25
Příloha k důvodové zprávě
Přehled
zásadních změn obsažených v návrhu zákona o důchodové dani a příspěvku na sociální zabezpečení
Okruh |
Dosavadní stav |
Navrhovaná úprava |
1. Právní úprava |
Na základě zákona Federálního shromáždění byly vy- |
Bude vydán pouze jeden zákon Federálního shromáž- |
  |
dány dva zákony národních rad a dvě vyhlášky |
dění a jedna vyhláška pro celou ČSSR. |
2. Okruh poplatníků |
a) poplatníky důchodové daně byly dosud státní ob- |
Od 1. ledna 1972 budou tyto organizace prováděl |
  |
chodní organisace |
odvody podle zákona o odvodech. |
  |
b) některé organizace zemědělské výroby včetně vo- |
Od 1. ledna 1972 se stávají poplatníky důchodové daně |
  |
jenských lesů a statků (uvedeny v důvodové zprávě |
a příspěvku na sociální zabezpečení tak jako ostatní |
  |
str. 2) prováděly odvody z hrubého důchodu. |
organisace zemědělské výroby a služeb (mimo JZD |
  |   |
a státní statky). |
3. Připočitatelné |
Okruh připočitatelných položek zahrnoval: |
Uvedené položky se ruší, přičemž o neoprávněně účto- |
položky |
- neoprávněnou tvorbu rezerv včetně změn |
vané náklady, resp. zkrácení výnosů se zvyšuje bi- |
  |
- položky účtované v nákladech v rozporu s práv- |
  |
  |
ními předpisy |
  |
  |
- nezdaněné příděly do fondů neoprávněně zkracu- |
  |
  |
jící zisk |
  |
  |
- částky vynaložené na ochranné oděvy, obuv a po- |
  |
  |
můcky nad stanovenou normu. |
  |
4. Odpočitatelné |
Okruh odpočitatelných položek zahrnoval: |
Tyto položky se v návrhu nového zákona již neuvá- |
položky |
- účelové vývozní prémie, pokud byly zahrnuty |
dějí, protože uvedené odměny nemají být zahrnovány |
  |
- odměny k Rudým praporům a standartám, pokud |
nění). |
  |
byly zahrnuty v zisku. |
  |
5. Sazby daně |
a) družstevní podniky zahraničního obchodu odvá- |
Sazba daně se zvyšuje na 75 % stejně jako u ostatních |
  |
děly daň ze zisku ve výši 65 % |
podniků zahraničního obchodu. |
  |
b) u příjmů z licenčních poplatků včetně technické |
Sazba se upravuje přímo v zákoně na 40 %. |
  |
pomoci činila sazba v dosavadním zákoně 15 % a |
  |
  |
v rámci zmocnění byla národními orgány zvýšena |
  |
  |
na 42%. |
  |
26
Okruh |
Dosavadní stav |
Navrhovaná úprava |
  |
c) ostatní organizace zabývající se převážně obchodní |
Tyto organizace budou odvádět daň ze zisku uvede- |
  |
činností, kromě spotřebních družstev, odváděly daň |
nou v § 11 s přirážkou 10 % lak, aby byla zachována |
  |
ze zisku podle progresivní stupnice pro státní ob- |
stejná úroveň zdanění jako u státních obchodních |
  |
chodní organizace. |
organizací. |
6. Slevy na dani |
Organizacím zabývajícím se převážně službami byla |
V zájmu podpory rychlejšího rozvoje služeb ve smyslu |
ze zisku |
poskytována za podíl tržeb za vybraně činnosti (služ- |
závěru XIV. sjezdu KSČ zvyšuje se tato sleva při mezi- |
  |
by) sleva na dani ze zisku ve výši 40 %. |
ročním růstu tržeb za vybraně činnosti (služby) až |
  |   |
do výše 70% (progresivně odstupňovaná podle pro- |
  |   |
centa meziročního růstu tržeb za vybrané činnosti). |
7. Správa dani |
a) povinnost předložit daňové přiznání byla do konce |
Lhůta se zkracuje do 15. února. |
  |
února |
  |
  |
b) příspěvek na sociální zabezpečení se odváděl 15. |
Příspěvek na sociální zabezpečení se odvádí ve stej- |
  |
dne po skončení běžného měsíce bez ročního vy- |
ných lhůtách jako daň ze zisku, tj. nejpozději 3. dne |
  |
měřování |
před koncem měsíce a po uplynutí roku provádí se |
  |   |
jeho vyměření. |
  |
č) případné roční přeplatky na dani a příspěvku na |
Přeplatky se zúčtují na neuhrazenou daňovou povin- |
  |
sociální zabezpečení z minulého roku se po podání |
nost roku, za který se daň a příspěvek na sociální |
  |
přiznání zúčtují na daň běžného roku a jen výji- |
zabezpečení vyměřuje a není-li nedoplatek na těchto |
  |
mečně se na žádost poplatníka vrátí (při nedo- |
daních a příspěvku na sociální zabezpečení, přeplatek |
  |
statku finančních prostředků). |
se bez žádosti poplatníku vrátí nejpozději do 15. |
  |   |
března. |
8. Zmocnění |
Všechna zmocnění byla delegována na národní orgány, |
Zmocnění jsou upravena podle věcných potřeb sou- |
  |
přičemž některá zmocnění byla nepraktická. |
stavy řízení, přičemž opatření vyžadující si jednotné |
  |   |
řešení pro celou ČSSR jsou v působnosti federálních |
  |   |
orgánů a ostatní zmocnění jsou v souladu s novelizací |
  |   |
ústavního zákona o československé federaci delego- |
  |   |
vána na národní orgány. |
  |
|
  |
StT l - 36224-71