaložíme na investiční rozvoj a obnovu lázní, umožní získat celkem 2215 celoročních lůžek. Tím se vytvoří podmínky pro léčení dalších 31 500 pacientů, převážně z řad našich občanů a občanů socialistických zemí.

Důsledně budou uplatňována opatření přijatá ke snížení neodůvodněné pracovní absence. K docílení vyšší efektivnosti zdravotnických služeb budou postupně prováděna racionalizační opatření, která přispějí k plnému využití zdravotnických kádrů a prostředků a k rychlejšímu zavádění a využívání nové techniky.

Farmaceutická výroba bude zaměřena tak, aby v těsné spolupráci s farmaceutickým průmyslem socialistických zemí v nejširší míře uspokojovala potřebu léčiv.

Významnou oblastí zájmu vládní politiky, která zasahuje do všech úseků řízení národního hospodářství, je péče o životní prostředí. V průmyslově vyspělé zemi, jako je naše, se otázka životního prostředí postupující koncentrací průmyslu, rozvojem měst a sídlištních aglomerací, narůstáním dopravních problémů a působením mnoha dalších faktorů stává vážným problémem. Stojíme před naléhavým úkolem prokázat, že socialistický společenský řád je s to tyto problémy řešit v souladu se zájmy pracujících.

Budeme proto věnovat soustředěnou pozornost odstraňování nedostatků v životním prostředí, zejména pokud jde o čistotu ovzduší a vod, snižování hlučnosti a dlouhodobé koncepční vytváření a vybavování prostorů sloužících k oddechu pracujících.

Vláda postupně řeší nejpalčivější problémy, zejména v Severočeském kraji, hlavním městě Praze a v pohraničí. Významnou úlohu při zvyšování péče o životní prostředí mají národní výbory, které nesou přímou odpovědnost za aktivní a iniciativní využívání zájmu občanů a řešení otázek životního prostředí, spadajících do jejich působnosti. Národní výbory musí citlivě a objektivně řešit případné konflikty mezi ekonomickými zájmy podniků a celospolečenskými zájmy ochrany zdravého životního prostředí.

Naše činnost v oblasti problematiky životního prostředí bude přechodem od dosavadního, většinou ochranářského přístupu ke koncepčnímu pojetí, jehož smyslem je škodám předcházet a životní prostředí v nejširším slova smyslu tvořit.

Rychlý rozvoj naší socialistické společnosti vyžaduje vzdělaného člověka s rozsáhlými znalostmi, které je třeba stále, po celý život, doplňovat a prohlubovat. Dosažení tohoto cíle je dlouhodobým procesem, v němž sehraje důležitou roli socialistická škola a školský systém. V minulém funkčním období soustředila se vláda na všestrannou konsolidaci školství. Nyní zaměřujeme svou hlavní pozornost v souladu se závěry XIV. sjezdu Komunistické strany Československa na prosazování důsledně socialistického charakteru naší školy.

Vláda je rozhodnuta zkvalitnit výchovu mladé generace v duchu marx-leninského světového názoru. Je si plně vědoma, že generace, která dnes chodí do škol, musí být připravena podílet se na uskutečňování vědeckotechnické revoluce a rozvíjení vyspělé socialistické společnosti.

Při dalším prohlubování společenské úlohy socialistické školy se budeme plně opírat o všechny čestné a socialismu oddané učitele a výchovné pracovníky. Budeme mít na zřeteli postupné vytváření všestranně příznivých pracovních podmínek pro jejich práci a naopak od nich budeme vyžadovat, aby odpovědně plnili své povinnosti vůči socialistické společnosti.

Na úseku základního školství, kterým prochází veškerá mládež, dojde k výraznému zkvalitnění výchovné a vzdělávací práce školy, spojené s promyšleným rozvíjením komunistické výchovy. Základní škola musí více než dosud rozvíjet myšlení a schopnosti dětí a vytvářet spolehlivější základnu pro získávání vyšší kvalifikace. Bude potřebné zdokonalovat školskou soustavu z hlediska funkce a návaznosti jednotlivých typů a stupňů škol a vytvářet podmínky k tomu, aby se podstatně zvýšil počet mladých lidí schopných dosáhnout úplného středoškolského vzdělání, a to především z řad dělnické a rolnické mládeže.

Považujeme za nezbytné koncepčně vypracovat a připravit zdokonalenou soustavu přípravy mládeže pro dělnická povolání, která má výrazně zkvalitnit přípravu mladé dělnické generace. Do těchto návrhů budou zahrnuta též opatření k odstranění sociálních nerovností mezi žáky, k větší rozmanitosti studia a k zajištění toho, aby dosažené odborné kvalifikace bylo plně využito ve prospěch naší společnosti.

Na úseku středních škol, jimiž prochází téměř třetina veškeré mládeže, budeme pečovat o úpravu studia na gymnasiích a středních odborných školách tak, aby dávalo záruku, že z nich budou vycházet absolventi, odpovídající vyšším nárokům na kvalifikaci a pracovní výkonnost.

Budeme dbát také o to, aby vysoké školy, jimiž prochází již desetina veškeré mládeže, vychovávaly aktivní občany socialistického státu a vysoce kvalifikované odborníky, u nichž odborné a vědecké poznatky se nerozlučně prolínají se zásadami marxisticko-leninského světového názoru, a kteří dovedou poznatky získané na školách využívat v praxi a dále rozvíjet ve prospěch socialistické společnosti. K tomu ovšem nebude stačit jen osnovami předepsaný rozsah výuky marxismu-leninismu. K této výchově musí zásadně přispět i každodenní poctivá a v nejhlubším slova smyslu politická práce pedagogických sborů. Rychlý rozvoj socialistické společnosti a požadavky vědeckotechnické revoluce si vynucují zkvalitnění obsahu a struktury vysokoškolského studia. Musí být také umožněna diferencovaná výchova zvlášť nadaných a talentovaných studentů, zajištěna vyváženost vědecké a výchovné práce vysokých škol a s rozvojem postgraduálního studia rozpracován systém dalšího vzdělávání absolventů vysokých škol.

Vláda klade důraz na to, aby socialistická kultura skutečně byla v našich podmínkách neoddělitelnou součástí další výstavby společnosti a postupně též jednou ze základních lidských potřeb. Socialistická kultura plní nezastupitelné poslání v revolučním procesu přeměny společnosti a jednotlivce, jemuž napomáhá specifickými prostředky svého bezprostředního vlivu i svým dlouhodobým působením.

Vláda bude proto usilovat i v další etapě o vytváření příznivých podmínek pro další rozvoj socialistické kultury a současně vyžadovat i větší společenskou odpovědnost této oblasti při formování nového člověka. Je si zároveň vědoma toho, že všestranná péče o rozvoj kultury není a nemůže být záležitostí jen kulturních institucí, uměleckých a kulturních pracovníků, ale že se musí stát věcí celé společnosti. V souladu s tím budeme prosazovat, aby v přímé součinnosti s ministerstvem kultury sehrály svou úlohu v dalším rozvoji socialistické kultury a měly svůj důležitý podíl na jejím řízení při výchově socialistického člověka rovněž národní výbory.

V dalším období hodlá vláda věnovat zvýšenou pozornost kulturně výchovné činnosti, která musí vycházet z moderní koncepce, oproštěné od záporných rysů staré praxe, zejména v oblasti mimoškolského vzdělávání pracujících, estetické výchovy a kulturního využívání volného času. Budeme věnovat zvýšenou péči kulturním památkám, zejména získání potřebných kapacit a prostředků na jejich obnovu, zvláště v památkových rezervacích. Tím zajistíme, aby bez velkých a často nenahraditelných ztrát byl zachován odkaz minulých generací.

V průběhu konsolidačního procesu byly vytvořeny předpoklady pro to, aby se umění rozvíjelo na důsledně socialistickém základě a mohlo tak plnit své významné společenské a výchovné funkce. Budeme plně podporovat tvorbu uměleckých děl, která svým obsahem a formou přispívají k řešení závažných společenských otázek a obohacují život socialistického člověka. V této souvislosti budeme také podporovat všemi vhodnými prostředky výchovu a rozvoj mladých talentů. Jsme si vědomi toho, že každá národní kultura vychází nejen z živých domácích tradic, ale že se také nemůže obejít bez stálého kontaktu s vrcholnými díly a představiteli pokrokové kultury ostatních národů. Budeme proto podporovat především úzkou spolupráci české a slovenské kultury. Dále pak soustavnou mezistátní výměnu kulturních a uměleckých hodnot, vycházející ze skutečnosti, že česká kultura má především společné zájmy a cíle s kulturou zemí socialistického společenství, zejména Sovětského svazu.

V zásadě půjde o to, aby se principy a program státní kulturní politiky staly základem činnosti všech kulturních zařízení v krajích, okresech a místech, společenských organizací a hromadných sdělovacích prostředcích. Tomuto programu musí být podřízeno i vynakládání materiálních a finančních prostředků. Do oblasti kultury, stejně jako do některých jiných úseků pronikly v minulosti silné komerční vlivy. Proto se počítá s přípravou souboru opatření, které mají tyto vlivy oslabit a naopak posílit využití ekonomických nástrojů k podpoře rozvoje socialistické kultury.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP