25

Příloha k důvodové zprávě

Přehled
zásadních změn obsažených v návrhu zákona o důchodové dani a příspěvku na sociální zabezpečení

Okruh

Dosavadní stav

Navrhovaná úprava

1. Právní úprava

Na základě zákona Federálního shromáždění byly vy-

Bude vydán pouze jeden zákon Federálního shromáž-

 

dány dva zákony národních rad a dvě vyhlášky

dění a jedna vyhláška pro celou ČSSR.

2. Okruh poplatníků

a) poplatníky důchodové daně byly dosud státní ob-

Od 1. ledna 1972 budou tyto organizace prováděl

 

chodní organisace

odvody podle zákona o odvodech.

 

b) některé organizace zemědělské výroby včetně vo-

Od 1. ledna 1972 se stávají poplatníky důchodové daně

 

jenských lesů a statků (uvedeny v důvodové zprávě

a příspěvku na sociální zabezpečení tak jako ostatní

 

str. 2) prováděly odvody z hrubého důchodu.

organisace zemědělské výroby a služeb (mimo JZD

   

a státní statky).

3. Připočitatelné

Okruh připočitatelných položek zahrnoval:

Uvedené položky se ruší, přičemž o neoprávněně účto-

položky

- neoprávněnou tvorbu rezerv včetně změn
- výdaje spojené s pohoštěním a dary

vané náklady, resp. zkrácení výnosů se zvyšuje bi-
lanční zisk, který je rozhodující pro výpočet renta-
bility i samotně daně ze zisku.

 

- položky účtované v nákladech v rozporu s práv-

 
 

ními předpisy

 
 

- nezdaněné příděly do fondů neoprávněně zkracu-

 
 

jící zisk

 
 

- částky vynaložené na ochranné oděvy, obuv a po-

 
 

můcky nad stanovenou normu.

 

4. Odpočitatelné

Okruh odpočitatelných položek zahrnoval:

Tyto položky se v návrhu nového zákona již neuvá-

položky

- účelové vývozní prémie, pokud byly zahrnuty
v zisku

dějí, protože uvedené odměny nemají být zahrnovány
do zisku, ale přímo do jednotlivých fondů (po zda-

 

- odměny k Rudým praporům a standartám, pokud

nění).

 

byly zahrnuty v zisku.

 

5. Sazby daně

a) družstevní podniky zahraničního obchodu odvá-

Sazba daně se zvyšuje na 75 % stejně jako u ostatních

 

děly daň ze zisku ve výši 65 %

podniků zahraničního obchodu.

 

b) u příjmů z licenčních poplatků včetně technické

Sazba se upravuje přímo v zákoně na 40 %.

 

pomoci činila sazba v dosavadním zákoně 15 % a

 
 

v rámci zmocnění byla národními orgány zvýšena

 
 

na 42%.

 

26

Okruh

Dosavadní stav

Navrhovaná úprava

 

c) ostatní organizace zabývající se převážně obchodní

Tyto organizace budou odvádět daň ze zisku uvede-

 

činností, kromě spotřebních družstev, odváděly daň

nou v § 11 s přirážkou 10 % lak, aby byla zachována

 

ze zisku podle progresivní stupnice pro státní ob-

stejná úroveň zdanění jako u státních obchodních

 

chodní organizace.

organizací.

6. Slevy na dani

Organizacím zabývajícím se převážně službami byla

V zájmu podpory rychlejšího rozvoje služeb ve smyslu

ze zisku

poskytována za podíl tržeb za vybraně činnosti (služ-

závěru XIV. sjezdu KSČ zvyšuje se tato sleva při mezi-

 

by) sleva na dani ze zisku ve výši 40 %.

ročním růstu tržeb za vybraně činnosti (služby) až

   

do výše 70% (progresivně odstupňovaná podle pro-

   

centa meziročního růstu tržeb za vybrané činnosti).

7. Správa dani

a) povinnost předložit daňové přiznání byla do konce

Lhůta se zkracuje do 15. února.

 

února

 
 

b) příspěvek na sociální zabezpečení se odváděl 15.

Příspěvek na sociální zabezpečení se odvádí ve stej-

 

dne po skončení běžného měsíce bez ročního vy-

ných lhůtách jako daň ze zisku, tj. nejpozději 3. dne

 

měřování

před koncem měsíce a po uplynutí roku provádí se

   

jeho vyměření.

 

č) případné roční přeplatky na dani a příspěvku na

Přeplatky se zúčtují na neuhrazenou daňovou povin-

 

sociální zabezpečení z minulého roku se po podání

nost roku, za který se daň a příspěvek na sociální

 

přiznání zúčtují na daň běžného roku a jen výji-

zabezpečení vyměřuje a není-li nedoplatek na těchto

 

mečně se na žádost poplatníka vrátí (při nedo-

daních a příspěvku na sociální zabezpečení, přeplatek

 

statku finančních prostředků).

se bez žádosti poplatníku vrátí nejpozději do 15.

   

března.

8. Zmocnění

Všechna zmocnění byla delegována na národní orgány,

Zmocnění jsou upravena podle věcných potřeb sou-

 

přičemž některá zmocnění byla nepraktická.

stavy řízení, přičemž opatření vyžadující si jednotné

   

řešení pro celou ČSSR jsou v působnosti federálních

   

orgánů a ostatní zmocnění jsou v souladu s novelizací

   

ústavního zákona o československé federaci delego-

   

vána na národní orgány.

 

 

 

StT l - 36224-71


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP