II

nostmi obsahujícími předmět státního tajemství
Tyto předpisy budou řádné registrovány ve Sbírce
zákonů; jejich distribuci, tak jako tomu bylo
i v minulosti, zabezpečí federální ministerstvo
vnitra

Ukázala - li by se potřeba upravit směrnicemi
některé další otázky (např. výběr osob, povolává-
ni vstupu do podniků a závodů, zaměstnávání ci-
zinců apod. ), bude třeba případ od případu volit
formu, která bude vhodná s přihlédnutím k ob-
sahu úpravy.

Vedle uvedených úkolů bude federální minis-
terstvo vnitra provádět kontrolu dodržování před-
pisů vydaných k ochraně státního tajemství. Tyto
kontroly budou prováděny příslušnými útvary
Sboru národní bezpečnosti

Návrh zákona počítá s další existencí pomoc-
ného orgánu ministra vnitra Československé so-
cialistické republiky - Komise pro ochranu stát-
ního tajemství Tato Komise byla vytvořena v roce
1964 a její dosavadní činnost lze hodnotit jedno-
značně pozitivně zejména v tom směru, že přispěla
k dosažení souladnosti oborových seznamů uta-
jovaných skutečnosti, umožnila odhalit a odstra-
nit řadu nepřesností v nich a současně pomohla
zúžit předmět utajení a tím upevnit jeho systém.
Význam Komise vzrostl v souvislosti s federativ-
ním uspořádáním Československé socialistické re-
publiky, kdy bude nezbytné zajistit dodržování jed-
notného režimu při utajení jak ve federálních, tak
i národních orgánech a organizacích

Část třetí

POVINNOSTI ORGANIZACÍ A OSOB PŘÍ OCHRANĚ
STÁTNÍHO TAJEMSTVÍ

1 § 9 až 161

Se státním tajemstvím se bude moci seznamo-
vat pouze osoba, jež k tomu bude zvlášť určena
Tento základní princip zakotvený v návrhu (§ 9)
znamená, že se umožňuje styk s tajnými údaji a
informacemi pouze těm občanům, u nichž jsou zá-
ruky, že při práci s nimi budou přesně zachová-
vat stanovené předpisy a pravidla. Návrh stanoví
základní předpoklady, jež musí splňovat osoby,
které mohou být určeny ke styku se státním ta-
jemstvím (čs. občanství, oddanost socialistickému
společenskému zřízení, charakterové a osobní
vlastnosti). V zájmu komplexního posouzení osoby
přicházející v úvahu pro určení ke styku se stát-
ním tajemstvím je vyžadováno též vyjádření pří-
slušných bezpečnostních orgánů k ní Za výběr
osoby ke styku se státním tajemstvím i za její
vlastní určení k tomuto styku však odpovídá v sou-
ladu se zásadou obsaženou v ustanovení § 4 ve-
doucí organizace

Pokud jde o cizince a osoby bez státní pří-
slušnosti, předpokládá návrh, že se budou moci
seznamovat se státním tajemstvím pouze v sou-
vislosti s přípravou, uzavíráním a plněním mezi-
národních smluv a dohod. Půjde zejména o smlou-
vy se státy socialistického společenství, kdy každá
smluvní strana zabezpečí prověření osob, jež pro
ni budou, třeba i na území jiného státu, vykoná
vat činnost podle smlouvy. Bude-li nutné, aby se
cizinec seznamoval se státním tajemstvím mimo
rámec plnění mezinárodních smluv, musí si k to-
mu vyžádat souhlas federálního ministerstva vni-
tra. Udělení souhlasu bude pochopitelně zvažováno
z hlediska zájmů státu

Ustanovení § 11 sleduje, aby osobě určené ke
styku se státním tajemstvím byly vytvořeny pod-
mínky pro plnění úkolů při práci s tímto tajem-
stvím. Proto musí být při určení vždy řádně se-
známena se všemi předpisy i seznamy, s nimiž
bude po určení přicházet do styku a poučena
o svých právech a povinnostech při výkonu svě-
řené funkce

Organizaci je dále (§ 12) uložena povinnost
vést evidenci osob určených ke styku se státním
tajemstvím. Tato evidence není samoúčelná, ale
má svůj význam hlavně v případech, kdy dojde
k úniku státního tajemství do nepovolaných ru-
kou a je třeba v zájmu zamezení opakován: to-
hoto negativního jevu zjistit možné cesty úniku
Pátrání v těchto případech se pak pochopitelně
zahájí především v okruhu osob, které měly ke
státnímu tajemství přístup

Eminentní a trvalý zájem nepřátelských síl
o utajované údaje socialistického Československa
vyžaduje, aby byla činěna rada obranných opa
tření proti tomuto tlaku. Jedním z nich je usměr-
ňování zahraničních cest osob určených ke styku
se státním tajemstvím. Návrh proto ukládá v § 12
odst. 2 povinnost organizacím vždy uvádět ve svém
vyjádření pro orgány pasů a víz, že jde o osobu
určenou ke styku se státním tajemstvím a sou
časně i uvést, zda cestu doporučují či nikoliv.

Základní povinnosti osob určených ke styku
se státním tajemstvím jsou zakotveny v ustanovení
§ 13. Jsou to obecné povinnosti, jejichž respekto-
vání bezprostředně zajišťuje ochranu státního ta-
jemství.

Vedle nich obsahuje návrh i určitá omezeni
pro tyto osoby, tato omezení mají preventivní cha-
rakter, a to jak z hlediska osoby určené ke styku,
tak z hlediska ochrany zájmů státi: a jeho ta-
jemství.

Především je určené osobě omezen soukromý
styk s cizinci resp. s organizacemi jiných než so-
cialistických států Toto omezení se uzákoňuje
proto, poněvadž dlouholeté zkušenosti ukazují, že
nepřátelské centrály se snaží pod rouškou zdán-


12

livě nevinných konvenčních styků získávat utajo-
vané údaje. V návrhu se proto stanoví, že osoba
určená ke styku může navázat soukromý styk s ci-
zincem nebo cizí organizací pouze se souhlasem
vedoucího organizace.

Dále je osoba, jež byla určena ke styku se
státním tajemstvím, omezena při cestování do ci-
ziny a při vystěhování z Československé socialis-
tické republiky.

Návrh zákona stanoví, že lze osobě, jež se
přestala seznamovat se státním tajemstvím, ještě
po dobu tří let omezit cesty do ciziny. Toto ome-
zení je fakultativní a bude užíváno převážné při
cestách do kapitalistických států. Jeho realizace
bude zabezpečena po linii orgánů pasů a víz tak,
že osoba žádající o uvedenou cestu bude muset,
nebude-li zaměstnána déle než tři roky u nyněj-
šího zaměstnavatele, předložit potvrzení předcho-
zího zaměstnavatele o tom, zda u něho byla či
nebyla určena ke styku se státním tajemstvím a
v kladném případě jaké zaujímá k zamýšlené ces-
tě stanovisko.

Osobě, která se přestala seznamovat se stát-
ním tajemstvím, nebude dovoleno po dobu tří let
se vystěhovat z Československé socialistické re-
publiky.

Tato ustanovení představují další důvod, kdy
lze odepřít vydání cestovního dokladu z důvodů
státního zájmu. Federální ministerstvo vnitra do-
plní o tuto skutečnost pasové předpisy při nej-
bližší vhodné příležitosti.

Smyslem těchto ustanovení je snaha, aby od
doby, kdy se osoby určené ke styku se státním
tajemstvím přestaly seznamovat, došlo k určitému
časovému odstupu, během něhož by event. vyzra-
zení státního tajemství vystěhovavši se resp. vy-
cestovavší osobou nemělo pro Československou so-
cialistickou republiku tak citelné důsledky

Povinnosti mlčenlivosti může být podle § 16
návrhu osoba určená ke styku se státním tajem-
stvím zproštěna pouze na žádost státního orgánu,
a to vedoucím organizace, v níž byla ke styku se
státním tajemstvím určena a nebyla-li by tím státu
způsobena vážná škoda. Vedoucí organizace může
však určenou osobu zprostit samozřejmě pouze
v těch otázkách, které se dotýkají ochrany stát-
ního tajemství, za něž odpovídá Toto ustanovení
má subsidiární charakter a není jím dotčeno usta-
novení trestního řádu a dalších předpisů.

Část čtvrtá

OCHRANA STÁTNÍHO TAJEMSTVÍ V ZAŘÍZENÍCH

NA OBRANU VLASTI

(§ 17 až 20]

Obranyschopnost a bezpečnost republiky vyža-
dují, aby byla prováděna zvláštní opatření v za

řízeních sloužících ozbrojeným silám, minister-
stvům vnitra a Sboru národní bezpečnosti. Tato
zařízení představují objekty, prostory apod., jež je
nutné v nejvyšším státním zájmu bezpečně utajit.
Proto opatření k jejich ochraně přesahuje i rámec
opatření prováděných v ostatních organizacích, kde
se pracuje se skutečnostmi tvořícími státní ta-
jemství.

Pokud jde o bojovou techniku, je třeba po-
kládat za zařízení na obranu vlasti jen ty její části,
které bezprostředně slouží k bojově činnosti ozbro-
jených sil. Za zařízení na obranu vlasti nelze po-
važovat jednotlivě technické prostředky, které se
používají i mimo oblast ozbrojených síl (např. ná-
kladní a osobní vozidla, transportéry, stany, je-
řáby apod. ).

Seznam zařízení na obranu vlasti budou podle
ustanovení § 18 odst. 1 pořizovat ministr vnitra
Československé socialistické republiky a ministr
národní obrany Československé socialistické re-
publiky s výjimkou zařízení v oboru působnosti
ministerstev vnitra, kde to v konkrétních přípa-
dech stanoví tyto orgány samy. Seznamy zařízení
na obranu vlasti budou přístupné pouze úzkému
okruhu zvlášť k tomu určených osob.

Vstupovat do zařízení na obranu vlasti bude
možno podle ustanovení § 19 pouze na základě
zvláštního povolení vydaného vedoucím zařízení.
Toto omezení je v zákoně zakotveno proto, že již
samotným vstupem nepovolené osoby do zařízení
na obranu vlasti by mohlo dojít k ohrožení či vy-
zrazení státního tajemství. Z toho důvodu si musí
každá osoba vyžádat ke vstupu do něho svolení
vedoucího.

Vzhledem k tomu, že u zařízení na obranu
vlasti je nezbytné utajovat nejen objekt tohoto
zařízení, ale těž činnost, jež je s tímto zařízením
spojena (vojenský výcvik, utajovaná výrobní, opra-
várenská či jiná činnost důležitá pro obranu a bez-
pečnost státu apod. ), je nezbytně, aby zaměstnanci
zařízení na obranu vlasti byli prověřováni jako
osoby, jež jsou určovány ke styku se státním ta-
jemstvím, jedině tak lze zabezpečit účinnou dů-
slednou ochranu zařízení na obranu vlasti a stát
ního tajemství v nich uchovávaného.

Část pátá

FOTOGRAFOVÁNÍ A FILMOVÁNÍ
(§ 21)

Při úpravě fotografování, filmování, zakreslo-
vání a jiného zaznamenávání tohoto druhu vychází
návrh ze základní premisy, že tato činnost je na
území Československé socialistické republiky zá-
sadně dovolena. Pouze v zákoně taxativně vyme-
zené objekty, prostory a zařízení je zakázáno fo-
tografovat, filmovat, zakreslovat a jinak zazname-
návat.


13

Zákaz se především vztahuje na zařízení na
obranu vlasti, jejichž ochrana by mohla být touto
činností vážné narušena. Zákaz je v tomto směru
jednoznačný, výjimku z něho tvoří pouze veřejně
označené vojenské správní budovy a budovy vo-
jenských škol a ty objekty a zařízení v oboru pů-
sobnosti ministerstev vnitra, jež mají oficiální
charakter a jsou veřejně označeny Půjde např.
o úřední budovy ministerstev vnitra, budovy,
v nichž jsou umístěny ty složky a útvary Sboru
národní bezpečnosti, jejichž činnost není utajena.

Dále nebude dovoleno fotografovat, filmovat,
zakreslovat a jinak zaznamenávat v hraničním
pásmu. Toto pásmo je zřízeno na západní hranici
Československé socialistické republiky, která je
současně hranicí celého socialistického společen-
ství. V zájmu řádného zabezpečení je tato hranice
a k ní přiléhající území vybaveno zařízeními, jež
musí být utajena. Z těchto důvodů nebude v pros
toru hraničního pásma dovoleno fotografovat, fil-
movat a zakreslovat.

V zájmu zabezpečení obranyschopnosti státu
nebude též dovoleno fotografovat, filmovat, zakres-
lovat a jinak zaznamenávat z letadel všech druhů
a balónů, neboť pořízením snímků a nákresů
z těchto prostředků a jejich odborným vytěžením
lze získat důležité údaje tvořící státní tajemství
vojenského i hospodářského charakteru

Kromě případů shora uvedených bude možno
zakázat fotografovat ty objekty a prostory, jež bu-
dou označeny zvláštní tabulkou. Tabulky mohou
být umístěny dočasné nebo trvale. O jejich umís-
tění rozhoduje vojenský, bezpečnostní nebo jiný
orgán, jenž objekt nebo prostor spravuje

Předpokládá se, že tabulka s textem "Zákaz
fotografování" bude doplněna i obrazovým vyjá-
dřením, a to zejména pro snadně pochopení
cizinci.

Výjimky z taxativně uvedených zákazů foto-
grafování, filmování a zakreslování budou moci
povolovat pouze pro účely veřejného zpravodajství
příslušné vojenské nebo bezpečnostní orgány růz-
ných stupňů. Je pochopitelné, že při udělování
výjimek budou vždy postupovat tak, aby v co něj
širší míře chránily státní tajemství

Část šestá

ZVLÁŠTNÍ PROSTŘEDKY OCHRANY STÁTNÍHO

TAJEMSTVÍ

(§ 22)

Návrh zákona upravuje i ochranu státního ta-
jemství při jeho přenosu šifrou. Zejména zakot-
vuje existenci jednotně upravené a řízené šifrové
služby na celém území Československé socialistic-
ké republiky. K zabezpečení tohoto cíle může fe-
derální ministerstvo vnitra vydávat závazné před-
pisy a provádět nezbytnou kontrolu Součástí táto
pravomoci je i jeho povinnost zabezpečovat pro-
střednictvím odborného aparátu pro všechny účast-
níky a provozovatele šifrové služby potřebné šifro-
vé pomůcky a prostředky.

Část sedmá

USTANOVENÍ ZMOCŇOVACÍ A ZÁVĚREČNÁ
§ 23 a 24

Návrh zákona je v duchu schválených zásad
zákona koncipován tak, že upravuje pouze ochra-
nu státního tajemství a úpravu ochrany hospodář-
ského a služebního tajemství - jako tajemství
menší intenzity a též dueně přísně střeženého -
ponechává vládnímu nařízení

Vzhledem K tomu, že úprava ochrany hospo-
dářského a služebního tajemství bude založena na
podobných principech jako je tomu u ochrany
státního tajemství, stanoví návrh i ustanovení § 23
odst. 1 kompetenci federálního ministerstva vnitra.

Nařízením vlády Československé socialistické
republiky bude stanoven způsob určení předmětu
hospodářského a služebního tajemství i potřebné
úlevy a odchylky od tohoto zákona při jejich
ochraně zejména pokud jde o rozsah odpovědnosti
vedoucích organizací, zvláštních oddělení, vstupu
do organizací apod.

Přijetí návrhu si nevyžádá provedení organi-
začních ani kádrových změn v existujícím systé-
mu ochrany utajení a nebude proto znamenat zvý-
šení požadavků na materiální či finanční prostřed-
ky ze státního rozpočtu.

V Praze dne 24 června 1971

Předseda vlády ČSSR
Dr Štrougal v. r

StT l - 38100-71


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP