Federální shromáždění Československé socialistické republiky 1971

I. v. o.

80

Vládní návrh

Zákon

ze dne 1971

o mateřském příspěvku

Federální shromáždění Československé socialistické republiky se usneslo na tomto zákoně:

§ 1
Účel zákona

V zájmu zlepšení populačního vývoje se po-
skytuje ženám, jestliže se věnují péči o děti a ne-
mají v této době příjem z pracovní činnosti, ma-
teřský příspěvek podle dalších ustanovení tohoto
zákona.

Podmínky nároku

§ 2

(1) Na mateřský příspěvek má nárok žena,
jestliže

a) celodenně a řádně pečuje o dítě do dvou let

věku a
b) vedle toho řádně pečuje o další dítě nebo děti

ve věku do skončení povinné školní docházky,

a jde-li o dítě invalidní, které vyžaduje stálé

péče, do 26 let věku.

(2) Ženě, která celodenně a řádně pečuje jen
o dítě do dvou let věku, mateřský příspěvek ná-
leží,

a) jde-li o ženu neprovdanou, ovdovělou, rozvede-
nou nebo z jiných vážných důvodů osamělou,
která nežije s druhem, nebo


2

b) jde-li o dítě, které je invalidní a vyžaduje

stálé péče, nebo
c) jde-li o dítě, které žena převzala do trvalé

péče nahrazující mateřskou péči.

(3) Mateřský příspěvek podle odstavce 2 ná-
leží, jen jestliže žena

a) splnila podmínky pro přiznání peněžité po-
moci v mateřství, *) nebo

b) byla ke dni porodu dítěte (převzetí dítěte do
péče nahrazující mateřskou péči) zaměstnána
(pracovně činná) v rozsahu zakládajícím účast
na nemocenském pojištění pracovníků (nemo-
cenském pojištění členů výrobních družstev,
sociálním zabezpečení družstevních rolníků,
důchodovém pojištění jednotlivě hospodařících
rolníků a jiných osob samostatně hospodaří-
cích, nemocenské péči v ozbrojených silách
a důchodovém zabezpečení občanů poskytují-
cích služby a opravy na základě povolení ná-
rodního výboru) a v období jednoho roku před
porodem (převzetím dítěte do péče nahrazu-
jící mateřskou péči) byla účastná tohoto po-
jištění aspoň 90 dnů.

(4) Jde-li o žákyně a studentky v denním studiu
na školách poskytujících střední nebo vyšší vzdě-
lání nebo o žákyně vojenských škol, hodnotí se
studium jako zaměstnání [odstavec 3 písm. b)].

(5) Dítětem se pro účely tohoto zákona ro-
zumí vlastní dítě ženy nebo dítě, které žena pře-
vzala do trvalé péče nahrazující mateřskou péči.
Za dítě převzaté do trvalé péče nahrazující ma-
teřskou péči se považuje dítě, jež bylo převzato do
této péče na základě rozhodnutí příslušného orgá-
nu, nebo dítě, jehož matka zemřela, anebo dítě
manžela, které mu bylo svěřeno do výchovy roz-
hodnutím soudu.

(6) Mateřský příspěvek náleží, jen jestliže děti
uvedené v předchozích odstavcích mají státní ob-
čanství Československé socialistické republiky a
žijí na jejím území.

§ 3

(1) Mateřský příspěvek náleží, jen jestliže
žena řádně pečuje o tělesně a duševní zdraví a
výchovu všech dětí a v době těhotenství se podro-
bovala pravidelné péči o těhotné ženy ve zdravot-
nických zařízeních.

*) Zákon č. 88/1268 Sb, o prodloužení mateřské dovolené, o dávkách v mateřství a o přídavcích na děti z ne-
mocenského pojištění

Zákon č. 103/1964 Sb, o sociálním zabezpečení družstevních rolníků, ve znění zákonů č 141/1965 Sb, č 116/
1967 Sb, č 89/1968 Sb, č. 161/1963 Sb. a č. 71/1970 Sb.

Vyhláška č. 21/1965 Sb., o důchodovém zabezpečení, nemocenském pojištění a preventivní a léčebné péči ně-
kterých občanů činných při poskytování služeb.

Předpisy zakládající u některých skupin pracujících účast na nemocenském pojištění pracovníků, zejména
zákon č. 36/1964 Sb, o organizaci soudů a o volbách soudců, ve znění uveřejněném pod č 19/1970 Sb. a
zákon č. 57/1933 Sb, o advokacii


3

(2) Mateřský příspěvek se nepřizná nebo ode-
jme, jestliže způsob života ženy je v rozporu se
zásadami života občana socialistické společnosti
a ohrožuje tím vývoj a výchovu dítěte nebo dětí.

§ 4

(1) Mateřský příspěvek se poskytuje, jen jest-
liže žena v době péče o dítě do dvou let věku
nemá nárok na mzdu (plat, pracovní odměnu, jiný
příjem z výdělečné činnosti) ani nepobírá peněžité
dávky nemocenského pojištění (zabezpečení v ne-
moci, zabezpečení matky a dítěte, nemocenské
péče v ozbrojených silách) nahrazující mzdu ani
příspěvek před nástupem nového zaměstnání, *)
příspěvek před umístěním do zaměstnání**) nebo
příspěvek po dobu přípravy pro povolání. ***)

(2) Jestliže však žena pobírá nemocenské, pe-
něžitou pomoc v mateřství nebo příspěvek před
nástupem nového zaměstnání, příspěvek před umís-
těním nebo příspěvek po dobu přípravy pro povo-
lání částkou, která je nižší, než by činil mateřský
příspěvek, a žena jinak splňuje ostatní podmínky
nároku na mateřský příspěvek, poskytuje se jí ma-
teřský příspěvek ve výši rozdílu mezi tímto přís-
pěvkem a uvedenou dávkou, popřípadě příspěvkem
před nástupem nového zaměstnání, příspěvkem
před umístěním do zaměstnání nebo příspěvkem
po dobu přípravy pro povolání.

(3) Jde-li o ženu neprovdanou, ovdovělou, roz-
vedenou nebo z jiných vážných důvodů osamělou,
která nežije s druhem, náleží mateřský příspěvek,
i když je žena výdělečně činná, jestliže dítě mlad-
ší dvou let nemohlo být z vážných důvodů umís-
těno v jeslích a žena mu po dobu výkonu zaměst-
nání (pracovní činnosti) jinak zajistila na svůj
náklad potřebnou péči jinou osobou, než jsou ro-
diče nebo prarodiče otce nebo matky dítěte.

§ 5

Doba poskytování mateřského
příspěvku

(1) Mateřský příspěvek se poskytuje nejdéle
do dne, kdy dítě dosáhlo dvou let věku, i když
po porodu tohoto dítěte další dítě (§ 2 odst. 1
písm. b) zemřelo, ukončilo povinnou školní do-
cházku, anebo invalidní dítě dosáhlo věku 26 let,
přestalo být invalidní nebo odpadla potřeba stálé
péče o ně.

*) Vyhláška č. 74/1970 Sb., kterou se upravuje uvolňování, umísťování a hmotné zabezpečení pracovníků v sou-
vislosti s prováděním racionalizačních a organizačních opatření.
**) § 72 zákona č. 101/1964 Sb., o sociálním zabezpečení, a § 94 vyhlášky č. 102/1964 Sb, kterou se provádí

zákon o sociálním zabezpečení.

***) § 72 zákona č. 101/1964 Sb., § 95 vyhlášky č. 102/1964 Sb., § 108 zákona č. 103/1964 Sb., o sociálním za-
beapečení družstevních rolníků, a § 78 vyhlášky č. 104/1964 Sb., kterou se provádí zákon o sociálním za-
bezpečení družstevních rolníků.


(2) Je-li dítě mladší dvou let nebo žena ze
zdravotních důvodů v ústavním ošetřování po dobu
delší než tři měsíce, mateřský příspěvek se po-
čínajíc čtvrtým měsícem neposkytuje. Příslušný
orgán (§11) může však ze závažných důvodů roz-
hodnout, že se mateřský příspěvek bude poskyto-
vat i nadále.

§ 6
Výše mateřského příspěvku

1

(1) Mateřský příspěvek činí, pečuje - li žena

o jedno dítě do dvou let věku

500 Kčs,

o dvě děti do dvou let věku

800 Kčs,

o tři a více dětí do dvou let věku
za kalendářní měsíc.

1200 Kčs

(2) Náleží - li mateřský příspěvek jen po část
měsíce, činí při péči

o jedno dítě do dvou let věku

16 Kčs,

o dvě děti do dvou let věku

26 Kčs,

o tři a více dětí do dvou let věku
za kalendářní den.

40 Kčs

(3) Mateřský příspěvek se poskytuje měsíčně
pozadu.

§ 7

Změna a vrácení mateřského
příspěvku

(1) Změní - li se nebo odpadnou - li skutečnosti
rozhodné pro nárok na mateřský příspěvek nebo
jeho výší, nebo jestliže mateřský příspěvek byl při-
znán na podkladě omylu, mateřský příspěvek se
odejme nebo sníží anebo jeho výplatu zastaví
dnem, kdy nastal některý z uvedených důvodů pro
tato opatření; byl-li však mateřský příspěvek již
vyplacen, provede se odnětí, snížení nebo zasta-
vení výplaty příspěvku ode dne následujícího po
posledním dnu, za nějž byl příspěvek již vyplacen.
Zvýšení mateřského příspěvku se provede ode dne,
od něhož náleží, pokud nárok na mateřský příspě-
vek za jednotlivý kalendářní měsíc není promlčen.

(2) jestliže žena zavinila, že mateřský příspě-
vek byl vyplácen neprávem nebo v nesprávné výši,
je povinna tento příspěvek vrátit; to platí zejména,
jestliže příspěvek vylákala, zamlčela některou roz-
hodnou skutečnost nebo nesplnila jinou závažnou
povinnost uloženou tímto zákonem. O povinnosti
vrátit přeplatek rozhoduje orgán, který je přísluš-
ný rozhodovat o přiznání nebo odnětí mateřského
příspěvku (§ 11). Částky neprávem přijaté, pokud
je žena povinna je vrátit na základě vykonatel-
ného rozhodnutí, mohou být sráženy též z běžně
vypláceného nebo později přiznaného mateřského
příspěvku anebo ze mzdy nebo jiného pracovního
příjmu; přitom platí obdobně předpisy o částkách,


5

které nelze zabavit při výkonu soudních rozhod-
nutí srážkou ze mzdy. *)

(3) Vrácení částek vyplacených neprávem nebo
v nesprávné výši může být požadováno nejdéle do
jednoho roku ode dne, kdy příslušný orgán zjistil,
že mateřský příspěvek byl vyplácen neprávem nebo
v nesprávné výši, nejdéle však do tří let od jeho
výplaty.

§ 8

Promlčení nároku na mateřský
příspěvek

Nárok na mateřský příspěvek za kalendářní
měsíc se promlčuje uplynutím jednoho roku od
posledního dne v měsíci, za který příspěvek ná-
ležel.

§ 9
Úhrada

Výdaje vzniklé poskytováním mateřského pří-
spěvku hradí stát.

Organizace a řízení

§ 10

Uplatnění nároku
(1) Nárok na mateřský příspěvek uplatňují

a) pracovnice v pracovním poměru a ženy, které
jsou účastný nemocenského pojištění jako pra-
covnice, u organizace, provádějící jejich ne-
mocenské pojištění,

b) členky výrobních družstev u družstva, v němž
jsou pracovně činné,

c) družstevní rolnice u jednotného zemědělského
družstva, v němž jsou pracovně činné,

d) vojákyně v činné službě, příslušnice ozbroje-
ných bezpečnostních sborů a příslušnice Sborů
nápravné výchovy u orgánů, které provádějí
jejich nemocenskou péči,

e) ostatní ženy u okresního národního výboru
příslušného podle jejich trvalého pobytu.

(2) Má-li žena dvě nebo několik zaměstnání
(pracovních činností], uplatní nárok na mateřský
příspěvek u organizace, v níž dosahovala nejvyš-
šího výdělku.

§ 11

Orgány rozhodující o mateřském
příspěvku

(1) O mateřském příspěvku rozhoduje orgán
příslušný k provádění nemocenského pojištění,
jehož je žena účastná (zabezpečení v nemoci, ne-
mocenské péče v ozbrojených silách); pro rozho-
dování o mateřském příspěvku, pro řízení o něm
a pro jeho výplatu platí obdobně předpisy o nemo-

*) § 276 a násl. zákona č.. 99/1963 Sb. (občanský soudní řád).


6

cenském pojištění (zabezpečení v nemoci, nemo-
censké péči v ozbrojených silách).

(2) V ostatních případech rozhoduje o ma-
teřském příspěvku okresní národní výbor [§ 10
odst. 1 písm. e)]; přitom postupuje podle správního
řádu. Mateřský příspěvek vyplácí okresní národní
výbor nejpozději do konce kalendářního měsíce
následujícího po měsíci, v němž byly splněny pod-
mínky pro nárok na tento příspěvek.

(3) Pro úkoly závodu a orgánů nemocenského
pojištění, jakož i pro vykazování, zúčtování a úhra-
du mateřského příspěvku mezi závody a orgány
nemocenského pojištění platí obdobně předpisy
o nemocenském pojištění pracovníků.

(4) Invaliditu posuzují pro účely tohoto zá-
kona orgány sociálního zabezpečení.

§12
Povinnosti oprávněné ženy

(1) Žena, která uplatňuje nárok na mateřský
příspěvek, je povinna osvědčit skutečnosti, kterých
je třeba k rozhodnutí o mateřském příspěvku.

(2) Zena je povinna hlásit změny ve skuteč-
nostech, které jsou rozhodné pro nárok na mateř-
ský příspěvek nebo jeho zánik anebo pro výši
a výplatu mateřského příspěvku, nejpozději do
15 dnů ode dne, kdy změna nastala.

§ 13

Součinnost zdravotnických
zařízení, školských orgánů
a orgánů pověřených péčí
o děti a mládež

Zdravotnická zařízení, školské orgány a orgá-
ny pověřeně péčí o děti podávají v oboru své pů-
sobnosti orgánům příslušným k rozhodování o ná-
roku na mateřský příspěvek hlášení o okolnostech,
které jsou rozhodné pro vznik a trvání nároku na
mateřský příspěvek.

§ 14

Odstraňování tvrdostí

Tvrdosti, které by se vyskytly při provádění
tohoto zákona, mohou odstraňovat

okresní správy nemocenského pojištění, jde-li
o ženy účastně nemocenského pojištění pracov-
níků,

příslušný svaz výrobních družstev, jde-li o člen-
ky těchto družstev, účastné nemocenského pojiš-
tění členů výrobních družstev,

orgány příslušné k odstraňování tvrdostí na
úseku nemocenské péče v ozbrojených silách, jde-li
o vojákyně v činné službě, příslušnice ozbrojených
bezpečnostních sborů a příslušnice Sborů náprav-
né výchovy;


7

v ostatních případech může tyto tvrdosti od-
straňovat okresní národní výbor.

Přechodná a závěrečná ustanovení
§ 15

(1) Mateřský příspěvek podle tohoto zákona
přísluší od 1. října 1971 a nahrazuje mateřský pří-
spěvek poskytovaný podle dosavadních předpisů.

Ženám, které dne 1. října 1971 pečují o dítě
do dvou let věku a splňují ostatní podmínky sta-
novené tímto zákonem, se poskytuje mateřský pří-
spěvek od uvedeného dne po dobu stanovenou
tímto zákonem. Příspěvek se poskytne, i když sku-
tečnost uvedená v § 5 odst. 1 nastala před tímto
dnem.

(2) Splnění podmínky podrobit se v době tě-
hotenství pravidelně péči o těhotné ženy ve zdra-
votnických zařízeních (§ 3 odst. 1) se nevyžaduje,
jestliže se dítě narodí v době před 1. dubnem 1972.

§ 16

Federální ministerstvo práce a sociálních věcí
může v dohodě s Ústřední radou Československého
revolučního odborového hnutí a příslušnými ústřed-
ními orgány stanovit podrobností k provedení to-
hoto zákona, zejména o tom, jak se uplatňuje
nárok na mateřský příspěvek a jak se tento pří-
spěvek vykazuje, zúčtovává a uhrazuje.

§ 17

Zrušuje se zákon č. 154/1969 Sb., o mateřském
příspěvku.

§ 18
Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.


8

Důvodová zpráva

I. Všeobecná část

Po uspokojivém vývoji a vysoké úrovní porod-
nosti v prvých létech po roce 1945 se populační
situace v našich zemích zhoršovala. Po roce 1952
počet narozených dětí na 1000 obyvatel značně
klesl a vlivem změn ve věkové skladbě obyvatel-

stva se dále snižoval. Tempo poklesu se zrychlilo
po přijetí zákona o umělém přerušení těhotenství.
Po dočasném zlepšení reprodukce v letech 1963 až
1964 úroveň porodnosti znovu poklesla a v roce
1968 byl zaznamenán nejnižší počet živě naroze-
ných dětí.

indexní čísla

 

Počet živě narozených

 

období 1945-1949

Průměr za

   

= 100 %

léta (rok)

   

k absolut-

k počtu

 

absolutně

na 1000
obyvatel

nímu počtu
dětí

na 1000
obyvatel

1945-1949

285 737

22, 4

100, 00

100, 00

1950-1954

278 729

22, 0

97, 55

98, 21

1955-1959

246 380

18, 5

86, 23

82, 59

1960-1964

226 084

16, 3

79, 12

72, 77

1965-1969

221 407

15, 5

77, 49

69, 20

1970

       

předběžný údaj

228 334

15, 9

79, 91

71, 88

V roce 1968 a dalších létech byla proto přijata
některá propopulační opatření, jimiž se sledovalo
Čelit tomuto nepříznivému vývoji. Patří k nim ze-
jména prodloužení placené mateřské dovolené na
26 týdnů, zvýšení přídavků na děti, prodloužení
další (neplacené) dovolené do dvou let věku dí-
těte a zavedení mateřského příspěvku.

Mateřský příspěvek jako nová populační dáv-
ka, zavedený s účinností od 1. července 1970 zá-
konem č. 154/1969 Sb., umožnil ekonomicky čin-
ným ženám, aby se mohly věnovat osobní péči
o dítě, a sledoval aspoň částečně nahradit ušlý
výdělek po zanechání výdělečné činnosti.

Mateřský příspěvek se podle dosavadní úpravy
poskytuje ženám, které celodenně a řádně pečují
aspoň o dvě děti, z nichž jedno je ve věku do
jednoho roku a druhé dítě (další děti) jsou ve
věku do skončení povinné školní docházky nebo
ve věku do 26 let, jde-li o dítě, které je invalidní
a vyžaduje stálé péče.

Výjimečně bylo umožněno poskytnout příspě-
vek i pří péči o jedno dítě v případech, kdy je si-
tuace žen zvláště svízelná, jako je tomu u osamě-
lých matek, anebo v případech zvláštního zájmu
společnosti na zajištění zvýšené péče o děti, např.
při osvojení.

Příspěvek se poskytuje ve výši 500 Kčs mě-
síčně. Jde-li o péči o dvě děti ve věku do jednoho
roku, poskytuje se příspěvek ve výši 800 Kčs mě-
síčně a při péči o tři nebo více dětí do jednoho
roku ve výši 1200 Kčs měsíčně.

Tato úprava tedy dává možnost volby matkám
malých dětí, aby po uplynutí placené mateřské
dovolené, podle osobní a rodinně situace a podle
kvalifikačních i pracovních podmínek buď dále
pracovaly nebo se věnovaly péči o nejmenší děti
doma.

Podle průzkumu o využití mateřského pří-
spěvku vyplývá, že mateřský příspěvek čerpalo
téměř 47000 žen. Představuje to zhruba 90%
z těch, které by mateřský příspěvek mohly ob-
držet.

Ve využití mateřského příspěvku se ukazuje,
že velmi výrazně působí u žen dva faktory, které
ovlivňují jejich rozhodování, a to stupeň vzdělání
a výše příjmu v zaměstnání.

S růstem vzdělání a se vzestupem pracovních
příjmů klesá tendence k využití mateřského- pří-
spěvku. Využití mateřského příspěvku podle šetře-
ní u žen na mateřské dovolené Je patrné z násle-
dujícího přehledu (v %):


9

základním

Ženy se vzděláním
středním

vysokým

VMv pracovního příjmu na rozhodnutí pro ma-
teřský příspěvek je značný. Při výdělku do 1500 Kčs
využívá mateřský příspěvek průměrně 90 % žen,

91, 9

86, 3

62, 5

ve vyšších příjmových pásmech toto využití klesá
takto:

měsíční příjem v Kčs

-799

800-999

1000-1499

1500-1999

2000-

využití mateřského
příspěvku v %

90, 0

89, 7

90, 5

76, 5

67, 7

I když zákon o mateřském příspěvku působí
poměrně krátkou dobu, stejně Jako novela záko-
níku práce, kterou se prodloužila s účinností od
1. ledna 1970 další mateřská dovolená z jednoho
roku na dva roky, lze v podstatě hodnotit tyto
úpravy kladně. Uvedená opatření spolu s prodlou-
žením placené mateřské dovoleně a se zvýšením
přídavků na děti realizovaným v roce 1968 při-
spěla ke zlepšení populačního klimatu v ČSSR. Po-
pulační vývoj je charakterizován především po-
čtem živě narozených dětí na 1000 obyvatel. Jeho
hodnoty činí v roce 1968 - 14, 9, v roce 1969 -
15, 5, v roce 1970 - 15, 9 a v roce 1971 (odhad) -
16, 5.

Příznivější vývoj porodnosti v posledních dvou
letech naznačuje, že přijatá opatření přinášejí vý-
sledky, že však nebyla dostatečně účinná, aby bylo
dosaženo výrazného pokroku. Tato skutečnost se

projevuje jako určitý nedostatek dosavadní úpravy.
Omezená působnost zákona o mateřském příspěv-
ku je zejména dána okruhem žen (týká se jen žen
ekonomicky činných), délkou doby, po kterou se
mateřský příspěvek poskytuje, a tím, že se posky-
tuje až od druhého dítěte.

Na druhé straně nelze však otázku zlepšení
vývoje populace zužovat jen na uvedené skuteč-
nosti.

Významným faktorem ovlivňujícím populační
vývoj je vysoká zaměstnanost žen, i když je jinak
v souladu s potřebami naší ekonomiky; pokud
však jde o ženy v mladém věku, je jednou z příčin
nepříznivého vývoje populace. Podle předběžných
výsledků sčítání lidu k 1. prosinci 1970 byla zjiš-
těna tato ekonomická aktivita obyvatelstva (v tis.
osob):

Území

Rok

Osoby ekonomicky aktivní

% z celko-
vého počtu
obyvatel

% žen
z úhrnu
ekonomicky
aktivních

   

Celkem

Muži

Zeny

ČSSR

1961

6439

3811

2628

46, 9

40, 8

 

1970

6932

3834

3118

48, 1

44, 8

ČSR

1961

4695

2677

2018

49, 1

43, 1

 

1970

4968

2681

2287

50, 6

46, 0

SSR

1961

1744

1134

610

41, 8

35, 5

 

1970

1984

1151

830

43, 7

41, 8

Především byl zaznamenán růst ekonomické
aktivity žen. Z celkového přírůstku ekonomicky
aktivních za posledních 10 let, který činí 513 tisíc
osob, bylo 490 tisíc žen a jen 23 tisíc mužů.

Mezi další skutečnosti, které nepříznivě ovliv-
ňují vývoj populace, patří nedostatek bytů, sociál-
ně ekonomická situace rodin s více dětmi apod.
Proto také výrazné zlepšení porodnosti lze očeká-
vat, jen pokud bude celý soubor opatření aspoň
částečně řešit tyto problémy. Je třeba se záměro
vat na postupné, přitom však systematické řešení
hlavních problémů, které vývoj natality, výchovu

děti v rodinách a vývoj rodiny všeobecné ovliv-
ňuji nejsilněji

XIV sjezd Komunistické strany Českosloven-
ska v souvislosti s otázkami rozvoje životní úrovně
uložil věnovat pozornost péči o matku a rodiny
s dětmi a dalšímu populačnímu vývoji, vytvářet
rodinám lepší podmínky v prvním období po na-
rození dítěte zejména postupným rozšiřováním fi-
nanční pomoci; je třeba dosáhnout toho, aby ženy
měly mocnost volby mezi dočasnou péčí o děti
v domácnosti nebo návratem do zaměstnání


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP